Kerncentrales in de energiemix.

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Ja, leg dat maar eens uit aan die anti-nucleaire brigade...
De wet op de kernuitstap is nog steeds niet van de baan.

Komen ze fier af dat ze al vijf van de zeven kroonjuwelen hebben binnengehengeld.
En lopen vervolgens blindelings in het enorm groot gapend gat in de energiebehoefte nadat de hernieuwbare energiebronnen maximaal werden benut (en de fossiele brandstoffen op de schup zijn gegaan).

We zijn nog niet aan de nieuw patatten van 2050.
woutervh schreef:We kunnen ook out-of-box gaan denken, maar daar zijn we zeker nog niet aan toe:
- Sahara vol zonnepanelen leggen en waterstof opwekken via elektrolyse. Of misschien kunnen we wel een nieuw procédé ontwikkelen die aan warmte genoeg heeft?
Dat is een voorbeeld van wat men noemt "koolstoflekkage".
Nog een heel verhaal apart...
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Ja, dat klopt, maar wat denk je hier te bereiken?
Stel nu dat die 4 zwartgroene personen hier op het forum opeens zeggen: "Ja, Ordon. Je hebt gelijk." (En het zelfs menen!)
Dat gaat niets aan de situatie veranderen hoor (jammergenoeg)
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

woutervh schreef:Ja, maar het topic is "Kerncentrales in de energiemix"
Het antwoord is dus duidelijk dat deze zeker nog een plaats heeft in de mix (willen we hier en nu klimaatneutrale en voldoende energie opwekken).
We kunnen ook out-of-box gaan denken, maar daar zijn we zeker nog niet aan toe:
- Sahara vol zonnepanelen leggen en waterstof opwekken via elektrolyse. Of misschien kunnen we wel een nieuw procédé ontwikkelen die aan warmte genoeg heeft?
- Elk huis zijn windmolen
- Kunsteilanden voor stuwmeren
....
In tegenstelling tot HE ben je voor kerncentrales in de energiemix totaal afhankelijk van politieke besluitvorming (of net de afwezigheid daarvan) en de grillen van een buitenlandse energieinvesteerder (met dank aan de donkerblauwe kant van het politieke spectrum).
In de praktijk gaat het er dus niet om of ze al dan niet een plaats hebben in de energiemix maar wat de politici en Engie gaan beslissen en of ze tijdig klaar gaan zijn om de transitie door te voeren zonder energietekorten.
Je mag daarover dus van mening verschillen en erover dromen zoveel je wil maar het heeft geen enkele invloed over het hoe en wanneer. Dit in tegenstelling tot HE. Daar heb je tenminsten wel nog enige invloed op. Niet perfect maar veel beter dan niets.
En de winsten gaan naar de investeerder (en dat kan een collectief, een individu of beiden zijn) en niet louter naar buitenlandse aandeelhouders.
Je kan out of de box denken en er niet aan toe zijn of denken en dromen over kernenergie in de mix maar in niets blijkt dat we daar nu ook al aan toe zijn. Tijdslijn, noch de kostprijs zijn concreet. En al helemaal niet hier en nu.
Nogmaals, mij maakt het al lang niet meer uit wat men beslist (die tijd is opgebruikt) maar wanneer en voor wat men beslist en vooral wat men dan concreet doet binnen de nog beschikbare tijd.
Laatst gewijzigd door ivob op 04 mei 2022, 22:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

woutervh schreef:Ja, dat klopt, maar wat denk je hier te bereiken?
Stel nu dat die 4 zwartgroene personen hier op het forum opeens zeggen: "Ja, Ordon. Je hebt gelijk." (En het zelfs menen!)
Dat gaat niets aan de situatie veranderen hoor (jammergenoeg)
Klopt hun verhaal?
Nee.

En dan kan er misschien op een volwassen manier naar het probleem gekeken worden...

Zo niet: dan lopen we collectief tegen de muur hé.
Inclusief diegene die denken dat ze "veilig" zitten met hun PV en hun batterij.
Want dat "veilig" wordt heel relatief indien de maatschappij rondom je onvoldoende energie heeft om normaal te draaien.
Laatst gewijzigd door Ordon op 04 mei 2022, 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Afbeelding
Bron: Alpine Macro
Laatst gewijzigd door CCatalyst op 04 mei 2022, 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

ivob schreef: In tegenstelling tot HE ben je voor kerncentrales in de energiemix totaal afhankelijk van politieke besluitvorming (of net de afwezigheid daarvan) en de grillen van een buitenlandse energieinvesteerder (met dank aan de donkerblauwe kant van het politieke spectrum).
Dan ga je er voor de gemakkelijkheid maar even vanuit dat iedereen zijn eigen energie op ruim voldoende manier kan opwekken? Dit gaat misschien op in jouw geval (goed voor jou!), maar zou ik zeker niet als de standaard bekijken. Dus sowieso hang je af van politieke besluitvorming. Zelfs met HE (groene stroomcertificaten, terugdraaiende teller, prosumententarief, turteltaks, ...) We leven nu eenmaal in een maatschappij, waar we in een maatschappij naar oplossingen moeten zoeken. Als de politiek morgen beslist dat uw coöperatieve in de winter 100% moet afstaan om de industrie in gang te houden, sta je daar ook...
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

We zullen al heel blij mogen zijn als nucleair en hernieuwbaar samen het alleen kunnen trekken zonder de fossiele brandstoffen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

@CCatalyst: Je bedoelt de kosten bij de gemeenschap leggen en de winsten bij de privéaandeelhouders?
Vraag eens aan de eindconsumenten die louter van het net (dus grotendeels via die spotgoedkope nucleaire stroom) hun energie afnemen hoe groot hun ROI dit jaar al was.
Electrabel weet het ook al: torenhoge prijzen voor de eindgebruikers en de netto winsten naar Engie-Frankrijk.
Bij mijn weten is geen enkele Belgische nucleaire centrale in handen van een Belgische overheid laat staan een coöperatieve
gevormd door een vereniging van particulieren.
Liever een kleine winst in eigen zak dan een megawinst in de zak van een ander (die eerst nog het geld uit je andere zak komt halen om die winst te genereren).
Ik moet stilaaan nog beginnen geloven dat er een grond van waarheid schuilt in de boutade dat Belgen graag betalen aan een ander.
Dan ga je er voor de gemakkelijkheid maar even vanuit dat iedereen zijn eigen energie op ruim voldoende manier kan opwekken? Dit gaat misschien op in jouw geval (goed voor jou!), maar zou ik zeker niet als de standaard bekijken. Dus sowieso hang je af van politieke besluitvorming. Zelfs met HE (groene stroomcertificaten, terugdraaiende teller, prosumententarief, turteltaks, ...) We leven nu eenmaal in een maatschappij, waar we in een maatschappij naar oplossingen moeten zoeken. Als de politiek morgen beslist dat uw coöperatieve in de winter 100% moet afstaan om de industrie in gang te houden, sta je daar ook...
Ik ga nergens gemakkelijkheidshalve van uit. Ik zei al dat het een noodplan was onder druk van de gegeven omstandigheden.
Ik ontzeg je ook helemaal niet het recht om in groep en als maatschappij naar oplossingen te zoeken en ze uit te voeren.
Maar doe het dan. Zelf geloof ik er niet meer in. Dus neem ikzelf maatregelen. Wanneer jullie zo'n invloedrijke groep zijn die daadwerkelijk de maatschappij in beweging kan zetten zal het op eentje minder ook niet steken.
Ik heb al meermaals gevraagd hoe je dat, gezien de huidige politieke situatie, individueel en als groep gaat doen. Nog altijd geen antwoord op gekregen.
Ik heb inderdaad mijn keuze gemaakt. En als het misloopt zijn de gevolgen alleen voor mij. Maar ik heb tenminste dan gehandeld naar best vermogen.
Indien jullie de steen wel aan het rollen krijgen, alle respect. Ik zal jullie niets in de weg leggen. Ook nooit gedaan.
Wanneer een boot zinkt kan je blijven hozen en hopen dat de kapitein het wel beter weet en tijdig het tij zal keren.
Je kan dat doen tot je mee tenonder gaat of als het water aan je knieën staat toch maar proberen van wat wrakhout nog een vlot te maken. Dan ben je nog niet gered en is er nog veel werk voor de boeg maar je bent toch al niet mee tenonder gegaan.
Dus iets meer kans om het langer vol te houden dan diegenen die in het water liggen te spartelen en zeker voor wie zingend "het had zo mooi kunnen zijn" mee de dieperik inging.
Wanneer de politiek beslist dat de coöperatieve 100% in de winter moet afstaan zijn we inderdaad weer een statie verder.
Maar HE blijkt, toch volgens sommigen, niet te werken in de winter dus daar is niemand dan veel mee. En dan schakel ik toch gewoon over op off grid. Niet ideaal in die omstandigheden maar beter dat dan een torenhoge factuur (voor wie het dan nog kan betalen) om aan een beetje gemeenschappelijke energie te geraken.
Laatst gewijzigd door ivob op 04 mei 2022, 23:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

@ivob
En hoe denk jij dat enorm grote gapende gat in de energiebehoeften op te vullen?
't Is te zeggen:
  • zonder fossiele brandstoffen
  • zonder nucleaire energie
Het enige waar jij nu blijkbaar op focust is die "grote jongens" die met de winst gaan lopen...
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Maar daar heeft ivob ook wel een punt. Prijstechnisch maakt het eigenlijk geen ruk uit waarmee ze energie gaan maken. De prijs wordt toch bepaald door de duurste op de markt. Zolang de kerncentrales of energieparken in het algemeen niet in handen zijn van coöperatieven of staatsbedrijven, worden wij afgeroomd ten behoeve van de aandeelhouders. Dan zijn zonnepanelen het enige waar we zelf vat op hebben om de prijs te drukken. Een nucleaire plant zie ik nog niet in mijn tuin staan :lol:
Dus eerst en vooral zouden alle nutsbedrijven eigenlijk moeten ondergebracht worden in coöperatieven of staatsbedrijven. Pas daarna kunnen we overgaan naar stap 2.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

woutervh schreef:Een nucleaire plant zie ik nog niet in mijn tuin staan :lol:
Dus eerst en vooral zouden alle nutsbedrijven eigenlijk moeten ondergebracht worden in coöperatieven of staatsbedrijven. Pas daarna kunnen we overgaan naar stap 2.
En een oliebron en een te ontginnen gasbel ook niet.
En de oplossing die je beschrijft is de situatie van vroeger. Voor de "vrije markt".
Lijkt me een beetje utopisch om dat voor 2025 nog te realiseren.
Laatst gewijzigd door ivob op 04 mei 2022, 23:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Misschien zo ene. :angel:
En dan komt de overheid alsnog wel langs om te innen...

Afbeelding


Ja, dat er met de prijzen gerommeld wordt, ten koste van de consument, is overduidelijk.
Daar hebben we, uiteindelijk, weinig tot geen vat op...
Ebes Electrabel (opgericht in 1905) werd uiteindelijk ook verkocht hé.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

woutervh schreef: Dus eerst en vooral zouden alle nutsbedrijven eigenlijk moeten ondergebracht worden in coöperatieven of staatsbedrijven. Pas daarna kunnen we overgaan naar stap 2.
Ja, stel je voor dat Doel uitgebaat zou worden zoals de NMBS, of erger, zoals De Lijn. Dat zou nogal een succesverhaal worden. Er zouden politiek voortdurend besparingen opgedrongen worden om geld voor nieuwe postjes te kunnen vinden, waardoor uiteindelijk de veiligheid in het gedrang komt. Let wel: een kerncentrale is inherent veilig, maar dat betekent niet dat je je materieel niet deftig moet onderhouden. Een vliegtuig is ook veilig, mits het na x aantal vluchten in een revisie gaat.

EBES, die Doel gebouwd heeft, was trouwens altijd een privaat bedrijf. Het zijn de aandelen die verkocht werden aan Engie, vooral dankzij een zekere politicus - die nooit een straatnaambord heeft gekregen - die zei dat we dat zeker moesten doen.

De energiemarkt is dankzij de EU geliberaliseerd, maar jammer genoeg heeft men het niet afgewerkt en heeft elk land nog steeds z'n eigen (vrijgemaakte weliswaar) energiemarkt. Door de zoals steeds incompetente en naïeve handelingen van de Belgische politici ging Electrabel indertijd de liberalisering in als monopolist, en beschikt ze vandaag onder ENGIE nog altijd over een te grote dominantie. Het beste zou zijn om de energiemarkt Europees (enfin, EU) te maken ipv nationaal. Het stroomnet is binnen de EU toch volledig aan elkaar gekoppeld, dus waarom zou de vrije markt niet eens echt mogen spelen ipv elk land weer voor zich?
Laatst gewijzigd door CCatalyst op 04 mei 2022, 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Of zoals het succesverhaal Proximus, voorheen Belgacom. :-D
Of zoals het omgekeerde succesverhaal van de geprivatiseerde Britse spoorwegen (waar van armoede de Schotse overheid de boel terug in eigen handen aan het nemen is).

Het is niet zo dat per definitie een (semi) overheidsbedrijf een verlieslatende janboel is en een privébedrijf altijd een succesverhaal.

Electrabel heeft overigens, op kosten van haar consumenten, een megawinst geboekt. Of beter gezegd een deel overgeboekt naar de buitenlandse aandeelhouders. Dat is dus ook geen garantie dat de winsten deels terugkeren naar de eindgebruikers noch geherinvesteerd worden in het eigen bedrijf. Hopelijk zijn ze het niet aan het leegzuigen voor de afbraakfactuur op de proppen komt.

En je laatste paragraaf is een te rechtvaardigen wens maar het is voorlopig ook niet meer dan dat. Spijtig genoeg. zoals er in dit verhaal alleen maar een opeenstapeling is van "spijtig genoeg". Dus daar moeten we het nu mee doen.
Laatst gewijzigd door ivob op 04 mei 2022, 23:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

ivob schreef: Of zoals de geprivatiseerde Britse spoorwegen (waar van armoede de Schotse overheid de boel terug in eigen handen aan het nemen is).
Off-topic, maar de Britten keren van de privatisering van de spoorwegen helemaal niet terug, ondanks alle onzin en verzonnen verhalen die de NMBS-vakbonden daarover met de regelmaat van de klok verspreiden. Dat een overheid zelf een spoorwegje runt naast de privé-bedrijven maakt het nog geen nationalisering. Overigens is de NMBS zelf helemaal niet vies van te participeren in private spoordiensten zoals Eurostar of Thalys, maar oh wee als haar monopolie bedreigd wordt, dan is privatisering plots een zonde.
ivob schreef:Dat is dus ook geen garantie dat de winsten deels terugkeren naar de eindgebruikers noch geherinvesteerd worden in het eigen bedrijf.
De winsten gaan eerst naar recordbonussen voor het management en wat er overblijft van de winsten gaat naar de aandeelhouders he, zoals in elk beursgenoteerd bedrijf. Nu, ik denk niet dat er kosten bespaard worden op de veiligheid van de Belgische kerncentrales, ik zie iig geen enkel bewijs daarvan. Het geld daarvoor komt uit het operationele budget, niet uit de winst.
Laatst gewijzigd door CCatalyst op 04 mei 2022, 23:36, 1 keer totaal gewijzigd.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Ik zeg ook niet dat er bespaard wordt op veiligheid.
Maar in plaats van de winsten uit te keren aan het buitenland zou men deze in een rooskleurig scenario ook kunnen gebruiken om te investeren in nieuwe centrales of het updaten van de resterende.
Nu betaalt de consument voor de winsten van de investeerders en krijgt er voorlopig niets voor in de plaats. en als hij er onverhoopt toch nog iets voor in de plaats gaat krijgen zal die rekening eerst bij hem belanden en niet bij de buitenlandse investeerders.

Dus als ik het goed begrijp rijdt transportminister Grant Shapps voor rekening van de vakbond van de NMBS?
Laatst gewijzigd door ivob op 04 mei 2022, 23:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Met het overgrote deel van de grote windmolenparken en grote PV installaties is het niet beter...
Dat zal de consument ook niet vrolijker van worden.
En dan moeten ze hun handeltje nog gaan drijven over jaren heen.
Laatst gewijzigd door Ordon op 04 mei 2022, 23:42, 1 keer totaal gewijzigd.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

ivob schreef:Maar in plaats van de winsten uit te keren
Het probleem is eerder dat de Engie-winsten op de kerncentrales - zeker de onze - momenteel buitensporig zijn door redenen die enkel en alleen aan de kortzichtigheid en de incompetentie van politici te danken zijn.

Anderzijds houden de kerncentrales Engie ook (meer dan) recht. Het Amerikaans gas is niet zo goedkoop als het Russische natuurlijk, want daar zit geen "geopolitieke-afhankelijkheid"-korting op. In 2020 hebben ze nog een verlies van meer dan een miljard gedraaid, dus veel winsten waren er niet om uit te keren. In 2021 was het echter weer meer dan 3 miljard winst dankzij de gasprijzen. Wat het dit jaar zal zijn is koffiedik kijken want hun investering in Nord Stream 2 gaat voor niets geweest zijn.
Laatst gewijzigd door CCatalyst op 04 mei 2022, 23:46, 1 keer totaal gewijzigd.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

CCatalyst schreef: Het probleem is eerder dat de Engie-winsten op de kerncentrales - zeker de onze - momenteel buitensporig zijn door redenen die enkel en alleen aan de kortzichtigheid en de incompetentie van politici te danken zijn.
Mee eens.
Maar dezelfde politici gaan wel in samenspraak met Engie beslissen over het hoe en wanneer de kernenergie in de mix zal worden verdergezet. Waarom zouden ze dan nu plots een visie ontwikkelen en megacompetent worden? En de aandeelhouders van Engie een opstoot van mededogen krijgen met die arme Belgen?
Je kan het mensen die in dat wonder niet langer geloven het dan toch niet kwalijk nemen dat ze zelf naar best vermogen de gepaste maatregelen nemen?
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

ivob schreef: Maar dezelfde politici gaan wel in samenspraak met Engie beslissen over het hoe en wanneer de kernenergie in de mix zal worden verdergezet. Waarom zouden ze dan nu plots een visie ontwikkelen en megacompetent worden?
We moeten er idd niet op rekenen dat de huidige federale minister van Energie en de federale omringing de energiekwestie gaan oplossen. Ook de volgende zal dat niet doen, want wie competent is in iets, die moet niet solliciteren voor een plaatsje op een kieslijst (tenzij men een competente yes-man is).

Daarom mijn pleidooi: werk de Europese (enfin, EU) liberalisering af, schaf de landsgrenzen af in de energiemarkt, en laat de vrije energiemarkt spelen. Alles is toch aan elkaar gekoppeld, het is dus niets anders dan de bestendiging van de werkelijkheid.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

ivob schreef: Op zijn "ivob's" brengt iedere kWh die ik nu via de zonnepanelen in de EV laad me 52 c€ netto op.
Dat is momenteel mijn mobiliteitsrekening. Overigens via een reeds jaren geleden afbetaalde 5.6 kWp PV installatie.
Fantastisch toch zo'n ivob constructies.

Je hebt er die slapend rijk worden, maar den ivob doet nog straffer, die wordt al rijdend rijk.
Natuurlijk weer op het randje van legaal maar kom wie zonder zonden is ... :lol:

Nu nog 's nachts iemand vinden die hem wil leeg rijden tegen de morgen en huppakee, kassa, kassa :lol:
toch spijtig dat zo een EV niet meer verbruikt hé, misschien de verwarming en airco samen voluit opzetten en altijd plankgas vertrekken
en toch ook jammer dat je maar 1 EVtje hebt :banana: :P :twisted:
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Nu ja, als jij iets meer dan een duizend euro extra rijk worden noemt mij niet gelaten. Ik heb daar een ander gedacht over.

Ten eerste is dat niet "mijn" constructie maar een door de overheid gelegaliseerde werkmethode.
En vanwaar haal je het vandaan dat dit op het randje van legaal is?
Dit is volstrekt legaal en volgens het zesmaandelijkse gemiddelde van de tarieven bepaald door de CREG. Niet bepaald een organisatie op de rand van de legaliteit.
Er zijn in Vlaanderen al minstens duizenden die volstrekt hetzelfde doen.

Er is trouwens geen enkel kunst aan om een EV veel meer te laten verbruiken.
Dat de EV op 4 wielen die ik af en toe gebruik zelf een gemiddelde haalt van 15 kWh/100 km (over vier seizoenen gemeten) heeft zijn reden.
Dat ligt een beetje aan een zuinige auto kiezen maar vooral aan het aangepaste rijgedrag van de bestuurders. Heb je dus volledig zelf in de hand.
Niet iedereen wil het onderste uit de kan halen. Ook al ligt het voor het grijpen.

Dat er tov het afnamepunt gemiddeld 15% omzettingsverliezen zijn is ook normaal (en zou iedereen die een EV gebruikt moeten weten).
Dat wat betreft de vergoeding gemeten wordt aan het afnamepunt (vandaar de MID-teller) en niet wat de EV zelf verbruikt is ook een geautoriseerde werkmethode. Duizenden gebruiken dat dagelijks. Ook de fiscus is hiervan op de hoogte en maakt er tot op heden geen probleem rond.

En ik heb ook niet maar 1 Elektrisch voertuig. We hebben er momenteel drie.
En bij voorkeur gebruiken we de twee anderen. Veel zuiniger en vlugger te laden.Uiteraard ook zoveel mogelijk op zonne-energie. Momenteel zelfs 24/7 in overvloed beschikbaar.

Wat je hier dus allemaal probeert te suggereren zegt, moest je de kans krijgen, blijkbaar meer over je eigen handelswijze dan over de mijne.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

@EV tanken met PV
ICE 25'000km -> €3100 (€2/L diesel)
EV 25'000km -> €2450 (€0,49/kWh https://dashboard.vreg.be/report/DMR_Pr ... iteit.html -> links "€/kWh" selecteren)

Met 15kWp haal je makkelijk 60% van die energie uit de eigen PV's, wat dus minstens €1500 uitgespaarde tankkkosten zijn.
Van 5,7kWp naar 15kWp zal zeker geen €12K kosten, maar dus op 2 leaseperiodes (van telkens 4 jaar) hebben die PV's zichzelf terugbetaald. De rest van de levensduur van die PV's is gewoon rentenieren :).

En voor de luchtkasteelbouwers: dat is dus niet volledig zelfbedruipend.
Maar wel al beter dan vandaag, want ik heb geen diesel-bron in mijn tuin. Maar "morgen" wel een PV-bron op mijn dak om mijn EV te laden.

@enkel gezinnen
Ik zie niet in wat bedrijven tegenhoudt om ook PV's te leggen.
En wat de gezins-PV-installaties teveel hebben, gaat op het net naar "iedereen".
Op de 4 dagen in mei, heb ik 80kWh geëxporteerd, bovenop wat ik zelf nodig had (voor er geëxporteerd wordt, wordt eerst mijn batterij dus al opgeladen). Hier staan nog heel wat huizen zonder PV, mochten die hun dak ook vol leggen, dan zou die energie naar de KMO-zone hier vlakbij gaan.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Het topic is nog altijd "Kerncentrales in de energiemix".

De EV bezitters kunnen terecht in het daarvoor bestemde topic!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
heist_175 schreef:@enkel gezinnen
Ik zie niet in wat bedrijven tegenhoudt om ook PV's te leggen.
En wat de gezins-PV-installaties teveel hebben, gaat op het net naar "iedereen".
Op de 4 dagen in mei, heb ik 80kWh geëxporteerd, bovenop wat ik zelf nodig had (voor er geëxporteerd wordt, wordt eerst mijn batterij dus al opgeladen). Hier staan nog heel wat huizen zonder PV, mochten die hun dak ook vol leggen, dan zou die energie naar de KMO-zone hier vlakbij gaan.
Die link van warpozio2 ging over alle daken in Vlaanderen: inclusief daken van bedrijven.
Maximale netto opbrengst per jaar indien alle daken voor 100% vol liggen met zonnepanelen: 62 TWh volgens het Vito.
Daar stop het "oogsten" van zonne-energie op Vlaamse daken: het is duidelijk eindig én te weinig.
Met de problemen eigen aan zonne-energie:
  • intermitterende dag en nacht regime
  • sterke seizoensgebondenheid
  • sterke schommelingen per jaar
  • hogere kosten van transmissie, distributie, opslag en conversie
  • hogere integratie- en systeemgerelateerde kosten
  • etc
@ Diegenen die last hebben van "het grootste PV fallus syndroom (met batterij)": we weten intussen hoe klein die is. :wink:
Dus laat dat pronken en die discussies maar achterwege.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ordon schreef:Die link van warpozio2 ging over alle daken in Vlaanderen: inclusief daken van bedrijven.
https://vito.be/nl/samenwerken/overheid ... amse-daken
Op basis van het Grootschalig Referentiebestand kennen we de locaties van alle huizen in Vlaanderen. Van februari 2013 tot en met maart 2015 werden verschillende vluchten georganiseerd met laseropnameapparatuur om de hoogte van alle gebouwen en andere landschapselementen op te meten. Op basis van die informatie, gekoppeld aan metingen van het KMI, werd de jaarlijkse zoninstraling voor elk dak gemodelleerd.”
Volgens mij staat daar "huizen" en niet "fabrieksgebouwen"?

Op de zonnekaart (https://apps.energiesparen.be/zonnekaart) staan heel wat bedrijfspanden ingekleurd, maar ook een heel aantal niet.
Ik heb dus geen idee of bedrijfsdaken meegenomen zijn in de inschatting van 72GWp of 62 miljard kWh.
Dus laat dat pronken en die discussies maar achterwege.
Dus "pronken" met buitenlandse nuke-centrales mag wel (eigendom, winsten, import van brandstof), maar alternatieven formuleren vanuit België zelf, mag niet?
:beerchug:
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

heist_175 schreef:@EV tanken met PV
ICE 25'000km -> €3100 (€2/L diesel)
EV 25'000km -> €2450 (€0,49/kWh https://dashboard.vreg.be/report/DMR_Pr ... iteit.html -> links "€/kWh" selecteren)
Je rekent wel verkeerd.
Je mag een ICE niet vergelijken met een EV met 49 c€/kwh laadkosten.

Je mag dat alleen vergelijken tussen een EV die laadt aan 26 c€/kWh en een EV die laadt op zonnestroom.

En best ook geen haarbreed afwijken van het topic (al antwoord je gewoon op de vraag van anderen) noch iets schrijven dat als iets persoonlijks zou kunnen opgevat worden (ook niet als het een reactie op een persoonsgebonden reactie is). Die rechten zijn blijkbaar alleen voorbehouden aan diegenen die anderen regels opleggen die ze zelf niet kunnen volgen. En ook altijd antwoorden op de vragen van anderen of je krijgt een scheldtirade over je heen (idem als het antwoord niet zint) en niet verwachten dat men antwoord geeft op jouw vragen (want regels gelden alleen voor anderen en niet voor diegenen die ze opleggen- bis).
Laatst gewijzigd door ivob op 05 mei 2022, 09:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

@ heist
Het "PV alternatief" op Vlaamse daken is geformuleerd én gekwantificeerd: om en bij de 62 TWh per jaar volgens het VITO.

Indien jij een betere inschatting hebt: be my guest.
Met alle Vlaamse daken volgestouwd met zonnepanelen gaan we er duidelijk niet geraken.
Daar kunnen we het over eens zijn. Toch?
heist_175 schreef:Dus "pronken" met buitenlandse nuke-centrales mag wel (eigendom, winsten, import van brandstof), maar alternatieven formuleren vanuit België zelf, mag niet?
Laat maar weten welke je het mooiste of de beste vindt hé. 8)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~

@ ivob
Ik ga je nogmaals vriendelijk vragen om dit topic niet te kapen.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

ivob schreef:
heist_175 schreef:@EV tanken met PV
ICE 25'000km -> €3100 (€2/L diesel)
EV 25'000km -> €2450 (€0,49/kWh https://dashboard.vreg.be/report/DMR_Pr ... iteit.html -> links "€/kWh" selecteren)
Je rekent wel verkeerd.
Je mag een ICE niet vergelijken met een EV met 49 c€/kwh laadkosten.
Misschien was uw opmerking sarcastisch.
Maar ofwel laad ik mijn EV op stroom die ik koop op het net, aan VREG-tarieven.
Ofwel laad ik mijn EV op overschotstroom van mijn PV.

Mijn eigen PV's zorgen er dus voor dat ik een bepaalde hoeveelheid kWh's niet moet inkopen. Dat zorgt dus voor een opportuniteitskost en betaalt mee mijn PV's af :).
Ordon schreef:@ heist
Het "PV alternatief" op Vlaamse daken is geformuleerd én gekwantificeerd: om en bij de 62 TWh per jaar volgens het VITO.
Daken van huizen of ook inclusief bedrijfsgebouwen?
heist_175 schreef:Dus "pronken" met buitenlandse nuke-centrales mag wel (eigendom, winsten, import van brandstof), maar alternatieven formuleren vanuit België zelf, mag niet?
Laat maar weten welke je mooiste of beste vindt hé.
Van mijn PV's mogen er foto's gemaakt worden, is er geen militaire screening nodig voor installateurs en voor het afval-verwerking heb ik al betaald bij de installatie.
Ik weet wel wat kiezen, ja :).
Ik ga je nogmaals vriendelijk vragen om dit topic niet te kapen.
Vriendelijk of niet, ik betwijfel of een UB'er zomaar mag eisen wat wel (altijd dezelfde prentjes, gekopieerde lappen tekst, ...) en wat niet (alternatieven) in een topic komen.
Als PV's voor u geen deel uitmaken van een energiemix, zegt dat meer over u dan over de energiemix :).
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

heist_175 schreef: Misschien was uw opmerking sarcastisch.
Maar ofwel laad ik mijn EV op stroom die ik koop op het net, aan VREG-tarieven.
Ofwel laad ik mijn EV op overschotstroom van mijn PV.
In het licht van het voorgaande dacht ik dat dit wel duidelijk was. Zoniet: uiteraard.
Ik gaf al meermaals aan dat iedere situatie anders is en iedereen volgens eigen parameters zijn eigen rekening maakt en dus tot een andere uitkomst komt. De eindrekening van heist_175 ziet er dus anders uit dan die van duizend en van IvoB en van wie dan ook.
Uiteraard, moest dat nog niet duidelijk zijn, handel en reken jij naar jouw situatie en klopt jouw rekening.
Net zoals ik handel en reken naar mijn situatie en de rekening daar ook klopt.
En zoals anderen hun rekening ook klopt (maar blijkbaar ook de rekening van een ander volgens hun parameters willen maken).
Mijn eigen PV's zorgen er dus voor dat ik een bepaalde hoeveelheid kWh's niet moet inkopen. Dat zorgt dus voor een opportuniteitskost en betaalt mee mijn PV's af :).
:thumbs:
En hoe duurder de kWh die je daarna niet meer moet inkopen hoe vlugger de installatie is afbetaald en hoe vlugger dat je volkomen gratis energie kan verbruiken.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Nog eentje uit onze Belgische energiemix.
De huidige offshore windproductie: 39MW.
Dat is 1,71 % van het volledig geïnstalleerde vermogen. :wink:

Afbeelding
Bron: Belgian Offshore Platform

Jup.
Een plaatje: spiksplinternieuw. 8)

Feit: zelfs indien men twintig keer zoveel offshore capaciteit geïnstalleerd had (€€€€€€), zou die offshore opbrengst (20 x 39MW = 780MW) nog steeds 20% lager zijn dan wat Doel 3 (1006MW) op dit ogenblik produceert.
Doel 3 sluit op 1 oktober dit jaar...

Is er voldoende ruimte beschikbaar om twintig keer zoveel offshore capaciteit te installeren?
Nope: die is er niet.

Edit:
Intussen is de offshore elektriciteitsproductie nog wat verder weggezakt: van 39MW naar 23MW.

Afbeelding

De volledige offshore elektriciteitsopbrengst van gisteren (op 24 uur) was 1GWh.
Doel 3 produceert 1GWh aan elektriciteit op één uurtje...

Om "nog meer" offshore gegenereerde elektriciteit aan land te krijgen zijn miljarden investeringen nodig.
Ventilus zal die intermitterende hernieuwbare energie tot bij de verbruikers moeten brengen.

Problemen eigen aan offshore windenergie:
  • sterk intermitterend productieregime
  • sterke seizoensgebondenheid
  • sterke schommelingen per jaar
  • hogere kosten van transmissie, distributie, opslag en conversie
  • hogere integratie- en systeemgerelateerde kosten
  • beperkte uitbreidingsmogelijkheden
  • etc
Laatst gewijzigd door Ordon op 05 mei 2022, 11:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Kan de discussie over EV's gebeuren binnen een topic over EV's zodat deze discussie on topic over kerncentrales kan gaan?
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

https://www.standaard.be/cnt/dmf20220120_93602113
40 procent van uranium in Belgische kerncentrales heeft link met Rusland
Naast Russische olie en gas doet ons land ook een beroep op Rusland voor uranium. Veertig procent van het uranium dat in Belgische kerncentrales wordt gebruikt, heeft een link met Rusland, zo schrijft Le Soir donderdag op basis van gegevens van minister van Energie Tinne Van der Straeten.
Twintig procent komt rechtstreeks uit Rusland, terwijl 19,7 procent geïmporteerd wordt uit Kazachstan.
Deze maand ontvangt Synatom - dat instaat voor de bevoorrading van de kerncentrales van Doel en Tihange - een nieuwe voorraad uranium. 'Het gaat om de laatste levering. Synatom heeft geen enkel lopend contract meer met Rosatom (het Russische Atoomagentschap, red.) en zijn filialen', aldus Van der Straeten.
De levering is echter afkomstig uit Kazachstan en werd aangekocht bij Uranium One, een filiaal van Rosatom.
De kerncentrales van Doel en Tihange verbruiken jaarlijks circa 1.000 ton uranium. Er is voorlopig geen nieuwe bestelling nodig aangezien de centrales in 2025 de deuren zouden sluiten. Als de Belgische staat en Engie een akkoord vinden over de levensduurverlenging van twee centrales komt de vraag natuurlijk opnieuw op tafel.
Niet dat de gascentrales (huidige en diegene die de kernuitstap moeten opvangen) op rozegeur of maneschijn draaien.
Momenteel komt het gas dat we in BE verbruiken niet uit Rusland, over de kernstaven kunnen we dat duidelijk niet zeggen. Al was het lang wachten op goeie data, tot hiertoe werd er altijd geheimzinnig over gedaan.

Tegelijk heeft Engie een - niet bepaald rooskleurig voor het klimaat/milieu - een deal gesloten om 15 jaar lang schaliegas in te voeren uit de US.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20220503_97801798
Het Franse Engie maakt een drastische en omstreden ommezwaai. In een poging om snel minder afhankelijk te worden van Russisch gas, zet het zwaar in op milieuonvriendelijk schaliegas uit de VS.
De Russische gascontracten van Engie leidden er mee toe dat de ­afgelopen jaren zo’n 29 procent van het gas dat in Frankrijk werd verbruikt, van Russische herkomst was.
Dus ook de gascentrale in Vilvoorde, die op basis van bogus argumenten geen vergunning kreeg van Zuhal Demir, - die eigendom is/zou zijn van Engie - zou niet op Russisch gas hoeven te draaien.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Elia stelt zelf dat er vanaf 2025 minstens één nieuwe gascentrale in bedrijf moet zijn om de elektriciteitsproductie op peil te houden.
Nog tijdens de voorbereidende werken in Les Awirs wordt er via een spoedprocedure bij de RvS al serieus tegengas gegeven.
En of dat nog niet genoeg is heeft men voor de nieuwe centrale in Les Awirs China als partner gekozen.
Nu precies niet het land waar je de laatste tijd op kan betrouwen om tijdig en in voldoende mate betrouwbare onderdelen op te leveren. En nog niets geleerd uit het verleden. Maakt men zich weer afhankelijk van Chinese tech, een land dat op geopolitiek vlak een geduldige olifant is vergeleken bij het ongeduldige Russische beertje.

Nota: Belgische kerncentrales kunnen in de energiemix niet zonder de steun van gascentrales.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Nederlanders overschatten aandeel duurzame energie

En ook dat zal bij ons niet anders zijn.
Nederlanders denken dat we al veel meer duurzame energie hebben dan er in werkelijkheid is. Men schat dat 17 procent van de energie van de zon komt, terwijl dat nog niet één procent is. Ook de hoeveelheid windenergie en biomassa wordt fors overschat. Dit blijkt uit een onderzoek door Motivaction, in opdracht van de Nederlandse Vereniging Duurzame Energie
Afbeelding
“Als je overschat hoeveel er is, onderschat je hoeveel er nog nodig is,” zegt Olof van der Gaag, directeur NVDE. “Het is makkelijker om tegen oplossingen te zijn of extra eisen te stellen, als je denkt dat we al heel ver zijn. Maar de urgentie is veel groter dan mensen denken. Er is nog veel meer werk aan de winkel en we hebben echt alle technieken nodig.”
Iets wat we in onze maatschappij (en hier op dit forum) ook terug vinden:
  • tegen oplossingen zijn of extra eisen stellen
  • denken dat we al heel ver zijn
Terwijl de tijd dringt...

Edit:
Intussen is de offshore elektriciteitsproductie nog wat verder weggezakt: van 39MW (9:45) naar 23MW (10:45) naar 5MW (14:00).

Afbeelding

Enkel al Doel 3 (1006MW) heeft over deze tijdsspanne van vier uur en een kwartier ruim 4,25GWh koolstofarme elektriciteit geproduceerd én 8,5GWh warmte die ook nuttig gebruikt zou kunnen worden.
De volledige offshore elektriciteitsopbrengst van gisteren (op 24 uur) was slechts 1GWh.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Betrouwbaar, tenzij ...
- er scheurtjes ontdekt worden (BE)
- corrosie ontdekt wordt (FR)
of...
tenzij het warm weer wordt.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20220511_97417997
Nieuwe kopzorg voor Franse kernenergie: de voorjaarshitte
Frankrijk heeft de elektriciteitsproductie van een kerncentrale moeten terugschroeven van­wege het warme weer. En dat terwijl al bijna de helft van de Franse kernvloot stilligt door corrosieproblemen.
Het uitzonderlijk warme weer voor de tijd van het jaar levert het Franse staatsenergieconcern EDF bijkomende, verrassende kopzorgen op bij de uitbating van zijn kerncentrales.

Sinds begin deze week moet Électricité de France een van de vier kerncentrales van Blayais, nabij Bordeaux, op een lager pitje laten draaien. De oorzaak is de te hoge temperatuur van het water van de Gironde, dat wordt ­gebruikt als koelwater.
Daar hebben de PV's toch geen last van :). Op 10 dagen tijd al meer energie opgewekt dan dat ik op een ganse maand verbruik.
Ziedaar de mix: PV's als de zon er is, want de kerncentrales hebben het dan te warm :).
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

De kerncentrales zullen het probleem van de verwarming oplossen, zodra we de rekening van de afbraak gepresenteerd krijgen zal iedereen het wel warm krijgen :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

heist_175 schreef:Betrouwbaar, tenzij ...
- er scheurtjes ontdekt worden (BE)
- corrosie ontdekt wordt (FR)
of...
tenzij het warm weer wordt.
Het is nu toch al meermaals aangetoond dat scheurtjes helemaal geen scheurtjes waren maar waterstofvlokken die ingesloten werden bij de productie
https://www.nucleairforum.be/thema/de-b ... ncentrales
Heeft helemaal geen invloed op werking of veiligheid. Zitten er al van bij de constructie.

Corrosie => niet zo onlogisch wanneer stoom, water en ijzer samen worden gebruikt => goed dat dit wordt aangepakt en opgelost

Warm weer, tja... Als het te hard waait moeten windmolens worden stilgelegd. Als de zon te fel schijnt kan een omvormer uitvallen.

Is ook de absurditeit van het huidig systeem van energievoorziening en marktprijs. Ze hebben ook helemaal geen haast om hun centrales opnieuw in werking te stellen. Zo krijgen ze meer geld voor wat ze wel op de markt brengen en moeten ze er in verhouding minder voor doen...
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

woutervh schreef:Heeft helemaal geen invloed op werking of veiligheid. Zitten er al van bij de constructie.
We hebben wel een spannende winter beleefd, met suggesties tot eenpansgerechten en afschakelingsplannen etc :).
Corrosie => niet zo onlogisch wanneer stoom, water en ijzer samen worden gebruikt => goed dat dit wordt aangepakt en opgelost
Niet zo goed dat het nu pas gedetecteerd wordt. Er ligt zoveel plat omdat het probleem niet gekend of voorzien was. Lijkt me dus echt niet zo goed :).
Warm weer, tja... Als het te hard waait moeten windmolens worden stilgelegd. Als de zon te fel schijnt kan een omvormer uitvallen.
Om maar aan te geven dat de wensdroom van sommigen niet meer dan dat is: een wensdroom.
En van wind/zon weet "iedereen" dat die niet altijd beschilbaar zijn, van nukes dromen sommigen dat ze super-duper betrouwbaar zijn.
Het wachten is op een warme zomer, tot kerncentrales géén water meer mogen gebruiken uit rivieren waar het waterpeil onder een bepaald niveau gedaald is.
En tegelijk mogen de schepen maar half (of minder) geladen worden, waardoor de aanvoer van kolen stokt.
etc etc
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

woutervh schreef: Is ook de absurditeit van het huidig systeem van energievoorziening en marktprijs. Ze hebben ook helemaal geen haast om hun centrales opnieuw in werking te stellen. Zo krijgen ze meer geld voor wat ze wel op de markt brengen en moeten ze er in verhouding minder voor doen...
:thumbs:
Thx om mijn punt nog eens extra in de verf te zetten. :beerchug:
=> wie kan voorziet in zijn eigen energieproductie: geen last van waterstofbubbels, scheurtjes, warm koelwater, marktwerking, monopolistisch gestuurde systemen. Al jaren aan een stuk ononderbroken productie, hoger dan het verbruik en je krijgt ook geld voor de overproductie die je op de markt zet maar het verdwijnt dan wel niet in andermans zak. :banana:
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

De onbetrouwbaarheid van HE blijft een pijnpunt.

Gisteren kon HE bijna de helft van onze energie voorzien. Vandaag is dat gekelderd naar nog geen derde, en dat alleen maar omdat de wind wat gedraaid is, wat al volstaat om de hemel de ganse dag bewolkt te laten!

Voor deze jojo moet een oplossing voor gevonden worden want het energieverbruik is ongeveer constant van weekdag tot weekdag. Zoniet blijven kerncentrales nodig, tenminste als je niet nog meer broeikasgassen in de atmosfeer wilt pompen.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”