Faillissement Vlaamse Energieleverancier

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

Ben ik blij dat ik alle domiciliëring heb geblokkeerd paar maand geleden en geen verhoging heb doorgevoerd in me financiën...

Vlaamse Energiemaatschappij vraagt faillissement aan ;)

Mod
Posts over Faillissement Vlaamse Energieleverancier afgesplists uit het topic
Energie prijzen worden sneller dan verwacht duurder
Laatst gewijzigd door bollegijs op 07 dec 2021, 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Matt555
Pro Member
Pro Member
Berichten: 242
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Thailand
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 10 keer

{Nog geen pay wall toen ik het copy paste ....)

https://www.hln.be/consument/vlaamse-en ... ~ad28d9b8/


Vlaamse Energieleverancier vraagt faillissement aan

De Vlaamse Energieleverancier vraagt het faillissement aan. Dat werd bevestigd aan VTM Nieuws. Het bedrijf kocht groene stroom en gas op de kortetermijnmarkt, maar kan dat door de hoge energieprijzen van de voorbije maanden financieel niet langer aan. Lees hier wat u best doet als u een van de ruim 80.000 klanten ben:

https://www.hln.be/mijn-gids/vlaamse-en ... ~a1cd35e7/

Redactie 06-12-21, 17:07 Laatste update: 17:49

De mensen komen alvast niet in de kou te staan. Als de werking van een energiebedrijf plots in het gedrang komt, stelt de VREG distributienetbeheerder Fluvius immers aan als noodleverancier.

Er wordt dan een curator aangeduid die het proces opvolgt en de nodige afspraken tussen leverancier en klanten treft. Klanten van de Vlaamse Energieleverancier kunnen zich als schuldeiser opstellen en hun voorschot terugvragen.

Toch is het weinig waarschijnlijk dat ze het volledige bedrag terugkrijgen, zegt Melissa Vanmeenen (professor Insolventierecht en vicedecaan aan de UAntwerpen; nvdr). “De schuldeisers moeten wachten tot de afrekening van het faillissement of er nog iets te rapen valt.” Daarnaast genieten de klanten niet van een speciaal beschermingsfonds, zoals wel het geval is wanneer een bank failliet wordt verklaard.

Demir: “Niemand in het donker of de kou”
De hakbijl valt officieel morgen pas. “Als minister kan ik niet vooruitlopen op de beslissingen van een rechtbank”, stelt minister van Energie Zuhal Demir (N-VA). “Maar laat er geen twijfel over bestaan: de huidige Vlaamse regelgeving zorgt ervoor dat niemand zonder elektriciteit of aardgas zal vallen. Dat is immers het ergste wat iemand kan overkomen. Ons decreet voorziet dat Fluvius meteen optreedt als noodleverancier, zodat niemand (burgers, bedrijven…) in het donker of de kou komt te zitten. Er is dus leveringszekerheid.”

“In de eerste plaats zou een dergelijk faillissement erg slecht nieuws zijn voor de klanten. Daarom moeten we prioritair voor hen een oplossing zoeken. Fluvius en de VREG zijn dan ook gevraagd om de nodige voorbereidingen te treffen als de rechtbank morgen beslist tot het failliet van de leverancier.”
Laatst gewijzigd door Matt555 op 06 dec 2021, 18:14, 1 keer totaal gewijzigd.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Crap! Een week geleden de eindafrekening gehad. Moest nog 250 euro terugkrijgen :bang:

Benieuwd wat daar nog van te recupereren is.
Gebruikersavatar
Matt555
Pro Member
Pro Member
Berichten: 242
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Thailand
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 10 keer

gunmaster schreef:Crap! Een week geleden de eindafrekening gehad. Moest nog 250 euro terugkrijgen :bang:

Benieuwd wat daar nog van te recupereren is.
Lees hier wat u best doet als u een van de ruim 80.000 klanten ben:
https://www.hln.be/mijn-gids/vlaamse-en ... ~a1cd35e7/
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Niks, meegemaakt met BelPower
gunmaster schreef:Crap! Een week geleden de eindafrekening gehad. Moest nog 250 euro terugkrijgen :bang:

Benieuwd wat daar nog van te recupereren is.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Zat net in het portaal te klikken, ineens werkte het niet meer. Gelukkig nog wel de eindafrekening kunnen downloaden, dat gaat nu ook niet meer! Ik hoop dat iedereen goede documentatie heeft.
Ze hebben dus zonet alles uitgezet, niet zo proper, maakt voor hun toch niets meer uit zou ik denken :bang:
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

Wat gebeurt er nu praktisch? Krijgt iedereen bij het overschakelen een eindafrekening? En het teveel aan voorschot betaald ben je kwijt? Of ben je alle voorschotten kwijt en moet je de gehele eindafrekening betalen? Of komt er in het geheel geen eindafrekening?
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

De Vlaamse Energieleverancier beëindigt zijn handelsactiviteiten.
In 2018 hebben we de Vlaamse Energieleverancier opgericht om groene stroom en gas aan voordelige energietarieven te leveren in Vlaanderen. Daarbij koos de Vlaamse Energieleverancier resoluut voor een lagekostenstrategie om die belofte te kunnen waarmaken. Als één van de uitdagers op de Vlaamse energiemarkt, hebben we tijdens de afgelopen jaren meer dan 100.000 klanten voordelige en faire energietarieven kunnen aanbieden.

Jullie zijn ondertussen ongetwijfeld op de hoogte van de atypische en uitzonderlijke prijsevoluties in de energiemarkt. De extreme energieprijzen die we nu meemaken, waren niet te voorzien. De uitdagingen om de wintermaanden te overbruggen, zijn daardoor helaas te groot geworden voor de Vlaamse Energieleverancier. We hebben daarom de erg moeilijke beslissing moeten nemen om onze activiteiten stop te zetten en de boeken neer te leggen.

Met pijn in het hart, want we hebben onze verantwoordelijkheden als energieleverancier altijd met veel enthousiasme ter harte genomen.

Tijdens de afgelopen weken is er uitgebreid overleg geweest met de regulator VREG, de netbeheerder Fluvius en de private sector om het huidige scenario te vermijden. Dit is dan ook een beslissing die niet lichtzinnig genomen werd, maar de recente prijsontwikkelingen lieten geen andere keuze.

Als gevolg van de stopzetting kan de Vlaamse Energieleverancier niet meer leveren. Je hoeft je geen zorgen te maken: je zal op geen enkel moment zonder stroom of gas komen te zitten. De levering wordt automatisch overgedragen naar de netbeheerder Fluvius die optreedt als noodleverancier. Dit is een tijdelijke oplossing en klanten wordt gevraagd om een overstap te maken naar een andere energieleverancier in Vlaanderen.

We willen dit moment graag aangrijpen om jullie als klant te bedanken omdat je voor Vlaamse Energieleverancier koos.

Met vriendelijke groeten,
Stijn
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Frustrerende is eigenlijk wel dat de klant totaal niet beschermd is.

Hier zullen in de toekomst alle voorschotten tot een minimum herleid worden - gelijk welke leverancier. En ik parkeer dat geld wel op een secundaire rekening.
Ja, misschien wel kortzichtig van mij omdat men een huidige business model heeft wat gebruik maakt van die voorschotten - maar so be it. Iedereen ter goeder trouw altijd voorschotten betaald, en nu…
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

Frustrerend ook dat er verscheidene instanties op de hoogte waren en inderdaad kozen om dit bedrijf nog te redden(?) ipv klanten te informeren, waaronder Fluvius (die nu alles overneemt) :nono:
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

voorschotten kwijt is 1 ding, maar wat ik me afvraag is vooral hoe het dan zit met de afrekening...
ik ga namelijk niet EXTRA betalen aan een andere leverancier, voor hetgene ik al betaald heb gehad aan degene die de boeken neerlegt...
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

Splitter schreef: ik ga namelijk niet EXTRA betalen aan een andere leverancier, voor hetgene ik al betaald heb gehad aan degene die de boeken neerlegt...
In eerste instantie aan Fluvius als zij het overnemen... Terwijl ze weken op de hoogte waren. 2 maanden zullen wss dubbel moeten betaald worden.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

gunmaster schreef:Crap! Een week geleden de eindafrekening gehad. Moest nog 250 euro terugkrijgen :bang:

Benieuwd wat daar nog van te recupereren is.
Indetiek hier maanden moeten zagen voor een eindafrekening en moet ook nog dat bedrag terug krijgen.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

bollegijs schreef:In eerste instantie aan Fluvius als zij het overnemen... Terwijl ze weken op de hoogte waren. 2 maanden zullen wss dubbel moeten betaald worden.
zij hebben toch pas recht op centen vanaf het moment dat zij levering overnemen?
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

Ik heb november, december en januari betaald. Zij zullen nu overnemen en geld vragen voor december en januari terwijl die al betaald is aan een bedrijf waarvan Fluvius op de hoogte was dat het niet de beste keuze is om nog te betalen :beerchug:
Gebruikersavatar
Matt555
Pro Member
Pro Member
Berichten: 242
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Thailand
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 10 keer

Splitter schreef:voorschotten kwijt is 1 ding, maar wat ik me afvraag is vooral hoe het dan zit met de afrekening...
ik ga namelijk niet EXTRA betalen aan een andere leverancier, voor hetgene ik al betaald heb gehad aan degene die de boeken neerlegt...
Ev. hoger verbruik dan voorschotten zal door de curator aangerekend worden , aan welk tarief ..... dat is de onbekende factor
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Matt555 schreef:
Splitter schreef:voorschotten kwijt is 1 ding, maar wat ik me afvraag is vooral hoe het dan zit met de afrekening...
ik ga namelijk niet EXTRA betalen aan een andere leverancier, voor hetgene ik al betaald heb gehad aan degene die de boeken neerlegt...
Ev. hoger verbruik dan voorschotten zal door de curator aangerekend worden , aan welk tarief ..... dat is de onbekende factor
Gelukkig heb ik mijn afrekeningen gedownload want het is zeer smerig snel die website down te brengen. Eigenlijk zijn ze al maanden mensen aan het oplichten. Ik ben al 3 maand overgestapt (heel dom van mij nu gezien) en ik wacht al heel lang op een afrekening. Na 10 tallen keren aandringen eindelijk ze gekregen. En nu wacht ik al 2 weken op het geld, ... waar hij dus mee weg is of in de eindeloze put gedumpt heeft. Soit voorschotten nog lager zetten, maar soit dat kon niet, dat laten ze niet toe.

Met het nieuwe energie platform dat nu in plaats gezet wordt gaan dynamische tarieven mogelijk worden en meer afrekeningen, eigenlijk ben ik persoonlijk voorstander van maandelijks een reeële eindfactuur te krijgen zeker nu met de digitale meter gaat dat perfect mogelijk zijn.
Laatst gewijzigd door Tomsworld op 06 dec 2021, 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Matt555
Pro Member
Pro Member
Berichten: 242
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Thailand
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 10 keer

En nu wachten op de volgende ...?

Want iedereen gaat nu wijselijk zijn voorschotten en domicillieringen terugschroeven , begrijpelijk dat je beter zelf een spaarpotje aanlegt dan het in risico te steken ....echter dit verminderd de energie maatschappijen hun cash flow in een al precaire energiemarkt situatie.... met mogelijke gevolgen :eek:
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

Fluppeke schreef:
Vandaar ik me afvraag of de voorschotverhogingen van Vlaamse energieleverancier normaal zijn in de energiemarkt momenteel, ik voel dat ze precies willen cashen omdat ze aan het ' crashen' zijn....
Winner! Nogmaals bedankt.
jphermans
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 834
Lid geworden op: 31 aug 2009, 15:28
Locatie: Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 116 keer
Bedankt: 102 keer

Das dus de reden waarom ik begin deze maand geen voorschot factuur meer had gekregen. Meestal krijg ik die dus op 2de van de maand.
Was erbij sinds mei 2020.
Internet via EDPNET & Telenet Fiber 300
TV via Plex plugin xteve IPTV & Kodi
IPTV via different providers.
Telefonie via Edpnet(incoming) en Easycall (outgoing)
ZZD
Starter
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 jan 2015, 17:46
Bedankt: 2 keer

Is het niet interessant voor diegenen die met domiciliëring betalen, om die sowieso terug te vorderen? Dat kan dacht ik binnen de 8 weken. Als er dan nog een eindafrekening komt, kan je nog zien of je moet bij betalen of niet.

https://www.sepastop.eu/blog/nl-be/teve ... eld-terug/

Hier trouwens niet gedupeerd, maar dacht dat het misschien handig kon zijn :-)
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

De vtest site is geüpdatet : nu staat er een faq en een nieuw tarief prijs noodleverancier en dat is extreem hoog inderdaad.
Vlaamse Energieleverancier heeft het faillissement aangevraagd. We verwachten dat het vonnis op dinsdag 7 december zal uitgesproken worden. Bent u klant van Vlaamse Energieleverancier? En wordt Vlaamse Energieleverancier failliet verklaard? Dan neemt Fluvius de levering van elektriciteit en/of aardgas automatisch over op de dag van het faillissementsvonnis. De prijs die u bij Fluvius betaalt in zijn rol als noodleverancier vindt u terug in de resultatenlijst van de V-test® hieronder. Opgelet: dit product heet 'prijs noodleverancier' en is niet hetzelfde als 'aardgastarief DNB'/'elektriciteitstarief DNB'. Sluit u in de maand na de uitspraak van het faillissement een nieuw contract af met een andere leverancier? Dan kan u met die leverancier afspreken om al vanaf de dag van het vonnis klant bij hem te worden. U betaalt dan vanaf de dag van het vonnis de prijs van uw nieuw contract en niet de prijs van de noodleverancier. Meer informatie en veelgestelde vragen vindt u hier (https://www.vreg.be/sites/default/files ... ancier.pdf).
Extra informatie:
De uiterste startdatum van het contract om van de vermelde prijs te kunnen genieten is 31-12-2022.
Dit product geldt enkel voor afnemers die klant waren bij een leverancier die niet meer kan leveren. In geval van een faillissement neemt Fluvius de levering aan die afnemers over op de dag van het faillissementsvonnis.
Sluit u in de maand na de uitspraak van het faillissement van uw leverancier een nieuw contract af met een andere leverancier? Dan kan u met die nieuwe leverancier afspreken om al vanaf de dag van het faillissementsvonnis klant bij hem te worden. U betaalt dan vanaf de dag van het vonnis de prijs van uw nieuw contract en niet de prijs van de noodleverancier
De opdracht gaat zijn zo snel mogelijk nieuwe leverancier en als overstap datum de faillisementsdatum kiezen.
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 912
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 98 keer

bollegijs schreef:Ik heb november, december en januari betaald.
idem hier.

Normaal rond deze periode meteropname en eindafrekening. Vorig jaar zonnepanelen gelegd, maar voorschotbedrag was maar minimaal naar beneden aangepast (begrijpelijk, want eind vorig jaar lagen de panelen er nog maar iets meer dan een half jaar). Ik hoopte dus na een volledig jaar zonnepanelen heel wat terug te krijgen.

Kans is nu echter groot dat ik dubbel ga betalen :?



edit: toeval of niet ? 2 weken geleden kreeg ik een brief van Fluvius voor een verplichte meteropname. Dus afspraak maken dat Fluvius zelf de meters opneemt, was al meer dan 4 jaar geleden.
Zijn er nog Vl.Energieleverancier-klanten die ook net zo'n brief gekregen hebben ? Dan zou je kunnen denken dat Fluvius het inderdaad toen al wist...
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

Tomsworld schreef:De vtest site is geüpdatet : nu staat er een faq en een nieuw tarief prijs noodleverancier en dat is extreem hoog inderdaad.
die ruiken ook geld zeker? voor zover ik weet stond die "prijs noodleverancier" er daarstraks niet bij, en ik meen me te herinneren dat die er zelfs niet bijstond toen energypeople failliet ging (toen was de prijs gewoon de "dnb" prijs, maar die was toen natuurlijk wel hoger als de rest)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

ZZD schreef:Is het niet interessant voor diegenen die met domiciliëring betalen, om die sowieso terug te vorderen? Dat kan dacht ik binnen de 8 weken. Als er dan nog een eindafrekening komt, kan je nog zien of je moet bij betalen of niet.
Dat kan, en zo zal men wellicht minder de broek eraan scheuren. Maar hou er wel rekening mee dat de curator alle openstaande schulden in zijn voordeel nog wel gaat komen invorderen.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

CCatalyst schreef:Dat kan, en zo zal men wellicht minder de broek eraan scheuren. Maar hou er wel rekening mee dat de curator alle openstaande schulden in zijn voordeel nog wel gaat komen invorderen.
dat snap ik dus niet....
ze gaan openstaande schulden, bij de eindklant, nog komen halen ? maar eindklanten die zelf nog een schuld van VEL hebben openstaan, krijgen niets?

moeten ze dan eigenlijk niet de eindafrekeningen maken voor AL de klanten, en dan eerst kijken wat VEL nog moet terugbetalen van geld dat ze eigenlijk geeneens hadden mogen hebben door te hoge voorschotten?
als ze geld gaan komen halen bij zij die moeten bijbetalen, maar niet eerst verrekenen aan zij die moeten terugkrijgen, passeert die curator toch eigenlijk 2x de kassa?
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 912
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 98 keer

"Klant is koning" geldt hier niet.

Prio schuldeisers zijn:
- bedrijven die nog geld moeten krijgen
- (ex-)personeel van Vl. Energiemaatschappij


Als ze failliet zijn, dan wil dat zeggen dat ze zelfs bovenstaande niet meer kunnen betalen.
Dus ik maak me geen illusies dat ik nog iets ga terug zien.
Fluppeke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 719
Lid geworden op: 21 nov 2005, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 18 keer

Ik had na 2 faillissementen ( belpower en Energiepeople )
mijn buik er van vol en was deze keer op tijd weg.Moet gelukkig bijbetalen dus ben deze keer ook niets kwijt. Roep al heel lang dat de regelgeving op niets trekt en consumenten in de koude laat staan...

@ splitter bij Energiepeople stond prijs DNB wel op vregtest , Da maar daar was faillissement dacht ik ook half december, en de 3 maandelijkse aanpassing ging in op 1 januari... die prijs werd pas bekend eind januari....
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 70 keer

didi79 schreef:[..]



edit: toeval of niet ? 2 weken geleden kreeg ik een brief van Fluvius voor een verplichte meteropname. Dus afspraak maken dat Fluvius zelf de meters opneemt, was al meer dan 4 jaar geleden.
Zijn er nog Vl.Energieleverancier-klanten die ook net zo'n brief gekregen hebben ? Dan zou je kunnen denken dat Fluvius het inderdaad toen al wist...
Hier ook plots een onverwachtte meteropname. Nu dit was wel nadat ik eigenlijk al opgezegd had.

Ik was ook optijd weg. Toen mijn voorschot van 160 naar 360 ging was ik onmiddelijk weg.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

ZZD schreef:Is het niet interessant voor diegenen die met domiciliëring betalen, om die sowieso terug te vorderen? Dat kan dacht ik binnen de 8 weken. Als er dan nog een eindafrekening komt, kan je nog zien of je moet bij betalen of niet.
Goede tip.
CCatalyst schreef:Maar hou er wel rekening mee dat de curator alle openstaande schulden in zijn voordeel nog wel gaat komen invorderen.
Ja inderdaad, als ik de eindafrekening krijg zal ik met plezier bijbetalen.

En morgen een foto van de tellers, zodat er ook geen betwistingen zijn i.v.m. verbruik / tellerstanden.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

Hier is er een meteropname gebeurd door Fluvius op 1 december via digitale meter. Ze waren op de hoogte, tijd voor schuldvergelijking voor december en januari met onze nieuwe leverancier Fluvius? :lol:
Gebruikersavatar
Data technicus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 43 keer

philippe_d schreef:
ZZD schreef:Is het niet interessant voor diegenen die met domiciliëring betalen, om die sowieso terug te vorderen? Dat kan dacht ik binnen de 8 weken. Als er dan nog een eindafrekening komt, kan je nog zien of je moet bij betalen of niet.
Goede tip. Ik heb onmiddellijk:
  1. Mijn SEPA mandaat ten gunstige van de Vlaamse Energieleverancier geblokkeerd.
  2. Mijn 2 laatste betalingen via domicilïering gerecupereerd.
Dit ging moeiteloos via mijn internet bankieren, en het geld (2 * 145€) staat al terug op mijn rekening.
CCatalyst schreef:Maar hou er wel rekening mee dat de curator alle openstaande schulden in zijn voordeel nog wel gaat komen invorderen.
Ja inderdaad, als ik de eindafrekening krijg zal ik met plezier bijbetalen.
Maar door het terugvorderen van mijn 2 laatste voorschotten, ben ik zeker dat ik bij de eindafrekening geen geld zal verliezen ...

En morgen een foto van de tellers, zodat er ook geen betwistingen zijn i.v.m. verbruik / tellerstanden.
Voorschotten zijn ook facturen die opgemaakt zijn dus curator kan die ook opeisen als je die hebt teruggevorderd. En foto maken heeft geen nut want fluvius maakt een schatting van de meterstanden die niet te betwisten valt.
5. Welke meterstand gebruikt Fluvius voor mijn slotfactuur?
Hebt u een digitale meter? Dan leest Fluvius uw meterstand op afstand uit op de dag van het
faillissementsvonnis.
Hebt u een klassieke meter? Dan schat Fluvius uw meterstand op de dag van het faillissementsvonnis
op basis van uw verbruik van de vorige periode. U kan het geschatte energieverbruik door Fluvius niet
betwisten. Geeft u binnen een redelijke termijn de werkelijke wisselmeterstand (uw meterstand op de
dag van het vonnis) door aan Fluvius? En valt die binnen bepaalde grenzen? Dan kan de geschatte
meterstand aangepast worden.
Sluit u een nieuw contract af met een andere energieleverancier? Geef dan de wisseldatum en
wisselmeterstand mee aan uw nieuwe leverancier. Hij bezorgt die op zijn beurt aan Fluvius.
Sluit u in de maand na de uitspraak van het faillissement een nieuw contract af? Dan kan u aan uw
nieuwe leverancier vragen om al vanaf de dag van het faillissementsvonnis klant bij hem te worden. U
ontvangt dan geen factuur van Fluvius, enkel van uw nieuwe leverancier
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Je kan wel eigen correcte meterstand geven als die in bepaalde grenzen ligt, staat in de FAQ, wat raar is tov dat er geen betwisting mogelijk is. Beste om je eigen meterstanden te gebruiken is idd onmiddellijk overtappen zodat je nooit een factuur van DNB/Fluvius krijgt, staat er ook duidelijk in dat dat een optie is, en met hun tarieven in de vtest is dat het beste.

Ik probeer nu ook de optie van onterechte domiciliering maar ik vrees er voor, enige optie hier is dat ze een ongeldig mandaat gebruikt hebben, ze hebben er 2 eentje wat ik goedgekeurd heb en een 2e wat zij plots aangemaakt hebben. Maar soit voor 250 euro naar de rechtbank en een kale kip is niet te plukken. Of het moet zijn dat bij betwisting de bank ook terug kan draaien, soit ik heb de procedure gestart we zien wel.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Eens gesimuleerd met alle opties "maxed out" voor de duurste zip van Vlaanderen. 8400 EUR/jaar:

Afbeelding

Schamele troost, maar men is tenminste nog altijd beter af dan bij de Colruyt die weer eens vergeten is om de prijzen te vergelijken. Kan je ook hiervoor de "Rode Telefoon" bellen?

Afbeelding

Er is er dan nog ene die erin slaagt om nog 210 EUR duurder te zijn dan Colruyt, maar wel met het keurmerk "aanbevolen door Greenpeace" en het "voorrecht" van "gegarandeerd" 0% kernenergie, iets wat Colruyt nergens met zoveel woorden in hun voorwaarden durft te schrijven, dus je kan ze niet echt vergelijken. Ook omdat je lid moet worden van een coöperatie en, wanneer je het adres van de maatschappelijke zetel van die leverancier in Google maps tikt, je op een gewone woning in een dorpje terecht komt.
jphermans
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 834
Lid geworden op: 31 aug 2009, 15:28
Locatie: Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 116 keer
Bedankt: 102 keer

didi79 schreef: edit: toeval of niet ? 2 weken geleden kreeg ik een brief van Fluvius voor een verplichte meteropname. Dus afspraak maken dat Fluvius zelf de meters opneemt, was al meer dan 4 jaar geleden.
Zijn er nog Vl.Energieleverancier-klanten die ook net zo'n brief gekregen hebben ? Dan zou je kunnen denken dat Fluvius het inderdaad toen al wist...
Nee, niet gekregen. Alleen zoals eerder vermeld geen maandelijkse factuur gezien begin deze maand.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Internet via EDPNET & Telenet Fiber 300
TV via Plex plugin xteve IPTV & Kodi
IPTV via different providers.
Telefonie via Edpnet(incoming) en Easycall (outgoing)
x0f
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 35
Lid geworden op: 01 okt 2019, 15:49
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 3 keer

boran_blok schreef:
didi79 schreef:[..]


Hier ook plots een onverwachtte meteropname. Nu dit was wel nadat ik eigenlijk al opgezegd had.

Ik was ook optijd weg. Toen mijn voorschot van 160 naar 360 ging was ik onmiddelijk weg.
Hier ook. Eind september overgestapt naar Luminus en dan via de normale procedure mijn meterstanden doorgegeven. Een kleine 2 weken later krijg ik een brief om de meterstanden opnieuw door te geven.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

didi79 schreef:"Klant is koning" geldt hier niet.

Als ze failliet zijn, dan wil dat zeggen dat ze zelfs bovenstaande niet meer kunnen betalen.
Dus ik maak me geen illusies dat ik nog iets ga terug zien.
maar als ze failliet zijn, kunnen ze in principe ook geen facturen meer opmaken en dus ook geen geld meer komen halen bij klanten.
en dat zou die curator dan wel mogen.
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

Zijn er mensen die hun meterstanden bij nieuwe leverancier hoger zullen invullen dan realiteit om zo nog onder de oude contract te vallen bij Vlaamse Energiemaatschappij? De curator moet dan nog tijd hebben om je eindfactuur te innen ook :lol:
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Tomsworld schreef:Ik probeer nu ook de optie van onterechte domiciliering maar ik vrees er voor, enige optie hier is dat ze een ongeldig mandaat gebruikt hebben, ze hebben er 2 eentje wat ik goedgekeurd heb en een 2e wat zij plots aangemaakt hebben.
Het gaat niet over onterechte domiciliëringen, maar je kan alle afhoudingen tot maximaal 8 weken terug - zonder opgave van reden - terugvorderen. Dat zijn dus in principe de 2 laatste maandelijkse voorschot facturen ...
De bank bedraagt je die bedragen onmiddellijk terug.
Data technicus schreef:Voorschotten zijn ook facturen die opgemaakt zijn dus curator kan die ook opeisen als je die hebt teruggevorderd.
Daar ben ik mij van bewust, maar dat de curatoren dan ook maar mijn eindfactuur opstellen, dan kunnen ze dit in rekening brengen?
Splitter schreef:maar als ze failliet zijn, kunnen ze in principe ook geen facturen meer opmaken en dus ook geen geld meer komen halen bij klanten.
en dat zou die curator dan wel mogen.
Ja, dat is zijn job :-D
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

philippe_d schreef:
Data technicus schreef:Voorschotten zijn ook facturen die opgemaakt zijn dus curator kan die ook opeisen als je die hebt teruggevorderd.
Daar ben ik mij van bewust, maar dat de curatoren dan ook maar mijn eindfactuur opstellen, dan kunnen ze dit in rekening brengen?
Ik ben niet zeker dat ze dat ook gaan doen?
Kunnen ze niet gewoon de tussentijdse facturen claimen en de eindfactuur "later" (= niet) doen?

Maar sowieso is het een goeie strategie en toont het de troeven van domiciliëringen aan.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”