trage opstart pc

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Ik zou in dit geval 8 giga intern bijsteken en natuurlijk, prioritair, proberen met een ssd en een clean win10 install.

Ik ga ook niet meer reageren want we blijven hetzelfde adviseren altijd ...

Ik zou een ssd van minimaal 500 giga kopen. In het slechtste geval kun je dien nog altijd in een enclosure monteren en dan heb je een dito externe ssd voor backups etc. Bij Coolblue momenteel de Samsung Evo 970 aan 109 euro, 1 TB !, en voor 60 euro haal je de 870 500 giga in huis. Niet dat ik hier Coolblue wil promoten maar gewoon om een aantal indicatieve prijzen te geven ...

Je kan ze elders nog goedkoper vinden maar Coolblue hun retourbeleid en dito afhandeling van retours geven ze bij mij een enorme voorsprong.

Verder, feel uiteraard free om te kopen wat je wilt en waar maar die ssd moet in winst resulteren maar m.i. mits clean install omdat je met een image software calamiteiten gewoon mee neemt naar de nieuwe configuratie wat voor dezelfde problemen weer kan zorgen.

Dus nogmaals, ssd + clean install + in laatste instantie ook nog eens 8 Gb intern erbij afhankelijk van wat je met je pc doet ....
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

koenraaddeconinck schreef:Ik zou in dit geval 8 giga intern bijsteken
Als er al 8 in zit is dat totaal overkill voor wat surfen en filmpjes kijken.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

TS heeft al jaren een snelle PC/HDD combinatie, niet verwonderlijk dus dat hij eerst aan een software probleem denkt wanneer de prestaties plotseling minder worden!
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Dat hoeft zelfs geen "probleem" te zijn maar gewoon evolutie. Software wordt ook aangepast en krijgt updates. Die zijn meestal afgestemd op recente hardware en dus wordt oudere hardware trager/minder vlot.

Met tablets is dat ook zo, die dingen worden na jaren gebruik ook trager en herinstalleren zal het niet oplossen, de software is geschreven voor nieuwere modellen of wordt niet meer ondersteund. Bedoeling: koop een andere. Een PC kan je nog upgraden door SSD en/of geheugen bijplaatsen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Of, en die raad werd al gegeven, installeer "debian 11"...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

marcvt63 schreef:ik heb indruk dat het vooral bij websites is waar veel filmpjes zijn
bv de morgen gaat goed op ...de telegraaf niet 'deze heeft veel video's
De Telegraaf staat hier in een paar seconden geladen. Mijn laptop is 6 jaar oud en heb een SSD en een redelijk snelle internet verbinding.

Een tip, installeer in je browser een reclame blokker zoals AdBlock-Plus of µBlock Origin.
Geen onnodig geflikker van banners en fimpjes meer, pagina is heel rustig dan en je kan je concentreren op de inhoud.

Denk dat dit enkel werkt met Firefox (misschien ook met Chrome ...?).

Ga in je browser instellingen en selecteer dat bij afsluiten alles wordt gewist, geschiedenis, cache en cookies.
Opgeslagen aanmeldingen laat je staan.
Zo heb je bij een volgende start een verse browser zonder ballast.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Tja, 8 giga is idd overkill. Daarom heb ik ook gesteld: "afhankelijk van wat je met de PC doet". In dit geval is die 8 giga voldoende.

Wat mij betreft, kunnen we nog jaren gissen over hoe het komt dat die pc traag opstart; er kunnen redenen legio zijn.

Ik zou investeren in een ssd omdat dat nooit verloren geld is en een clean install doen van WIN. Naarmate je dan opnieuw programma's installeert kan je opstarttijd in de gaten houden en misschien kom je wel op iets dat plot de opstarttijd doet toenemen. Dan kun je nog gepast handelen ngl. de eigen wensen.

We kunnen hier nog uren van gedachten over wisselen ... Nogmaals, ik heb ooit iemand zijn pc die er bijna 2 minuten deed om W10 Home op te starten gewoon sneller doen draaien qua opstart door een geheugenmodule te vervangen. Wat de oorzaak was, weet ik niet. Ooit gewoon ook bij iemand eens de SATA kabel vervangen en Kees was ook klaar.

Maar SSD en clean install, geeft m.i. meeste kans op succes. De rest is speculatie, zeker van op afstand.

Ik ben daarmee uitgepraat wat dit topic betreft. Hoop voor TS dat het allemaal OK komt uiteraard. Veel succes !
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”