NVME upgrade

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 912
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 98 keer

Met de vrij lage prijzen van NVME SSD's overweeg ik om mijn huidige Crucial P1 1TB te vervangen door een Samsung 980.
Use case: everyday PC waar ook sporadisch op gegamed wordt. De NVME is boot drive en apps en games staan er ook op. (voor de volledigheid: Downloads en Documents staan op een aparte PNY SATA SSD, foto's en video's staan op de NAS).

Tweakers compare: https://tweakers.net/pricewatch/compare ... 6;1256433/
De Samsung is natuurlijk veel recenter. Volgens de droge specs zou die ook een pak sneller moeten zijn.
TLC (Samsung) vs QLC (Crucial)

Maar is dit volgens jullie een nuttige upgrade ?
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Nope, ik eet mijn netwerk switch op als je dat verschil gaat merken.

Kom je van een sata SSD ... maybe, maar van NVME naar NVME absoluut niet.

Maar goed, omdat het kan is ook een argument :lol:
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Kijk wat hier vandaag binnen is gevallen...
Afbeelding

Het Black Friday-topic had me ook op die lage prijzen gewezen.
Ik heb nu een 960 EVO van 500 GB en een WD Blue van 4 TB in m'n systeem steken. Die Blue heeft m'n game-files en video/photo-dingen vooral. Idee nu was om wat van die WD Blue te moven naar die nieuwe SSD; dus niet echt een upgrade, maar een uitbreiding.
Bijlagen
ApplicationFrameHost_2021-11-27_17-46-28.png
(1 MiB) Nog niet gedownload
Gebruikersavatar
cyberbug
Premium Member
Premium Member
Berichten: 460
Lid geworden op: 08 okt 2005, 14:37
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 77 keer
Contacteer:

Vermits je huidige een QLC (4bits per cel 16 voltages) drive is (waarvan de cellen dus een pak sneller slijten dan bij een TLC 3bits per cel 8 voltages)
kan dit zeker interessant zijn, En je oude nog snel verkopen nu deze al wat writes heeft gehad (eventueel na cybermonday)

Fabrikanten verkopen ook liever QLC daar moet minder flash geheugen in. met een slc cach en eventueel dram en een modernere controller halen deze dan vaak een hogere snelheid. Tot de buffer volzit dan zakt de snelheid in elkaar.

SLC: 100.000 writes per cel 1000GB aan flash nodig voor een 1000GB drive
MLC: 10.000 writes per cel 500GB aan flash nodig voor een 1000GB drive
TLC: 3000 writes per cel 333GB aan flash nodig voor een 1000GB drive
QLC: 1000 Writes per cel 256GB aan flash nodig voor een 1000GB drive
PLC: 400 ? Writes per cel 200GB aan flash nodig voor een 1000GB drive (komt pas tegen 2025/2026 uit dus het werklijke antal writes is nog niet gekend)
voor fabriekanten word het als maar goedkoper maar na TLC is de prijs voor consumenten niet echt meer gezakt. en snelle slijtage.

je zou dus voor die 1 TB Samsung kunnen gaan
buiten de hogere snelheid haalt deze ook veel hogere IOPS, en heeft deze 600TBW tov 200TBW (total bytes written ligt drimaal hoger wegens de langere levensduur van de TLC cellen in deze drive)

Of je zou voor de toekomst de drive die meon kocht kunnen nemen. heb je ineens 2TB voor de toekomst en 7000MB/5100MB read write.
Deze kost wel wat meer maar dan ben je ook voorzien op de toekomst. en als games op pc's de trend van consoles gaan volgen (wat meestal gebeurd) en deze op deze snelheden gaan rekenen ben je alvast voorzien.

zelf en ik ook aan het twijfelen om deze 2TB variant nog snel te kopen. (Fabrikanten moesten maar eens op het idee te komen om voor consumenten in de toekomst alles op QLC te doen en TLC extreem duur maken...)
Greetz cyberbug

Afbeelding
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Ik heb diezelfde gekocht, 2TB variant.

Wat het verschil betreft tussen nvme en sata ssd: ho ja dat je dat merkt. Het verschil tussen snel en vliegen.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”