verbruik energie(gas)

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

Zeker, ik ben blij met mijn oude gaskachel van jaren 70. Wat een aangename (directe) warmte IMO
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1841
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:

Gas net geen 4000 kWh per jaar. Schijnt heel weinig te zijn volgens mijn nieuwe gasleverancier.
Nieuwbouwrijwoning 4 jaar oud in midden van straat, gascondensatieketel en vloerverwarming. Warm water dus ook op gas.

In badkamer 's morgens ga ik naar 23.5 of 24 gr, andere kamers 21.5 Op zonnige winterdagen is het in de andere kamers vaak al sneller warmer overdag door zon op ramen.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

yaris schreef: Nog veel maar mijn vrouw die zet soms alle ramen open om te verluchten en terwijl draait de verwarming ... en ik krijg dat er niet uit gestampt :p.
Dat is hier simpel opgelost.
TADO met thermostatische kranen op de radiatoren.
Die detecteert ook open vensters en zo.
Gedaan met chauffage :banana:
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

svermassen schreef: TADO met thermostatische kranen op de radiatoren.
hoe valt dat mee?
ik was erg tevreden van de tado thermostaat buiten dat ik 2x / jaar batterijen moest vervangen,
ik ben dus benieuwd hoe dat zit voor hun kranen.

ben zelf aan het overwegen om hier eventueel fibaro kranen te zetten en dan een home assistant op te zetten.
(eerst zien dat er effectief thermostatische kranen op die radiatoren hier komen)
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

Wij hebben ook een tado met overal de bijhorende kranen, ik kan wel niet zeggen dat ik zo vaak die batterijen al heb moeten vervangen. In ieder geval een paar weken terug voor de eerste keer batterijen vervangen door oplaadbare. Eens zien wat dat geeft.. Lijkt mij de meest logische oplossing.
Tado kan je trouwens ook in Home Assistant integreren.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Hier valt dat goed mee.
Inderdaad, 2x per jaar de batterijen vervangen.
Tot voor kort althans, want dit jaar heb ik ze ook een aantal vorige weekend pas de eerste moeten vervangen.

Maar dit komt ook omdat de APP dat verkeerd aangeeft.
Bij de kranen te vroeg en van de livingthermostaat te laat.
Groot nadeel dat ze precies niet opgelost krijgen.

Wel moet ik toegeven dat ik op 3 jaren tijd ook al een thermostatische kraan kapot had.
Bijkomende moesten het motortje sterker zetten in die van de badkamer.
Kreeg het niet dichtgedraaid.
Ik moet wel zeggen dat support goed zit en dat ze veel vanop afstand kunnen nakijken in de loggs.
En dan ook het motertje bijsturen kan vanop afstand.

Een groot nadeel, geen Internet, geen chauffage, buiten manueel op het kastje.

@powaq: ah, werkt dat nu ook? Want bij ons raadde ze dat af enkel jaren terug. Goed om te weten.
Laatst gewijzigd door svermassen op 18 nov 2021, 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Freec
Plus Member
Plus Member
Berichten: 186
Lid geworden op: 08 feb 2021, 11:04
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 18 keer

Hier ook tado. Let wel, je moet elke radiatorkraan vervangen, ook in de living waar de tado thermostaat hangt.
Anders zetten de kinderen op hun kamer de verwarming hoger, en loopt ook de temperatuur op in je living.

Hier ook net de batterij vervangen op de kranen. Ongeveer 1x per jaar hier.

Ben wel tevreden over de tado. Open raam werkt niet 100% betrouwbaar, dus wel opletten dat je je raam niet openzet en de thermostaat automatisch uitgaat. En je moet ervoor ook het abbo afsluiten (25 euro voor een jaar dacht ik).

Als ik het opnieuw zou doen, zou ik ook eens de tuya smart radiatorkranen bekijken.
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 26 keer

svermassen schreef:
yaris schreef: Nog veel maar mijn vrouw die zet soms alle ramen open om te verluchten en terwijl draait de verwarming ... en ik krijg dat er niet uit gestampt :p.
Dat is hier simpel opgelost.
TADO met thermostatische kranen op de radiatoren.
Die detecteert ook open vensters en zo.
Gedaan met chauffage :banana:
Ik draai hier ook home assistant met een zigbee en zwave stick dus ik ga het zeker is bekijken op termijn. Mijn radiatoren gaan ook vervangen worden dus dat zou een goed moment zijn om TADO of ander merk mee te nemen.
Bedankt voor de tip !
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Vloerverwarming heeft als grootste nadeel dat je de temperaturen niet zomaar kan aanpassen,het duurd wel even eer er een of twee graden bij of af is hoor.ik lees hier nl. dat er nogal wat mensen zijn die de temp.op een dag nogal veel herinzetten(of zo geprogrameerd hebben) dat is helemaal niet zo evident bij vloerverwarming.

Mijn afrekening van vorig jaar was gas:13.700 kwh

Stroom :3588 kwh
Taaner242
Plus Member
Plus Member
Berichten: 107
Lid geworden op: 25 sep 2019, 20:42
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 14 keer

fluppie schreef:ik vraag me trouwens ook wel af wat het rendement is als de zolder geisoleerd zou worden als er boven niet verwarmd word.
In huis(beneden-gelijkvloers) is er altijd een temp van 21 graden.
Voordeel van de zolder te isoleren is dat je ook minder warmte binnen krijgt in de zomer.
Als je de zolder zelf niet gebruikt (bedoel als leefruimte) kan je overwegen de zoldervloer te isoleren.
eron95
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 nov 2021, 17:55

Hallo allemaal

Voor mij is dit allemaal wat nieuw, laat staan hierover schrijven op een forum.
Toch hoop ik hier wat wijzer te worden - iedereen moet ergens beginnen.

Onze situatie
- Net een huis gekocht, nieuwbouw 2021
- 18 zonnepanelen (ik vond ergens dat we zo'n 5280 Wp PV Panelen hebben (PV = Piek Vermogen?) - maar dit heb ik nagevraagd bij de installateur)
- lucht-water warmtepomp
- E-Peil 7 (op basis van huidige schatting)
- Vloerverwarming

Voor mij is het hebben van zonnepanelen en een warmtepomp he-le-maal nieuw. Ken(de) er tot een week geleden niets van, maar lees me stilletjes aan wat in (oa op dit forum).

Ik ben nu zelf wat cijfers in de gaten aan het houden op het display van de pomp en zie bvb dat onze warmtepomp ongeveer tussen de 18 à 22% moet draaien om de huidige kamertemperatuur te bewaren (19°C). Dit geldt enkel 's avonds (bvb na 19u), wanneer het kouder wordt. Als ik overdag ga kijken naar de installatie zie ik 0% staan (ik vermoed dat de warmtepomp dus pas in actie schiet als hij denkt dat het buiten te koud wordt en het gebouw warmte zou kunnen gaan verliezen).

Ik heb de luxe (of juist niet) om elke dag van thuis te werken. Het is natuurlijk beter om te verbruiken wanneer de zonnepanelen opleveren (zoals vandaag, zonnige dag). Is het dan best dat ik bvb de warmtepomp opzet rond 11u, goed laat werken tem 16u en ze dan in zomermodus (= af) zet? Omwille van het feit dat we een goed geïsoleerd huis kopen, kan het de warmte best goed behouden doorheen 1 nacht. Of kost het net heel veel energie om elke dag weer 'op te starten' en kan ik hem maw beter constant laten draaien (wp springt immers toch naar 0% als het buiten aangenaam is qua temperatuur)?

Daarnaast vroeg ik me het volgende af. Voorlopig staat onze vloerverwarming overal op. Echter, als we intrekken zouden we boven (slaapkamers/hobbykamers) géén vloerverwarming willen, in de badkamer (ook boven) wel en beneden natuurlijk ook wel. Ik weet dat dat mogelijk is (samen met de man van de installatie/sanitair overlopen), en veronderstel dat dit ook energiebesparend zou werken? Wat is jullie advies hierin?

Tot slot, om te eindigen, vroeg ik me nog af wat voor systeem jullie gebruiken (gratis, betalend?) om te kijken wat de zonnepanelen op welk moment juist opbrengen. Het liefst volg ik dat wat op met grafieken en cijfers. Eenmaal ik die data heb, denk ik weer snel wat wijzer te kunnen worden. Alleen vind ik het onduidelijk welke software (?) of app hiervoor best te gebruiken.
Ter info, onze omvormer is een Huawei SUN2000L (5 kVa). Een programma dat ik reeds vond is Fusion Home. Iemand hier ervaringen mee?

Alle tips/feedback welkom!!

Grtn
eron95
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

Freec schreef:Hier ook tado. Let wel, je moet elke radiatorkraan vervangen, ook in de living waar de tado thermostaat hangt.
Anders zetten de kinderen op hun kamer de verwarming hoger, en loopt ook de temperatuur op in je living.
Bedoel je dan dat als alle kranen dicht staan en ik in de badkamer de kraan open draai dit dan de ketel doet draaien.
Momenteel is het bij mij zo dat de thermostaat in de woonkamer hangt. Als er in de woonkamer geen warmtevraag is dan warmt het ook niet op in de badkamer. Ik had al gedacht om in de badkamer een thermostatische kraan te zetten met een timerklok zodat deze niet de hele dag moest open staan. Maar die Tado zou dan helemaal de max zijn. Begrijp ik dat goed ?
Voip : Weepee, Callingcredit, Voiptiger Gsm : Proximus
Loc 1: PX start 60/4+BBOX3 + C530IP + RL500 + C530H + E630H + C610H
Loc 2: TN basic 50/5+HGW + C610IP + RL500 + 2xE630H + 3xC620H
Loc 3: PX start 60/4+BBOX3 + USG + US48-500 + UCM6102 + RL500 + GXP2160 + N510IP + 4xR650H + 2N Helios IP Vario
Wifi: UAP-AC-L + 2xUAP-AC-LR + UAP-AC-M
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Ja, ipv. een centrale themorstaat is iedere kraan op zich een thermostaat die z'n warmtevraag doorgeeft aan de centrale Tado controller die dan de ketel aanzet. Je kan dus op die manier selectief kamers verwarmen.

Ik heb hier EvoHome van Honeywell wat een gelijkaardig systeem is als Tado (persoonlijk gaat m'n voorkeur naar Evohome... openraam detectie werkt daar trouwens prima en is gratis, op Tado heb je hier een abonnement voor nodig op Auto-Assist).
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

PeterP schreef: Bedoel je dan dat als alle kranen dicht staan en ik in de badkamer de kraan open draai dit dan de ketel doet draaien.
Momenteel is het bij mij zo dat de thermostaat in de woonkamer hangt. Als er in de woonkamer geen warmtevraag is dan warmt het ook niet op in de badkamer. Ik had al gedacht om in de badkamer een thermostatische kraan te zetten met een timerklok zodat deze niet de hele dag moest open staan. Maar die Tado zou dan helemaal de max zijn. Begrijp ik dat goed ?
Misschien moeten we een apart Tado topic openen... Maar inderdaad, je begrijpt dat goed. Voor mij was dat de nummer 1 reden om enkele jaren geleden Tado te installeren. Ipv dat de ketel/pomp aangestuurd wordt door de temperatuur in je woonkamer, met als gevolg dat andere kamers gewoon NIET op te warmen zijn als het in de woonkamer al warm genoeg is, kan met Tado elke kamer apart warmte vragen. Elke kamer kan je ook zijn eigen schema geven, en kan apart manueel overruled worden. Bij ons zijn zo 6 ruimtes van Tado voorzien. En de badkamer warmt bvb al vroeger op 's morgens dan de living, en de living warmt vroeger op dan mijn bureau. En de slaapkamers van de kinderen warmen bvb pas op na de schooluren.

Tado adverteert altijd met energiebesparing, maar voor mij was het comfort en gemak van elke kamer individueel te kunnen regelen het belangrijkste. Zeker voor mijn bureau, waar ik meer tijd doorbreng dan de living, moest ik vòór Tado met een elektrisch vuurtje werken omdat ik het niet warm genoeg kreeg met mijn radiator, want de helft van de dag was die niet warm, simpelweg omdat de living al warm genoeg was.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Tomby schreef:Misschien moeten we een apart Tado topic openen...
Mits wat zoeken ga je hier reeds hele topics vinden over EvoHome en Tado.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

eron95 schreef:Is het dan best dat ik bvb de warmtepomp opzet rond 11u, goed laat werken tem 16u en ze dan in zomermodus (= af) zet? Omwille van het feit dat we een goed geïsoleerd huis kopen, kan het de warmte best goed behouden doorheen 1 nacht. Of kost het net heel veel energie om elke dag weer 'op te starten' en kan ik hem maw beter constant laten draaien (wp springt immers toch naar 0% als het buiten aangenaam is qua temperatuur)?
Vloerverwarming laat je best "op" staan, vraag maar aan de vloerder hoe tof uw vloer het vindt om sterk op te warmen en af te koelen :).
Bij niet-vloerverwarming is stoken wanneer je het nodig hebt de zuinigste keuze.

Verder lijkt het me nogal logisch dat je beter uw WP kan laten draaien wanneer de zon schijnt.
Daarnaast vroeg ik me het volgende af. Voorlopig staat onze vloerverwarming overal op. Echter, als we intrekken zouden we boven (slaapkamers/hobbykamers) géén vloerverwarming willen, in de badkamer (ook boven) wel en beneden natuurlijk ook wel. Ik weet dat dat mogelijk is (samen met de man van de installatie/sanitair overlopen), en veronderstel dat dit ook energiebesparend zou werken? Wat is jullie advies hierin?
Hopelijk is dat een apart circuit, uw slaapkamers? Tenzij je uzelf gaar wil stoken in uw slaap, is er geen reden om in een slaapkamer te stoken? In Scandinavische landen leggen ze de baby's buiten in de vrieskou bv.
En zorgt uw ventilatie-D-systeem niet dat alle vertrekken dezelfde (hoge) temperatuur hebben? Ik hoor van nieuwbouw-bewoners enkel maar klachten over te warme slaapkamers: via het ventilatiesysteem komt de warmte van de living (bv 21°) automagisch in alle vertrekken. Mee één van de redenen dat nieuwbouwwoningen de energiebesparing die de bijkomende isolatienormen etc, nooit realiseren.
vroeg ik me nog af wat voor systeem jullie gebruiken (gratis, betalend?) om te kijken wat de zonnepanelen op welk moment juist opbrengen.
De app van de producent? Vraag eens aan uw installateur welke app je kan gebruiken op een Huawei?
Met een slimme meter kan je ook daar wat cijfers uit halen, met een P1.
Eventueel aangevuld met een kWh-meter in de zekeringkast.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

DarkV schreef:openraam detectie werkt daar trouwens prima en is gratis, op Tado heb je hier een abonnement voor nodig op Auto-Assist).
Ik betaal er alleszins niet voor, en heb toch openraam detectie.

Edit: maar ik herinner me dat dat inderdaad iets is voor nieuwe tado gebruikers, niet voor bestaande
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

sky schreef:Ik betaal er alleszins niet voor, en heb toch openraam detectie.

Edit: maar ik herinner me dat dat inderdaad iets is voor nieuwe tado gebruikers, niet voor bestaande
Openraam detectie op zich is gratis... maar ik dacht dan dat je gewoon een melding kreeg (en geen automatische aanpassing van je temperatuur).

Er zijn trouwens verschillende opties bij Tado waarvoor je moet betalen iedere maand.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”