Livestream event: wat nodig?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 651
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 33 keer

De communicatiedienst op mijn werk informeerde of ze een live presentatie (mini congres) zouden kunnen live streamen via Youtube, en wat daarvoor nodig is.
Enig minpunt: 't is een experiment, en dus mag het bij voorkeur niet teveel (lees: niets :) ) kosten...

OBS gebruiken lijkt dan alvast de meest logische keuze (hebben we een tijd geleden al eens iets mee gedaan). Maar wat zou dan de suggestie zijn aan de 'capture' kant?

- Beeld: Enkele degelijke USB/webcams voor de 2 cameraposities??
- Geluid: iets van draadloze dasspeldmicrofoon???
- Capture van de eigenlijke presentatie (powerpoint) die draait op een andere PC (gekoppeld met de projector in de zaal..).. (pc's wel in 1 netwerk/domein)

Nogmaals ten overvloede: het is een eerste experiment, misschien dat we bij groot succes later een budget kunnen lospeuteren, maar nu is het eerder een proof-of-concept.. (dasspeld micro hardware zal ik wel moeten/kunnen aankopen)

Tim
Wotere
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 okt 2021, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 2 keer

een green screen (chroma key) om de presentatie via obs op te projecteren

En om het leven te vereenvoudigen: Blackmagic ATEM Mini
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1106
Lid geworden op: 08 mar 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 119 keer

Voor capture van de presentatie op een andere PC kan je obs-ndi gebruiken. Je kan hiermee OBS videostreams verzenden en ontvangen via het netwerk (NDI is een video-over-ip codec). Op de capture PC laat je OBS streamen naar de NDI Output (beeld capture van de presentatie dus), en op de streaming PC kan je deze vervolgens importeren als een NDI source - net alsof het een lokale bron zoals een webcam is.
Gebruikersavatar
cyberbug
Premium Member
Premium Member
Berichten: 460
Lid geworden op: 08 okt 2005, 14:37
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 77 keer
Contacteer:

1 Connectie: is er degelijk internet aanwezig op de locatie vanwaar je wilt streamen ? (vanop het bedrijf zelfs zal dit meestal wel geen probleem zijn)
voorzie toch zeker 10mbit upload. (indien dit op locatie is kan je eventueel gebruik maken van 4G met een via usb ge-tetherede smartphone met voldoende data, 4GB per uur moet voldoende zijn)

2 Beeld: webcams geven niet altijd een goed beeld (tenzij vrij dure) en zijn zeker niet ideaal als je de sprekers vanop een afstand in beeld wil brengen.
een goedkoop alternatief kan zijn om hier een degelijke smartphone voor te gebruiken (deze geven meestal een beter beeld dan menig webcam) er bestaan apps voor om deze als webcam te gebruiken.
voorzie dan wel een systeem of statief zodat je deze vast kan zetten.

deze mount van 14€ kan je bijvoorbeeld op een statief monteren https://www.amazon.nl/Cenawin-Universel ... B08M3B71Y3
en deze van 19€ is inclusief 157cm statief en BT remote: https://www.amazon.nl/UBeesize-Telefoon ... B08SWFLRDX

3 Belichting: met webcams of smartphones maakt goede belichting een wereld van verschil. zorg dat je ruimte goed verlicht is en zonder tegenlicht.
je kan desnoods altijd goedkope studio belichting aankopen (dit kan later ook nog van pas komen op de personeelsdienst bijvoorbeeld om bijvoorbeeld personeelsfoto's te nemen voor op de badges...)
bijvoorbeeld deze set voor 100€ https://www.amazon.nl/Neewer-studiolamp ... 01CVGWALM/

4 Audio: ingebouwde mic's zijn meestal wel voldoende voor spraak, maar vanop een afstand vaak wat minder.
beraad (met 2meter verlengkabel) Bijvoorbeeld deze voor rond de 20€ https://www.amazon.nl/MOSOTECH-omnidire ... 08NCL4HYR/
draadloos kan je bijvoorbeeld bluetooth oortjes gebruiken

ens als laatste
- kijk wat eventueel al aanwezig is binnen je bedrijf.
- Test je opstelling op voorhand en experimenteer...
Greetz cyberbug

Afbeelding
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 651
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 33 keer

Samenvattend reageren op alle reacties..

- Blackmagic Atem is iets waar ik finaal naartoe wil, maar aangezien die dingen volgens mij allemaal HDMI inputs hebben ben ik dan meteen verplicht om een andere categorie camera's in te schakelen..

- greenkey: is een live presentatie waarbij er (ook) volk in de zaal zit.. Dus niet van toepassing :)

- obs-ndi.. Heb ik weer wat mee bijgeleerd.... Ga ik zeker even mee aan de slag..

- bandbreedte is geen probleem.. 1Gig uplink beschikbaar, dus daar blijft ten allen tijde genoeg beschikbaar (en ik ben ook niet van plan om in 4K te gaan streamen...

- Foon als camera gebruiken lijkt me wel iets... Ik vermoed dat ik de telefoons dan toch sowieso via USB aan de PC hang? En dat ik dan toch ergens een specifieke app, dan wel driver op de PC nodig heb?? En die 19€ voor een statief is wel belachelijk weinig, dat zal er wel nog van af kunnen :)

- Voor de audio wil ik toch op zoek naar dasspeld of iets gelijkaardig, ook al omdat de spreker kan rondlopen, en dus niet achter een spreekgestoelte blijft staan... Afstand tot "regie" is wel 18 meter, dus draadloos zal de meest praktische oplossing bieden denk ik..


Edit: ondertussen app gevonden die van telefoon een IP camera maakt.. Ga ik testen over een dedicated wifi netwerkje, spaart kabels uit..
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1106
Lid geworden op: 08 mar 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 119 keer

Afstand tot "regie" is wel 18 meter, dus draadloos zal de meest praktische oplossing bieden denk ik..
Awel, met mijn vorige comment nog vergeten zeggen dat je die NDI plugin dus ook kan gebruiken voor audio. Je zou de micro aan de capture PC bij het podium kunnen hangen en die audio mee sturen met de capture stream. Vanuit 1 OBS instantie kan je ook meerdere streams tegelijk op het netwerk zetten en kiezen welke source je wil per stream (met NDI Filter), bv. 1 stream enkel met het PC beeld, 1 met de micro audio, 1 met een webcam die er ook aan hangt, beeld+audio samen enz. Je kan dus elke bron die beschikbaar is op de capture PC omzetten in een stream en deze dan allemaal individueel regisseren met de streaming PC. Heb wel geen idee hoeveel bandbreedte en cpu dit in beslag neemt indien je er meerdere tegelijk doet, maar heb dit in het verleden al eens gedaan met een video en audio stream apart en dat werkte perfect.
Wotere
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 okt 2021, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 2 keer

tdemeyer schreef:
- Blackmagic Atem is iets waar ik finaal naartoe wil, maar aangezien die dingen volgens mij allemaal HDMI inputs hebben ben ik dan meteen verplicht om een andere categorie camera's in te schakelen..
Met de FiLMiC Pro app kan je van een smartphone een hdmi output maken om aan te sluiten op de blackmagic atem
Flippi
Premium Member
Premium Member
Berichten: 683
Lid geworden op: 26 jan 2011, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 64 keer

Misschien niet direct een oplossing voor jouw vraag, maar ik plaats hier nog eens de link naar een item in dezelfde sfeer op dit forum: Event streamen via 4G.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Ik ben zelf professioneel bezig met het streamen van events.
Mijn oplossingen zijn dus hier niet relevant want wellicht te duur. Maar 2 opmerkingen daarover:

- wees gerust: ik heb alle cheap solutions getest maar in een professionele context (B2B, B2C) waar je geen gezichtsverlies wil lijden voldoen ze niet.
- in die professionele context worden wel budgetten vrijgemaakt voor de uitnodigingen, de beachvlaggen en rollups, de hostessen, de catering, het drukwerk, de copywriter, etc. Maar als het over streaming gaat, dan mag het plots weer "doe het zelf" zijn en mag het niets kosten.
Het doet me terugdenken aan het begin van de DTP. Alsof iedereen met behulp van wat software zelf professioneel opmaakwerk kon doen. Dat bleek uiteindelijk niet zo te zijn.
Laatst gewijzigd door R2D2 op 07 nov 2021, 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Ik vrees ook voor het gezichtsverlies...

Ik heb het laatst gezien.
"oh, ik ga de muziek streamen van mijn gsm, kijk kijk, dat werkt perfect. Dan liepen er plots een tiental mensen tussen de gsm en de ontvanger en 't feest was gedaan.

Zoiets wil je toch niet meemaken... :roll:

Dat je niet onmiddellijk alle toeters en bellen kan kopen is logisch, maar huur het dan. Er is wel budget om de kuisploeg een keer extra alles te laten kuisen, maar de façade van je event mag niets kosten.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Oh, topic gemist ...

Hier op het werk heb ik een setup uitgewerkt om demo's te geven aan klanten met video en audio ...

- als PC een Hades Canyon NUC, die heeft genoeg USB poorten, en geeft daar ook goed stabiel stroom op.
- Alles uiteraard ineen gemixed met OBS, voorzien van scenes in de huisstijl en output ofwel naar Teams (als het intern is) of GoToTraining of GoToMeeting).
- Camera's zijn 2x 4K Brio webcams: deze videofeeds moeten hoge kwaliteit en HDR hebben
- Daarnaast nog 3x C925e camera's voor overzicht-shots
- Al deze USB webcams zijn met 10/15/20m USB verlengkabels aangesloten, camera's staan zelf op statieven
- Via de "Instant Webcam" app op een iPhone op een gimbal om detailshots te geven en dat het wat stabiel blijft
- Aparte Syno RT2600ac zodat die wireless camera op de iPhone geen vertraging heeft, want veel videofeeds worden samen getoond.
- met een iPod in een wrist-band kan de gimbal operator eenvoudig switchen van scene met de mobiele Stream Deck app
- nog wat extra's zoals een 75" TV waarop het beeld dat naar de klant gestuurd wordt gedupliceerd wordt zodat iedereen ziet wat de klant ziet

Dat gebruiken we nu al sinds maart 2020, en ik heb zo ongeveer 11 setups voor alle vestigingen over de hele wereld ineen gebokst.
Na een korte stoomcursus (hoe voeg je de namen in de scene toe, etc) is iedereen daar onmiddellijk weg mee :-)
Bijlagen
IMG_4748.jpeg
(432.66 KiB) Nog niet gedownload
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
gimic
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 22 mei 2003, 23:48
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 13 keer

Als het een vzw of een school betreft kan je de nodige apparatuur huren bij de provincie. Er is daar een speciaal pakket voor voorzien.

- Camera
- statief
- hdmi naar usb converter (die werkt in Obs)

- dasspeld micros zijn appart te huren.

https://uitleendienst.west-vlaanderen.b ... amera-hdmi
Yazi
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 jan 2022, 20:16

selder schreef: Hier op het werk heb ik een setup uitgewerkt om demo's te geven aan klanten met video en audio ...
Welk bedrijf werk je?

Kan je een set aanbieden of de nodige hulp bij eerste opzet?
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Voor geld danst de beer, als je mijn hulp wilt, contacteer me maar via PM :-)
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”