Uitdoven ICE-voertuigen

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Ja, knalgas uit een reageerbuisje, dat waren tijden. Over waterstof hangt bij velen nog het Hindenburg complex.

Ik zie regelmatig vloeibare zuurstof. Het is één van de mooiste dingen die ik al gezien heb trouwens. :wink:

In de elektrolyse gaat de zuurstof onmiddellijk naar de vogeltjes en heb je geen bijkomend risico. Als je die zuivere zuurstof wil gaan opconcentreren of zelfs cryogeen en vloeibaar gaat maken heb je natuurlijk een ander verhaal.

De vergelijking die ik maak met aardgas gaat over de verspreiding en uitdunning van een gaswolk. Wanneer waterstof vrij komt zal het door zijn zeer ijle eigenschap onmiddellijk sterk in de lucht verdunnen waardoor je eigenlijk het risico op explosie onmiddellijk naar nul herleid ondanks de brede explosielimieten. Het zal eerder gaan branden dan knallen.
Aardgas daarentegen blijft geconcentreerd en is daardoor vele malen gevaarlijker.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Toch een zuurkast, de afvoer ervan, een halve gang, de afvoer tot op het dak, de afzuiging op het dak, een muur, wat deuren etc weten "last hebben" van een beetje knalgas. :wink:

Wat ik maar wou zeggen is: als het verkeerd gaat dan toch liever "wat verder" weg.
Tessenderlo chemie heeft ook ooit een accident gehad hé
Het dorp werd zo goed als van de kaart geveegd.
Dat voorkomen dus. :wink:

Wat niet wil zeggen dat het niet gebruikt kan worden hé...
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 50 keer

Ordon schreef:
Wat ik maar wou zeggen is: als het verkeerd gaat dan toch liever "wat verder" weg.
Tessenderlo chemie heeft ook ooit een accident gehad hé
Het dorp werd zo goed als van de kaart geveegd.
Dat voorkomen dus. :wink:

Wat niet wil zeggen dat het niet gebruikt kan worden hé...
Dat is nu wel de fameuze ammoniumnitraat zoals in libanon vorig jaar.
Maar zoals met alles, een analyse maken om zo risico's te vermijden of op zijn minst te minimaliseren.


Het is idd de Hindenburg en het woord 'Waterstofbom' die waterstof de slechte naam geven.
Maar de stoffen die wij nu dagelijks gebruiken, zijn eigenlijk moeilijker om veilig mee om te gaan en daar slagen we in.


Maarja, waterstof zie ik pas gebeuren als we een overvloed van energie hebben. Dan maakt efficiëntie zelfs niet zo veel meer uit, we hebben dan toch energie zat. Maarja, moet er eerst een overvloed aan energie opgewekt worden.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Men heeft inderdaad al erg veel geleerd en verbeterd: al doende en met fouten natuurlijk.
Zoals de Sevesoramp.
Met in haar kielzog de Europese Seveso-richtlijn.

Maar ja, hoe gaat dat?
Fabriek: en mensen gaan/gingen dichtbij wonen hé.
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Locatie: Nossegem
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 24 keer

tom35 schreef:Ik vraag me in heel dit verhaal af of er een oplossing is om met de wagen überhaupt nog op vakantie te gaan.. Dit wordt angstvallig gezwegen maar kan je je voorstellen dat al die wagens op bv de Franse autostrades zich na 400km aan een snellader moeten gaan hangen voor pakweg een half uur.. Dan gaat met de autostrade mogen volbouwen met kerncentrales en mag je 2 dagen aanschuiven . Of zouden we allemaal terug met het vliegtuig op vakantie gaan of mss mogen we zelfs niet meer gaan en is het alleen nog werken tot we dood vallen..
Je kan vandaag niet met een ev over en weer rijden van Antwerpen naar Oostende zonder laden. Hoeveel giga laadpalen ga je ad kust moeten plaatsen om die autos in de zomer op te laden en in de winter te staan blinken..
Diegenen die echt niet doorhebben dat dit niet gaat werken die zijn oerdom...
Wie gaat trouwens 60-80k op tafel kunnen leggen , want voor minder heb je een auto met 8 Duracell aaa batterijen in en geraak je amper over en weer van Antwerpen naar Brussel..
Dan zullen we nog maar zwijgen van de renovatiekost die ze ook door ons strot gaan duwen..



Tom
een tijd geleden vertrok ik samen met de echtgenote in onze Tesla model 3 van zaventem naar luxemburg (het land) met de batterij geladen op 80%. Gereden aan de toegelaten snelheid, ginds nog wat rondgereden en bij thuiskomst had ik nog 14% over.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

q-tec schreef: 20V turbo :angel: Nog wat werk aan maar tegen volgende zomer nieuwe daily driver.
Zalige auto! Dat waren die met dat gigantische "turbogat" denk ik he, eigenlijk is dat wel fun :) Ik heb er zelf nooit mee gereden maar het lijkt me bijna zo leuk als mijn full electric.

Die 9.1l/100km ga je wel uit je footer mogen halen denk ik :)
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 50 keer

Ik ga eerlijk zijn, zo op reis gaan met een ev spreekt mij wel aan.
terug een ander avontuur als met een ice. Beetje route plannen, minder km's per dag en dan hopelijk meer bezig zijn met de reis zelf ipv de bestemming.

Dus zeker in begin een beetje mindset veranderen, maar da's ook avontuur he.

PS. Ik begrijp dat dit niet een avontuur is dat iedereen genegen zou zijn. ;p
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Belgissschenaap schreef:Ik ga eerlijk zijn, zo op reis gaan met een ev spreekt mij wel aan.
terug een ander avontuur als met een ice. Beetje route plannen, minder km's per dag en dan hopelijk meer bezig zijn met de reis zelf ipv de bestemming.
Dat hangt natuurlijk af van het type reis... in de zomer kan het ontspannend zijn om eventueel onderweg nog wat te bezoeken/overnachten, als ik echter ga skiën dan wil ik daar zo gewoon zo snel mogelijk zijn en is iedere minuut laden bij wijze van spreken er één teveel.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Wotere schreef:
Joe de Mannen schreef:
Iemand voelt zich duidelijk aangesproken.
Maar om te antwoorden op je opmerking, het ging over het laadvermogen van caravans en mobilhomes.

J.
Eerst zeur je over de omvang van campers en caravans, om nadien te zeuren dat je eigenlijk bedoelde om te zeuren over de laadvermogens?

Volgens mij voel jij je vooral niet aangesproken door camperen, geen probleem natuurlijk.
Maar zeur dan ook niet over zaken waar je blijkbaar niets van af weet.
Dan maar zo: een grote camper met veel luxe weegt meer dan een kleine met minder toeters en bellen.
Dus laadvermogen en grootte zijn rechtstreeks verbonden met mekaar. Simpeler kan ik het niet maken.
Na 40 jaar camperen heb ik al veel gezien. Vooral dat die met de grootste camper het hardste zagen ... over een ander.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Ik zal zeer blij zijn als de ICE verdwenen zullen zijn.
1, ik woon in een stad en word wakker in een cocktail van uitlaatgassen. Of er staat weer een diesel om god weet welke reden stationair te draaien voor mijn deur waardoor de uitlaatgassen al snel mijn kantoor vullen waardoor verder werken onmogelijk wordt.
2, behalve het zinloos stationair draaien vinden meer en meer petrolheads dat een lawaaierige uitlaat en dito rijstijl hun mannelijkheid extra accentueert.

Fantastisch om dan een EV of Hybrid voorbij zien te suizen, waarbij je enkel nog het rolgeluid hoort. Zalig en rustgevend. Idem voor de elektrische deelscooters.
Area57
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 48
Lid geworden op: 11 jan 2013, 00:21
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 1 keer

Wat er gebeurt eigenlijk met de lokale elektriciteitsnetwerken als iedereen met een wagen s'nachts zou opladen?
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 608
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 30 keer

WalterB1 schreef:
In elk geval heeft elk nieuw ICE-voertuig dat je nu koopt een vervaldatum op gebruiksniveau. Of toch minstens een onzekere datum. Dat zal denk een flinke periode daarvoor mensen er voor laten kiezen om geen nieuwe wagen te kopen. En als het echt nodig is een elektrische. Dat is mijn plan voor mijn auto van 2011.
Ik volg dit. Mijn strategie:
- ik rij professioneel met een Lexus hybride die nu 5 jaar oud is, het ding is gebouwd als een tank en kan nog zeker 10 jaar mee
- bovendien... voor een Toyota is er altijd vraag in het buitenland, dus ik krijg het ding altijd verkocht, ook binnen 10 jaar
- fiscaal zou ik gerust mogen een nieuwe wagen kopen (komt kostprijsgewijs ongeveer even duur uit als wagen houden), maar ik weiger dit spelletje mee te spelen want de fiscale regels veranderen elk jaar en zullen blijven veranderen
- resultaat: het plan is is nog 5 tot 10 jaar te wachten om een nieuw voertuig te kopen, en te kijken wat de toekomst zal geven... reden...
- en als ik morgen m'n wagen verlies door een ongeval... dan zal ik wel moeten een BEV kiezen. Flink tegen m'n zin.

Ik heb absoluut nul-komma-nul geloof in het algemeen doorbreken van de BEV. Deze technologie zal hoogstens een deel vormen van de toekomstige tranportmix. Zoals de politiek het nu voorstelt wordt de BEV de enige oplossing. Dit is fout. Volgens mij heeft de politiek zich de xste keer laten ringeloren door de autoindustrie (die het toegegeven niet gemakkelijk heeft en vecht voor z'n toekomst). Nu zal iedereen die de centen heeft toch maar zijn portefeuille trekken om zichzelf een BEV te kopen, en zo voor de hoognodige omzet zorgen bij autobouwers. De hoop is dat die groene wagens daarna doorsijpelen op de 2de handsmarkt en zo het autocircuit vergroenen. Ik vrees dat de wederverkoopwaarde van een 5 jaar oude BEV nul zal zijn. Auto's worden op deze manier de volgende smartphones. Waardeloos na 5 jaar. Een positief punt (of negatief, het is maar zoals je het bekijkt), is dat het niet zo is dat batterijtechnologie een technologische verbeteringsfactor in veelhouden in petto heeft. Ik wil daarmee zeggen: er staat geen batterijtechniek op stapel die ervoor zorgt dat de range al is het maar verdubbelt. laat staan x2 of x3 gaat. Of dat een techniek zou ontstaan die ervoor zorgt dat een batterij onverslijtbaar is. Of een technologie die zorgt dat batterijen geen zelfdzame aardmetalen gebruiken (hoewel Stellantis mogelijk een interessante piste bezig is). Ik wil maar zeggen: BEV's zijn pretty saai qua techniek en toekomstige ontwikkelingen vanuit consumentenstandpunt. Misschien kunnen ze zoals in de Porsche Taycan 2 versnellingen in een BEV monteren ipv 1, of laadsnelheid nog wat opdrijven, maar dat is het dan ook. De marketeers van de automerken zullen de komende jaren nog werk hebben om hun onderscheidende factor in de verf te zetten, en de wagens te "badgen". Zoals er "ABS" op de achterklep stond 40 jaar geleden. En het getouwtrek over het uniformiseren van laadpalen, en de prijsaanduiding van de energie, enz... dit moet nog allemaal starten of is nog bezig. Mijn voorspelling is dat BEV-autobouwers die updates / upgrades voorzien zowel van batterijen als van software, of hun batterijen kunnen laten vervangen door 3de partij modellen (Nissan geeft de de mogelijkheid voor de oude Leaf) wel een toekomst kunnen hebben. Of het een mooie toekomst is, dat weet ik niet, want dit staat in schril contrast met hun oeroude businessmodel (nieuwe hardware slijten, en mensen pushen geld uit te geven voor opties en premium spul). BEV's zullen zeker een toekomst hebben voor kleinere wagens binnen een stads-sfeer, eventueel in een abonnementsformule. De helft van de BEV's die nu ontwikkeld werden en rondrijden staan aan de andere kant van het spectrum: het zijn grote premium SUV's.

Vervolgens is mijn voorspelling is dat binnen 5 tot 10 jaar waterstof als energiebron voor transport onvermijdelijk is. Er komen sowieso waterstof-tankstations voor vrachtwagens, dus de stap naar personenvoertuigen is compleet logisch. Eenmaal we zover zijn, zal het hele circus zich nog eens herhalen. Iedereen trekt nog maar eens zijn portefeuille, dumpt zijn geïnstalleerde laadpalen, en de autosector kan zichzelf een 2de keer heruitvinden, en hopelijk ook een 2de keer langs de kassa passeren.

Wat ik wil zeggen. Er staat zoveel te veranderen, en er zijn geen winsten voor early adopters (*) te halen, zodat de kat uit de boom kijken een goede strategie is.

(*) uitzondering de eerste Tesla kopers, die 100% gelijk hebben gehad om een 120% aftrekbare wagen te kopen met levenslange gratis toegang tot de superchargers...
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

jutuiz schreef: Ik vrees dat de wederverkoopwaarde van een 5 jaar oude BEV nul zal zijn. Auto's worden op deze manier de volgende smartphones. Waardeloos na 5 jaar.
Ik denk net omgekeerd. Kijk nu al maar eens naar 2e hands prijzen van elektrische wagens, en ze zullen in verhouding tot ICE maar in waarde stijgen de komende jaren.

De batterijen van een Tesla houden het in ieder geval lang vol: https://insideevs.com/news/525820/tesla ... ention-90/

Waterstof is zeker een mogelijkheid, maar binnen 5 jaar niet denk ik. Ook niet binnen 10.
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 608
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 30 keer

ddd schreef:
jutuiz schreef: Ik vrees dat de wederverkoopwaarde van een 5 jaar oude BEV nul zal zijn. Auto's worden op deze manier de volgende smartphones. Waardeloos na 5 jaar.
Ik denk net omgekeerd. Kijk nu al maar eens naar 2e hands prijzen van elektrische wagens, en ze zullen in verhouding tot ICE maar in waarde stijgen de komende jaren. De batterijen van een Tesla houden het in ieder geval lang vol: https://insideevs.com/news/525820/tesla ... ention-90/
Tesla geeft idd het goede voorbeeld. Absoluut. Het punt is dat Tesla op dat vlak al een reputatie heeft kunnen opbouwen. Het is niet van horen zeggen dat de batterijen nog OK zijn, het is zo gewoon in de feiten.

Maar zijn zoveel variabelen, het kan echt alle kanten uit. Momenteel is een tekort aan aanbod, en er is voldoende vraag naar BEV's. BEV's die nog peperduur zijn nieuw. Dat ondersteunt de 2de hands prijs. Maar ook. Als de prijs van de wagens explodeert omwille van de prijs van de batterijen dan zouden huidige BEV bezitters wel eens een heel mooie 2de handsprijs kunnen krijgen tov hun nu uitgegeven waarde.

Ik geef toe: ik neig naar het smartphone scenario omwille andere verhalen die ik al gehoord heb (met I3 bvb), maar het kan nog alle kanten uit. Ik zou niet graag een leasingmaatschappij runnen.
profke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 273
Lid geworden op: 14 aug 2010, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 24 keer

Area57 schreef:Wat er gebeurt eigenlijk met de lokale elektriciteitsnetwerken als iedereen met een wagen s'nachts zou opladen?
Dat wordt een electriciteitsNIET


zeer kort: een "traaglader" gebruikt ~3.5 kW

een gemiddelde straatleiding is voorzien op een gemiddeld gebruik van 3.25kW/aansluiting. (vandaar het "basis"tarief bij een analoge meter voor de capaciteitsheffing die in juli ingaat)

dus: als je zowel electrisch kookt als je wagen insteekt. en je buurman ook, en zijn buurman ook, enzoverder dan gaat het licht uit.
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

jutuiz schreef: Ik geef toe: ik neig naar het smartphone scenario omwille andere verhalen die ik al gehoord heb (met I3 bvb), maar het kan nog alle kanten uit. Ik zou niet graag een leasingmaatschappij runnen.
Verhalen zoals?

Ik denk dat we waterstof niet gaan zien in personenwagens. We gaan dat wel zien in schepen, vliegtuigen, treinen, andere grote zaken, eventueel misschien grote vrachtwagens. Het probleem met waterstof is de enorme inefficiëntie ervan. BEV is echt absurd veel efficiënter (lees: minder energieverspilling) en die trein is ook echt wel vertrokken nu. Die gaat niet beginnen keren binnen 5-10 jaar.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

profke schreef:
dus: als je zowel electrisch kookt als je wagen insteekt. en je buurman ook, en zijn buurman ook, enzoverder dan gaat het licht uit.
As if. Alsof EV's de enige grootverbruikers zijn. Enig idee welke vermogens de koelinstallatie van de buurtwinkel, de ovens van bakkers en restaurants trekken? Om nog maar te zwijgen van allerlei grootverbruikers die er de laatste jaren zijn bijgekomen in de particuliere huizen : sauna's, airco's, zwembaden etc. Daarover maakt niemand zich zorgen.

Bovendien spreken we hier over een transitie over 10 à 15 jaar. Het gaat dus niet om een omslag van vandaag op morgen. Want ook na 2029 blijft een deel van het wagenpark ICE in een uitdoofscenario.
Dus tijd genoeg om de infrastructuur te laten bijbenen. Ongelooflijk welke argumenten altijd maar gezocht worden om de vernieuwing te proberen uit te stellen. Wat een conservatief en pessimistisch volk zijn wij toch geworden.

Wat het waterstofverhaal betreft: waterstof zal enkel een rol spelen bij trucks, bussen en schepen. Dus niet voor auto's of vliegtuigen.
Wat wel een belangrijke wordt is biofuels en e-fuels, wat wij nu al kennen als E5, E10 maar waar men klaar is om dat op te schalen naar E15, E25 en BMW zou zelfs E27 kunnen ondersteunen.


Afbeelding


Lufthansa Cargo heeft al met succes een vlucht gedaan met 100% Biofuel (Sustainable Aviation Fuel)
Maar de kostprijs hiervan is op dit moment nog 300% tegenover Fossil Fuel.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Met de biofuels moet je toch wel oppassen. Ook hier is waterstof nodig om te ontzwavelen, waterstof die dan nuttiger kan ingezet worden. En op een gegeven moment ga je moeten kiezen of de landbouw voedsel produceert of energie.
Wat ook nog een mogelijkheid zou zijn is synthetische brandstoffen, toch zeker voor de luchtvaart, maar ook voor ICE. Ook daar hebben we natuurlijk ook waterstof nodig voor het synthetiseren/reduceren van koolwaterstoffen.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Food<->Energy blijft een belangrijke uiteraard.
Maar de sector van biofuels is overtuigd dat er nog bijzonder veel food-waste is die kan aangeboord worden. Blijkbaar gaat er veel calorierijk materiaal gewoon verloren. (zeggen ze).

Wat de aanmaak van niet fossiele waterstof betreft: behalve zon en wind ligt er nog een zeer grote potentie in geothermie: Die is permanent en onuitputtelijk.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Voedsel als brandstof gebruiken is een nono. Je kan argumenteren over afval van voedsel maar is dat niet eerder een ander probleem (verspilling)? Ik vind het altijd moeilijk om dit te lezen terwijl ik net hoor op de radio dat het aantal mensen met honger toeneemt.

We zullen nooit genoeg energie genoeg hebben als we onze gewoontes niet veranderen en ipv meer naar minder energieverbruik gaan. Zolang de bevolking ook blijft groeien zijn het druppels op een hete plaat.

De EV's zijn niet de oplossing van onze problemen, eerder een verschuiving, weliswaar in de juiste richting.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
profke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 273
Lid geworden op: 14 aug 2010, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 24 keer

R2D2 schreef:
profke schreef:
dus: als je zowel electrisch kookt als je wagen insteekt. en je buurman ook, en zijn buurman ook, enzoverder dan gaat het licht uit.
As if. Alsof EV's de enige grootverbruikers zijn. Enig idee welke vermogens de koelinstallatie van de buurtwinkel, de ovens van bakkers en restaurants trekken? Om nog maar te zwijgen van allerlei grootverbruikers die er de laatste jaren zijn bijgekomen in de particuliere huizen : sauna's, airco's, zwembaden etc. Daarover maakt niemand zich zorgen.
Een KMO aansluiting is typisch sterker dan een thuisaansluiting. de belasting die men daarop krijgt is mee gecalculeerd.

Sauna: inderdaad, maar net zoals ovens, fritexes, etc staan die "niet permanent" op volle kracht: enkele minuten op 100% daarna "aan/uit/aan/uit/aan/uit" om de temperatuur te behouden.

een EL wagen gaat uuren lang die 3.5 kw gebruiken.

Airco & Zwembad: hoeveel vermogen denk je dat dit is op een 24/7 basis?


Straat-kabel: 150 mm² ==> ~250A max
als 10 auto's in straat 16A trekken zitten die al aan 160A. Gedurende vlotjes enkele uren.
Voor al de rest van het gebruik in die straat (50 huizen?) kunnen ze elk nog 2 ampere gebruiken voor hun huishouden. en dan smelt de straatkabel door.
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 608
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 30 keer

powaq schreef: Ik denk dat we waterstof niet gaan zien in personenwagens. We gaan dat wel zien in schepen, vliegtuigen, treinen, andere grote zaken, eventueel misschien grote vrachtwagens. Het probleem met waterstof is de enorme inefficiëntie ervan. BEV is echt absurd veel efficiënter (lees: minder energieverspilling) en die trein is ook echt wel vertrokken nu. Die gaat niet beginnen keren binnen 5-10 jaar.
De pitch dat waterstof inefficiënt is klopt technisch 100%. Zoals recent uiteengezet door de CEO van Volkswagen die vermoedelijk vooral z'n aandeelhouders moet geruststellen omdat hij miljarden in BEV investeert. Economisch ben ik niet zo overtuigd. Wat is interessanter voor de eindconsument? Waterstof kan immers vrij gemakkelijk gestockeerd worden, en ook zeer gemakkelijk gedistribueerd worden over grote afstanden (door H2 te mixen in het normale grootdistributie aardgasnet, en het daarna terug uit te filteren). Je hebt geen laadstation nodig. Je bent niet of minder afhankelijk van dure metalen. Het feit dat de batterijkost 25% uitmaakt van de kost van een nieuwe wagen is nu al stevig. Het totaalplaatje van waterstof voor personenvervoer is mogelijks gunstiger dan wat de autoindustrie laat uitschijnen, voorlopig uit eigenbelang tot de infrastructuur is uitgerold.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

jutuiz schreef: Waterstof kan immers vrij gemakkelijk gestockeerd worden, en ook zeer gemakkelijk gedistribueerd worden over grote afstanden (door H2 te mixen in het normale grootdistributie aardgasnet, en het daarna terug uit te filteren). Je hebt geen laadstation nodig.
Heb je daar een bron van ? Want volgens mij is de distributie & opslag nu net het grootste probleem op dit moment ? Daarnaast heeft men, dacht ik, meer energie nodig voor de synthese dan dat men eruitkrijgt ?

Was het niet Toyota die, omwille van bovenstaande issues, alsnog overstag is gegaan en toch maar (B)EV's is beginnen te ontwikkelen ?
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Waterstof is, zeker in België vrij goed te verdelen. Er ligt een uitgebreid waterstofnetwerk dat op zich al een vorm van opslag is.
Opslag op zichzelf is vrij eenvoudig en gebeurt op hoge druk.
Nu heb ik geen weet van een mix van waterstof en aardgas die achteraf gesplitst zou worden. Het kan uiteraard wel want wij scheiden ook waterstof van resterend aardgas door Pressure Swing Absorption dus het zou wel kunnen. Het is wel een interessante piste. Het is wel zo dat er in Nederland wordt onderzocht of het huidige aardgasnet geschikt is voor zuivere waterstof of een mix als brandstof. Maar dat is niet voor transport bedoeld.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Sasuke schreef:Heb je daar een bron van ? Want volgens mij is de distributie & opslag nu net het grootste probleem op dit moment ?
Men is wel aan het bekijken of het niet rendabel zou kunnen zijn om elektriciteit in waterstof om te zetten, die waterstof door pijpleidingen te transporteren, en aan de andere kant het waterstof terug om te zetten naar elektriciteit. Over echt grote afstanden zou dat, ondanks het lage rendement van elektrolyse, toch nog een betere optie kunnen zijn dan elektriciteit op de klassieke manier transporteren. (hoewel de HVDC technologie de verliezen wel enigszins weet te beperken)
Je hoort regelmatig: waarom leggen we de Sahara niet vol met zonnepanelen en transporteren we die elektriciteit naar hier? Wel, omdat je meer dan de helft kwijt bent tegen dat het hier is...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

De sleutel van dit probleem is opslag. Als we iets vinden dat energie kan opslaan dan is het probleem opgelost. We kunnen energie opwekken en er is voldoende energie beschikbaar, zelfs veel meer dan we nodig hebben MAAR we kunnen het niet goed genoeg stockeren. Batterijen zijn gewoon niet goed genoeg om onze huidige problemen op te lossen en vormen een ander probleem.

Als we hernieuwbare energie kunnen opslaan zet de mens een grote stap, de vraag is hoe lang die oplossing op zich laat wachten.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 608
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 30 keer

Het distribueren van H2 via het grootdistributienet van Aardgas wordt in Duitsland volop getest (google op "natural gas h2 distribution germany"). Let op, het gaat hem over de grootdistributie, niet over de thuisaanslutingen (H2 is zo licht dat de normen in thuisaansluitingen hiervoor te laag liggen).

Het fraunhoffer instituut (zijn dat niet dezelfde van het MP3 formaat?) heeft nu overigens ook een polymeerverbinding ontwikkeld waarin H2 veilig kan opgeslagen worden met een superhoge energiedichtheid (google op fraunhofer H2 paste). De pasta zou blijkbaar ook kunnen getankt worden en telkenmale gerecycleerd.

Ik dacht dat H2 ook met Methaan kan gebonden worden om te transporteren. Maar daar heb ik nog niet zoveel over gelezen.

Denemarken is hét grootste H2 producerende eiland ter wereld aan het maken (google Danmark green hydrogen island). Waarop het Belgische net ook gaat aansluiten. Saudi Arabië is aan het volgen met blauwe waterstof waarbij ze de koolstofemissie gaan afvangen.

België heeft nu al het dichtste H2 netwerk ter wereld. Geen kat die dat weet.

Persoonlijke mening: niet van grondige kennis terzake gestoord lijkt me het batterijlandschap een dor landschap waar er behalve investeren in gigafactories niet zo heel veel gebeurt. Wat andere cathodes. Wat ijzer in plaats van cobalt. Research naar vaste-stof batterij. Maar achter die horizon? Dan is er niet zoveel te ontdekken. Behalve het inzicht dat de resources eindig zijn, en de prijzen van batterijen misschien net wel de pan gaan uitswingen in plaats van te zakken. Omwille van het sexy karakter van Tesla en het feit dat autoproducenten inzien dat ze een marge kunnen verdienen met het distribueren van batterijen is de media aandacht (en dus die van de politiekers) disproportioneel hoog op vlak van BEV's. Ik heb de indruk dat - eenmaal dat je het wat volgt - op H2 vlak veel meer super spannende dingen aan het gebeuren zijn.

Transportemissies maken maar 16% uit van de CO2 emissies (lees Bill Gates zijn boek hierover). De kans dat H2 bij voorrang wordt gebruikt voor andere energie-verslindende activiteiten naast (personen)vervoer is vrij groot (vrachtwagens, misschien zelfs industrie). Maar ik denk - en ik val in herhaling - dat als de H2 infrastructuur eenmaal is uitgerold en het gas is volop ter beschikking, het als het ware de kat bij de melk zetten is om ook personenvervoer gedeeltelijk op H2 te zetten.

Niet van kennis ter zake gestoord.
Laatst gewijzigd door jutuiz op 08 nov 2021, 13:52, 2 keer totaal gewijzigd.
bdeblier
Plus Member
Plus Member
Berichten: 113
Lid geworden op: 29 jul 2016, 11:06
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 8 keer

jutuiz schreef:Ik dacht dat H2 ook met Methaan kan gebonden worden om te transporteren.
2H2 + CO2 = CH4 (methaan) + O2 is een reactie die mogelijk is, met wat energieverlies. Methaan kan dan weer perfect via de aardgasleidingen getransporteerd worden (aangezien dat het hoofdbestanddeel is).
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Maar wat doe je dan met het methaan? Want dat is als broeikasgas vele keren schadelijker dan co2.
Verbranden zeker?
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

petrol242 schreef:Opslag op zichzelf is vrij eenvoudig en gebeurt op hoge druk.
Over welke drukken spreken we dan?
Welke volumes hebben "grote" reservoirs?

Stel dat men opslag over een lange periode voor ogen heeft, in grote hoeveelheden...
Vandaar mijn vraag.
bdeblier
Plus Member
Plus Member
Berichten: 113
Lid geworden op: 29 jul 2016, 11:06
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 8 keer

R2D2 schreef:Maar wat doe je dan met het methaan? Want dat is als broeikasgas vele keren schadelijker dan co2.
Verbranden zeker?
Gebruiken in plaats van aardgas. Transport, opslag, en dergelijke, is veel makkelijker dan bij zuivere waterstof. Aangezien je CO2 moet gebruiken voor de productie van methaan, en die bij verbranding terug vrijkomt, is dit in principe een CO2-neutrale cyclus.
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

@ kamiel

Toevallig was dit gisteren op radio 1. De rekenwijze is eigenlijk dat de c02 uitstoot 40% lager ligt bij electrisch rijden tov een ICE-auto
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

]
Ordon schreef:Over welke drukken spreken we dan?
Momenteel gebeurt de grootste opslag in de netwerken. Wij drukken op tot 75 en 100 bar tot in Noord Frankrijk. Maar het transport over de weg is 400 bar (de gekende sigaren) en de nieuwe trailers gaan tot 600 bar. De volumes (omgerekend naar Nm3) hangen uiteraard af van de druk.
Die opslag moet je ook dynamisch zien, productie en tegelijk afname.
bdeblier schreef:2H2 + CO2 = CH4 (methaan) + O2 is een reactie die mogelijk is, met wat energieverlies. Methaan kan dan weer perfect via de aardgasleidingen getransporteerd worden (aangezien dat het hoofdbestanddeel is)
Synthetisch aardgas is inderdaad een oplossing, zeker ook naar feedstock. Ammoniak en mierenzuur zijn ook kandidaten om zowel koolwaterstoffen te synthetiseren en/of energie op te slaan.
Turbokeu
Plus Member
Plus Member
Berichten: 118
Lid geworden op: 28 feb 2007, 16:26
Locatie: Lincent/Lijsem
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 17 keer
Contacteer:

DarkV schreef:
ddd schreef:En wat met de verkoopwaarde als je de komende jaren nog een ICE koopt?
Zelfs voor de huidige auto's die in het tweedehandscircuit komen zal de prijs vermoedelijk gaan kelderen of toch serieus gaan dalen (de redding is momenteel nog dat nieuwe wagens enorm moeilijk te verkrijgen zijn vanwege het chip tekort).

Andere landen (zoals Afrika) zullen er vermoedelijk blij mee zijn... die gaan prachtige tweedehandswagens kunnen kopen aan lage prijzen.

Het groene idee... we maken onze industrie kapot en laten mensen blauw betalen en elders doet men rustig verder :roll:
Ik ben niet zo zeker dat "ICU" wagens hun waarde gaan verliezen, sterker ik vermoed het omgekeerde.
Reeds nu stijgen okkaziewagens in prijs door de penurie in elektronische componenten/lange wachttijden voor nieuwe wagens.
Behalve mirakels in de EV-wereld koop ik tegen dan met zekerheid een okkazie-ICU wagen.
Mijn actuele (nieuw gekochte, nu 5 jaar oude) benzinewagen ga ik 'oprijden', daarna komt waarschijnlijk een okkazie benzinewagen, voor zover nog mogelijk.
Al mijn wagens heb ik 'cash' betaald, bij een EV is dat voor mij onmogelijk (ik ga daarbij nooit 30-40-50-60K€ aan een wagen spenderen).
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Ik heb nog een BMW520dA uit 2014 in de aanbieding :-)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Hou er wel rekening mee dat je met die wagens waarschijnlijk op veel plaatsen niet meer mag komen. Een wagen om naar te kijken is ook snel vervelend. Mijn vorige wagen kreeg een ecopremie en na 10 jaar moest ik hem verkopen want ik kon er de stad niet meer in. Ik denk niet dat mijn huidige die 10 gaat halen voor dit opnieuw geldt. Kortom, men zal gewoon weinig keuze hebben en producten waar men niets meer mee kan doen zullen zeker geen waarde behouden.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 608
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 30 keer

Turbokeu schreef: Ik ben niet zo zeker dat "ICU" wagens hun waarde gaan verliezen, sterker ik vermoed het omgekeerde.
Reeds nu stijgen okkaziewagens in prijs door de penurie in elektronische componenten/lange wachttijden voor nieuwe wagens.
Behalve mirakels in de EV-wereld koop ik tegen dan met zekerheid een okkazie-ICU wagen.
Mijn actuele (nieuw gekochte, nu 5 jaar oude) benzinewagen ga ik 'oprijden', daarna komt waarschijnlijk een okkazie benzinewagen, voor zover nog mogelijk.
Al mijn wagens heb ik 'cash' betaald, bij een EV is dat voor mij onmogelijk (ik ga daarbij nooit 30-40-50-60K€ aan een wagen spenderen).
Ik volg je idee met het cash betalen en liefst niet meer dan 30k.

Maar ik volg je niet met het feit dat de ICE wagens nog ietwat geld zullen waard zijn. Voor de export misschien wel. Maar wat schuift dat ook? Gegeven dat er op een gegeven moment wel een massaal aanbod zal beginnen zijn.

Over de hoge prijs van occassiewagens. Ik vermoed dat dat misschien in een lage prijsklasse zo zal zijn. Ik heb recent efkes zelf uitgegeken voor een jonge occasiewagen, en zowat een aantal wagens gevolgd in autoscout en in lokale garages. Plannen ingegeven door fiscale regeltjes en die ik in alle rationaliteit terug heb opgeborgen. In alle eerlijkheid: er bougeert precies niet veel. Wagens die me perfect geprijsd leken staan daar na 2 maanden nog altijd op de parking van de dealer en/of in autoscout. Dus... ik kan verkeerd zijn maar ik denk niet dat er vrij veel schwung is op de occasie automarkt voor het moment. Allez toch niet voor het type en de prijsklasse die ik aan het zoeken was.
tom35
Pro Member
Pro Member
Berichten: 313
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 23 keer

bartman schreef:
tom35 schreef:Ik vraag me in heel dit verhaal af of er een oplossing is om met de wagen überhaupt nog op vakantie te gaan.. Dit wordt angstvallig gezwegen maar kan je je voorstellen dat al die wagens op bv de Franse autostrades zich na 400km aan een snellader moeten gaan hangen voor pakweg een half uur.. Dan gaat met de autostrade mogen volbouwen met kerncentrales en mag je 2 dagen aanschuiven . Of zouden we allemaal terug met het vliegtuig op vakantie gaan of mss mogen we zelfs niet meer gaan en is het alleen nog werken tot we dood vallen..
Je kan vandaag niet met een ev over en weer rijden van Antwerpen naar Oostende zonder laden. Hoeveel giga laadpalen ga je ad kust moeten plaatsen om die autos in de zomer op te laden en in de winter te staan blinken..
Diegenen die echt niet doorhebben dat dit niet gaat werken die zijn oerdom...
Wie gaat trouwens 60-80k op tafel kunnen leggen , want voor minder heb je een auto met 8 Duracell aaa batterijen in en geraak je amper over en weer van Antwerpen naar Brussel..
Dan zullen we nog maar zwijgen van de renovatiekost die ze ook door ons strot gaan duwen..



Tom
een tijd geleden vertrok ik samen met de echtgenote in onze Tesla model 3 van zaventem naar luxemburg (het land) met de batterij geladen op 80%. Gereden aan de toegelaten snelheid, ginds nog wat rondgereden en bij thuiskomst had ik nog 14% over.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Een tesla model 3 gebruikt tegen 120kmh minstens 21kwh..ga je nu zeggen dat je 500km gereden hebt met die wagen.. Met een batterij van 75kw haal je dus net iets meer dan 350km dan is het op en op een tesla 3 zit dacht ik zelfs een kleinere batterij. Als je 100kmh rijdt daalt dat verbruik met meer dan 30% dus waarschijnlijk zal je zelden boven de 100kmh gereden hebben.

https://ev-database.nl/auto/1060/Tesla- ... dard-Range

Tom
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Vandaag een artikel gelezen dat de prijs van ICE wagens in de toekomst zullen stijgen, vermits ze er minder van zullen produceren.
De prijs van een EV zal misschien lichtjes dalen, om elkaar ergens tussenin te ontmoeten.

De regel dat ev’s niet duurder mogen zijn als ICE’s is zo natuurlijk eenvoudig te verwezenlijken.
Verder stond erin dat men al 100 jaar aan een verbrandingsmotor heeft kunnen werken en dat men niet moet verwachten dat een EV binnen 10-15 jaar evenveel zal kosten als een ICE nu.

Edit:
Nog wat quotes uit het artikel:

Ondertussen brengen heel wat media hoeraverhalen over de elektrische auto — de propagandamachine van de autowereld doet het nog altijd. Zo was er het nieuws dat de Tesla 3 de best verkopende auto is in Europa, en dat de verkoop van elektrische auto’s in België groeit als kool. Oké, maar dan gaat het wel over auto’s in een prijsklasse van meer dan 35.000 euro tot dubbel zoveel en meer. En die spectaculaire groei, die zie je alleen bij de bedrijfswagens, of bij vrije beroepen. Lees: een publiek dat het budget heeft voor een EV, of kan genieten van de gulle fiscale behandeling die de EV nu nog krijgt.  

Voor de gemiddelde consument ziet het plaatje er helemaal anders uit. En dat is normaal. De particulier geeft in België gemiddeld 18.000 euro uit voor zijn auto. De goedkoopste Tesla, de Model 3, kost in zijn goedkoopste versie 50.000 euro. Een Volvo C40, eigenlijk nog altijd een compacte auto, 62.150 euro.

Wil je elektrisch rijden voor een gemiddeld budget, dus voor een prijskaartje dat de Belgische particulier gewend is, dan is de keuze zeer beperkt. Je hebt de Spring van Dacia (16.990 euro) en de Twingo van Renault (19.850 euro). Alleen: dat zijn kleine auto’s met een eerder beperkt rijbereik, en dus hoogstens inzetbaar als tweede auto in het gezin, voor dicht bij de deur. Ga je iets groter, zoals de Nissan Leaf, dan betaal je al minstens 32.940 euro voor de minst krachtige versie, waarmee je in reële omstandigheden ocharme 250 kilometer ver raakt. Zelfde verhaal bij Volkswagen, dat vorig jaar met de ID.3 de zogenaamde ‘elektrische auto voor iedereen’ lanceerde. De goedkoopste versie die op dit moment in ons land te bestellen valt, kost 37.225 euro. En dan heb je een middenklasser.
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 608
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 30 keer

Erkend in 50 Amerikaanse staten om uw ICE om te bouwen tot EV:

https://www.roadandtrack.com/news/a3817 ... -sold-out/

Ford biedt al lang crate motoren aan (in te bouwen in diverse modellen), maar nu dus ook een EV versie (die uit de Mach E).
Hier zit wel iets in...
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”