Tv's en beamers - split van nieuw speelgoed

Plaats reactie
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Voor het eerst sinds lang dat ik me nog eens laten gaan heb :D.

* LG 55" C1

Afbeelding

* Ikea Brimnes om de C1 op te zetten

Afbeelding

* Samsung Galaxy S21 - dankzij de BF tips hier op het forum

Afbeelding


En de missus moet niet klagen, want de S21 vervangt een 5.5 jaar oude OnePlus 3. En de C1 vervangt een 15 (!) jaar oude HD-Ready Plasma.
:beerchug:
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

En de Brimnes ?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

phil48 schreef:En de Brimnes ?
Die was nodig omdat de plasma TV er een was met bijpassend onderstel/meubel van Panasonic. Dus ook daar geen gezaag over :angel: . (Eerlijk gezegd zaagt ze sowieso niet daarover, integendeel, voor haar mag het altijd duurder.. zo vindt ze de 65" in de living te klein :D ).
Of was dat je vraag niet ?
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Gewoon nieuwsgierig :-)

Die van mij zegt altijd dat een 50 inch al meer dan groot genoeg is, al hebben we hier plaats zat.

Zelf wilde ik een 65 of zo. Helaas dus, zal eens over een beamer nadenken 8)
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

phil48 schreef:Gewoon nieuwsgierig :-)

Die van mij zegt altijd dat een 50 inch al meer dan groot genoeg is, al hebben we hier plaats zat.

Zelf wilde ik een 65 of zo. Helaas dus, zal eens over een beamer nadenken 8)
Zelfde hier ... ne 43" is groot genoeg ... dus staat er een oude 43" in de woonkamer (Samsung van 7j oud). Maar filmen of series komt ze wel liever in mijn mediakamer zien op het 100" beamer scherm (4k) met Atmos geluid. Probleem is wel, door dat die beamer er nu is, heb ik nog minder argumenten om een nieuwe/grotere TV aan te schaffen :banana:
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Een beamer is een aanrader, veel groter beeld en je kan hem ook gewoon opbergen als je hem niet gebruikt.

TV's worden alsmaar groter en het zijn en blijven lelijke zwarte vlakken als ze niet aan staan. Dat past niet in een interieur dat smaakvol ingericht is en daarom zijn veel vrouwen er niet voor te vinden. Mannen hebben soms liever zo groot mogelijk, misschien ter compensatie wie weet?

Die LG staat me ook aan maar ik zou niet voor meer dan 50" gaan om bovenstaande reden. Mij TV-hoek is met wand en bose boxen en de TV moet er wel tussen passen. Jammer dat enkel Philips de ambilight heeft want dat is superleuk op een witte wand. Daarom dat ik twijfel aan een Philips Oled met ambilight of een LG. Soit, mijn TV (Philips) is ondertussen 9 jaar oud en werkt nog perfect en ik heb de beamer voor films en voetbal.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1061
Lid geworden op: 15 okt 2017, 22:24
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 40 keer

Je bent weer Dizzy man.

Groter is gewoon meer een cinema gevoel hebben.
Goed geluid erbij, zak chips of wat anders en colake erbij en genieten maar.

Ik mis de cinema zo hard niet meer als vroeger.
Als ik naar de cinema ga is het eerder voor de nacho's mee kaussaus te fritten en uiteraard om eens weg van huis te zijn ook effe mee paar maten maar ik zit liever thuis dan in de cinema.
Veel meer voordelen, daarom een grote tv veel leuker is.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Dizzy schreef:Een beamer is een aanrader, veel groter beeld en je kan hem ook gewoon opbergen als je hem niet gebruikt.
Maar met een beamer heb je ook een goed scherm nodig... Of een witte muur, maar dan zit je met een groot wit vlak ipv een groot zwart vlak.
En grootte van het scherm kan je gewoon niet loszien van kijkafstand, lijkt me. En voor cinemagevoel heb je ook surround, goede zetels en verduistering nodig.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Een scherm is nu wel véél eenvoudiger discreet weg te steken.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

cadsite schreef:Een scherm is nu wel véél eenvoudiger discreet weg te steken.
Daarom dat ik ook schreef 'of'. Maar een goed oprolbaar scherm kost ook wel wat, denk ik.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Ik heb geen scherm voor de beamer. Een perfect egale muur in een bleke kleur volstaat.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

Dizzy schreef:TV's worden alsmaar groter en het zijn en blijven lelijke zwarte vlakken als ze niet aan staan. Dat past niet in een interieur dat smaakvol ingericht is en daarom zijn veel vrouwen er niet voor te vinden. Mannen hebben soms liever zo groot mogelijk, misschien ter compensatie wie weet?
Same here, wij hebben een 40" van 2009 (Sony KDL-40WE5) die nog altijd geweldig is IMHO. Ik denk er natuurlijk ook wel af en toe aan om een high end 4K OLED met alles erop kopen (en liefst niet "smart", maar good luck with that) maar dat bestaat gewoon niet in 40", dusja dan blijft de oude (misschien dat een 42-43" kan als de bezels heel dun zijn). Iets groter komt er niet in hier, ik wil niet dat de TV de woonkamer domineert.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Dizzy schreef:Ik heb geen scherm voor de beamer. Een perfect egale muur in een bleke kleur volstaat.
Welk merk heb je - als ik zo indiscreet mag zijn ?

We hebben hier een mooie witte titanium muur, daar zou die beamer netjes van pas komen, kan ik onze 50" verhuizen naar de onze ingerichte zolder, wordt dan mijn mediakamer annex bureau. Of de beamer naar de zolder natuurlijk, kan ook. Kan de vrouw beneden in de living naar TLC en consoorten kijken en doe ik de voetbal op zolder :))
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Ik heb hem al een tijdje dus waarschijnlijk bestaat er al een nieuwer model.Het is de BenQ W2000

Ik ben er zeer tevreden over. Goed HD beeld, mooie kleuren en zelfs het geluid is OK. Normaal sluit ik hem aan op de Bose boxen maar zelfs met eigen geluid is het aanvaardbaar.

Hij zit gewoon in het kastje onder de TV. Als we willen beameren halen we hem eruit, zetten hem op de kast en kijken naar de muur boven de zetel. We draaien dus de normale TV-opstelling om. We hebben 2 zeteltjes die makkelijk verplaatsbaar zijn en plaatsen een bijzettafel voor een glas wijn en wat tapas ertussen. Telkens zalig genieten van 3 meter beeld.

Trouwens wissel uw vrouw voor de zolder want voetbal op zo'n formaat is pas echt geweldig. Je ziet veel beter de uitdrukkingen op de gezichten en zelfs de zweetdruppels. Helaas zie je ook soms teveel details zoals de eerste keer Martine Tanghe of, nog erger, Ben Weyts op 3m!!!
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Maakt de fan in een beamer niet belachelijk veel lawaai?
En waar staat/hangt die dan, als je TV kijkt? Op een krukje/salontafel voor/achter de zetel?
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Geluid wat harder zetten, dan heb je geen last van de beamer. Bij mij staat die op een verstelbare beamer tafel, maar binnenkort verhuizen beamer en scherm naar een andere ruimte en dan komt de beamer tegen het plafond in een omkasting die we wegwerken.

Een goed scherm oprolbaar kost minder dan 200 EUR, een 4K beamer voor thuisgebruik kost tussen de 600 en 1000 EUR. Ietsje duurder dan een goeie 55” TV, maar wel 4K beeld op 120”
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Benieuwd naar info over zo een oprolbaar scherm. Zou zoiets aan plafond willen monteren.
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Unicorn1 schreef:Je bent weer Dizzy man.

Groter is gewoon meer een cinema gevoel hebben.
Goed geluid erbij, zak chips of wat anders en colake erbij en genieten maar.

Ik mis de cinema zo hard niet meer als vroeger.
Als ik naar de cinema ga is het eerder voor de nacho's mee kaussaus te fritten en uiteraard om eens weg van huis te zijn ook effe mee paar maten maar ik zit liever thuis dan in de cinema.
Veel meer voordelen, daarom een grote tv veel leuker is.
Wij genieten hier toch ook van de 65”, maar vooral de soundbar geeft echt dat cinemagevoel.
Als die uit staat, merk je dat meteen, ook gewoon tv kijken.
En idd, met Netflix in dolby Atmos en Disney+ is het bijna cinema :)

Dat groot zwart vlak staat hier soms op een “digitaal” schilderij. Of de kleur van de muur. Al veel mensen mee verast en het is ook echt wel aangenaam.
Huff
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 okt 2015, 09:23
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 3 keer

axs schreef:Na lang twijfelen een nieuwe digitale piano aangeschaft.

https://www.roland.com/nl/products/fp-90x/
Ik heb mij begin dit jaar de RP-102 aangeschaft, ook na lang twijfelen. Ik heb ook nog naar Yamaha gekeken maar heb geen spijt van mijn keuze voor een Roland.

https://www.roland.com/nl/products/rp102/
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Dafke schreef:Wij genieten hier toch ook van de 65”, maar vooral de soundbar geeft echt dat cinemagevoel.
Toch niets boven echte surround setup lijkt me. Is iets dat me ook verbaast de laatste jaren. Het is alsof echte surround setups niet meer bestaan in de media (pers, youtube, ...). In reviews, commentaren, enz... is het altijd maar soundbar, soundbar, soundbar, terwijl het uiteindelijk toch maar een lapmiddel is voor wie de plaats/layout niet heeft voor een echte surround setup.
EDIT: alhoewel ik nu besef dat er ook soundbars zijn met surround satellites die dan wellicht ook nog altijd onder de noemer soundbar vallen...
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Is het mogelijk om de zaken ivm homecinema (en projectoren/schermen) af te splitsen?

Ik ben ook aan het nadenken om een 'cinema ruimte' in te richten met een 4K projector.
Dus leuk als we die discussie ergens anders kunnen verderzetten.

Vragen die ik heb:
- short throw vs gewoon?
- soort scherm, heeft dat echt zoveel invloed (ik beschik niet over een witte muur)? Zeker bij bvb short throw?
- Led vs gewone lamp? (ik zou veel liever led hebben gezien zuiniger en het gaat langer mee, maar is het ook even goed?
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Nob schreef:Is het mogelijk om de zaken ivm homecinema (en projectoren/schermen) af te splitsen?
I made it so
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Goztow schreef:I made it so
Wel een beetje teveel afgesplitst precies :D (i.e. mijn originele 'speelgoed' post ;) ).
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Nob schreef:Is het mogelijk om de zaken ivm homecinema (en projectoren/schermen) af te splitsen?

Ik ben ook aan het nadenken om een 'cinema ruimte' in te richten met een 4K projector.
Dus leuk als we die discussie ergens anders kunnen verderzetten.

Vragen die ik heb:
- short throw vs gewoon?
- soort scherm, heeft dat echt zoveel invloed (ik beschik niet over een witte muur)? Zeker bij bvb short throw?
- Led vs gewone lamp? (ik zou veel liever led hebben gezien zuiniger en het gaat langer mee, maar is het ook even goed?
Short throw vs gewoon hangt vooral af of je de beamer tegen plafond gaat hangen of niet. Als je die niet wil/kan tegen het plafond hangen zal een (ultra) short throw handiger zijn omdat je anders mogelijk de zitplaatsen moet herzien (en uitkijken als er iemand ff rechtstaat e.d.)

Soort scherm ... heb zelf een celexon handbediend scherm dat tegen het plafond hangt en mooi recht naar beneden komt (215*120 ofzo), maar imho eender welk scherm is ok als je geen professionele beamer van duizenden euro's neemt. (https://www.coolblue.be/nl/projectiesch ... ctiescherm)

Beamer, ik heb zelf een Optomo UHD300x beamer (middenklasse thuisgebruik) en ben daar enorm tevreden van. Beeldkwaliteit is echt wel top, en de kamer moet niet persé volledig duister zijn om te kunnen gamen/kijken (maar is altijd wel beter verduisterd natuurlijk).

Als het voor thuis is, opletten dat je zonder short throw een afstand van minimaal 2,5m nodig hebt tussen beamer en scherm en liefst zelfs meer.
Laatst gewijzigd door Sasuke op 28 nov 2021, 16:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

heist_175 schreef:Maakt de fan in een beamer niet belachelijk veel lawaai?
En waar staat/hangt die dan, als je TV kijkt? Op een krukje/salontafel voor/achter de zetel?
Neen, dat valt heel goed mee en is me zelfs nog niet eens opgevallen.

De beamer zit in de kast onder de normale TV. Dat is een laag kastje van +- 40 cm hoogte. De beamer plaatsen we op dat kastje maar naar de andere kant gericht. Daar staat onze zetel maar het beeld gaat er net over. Zo heb ik de maximale 3m breed beeld in HD. Omdat de boxen van de TV op de witte wand achter ons hangt als we naar de beamer kijken hebben we ook perfect stereo geluid van dichtbij.

Ook de kabels zijn supereasy want de decoder staat in hetzelfde kastje als waar de beamer in zit/op staat. Met een gewone HDMI kabel kan ik de decoder verbinden met de beamer en soms verbind ik een laptop die ik ook op dat kastje kan plaatsen, naast de beamer.

Is het kijken gedaan, HDMI-kabel eruit. Beamer in de kast, klaar. De fles wijn openen is nog het meeste werk :lol:

Een TV van die omvang heb ik nog niet gezien en zou ook x keer meer kosten terwijl het een aanslag zou zijn op het interieur. Ik heb nu een 42" TV en hij mag iets groter zijn bij vervanging maar niet teveel want hij moet op de wand tussen de speakers passen, door de smallere bezels moet dat lukken.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Het is hier thuis nog niet aan de orde (mijn first gen LG OLED uit 2014 doet het nog prima), maar ik heb er wel al eens over zitten nadenken. Vooral de ultra short throws lijken interessant (gewoon op het kastje zetten waar de tv stond en projectie op de muur erachter en geen kabel gedoe naar de andere kant van de kamer/plafond).
Maar deze kosten momenteel minstens even veel als een oled scherm dat wel ietsje kleiner is dan, maar kwalitatief veel beter is.
Het komt eigenlijk neer op de vraag hoeveel belang je hecht aan het formaat vs de kwaliteit. En, het is misschien ook mooier niet zo’n zwart vlak in je living te hebben staan (met beamer kan er eventueel iets mooi aan de muur hangen en het scherm enkel naar beneden laten komen indien nodig).
Ander voordeel is dat zo’n tv gevoeliger is aan rondvliegende zaken (gelanceerd door kleuters)… maar kom
Persoonlijk zou ik op dit moment voor een (grote) oled gaan en niet voor een beamer.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

NuKeM schreef:Het is hier thuis nog niet aan de orde (mijn first gen LG OLED uit 2014 doet het nog prima), maar ik heb er wel al eens over zitten nadenken. Vooral de ultra short throws lijken interessant (gewoon op het kastje zetten waar de tv stond en projectie op de muur erachter en geen kabel gedoe naar de andere kant van de kamer/plafond).
Maar deze kosten momenteel minstens even veel als een oled scherm dat wel ietsje kleiner is dan, maar kwalitatief veel beter is.
Het komt eigenlijk neer op de vraag hoeveel belang je hecht aan het formaat vs de kwaliteit. En, het is misschien ook mooier niet zo’n zwart vlak in je living te hebben staan (met beamer kan er eventueel iets mooi aan de muur hangen en het scherm enkel naar beneden laten komen indien nodig).
Ander voordeel is dat zo’n tv gevoeliger is aan rondvliegende zaken (gelanceerd door kleuters)… maar kom
Persoonlijk zou ik op dit moment voor een (grote) oled gaan en niet voor een beamer.
Als je op dezelfde muur als de TV wil projecteren moet je toch iets met de TV doen of er een scherm voor laten hangen? Ik heb geen kabels nodig over plafond of vloer al is er wel een goot onder de vloer voorzien mocht ik het willen.

De kwaliteit is met een HD-beamer zeer goed. Het voordeel van het veel grotere beeld speelt meer dan het kwaliteitsverschil. Uiteindelijk kijk je er vooral films op en wil je opgaan in de film, met zo'n groot beeld lukt dat beter dan op een kleiner scherm ook al is de kwaliteit dan perfect. Iets dat te klein is om te zien is ook in perfect beeld niet te zien.

Zoals ik al zei is zelfs een scherm voor een beamer niet absoluut noodzakelijk, ikzelf zou er nooit geld aan geven als ik zie wat je hebt zonder scherm. Bovendien is zo'n scherm al niet veel mooier dan een zwart vlak.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Dizzy schreef:Als je op dezelfde muur als de TV wil projecteren moet je toch iets met de TV doen of er een scherm voor laten hangen? Ik heb geen kabels nodig over plafond of vloer al is er wel een goot onder de vloer voorzien mocht ik het willen.
Ik ga er van uit dat de TV verdwijnt als ik voor een beamer ga. Met kabels bedoel ik dat de receiver etc. meestal al vooraan in een TV-meubel zit terwijl een beamer meestal elders staat. Daarom is zo'n ultra short throw interessant.
De kwaliteit is met een HD-beamer zeer goed. Het voordeel van het veel grotere beeld speelt meer dan het kwaliteitsverschil. Uiteindelijk kijk je er vooral films op en wil je opgaan in de film, met zo'n groot beeld lukt dat beter dan op een kleiner scherm ook al is de kwaliteit dan perfect. Iets dat te klein is om te zien is ook in perfect beeld niet te zien.
Dat kan ik geloven. Al weet ik niet of dat voor mij persoonlijk zou gelden.
Zoals ik al zei is zelfs een scherm voor een beamer niet absoluut noodzakelijk, ikzelf zou er nooit geld aan geven als ik zie wat je hebt zonder scherm. Bovendien is zo'n scherm al niet veel mooier dan een zwart vlak.
Als het een oprolbaar scherm is hangt er 'enkel' een bak aan je muur/plafond, ook niet top, maar wel niet continu zichtbaar.
Los op de muur kan natuurlijk, maar dat beïnvloed wel het beeld (helderheid en kleuren), als je daarmee kan leven is dat natuurlijk geen probleem.

Als ik kijk naar ultra short throw zie ik bv. de Samsung LSP7T.
Helaas moet die minstens 25cm van de muur staan voor 90" tot 40cm voor 120" en is die met 2500€ niet goedkoop.
Als je naar zijn grote broer kijkt, de Samsung LSP9T lijkt het interessanter, namelijk 11cm voor 100" tot 24cm voor 130" (dat is wat er meestal wel is van ruimte op een voorheen TV-meubel). Maar, deze kost +5000€, daarvoor heb je al een heel mooie OLED (77" moest je willen, dat lijkt me toch ook voldoende groot).
Mja, kwestie van keuzes en smaken denk ik. Ik heb nooit een beamer gehad (ooit wel gewild) dus ik weet mogelijk niet wat ik mis :-)
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Ik ben bezig met fotografie en over kleuren ken ik dus wel iets en ik ben er ook (over)gevoelig voor. Ik kan u echter zeggen dat de beamer dit veel beter doet dan ik gedacht had. Het is wel een model dat extra goed is voor kleurechtheid, dat vond ik nl belangrijk. Ik zou zeggen ga eens kijken bij een verdeler.

Een scherm is en blijft extra materiaal en dus kosten en ik wil geen bak aan mijn plafond.

Het is uiteraard vervelend als je niet voldoende aansluitingen hebt aan de kant waar je de beamer wil zetten maar dat is ook op te lossen. Ik moet wel zeggen dat ik de beamer enkel gebruik voor film/sport en dus niet als vervanging van TV. Dat zou ik erover vinden en dan wordt je het wow-gevoel ook snel gewoon vrees ik. Trouwens is er nog het slijten van de lamp dat kostelijk kan zijn.

het enige echte nadeel aan een beamer vind ik dat je niet teveel lichtinval moet hebben. Dit heeft invloed op de kwaliteit, veel meer dan een scherm. Ik kijk echter bijna uitsluitend tijdens de avond en er is geen lichtinval op die muur dus dat valt goed mee. Misschien dat die short throw modellen daar beter op scoren?
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Die meerprijs die je betaalt voor die ultra short throw, zit hem dat puur in die techniek, of is de beeldkwaliteit ook superieur aan een 4k projector van +- 1500€?

Mijn plafond is +- 5 meter hoog (onder de nok van het dak), dus veel zin om daar kabels naar te trekken heb ik niet, ik denk dat ik die gewoon op de salontafel ga zetten.
Ik heb wel ruimte genoeg om 150+ inch te projecteren, maar schermen groter dan 150 inch zijn niet zo gemakkelijk te vinden...

En dan is er ook nog de native 4K vs 4K pixel shift... Waar je allemaal al niet moet op letten. En al die marketing termen...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

4k is 4k, ongeacht welk type dat je gebruikt. Wat wel kan meespelen is dat de afstand die het beeld aflegt naar de muur/scherm. Hoe verder je zit hoe meer "storing" daar kan optreden. In de praktijk merk ik er echter weinig van al blijft een beamer gevoeliger voor lichtpollutie.

Als je het niet dagelijks gebruikt of ter vervanging van TV zou ik het zeker niet vast monteren op een moeilijk bereikbare plaats. Wij nemen hem soms ook mee voor een weekendje weg, met een vast gemonteerde is dat al moeilijker.

Ik heb er gisteren een projectie van vakantiefoto's mee gedaan en de kleuren waren perfect. Ik ben daar aandachtig voor want ik kalibreer mijn scherm (BenQ 2700PT) om de zoveel weken.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Dizzy schreef: 4k is 4k, ongeacht welk type dat je gebruikt.
Dat is volgens mij niet correct. Bij 4K pixel shift wordt een 1080p beeld 1 maal verschoven als ik het goed heb (zo simuleren ze 4K, maar dat is eigenlijk geen echte 4K). Als ik het goed begrepen heb toch.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Dat weet ik niet maar dat lijkt me inderdaad gefoefel. 4K is 4K, als je ermee gaat knoeien is het niet meer 4K maar eerder marketingpraat.

Soit, de mijne is gewoon HD en dat is meer dan kwaliteit genoeg.

Ik herinner me nog de oude beamers. Die nam mijn vriendin soms mee van het werk na een vergadering op verplaatsing. Als je dat op een PC aansloot trok de kwaliteit op geen zak maar speelde een film en het was mooi. Ik denk dat we een beetje muggenziften over die kwaliteit.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

Met een valse wand heb ik een nis gemaakt van ongeveer 3 m breed, 1,5 m hoog en 30 cm diep.

In deze nis hangt een 55” TV aan de muur en komt een zelfgemaakt projectiescherm naar beneden net vóór de TV. Als het scherm opgerold is is dit volledig onzichtbaar achter de valse wand en als het scherm naar beneden is zit te TV erachter.

Voor de somfy motor, buis en projectiedoek van 2,5 m breed heb ik een paar honderd euro betaald, zo’n 15 jaar terug.

Wij kijken zo’n 15 uur per week naar “TV” waarvan 14 uur naar de projector en 1 uurtje naar de TV.

De projector, een “pseudo 4K” Epson TW 9400W, hangt aan het plafond op 5 meter van het scherm en onze kijkafstand is 3,5 m van het doek.

Ik kijk altijd op full HD omdat ik bijna geen verschil zie met 4K maar vooral omdat de pixel shift van de pseudo 4K een vervelend geluid maakt van rond de 500 hz.

Edit: maten aangepast en foto toegevoegd
Nis.jpg
(119.33 KiB) Nog niet gedownload
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 651
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 33 keer

Wat ik me altijd heb afgevraagd bij beamer installaties: hoe zwart is "zwart"? Bij een TV heb je het "zwarte" paneel, relatief niet beïnvloed door omgevingslicht, maar op een witte muur heb je toch problemen bij het minste licht???

Rendeert zo'n systeem dan enkel als je het cinema-gewijs helemaal donker maakt om te kijken? Iets wat ik ergens kan volgens als je een home-cinema in je kelder/zolder/.. kan opbouwen, maar voor normaal tv-kijken kan dit toch nooit bruikbaar zijn..
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

Een beamer zou ik inderdaad niet aanraden als je veel overdag kijkt of geen verduistering hebt.

Mijn beamer kan overdag wel een redelijk beeld projecteren maar dan maakt de ventilator veel meer lawaai.

Wij kunnen alles perfect verduisteren maar om perfect zwart te “projecteren” zou ik eigenlijk nog het plafond en de muren in het zwart moeten schilderen om het strooilicht te absorberen en dit is in onze leefruimte geen optie.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Ik had het al opgemerkt dat de beamer inderdaad last kan hebben van lichtinval. Dan heb je inderdaad minder contrast wat opvalt in de zwartste delen van het beeld.

Dat is echter afhankelijk van de opstelling. Overdag kijken lukt bij mij ook goed terwijl ik ramen heb aan beide zijkanten. Deze zijn echter redelijk ver van de projectie. Als het hoog zomer is en op een onbewolkte zonnige dag zal ik de gordijnen gebruiken maar anders lukt het ook zonder. Als je zoninval hebt op de muur zelf dan zal het een probleem zijn. Ik heb vrienden die een beamer zelfs buiten gebruiken om in de tuin te kijken naar films bij mooie avonden.

Een beamer is niet echt gemaakt om als TV te gebruiken voor dagelijks gebruik. Het kan maar is niet optimaal. het heeft ook weinig zin om naar het nieuws te kijken met een beamer, de kwaliteit van de beelden is vaak slecht en sommige mensen zie je liever niet te groot. :lol:

Een TV is beter voor TV en een beamer is leuker voor films/sport.

@johan.devos: leuke oplossing voor het scherm maar die bak aan het plafond blijft toch erg aanwezig. Soit, elke opstelling zal wel een nadeel hebben.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”