Synology backup verspreid over externe HDD's

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
darkzero
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 848
Lid geworden op: 08 feb 2006, 17:10
Locatie: Borgloon
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 33 keer

Hallo,

Ik heb een Synology DS920+ met 4x 8TB HDD's in SHR. 14.2TB van de 21.6TB is in gebruik.
Op de 1ste dag van elke nieuwe maand wil ik manueel een backup starten van mijn nas naarexterne HDD's (My Book 8TB).
Deze externe HDD's berg ik weg en zijn dus alleen tijdens het nemen van de backup aangesloten op de nas.
De eerste keer dus een volledige backup. Vanaf de 2de maand wil ik dat bij backup nieuwe bestanden worden toegevoegd aan de backup, gewijzigde bestanden overschreven door de nieuwe versie en verwijderde bestanden op de nas moeten verwijderd worden uit de backup. Eigenlijk moet de backup dus een spiegel zijn van mijn nas.
Deze backups wil ik ook kunnen benaderen vanuit windows, desnoods met extra software (hyper backup explorer?) Nog handiger zou rechtstreeks via Windows verkenner zijn (is blijkbaar mogelijk met Hyper Backup single version).
Gisteren had ik een single version backup gestart met Hyper Backup maar die failed dus als de externe HDD vol is. Ik had gehoopt dat die zou pauzeren en me vragen de externe HDD te ontkoppelen en een nieuwe lege externe HDD in te pluggen (heb hiervoor 3x My Book 8TB liggen).
Ik heb dan net USB Copy eens bekeken maar hier moet ik voor elke gedeelde folder een nieuwe taak aanmaken? Gaat deze een melding geven om een volle externe HDD te ontkoppelen en een nieuwe lege te plaatsen?

Hoe los ik dit op? Of welke software gebruik ik best om een spiegel van mijn nas verspreid over externe HDD's te hebben die ik dan ook kan benaderen in windows? Uiteraard geen gewone maandelijkse copy naar externe HDD's want dit betekent dan dat ik de vorige versie iedere maand moet wissen en een volledige nieuwe copy moet maken als ik alle wijzigingen binnen die maand ook wil meenemen.

Bedankt!!!
Flippi
Premium Member
Premium Member
Berichten: 683
Lid geworden op: 26 jan 2011, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 64 keer

Ik gebruik hiervoor SyncBackPro.
Handig hierbij is dat je eerst een simulatie van de backup-taak kunt doen zodat je eventuele problemen kunt oplossen vooraleer je de eigenlijke backup uitvoert.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Syncback Free kan dat waarschijnlijk ook, of FreeFileSync.
Ik gebruik SyncbackPro voor integratie met cloud diensten, volgens mij kan de gratis versie ook wat hierboven gevraagd is.
Gebruikersavatar
darkzero
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 848
Lid geworden op: 08 feb 2006, 17:10
Locatie: Borgloon
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 33 keer

Zowel SyncBackPro als Syncback Free is software voor windows en draait niet op dsm van synology. Mijn bedoeling is dus om, zonder tussenkomst van pc, een backup van mijn nas naar externe hdd's te maken.
Ik heb het voorlopig opgelost door met hyper backup een single version backup te maken en ipv de hele nas 3x slechts enkele mappen van in totaal minder dan 6tb te selecteren per backup op externe hdd. Deze kan ik dan ook benaderen vanuit windows. Backup 2 van de 3 is nu bezig. Op 1 december volgt de nieuwe incrementele backup. Valt af te wachten hoe goed dat dit gaat werken. Het is niet ideaal maar doenbaar.
Ik had echt verwacht dat dsm van synology betere ingebouwde backup oplossingen had maarja...
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Koop ergens een 2e hands nas met 4 bays en doe de backup hiernaar. Je hebt zo toegang via je nas en Windows, en je kan ervoor zorgen dat je backup nas ook HDD fouten aankan middels raid.
Gebruikersavatar
darkzero
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 848
Lid geworden op: 08 feb 2006, 17:10
Locatie: Borgloon
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 33 keer

Had ik ook al aan gedacht maar ik wil bestanden kunnen benaderen rechtstreeks in windows buiten synology om. handig is ook dat ik die hdd’s makkelijk kan meenemen naar een andere locatie.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Flippi
Premium Member
Premium Member
Berichten: 683
Lid geworden op: 26 jan 2011, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 64 keer

darkzero schreef:ik wil bestanden kunnen benaderen rechtstreeks in windows buiten synology om
.
Wat bedoel je hier precies mee want je kunt toch bestanden rechtstreeks vanuit Windows benaderen op die manier (\\Diskstation\ of via drive mapping)?
Meenemen naar een andere locatie zal natuurlijk iets anders zijn.
Gebruikersavatar
darkzero
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 848
Lid geworden op: 08 feb 2006, 17:10
Locatie: Borgloon
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 33 keer

Externe hdd rechtstreeks via usb inpluggen in pc en bestanden benaderen. Dus zonder een synology nas in de buurt te hebben.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Flippi
Premium Member
Premium Member
Berichten: 683
Lid geworden op: 26 jan 2011, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 64 keer

USB Copy?
Gebruikersavatar
darkzero
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 848
Lid geworden op: 08 feb 2006, 17:10
Locatie: Borgloon
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 33 keer

Ook geprobeerd maar met usbcopy kan je maar 1 shared folder per taak selecteren


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Flippi
Premium Member
Premium Member
Berichten: 683
Lid geworden op: 26 jan 2011, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 64 keer

Ik gebruik USB Copy zelf niet, maar kun je dan niet voor elke share een aparte taak aanmaken?
Gebruikersavatar
darkzero
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 848
Lid geworden op: 08 feb 2006, 17:10
Locatie: Borgloon
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 33 keer

Tuurlijk maar niet interessant als je veel shares hebt


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

De diverse externe disken gelijktijdig mounten op je NAS en een rsync scriptje laten lopen is toch ruim voldoende.
Welke bronmap naar welke doelmap (=HDD) moet, doe je aan de hand van de grootte van bronmappen.
Indien je niet genoeg USB poorten hebt, gebruik je een degelijke USB hub.

Manual rsync: hier.

Allicht heb je meerdere rsync jobs nodig: steek die in één (of meerdere) bash scriptje(s).

Wil je die parallel laten lopen?
Ah, dan parallel (of xargs) gebruiken hé.

Let wel op dat je best maar één "kopieer opdracht" per doel HDD laat lopen.
Ook je NAS in het oog houden dat de brondisken kunnen volgen natuurlijk...

Ne mooie om de (onder andere) te kijken hoeveel MB/sec er gekopieerd wordt van/naar welke disk (device): dstat.
Gebruikersavatar
darkzero
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 848
Lid geworden op: 08 feb 2006, 17:10
Locatie: Borgloon
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 33 keer

Klinkt interessant maar ik begrijp niet waarom dit niet out of the box mogelijk is met bv hyper backup.
vroeger nam je een backup van je pc op diskettes of tapes en je backup software in windows gaf netjes aan om de volle disk of tape uit te werpen en een nieuwe te plaatsen en de backup ging netjes verder. net hetzelfde bij een restore.

dit zijn de gedeelde mappen (namen effe veranderd) op mijn nas:
map1 128GB
map2 479GB
map3 9GB
map4 3.81TB
map5 85GB
map6 21GB
map7 1.18TB
map8 8.38TB
map9 11GB

alle mappen behalve map9 moeten in het maandelijkse backupplan. eerste een volledige backup, daarna maandelijks incrementeel (verwijderde bestanden uit de backup, gewijzigde vervangen en nieuwe toegevoegd). met backup naar lokale usb gaf hij dus aan dat de backup gefaald had nadat externe hdd1 vol was. hier hoopte ik dus dat hij, zoals in het voorbeeld van vroeger bij een pc vroeg naar een nieuwe lege externe hdd(2 en 3) om verder te gaan met de backup. ik heb de 3 externe hdds van 8tb.

zo heb ik het nu opgelost (geen backup nodig dus van map9):
taak 1: alle mappen behalve map8 naar externe hdd1
taak 2: map8 deel1 (enkele submappen geselecteerd) naar externe hdd2
taak 3: map8 deel2 (resterende submappen geselecteerd) naar externe hdd3
de 3 externe hdds van 8tb hebben nu nog 2-3tb vrij voor toekomstige incrementele backups.

taak1 en 2 zijn voltooid, taak3 loopt nu. op de 1ste dag van iedere komende maand start in ik nu een incrementele backup van taak 1, 2 en 3.
voordeel van deze single version hyper backup taak is dat ik mijn externe hdds gewoon aan m'n pc kan koppelen en aan m'n bestanden kan zonder extra software, ook als m'n nas echt de geest zou geven.

maar hetgene wat ik dus gewoon mis is een backup software package dat simpelweg vraagt om een volgende lege externe hdd te koppelen als de huidige vol is.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”