fibaro of evohome?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

Ik ben aan het kijken om mijn verwarming wat intelligenter te maken, en ben eigenlijk aan het twijfelen tussen evohome en fibaro.

wat zijn de eisen:

- offline beschikbaarheid (zouden ze beide hebben?)
- makkelijk in gebruik (lijkt evohome een streepje voor te hebben, maar fibaro kan eventueel integreren met HA om dat te doen)
- een evidentie, maar toch: goed functioneren
- de temperatuur correct kunnen lezen en verzorgen (lijkt fibaro een streepje voor te hebben met een aparte sensor mogelijkheid)

wat erg stoort bij evohome is dat het lijkt dat er verschillende generaties zijn en die niet goed aangeduid zijn, dus is het erg moeilijk te vinden wat je precies nodig hebt.

een extra voordeel aan fibaro is dat je met de home center ook andere devices kan gaan integreren

- nest: heeft geen kranen dus valt af
- tado: heeft internet nodig, en ik heb slechte ervaringen met de batterijen
- netatmo: gebruikt iemand dat uberhaupt ?
- het dozijn onbekende merken: vallen grotendeels af wegens onbekend en dus geen idee of het kwalitatief ok is

bos, bomen... ervaringen en suggesties welkom!
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Evohome werkt hier ook prima met HA trouwens :)
Zeer tevreden van.
Add: Evohome heeft ook aparte sensor mogelijkheid, maar lijkt me niet nodig.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Splitter schreef:- de temperatuur correct kunnen lezen en verzorgen (lijkt fibaro een streepje voor te hebben met een aparte sensor mogelijkheid)
Wat bedoel je daar precies mee... iedere kraan heeft z'n eigen sensor bij EvoHome en als dat niet ideaal is kan je altijd nog een aparte kamerthermostaat plaatsen voor de meting te laten doen.

Edit1: Heb de Fibaro temperatuur sensor gevonden... kan dus ook met EvoHome zoals reeds beschreven (maar is niet zo compact).
Edit2: Ik lees wel nergens iets van de ketelsturing ?
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Je kan van evohome maar 1 versie kopen denk ik, nu is het de wifiversie. Upgraden van een oudere naar een nieuwere kost je wel volle pot.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

[quote="DarkV"Edit2: Ik lees wel nergens iets van de ketelsturing ?[/quote]

is voor zover ik begrijp met een aparte z-wave compatibele thermostaat te doen die je dan in de homecenter integreert.

al bij al ziet de evohome er eigenlijk het meest "plug en play" uit.
kan je effectief zonder internetverbinding nog alles aanpassen (schema, temperatuur per zone, tijdelijke override)?
ik hoorde jaren geleden weleens "honeywell servers weer plat, en verwarming niet aan te passen", dat is natuurlijk een scenario dat ik liever voorkom.

dat die wifi moet hebben kan ik mee leven (dat is gewoon lokaal), en voor zover ik zie kan ik hem via een knip en plak werkje op de adapter ook gewoon van stroom voorzien via de bestaande thermostaatdraden, dus dat is ook in orde.
maar nergens zie ik bevestiging dat het zonder een internetverbinding werkt, en dat is toch echt een belangrijke
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Joe de Mannen schreef:Upgraden van een oudere naar een nieuwere kost je wel volle pot.
Je hoeft enkel de "controller" te vervangen... de rest kan je behouden (al zie ik het nut niet in van m'n oude versie te upgraden aangezien er quasi niets nieuws is).
Splitter schreef:kan je effectief zonder internetverbinding nog alles aanpassen (schema, temperatuur per zone, tijdelijke override)?
Ja, de volledige sturing gebeurd vanuit je eigen controller... je hoeft dus helemaal geen internet koppeling te maken als je dat niet wenst.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

DarkV schreef:
Joe de Mannen schreef:Upgraden van een oudere naar een nieuwere kost je wel volle pot.
Je hoeft enkel de "controller" te vervangen... de rest kan je behouden (al zie ik het nut niet in van m'n oude versie te upgraden aangezien er quasi niets nieuws is).
Ik heb nog het model met de gateway, niet de wifi, en die krijgt geen enkele SW update meer, dus geen integratie met andere systemen enzo. Ik had Honeywell eens gevraagd of er een upgradeprijs was voor de controller maar het antwoord was neen, volle pot graag.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Joe de Mannen schreef:Ik heb nog het model met de gateway, niet de wifi, en die krijgt geen enkele SW update meer
Die heb ik ook nog... maar wat mis je dan ? (volgens mij is er maar één echte upgrade voor het nieuwe model en dat heeft louter te maken dat je nu kan zien welke kamer warmte vraagt).
Joe de Mannen schreef:dus geen integratie met andere systemen enzo.
Over welke integratie heb je het dan... is die niet via de cloud (met je controller kan je nooit rechtstreeks praten) ?
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 651
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 33 keer

Evohome hier ook al een tijdje in gebruik.

- Technisch weinig op aan te merken. ik stuur 5 zones aan. 1 daarvan is een gecombineerde zone (dus 2 kranen).
- 1 ruimte heeft een losse thermostaat als 'sensor'.
- aansturen/programmeren/.. kan rechtstreeks op de controller: is onafhankelijk van internet en cloudservers.
- integreert probleemloos met diverse automatisatiesystemen: IFTTT, HA,... maar in dat geval is cloud wel noodzakelijk
- mini minpuntje: programmeren kan je enkel via de app of de controller zelf, niet via de website (daar kan je dus wel tijdelijk settings wijzigen, maar geen schema aanpassen)
- nog een mini minpuntje: ik heb soms de indruk dat de resolutie van 0.5°C op de kranen wat te grof is..

Binnenkort beginnen we aan een nieuwbouw met vloerverwarming: ik moet nog even bekijken of we het systeem (deels) kunnen transplanteren naar daar (huidige en nieuwe ketel zijn opentherm systemen)
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Hier ook tevreden evohome gebruiker al vele jaren.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Plaats reactie

Terug naar “Home automation en domotica”