Melding einde van de was op Alexa of Google (wasmachine)

Plaats reactie
AfAX
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 01 dec 2011, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 25 keer

Heeft iemand dit toevallig reeds in productie?
Ik las op het forum iemand die plant om dit te doen met een Schelby S plug. Maar deze stuurt enkel naar de telefoon of een email.
Iemand anders raadde een plg aan, maar die werd afgekeurd door iemand die meer kende van de electronica van de binnenkant van de plug.

De bedoeling : De wasmachine heeft 2350 Watt. Zou dus kunnen opgevolgd worden door een smart plug die het stroomverbruik meet en het wattage aankan, en als dit een minuut onder de stand-by waarde van de wasmachine gaat een melding sturen naar Alexa en/of Google boxjes via een routine.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Ik meet in de kast met een klem rond de L die naar de wasmachine vertrekt. Veiliger ken je het niet maken.

https://shelly.cloud/products/shelly-em ... on-device/
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
AfAX
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 01 dec 2011, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 25 keer

Leuk als eerste reactie, Dit was me totaal onbekend.
Als ik het goed begrijp heb je dus die Shelly EM en de plug IN de kast met smeltveiligheden? Dit is wettelijk dus toegelaten en ook ok voor de brandverzekering?
Heb een paar filmpjes gezien ondertss en hmm, lijkt me wel voor gevorderden in die hoofdkast.
De prijs ligt ook wel iets hoger dan verwacht: (60 + 10) € . Maar als dit de enige zekere oplossing is...
Blijkbaar compatibel met Alexa en Google vlgs de additional info, dat zit ook goed.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Mijn vrouw krijgt een bericht op Telegram als haar wasmachine en droogkast klaar zijn. Een melding op Google Home is ook mogelijk. Ik gebruik hiervoor de slimme stopcontacten van Niko, een Zigbee stick en Home Assistant (vroeger op een Pi, nu op een VM). TP-Link HS110 of zoiets werkt het ook mee, dan is het via Wifi en home assistant. Zo stuur ik naar mezelf een melding voor men 3D printer.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

AfAX schreef:
Leuk als eerste reactie, Dit was me totaal onbekend.
Als ik het goed begrijp heb je dus die Shelly EM en de plug IN de kast met smeltveiligheden? Dit is wettelijk dus toegelaten en ook ok voor de brandverzekering?
Ik heb geen plug in de kast. Enkel die klem rond de kabel. Dat is voldoende om te weten wat het verbruik is. Kwestie van die informatie ergens in te verwerken. Ik gebruik daar dus ook Home Assistant voor.

Nu heb ik wel een extra in de kast, een relais die de lijn naar de wasmachine onderbreekt. Zo kan ik ze inschakelen als de zon voldoende schijnt.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

MClaeys schreef:Mijn vrouw krijgt een bericht op Telegram als haar wasmachine en droogkast klaar zijn. Een melding op Google Home is ook mogelijk. Ik gebruik hiervoor de slimme stopcontacten van Niko, een Zigbee stick en Home Assistant (vroeger op een Pi, nu op een VM). TP-Link HS110 of zoiets werkt het ook mee, dan is het via Wifi en home assistant. Zo stuur ik naar mezelf een melding voor men 3D printer.
Is zo een niko stopcontact ook inbouwbaar in een opbouw hydro doos?
AfAX
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 01 dec 2011, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 25 keer

MClaeys schreef:TP-Link HS110 werkt het ook mee, dan is het via Wifi en home assistant. Zo stuur ik naar mezelf een melding voor men 3D printer.
Deze was ik ook tegen gekomen. Ik vond echter geen FR modellen (met aarding), enkel die met zij-aarding => Europees model.
Vermits ik reeds Meross MSS210(EU) plugs (zonder monitoring en Belgische aarding) heb heb ik dus ook gekeken naar de MS310(FR) (met monitoring EN Belgische aarding) https://www.amazon.fr/gp/product/B08KY8 ... OMVEV&th=1 . Er zijn wel meldingen van een soort 'microcoupures' in de reviews. Is er iemand die deze zou aan/afraden voor de wasmachine-einde-was-check?
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

MClaeys schreef:Mijn vrouw krijgt een bericht op Telegram als haar wasmachine en droogkast klaar zijn.
Hier ook op de Apple watch... gewoon Miele at Home :lol:
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

sky schreef:
MClaeys schreef:Mijn vrouw krijgt een bericht op Telegram als haar wasmachine en droogkast klaar zijn. Een melding op Google Home is ook mogelijk. Ik gebruik hiervoor de slimme stopcontacten van Niko, een Zigbee stick en Home Assistant (vroeger op een Pi, nu op een VM). TP-Link HS110 of zoiets werkt het ook mee, dan is het via Wifi en home assistant. Zo stuur ik naar mezelf een melding voor men 3D printer.
Is zo een niko stopcontact ook inbouwbaar in een opbouw hydro doos?
Dat denk ik niet, het is namelijk zoals een binnen stopcontact.
AfAX schreef:Deze was ik ook tegen gekomen. Ik vond echter geen FR modellen (met aarding), enkel die met zij-aarding => Europees model.
Klopt, die is niet meer te kopen helaas. Maakt voor de meeste toestellen gelukkig niet uit.

Ik zou het er op wagen met dat gelinkte model, gewoon terugsturen als je er last van hebt van die cuts.
AfAX
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 01 dec 2011, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 25 keer

MClaeys schreef: Ik zou het er op wagen met dat gelinkte model, gewoon terugsturen als je er last van hebt van die cuts.
Blijkbaar is die Meross mss310 niet HA compatibel :/.
De TP link wordt idd niet meer gemaakt.
De gosund 111 die ze in de plaats aanraden heeft dan weer geen aarding, evenals een paar andere merken die ik tegen kwam.
Mijn hoop was eventueel nog gevestigd op Konyks Priska, maar deze is uitverkocht.
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1599
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

Ik heb hier een melding op telefoon en via Google home mini (als we thuis zijn). Werkende via een Fibaro zwave stekker en een HA automation. Als er meer dan 50watt gebruikt wordt gedurende 15secs word de automation gestart, als er 15 secs minder dan 50watt gebruikt wordt worden de notificaties verstuurd. Automation aangemaakt via "appliance has finished" blueprint, lekker makkelijk!

Fibaro omdat ik een aantal jaar alles via Fibaro Home Center had, pas onlangs overgestapt op HA (en nu dus pas wat goedkopere zwave/wifi dingen draaien). Maar voor de apparaten met een hoog verbruik blijf ik Fibaro stekkers gebruiken: niet goedkoop, maar ik heb wel redelijk vertrouwen in de kwaliteit.

Werkt perfect voor mij!
AfAX
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 01 dec 2011, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 25 keer

NickG schreef:Ik heb hier een melding op telefoon en via Google home mini (als we thuis zijn). Werkende via een Fibaro zwave stekker en een HA automation.
Fibaro omdat ik een aantal jaar alles via Fibaro Home Center had, pas onlangs overgestapt op HA (en nu dus pas wat goedkopere zwave/wifi dingen draaien). Maar voor de apparaten met een hoog verbruik blijf ik Fibaro stekkers gebruiken: niet goedkoop, maar ik heb wel redelijk vertrouwen in de kwaliteit.
Die Fibaro stekker zijn inderdaad met aarding, maar tot max 2500W, dit wordt op vele plaatsen als te weinig omschreven voor een wasmachine van 2350W. Blijkbaar zou 16A een minimum moeten zijn voor de stekker. En blijkbaar ook niet onmiddellijk compatibel met Alexa of Google zonder een supplementair platform?


Nog even meegeven dat ik in mijn nachtelijke zoektoch een "oplossing?" gevonden heb via Youdom met die Meross mss310.
https://youdom.net/2021/01/07/domotiser ... -a-jeedom/ Dit krijgt moeilijkheid 2/5, maar vermits ik niets ken van home automation en de applicaties me ongekend zijn hoor ik het in Keulen donderen, zelfs na het deze morgen nog een derde keer te hebben doorgenomen.
Maar als er iemand die meer gevorderd is met home automation een zelfde oplossing zoekt, hoeft hij mss een aantal uren/dagen minder te zoeken.
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1599
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

AfAX schreef: Die Fibaro stekker zijn inderdaad met aarding, maar tot max 2500W, dit wordt op vele plaatsen als te weinig omschreven voor een wasmachine van 2350W. Blijkbaar zou 16A een minimum moeten zijn voor de stekker. En blijkbaar ook niet onmiddellijk compatibel met Alexa of Google zonder een supplementair platform?
Klopt, maar eigenlijk nog nooit problemen mee gehad. Uiteraard wél een platform/Zwave controller nodig, rechtstreekse koppeling met Google/Alexa is niet mogelijk volgens mij. Maar ik ging ervan uit dat je wel iets als HA met Z-wave JS ofzo had draaien :-)
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”