Kerncentrales in de energiemix.

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Ordon zou een veel betere case hebben als hij zich beperkte tot het verdedigen van zijn standpunt zonder telkens compleet uit de bocht te gaan door zijn persoonlijke vete met een partij en deze te spiegelen op iedereen die daarover iets anders zegt. Die partijpoltiek heeft nl weinig met de argumenten te maken maar men vermengt het er telkens zodanig opvallend en met de onnodige kleurtjes, prentjes en vette tekst bij dat het de aandacht afleidt van de punten die er wel degelijk in de lappen gekopieerde tekst zitten. Je kan gebruik maken van herhaling en dat werkt ook goed... tot je overdrijft en iedereen door heeft dat het louter herhaling is.

Kernenergie heeft inderdaad naast de vele nadelen ook voordelen maar het is en blijft een feit dat je kerncentrales niet zo snel kan bouwen en dat het steeds moeilijker is om voor de bouw kandidaten te vinden die er zich aan willen wagen. De recente feiten in Finland tonen dat nu nog maar eens aan. Door de lange duur is het dus te laat voor kerncentrales om nog een oplossing te bieden voor de problemen die zich nu al stellen.

Een ander zwakte in de redenering is dat men schermt met CO2 uitstoot, inderdaad een pro bij kernenergie, maar dat co2 uitstoot ook van veel andere sectoren komt buiten energie. Is groen dan ook verantwoordelijk voor die uitstoot of is het toch veel aannemelijker dat alle partijen boter op het hoofd hebben en zeker in verhouding tot hun gewicht en deelname aan het beleid? Daarnaast wordt ook genegeerd dat de gascentrales geen voorkeur zijn van groen maar eerder het gevolg van het tijdverlies gedurende 20 jaar. De gascentrales zijn dus helaas noodzakelijk geworden al is niemand er echt blij mee.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Intussen hebben de Chinezen eind vorig jaar een nieuw type reactor online gebracht: HTR-PM
In China is duidelijk geen sprake van een standstill zoals we dat hier in België al decennialang kennen (en bejubeld wordt door de anti-nucleaire brigade).

Twee keer 210MWe.
Geen koeltorens nodig.
Its role is to replace coal-fired power plants in China's interior, in line with the country's plan to reach carbon neutrality by 2060.
AfbeeldingBron: Reaktorsysteme der Zukunft: Strom für übermorgen

Visie, onderzoek en ontwikkeling, bouwen en in dienst stellen.

Heel wat anders dan diegene die zich vooral focussen op "problemen" en de Belgische stilstand in de hand werken...
Laatst gewijzigd door Ordon op 03 mei 2022, 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

warpozio2 schreef: Ik kijk alvast uit naar de eerste compacte modulaire centrale
Dat is een mooie gedachte. Maar waarschijnlijk ook niet meer dan dat.
(Spijtig genoeg ga ik dat bij leven in België, buiten wat experimenten, niet meer meemaken.)
Wereldwijd is kernenergie voor vreedzame toepassingen ook iets marginaals.
En laat nu net de uitstoot van broekasgassen en de klimaatopwarming een wereldwijd probleem zijn en zich niet beperken tot Finland.
De realiteit is dat er, zelfs in Europa, naast gascentrales terug kolencentrales zullen in stelling gebracht zullen worden om in onze korte termijn behoeften te voorzien waarbij we ieder uitzicht op een oplossing op middellange en lange termijn voor altijd verkwanseld zullen hebben.
Er is een groot verschil tussen poneren en hopen dat kernenergie wereldwijd (laat staan in België) de oplossing zullen brengen en dat dit in werkelijkheid zal uitgevoerd worden. Too little too late. En al helemaal niet in België. En nog minder in Vlaanderen.
Want daar gaan een paar honderd goedbetaalde "hoogwaardige" jobs nog altijd voor op de levenskwaliteit van duizenden anderen.
Je kan natuurlijk ook altijd de lokale problemen hardnekkig blijven ontkennen en ze in één schoen schuiven (alsof dat de zaak iets vooruit helpt) en hopen dat België in de nabije toekomst plots een onderdeel van Finland of China blijkt te zijn.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Hun kennis exporteren de Chinezen intussen wereldwijd.
Wij laten de onze verkommeren en wegrotten.

Pakistan: Karachi-3 nimmt kommerziellen Betrieb auf
Laut dem Power Reactor Information System (PRIS) der Internationalen Atomenergie-Organisation (IEAO) hat am 18. April 2022 Karachi-3 im Süden Pakistans den kommerziellen Betrieb aufgenommen.

Die Hualong-One-Einheit Karachi-3 in Pakistan nahm am 18. April 2022 den kommerziellen Betrieb auf. Karachi-2 ist bereits seit Mai 2021 kommerziell in Betrieb. Sie sind die weltweit ersten Hualong-One-Einheiten, die ausserhalb Chinas Strom liefern. Karachi-1 vom Typ Candu mit 100 MW Leistung wurde im August 2021 nach 50 Betriebsjahren endgültig abgeschaltet.
Afbeelding
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 766
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

Op 12 mei beslist de Vlaams-Brabantse deputatie over de vergunning van de Engie centrale in Vilvoorde. Dan weten we hoe vlot het zal gaan met de verlenging van de kerncentrales
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Je bedoelt waarschijnlijk de verlenging van slechts 2 van de 7 kerncentrales.
En hoe gaat men tijdig de sluiting van het verlies aan vermogen van de 5 andere opvangen? Of is er een plan C om die ook langer open te houden? En vooral meer dan alleen "een plan"?
Voor wie de tijdslijn uit het oog verloren is: 2025 is nog maar drie jaar verwijderd en meer dan een halfslachtig plan is er nog altijd niet.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Finland stopt met een project door de Russische belangen en ook Chinese belangen lijken me niet echt aan te moedigen zeker in cruciale sectoren als energie. Ook opvallend in het bericht is dat de vorige centrale na 50 jaar dus ook gesloten werd. Pakistan is ook een veilige regio waar er weinig mis kan gaan met zaken waar niets mis mee mag gaan.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

En het blijft in China niet bij "kleine" kerncentrales tegen de uitstoot van broeikasgassen.

China plant sechs weitere Kernkraftwerkseinheiten

Zes stuks.
Laut dem 14. Fünfjahresplan (2021–2025), der im März 2022 von der Nationalen Entwicklungs- und Reformkommission und der Nationalen Energiebehörde veröffentlicht wurde, verpflichtet sich die Regierung, die installierte nukleare Leistung bis 2025 auf 70 GW zu erhöhen, gegenüber 51 GW Ende 2020. Der Plan sieht auch eine stärkere Förderung der Nutzung der Kernenergie zur Beheizung von Wohn- und Industriegebieten und zur Entsalzung von Meerwasser vor, nachdem Wohnflächen in den zwei Städten – Haiyang in der Provinz Shandong und Haiyan in der Provinz Zhejiang – bereits 2021–22 erfolgreich mit nuklearer Fernwärme beheizt wurden.
Van 51GW naar 70GW op vijf jaar tijd.

Multifunctioneel inzetten van kernenergie:
  • Elektriciteit
  • verwarmen van woningen en industriegebouwen
  • ontzouten van zeewater
Afbeelding

warpozio2 schreef:Op 12 mei beslist de Vlaams-Brabantse deputatie over de vergunning van de Engie centrale in Vilvoorde. Dan weten we hoe vlot het zal gaan met de verlenging van de kerncentrales
Wij gaan minstens tot 2030 meer broeikasgassen uitstoten.
Er is niet eens sprake van nieuwe nucleaire centrales.
Hooguit trachten te verlengen van twee oudere kerncentrales: omdat het niet anders kan.

In België worden we dan ook al decennialang opgehouden door een anti-nucleaire brigade.
Eentje zonder gedegen visie én zonder weldoordacht plan.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

@Dizzy: Onafgezien daarvan lijkt het me hoogst onwaarschijnlijk dat China noch Rusland (of wie dan ook) tegen 2025 (en ook niet ver daarna) in België voldoende nieuwe nucleaire capaciteit zal installeren om aan de energiebehoeften te voldoen.
Net zo min dat HE dat gat tijdig gaat opvullen. 8 miljard vragen en er - op papier - een klein deeltje van toegewezen krijgen is meer een zoethoudertje dan een echte overwinning.
Blijft nog de vraag wat men met de resterende nucleaire capaciteit gaat aanvangen en als men ooit tot een beslissing kan komen om de levensduur te verlengen wie die factuur gaat betalen (want goedkoop zal het niet zijn, toch niet voor wie zichzelf niets wijs wil maken) en of men dan tijdig al die centrales in goede staat terug operationeel zal krijgen.

Zoals het er nu voorstaat lijkt het me eerder op een coalitie van alleen maar verliezers.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

De verrottingsstrategie tegen de nucleaire sector in België werpt dan ook enkele rotte vruchten af.

Voor innovatief onderzoek, ontwikkeling, bouwen en in dienst stellen van nucleaire installaties kan men heden best eens over de landsgrenzen heen kijken.
Daar laten ze koolstofarme energiebronnen wel vlotjes samenwerken.
Vooruitgaan in plaats van achteruitgaan.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 766
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

Ordon schreef:In België worden we dan ook al decennialang opgehouden door een anti-nucleaire brigade.
Wie zijn dat dan?
PS, MR, VLD, CDV en CDh die in 2009 beslisten om alle kerncentrales tegen 2025 te sluiten?
PS, SPa, MR, VLD, CDV en CDh die in 2013 beslisten om alle kerncentrales tegen 2025 te sluiten?
NVA, MR, Open VLD & CDV die in 2015 beslisten om alle kerncentrales tegen 2025 te sluiten?
PS, SPa, MR, VLD, CDV, Groen & Ecolo die in 2022 beslisten om 2 kerncentrales te verlengen tot 2035?
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

DOE Announces $20 Million to Produce Clean Hydrogen From Nuclear Power
WASHINGTON, D.C. — The U.S. Department of Energy (DOE) today announced $20 million in funding to demonstrate technology that will produce clean hydrogen energy from nuclear power. This innovative approach will allow clean hydrogen to serve as a source for zero-carbon electricity and represent an important economic product for nuclear plants beyond electricity.
Multifunctioneel inzetbaar, uiteraard.
Met groene waterstof, bekomen met behulp van nucleaire technologie, kan men uiteraard wat.
Helaas ontbreekt het in Belgiê, ook op dat vlak, aan enig initiatief.
Het land van de stilstand...
Het land van de kernuitstap...
Sommigen zijn nog naarstig op zoek hoe dat komt. :lol:

Afbeelding



[off-topic ]
[quote="warpozio2"][quote="Ordon"]In België worden we dan ook al decennialang opgehouden door een anti-nucleaire brigade.[/quote]

Wie zijn dat dan?
PS, MR, VLD, CDV en CDh die in 2009 beslisten om alle kerncentrales tegen 2025 te sluiten?
PS, SPa, MR, VLD, CDV en CDh die in 2013 beslisten om alle kerncentrales tegen 2025 te sluiten?
NVA, MR, Open VLD & CDV die in 2015 beslisten om alle kerncentrales tegen 2025 te sluiten?
PS, SPa, MR, VLD, CDV, Groen & Ecolo die in 2022 beslisten om 2 kerncentrales te verlengen tot 2035?[/quote]
Het lijkt me dat jouw meerkeuzevraag niet een omstandig en volledig antwoord bevat.
Niets nieuws onder de zon...
[/off-topic]
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 766
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

Sorry, hoe kon ik zo dom zijn.
Zowel in 2009, als in 2013, als in 2015 was het de donkerbruine partij Groen die vanuit de oppositie de verschillende regeringen dwong om de kernuitstap keer op keer te bevestigen 8)
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Als we het zo bekijken is VB de grootste gitzwarte saboteur van de kernenergie want zij zaten al die tijd in de oppositie en dus in de beste positie om energiebeleid te saboteren. :roll:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Zou nog wel kunnen aangezien de laatste jaren het VB de partij met de meest gerealiseerde punten is (zonder effectief ook maar in één regering te zitten) ...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

pfuhu schreef:Zou nog wel kunnen aangezien de laatste jaren het VB de partij met de meest gerealiseerde punten is (zonder effectief ook maar in één regering te zitten) ...
Klopt, er zijn amper nog vreemdelingen te vinden en de Belgische staat is ook al geschiedenis :lol:

Je hebt wel gelijk dat andere partijen fel opgeschoven zijn maar dat is eerder omdat ze denken zo de kiezers van VB terug te winnen. In de praktijk blijkt het echter veel moeilijker om dingen te realiseren ipv gewoon wat beloftes te maken die je toch niet moet waarmaken.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Op weg naar een wereld zonder kernafval mét kerncentrales. 8)
Er komt (eindelijk) schot in de zaak.

DOE Announces $48 Million For New Program to Securely and Economically Recycle Used Nuclear Fuel
WASHINGTON, D.C. —  The U.S. Department of Energy (DOE) today announced up to $48 million in funding for a new Advanced Research Projects Agency-Energy (ARPA-E) program that will support the deployment of Advanced Nuclear Reactor (AR) technology by providing safe and sustainable domestic fuel stocks.

The Converting UNF Radioisotopes Into Energy (CURIE) program focuses on substantially reducing the disposal impact of used nuclear fuel (UNF) and supporting a comprehensive national strategy to deal with waste safely and securely.
Ook de Amerikanen gaan voor het "sluiten van de brandstofcyclus":
  • ter verbetering van de energiezekerheid
  • ter bescherming van het milieu (geen langlevend kernafval meer)
  • om de Amerikaanse economie te dienen.
Fast neutron reactors (FNRs) which have a common objective of “closing” the fuel cycle, thereby allowing the reuse of nuclear fuel
for power generation, by reprocessing spent fuel.
Quasi gedaan met nucleair afval dus.
De Russen zijn wereldleider op dat vlak, maar ja, die zijn intussen "wat uit gratie" gevallen...

Een artikel over Fast Neutron Reactors.

~~~~~~~~~~
@ Dizzy
Gelieve ontopic te blijven!
Straks zijn jij en warpozio2 weer over GSMs of zo bezig.
Meer dan vervelend dat doelbewuste off-topic gedoe van jullie beiden.
Gelieve te stoppen met dit topic te vervuilen.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 766
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

terug on topic:
Wie zijn die anti-nucleaire brigade?

(of is dat weer een te directe vraag waar we geen antwoord op zullen krijgen?)
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

warpozio2 schreef:terug on topic:
Wie zijn die anti-nucleaire brigade?

(of is dat weer een te directe vraag waar we geen antwoord op zullen krijgen?)
Nee, daar ga ik niet op antwoorden.
Maar jij hoort er, mijn inziens, wél bij.
Punt.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

pfuhu schreef:Zou nog wel kunnen aangezien de laatste jaren het VB de partij met de meest gerealiseerde punten is (zonder effectief ook maar in één regering te zitten) ...
Als ik ze nog goed kan volgen wil Vlaams Belang groene Vlaamse kerncentrales bouwen en de kernuitstap terugdraaien.
Geen van beiden is al gerealiseerd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Ik had het dan ook niet over de energiegerelateerde punten.

Ik bedoelde idd zoals Dizzy bedoelt dat veel partijen aardig opgeschoven zijn waardoor het VB toch al (onrechtstreeks) aardig wat punten gerealiseerd heeft. Zeker niet alles, en zeker niet helemaal ... Maar wel ruim meer als sommige andere partijen die wél in de regering zaten.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 766
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

Ordon schreef:
warpozio2 schreef:terug on topic:
Wie zijn die anti-nucleaire brigade?

(of is dat weer een te directe vraag waar we geen antwoord op zullen krijgen?)
Nee, daar ga ik niet op antwoorden.
Maar jij hoort er, mijn inziens, wél bij.
Punt.
IK?
Waarschijnlijk heb je gelijk, kernenergie heeft de minste impact. In Finland bewijzen ze dat keer op keer.
Ik kijk alvast uit naar de eerste compacte modulaire centrale
Kritisch? zeker! Anti-nucleair? Dat betwijfel ik.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Ordon schreef:
warpozio2 schreef:terug on topic:
Wie zijn die anti-nucleaire brigade?

(of is dat weer een te directe vraag waar we geen antwoord op zullen krijgen?)
Nee, daar ga ik niet op antwoorden.
Maar jij hoort er, mijn inziens, wél bij.
Punt.
Mooi, klagen over offtopic gaan maar bij een concrete on-topic vraag weigeren om te antwoorden, de vraagsteller beschuldigen en dan de discussie willen afsluiten met "Punt".

Wie is de anti nucleaire brigade, een term die je zelf introduceerde? en waarom zouden die zoveel macht hebben dat ze zoveel regeringspartijen naar hun pijpen zouden kunnen laten dansen?
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
flupke19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 461
Lid geworden op: 23 mei 2013, 08:37
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 97 keer

Ordon schreef:Op weg naar een wereld zonder kernafval mét kerncentrales. 8)
Er komt (eindelijk) schot in de zaak.
Zucht... De Amerikanen gaan (eindelijk... jouw woorden) een budget tot $48 mio vrijmaken voor onderzoeksprojecten. Dus universiteiten e.d. kunnen onderzoeksprojecten indienen om eens te kijken of er eventueel een mogelijkheid zou bestaan om verbruikt kernafval opnieuw te kunnen gebruiken. Waarbij sowieso aan 5 voorwaarden voldaan moest zijn om in aanmerking te komen voor die fondsen. (papieren moesten tegen 14/4 binnen zijn, dus je bent te laat :-) )
Ondertussen bestaat dat afval-probleem al meer dan 60j en denken wij er aan om alles in kleilagen te begraven. (maar vermoedelijk zullen het weerom de gitzwarte groenen zijn, die een oplossing mordicus tegenhouden, zeker?)
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

@flupke19
Neen, jouw uitleg klopt niet.
Had je verder gelezen dan wist je dat er momenteel minstens vier FNRs in bedrijf zijn.
Diverse zijn ook al uit bedrijf genomen (de eerste dateert van 1951).
Het is dus niet of de mogelijkheid bestaat: dat werd in het verleden reeds bewezen.
Of men de brandstofcyclus sluit of het afval bijvoorbeeld onder de grond stopt: daar beslist natuurlijk ieder land autonoom over.
Haha, ja, ze doen dat zonder inspraak van de Belgische gitzwarte Groene partij. :lol:
Wetende dat er heden slechts een marginale hoeveelheid van de brandstof verbruikt wordt én de fossiele brandstoffen de schup op moeten, zet sommige landen er blijkbaar toe aan om zuiniger, en meer verantwoord, om te gaan omspringen met nucleaire brandstof en nucleair afval.

In België is er nog geen in bedrijf die de "brandstofcyclus kan sluiten" natuurlijk.
In land van de stilstand staat MYRRHA gepland (SCK CEN, Mol), mits ze de onderzoeksbudgetten los krijgen...

India, Rusland en China zien het wel op grote schaal. Die informatie vind je terug in de link die ik gegeven heb.
Daar zijn de werken begonnen: na grondige studie uiteraard.

~~~~~~~~~~~~~~~
@Dizzy :lol:

[quote="Dizzy"][quote="Ordon"][quote="warpozio2"]terug on topic:
Wie zijn die anti-nucleaire brigade?

(of is dat weer een te directe vraag waar we geen antwoord op zullen krijgen?)[/quote]
Nee, daar ga ik niet op antwoorden.
Maar jij hoort er, mijn inziens, wél bij.
Punt.[/quote]

Mooi, klagen over offtopic gaan maar bij een concrete on-topic vraag weigeren om te antwoorden, de vraagsteller beschuldigen en dan de discussie willen afsluiten met "Punt".

Wie is de anti nucleaire brigade, een term die je zelf introduceerde? en waarom zouden die zoveel macht hebben dat ze zoveel regeringspartijen naar hun pijpen zouden kunnen laten dansen?[/quote]
Wie dat exact is voor jou: dat zoek je zelf maar eens uit.
Haal desnoods je vergrootglas boven. :wink:
Wat die term betekent: daar zou je het antwoord wél op moeten kennen. Indien niet: tant pis.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

In de info die men opgeeft staat bij deze reactors telkens de woorden "experimenta"l en "demonstration". Bij die in Japan staat "maybe restart 2021".

Ondanks dat men er al decennia aan werkt is het dus nog altijd iets dat amper op grote schaal bestaat. Daar is uiteraard een reden voor en die reden is de complexiteit. Als je weet dat het al bijna onmogelijk geworden is om bestaande kerncentrales bij te bouwen en er investeerders voor te vinden dan zal dat niet beter zijn met centrales die nog veel complexer zijn en dus nog veel duurder zijn en nog langer vergen om te bouwen. Concreet komt dit opnieuw neer op dezelfde conclusie, too little, too late.

Jammer dat er niet ingegaan wordt op de ontopic vraag wie de antinucleaire brigade is en hoe ze zoveel partijen naar haar pijpen kan laten dansen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Buiten wat off-topic gezwets én halve of geheel vertekende beeldvormingen heb jij hier nog niets bijgedragen aan hoe kernenergie kan ingezet worden om de klimaatdoelstellingen (zero carbon) te helpen verwezenlijken.

Is dat de enige manier hoe jij je denkt nuttig te maken?

Inhoudelijk ga je zelden tot nooit in:
  • op de figuren die ik plaats
  • op de documenten die ik aanreik
  • op de links die ik plaats.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 766
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

Ordon,
Zoals ik bovenaan de pagina al schreef
De lap tekst die je hier plakt zal je waarschijnlijk vroeger ook al eens geplakt hebben.
Ik geef toe: als het lijkt op een platte kopie van een vroegere post ga ik jouw posts zelden lezen

Mijn excuses
If it looks the same it might be the same
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Ordon schreef:Buiten wat off-topic gezwets én halve of geheel vertekende beeldvormingen heb jij hier nog niets bijgedragen aan hoe kernenergie kan ingezet worden om de klimaatdoelstellingen (zero carbon) te helpen verwezenlijken.

Is dat de enige manier hoe jij je denkt nuttig te maken?

Inhoudelijk ga je zelden tot nooit in:
  • op de figuren die ik plaats
  • op de documenten die ik aanreik
  • op de links die ik plaats.
Alé, ipv gewoon te reageren op een volledige on-topic vraag die meerdere personen u al gesteld hebben, ga je gewoon wat schelden :roll:

Niemand gaat nog in op de figuren die je plaatst omdat je ze al -tig keer geplaatst hebt. Je ondervindt gewoon de nadelen van uw eigen manier van doen hier. Wil je een volwassen gesprek, respecteer de ander dan ook ipv af te komen met wat gratuite beledigingen en telkens dezelfde info.

Je doet precies dat als je maar vaak genoeg hetzelfde zegt dat anderen automatisch tot bekering zullen komen, zo werkt het dus niet.

En waarom zou ik moeten bijdragen aan hoe kernenergie zou moeten ingezet worden als mijn voorkeur uitgaat van een afbouw van kernenergie? Misschien had je liever dat enkel de mensen die het met u eens zijn deelnemen aan het debat maar ook dat is iets dat niet zo werkt op een publiek en open forum. Dit is niet het nucleair forum maar UB.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Ook in Polen komt er 8400 MW aan nucleaire POWER bij. 8)

Korea offers six reactors to Poland
Korea Hydro and Nuclear Power (KHNP) has submitted to Poland what the country called a "technical and price offer" for the construction of six APR-1400 reactors.

The KHNP delegation was led by CEO Jeong Jae-hoon with support from head of business development Yoosik Nam. Their offer provided for "the construction of six APR1400 reactors with a total capacity of 8.4 GW, the first of which could start operating in accordance with the schedule adopted in the Polish Nuclear Power Programme, i.e. in 2033," said the Polish Ministry for Climate and Energy.

The Polish government noted that three nuclear vendors had expressed interest in the country's programme: USA-based Westinghouse, France's EDF and KHNP of South Korea. As well as the Korean offer just received, it already has an offer from EDF based on the EPR2 reactor design and Westinghouse has until September this year to submit its offer, which will be based on the AP1000.

The APR-1400 is an evolutionary pressurised water reactor with its origins in the CE System 80+ model. Principally designed by Korea Engineering Company, it produces 1400 MWe and has a 60-year design life.

They would replace the coal-fired power stations that provide as much as 73% of electricity.
Zes dikke beren van 1400 MW het stuk.
Steenkool eruit.
Kerncentrales in de plaats.

Westinghouse en EDF hebben naast de deal gegrepen.

De nucleaire renaissance lijkt meer en meer tractie te krijgen.
Afin, behalve in het land waar surrealisme en stilstand hoogtij vieren natuurlijk. :lol:
Daar gaan ze binnenkort achteruit in plaats van vooruit: "dankzij" de Belgische gitzwarte Groene Partij...
The first two APR-1400 units - Shin Kori 3 and 4 - entered commercial operation in December 2016 and September 2019, respectively. Construction of two further APR-1400s as Shin Kori units 5 and 6 began in April 2017 and September 2018. These are scheduled to be commissioned in March 2023 and June 2024.

Four APR-1400s have also been built at Barakah in the United Arab Emirates. The first two of these units were connected to the grid in August 2020 and September 2021, respectively.
Ook Korea Hydro and Nuclear Power (KHNP) is dus duidelijk druk bezig met nieuwe kerncentrales te bouwen.
Bovenstaand bericht maakt melding van liefst veertien (14!) nieuwe kerncentrales van 1400 MW die KHNP de laatste jaren gebouwd heeft, aan het bouwen is of gaat bouwen.

Wie van de anti-nucleaire brigade had hier, op dit publieke UB forum, het duidelijk zwaar vertekende beeld opgehangen dat er geen investeerders meer te vinden waren voor nieuwe kerncentrales? :think:
Zelfs de Arabieren, met hun grote hoeveelheden fossiele brandstoffen in hun super zonnig land, hebben gekozen voor vier kerncentrales van 1400 MW van KHNP...

De retoriek en desinformatie die een aantal leden van de anti-nucleaire brigade hier in dit topic tentoonspreiden kan zich meten met wat we momenteel vanuit die agressor in het Rusland-Oekraïne conflict voor de voeten geworpen krijgen.

Afbeelding

En een plaatje van zo'n APR-1400. :lol:
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

LePen heeft het niet gehaald en dat is ook voor het thema energie een goeie zaak.
Zij was namelijk van plan om de weinige windmolens die Frankrijk nu al heeft en die spotgoedkope energie leveren en niet om de haverklap uitvallen, te laten afbreken.
Macron wil net inzetten op méér windmolens.

Tegelijk ook op meer kerncentrales. Maar ik weet niet waar hij daar de investeerders voor gaat vinden :).

Ondertussen braken mijn PV's meer energie uit, dan dat ik zou kunnen "oprijden" met een EV.
Al moet ik nog 3 jaar wachten op een EV...
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

heist_175 schreef: Ondertussen braken mijn PV's meer energie uit, dan dat ik zou kunnen "oprijden" met een EV.
Dat is niet erg want zolang je aan het net verbonden bent kunnen anderen, die hopen dat nucleaire energie al hun problemen in de nabije toekomst gaat oplossen, dan van die overproductie mee genieten.
Het wordt, als men hier op dezelfde ingeslagen weg blijft verdergaan => veel plannen, geen daadkracht, pas echt spannend tussen 2025 en 2027 wanneer tussen november en februari er onvoldoende HE zal zijn (wegens al jaren onderinvestering in de sector en verspilling van schaarse middelen aan voorbijgestreefde installaties en het doorsluizen van winsten naar het buitenland ipv te herinvesteren) en de nucleaire sector (wegens 20 jaar niets doen en alleen verder doen op wat al was) niet klaar is om het gat veroorzaakt door het wegvallen van een deel van haar capaciteit tijdig op te vullen.

Het basisprobleem is dat men in België al jaren niet meer weet wat men wil en dus geen keuzes meer maakt en al helemaal niet meer uitvoert. Of beter dat de ene partij niets meer gunt aan een andere en men nog liever oplossingen blokkeert dan gezamenlijk tot een oplossing te komen. De nefaste gevolgen daarvan zijn toch voor de anderen en voor later.
Maar zoals het gezegde: niet kiezen is ook kiezen. Alleen zou de uitkomst van die keuze over een paar jaar voor een groot deel van de consumenten wel eens lelijk kunnen tegenvallen. En dat kunnen ook zij weer stellen dat ze het niet hadden zien aankomen.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Vergeet vooral niet te vermelden hoeveel ton CO2 en andere broeikasgassen je hebt vermeden met je planneke. :lol:

Afbeelding

Vergeet alvast niet na te kijken:
  • of er genoeg beschikbare grond is in het land waar je je planneke graag wil uitgevoerd zien. :wink:
  • welk het energieverbruik is (per capita).
Afbeelding

Afbeelding
"Naast de energiesector heeft ook het debat over het klimaat een transitie nodig. Namelijk die van ideologie en wensdenken, naar feiten, cijfers en rationaliteit."
:beerchug:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Men blijft dezelfde fout maken alsof de natuur zich ook maar iets aantrekt van ideologie, plannen, wensen of haalbaarheid van iets als de mens. Het is alsof uw huis in de fik staat en je besluit om nog even te wachten om de brandweer te bellen tot de prijzen beter zijn :lol:

Je doet iets tegen de klimaatverandering of de natuur zal iets aan ons doen en ze zal niet komen vragen of we het haalbaar vinden. In oa Pepinster weten ze het al.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Weerleg de cijfers dan hé.
De Nederlanders hebben niet genoeg beschikbare grond en in Tsjechië is het al helemaal een ramp.

Toch wel bijzonder hoe snel ge er weer bij zijt om naar mijn plaatjes te kijken "die niemand nog wil zien" en mijn lappen tekst "die niemand leest". 8)
Laatst gewijzigd door Ordon op 04 mei 2022, 11:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

We zouden kunnen wachten tot je een antwoord geeft op de on-topic vraag over de hoe de antinucleaire brigade 20 jaar beleid kan sturen... maar zo ver ga ik niet.

Om te beseffen dat HE, zoals alles, plaats inneemt daarvoor heeft niemand plaatjes nodig.

Anderzijds is er ook nog een immense ruimte om bvb alleen maar ZP te installeren op daken die niets anders doen dan dak zijn. Daarnaast zijn er nog tal van andere technieken en mogelijkheden. 1 uur zon is voldoende energie om een heel jaar voldoende energie te voorzien, het is dus geen kwestie van aanbod, wel van wil om voluit in te zetten op alle mogelijkheden die HE biedt. Doe je dat, dan heb je de gigantische risico's van kernenergie niet nodig.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Cijfers Dizzy.
Geen gezwets.

Heel simpel: cijfers.
En die cijfers vertellen iets héél anders dan wat jij hier mensen tracht voor te houden.

Uit bovenstaande cijfers blijkt overduidelijk dat de Nederlanders hebben niet genoeg beschikbare grond hebben en in Tsjechië is het al helemaal een ramp.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Merci voor de weer vriendelijke persoonlijke belediging... terwijl ik het gewoon eens met je ben. :roll:

Waarom moet ik cijfers geven over cijfers die ik niet eens betwist?
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Neen, Dizzy, je bent al erg lang bezig om een moderator te laten tussenkomen...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Ordon schreef:Neen, Dizzy, je bent al erg lang bezig om een moderator te laten tussenkomen...
Dat kan ik niet als ik het al zou willen, ze komen enkel tussen bij aanhoudende persoonlijke beledigingen die niemand u kan verplichten.

Je gaat echter weer off-topic. Antwoord liever op de hier door anderen al gestelde vraag hoe het precies zit met de antinucleaiere brigade.

on topic:
Ondanks de stijgende kosten voor grondstoffen zal er voor 290 gigawatt aan nieuwe zonnepanelen en windturbines gebouwd worden, blijkt uit nieuwe cijfers van het IEA. Daarmee wordt het record van vorig jaar opnieuw verpulverd.
‘Het cijfer van 290 gigawatt dit jaar is opnieuw een teken dat er een nieuwe globale energie-economie aan het opkomen is.’

Het agentschap verwacht dat de wereldwijde capaciteit aan groene elektriciteit in de volgende 5 jaar met 60% zal stijgen tot meer dan 4800 gigawatt. Ter vergelijking: dat is totale huidige capaciteit van fossiele brandstoffen en nucleaire energie samen.

Als er de volgende vijf jaar nieuwe capaciteit bijkomt op het net, zal die in 95% van de gevallen hernieuwbaar zijn, denkt het IEA, en in meer dan de helft van de gevallen gaat het om zonne-energie.

‘Het cijfer van 290 gigawatt dit jaar is opnieuw een teken dat er een nieuwe globale energie-economie aan het opkomen is’, zegt IEA-directeur Fatih Birol in een reactie. ‘De hoge prijzen van grondstoffen en energie die we vandaag zien vormen een nieuwe uitdaging, maar de dure prijzen voor fossiele brandstoffen maken hernieuwbare energie ook concurrentiëler.’

Er is ook overal sterke groei. China blijft wereldleider qua volume. Tegen 2026 - vier jaar eerder dan voorzien - zal het land 1200 gigawatt aan groene capaciteit hebben. India zal naar alle waarschijnlijkheid de snelste groeier worden, met een verdubbeling van de nieuwe installaties tegenover de voorbije 5 jaar.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”