Kerncentrales in de energiemix.

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

HE + voldoende opslag is helemaal niet onbetrouwbaar.

Het pijnpunt is dat men er veel te laat mee begonnen is en onder druk van de fossiellobby (en nu ook de nucleaire lobby) veel te weinig geld gestoken heeft in onderzoek en vooral de uitrol van wat al technisch mogelijk is.
Men verkiest liever de schaarse budgetten in één richting te blijven sturen. Het enige wat men betracht is af en toe - afhankelijk van de geopolitieke waan van de dag - eens wisselen van de ene afhankelijkheid naar een andere.
Waarom zou men ook van koers wijzigen?
De meerderheid van de consumenten mort en zaagt een beetje maar blijft braaf zijn steeds hoger worden energiefacturen aan dezelfde monopolisten betalen ipv zelf wakker te worden en zijn budget aan meer onafhankelijkheid te besteden. En hoopt dat de anderen zijn problemen later wel zullen komen oplossen. Of dat de problemen vanzelf in het niets oplossen. Not :nono:
Maar ook voor deze laatste groep is er - toch niet volgens de voorstanders :student: - gelukkig geen probleem. Want hun energie zal in de nabije toekomst via kerncentrales zonder onderbreking, in massale hoeveelheden en spotgoedkoop tot bij hen geleverd worden. :smash2:

ps. ondanks "gedraaide wind" en bewolking ook vandaag hier alweer dankzij HE evenveel productie dan verbruik. :banana:
Zo kan de rest gerust genieten van hun overvloedige goedkope kernenergie. Voor ieder wat wils.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

ivob schreef:HE + voldoende opslag is helemaal niet onbetrouwbaar.
Maar hoe lang kan je - praktisch gezien - rekenen op zo'n opslag in een periode van weken ononderbroken stratus en weinig/lichte wind? Zoals we hier vaak krijgen in november-december, maar ook in de eerste maanden van het voorjaar.
ivob schreef:Het pijnpunt is dat men er veel te laat mee begonnen is en onder druk van de fossiellobby (en nu ook de nucleaire lobby) veel te weinig geld gestoken heeft in onderzoek en vooral de uitrol van wat al technisch mogelijk is.
Nucleaire industrie kan hetzelfde zeggen voor SMR. Vergeet niet: er is en blijft een wet die de bouw van nieuwe nucleaire centrales verbiedt, dus veel lobbywerk valt er niet te leveren. Het zal toch vooral de fossiele industrie zijn die alles blokkeert, zoals we van hen gewend zijn.

De huidige federale minister van energie (Groen) was zelfs van plan om opnieuw toe te geven aan het lobbywerk van de fossiele industrie, en dat zal nog steeds het geval zijn maar gelukkig is ze voor een deel teruggefloten.
ivob schreef:De meerderheid van de consumenten mort en zaagt een beetje maar blijft braaf zijn steeds hoger worden energiefacturen aan dezelfde monopolisten betalen ipv zelf wakker te worden en zijn budget aan meer onafhankelijkheid te besteden.
Is al meermaals gezegd, er is een hele groep mensen voor wie onafhankelijkheid gewoon geen optie is. Huurders, mensen met een povere ligging van hun woning tvv zonne-energie, mensen met een woning in de schaduw van een hoogbouw, etc.
ivob schreef:ps. ondanks "gedraaide wind" en bewolking ook vandaag hier alweer dankzij HE evenveel productie dan verbruik. :banana:
Anekdotische cijfers doen niets af van de realiteit, in april kon zon op zich meermaals tot 20% van de vraag voldoen, maar deze maand is dat door de toegenomen bewolking nog maar 1 keer voorgevallen, ondanks de nog langer geworden zonne-uren. Eergisteren was het zelfs maar 10%. Het blijft een jojo die langetermijnplanning bijzonder moeilijk maakt, tenminste zonder bijstand van stabielere bronnen van energie.

Scheen de zon elke dag overvloedig dan haalden we nu vlot >20% vraag van de energie binnen, maar da's gewoon niet het geval en er valt niet op te rekenen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

De realiteit is dat men in België nog steeds geen visie heeft waar men naar toe wil. Of de visie zou moeten zijn gewoon verder doen zoals we al jaren gewoon zijn. :roll:
De realiteit is dus dat iedereen dus maar beter naar eigen vermogen zorgt dat hij zich aan die Belgische realiteit aanpast.

En het is ook al meermaals gezegd dat omdat niet iedereen voor zichzelf kan zorgen dat dit voor zij die het wel zouden kunnen, en dat zijn er in Vlaanderen heel wat, een reden is om bij de pakken te blijven neerzitten.
De meerderheid van de Vlamingen zijn huiseigenaar en geen huurder. De meerderheid van de goed gelegen daken voor HE zijn niet benut ipv overbenut.
Je moet niet naar uitstel blijven streven omdat de laatste loodjes moeilijk te verwezelijken zijn terwijl er nog voldoende laaghangend fruit te plukken valt.

Maar geen probleem. Iedereen zijn keuze en iedereen daarvan de gevolgen.
Het enige dat spijtig is zijn diegenen die met een goede reden geen keuze hebben en volledig overgeleverd zijn aan een overheid zonder visie.

Je draait de zaken wel om. Het resultaat van onvoldoende HE productie is, zeker niet sinds april, niet het gevolg van slechte weersomstandigheden maar gewoon het gevolg van te weinig productiecapaciteit in verhouding tot de (bijna volledig ontbrekende) opslag en het verbruik (waarbij niemand zijn noden wenst aan te passen aan de beschikbaarheden). De tijd dat de energiebomen en consumptiepatronen tot in de hemel konden groeien is voorbij. Alleen is dat besef nog niet doorgedrongen. Maar een ontbrekend besef wijzigt niets aan de realiteit.

En nogmaals, gezien de huidige omstandigheden en de stilstand van de laatste 20 jaar moet er van mij geen enkele kerncentrale gesloten worden en mogen er zelfs op de bestaande sites bijgebouwd worden indien ze performanter zijn en de kosten voor de consument niet nog meer doen stijgen. De tijd van overleg, planning en uitvoering van de meest optimale scenario's is werkloos aan ons voorbij gegleden. Of je daar nu x of y de schuld van wil geven kleurt waarschijnlijk sommigen hun dag wat bij maar wijzigt niets aan de bestaande realiteit.

Maar de realiteit doet mij vrezen dat het er uiteindelijk anders aan toe zal gaan. Is mijn vrees onterecht, zoveel te beter voor iedereen. De eventuele negatieve gevolgen zijn dan voor mijn rekening.
Is mijn vrees terecht heb ik mezelf niets te verwijten dat ik tijdig de nodige (nood)maatregelen genomen heb.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

ivob schreef:Je draait de zaken wel om. Het resultaat van onvoldoende HE productie is, zeker niet sinds april, niet het gevolg van slechte weersomstandigheden maar gewoon het gevolg van te weinig productiecapaciteit in verhouding tot de (bijna volledig ontbrekende) opslag en het verbruik (waarbij niemand zijn noden wenst aan te passen aan de beschikbaarheden).
Hangt ervan af hoe je het bekijkt. Naar ik in deze topic al vernomen heb is er momenteel onvoldoende aanbod om aan de vraag van nieuwe HE, PV dan, te voldoen. Dus men bouwt zo snel mogelijk bij als men kan.

Desondanks zien we toch dat het weer de grote spelbreker blijft en op z'n eentje enorme invloeden uitoefent met de ene dag 20% of meer, de andere dag - vorige week bijvoorbeeld - nog geen 10%. En dat in de periode van het jaar dat zonne-energie het meest zou moeten renderen. Helaas zien we ook de komende 2 weken hetzelfde weerbeeld met aanvoer van onstabiele maritieme lucht waardoor de dag wel mooi begint maar naar de middag toe de cumuli beginnen op te komen en de beste uren voor zonne-energie verknald worden. Het zal dan van de bewolking van dag tot dag afhangen hoeveel er gerendeerd zal worden. Enkel zaterdag lijkt een topdag te worden voor PV. En dan mogen we nog blij zijn denk ik want vorig jaar was het veel slechter, en het huidige gebrek aan neerslag verhoogt - theoretisch tenminste - de kans dat de komende zomer veel beter zal zijn dan de vorige.

Wat opslag betreft blijft mijn vraag - hoelang je daar gebruik van kan maken in een periode van continu stratus met weinig wind - onbeantwoord.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Dat zal je aan de beleidsmakers moeten vragen want zij gaan over de gemeenschappelijke behoeften en de noodwendigheden van diegenen die zich daartoe volledig op de overheid en de markt verlaten.
Mijn bouwt helemaal niet zo snel mogelijk bij als technisch kan. Allerlei obstakels en hinderpalen worden daar keer op keer tegen opgeworpen.

Gezien ik alleen juiste cijfers heb over mijn productiecapaciteit, opslagcapaciteit en verbruik en hoe ik deze in elk seizoen op elkaar kan afstemmen (en afgelopen december en januari waren de weersomstandigheden "ideaal" om dat in de praktijk uit te testen) weet ik exact hoeveel (en alleen) mijn productie- en opslagcapaciteit in verhouding tot mijn verbruik dient te bedragen. Maar gezien je niet houdt van anekdotisch cijfermateriaal ga ik je daar ook niet mee lastig vallen.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 766
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

Ordon schreef: Enkel al Doel 3 (1006MW) heeft over deze tijdsspanne van vier uur en een kwartier ruim 4,25GWh koolstofarme elektriciteit geproduceerd én 8,5GWh warmte die ook nuttig gebruikt zou kunnen worden.
De volledige offshore elektriciteitsopbrengst van gisteren (op 24 uur) was slechts 1GWh.
Spijtig dat alle partijen (op PVDA & Vlaams Blok na) telkens meegestemd hebben om Doel 3 binnen 5 maanden te sluiten :-(
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

En ook de vergunningsaanvraag voor de gascentrale van Vilvoorde is weer "beoordeeld" op basis van een politieke "visie" en zonder rekening te houden met de adviezen van de eigen administratie.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
flupke19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 461
Lid geworden op: 23 mei 2013, 08:37
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 97 keer

de vergunning voor de CO2-uitbrakende verbrandingsoven van Wilrijk - eveneens midden in een woongebied - was nochtans wél door Demir goedgekeurd. Had ISVAG desgevallend daarmee een turbine kunnen laten draaien. Maar de Raad voor Vergunningsbetwistingen oordeelde anders.
Dus, consequent als ze is, gaat ze de nieuwe aanvraag voor Vilvoorde niet anders kunnen dan .... ?
https://www.hln.be/wilrijk/slecht-nieuw ... ~a6aaa2ce/
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

warpozio2 schreef:Spijtig dat alle partijen (op PVDA & Vlaams Blok na) telkens meegestemd hebben om Doel 3 binnen 5 maanden te sluiten :-(
Ik denk niet dat er al gestemd is, maar men zal stemmen om Doel 4/Tihange 3 langer open te houden. Over Doel 3 zal men niets zeggen.

De oorspronkelijke wet om ze te sluiten werd gestemd in 2003 door VLD, PS, PRL, SP, Ecolo en Agalev. Nadien heeft men enkel gestemd om uit te stellen.
flupke19 schreef:de vergunning voor de CO2-uitbrakende verbrandingsoven van Wilrijk - eveneens midden in een woongebied - was nochtans wél door Demir goedgekeurd. Had ISVAG desgevallend daarmee een turbine kunnen laten draaien. Maar de Raad voor Vergunningsbetwistingen oordeelde anders.
De BBL heeft gelijk, zo'n project hoort in een industriegebied thuis, niet in een woonwijk. Voor een energiecentrale is het niet anders.
flupke19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 461
Lid geworden op: 23 mei 2013, 08:37
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 97 keer

CCatalyst schreef: De BBL heeft gelijk, zo'n project hoort in een industriegebied thuis, niet in een woonwijk. Voor een energiecentrale is het niet anders.
... zoals de gascentrales van Dilsen-Stokkem, en van Tessenderlo? Als Ineos van N-VA in een industriegebied (Berendrecht hoort daar blijkbaar niet) vollen bak mag uitstoten, waarom dan die gascentrales eveneens in een industriegebied niet?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

flupke19 schreef: ... zoals de gascentrales van Dilsen-Stokkem, en van Tessenderlo?
Het ging over Vilvoorde AFAIK, niet over verkeerde beslissingen uit het verleden (alhoewel, toen vaak nog gebaseerd op totaal andere kennis dan vandaag).

Neemt niet weg dat zo'n uitstoters niet in een woonwijk thuishoren omwille van de uitstoot van NOx wat vooral de onmiddellijke omgeving van zo'n centrale treft. Als ik daar woonde zou ik beginnen te groeperen voor de sluiting van zo'n totaal achterhaalde centrale in my backyard. Maar ja iedereen zal wel iemand kennen die er werkt en blah blah en zo raak je niet ver, en dan is men verwonderd dat de kinderen astma krijgen en de levensverwachting er lager ligt dan elders.
flupke19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 461
Lid geworden op: 23 mei 2013, 08:37
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 97 keer

ik had het eigenlijk over het compleet onvoorspelbaar (alhoewel) en inconsequent gedrag van Demir:
- Wilrijk, woongebied, goedgekeurd
- Vilvoorde, woongebied, afgekeurd

- INEOS, industriegebied, goedgekeurd
- Dilsen-Stokkem, naast kanaal, afgekeurd
- Tessenderlo, industriegebied, afgekeurd

Maar nu heeft Engie haar in de tang, want o zo nodig om Doel en Tihange verder uit te baten, met de vraag om ook Vilvoorde verder te mogen uitbaten/vernieuwen. Of om het met de woorden van Zijne Doorluchtige Hoogheid Van Het Schoon Verdiep te zeggen: quid pro quo (als we Vilvoorde niet krijgen, dan hoeven we Doel en Tihange ook niet meer). En mocht die deal dan mislukken, weten we toch zó wie de roetpiet gaat toegespeeld krijgen. hmm, als ik dus nee zeg, gaat nadien de schuld bij de gitzwarte groenen liggen. Laat eens denken, wat zou ik dan deze keer eens beslissen?
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Aaah, ons grote voorbeeld die alle kerncentrales dichtgedaan heeft gaat zijn kolencentrales weer open doen
https://www.hln.be/economie/duitsland-s ... ac20f985f/
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Gisteren kon zonne-energie aan nog geen 6% van de vraag voldoen. Met windenergie erbij werd wat het HE-totaalplaatje betreft zelfs de 10% nog niet gehaald. Dat verwacht je toch niet eind mei met stilaan de langste dagen... Vandaag ietsje beter, vooral dankzij windenergie op zee, maar nog steeds geen derde van de vraag... Waar is de betrouwbaarheid plots naartoe? Hoeveel Russisch gas hebben we gisteren weer verbrand?

En dan was het nog niet zodanig koud, de komende nachten zakt het kwik geregeld onder 10 graden en overdag halen we op veel plaatsen zelfs al geen 15 graden meer. De maxtemperatuur duikt tot het einde van de maand flink onder de normaal. Gaan we wel op HE kunnen rekenen nu de verwarming alweer aan mag klikken? Gelukkig maar weer dat we wel op de kerncentrales kunnen rekenen. Het besef groeit hoezeer we ze straks gaan missen.

Naar begin juni toe zien we een kleine recuperatie van temperatuur maar nog steeds aan de kille kant; zelfs 20 graden overdag blijft nog buiten bereik. De zon, die blijft part-time werken voor ons. Of we ons "mooiweerkrediet" voor dit jaar al volledig verspeeld hebben en we een repeat gaan krijgen van de zomer 2021 valt nog niet te zeggen (ook al is de kans laag door het totaal andere voorjaar), maar fantastisch ziet het er niet uit voor de komende dagen en het begin van de meteorologische zomer.

Afbeelding
woutervh schreef:Aaah, ons grote voorbeeld die alle kerncentrales dichtgedaan heeft gaat zijn kolencentrales weer open doen
https://www.hln.be/economie/duitsland-s ... ac20f985f/
Echt triest, en dat in zo'n rijk land. Waar blijft de Europese en internationale veroordeling voor hun gedrag en hun keuzes?

Gelukkig maar dat wij hier geen kolencentrales meer hebben of ik zag Tinne Van der Straeten (Groen) die ook nog opstarten.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

I'm only happy when it rains
I'm only happy when it's complicated
And though I know you can't appreciate it
I'm only happy when it rains

You know I love it when the news is bad
Why it feels so good to feel so sad?
I'm only happy when it rains

Pour your misery down
Pour your misery down on me

I feel good when things are goin' wrong
I only listen to the sad, sad songs
I'm only happy when it rains
I only smile in the dark

My only comfort is the night gone black
I didn't accidentally tell you that
I'm only happy when it rains
You'll get the message by the time I'm through
When I complain about me and you

I'm only happy when it rains
Pour your misery down (Pour your misery down)

You wanna hear about my new obsession?
I'm riding high upon a deep depression
I'm only happy when it rains
Pour some misery down on me
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

CCatalyst schreef:Gisteren kon zonne-energie aan nog geen 6% van de vraag voldoen.
Wanneer je (bewust) onvoldoende investeert in een bepaalde sector moet je ook niet verwonderd zijn dat het onder presteert.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Mijn PV's hebben anders behoorlijk opgebracht:
maandag 23/05: 12kWh, waarvan 5kWh geëxporteerd
dinsdag 24/05: 25kWh, waarvan 15kWh geëxporteerd

Niet om over naar huis te schrijven op maandag, maar het kan niet elke dag stralende zon zijn met 40kWh productie hé :).

(note: 5,7kWp)
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Het is tegenwoordig moeilijk om bij te houden,maar er zou een grote revolutie komen inzake de zonnepanelen,zo is men op zoek naar meer rendement,maar ook zouden zonnepanelen energy kunnen opslaan in de nacht afwachten wat het word.

De zonnepanelen van de toekomst produceren ook ‘s nachts stroom
Hoe werken zonnepanelen? Door zonlicht om te zetten in elektrische stroom. Maar dat principe begint nu te veranderen. Want binnenkort produceren je zonnepanelen ook ’s nachts elektriciteit. Hoe doen ze dat?
Paul D.
15/01/2017 | 2 min.
Zonnepanelen hebben een beetje een vervelende eigenschap: het weer bepaalt hoeveel elektriciteit ze produceren. Zit de zon achter de wolken? Dan wekken ze weinig of geen stroom op! Maar daar komt verandering in … Onderzoekers van de Australian National University en van de Amerikaanse universiteit van Berkeley zouden voor een revolutie in de wereld van de zonnepanelen kunnen zorgen. Met hun innoverende nanomaterialen kunnen zonnepanelen in de toekomst zelfs in het donker elektriciteit produceren en dus ook … ’s nachts of als het bewolkt is!

De zonnepanelen van de toekomst zullen ook de warmte benutten
Tot nu toe zijn zonnepanelen in staat om licht op te vangen en in elektrische stroom om te zetten. Maar de verbazingwekkende oppervlakte die de Australische en Amerikaanse onderzoekers hebben ontwikkeld, kan ook de warmte uit de omgeving gebruiken om elektriciteit te produceren.

De microscopisch kleine thermofotovoltaïsche cellen van het oppervlak vormen een nanomateriaal dat gevoelig is voor de nachtelijke infraroodstraling. De zonnepanelen van de toekomst zullen daardoor veel efficiënter functioneren en tot 10 keer meer energie produceren dan de huidige zonnecellen.

Het geheim van de zonnepanelen van de toekomst
Het geheim van deze zonnepanelen van de toekomst schuilt dus in hun nanomateriaal. De onderzoekers gebruiken niet langer silicium, een kristal dat de lichtstralen sterk verspreid. Hun cellen zijn integendeel gemaakt van nanomaterialen zoals goud en magnesiumfluoride die in ultrafijne laagjes op elkaar gestapeld worden, een beetje zoals bladerdeeg. Vervolgens worden er in dit materiaal verticale gaatjes gemaakt. Daardoor zijn de golven niet langer verspreid, maar worden ze in die putjes in één richting gedwongen. En zo kunnen de cellen, via de infraroodstraling, ook de warmte in elektriciteit omzetten.

Wil je meer weten over de zonnepanelen van de toekomst die ook ’s nachts kunnen produceren? Lees dan de volledige studie in het magazine Nature (in het Engels).

In afwachting dat deze revolutie wordt vertaald naar bruikbare producten en bij ons op de markt komt (wat nog wel even zou kunnen duren) zijn de huidige zonnepanelen ondertussen ook al heel rendabel!
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

heist_175 schreef:Mijn PV's hebben anders behoorlijk opgebracht:
maandag 23/05: 12kWh, waarvan 5kWh geëxporteerd
dinsdag 24/05: 25kWh, waarvan 15kWh geëxporteerd

Niet om over naar huis te schrijven op maandag, maar het kan niet elke dag stralende zon zijn met 40kWh productie hé :).

(note: 5,7kWp)
Idem. En netexport is dan nog maar een "bijproduct" van een individuele installatie.
Hier sinds 10/2 nog geen enkele dag het net nodig gehad. Integendeel. Het net nog "gevoed" wanneer de EV op pad was.
En ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat dit zo zal blijven tot de volgende meteropname in oktober.
Sommigen gaan er precies van uit dat het een stralende warme dag moet zijn opdat PV voldoende presteert. Niets is minder waar. De koudere lucht maakt de sporadische bewolking van de laatste week zelfs grotendeels goed. Zon die tussen witte wolken doorschijnt veroorzaakt zelfs hogere productiepieken dan een strakke blauwe lucht bij temperaturen +25°C.

En ondertusesen maar verder palaveren over de toekomst van de Belgische kerncentrales en hopen op het beste (volledig afhankelijk van de wensen en grillen van buitenlandse bedrijven).
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
DirkJan
Plus Member
Plus Member
Berichten: 152
Lid geworden op: 20 apr 2017, 11:03
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

ivob schreef:
CCatalyst schreef:Gisteren kon zonne-energie aan nog geen 6% van de vraag voldoen.
Wanneer je (bewust) onvoldoende investeert in een bepaalde sector moet je ook niet verwonderd zijn dat het onder presteert.
Geen woorden voor. Wat is dit.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

DirkJan schreef:Geen woorden voor. Wat is dit.
Dat zijn er zes.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

ivob schreef:
Volledig afhankelijk van de wensen en grillen van buitenlandse bedrijven.
Net zoals nu voor gas, olie en 1000 andere zaken?
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Ik gebruik dan ook geen gas en olieproducten alleen uit luxe (dus als ze het te gortig maken altijd te schrappen) en die 1000 andere zaken zou ons te ver off topic brengen. :-D . Kortom, je hebt gelijk en dat is ook een van de redenen dat ik zoveel mogelijk basisvoorzieningen in eigen beheer tracht te houden en me er van bewust ben dat luxe een tijdelijk gegeven is dat je elk ogenblik zou moeten kunnen laten vallen.
Maar zonder (betaalbare) basisenergie vallen zou me toch zwaarder wegen dan een of andere luxehobby te moeten schrappen. Uiteraard zal iedereen daar weer een andere visie op hebben. Wat ook niet erg is zolang je je daar op hebt voorbereid.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Ik ga er altijd van uit dat de meeste mensen op UB in een bevoorrechte positie zitten. In onze nieuwbouw woning blijven wjj voor G + E onder de 100 euro, met nog een terugdraaiende teller. Maar ik ken ook single mensen op een appartement die verhuisd zijn omdat hun energierekening in combinatie met de huur onbetaalbaar werd. Tegen hen kan je niet zeggen installeer dan ZP - zoals sommigen hier voorstellen. Soms kan het gewoon niet en dan maakt bv die 6 procent BTW van het andere topic een significant verschil.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Het is altijd een EN/EN verhaal en geen "OF" verhaal.
Wie het zichzelf kan veroorloven heeft de keuze hoe hij zijn eigen woning (en in Vlaanderen zijn woningen in eigendom nog altijd in de meerderheid tov huurwoningen) energetisch inricht*.
Voor wie het niet kan veroorloven is er een taak weggelegd voor de overheid. De sociaalst zwakkeren kunnen op energetisch gebied (en die groep is recent zelfs uitgebreid) trouwens al van goedkopere energietarieven genieten. Het is dus niet zo dat er voor hen niets gedaan wordt.
Niet houdt de overheid tegen om strengere normen op te leggen voor de private huurmarkt of zelf kwalitatieve huurwoningen te bouwen aan betaalbare prijzen. Eventueel naast voldoende isolatie ook uitgerust met een PV-installatie.
Er zijn in België nog steeds meer goed georiënteerde daken niet benut dan wel benut. Je kan dus pas beginnen te klagen (en bijkomende oplossingen zoeken) over onvoldoende prestaties van HE wanneer alle opties daadwerjkelijk benut worden. Maar men kiest er voor om gewoon verder te doen als vanouds en de vooruitgang voornamelijk over te laten aan privé initiatieven.
De overheid zou ook kunnen beginnen met het voorbeeld te geven en al de goed georiënteerde daken van haar onroerend patrimonium vol te leggen met zonnepanelen en haar openbaar vervoer te moderniseren en elektrificeren. Vroeger reden er zelfs meer elektrische trams (buurtspoorwegen) dan er nu nog zijn. Tot in de buitenwijken toe (wat nu o.a. niet meer mag om de "gevaarlijken" onder de stadsbewoners uit de residentiële slaapparadijzen te houden).
Er zijn zelfs miljarden uitgegeven aan metrolijnen die nu liggen te verkrotten en nooit in gebruik genomen zijn.

* Om van gas en stookolie af te gaan en een nulenergierekening te bekomen dien je zelfs niet over een nieuwbouwwoning te beschikken maar gewoon over een visie en deze toepassen. Ik bewoon zelf al enkele jaren een bescheiden woning uit de jaren negentig welke volledig energetisch vernieuwd werd wat geleid heeft tot een jaarlijks weerkerende nul energierekening (in tegendeel, eigenlijk een plusrekening) en waarbij de investering (in eerste instantie gefiancierd met een lening) zichzelf al jaren geleden heeft terugbetaald (en zelf winsten genereert die weer nieuwe energieinvesteringen betaalbaar maken). Je moet er wel aan willen beginnen en niet wachten tot een ander het voor jou komt doen.
De "terugdraaiende teller" heb ik dan ook, wegens te duur forfaitair tarief, zelf buitengesmeten en laten vervangen door een digitale.

Het is niet omdat niet iedereen de mogelijkheid heeft om er zelf aan te beginnen dat er niet meer mogelijk is voor hen die denken dat iets niet voor hen is weggelegd. Meestal een kwestie van prioriteiten stellen (al hoort men dat niet altijd even graag).
Laatst gewijzigd door ivob op 29 mei 2022, 10:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

:offtopic:
Gebruikersavatar
Eendraadschema
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 nov 2021, 11:31
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Bedankt: 29 keer
Contacteer:

Voor hulp en meer info zie: https://sites.google.com/view/eendraadschema
https://www.facebook.com/groups/290672806262333/
Met vriendelijke groeten,
Björn
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Ja, maar het biedt binnen een afzienbare periode ook geen oplossingen voor de commerciële toepassingen van kerncentrales in de energiemix.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Ook in de afgelopen maand april heeft de commerciële toepassing van nucleaire technologie aangevuld met intermitterende "hernieuwbare" energiebronnen er voor gezorgd dat een zeer groot deel, 83%, van de Belgische elektriciteit koolstofarm was. Een mooi voorbeeld van de complementariteit tussen beide koolstofarme energiebronnen!

Afbeelding

*) Voor de voorbije maand maart waren de cijfers als volgt:

Afbeelding

*) Voor de voorbije maand februari waren de cijfers als volgt:

Afbeelding

*) Voor de voorbije maand januari waren de cijfers als volgt:

Afbeelding

Kernenergie: robuust en betrouwbaar, bevoorradingszekerheid voor jaren, veilig, goedkoop én rendabel, CO2-arm, milieuvriendelijk, beheersbare afvalstroom, etc

Maar, ja, we zitten in België opgescheept met een gitzwarte Groene Partij... die noodgedwongen toch een bocht aan het nemen is: zeggen ze.
Een erg beperkte bocht om de levensduur van "maximaal" twee kernreactoren te verlengen. Verder willen ze niet gaan!


Bouchez: “Groene partijen willen van Wallonië een CO2-fabriek maken”
“De toevlucht tot gascentrales is niet normaal. Ik stel vast dat de groene partijen van Wallonië een CO2-fabriek willen maken, omdat ze opgesloten zitten in hun ideologie.” Dat heeft MR-voorzitter Georges-Louis Bouchez gezegd tijdens een interview met ‘SudPresse’.

Het zou een verschrikkelijke keuze zijn om minstens vier miljoen ton CO2 toe te voegen in een regio die nu al zwakkere gezondheidsindicatoren heeft dan Vlaanderen”, aldus Bouchez.

“Ik zie niet in hoe we onze energie in de eerste plaats met gas zullen opwekken en tegelijk aan de burgers kunnen vragen om hun verwarming 2 graden lager te zetten”, besluit Bouchez.
Georges-Louis Bouchez (MR) wil nog meer kerncentrales openhouden: “Nog geen rapport gelezen waarin staat dat ze niet alle 7 kunnen openblijven”
“Er komen twee gascentrales bij en er blijven twee kerncentrales tien jaar langer open”, zegt de MR-voorzitter. "Meer wilden de groenen niet aanvaarden."

“We mogen niet afhankelijk zijn van gas”, zegt Bouchez. “We moeten daarom twee gigawatt extra vinden. Dat betekent dat er nóg twee kerncentrales langer moeten openblijven, bovenop de twee die al beslist zijn. Dat zijn er dus minstens vier in totaal. En op technisch vlak kan het. Meer zelfs: ik heb nog geen enkel rapport gelezen waarin staat dat ze niet alle zeven langer open kunnen blijven."
Ordon schreef: De Finse groenen zijn alvast om voor meer nucleaire POWER. 8)
Aan Finse zijde verklaarde de voorzitter van de groene partij in het Finse parlement, Atte Harjannes, zondag in de Duitse krant Die Welt dat de ecologisten hun visie op kernenergie in 2020 hadden bijgesteld en dat zij zich daarbij “op de wetenschap” baseerden: “Natuurlijk is kernenergie duurzaam. De hoeveelheid afval is zeer klein in vergelijking met de enorme hoeveelheid CO2-neutrale energie die een kerncentrale produceert. Dit afval kan veilig worden opgeslagen, in tegenstelling tot de broeikasgassen die worden uitgestoten door een kool- of gascentrale”, zoals verklaard aan Courrier International.

Voor Atte Harjannes, “heiligt het doel de middelen”. Hij gelooft dat kernenergie Finland in staat zal stellen om tegen 2035 koolstofneutraal te worden.
Bron: Business AM
Finse groenen van mening veranderd over kernenergie: “We laten de wetenschap voor zichzelf spreken
Jep.
Kernenergie: robuust en betrouwbaar, bevoorradingszekerheid voor jaren, veilig, goedkoop én rendabel, CO2-arm, milieuvriendelijk, beheersbare afvalstroom, etc

8)
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 766
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

Goede resultaten.
Helaas heeft de Zweedse regering door niet in te grijpen ervoor gezorgd dat Doel 3 binnen 4 maanden sluit en Tihange 2 binnen 9 maanden sluit.
2000 MW robuuste, betrouwbare, goedkope, rendabele en CO2-arme bevoorradingszekerheid weg.
Dank u Michel of dank u Marghem?

Gelukkig kiest Vivaldi ervoor om te proberen toch 2 kerncentrales 10 jaar langer open te houden
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

warpozio2 schreef:.
Dank u Michel of dank u Marghem?
Vergeet ook niet de Vlaamse NVA, CD&V en VLD leden van deze regering niet (of waren die toen voorstander van het uitbreiden van de gascentrales?).
Van Groen evenwel geen spoor in deze coalitie.
Niet aanwezig in de voorgaande coalitie (noch daarvoor) en een kleine partij in de het huidige bonte gezelschap. Maar blijkbaar wel de machtigste die alle andere partijen energetisch in een wurggreep kon en kan houden.
Of is het antwoord veel eenvoudiger en gewoon e vinden in de gekende NVA Calimero politiek? Het is nl. altijd de schuld van een ander.
Herhaal het genoeg en men trapt er meestal in zodat je de eigen verantwoordelijkheid weer kan ontlopen.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Ik denk dat veel eenvoudiger is, het was niet van niet willen of van een andere visie, het was gewoon nooit een prioriteit.

Als men in een vorige regering al zou besloten hebben om de kerncentrales open te houden - dus op een moment dat geen enkele snel zou sluiten - dan zou dat getuigen van langetermijnvisie en leiderschap. Maar zoals we weten, ontbreken deze kwaliteiten bij de politici van vandaag, omdat ze niet geselecteerd worden hierop, maar wel op loyaliteit aan de partij(voorzitter). Bovendien veroorzaken die gebreken voor hen ook geen negatieve gevolgen, omdat de burgers - jij en ik - ze toch steeds opnieuw erin stemmen, ipv hun mandaat te eindigen en anderen te verkiezen zoals normale mensen zouden doen. Dat is het verschil met de staatsmannen van vroeger, zij hadden veelal een achtergrond als ondernemer, een stiel waar je maar beter wel een langetermijnvisie en -planning hebt, en die opgedane ervaring gebruikten ze later in de politiek.

De agenda van de politiek wordt gedomineerd door de hete hangijzers van vandaag, niet die van gisteren, niet die van morgen, laat staan die van volgend jaar. Bijgevolg was men in de vorige regeringen teveel bezig met de waan van de dag als men de kans had om de kerncentrales langer open te houden. Dat betekent echter niet dat men dat laatste niet wou, maar gewoon dat het de agenda niet bepaalde. Fast forward naar 2021, en dan bepalen kerncentrales wel weer de agenda. Als je dan pech hebt dat je een regering met Groen hebt moeten vormen om veel grotere verkozen partijen geen regeringsdeelname te gunnen, dan zit je met de gebakken peren natuurlijk. Het was omdat een autocraat een oorlog gestart heeft in Oost-Europa dat men geen incompetente beslissingen genomen heeft die onze energiebevoorrading sterk zouden bedreigen, want Groen ging anders echt doorzetten op haar plan en ons land binnen enkele jaren in een crisis storten, om nog niet over de extra klimaatschade te spreken.

Het gebrek aan langetermijnvisie, wat voortspruit uit het gebrek aan competentie bij de politici, is de voornaamste reden waarom alles bij ons zo duur is en alles zo slecht geregeld wordt. Energiebeleid is daar maar 1 voorbeeld van.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Correct, maar zie jij dit dan vlug veranderen?
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Een heel lange uitleg met als conclusie dat het wel degelijk een probleem is van iets anders willen en geen visie hebben. :lol:

Het klopt dat men in België belangrijke beslissingen uitstelt maar dat betekent niet dat men er geen idee over heeft. Die heeft men wel maar men durft ze niet verkopen (draagkracht excuses zoals haalbaar & betaalbaar). Men doet pas iets als men echt niet anders kan en verplicht is iets te doen. Paniekvoetbal heten ze dat.

Ook opvallend dat men dit aan partijen verwijt maar als dan een partij wel en al heel lang voor een weg van fossiele brandstoffen en klimaatmaatregelen pleit zou dan ineens het probleem zijn. Ook belachelijk dat men afkomt met klimaatschade terwijl de anderen niets anders doen dan dit veroorzaken. Het is door hun decennialang totaal niets doen dat er geen goede opties meer mogelijk zijn. Ondertussen plant men nog een gigantische plasticfabriek want dat hebben we echt tekort :roll:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Correct.
Maar zie jij de draagkracht, voor het te laat is, dan nog tijdig veranderen en politici daar nog tijdig op inspelen zonder in paniekmaatregelen te verzanden?
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Draagkracht is een slecht verpakt excuus. Een goed politieker moet beslissen in het belang van de bevolking, dus doen wat er moet gebeuren en dat is niet noodzakelijk wat men wil dat gebeurt. Men hangt te graag de sympathieke uit zodat ze zo lang mogelijk aan de post en vergoeding vast hangen. Wat heeft een Beke voor blunders moeten begaan eer hij het afbolde. Dat was dan nog VOORAL door slechte peilingen en niet omdat hij zijn "beleid" verkeerd vond. Beke is bijlange niet de enige maar in groot gezelschap.

Sommigen slagen erin de ene moment voor iets te zijn en bij een oppositiekuur totaal van richting te veranderen, veel kiezers vinden dat niet eens vreemd. Nationaal maakt men van een tegenpartij de grote boeman en een ramp voor het land maar lokaal gaat men met diezelfde boeman rustig een coalitie vormen :lol: Hoe belachelijk klinkt ook een ramp voor het land als uw eerste artikel het einde van het land betekent :lol:

Men kapt nu op groen omdat er geen goede keuze meer resten maar de eigenlijke conclusie is enkel dat groen gewoon gelijk had en dat men al decennia geleden de groene kaart had moeten trekken. Dan moest men nu niet hopeloos op zoek naar een draagvlak en andere uitvluchten. Het is zoals in een schaakspel waarbij men de fout steekt op de laatste zet terwijl alle vorige zetten wel tot die positie hebben geleid.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Een hele lange uitleg gewoon om tot hetzelfde besluit te komen dat er niets gaat veranderen voor het te laat is en het er niet meer toe doet. :-D

Groen kan dan wel jaren geleden gelijk gehad hebben maar ze hebben nu ook de bocht gemaakt. Erger, ze gaan nu zelf onderhandelen voor iets waar ze eigenlijk in principe tegen zijn. :bang: Uiteindelijk niet anders dan iedere andere partij doet die de macht nastreeft en buigzame principes heeft.

Off topic: je kan veel zeggen van Beke maar toch niet dat hij de sympathieke heeft uitgehangen? :-D

On topic: logisch gezien rest er dan alleen nog maar de optie om, wie het kan, individueel zelf de nodige maatregelen te nemen om het ergste te voorkomen. Of hopen dat het tij alsnog, tegen alle verwachtingen in, tijdig zal keren. We hebben tenslotte nog drie jaar om ons te bezinnen.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

ivob schreef:On topic: logisch gezien rest er dan alleen nog maar de optie om, wie het kan, individueel zelf de nodige maatregelen te nemen om het ergste te voorkomen. Of hopen dat het tij alsnog, tegen alle verwachtingen in, tijdig zal keren. We hebben tenslotte nog drie jaar om ons te bezinnen.
Pas op: volgens sommigen hier ben je dan een egoïst :).

Voor de fans:
https://businessam.be/zweden-mikt-op-zo ... de-winter/
Het grootste zonnepark van Zweden werd deze maand officieel geopend. Hoewel het Scandinavische land beduidend minder zon heeft dan veel andere Europese landen, wordt er toch in toenemende mate gerekend op zonne-energie als alternatieve bron voor de recent gesloten kernreactoren.
Al stond me voor dat ik ook gelezen had hoeveel GWh dat zou opleveren, per jaar.
Ik kan het zo niet snel terugvinden

https://www.standaard.be/cnt/dmf20220518_97835979
België bouwt mee aan gigantisch windenergieproject in Noordzee
België wil, samen met Nederland, Duitsland en Denemarken, de Noordzee ombouwen tot een enorme centrale voor windenergie. Die moet tegen 2050 een totaal vermogen van 150 gigawatt hebben.
Samen met Denemarken, Nederland en Duitsland wil België tegen 2030 offshore windturbines bouwen met een ­totaal vermogen van 65 gigawatt (GW).
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

heist_175 schreef:Pas op: volgens sommigen hier ben je dan een egoïst :).
Ja en?
Liever in de ogen van een ander een egoïst dan een naïeveling die alle hoop stelt op initiatieven van anderen en het daarna daadwerkelijk aan zijne rekker heeft en als gevolg daarvan tot weinig meer in staat is dan blijvend een beroep te doen op de gemeenschap en zij die wel zelf initiatief nemen om hun lot in eigen handen te nemen.
Ik herhaal de basisregel van iedere hulpverlener: eerst voor jezelf zorgen voor je goed voor een ander kan zorgen.
Laat ze denken wat ze niet kunnen laten. Het zijn daden die van belang zijn. Niet de (steeds dezelfde herhaalde) woorden.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Wie had dat nu verwacht? Engie vraagt de Belgische regering om mee te betalen aan de verlening van de kerncentrales. :bang:
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 766
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/06/01 ... -kernreac/
Engie wil niet meewerken voor het langer openhouden van de kerncentrales
Berging hoogradioactief afval zou ruim 40 miljard euro kosten
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”