Gasketel vervangen?

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 608
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 30 keer

Situatie als volgt:

- woning 18 jaar oud
- huidige gasketel + kleine 100l boiler is nog de originele en moet bijna zeker binnen de 3 jaar vervangen worden
- vloerverwarming + radiatoren boven
- alleenstaande woning
- we hebben geen andere vormen van verwarming (kachel, haard, ...)
- heb zonnepanelen maar er is ruimte voor uitbreiding
- voor en achtertuin met ruimte om vanalles te plaatsen, in te delven, enz...

Gegeven:
- het feit dat gasketels uitgefaseerd worden
- inflatie
- kinderen het huis uit, enkel 2P gezin
- prijs van het gas

Had ik gedacht:
- snel een nieuwe compacte gasketel zonder boiler te installeren
- voor een paar duizend euro ben ik terug up&running
- door de besparing in gasgebruik heb ik vermoedelijk de ketel op 5 tot 6 jaar teruggewonnen
- bedrijfszekerheid voor terug x jaar zonder dat ik me moet gedwongen voelen naar een of ander ingewikkeld systeem te gaan


Da's natuurlijk quick & dirty geredeneerd, zonder m'n huiswerk grondig te maken.
In een ideale wereld kijk ik verder voor een warmtepomp (we hebben wel ruimte ervoor), combinatie met airco, of toch een zekere luchtkoeling.

Is dat goed geredeneerd, of snij ik een bocht af?
Laatst gewijzigd door jutuiz op 11 dec 2021, 08:36, 1 keer totaal gewijzigd.
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 70 keer

Is de huidige ketel al van het gesloten type? Anders komen er daar nog kosten bij omdat de schouw aangepast moet worden.
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 608
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 30 keer

boran_blok schreef:Is de huidige ketel al van het gesloten type? Anders komen er daar nog kosten bij omdat de schouw aangepast moet worden.
Juist. Hoogrendement gascondensatie, Buderus.
Gesloten type, met directe doorsteek door de muur.
Het kan bijna niet simpeler.
crazydavid
Pro Member
Pro Member
Berichten: 246
Lid geworden op: 12 mar 2008, 20:16
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 6 keer

Eigenlijk hangt het ook af van de temperatuur die je moet halen om u huis te verwarmen. Boiler is sowieso niet meer nodig omdat er al heel krachtige water doorstromers zijn gecombineerd in ketel voor verwarming.
Voordeel gas is tot nu nog steeds efficiënt en goedkoper. Hoewel het kantelpunt toch wel dichtbij komt. Warmtepomp is toekomst gericht maar heeft een veel grotere kostprijs als het over u tuin gebruiken gaat.
Je kan ook nadenken over een combi systeem. Kortom het hangt af van u type huis en het geld dat je er in wil steken .
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

jutuiz schreef: - door de besparing in gasgebruik heb ik vermoedelijk de ketel op 5 tot 6 jaar teruggewonnen
Dit hoor ik zo vaak, en heel vaak klopt dit niet!
Hangt natuurlijk afvan exacte type dat je hebt en zal hebben. Maar heel vaak in het rendement een super theoretisch gegeven.

Ook is het verkoperspraat. Heel vaak zal je je verbruik zien dalen met een paar 5-10% om realistisch te zijn . De mensen die 20-30% besparen zijn eerder uitzondering.

Ook moet je zien hoeveel je uitgeeft.
Stel je geeft nu 1000euro uit aan verwarming alleen, nieuwe ketel brengt dit naar 900.
Dan reken je maar eens uit hoe snel je het terugverdient (incl installatiekosten), en als het zelfs minder is dan de verwachte levensduur. Stel terugverdientijd is 20 jaar, dan zal je die toch moeten vervangen en dus nooit terugverdienen. Beter is dan even te wachten en maximum uit huidige te halen en de verbeteringen te volgen.

Hetzelfde met warmtepompen, en je moet ook bv rekenen de prijs per kwh van gas vs electriciteit. Reken daarbij dat efficiëntie niet zo hoog is als het koud is buiten, en dat type verwarming, temperatuur in huis, isolatie,... een heel grote rol spelen.

Ik wil niet zeggen dat het slechte investeringen zijn, maar het "beter vaak vervangen en zo besparen" klopt bijna nooit.
jutuiz schreef:
boran_blok schreef:Is de huidige ketel al van het gesloten type? Anders komen er daar nog kosten bij omdat de schouw aangepast moet worden.
Juist. Hoogrendement gascondensatie, Buderus.
Gesloten type, met directe doorsteek door de muur.
Het kan bijna niet simpeler.
Dus heel waarschijnlijk zou reel rendement van nieuwe ketel amper paar percent hoger zijn en je zal er niks uithalen aan besparing. Wil je besparen, laat je huidige ketel nakijken en optimaliseren.
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 608
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 30 keer

crazydavid schreef:Eigenlijk hangt het ook af van de temperatuur die je moet halen om u huis te verwarmen.
Ik weet dat niet . Ik weet dat we nu een 24Kw ketel hebben met het doel dat hij op halve kracht moet draaien om de vloerverwarming aan de praat te houden. We hebben ook geen thermostaten in huis, alles werkt me de buitenvoeler en de delta in temperatuur die op het uitgaande en binnenkomende circuit zit. Ik moet ook zeggen we zeer tevreden zijn van ons huidige systeem, het systeem is in de afgelopen 18 jaar nooit uitgeschakeld geworden.
crazydavid schreef: Boiler is sowieso niet meer nodig omdat er al heel krachtige water doorstromers zijn gecombineerd in ketel voor verwarming.
Dat denk ik ook.
crazydavid schreef: Voordeel gas is tot nu nog steeds efficiënt en goedkoper. Hoewel het kantelpunt toch wel dichtbij komt. Warmtepomp is toekomst gericht maar heeft een veel grotere kostprijs als het over u tuin gebruiken gaat. Je kan ook nadenken over een combi systeem. Kortom het hangt af van u type huis en het geld dat je er in wil steken .
Ik ben me intussen wat aan het inlezen. Het nadeel is dat mijn stookinstallatie zich aan de voorkant van de woning bevindt, met daaraanpalend een bruikbare voortuin van misschien 80m². Dat is goed om luchtwisselaars te zetten, maar niet voor een grond-water warmtepomp systeem. Naar het grasplein in de achtertuin alles gaan leiden... dat kan, maar da's dan 20 meter overbruggen om dan misschien 250m2 bruikbaar grond te hebben. Ik lees ook de prijzen... ik denk dat een gasketel vervangen een fractie zal kosten.
Laatst gewijzigd door jutuiz op 11 dec 2021, 08:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

jutuiz schreef: - voor een paar duizend euro ben ik terug up&running
- door de besparing in gasgebruik heb ik vermoedelijk de ketel op 5 tot 6 jaar teruggewonnen
Je zegt het hier zelf al hé.

Hoe ga je "een paar duizend euro" terugverdienen in amper 5 jaar. Hoeveel betaal je nu om te verwarmen?
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 608
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 30 keer

cadsite schreef:
jutuiz schreef: - voor een paar duizend euro ben ik terug up&running
- door de besparing in gasgebruik heb ik vermoedelijk de ketel op 5 tot 6 jaar teruggewonnen
Je zegt het hier zelf al hé.

Hoe ga je "een paar duizend euro" terugverdienen in amper 5 jaar. Hoeveel betaal je nu om te verwarmen?
Jullie hebben gelijk.
Dat lukt niet.

Ik betaalde vroeger 1.700 met de kids thuis, dan 1.200 euro, in 2019 naar Mega gegaan, nog 600 dan, en ik denk dat ik volgend jaar naar 1.200 euro zal gaan terug.

Hmm... :bang:
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Je moet niets, laat ik daar mee beginnen.
Ik ken uw woning niet, maar vaak zijn oudere ketels overgedimensioneerd. Hier stond een mazoutketel van 45kW, we hebben die vervangen door een gasketel van 30kW, deels uit conservatieve schrik om toch te weinig te hebben. Volgens de warmteverliesberekening zou ik met 7-8kW toekomen.

Ons verbruik, uitgedrukt in kWh, is met +/- 50% gezakt.
Van 1500-1800L mazout naar 700-900m³ gas. En de mazout was zonder warm water (dat was toen een elektrische boiler), waarbij de gasinstallatie ook dat vervangen heeft.
Natuurlijk is dat afhankelijk van het seizoen, de winterprik in februari dit jaar, maakt dat we in 2021 vermoedelijk op 900m³ gaan uitkomen (incl bijna voltijds telewerk), in 2019: 780, in 2020: 750.

Daar zit dus ook al een groot deel van de winst. Neem een zo klein mogelijke brander, waardoor de modulatie extreem zuinig zal zijn.
Een 30kW brander die op 20% vermogen draait, verbruikt nog steeds 6kW.
Een 8kW brander die op 20% vermogen draait, doet het aan 1,6kW.

Mijn advies:
- plaats u een kleine, goedkopere (geen Viessmann dus) ketel, dat zou maar €3-4K mogen zijn
- plaats u een houtkachel, zodat je niet afhankelijk bent van politieke (BE/VL) en geopolitieke (Rusland, ...) omstandigheden om u te verwarmen - een goeie houtkachel kost €2-6K, met nog wat aanpassingskosten (schouw, vloerplaat, ...).

Maar misschien hebben we de eerst vraag overgeslagen: waarom zou je een werkende ketel vervangen?
De uitfasering van gas is nog héél ver weg.
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 608
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 30 keer

heist_175 schreef:
Mijn advies:
- plaats u een kleine, goedkopere (geen Viessmann dus) ketel, dat zou maar €3-4K mogen zijn
- plaats u een houtkachel, zodat je niet afhankelijk bent van politieke (BE/VL) en geopolitieke (Rusland, ...) omstandigheden om u te verwarmen - een goeie houtkachel kost €2-6K, met nog wat aanpassingskosten (schouw, vloerplaat, ...).

Maar misschien hebben we de eerst vraag overgeslagen: waarom zou je een werkende ketel vervangen?
De uitfasering van gas is nog héél ver weg.
Daar kan ik iets mee.

Een houtkachel / pelletkachel met doorsteek door de muur in onze zithoek is zeker een overweging die we maken.
De keren dat ik hier brandhout weggeef aan familie is quasi ontelbaar.

En één van de redenen om te wijzigen is dat we in dit huis geen 20 jaar meer gaan wonen. Ik wil niet een nieuwe ketel installeren om er dan nog 5 jaar van te genieten. Alles op z'n tijd. En die tijd is misschien wel nu.
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 26 keer

Ik woon in een klein rijhuis en ik heb tijd geleden een vaillant laten zetten. Ik geloof dat het 3500 euro was plaatsing bij. Geen boiler, duurt 20 seconden ofzo voor we warm water hebben.
Qua verbruik is het bij ons ongeveer hetzelfde gebleven tov de oude ketel.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

heist_175 schreef:- plaats u een houtkachel, zodat je niet afhankelijk bent van politieke (BE/VL) en geopolitieke (Rusland, ...) omstandigheden om u te verwarmen - een goeie houtkachel kost €2-6K, met nog wat aanpassingskosten (schouw, vloerplaat, ...).
Voor 't moment doe je met een kachel inderdaad nog wat je wilt. Maar ik durf er geld op inzetten dat dit niet lang meer gaat duren.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

cadsite schreef:
heist_175 schreef:- plaats u een houtkachel, zodat je niet afhankelijk bent van politieke (BE/VL) en geopolitieke (Rusland, ...) omstandigheden om u te verwarmen - een goeie houtkachel kost €2-6K, met nog wat aanpassingskosten (schouw, vloerplaat, ...).
Voor 't moment doe je met een kachel inderdaad nog wat je wilt. Maar ik durf er geld op inzetten dat dit niet lang meer gaat duren.
Dat lijkt me prima, wenselijk zelfs.
Het is aberrant dat op dieselvoortuigen wél filters verplicht zijn, maar bij houtkachels maalt niemand erom?
Dus laat die regelgeving voor elektrostatische schouwfilters maar komen: duurzame (hout groeit bij) en CO2 loze verwarming zónder fijn stof.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

heist_175 schreef:Dus laat die regelgeving voor elektrostatische schouwfilters maar komen: duurzame (hout groeit bij) en CO2 loze verwarming zónder fijn stof.
Ah, jij gaat er vanuit dat er regelgeving gaat komen die ten goede komt aan het milieu en niet aan de staatskas? :lol2:

Ik verwacht eerder een kachel-taks. Gewoon een platte taks per kachel, zonder mogelijkheid om die af te kopen door bijvoorbeeld een filter te plaatsen.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

cadsite schreef: Ah, jij gaat er vanuit dat er regelgeving gaat komen die ten goede komt aan het milieu en niet aan de staatskas? :lol2:
naïef, idd :)
marcvt63
Pro Member
Pro Member
Berichten: 272
Lid geworden op: 06 mar 2016, 08:48
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 3 keer

ik heb gasketel van junkers ...17 -18 jaar
ik denk nog niet versleten
maar ik kijk toch uit naar een nieuwe
of
alternatief
ik heb al eens gehoord bij aterno
dit is electrisch maar duur zeg
SPR
Pro Member
Pro Member
Berichten: 439
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... t=viessman

waar mijn probleem stond. :)

Ik ben van 35 naar 25kW gegaan in ketel. Verschil nihil. Met de app kan ik het warm water sturen. 2 minuten voor je gaat douchen hem uit eco stand halen en even snel warm water als met een boiler. In eco stand duurt het wel langer. :)

De radiatoren zijn zelfs warmer en sneller warm dan met mijn 35kW toestel.
marzman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 374
Lid geworden op: 15 dec 2015, 14:52
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 15 keer

Ik heb mijn CV vorig jaar laten vervangen (was een moetje), maar als je CV nu werkt zou ik even niks doen na de uitspraken van de Vlaamse regering en even afwachten wat de ontwikkelingen zijn de komende jaren.

Het 20 KW toestel (een Bosch) dat ik nu heb zou volgens sommige installateurs voor een appartement zijn. Maar het krijgt het huis gewoon snel warm, de vorige installatie was berekend op enkelglas, geen muur isolatie etc). Het duurt ietsje langer, maar dat komt meer doordat hij op lagere temperaturen staat ingesteld. Bij de vorige hoorde je het metaal van de verwarming en buizen uitzetten van de hitte en ook de stroming van het water :p
Nexus1980
Pro Member
Pro Member
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 nov 2004, 11:48
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 20 keer

Is er toevallig iemand die zijn CV op aardgas of mazout vervangen heeft door CV op pellets?

Met prijzen van momenteel +- 1 € / m3 is het slikken…
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 608
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 30 keer

Nexus1980 schreef:Is er toevallig iemand die zijn CV op aardgas of mazout vervangen heeft door CV op pellets?

Met prijzen van momenteel +- 1 € / m3 is het slikken…
Ik kan dat niet inschatten, maar hoelang doe je zo met een kubiek?
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

kameraad van me is zelfstandige voor airco en zei me geen warmtepomp te plaatsen zolang er gas is. Elektriciteit is ook niet gratis en die pompen slurpen best wel wat. Best in combinatie met zonnepanelen, maar dat heb je enkel baat bij koeling in zomer. De (koude) winter jaagt het verbruik omhoog indien je geen secundaire warmtebron hebt zoals pellets of houtkachel. Ik ken ook niemand wiens zonnepanelen in de winter genoeg opbrengen voor de verwarming met warmtepomp te onderhouden.
marcvt63
Pro Member
Pro Member
Berichten: 272
Lid geworden op: 06 mar 2016, 08:48
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 3 keer

hebben jullie een kostenplaatje van dit alles?
Nexus1980
Pro Member
Pro Member
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 nov 2004, 11:48
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 20 keer

jutuiz schreef:
Ik kan dat niet inschatten, maar hoelang doe je zo met een kubiek?
Dat is erg afhankelijk van je type woning en isolatie. gisteren was een koude dag en toen hebben we 6,55 m3 verbruikt. Maar vorige winter hebben we dagen gehad dat we meer dan 10 m3 kwijt waren.
misterjo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 670
Lid geworden op: 30 nov 2003, 13:23
Locatie: leuven
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 16 keer

Houtkachel of eender welk toestel met lokale verbranding van vaste materie met als gevolg fijn stof, laag rendement of geurhinder is niet meer onderdeel van onze toekomst. Het is mij ondenkbaar dat ze hierop niet gaan sturen.

Eveneens heb je graag centrale verwarming i.p.v. een decentraal systeem met veel onderhoud en moet je de brandstoffen nog aankopen, transporteren en opslaan.

Kostprijs van een deftige hout of pelletkachel is ook niet niks.

Een warmtepomp wordt mogelijks de toekomst maar lijkt mij zonder verplichting nog niet rendabel. Elektriciteitsvoorziening is momenteel een hot topic met een tekort in 2025 van 6GW capaciteit. Neem daarbij het laden van elektrische auto's wat ook pijnpunten gaat meebrengen in de omschakeling. Meer vraag, minder aanbod betekent druk op de prijzen.

Op lange termijn ben ik wel te vinden voor warmtepompen. Maar bij de huidige aankoopprijs en onzekerheid is het gewoon minder interessant als je al een gasaansluiting hebt en enkel plug & play de installatie moet vervangen.

Gas is nog altijd relatief schone energie gezien onze elektriciteit in de winter niet per definitie een hoge 'groene' graad heeft. Sluiten ze de kerncentrales stook je uiteindelijk ook maar op gas or worse.

Gas zal in de nabije toekomst nog niet verdwijnen. Gas is momenteel zelfs met deze hoge prijzen nog altijd goedkoop en dat zal na de winter wel terug stabiliseren.

Een gasketel kost ook amper iets en kan enorme vermogens aan.

Indien het voor de komende 10 jaar is zou ik een goedkopere doorstromer gasketel aanschaffen die plug & play gezet wordt voor €1000-3500 afhankelijk of je het zelf kan (+keuring) of laat doen.

Het vermogen zou ik inschatten op basis van een verliesberekening. Bovenop zou ik een model kiezen dat voldoende debiet kan geven voor het sanitair water! De complexiteit met boiler zou ik er tussenuit halen dan. Zeker nu de kinderen minder of geen water meer verbruiken. Heb je enige variant van zonne-energie en overschot kan je een boiler overwegen.

Eentje dat zo laag mogelijk kan moduleren. Dit hoeft daarom niet een laag vermogen model te zijn. Maar dat hangt allemaal af van het huis en dus verliesberekening. Het zijn meestal wel de iets duurdere modellen die met groot vermogen toch diep kunnen moduleren. Dus schat je ondergrens met een verliesberekening.

Een gasketel installatie/vervanging is in dit geval gemakkelijk te regelen zonder veel aanpassingen en je zit voor de korte en middellange termijn goed.

Extra's: je kan opteren om volledig op lage temperatuur te verwarmen. Door boven de radiatoren te vervangen door lage temperatuur radiatoren, of gewoon de bestaande permanent aan te sluiten op de temperatuur van de vloerverwarming. Met de kinderen het huis uit hoeft het geen 21C° te zijn.

Met het uitgespaarde geld zou je kunnen opteren om je isolatieschil of luchtdichtheid te verbeteren. Of andere energetische ingrepen zoals een ventilatiesysteem. Hiervoor bestaan zelfs subsidies.

Je kan ook boven een airco installeren wat in weze warmtepompen zijn. Dan kan je boven verwarmen en koelen. Neem een paar zonnepanelen en je kan in de zomer goedkoop koelen. Daarmee kan je later ook goedkoper je nieuwe wagen laden die dan ook als buffer (batterij) kan dienen.


En zo heb je:
- goedkope oplossing
- minder verbruik / relatief milieu vriendelijke oplossing
- oplossing voor 10 jaar
- geen berookte buren
- optioneel subsidie kunnen gebruiken en de waardering van je huis omhoog.
- minder onderhoud. (Tov jaarlijks kuisen schoorsteen)
- minder vuil in huis (kachel)
- meer ruimte (geen opslag brandstof of kleiner als warmtepomp)
- geen of weinig breek en kap werk bij aansluiting op de bestaande cv

Edit:
Misschien kan je met alle schrik op de gasmarkt wel een goeie deal doen bij het installeren van een nieuwe gasketel. Dit is maar een buikgevoel maar ik verwacht dat er minder vraag is.
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 651
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 33 keer

Wij hebben een ietwat gelijkaardig 'gewetensprobleem' :)

Alleen: wij plannen een nieuwbouw, en kunnen maar niet beslissen waarmee we gaan verwarmen (en eigenlijk ook: koelen..)

We zijn niet meer van de jongsten, dus zeer grof bekeken gaan we ongeveer 20 jaar in die nieuwbouwwoning wonen eer we verhuizen naar iets permanents onder de grond. :) (laat ons natuurlijk hopen van niet, ik ga uit van de gemiddelde leeftijd van de doorsnee Belg)

Dus je zou worst case kunnen zeggen dat terugverdientijd niet echt iets prioritair is voor ons, maar eerder de initieel uit te geven som. En natuurlijk het te realiseren comfort !!

Er is dus momenteel nog niets van nutsvoorzieningen voorhanden, maar het spreekt vanzelf dat elektriciteit voorzien is (nog niet zeker wat er binnenkomt: hier in de regio ligt een 3*220V net, dus ik vermoed dat het 220V mono of 3-fase zal worden en geen 400V+N).
Gas: aansluitkosten zijn behoorlijk dacht ik, en ik meen ergens gelezen te hebben dat er een subsidie wegvalt die je normaal kreeg bij aansluiting op het aardgasnetwerk. (<- dus extra kost)

Zonnepanelen zullen natuurlijk voorzien worden.

Woning wordt natuurlijk gebouwd volgens de nieuwe eisen qua energienormen. Benedenoppervlakte 120M2, dit is inclusief 1 slaapkamer en badkamer. Bovenverdieping 80m2 waarvan 25m2 bureau, rest is mediamaker en extra slaapkamer + douche.

We hebben nu in ons huidige (rij)huis van 50 jaar oud een klassieke verwarming via radiatoren en gasketel, aangestuurd door Evohome. Ons verwarmingsschema is aangepast aan onze leefgewoontes (niet gebruikte ruimtes worden niet verwarmd, slaapkamer krijgt een 'boost' ongeveer een half uur voor slapen gaan, zodat de 'koude' er uit is.., etc..). Dit voldoet ruimschoots..

Naast verwarming hebben we enkel warm water nodig voor de douches (grote inloopdouche!). Warm water voor de keuken zullen we doen met een kleine electrische boiler (afstanden te groot tussen productie en verbruik).

En dan begint het dilemma: in de nieuwbouw toch nog de meerkost (?) voor binnenhalen van gas doen en verwarmen met gas of evt hybride? Of dit achterwege laten en een warmtepomp zetten (lucht-water dan, water-water in geothermie is dan weer onbetaalbaar wegens boordiepte). Daardoor blijkbaar ook noodzaak voor vloerverwarming wat dan weer ten nadele is van de mogelijkheid om ongebruikte ruimtes niet te verwarmen. Anderzijds inzetbaar als koeling in de zomer waardoor die zonnepanelen toch nog voor iets kunnend dienen :) In de winter zal dat niet zo goed lukken vermoed ik.. En wat met warm water productie..

Verwarmen met gas lijkt dan weer interessant om snel te kunnen verwarmen met radiatoren ("hoge"/hogere temperatuur?), en minder limieten te stellen voor de douches (onbeperkt warm water?), maar is dan weer onzeker naar de toekomst toe qua kostprijs.... Pro is dan weer geen kans op blackout in de winter..

Hadden de prijzen niet zo'n rare bokkensprongen gemaakt, dan hadden we denk ik sowieso gas gekozen, maar nu weet ik het zelf niet meer (en de ketelleveranciers die ik recent op de BIS beurs aansprak wisten het precies nog minder :) )
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

De warmtevraag in een nieuwbouw is zo klein, als het een goeie nieuwbouw is, dat je dat toch perfect met een warmtepomp (L/W) kan?
Plaats héél veel zonnepanelen, waarmee je in de zomer (via injectietarief) een stuk van uw winterfactuur zal betalen.
In de zomer "tankt" uw EV dan nog eens gratis ook.

Radiatoren zijn niet nodig, want alles gaat op lage temperatuur vloerverwarming.
In uw bureau zou ik ook vloerverwarming leggen, op een apart circuit.

Dat zal meer kosten dan een gasinstallatie (gas: €3-4K <> LW WP: €8-9K), maar je hebt geen gasaansluiting nodig.
De rest van de (verbruiks)kosten is "koffiedik" kijken. Momenteel is het injectietarief voor overtollige zon echt interessant, wie zegt dat dat gaat blijven duren? Momenteel is gas duur, hoewel er giga gasvoorraden zijn (niet in BE natuurlijk). Wie zegt dat gas duur blijft of goedkoper wordt?
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Ik volg Heist hier wel.
In een bestaande woning neig ik nog naar gas, maar in een nieuwbouw zou ik extra letten op isolatie en luchtdichtheid, dan is de warmtevraag zo klein dat een warmtepomp logisch is.
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 651
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 33 keer

Merci voor het meedenken..

Het is idd moeilijk vergelijken tussen een bestaand gebouw en een nieuwbouw volgens de normen...
De ontbrekende gasaansluiting zal dus grofweg de meerprijs van de warmtepomp compenseren...
Heel veel zonnepanelen gaan we niet kunnen leggen (de omgeving en de structuur en orientatie van het gebouw maken dat wat moeilijker), maar we gaan zien wat we eruit kunnen halen.

Ik heb geen bal verstand van hoe vloerverwarming eigenlijk geregeld wordt... Ik heb de Bulex catalogus er al op doorgenomen. Ze hebben daar wat interessante oplossingen. Ik denk dat ik sowieso meerdere circuits ga moeten voorzien: ik wil het bvb altijd deftig warm hebben in de douchecel(len), dus daar is al een onafhankelijk circuit en aansturing nodig. Bureau kan evt mee met de woonruimtes, alhoewel de bezetting daar bijna omgekeerd is: als ik in het bureau werk zit ik meestal niet in de woonkamer en omgekeerd. En slaapkamers..daar kan ik bijna zonder verwarming (vensters staan ook overdag altijd open zomer en winter): daarom dat ik dacht aan radiatoren daar: kunnen we dichtdraaien..)
Bulex heeft ook een warmtepomp met ingebouwd voorraadvat van 190 liter à 55°C, met een beperkte footprint voor de binnenunit.. Zou dat volstaan voor 2 personen die na elkaar een (regen)douche nemen? Die 190 liter zal toch gemengd worden met nog een goeie 100 liter koud water vermoed ik...?

Ik denk dat de grootste aanpassing zich vooral situeert in het feit dat we onze mindset moeten wijzigen van heat-on-demand (nu, met Evohome), naar ene meer constant heat (warmtepomp met vloerverwarming)...

Is er iemand die met zijn warmtepomp ook koelt in de zomer? Een standaard installatie met vloer'verwarming' zou in theorie, volgens de boekskes, kunnen koelen tot 5°C onder buitentemperatuur... Is dat realistisch? Ik ben sowieso geen fan van extreem koelen, omdat dat de temperatuurschok bij het naar buiten gaan ook groter maakt..
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 608
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 30 keer

tdemeyer schreef:
En dan begint het dilemma: in de nieuwbouw toch nog de meerkost (?) voor binnenhalen van gas doen en verwarmen met gas of evt hybride? Of dit achterwege laten en een warmtepomp zetten (lucht-water dan, water-water in geothermie is dan weer onbetaalbaar wegens boordiepte). Daardoor blijkbaar ook noodzaak voor vloerverwarming wat dan weer ten nadele is van de mogelijkheid om ongebruikte ruimtes niet te verwarmen. Anderzijds inzetbaar als koeling in de zomer waardoor die zonnepanelen toch nog voor iets kunnend dienen :) In de winter zal dat niet zo goed lukken vermoed ik.. En wat met warm water productie..
Ik zou inzetten op het eenvoudigste, maar maken dat je snel kan wisselen naar iets anders.

Wat ik nu vooral jammer vind is dat ik in mijn huidige bouw niet alle opties heb opengehouden.
Dat wil zeggen:
- m'n zonnepanelen zo geschikt dat ik er kan bijleggen
- voldoende ruimte(s) voorzien voor een of meerdere omvormers (hoewel dat dit in 2001 nog geen issue was)
- voldoende wachtleidingen naar de achtertuin
- vertikale schachten in de woning waardoor we makkelijk zouden kunnen nutsleidingen van hot naar her trekken

M'n dochter woont nu in een (nog oudere) woning die door iemand vakkennis is gezet, maar die woning is dan wel 100% futureproof. Wat ze ook willen wijzigen aan water-gas-electriciteit, het zal technisch grotendeels mogelijk zijn omdat alle "autostrades" al zijn aangelegd.
Laatst gewijzigd door jutuiz op 13 dec 2021, 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.
h1ttent1t
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 19 mei 2020, 10:01
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 3 keer

tdemeyer schreef:Merci voor het meedenken..

Ik heb geen bal verstand van hoe vloerverwarming eigenlijk geregeld wordt... Ik heb de Bulex catalogus er al op doorgenomen. Ze hebben daar wat interessante oplossingen. Ik denk dat ik sowieso meerdere circuits ga moeten voorzien: ik wil het bvb altijd deftig warm hebben in de douchecel(len), dus daar is al een onafhankelijk circuit en aansturing nodig. Bureau kan evt mee met de woonruimtes, alhoewel de bezetting daar bijna omgekeerd is: als ik in het bureau werk zit ik meestal niet in de woonkamer en omgekeerd. En slaapkamers..daar kan ik bijna zonder verwarming (vensters staan ook overdag altijd open zomer en winter): daarom dat ik dacht aan radiatoren daar: kunnen we dichtdraaien..)
Bulex heeft ook een warmtepomp met ingebouwd voorraadvat van 190 liter à 55°C, met een beperkte footprint voor de binnenunit.. Zou dat volstaan voor 2 personen die na elkaar een (regen)douche nemen? Die 190 liter zal toch gemengd worden met nog een goeie 100 liter koud water vermoed ik...?

Ik denk dat de grootste aanpassing zich vooral situeert in het feit dat we onze mindset moeten wijzigen van heat-on-demand (nu, met Evohome), naar ene meer constant heat (warmtepomp met vloerverwarming)...
Idd, je moet je mindset aanpassen :) . Wij hebben een lage-energiewoning uit 2013 met warmtepomp + vloerverwarming. Toen stonden wij ook voor de keuze om een extra circuit te installeren voor de badkamer. Alleen: vloer/wandverwarming warmt traag op, terwijl je toch graag soms last-minute een douche pakt en het dan graag snel warm hebt (ik zo niet, mijn vrouw wel :-D ) Een extra circuit en sturing is dan eigenlijk geen oplossing, dat was bij ons toen ook een meerprijs van bijna 1000€ voor iets dat toch niet zou werken zoals wij het zouden willen. Oplossing: een elektrische handdoekradiator met een boost/blowerfunctie. Je badkamer is binnen een paar minuten warm genoeg. Dat is dus de enige heat-on-demand dat wij in ons huis hebben.
SPR
Pro Member
Pro Member
Berichten: 439
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

Dat laatste kan je ten allen tijde doen. Of we zetten de gasketel aan het werk om een douchte te kunnen nemen of we gebruiken 2 minuten een elektrische ventilator.

Idem voor warm water voor een klein afwasje. Of we gebruiken voor de afwas eerst 10 liter water voor we een druppel warm water hebben, of we gebruiken even de waterkoker en zijn dan een litertje water kwijt en een beetje energie.

Als je zoals bij mij 4 maand zonder gas hebt gezeten dan ben je heel snel inventief. :)
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 651
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 33 keer

h1ttent1t schreef:Oplossing: een elektrische handdoekradiator met een boost/blowerfunctie. Je badkamer is binnen een paar minuten warm genoeg. Dat is dus de enige heat-on-demand dat wij in ons huis hebben.
Verdorie... Zo ver nog niet gedacht (die blowerfunctie...).
SPR schreef:Idem voor warm water voor een klein afwasje. Of we gebruiken voor de afwas eerst 10 liter water voor we een druppel warm water hebben...
Dat hebben we al gecountered: onder in de keuken komt een 10 liter boilerke. Hebben we nu ook (ding gaat al 20 jaar mee!), en kost eigenlijk belachelijk weinig... Alternatief is misschien een electrisch doorstromertje, dan heb je zelfs geen voorraad warm te houden..
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 70 keer

Hou wel rekening dat een electrisch doorstromertje dat water van 10 naar 45 graden kan opwarmen met wat degelijke flow een heftige aansluiting vraagt.
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 651
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 33 keer

hoe zouden ze dat bij die Quooker kranen realiseren? Die levert kokend water af....
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 50 keer

tdemeyer schreef:hoe zouden ze dat bij die Quooker kranen realiseren? Die levert kokend water af....
Dat is met een kleine boiler en hevige doorstromers. Je kan zien op website dat er een max van aantal kokend water is. Dus zal op hoog opgeslagen worden en laatste graden via doorstromer
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

tdemeyer schreef:hoe zouden ze dat bij die Quooker kranen realiseren? Die levert kokend water af....
Dat beweert hun PR-afdeling

Dit is de brochure:
https://www.quooker.be/media/wysiwyg/Co ... NL_V13.pdf

Aansluiting van 1600W en dus een klein boilervatje dat op temperatuur gehouden wordt.
Zie ook p12 in de brochure.

Quooker zet niet plots de fysica (opwarmen van water) op z'n kop :).
Je krijgt dus een heel kleine hoeveelheid heet water.
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mar 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 64 keer

Ik ga mijn gasketel vervangen door een nieuwe.

Doorstromer atmosferisch, niet condenserend en met waakvlam, en een oude vloerketel(weliswaar HR) van 32kW, niet condenserend met waakvlam.

Met het oud 3x220V net, moet ik al specifiek op zoek gaan naar een geschikte warmtepomp, en zien of de 32A voldoende is.

Met de besparing op gas, kan ik sparen voor nieuwere tech, en tegen dan zijn ook de laatste isolatiewerken achter de rug.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Onze oude mazout ketel zal vervangen worden door een blueburn pellet ketel. Gas aansluiting hebben we niet en renovatie van de woning is pas voorzien in 2024. Maar de mazout ketel is van 1973 en bij de laatste controle kregen ze die bijna niet meer geregeld voor de wettelijke Max. Waarden.

Ding draait nog gelijk ne tierelier, maar vervangen mag niet meer en onderhoudsman vermoed dat hij die volgend jaar niet meer geregeld gaat krijgen (is er 4u mee bezig geweest deze keer)

Dus ja … pellets … ik zie geen andere mogelijkheid op dit moment eigenlijk.
Laatst gewijzigd door Sasuke op 14 dec 2021, 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

heist_175 schreef:Quooker zet niet plots de fysica (opwarmen van water) op z'n kop :).
Je krijgt dus een heel kleine hoeveelheid heet water.
Ze beweren "onbeperkt" water aan 60°. Dat zal dan op een bepaald moment toch ook aan een snelheid van een halve liter per minuut zijn...
SPR
Pro Member
Pro Member
Berichten: 439
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

https://moneytalk.knack.be/geld-en-beur ... 39384117-1
.Vandaag kost het echter de helft meer om een woning te verwarmen met een warmtepomp dan met een aardgasketel.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”