Faillissement Vlaamse Energieleverancier

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

philippe_d schreef: De bank bedraagt je die bedragen onmiddellijk terug.
Kan je dit hard maken dat dit bij jouw onmiddellijk is teruggeboekt? Ik was de eerste die melde over het faillissement en direct teruggeboekt, nog niets gezien. Ik verwacht het wel, maar bij jouw zou dit "onmiddellijk" gebeurd zijn? BNP hier (voor madre).
Laatst gewijzigd door bollegijs op 07 dec 2021, 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Of het onmiddelijk gebeurt of niet is niet zo relevant.
Er speelt ook iets met booking date etc.

Eender hoe, in het B2C (=consumenten) schema van SDD (domiciliëringen) ligt de risicocascade als volgt:
- de creditor (= VEG)
- de creditor bank (= de bank van VEG)
- de debtor bank (= uw bank)
- de debtor (= jij)

Een refund wordt terugbetaald door uw bank, die dan een claim start bij de creditor bank, die op zijn beurt dan een claim start op de uiteindelijke creditor.
Als uw bank een moeilijk proces in voege heeft voor een refund, zou ik daar klagen.
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

Chardome noemt het verlies een “zure pil om slikken”, maar het is het onrechtvaardigheidsgevoel dat bij hem overheerst. “Als een bank valt, staat de overheid paraat. Maar hier: niks van waarborgfonds. We worden door de overheid via de VREG en de CREG wel continu gestimuleerd om te vergelijken en regelmatig van leverancier te veranderen, maar als het fout loopt, kijkt de overheid de andere kant op en zijn we als individuele consument onbeschermd. Mijn besparing is bij deze helemaal tenietgedaan.” -HLN
Waarom werden de toeristische bureau's wel gered van de ondergang vorig jaar door de overheid en inzake energie niet? Wat is de prioriteit?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

bollegijs schreef: Kan je dit hard maken dat dit bij jouw onmiddellijk is teruggeboekt? Ik was de eerste die melde over het faillissement en direct teruggeboekt, nog niets gezien. Ik verwacht het wel, maar bij jouw zou dit "onmiddellijk" gebeurd zijn? BNP hier.
[Edit] screenhots verwijderd
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

BNP is gekend om een zeer traag internetbankierensysteem te hebben. Dat hoor ik van velen in vergelijking met andere banken.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Vaganzza schreef:BNP is gekend om een zeer traag internetbankierensysteem te hebben. Dat hoor ik van velen in vergelijking met andere banken.
Logisch als je bij een prijsbreker zit.
Oh wacht... :angel:
CyberThijs
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 49
Lid geworden op: 18 jan 2011, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 10 keer

Tegenover het betalen van een factuur staat er natuurlijk ook een prestatie die moet gebeuren. In dit geval de levering van elektriciteit/gas. Als de prestatie niet gebeurt, dan kan de betaling van de factuur natuurlijk ook niet geëist worden. Als de voorschotten onterecht werden verhoogd, dan kan je dat natuurlijk ook aanhalen om de factuur de betwisten.

Ik zou inderdaad ook zoveel mogelijk uitgevoerde betalingen via domiciliëring laten terugbetalen, zeker als je weet dat je teveel hebt betaald. Dit kan direct voor betalingen die in de laatste 8 weken gebeurden (dankzij de Europese wetgeving rond SEPA Direct Debit betalingen). Betalingen die langer geleden zijn kan je ook aanvechten bij je bank, maar daar zal je meer moeite voor moeten doen: deze worden niet direct terug op je rekening gestort en je claim moet goed gestaafd zijn.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

philippe_d schreef:
Splitter schreef:maar als ze failliet zijn, kunnen ze in principe ook geen facturen meer opmaken en dus ook geen geld meer komen halen bij klanten.
en dat zou die curator dan wel mogen.
Ja, dat is zijn job :-D
dacht altijd dat de curator instaat voor het openstaande te innen, en in opdracht van de schuldeisers op te treden.
natuurlijk is het in geval van een energieleverancier wat krom, gezien de eindklant daar schuldenaar en schuldeiser kan zijn,
en daar dan nog aan kan toevoegd worden dat voorschotfacturen en slotfacturen niet de typische gang van zaken is.

dus in principe mag de curator bij mij geld komen vragen, als hij dan ook kan aantonen dat ik effectief te weinig betaald heb,
door middel van mijn voorschotfacturen af te toetsen aan mijn realistisch verbruik... en als dat dan aangeeft dat ik moet terugkrijgen,
mag hij van mij dat ook gelijk afrekenen.
(ja, i know... dromen zijn bedrog :banana: )
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

philippe_d schreef: mandaat geblokkeerd.png
recuperatie SEPA.png
Ik zou zowel uw mandaatreferentie verwijderen, alsook uw rekeningnummer.
Met één van beide is het niet zo moeilijk om u te identificeren...
lukadad
Pro Member
Pro Member
Berichten: 385
Lid geworden op: 27 feb 2015, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 39 keer

Mijn eindafrekening was net binnen, moest nog €28 opleggen. Ben blij dat ik de plotse verhoging van de voorschotten kon blokkeren en heb sinds 01/11 een nieuw vast contract aangegaan bij de concurrentie.
Anders ging ik mogen fluiten naar de, schat ik €100, die ik nog tegoed ging hebben.

Zal wel zien of de curator die €28 nog zal eisen. Heb er geen probleem mee om deze te betalen. Heb er ook gas voor gekregen.
Daddy007
Plus Member
Plus Member
Berichten: 132
Lid geworden op: 08 mar 2015, 16:40
Locatie: Zellik
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 16 keer
Contacteer:

Ik heb, na overstap naar de concurrentie, mijn eindafrekening op 29/11 gekregen. Moet nog 348 € opleggen (gas en elek.).
Gaat normaal morgen via domiciliëring betaald worden. Ga het in de gaten houden.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

't Is nu officieel gebeurd. U kan beginnen met overstappen.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Naar aanleiding hiervan mijn voorschotten op minimum gebracht bij Lampiris. Is het normaal dat je je voorschotten niet onder 80 % van het bedrag dat zij berekenen kan brengen?
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

Ja, je kan alleen lager gaan met stavingsstukken
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Volgens mij is daar geen wet over, noch om het "recht" te definiëren langs de kant van de energieleverancier, noch om het "recht" te definiëren langs de kant van de consument.
Zij krijgen informatie van de DNB en houden daar rekening mee. Als de vorige bewoner kwistig was, durft dat soms tot problemen te leiden (lijden).

Er is ook een probleem met wanbetaling: de leverancier moet de taksen etc (je weet wel, energierekening als vermomde belastingbrief) wél betalen aan de DNB's, maar krijgt geen inkomsten. De put bij wanbetaling is dus nog wat groter.
Het is dus begrijpelijk dat leveranciers voorschotfacturen vragen en dat ze geen zin hebben om de voorschotten laag te houden.
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 774
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 70 keer

bollegijs schreef:
philippe_d schreef: De bank bedraagt je die bedragen onmiddellijk terug.
Kan je dit hard maken dat dit bij jouw onmiddellijk is teruggeboekt? Ik was de eerste die melde over het faillissement en direct teruggeboekt, nog niets gezien. Ik verwacht het wel, maar bij jouw zou dit "onmiddellijk" gebeurd zijn? BNP hier (voor madre).
Vanmorgen langs kantoor bij Kbc.
Rond de middag bedragen op rekening.
Gebruikersavatar
Data technicus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 43 keer

Pas maar op met alle voorschotten terug te vorderen. Curator gaat die toch allemaal terug op eisen omdat er een voorschotfactuur bestaat wat hetzelfde is als een factuur maar het noemt gewoon voorschotfactuur en omdat er waarschijnlij nog veel schuldeiser zijn van de Vlaamse enegrieleverancier hebben ze dat geld nodig. En je moet ook denken je hebt in die maand stroom gehad van hun dus voorschotfactuur is geldig en zal moeten betaald worden. Curator zal ook geen eindfactuur kunnen maken omdat hij niet alle gegevens kent dus pakt hij wat hij kan pakken met de geldige voorschotfacturen die voor handen zijn en die wel gedocumenteerd staan in het systeem.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Wat nu?

Volgens de VREG / Fluvius: Volgens de provincie Oost-Vlaanderen (groepsaankoop): Tegenstrijdige info :oops:
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

Data technicus schreef: En je moet ook denken je hebt in die maand stroom gehad van hun dus voorschotfactuur is geldig en zal moeten betaald worden.
de voorschotfacturen bestaan enkel maar om je slotfactuur -de enige echte factuur- te verlichten.
als de curator de voorschotten ook wil, zal hij mij toch een slotfactuur moeten opmaken, aan de prijs zoals in mijn contract stond, met de correcte meterstanden, om te bewijzen dat ik wel degelijk verbruikt heb wat hij wil opeisen.
en als daaruit komt dat ik dien terug te krijgen (wat normaalgezien zo zal zijn), dan zal ik gelijk even mijn handje naar hem uitsteken voor die centjes.

een 70.000tal klanten... ik wacht het nog even af, maar als het zo uitdraait dat ze firma's (en de netbeheerder) geld willen geven, en dat komen halen bij de eindklanten, onder het mom van "het was jullie leverancier, dus jullie moeten betalen" hoop ik toch dat het toch een rechtszaak komt.

stel je voor, je bent ergens klant, hebt braaf betaald, en dan komen ze aan "ja, die is gaan lopen met het geld, dus jij mag nog eens betalen"... dat kan toch niet?
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

didi79 schreef:"Klant is koning" geldt hier niet.
Prio schuldeisers zijn:
- bedrijven die nog geld moeten krijgen
- (ex-)personeel van Vl. Energiemaatschappij
Eigenlijk zou vereffening percentueel moeten gebeuren.
Bv: 10 miljoen schuld, 91 schuldeisers, 1 miljoen beschikbaar.
Eentje, top prio, heeft een eis van 1 miljoen, de andere 90 hebben elk 100.000 euro tegoed (voor een totaal van 9 miljoen).
Nu is het (voor zover ik het begrijp) zo, dat de top prio eiser zijn miljoen krijgt, en de rest 0 euro.
Eigenlijk zou het zo moeten gaan:
10% van de schuld kan afbetaald worden, dan moet elke eiser 10% van zijn openstaande schuld terugbetaald zien.
Maw de top prio eiser krijgt 100.000 euro van zijn openstaand miljoen, de 90 anderen elk 10.000 van hun openstaande 100.000 terug.
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

heist_175 schreef:(je weet wel, energierekening als vermomde belastingbrief)
Ik moet (of moest..) iets in de 70 euro terugkrijgen. Maw ik heb teveel belastingen voorafbetaald. Zuhal mag ze mij terug betalen :banana:
Ik ken toch best veel mensen die een paar 100 euro kwijt zijn in deze farce.
Het bewijst WEER maar eens de onkunde en waardeloosheid van de VREG. Als regulator hadden zij dit gewoon moeten zien aankomen en ingrijpen.
Gebruikersavatar
Data technicus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 43 keer

Splitter schreef:
Data technicus schreef: En je moet ook denken je hebt in die maand stroom gehad van hun dus voorschotfactuur is geldig en zal moeten betaald worden.
de voorschotfacturen bestaan enkel maar om je slotfactuur -de enige echte factuur- te verlichten.
als de curator de voorschotten ook wil, zal hij mij toch een slotfactuur moeten opmaken, aan de prijs zoals in mijn contract stond, met de correcte meterstanden, om te bewijzen dat ik wel degelijk verbruikt heb wat hij wil opeisen.
en als daaruit komt dat ik dien terug te krijgen (wat normaalgezien zo zal zijn), dan zal ik gelijk even mijn handje naar hem uitsteken voor die centjes.

een 70.000tal klanten... ik wacht het nog even af, maar als het zo uitdraait dat ze firma's (en de netbeheerder) geld willen geven, en dat komen halen bij de eindklanten, onder het mom van "het was jullie leverancier, dus jullie moeten betalen" hoop ik toch dat het toch een rechtszaak komt.

stel je voor, je bent ergens klant, hebt braaf betaald, en dan komen ze aan "ja, die is gaan lopen met het geld, dus jij mag nog eens betalen"... dat kan toch niet?
Lees dan maar eens op de vreg te goei: https://www.vreg.be/nl/faillissement-vl ... everancier
12. Moet ik mijn facturen van Vlaamse Energieleverancier nog betalen?
U moet altijd betalen voor de energie die u verbruikt.

Hebt u nog openstaande facturen van Vlaamse Energieleverancier of krijgt u een slotfactuur? Betaalt u die niet, dan kan de curator een betaling eisen.

Hebt u vragen over uw factuur? Of wil u uw factuur betwisten? Neem dan contact op met de curatoren van Vlaamse Energieleverancier. De curatoren van het faillissement van Vlaamse Energieleverancier zijn meesters Maarten Bentein en Michiel Verraes.
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 911
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 83 keer

U moet altijd betalen voor de energie die u verbruikt.
En
Hebt u nog openstaande facturen van Vlaamse Energieleverancier of krijgt u een slotfactuur? Betaalt u die niet, dan kan de curator een betaling eisen.
Zijn naar mijn mening toch echt een tegenstrijdigheid*, het eerste laat lijken dat voorschotfacturen (facturen op energie die niet is verbruikt) niet moeten worden betaald.
Het tweede daarentegen laat dan weer lijken alsof alle facturen inclusief voorschotfacturen moeten worden betaald.

Wat is het nu?

*In realiteit, in propositielogica kunnen zowel "u moet altijd betalen voor de energie die u verbruikt" en "u moet betalen voor de energie die u niet verbruikt" waar zijn :lol:
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

Mensen die een schuld hebben bij Vlaamse Energiemaatschappij zouden burgerlijke ongehoorzaamheid moeten gebruiken en groeperen om garanties te krijgen dat mensen met een vordering ook vergoed worden.

Als ik een effectieve schuld heb bij hen, en mijn moeder een vordering zou ik graag adhv burgerlijke ongehoorzaamheid schuldvergelijking willen uitvoeren op beide cases en mijn moeder voorschuiven in 'de ranking'.

Dit zal natuurlijk individueel niet pakken. Maar de woede hieromtrent is immens.
M_016
Premium Member
Premium Member
Berichten: 679
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 76 keer

Ter info:
https://www.vreg.be/nl/faillissement-vl ... everancier
Vragen over facturen of betaalde voorschotten aan Vlaamse Energieleverancier?
Neem dan contact op met de curatoren. De curatoren van het faillissement van Vlaamse Energieleverancier zijn meesters Maarten Bentein en Michiel Verraes.

&
Kan een leverancier geen elektriciteit of aardgas meer leveren door een faillissement? Dan treedt Fluvius onmiddellijk op als noodleverancier. Dat is zo bepaald in de Vlaamse wetgeving. Fluvius neemt de levering van elektriciteit en/of aardgas over op 7 december.
Fluvius treedt enkel tijdelijk op als noodleverancier. U moet dus een nieuw contract afsluiten met een andere elektriciteits-/aardgasleverancier. Dat doet u best vóór 7 januari 2022.
Sluit u geen nieuw contract af met een nieuwe leverancier? Dan kan u op termijn zonder elektriciteit of aardgas vallen. Huishoudelijke afnemers kunnen tijdens de winterperiode (1 december tot 1 maart) niet afgesloten worden. Voor niet-huishoudelijke afnemers geldt deze beschermingsmaatregel niet.

&
Laat uw nieuwe energieleverancier weten dat u klant was van Vlaamse Energieleverancier en snel wil overstappen. Sluit u vóór 7 januari 2022 een nieuw contract af? Dan kan u aan uw nieuwe leverancier vragen om al vanaf 7 december klant bij hem te worden. Gaat uw nieuwe leverancier daarmee akkoord, dan kan dat met terugwerkende kracht in de achterliggende systemen aangepast worden. Geef in dat geval wel de juiste wisseldatum (7/12/2021) en wisselmeterstand (uw meterstand op 7/12/2021) mee aan uw nieuwe leverancier. U ontvangt dan geen factuur van Fluvius, enkel van uw nieuwe leverancier.
Gebruikersavatar
Data technicus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 43 keer

Ze weten zelfs nog niet of er slotfactuur komt volgens de site van de VREG. Kan goed zijn dat de curators zeggen we gaan ons niet bezig houden om voor iedereen een slotfactuur op te maken en dat ze gewoon zeggen dat ze alle voorschotfacturen die openstonden enkel te innen.

11. Zal ik als klant van Vlaamse Energieleverancier een slotfactuur ontvangen?​Die vraag kunnen wij nog niet beantwoorden. De curator heeft het beheer van Vlaamse Energieleverancier overgenomen. Hij handelt het faillissement af. In de komende tijd bekijkt hij wat er allemaal moet gebeuren en maakt hij afspraken met de klanten van Vlaamse Energieleverancier.
Het is op dit moment nog niet duidelijk of u een slotfactuur zal ontvangen voor uw verbruik sinds de vorige afrekening tot 7 december 2021 en wanneer dat zal zijn.
Hebt u hier vragen over? Neem dan contact op met de curatoren van Vlaamse Energieleverancier. De curatoren van het faillissement van Vlaamse Energieleverancier zijn meesters Maarten Bentein en Michiel Verraes.
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

Ze zullen wel nieuwe factuur moeten zenden want aan de oude kunnen de klanten niet meer. Grof.
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 912
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 98 keer

nog wat food for thought:

Wat met de Retroactieve investeringspremie terugdraaiende teller ?
Die was toch bedoeld om eigenaars van zonnepanelen (vanaf plaatsing digitale meter) te compenseren voor verloren rendement?

Rond deze tijd had ik eigenlijk een afrekening moeten krijgen voor een heel jaar zonnepanelen-opbrengst (vorige afrekening had ik de zonnepanelen nog maar een half jaar, dus voorschotbedrag werd nauwelijks verlaagd toen).
Ik acht de kans echter heel klein dat er nog een afrekening komt en als die er toch komt (zou zeker terug moeten krijgen) dan acht ik de kans nóg kleiner dat ik ook werkelijk terugbetaald wordt.

Dus mijn rendement van het voorbije jaar ben ik kwijt. Mijn terugverdientijd van investering is daarmee dus al langer dan oorspronkelijk geraamd. En zelfs als ik direct een digitale meter laat plaatsen (om nog zoveel mogelijk retroactieve investeringspremie te kunnen genieten), ga ik nooit in de buurt komen van geraamd rendement/terugverdientijd.



Ik ben niet cynisch of verbitterd, hoor. Ik ben blij met mijn investering in zonnepanelen. Ik heb er al lang vrede mee dat ik met dit faillissement een paar honderd euro kwijt ga zijn. er zijn ergere dingen in 't leven. Ik kan er toch niets meer aan veranderen
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

luminus/energie.be lijkt me toch erg goed te zijn voorbereid geweest op dit voorval....
vanmiddag ergens via de site aangegeven klant te willen worden, daarnet mail gehad dat ik vanaf nu klant ben bij hen.
dus feitelijk ben ik 0 dagen bij fluvius terecht gekomen, en ik heb ook een afbeelding van de teller doorgestuurd (metadata erin geeft mooi aan dat het op datum van vandaag is dus daar is geen discussie mogelijk hoop ik dan)
Data technicus schreef: Lees dan maar eens op de vreg te goei: https://www.vreg.be/nl/faillissement-vl ... everancier
12. Moet ik mijn facturen van Vlaamse Energieleverancier nog betalen?
U moet altijd betalen voor de energie die u verbruikt.

Hebt u nog openstaande facturen van Vlaamse Energieleverancier of krijgt u een slotfactuur? Betaalt u die niet, dan kan de curator een betaling eisen.
ja, ik zal gerust betalen voor energie die ik verbruikt heb.
de energie die ik verbruikt heb is huidige stand - stand van laatste afrekening x kost volgens mijn contract.
en als dat bedrag reeds betaald is in de voorschotten tussen die periode en nu, dan betaal ik niets extra (maar verwacht ik dat die curator mij compenseert - al zal dat niet gebeuren).

is dat bedrag nog niet betaald, dan verwacht ik een slotfactuur die dat aangeeft, inclusief de berekening en de reeds betaalde voorschotten in acht nemend.

een voorschotfactuur is een voorschot dat jij uit good will gaat betalen (in belgie zal er wel een regeling zijn die dat verplicht, kwestie van grote bedrijven te beschermen tegen arme klantjes),
om zo jouw uiteindelijke kost te verlagen en de leverancier budget te geven om te overleven (wat hier dus niet gelukt is).

je kan niet zeggen "er staat nog een voorschotfactuur open voor geleverde energie" zonder ook te bekijken of je wel degelijk nog energie boven de reeds betaalde hoeveelheid hebt vebruikt.

maargoed, met demir aan het roer zou het niet verbazen dat ze het wel zo zou laten varen... de zeewaardigheid van de titanic lag nog hoger dan haar bekwaamheid
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

didi79 schreef:nog wat food for thought:
Of dit:

Sociaal tarief valideren bij je nieuwe energiemaatschappij is in België niet adhv attest verhoogde tegemoetkoming zoals bij 99% van de gevallen maar via een apart systeem. Daardoor duurt de validatie tot 3 maanden. Wat wil zeggen dat je nieuwe maatschappij zal beginnen voorschotten aanrekenen als normale gebruiker voor de eerste maanden. Die mensen hebben hierom niet gevraagd en zijn niet kapitaal krachtig genoeg om de sterk gestegen voorschot te betalen...
Gebruikersavatar
Data technicus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 43 keer

Heb dit nu als mail naar de curatoren gestuurd en eens zien hoe zij hierop gaan antwoorden:
Beste,

Hoe zit het met de voorschotfactuur roep ik die best terug van de voorbije maanden of niet. Want zie op internet nu heel veel rond gaan dat mensen hun domiciliëring terug roepen.

Gaan jullie een slotfactuur maken voor ons of houden jullie het enkel bij de voorschotfactuur zodat er geen slotfactuur volgt.

Als ik nu mijn voorschotfactuur terug roep komen jullie die dan later terug halen omdat deze dan zouden open zijn blijven staan.

Met vriendelijke groeten,
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

Die gaan gewoon zeggen dat ge braaf uw facturen moet betalen hoor :lol:

Sinds de miserie bij energypeople ben ik gewoon naar een grote en klassieke energieleverancier gegaan. Betaal dan misschien wel enkele euro's meer, maar liever dat dan om de zoveel jaar miserie met een faillissement en veel meer geld in totaal verliezen...
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Splitter schreef:de zeewaardigheid van de titanic lag nog hoger dan haar bekwaamheid
Hmm de titanic was perfect zeewaardig, maar niet ijsberg proof … :angel:
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Het lijkt me logisch dat je voorschotfacturen voor de maanden tot en met november betaald maar niet de maanden in de toekomst (december wellicht pro rata).
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

powaq schreef:Het bewijst WEER maar eens de onkunde en waardeloosheid van de VREG. Als regulator hadden zij dit gewoon moeten zien aankomen en ingrijpen.
De Vlaamse Energie Leverancier, enkele maanden geleden op Radio 2 (de Inspecteur):
Kurt Hernot van de CREG schreef:Betrouwbaar?

Je hoeft je volgens Kurt Hernot geen zorgen te maken dat er op een dag plots niks meer uit de gasleiding komt, of dat de stroom plots op zal zijn.

"Al die kleine energieleveranciers leveren ook elektriciteit en gas van identieke kwaliteit als de grote spelers op de markt, met weinig verborgen voorwaarden. Ze hebben minder kosten doordat ze minder personeel hebben. Heel wat voordelen dus, maar onbekend maakt helaas onbemind."
bron: https://radio2.be/de-inspecteur/de-vlaa ... ie-zijn-ze (5 maart 2021)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

gunmaster schreef:Het lijkt me logisch dat je voorschotfacturen voor de maanden tot en met november betaald maar niet de maanden in de toekomst (december wellicht pro rata).
Kleine kanttekening hierbij:
  • - Mijn contract loopt van mei 2021 tot april 2022 (groepsaankoop provincie O-VL).
    - Mijn voorschotten zijn berekend op mijn jaarverbruik, waarbij mijn verbruik (gas) in de winter veel hoger is dan in de zomer.
    - Als ik vandaag (dag van faillissement) een eindafrekening zou maken, dan zit daar vooral de hele zomer in (mei-november).
    - Ik heb dus teveel voorschot betaald, toch?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

philippe_d schreef:
gunmaster schreef:Het lijkt me logisch dat je voorschotfacturen voor de maanden tot en met november betaald maar niet de maanden in de toekomst (december wellicht pro rata).
Kleine kanttekening hierbij:
  • - Mijn contract loopt van mei 2021 tot april 2022 (groepsaankoop provincie O-VL).
    - Mijn voorschotten zijn berekend op mijn jaarverbruik, waarbij mijn verbruik (gas) in de winter veel hoger is dan in de zomer.
    - Als ik vandaag (dag van faillissement) een eindafrekening zou maken, dan zit daar vooral de hele zomer in (mei-november).
    - Ik heb dus teveel voorschot betaald, toch?
Goh ja het is inderdaad een lastige wetenschap.
Je kan simpel lineair rekenen. Maar je kan ook een schatting gaan maken op basis van de SLP's. Maar ja solar of niet, warmtepomp of niet, bitcoin farm of niet. Zeer lastige materie.
https://www.vreg.be/nl/verbruiksprofiel ... eprofielen
Gebruikersavatar
Matt555
Pro Member
Pro Member
Berichten: 242
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Thailand
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 10 keer

Ik begrijp niet dat er hier klanten zijn die nog aan een failliet bedrijf willen betalen , of zelfs doen :roll: . Hou die euros wel beschikbaar !!..., de curators (2) zullen je wel contacteren indien je moet betalen , all wat je nu betaalt kan gewoon in de grote pot gegooid worden , en indien je iets onterecht zou betaald hebben komt het er niet meer uit. :nono:

Al wat je betaalt ben je kwijt , wacht gewoon af tot de curators je contacteren .Betalen kun je nog altijd achteraf ....

https://www.hln.be/consument/voorschotf ... ~a6f7fa17/

Voorschotfactuur voor energie binnenkort verleden tijd? Sector lijkt gewonnen voor idee van CD&V
Zijn voorschotfacturen voor ons energieverbruik binnenkort verleden tijd? Op dit moment wordt werk gemaakt van een wettelijk kader dat klanten met een digitale meter de mogelijkheid biedt voor een maandelijkse afrekening op basis van hun reële verbruik. “Net zoals nu al gangbaar is in de telecomsector”, zegt CD&V-parlementslid Robrecht Bothuyne.

meer...

Robbe van Lier, Isolde Van Den Eynde 08-12-21, 05:00
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

Matt555 schreef: https://www.hln.be/consument/voorschotf ... ~a6f7fa17/

Voorschotfactuur voor energie binnenkort verleden tijd? Sector lijkt gewonnen voor idee van CD&V
Zijn voorschotfacturen voor ons energieverbruik binnenkort verleden tijd? Op dit moment wordt werk gemaakt van een wettelijk kader dat klanten met een digitale meter de mogelijkheid biedt voor een maandelijkse afrekening op basis van hun reële verbruik. “Net zoals nu al gangbaar is in de telecomsector”, zegt CD&V-parlementslid Robrecht Bothuyne.
Als het optioneel zou blijven is dat wel een goede zaak. Dan kan iedereen kiezen wat zich het beste uit komt.
Maar persoonlijk betaal ik liever iedere maand een vast bedrag dan opeens in de wintermaanden tot 5x het normale bedrag van het voorschot nu.
Kan mij ook inbeelden dat je ineens in de wintermaanden een hoop wanbetalers krijgt op deze manier.
Gebruikersavatar
Matt555
Pro Member
Pro Member
Berichten: 242
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Thailand
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 10 keer

Avenger 2.0 schreef:
Matt555 schreef: https://www.hln.be/consument/voorschotf ... ~a6f7fa17/

Voorschotfactuur voor energie binnenkort verleden tijd? Sector lijkt gewonnen voor idee van CD&V
Zijn voorschotfacturen voor ons energieverbruik binnenkort verleden tijd? Op dit moment wordt werk gemaakt van een wettelijk kader dat klanten met een digitale meter de mogelijkheid biedt voor een maandelijkse afrekening op basis van hun reële verbruik. “Net zoals nu al gangbaar is in de telecomsector”, zegt CD&V-parlementslid Robrecht Bothuyne.
Als het optioneel zou blijven is dat wel een goede zaak. Dan kan iedereen kiezen wat zich het beste uit komt.
Maar persoonlijk betaal ik liever iedere maand een vast bedrag dan opeens in de wintermaanden tot 5x het normale bedrag van het voorschot nu.
Kan mij ook inbeelden dat je ineens in de wintermaanden een hoop wanbetalers krijgt op deze manier.
quote
Kan mij ook inbeelden dat je ineens in de wintermaanden een hoop wanbetalers krijgt op deze manier

Ofwel dat diegenen die schrikken van de kostprijs ...., de kraan beetje meer gaan toeschroeven en truitje aandoen :roll: ..., en zodoende de BIG SURPRISE gaan vermijden , want dan kan het nog ..... eens de winter voorbij is het te laat en dient hoog verbruik te betalen , maandrekeningen laten je toe bij te sturen ...
Laatst gewijzigd door Matt555 op 08 dec 2021, 08:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”