Cilinderslot

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Schermafbeelding 2021-11-23 om 21.43.28.jpg
Schermafbeelding 2021-11-23 om 21.43.28.jpg (30.85 KiB) 1054 keer bekeken

Ik dacht bovenstaande cilinderslot te gebruiken in een deur van een garage. Er staat een raam in, dus je kan langs de buitenkant zien dat het slot zonder sleutel kan geopend worden van binnenuit.

Je hebt slechte bedoelingen. Is zo'n situatie interessanter voor de inbreker, in vergelijking met slot dat aan beide kanten een sleutel nodig heeft?

De reden waarom ik dit wil is:
- de deur is altijd op slot
- ik doe de poort van de garage open en ik wil zonder rond te lopen de vuilbak die net naast die deur staat even buiten zetten
- ik wil vermijden dat ik de sleutel moet nemen, en dus gewoon snel de deur ontgrendelen
Laatst gewijzigd door ygeffens op 24 nov 2021, 09:11, 1 keer totaal gewijzigd.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Kan je je garagepoort van binnenuit openen zonder sleutel?
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Neen, want de zapper ligt in de auto.
Laatst gewijzigd door ygeffens op 24 nov 2021, 09:11, 1 keer totaal gewijzigd.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Bedoel van binnenuit, want je spreekt van een raam…
Garagepoort heeft meestal manual override - zo een trekkoord - of de meeste zijn van binnenuit op de unit zelf te openen of via schakelaar op de muur.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Inderdaad, een trekkoord.
Maar ik bedoelde ook van binnenuit, ik wilde zeggen dat de zapper in de vergrendelde auto ligt.
Ik was het koordje vergeten.

Ik begrijp de relevantie wel niet.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Je kan een matte folie op je ruit plakken dan kan er niet meer binnen gekeken worden.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Het voordeel van een standaardslot dat aan beide kanten een sleutel kan aannemen, is dat je het slot kan blokkeren door de sleutel er langs de binnenzijde in te steken.
Tenzij het een veiligheidsslot is dat speciaal gemaakt is om toch sleutels aan beide zijden toe te laten (aanrader bij oudere mensen soms, of koppels).

Ik denk niet dat de draaiknop het forceren van het slot vergemakkelijkt.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Hang een haakje naast de deur met een sleutel.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Ik gebruik dat voor onze achterdeur (aan de woning). Lanyard met clips waar je de sleutel kan afhalen.

Gevolg is dat regelmatig iemand, die zijn sleutels niet kan vinden, snel die sleutel neemt om de deur langs buiten te sluiten. Die persoon gaat voor tijd weg.
Iemand anders komt thuis (langs de voordeur) en wil even later naar het terras, om dan vast te stellen dat de sleutel weg is.

Het was in die optiek dat ik zo'n cilinder met een draaiknop wel nuttig vond.

First world problems :-)
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Ik vermoed dat het eerder gaat over: als ze de ruit inkloppen kunnen ze gewoon het slot opendraaien. Als je een slot met sleutel aan de binnenkant hebt, en de sleutel steekt op, dan heb je hetzelfde probleem.

Met de vraag over de trekkoord bedoelde men volgens mij: hoe inbraakveilig is je garage eigenlijk? Die trekkoord gebruiken is waarschijnlijk nog makkelijker om binnen te breken dan door een ruit in te slagen. En dan kan je gerust zo'n slot plaatsen :)
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Standaard opleiding voor Wet Tobback (voor beveiligingsondernemingen). Geen idee of dit via Jambon-wet veranderd is:

Eerst wat een inbreker doet als hij binnen is: kijken hoe hij weggeraakt en in welke mate hij een 'achtervolging' kan voorkomen moesten de bewoners thuiskomen of moest hij betrapt worden.

Wat speelt er mee: Zijn er meerdere ontsnappingsroutes (bvb via voordeur én achterdeur). Heeft hij geen ontsnappingsroutes, dan zal hij niet teveel tijd in het huis besteden.

Concreet: al mijn vensters/buitendeuren zijn voorzien van een slot aan de binnenkant. Sleutel zit er nooit op. Breekt iemand binnen, dan zal hij ofwel via dezelfde weg terug naar buiten moeten (bvb kelderraam wat niet praktisch is), ofwel nóg een deur/venster openbreken. Want alles is met sleutel afgesloten.

Bovendien zitten er op de binnendeuren géén sleutel. Om te voorkomen dat hij bvb een barricade kan opwerpen door deur van leefruimte naar gang op slot te doen. Wordt hij betrapt, dan kan je niet meteen bij hem en heeft hij tijd om te vluchten.

Bovendien ook: stel dat je voordeur altijd los is (en van binnen zonder sleutel geopend kan worden): Als mijn buren iemand zien buitenwandelen met bvb laptop of tv, dan lijkt dat niet zó abnormaal. Zien ze hem via een venster buitenkruipen, dan snappen ze ook wel dat er iets niet klopt ...
SPR
Pro Member
Pro Member
Berichten: 439
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

Als je een zapper hebt? Gewoon eentje extra bestellen. Bevestig deze in de buurt van de garagepoort. Simpelste, veiligste en ook goedkope oplossing. Die kastjes kan je online aanschaffen voor 30 tot 40 euro. Als het van Belisol of dergelijke zelf komt reken je er 15 euro bij.

Ik wou ook zo'n oplossing als wat hier werd voorgesteld in de afbeelding maar werd absoluut afgeraden door politie, preventie adviseur inbraak en de slotenmaker. Net als de oplossing van de sleutel op de deur te laten steken. Een inbreker gebruikt zoiets immers om vlot binnen te raken. Hoe vlotter hij binnen raakt hoe sneller jij het slachtoffer zal zijn. Dan kan je evengoed voor de goedkoopste oplossing gaan en uw deur gewoon los laten staan. :)
Gebruikersavatar
silentkiller
Pro Member
Pro Member
Berichten: 297
Lid geworden op: 24 jun 2008, 15:36
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 26 keer

pfuhu schreef: Concreet: al mijn vensters/buitendeuren zijn voorzien van een slot aan de binnenkant. Sleutel zit er nooit op. Breekt iemand binnen, dan zal hij ofwel via dezelfde weg terug naar buiten moeten (bvb kelderraam wat niet praktisch is), ofwel nóg een deur/venster openbreken. Want alles is met sleutel afgesloten.

Zou mij een enorm onveilig gevoel geven mocht er ooit brand ontstaan... Nog liever dat ze mijn huis leegroven dan iemand die het leven laat omdat er een raam afgesloten was omwille van diefstalpreventie..
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Als je, zoals de brandweer zou willen maar bijna niemand doet, een vluchtplan hebt, zit de locatie van de sleutel daarin.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Iedereen heeft instinctief een vluchtplan, nl zo rap mogelijk buiten. Dat betekent dat je niet achter een sleutel wil gaan zoeken. Maak de afweging, is het erger dat je levend opfikt omdat je je eigen sleutel niet kan vinden/bereiken of dat een eventuele dief iets meeneemt? Ik denk dat ik het wel weet voor mezelf.

Dieven gebruiken inderdaad een vluchtroute maar daarvoor hebben ze meestal geen sleutel nodig, eens ze binnen zijn is er makkelijk een deur of raam te openen, ook de garage kan een exit vormen. Ja, als ze via een keldergat binnenraken EN als alle deuren zonder sleutel gesloten zijn EN er geen ramen zijn die langs binnen kunnen geopend worden DAN... Ik denk dat een dief eerder een ander huis zal kiezen.

De glazen deur is meer een gevaar als je daardoor de buit kan zien. Laat geen waardevolle voorwerpen slingeren zodat je dieven geen uitnodiging geeft om eens binnen te wippen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Als wij thuis zijn, steekt wél sleutel op de voordeur (onze hond waarschuwt ons wel als iemand binnenkomt). Ook is de locatie van de sleutels van de vensters wel gekend per kamer. Daar heb ik absoluut geen schrik voor.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Je moet eens in paniek proberen een sleutel in een sleutelgat te krijgen.
Spoiler: dat lukt niet.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Het gaat hier dus om mijn vrijstaande garage. Ik denk folie tegen het raam (dank voor de tip, ik heb dat toch nog liggen) en cilinder dat ik zelf voorstelde.

Dat moet voldoende zijn.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
lukadad
Pro Member
Pro Member
Berichten: 385
Lid geworden op: 27 feb 2015, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 39 keer

Kun je gewoon geen simpele opzet drukknop met de motor van je garagepoort verbinden? Ik heb dit gedaan om niet steeds die zapper te moeten gebruiken. Er zijn mogelijks voldoende pinnen vrij op het moederbord van zo een automatische poort.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

SpecialK schreef:Ik vermoed dat het eerder gaat over: als ze de ruit inkloppen kunnen ze gewoon het slot opendraaien. Als je een slot met sleutel aan de binnenkant hebt, en de sleutel steekt op, dan heb je hetzelfde probleem.

Met de vraag over de trekkoord bedoelde men volgens mij: hoe inbraakveilig is je garage eigenlijk? Die trekkoord gebruiken is waarschijnlijk nog makkelijker om binnen te breken dan door een ruit in te slagen. En dan kan je gerust zo'n slot plaatsen :)
Ging er mij vooral om het feit van waarom je dat gemak niet te gunnen, als men evengoed je garagepoort manueel kan opendoen eens ze binnengeklommen zijn…
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Maar mijn probleem is niet het openen van de garagepoort.

Ik kom thuis, doe de poort open met de zapper in de auto.
Ik wandel de garage in.
Links achter in de garage is een deur (die terug naar buiten gaat).
Ik wil die deur openen, iets buitenzetten, en de deur terug sluiten.
Ik wil niet door de poort naar buiten, rondlopen, en terug dezelfde afstand naar achter, terwijl ik daar een deur heb (die permanent op slot is en waarvan ik de sleutel niet wil nemen).

That's it. Ik heb geen oplossing nodig voor mijn poort. Dat is al volledig geautomatiseerd.

PS: Ik doe mijn 10000 stappen per dag met gemak :-)
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Je maakt je zorgen over een knop cilinder op je deur, omdat ze die van buitenuit kunnen zien door je raam - en dus je raam zouden kunnen intikken om in te klimmen en via je deur buiten te lopen.
Maar ze kunne al jaren gewoon naar buiten lopen via je garagepoort, door gewoon aan het koordje te trekken.

Dat is mijn punt, je maakt je zorgen om een potentiële zwakte, terwijl er al een andere aanwezig is.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Maar mijn poort is toch gewoon dicht?
Dan moeten ze eerst het raampje inkloppen om aan dat koordje te kunnen.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
SPR
Pro Member
Pro Member
Berichten: 439
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

Deurkruk met cijferslot of vingerafdruk installeren. :-D
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

ygeffens schreef:Maar mijn poort is toch gewoon dicht?
Dan moeten ze eerst het raampje inkloppen om aan dat koordje te kunnen.
Om je deur met draai cilinder open te doen toch ook?
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Even een drukknop bedraden op de garagepoortopener is nu ook niet zo moeilijk toch?
Waarom niet gewoon een deur zonder klink buiten, trek je deze dicht en in het slot?
Als je begaan bent met beveiliging, waarom een automatische poort (de minder gekende merken nemen het niet zo nauw met beveiliging hoor).

In een vrijstaande garage... welke waarde staat er nu (buiten een auto die op slot is, die je ook hele dagen op de openbare weg zet).
Mochten ze daar op uit zijn, in de veronderstelling een recente luxewagen te zijn van waarde, dan vergiftigen ze cru gezegd uw hond wel, en staan ze wel met een andere blaffer aan uw bed voor de sleutel te "vragen".
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”