Uitdoven ICE-voertuigen

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

ICE: Internal Combustion Engine.

Hallo,

Lijkt mij een interessant onderwerp voor een discussie.

Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest
https://leefmilieu.brussels/sites/defau ... 5-2035.pdf

Strategie: verboden de lage emissie zone te betreden op basis van EURO-norm
Tijdskader: laatste diesels verboden tegen 2030. Laatste benzine 2035. Dat zijn de euro-6'en, dus tegen dan zal een ICE-car al een minderheid zijn.
Meeste brommers tegen 2025, de laatste tegen 2028.
Moto's laatste tegen 2035.

Voor mij persoonlijk wil dat zeggen; einde auto 2030 (bezine euro 5), motorscooter einde 2028 (euro 3)

Deze maatregel maakt geen verschil tussen nieuw of tweedehands. Inschrijven is toegestaan, gebruiken niet.

Nu is er de Vlaamse maatregel;
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/11/02 ... s-opladen/
Wie dus vanaf 2029 een nieuw voertuig koopt zal die niet meer kunnen kopen met een klassieke verbrandingsmotor onder de kap, zelfs geen hybride. Alleen nog elektrische auto's zullen verkocht mogen worden. Let wel: het gaat enkel om nieuwe wagens.

De Vlaamse regering houdt wel een slag om de arm. De datum kan nog verschuiven als er onvoldoende betaalbare elektrische auto's op de markt zijn en er onvoldoende laadpalen zijn bijgekomen.
Strategie: nieuwe inschrijvingen verbieden voor nieuwe voertuigen. Cumulatie met gemeentelijke lage emissie zones.
Tijdskader; 2029 (misschien)

Dus dat is een beetje minder absoluut dan de maatregel van het Brussels Gewest. En enkel voor nieuwe wagens.

Maar eigenlijk denk ik dat het effect zeer gelijkaardig zal zijn met de maatregel van het Brussels Gewest. Ik denk dat de meeste mensen een auto gaan kopen met een bepaalde gebruikshorizon. Op niveau van het Vlaams gewest is er geen vervaldatum om die te mogen gebruiken eens ingeschreven. Maar je weet vanaf wanneer je er niet meer in Brussel zal mee kunnen komen.

En de optie blijft open dat bepaalde Vlaamse LEZ ook zoals Brussel hun eisen gaan optrekken. Vermoedelijk zullen sommige dat wel doen, al is het misschien wat later dan Brussel. De lage emissiezone van Antwerpen is nog niet zo streng dat ICE-voertuigen verboden worden vanaf een bepaalde datum. Maar vanaf 2025 blijven er enkel euro-6 over voor diesel. Benzine mag zeker nog tot 2028 voor euro-4 tot 6.

In elk geval heeft elk nieuw ICE-voertuig dat je nu koopt een vervaldatum op gebruiksniveau. Of toch minstens een onzekere datum. Dat zal denk een flinke periode daarvoor mensen er voor laten kiezen om geen nieuwe wagen te kopen. En als het echt nodig is een elektrische. Dat is mijn plan voor mijn auto van 2011.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

En wat met de verkoopwaarde als je de komende jaren nog een ICE koopt?

PS1: tenzij je uw auto helemaal "op" rijdt
PS2: als je hem "mag" "op" rijden
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Het aankopen van een nieuwe niet elektrische auto wordt iig sterk ontmoedigd.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

ddd schreef:En wat met de verkoopwaarde als je de komende jaren nog een ICE koopt?
Zelfs voor de huidige auto's die in het tweedehandscircuit komen zal de prijs vermoedelijk gaan kelderen of toch serieus gaan dalen (de redding is momenteel nog dat nieuwe wagens enorm moeilijk te verkrijgen zijn vanwege het chip tekort).

Andere landen (zoals Afrika) zullen er vermoedelijk blij mee zijn... die gaan prachtige tweedehandswagens kunnen kopen aan lage prijzen.

Het groene idee... we maken onze industrie kapot en laten mensen blauw betalen en elders doet men rustig verder :roll:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Het is toch echt niet de achterliggende boodschap om langer met verouderde wagens te blijven rondrijden of op het allerlaatste nippertje nog een vervuiler te kopen.

Vergeet ook niet dat men sowieso op zoek zal gaan naar nieuwe inkomsten om de nakende daling van de inkomsten uit brandstofaccijnzen te compenseren. Gezien het zeer moeilijk is om elektriciteit te discrimineren, blijft rekeningrijden de meest voor de hand liggende optie. Dat zal weliswaar niet meer voor deze legislatuur zijn, maar de nieuwe treedt al binnen 3 jaar aan (of wat langer).

Met uw vervuiler zal u dan moeten betalen voor EN accijnzen die men qua "ontmoediging" ook wel nog zal verhogen, EN rekeningrijden, EN mogelijks stedelijke tarieven in bepaalde zones.

Bovendien zal u mogelijks langer moeten rijden om uw wagen te tanken want het spreekt voor zich dat het aantal stations zal beginnen uitdunnen.

Eens niet denken als een Belg heeft ook z'n voordelen.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Ik betwijfel of het Vlaams gewest eigenlijk de bevoegdheid heeft om de inschrijving van bepaalde auto's te verbieden. Inschrijving voertuigen is federaal. Al is er nog voldoende tijd om daar een oplossing voor te vinden.

En Vlaanderen kan wel de BIV (belasting in verkeersstelling) en VKB (verkeersbelasting) bepalen. Als het moet kunnen ze daarmee niet formeel de inschrijving verbieden maar wel met een extreem hoge belasting dat effect veroorzaken. Al kun je daarmee denk ik niet discrimineren tussen nieuwe en tweedehandsvoertuigen met de zelfde technische eigenschappen.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Bijkomend: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/11/05 ... andelaars/
"Wordt Vlaams klimaatplan de doodsteek voor brandstofhandelaars? "Het wordt bang afwachten"

Of gaan we grote oplaadparken krijgen langs de snelweg, waar je minstens 20 minuten moet rondhangen. Daar kan je al wat koffies verzetten. 8)

Ook in de opleiding "autotechnieken" zal een ommezwaai nodig zijn.
Laatst gewijzigd door ddd op 05 nov 2021, 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

WalterB1 schreef:Ik betwijfel of het Vlaams gewest eigenlijk de bevoegdheid heeft om de inschrijving van bepaalde auto's te verbieden. Inschrijving voertuigen is federaal. Al is er nog voldoende tijd om daar een oplossing voor te vinden.

En Vlaanderen kan wel de BIV (belasting in verkeersstelling) en VKB (verkeersbelasting) bepalen. Als het moet kunnen ze daarmee niet formeel de inschrijving verbieden maar wel met een extreem hoge belasting dat effect veroorzaken. Al kun je daarmee denk ik niet discrimineren tussen nieuwe en tweedehandsvoertuigen met de zelfde technische eigenschappen.
Of van Vlaanderen een LEZ maken met specifieke voorwaarden voor auto's ingeschreven vanaf 2029. Don't worry, daar zullen ze wel iets op vinden :)
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Zolang er geen goede elektrische wagen bestaat met een 500km actieradius, kan laden op minder dan 10 min, met batterijen die lang genoeg meegaan of waar vervanging in de prijs zit (geen 5-7k kosten na 10 jaar), en die verkoopt aan 12000 euro of minder, gaat dat een zeer moeilijke bevalling worden, lijkt me.

Vele mensen kunnen nl geen 10000 euro uitgeven aan een wagen, en zijn "veroordeeld" tot de aankoop van tweedehands modellen in de 5-10000 price range.
Als dat segment wegvalt, of extra kosten meebrengt voor nieuwe batterijen, dan komen er zeer velen in serieuze problemen.
Ook al omdat de kost van een verplicht te renoveren huis ook niet min zal zijn.

Dan krijg je een heleboel mensen die ineens verplicht openbaar vervoer gaan moeten gebruiken.
Dus... veel meer werklozen (want bedrijven eisen nog vaak een eigen wagen), en/of veel meer burnouts (want 2-3u onderweg ipv 30min, dat gaat ook zijn tol heffen).
En nee, door de hoge huizenprijzen gaat diezelfde groep niet kunnen "in de stad" wonen, dus die zitten al "op den buiten", alleen nu zonder wagen.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

In de eerste plaats komen op de tweedehandsmarkt vroegere EV's zoals de Nissan Leaf die toen ze nieuw waren al eerdere een bescheiden bereik hadden. Die gaan boven hun waarde gaan voor zeer beperkt bereik.

De goedkoopste nieuwe tegenwoordig is de Dacia Spring. Een €17 000 - €18 000. Met een zeer bescheiden (luchtgekoelde!) batterij en eigenlijk wat te zwakke motor. Terwijl je onder de 10 000 euro een nieuwe ICE kunt kopen.

Wat mij vooral opgevallen is dat men niets speciaals doet voor hybridewagens. En ook niet voor LPG en zeker het vrij recent ingevoerde CNG. Dats24 investeerde daar sterk in - Ja, die technologie is niet ideaal maar ze is er nu en het is vooruitgang. Ik zou die eerder kleine groepen van ICE-voertuigen nu nog met rust laten. Het is een overgangstechnologie. Laat die helpen de overgang effectief te maken. Met de pure diesels en benzines is toch genoeg werk om zich mee bezig te houden voorlopig.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Allemaal goed en wel voor nieuwe auto's maar wat met oldtimers ?

Mijn idee: voor oldtimers zowieso dikke zever van de overheid zolang ze niet toelaten om een auto om te bouwen naar elektrisch. Ik kan geen nieuw model '88 auto kopen, dus ga ik er op termijn niet meer mee kunnen rijden, ofwel niet mogen ofwel vind ik geen brandstof meer. Maar ombouwen, how maar dat kan niet in Belgie. Je moet al langs landen als Roemenie omgaan om de auto dan in te voeren als elektrisch model... en dan nog ben je niet zeker dat je wel verzekering vindt.


En voor de nieuwe, de meerprijs voor een elektrisch model geef je genoeg budget om te tanken tot je verbrandingsmodel versleten is.



J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Old timers zullen wel uitzonderingen krijgen, was ook zo met loodhoudende benzine.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Ik ben blij dat ik vorig jaar een gloednieuwe ICE gekocht heb. Het wat een stockmodel dus ik had hem vrijwel onmiddellijk en kreeg een hele leuke korting voor een zeer goed uitgeruste wagen. Die wagen zal ik proberen oprijden zoals mijn vorige wagen.

Ik heb gekeken naar elektrische modellen maar er was amper iets te vinden. Ofwel zat je met een veel kleinere wagen ofwel een veel duurdere wagen en dat kon gaan tot meer dan 2 x de prijs van wat ik eraan wil geven. De rekening was dus snel gemaakt.

Men is altijd bezig over de range van de batterijen en dat is één puntje MAAR de olifant in de kamer is de hoge prijs. Veel mensen kunnen of willen gewoon zoveel niet aan een wagen spenderen. Reken ook dat van de huidige vloot elektrische wagens een pak zijn die die wagen niet (volledig) zelf hebben betaald. Moest dat wel zo zijn zouden er nog minder elektrische wagens rondrijden.

Wil men dat mensen overstappen dan zal de prijs dus serieus moeten veranderen. Daar komt nog bij dat ook laden geld kost en een thuislader ook niet gratis is. Bovendien kan niet iedereen een thuislader plaatsen of zelfs maar opladen.

Het gebruik zou goedkoper zijn MAAR je moet dat geld wel eerst neerleggen.

Men zegt dan altijd, de prijzen gaan dalen maar ze zijn enkel gestegen. Ik denk niet dat de prijsdaling voldoende zal werkelijkheid worden omdat:

De autoconstructeurs moeten zich ook aanpassen en voor hen is het voordelig van dure wagens te hebben, die leveren meer winst op en dat voor minder stuks. Ze recupereren dus een deel van de minder inkomsten door minder verkoop vanwege de duurdere prijs. De omschakeling kost ook hen enorm veel geld dus het is de vraag of ze veel ruimte is voor prijsdalingen. VW sprak van 30.000 ontslagen, dat zijn 30.000 mensen die geen loon meer hebben om bvb een wagen te kopen.

De overheid wil minder wagens want de mobiliteitsproblemen en files kosten overheid en bedrijven een pak geld. Alle wagens vervangen door elektrische is geen oplossing en dus ongewenst. De dure prijs komt de overheid dus heel goed uit want velen zullen geen wagen meer kunnen kopen. De overheid zit al met een ongekend probleem van teveel gesubsidieerde wagens, extra subsidies lijkt me dan vreemd.

Dan heb je het verlies aan accijnzen voor de overheid. Dat geld moet van elders komen, lees van ons. Het is dus de logica zelve dat wagengebruik duurder zal worden door belasting. Dat kan in de vorm van een kilometerheffing of via laden of elektriciteit. Maakt men elektriciteit duurder dan heeft dat gevolgen voor alles wat elektrisch werkt en hapt dit weer in op iedereen, ook mensen zonder wagen. Een SKH lijkt me dus logischer maar welke politieker durft dat?

Tel daar nog bij dat onze Vlaamse overheid geweldig goed gewerkt heeft met het OV waardoor het vierkant draait. Wil men dit als een alternatief voor al die mensen die geen wagen meer kunnen kopen dan zal ook daar heel veel geld voor nodig zijn. En wie gaat dat betalen? Wij.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

Joe de Mannen schreef:Allemaal goed en wel voor nieuwe auto's maar wat met oldtimers ?
Oldtimers zouden buiten schot blijven volgens het kabinet van Lydia Peeters.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Ik denk dat men hier het woordje "voorlopig" vergeten is. Het is de logica zelve dat men de sterkst vervuilende wagens geen uitzondering gaat blijven geven op het principe. Het ombouwen is een mogelijkheid maar dan is toch een groot deel van het punt van old-timers weg.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

Goh, ik denk dat je dat te pessimistisch ziet. Er zou ook veel, federale, wetgeving moeten veranderen om ombouwen toe te laten. We mogen belachelijk weinig aan onze auto's aanpassen in België hé (zelfs niet als het de veiligheid bevordert zoals betere remsystemen steken), laat staan een motor vervangen met iets elektrisch.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Trouwens, de Vlaamse overheid heeft niets in de pap te brokkelen over de inschrijving van wagens…

Kijk eens wat voor een partij dat is:
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Waarom komt waterstof voor huis en auto eigenlijk nooit ter sprake? Regenwater omzetten via zonne-energie, en daar zit ook een simpele opslag in verwerkt ipv de chemie van een batterij.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Waterstof simpele opslag ? Regenwater omzetten ? …. Ik denk dat je best eens ff leest hoever ze daarmee staan. Dat gaat nog wel ff duren denk ik.

Ik ben zelf EV rijder, sinds kort, maar ben helemaal niet akkoord met die klimaat nota ? Hoe gaat de modale Belg het moeten rondkrijgen om tegen 2029 zowel zijn wagen te vernieuwen als zijn woning te renoveren ?

Waar zijn de inspanningen van de regering zelf ?

Wat met onze (dure) ICE wagens die door enkele zinnen plots een heel stuk in waarde dalen ?

Wat met rekeningrijden ?

Wat met het OV ?

Zwaar tekort geschoten van de minister imho !
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Uitzonderingen voor oldtimers, ok, maar de pompen gaan er niet voor openblijven he

Maar soit, kort door de bocht, vermits het allemaal maatregelen zijn die voor de volgende regeringen zijn, zal er wel niet te veel van in huis komen..

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Niet denken, niets durven en tenslotte niets doen. Maar het is de schuld van de Walen om over de moslims te zwijgen.

De minister was tijdens deze onderhandelingen... op vakantie :lol:

Jarenlang elke kracht van verandering tegenhouden, want het moet haalbaar en betaalbaar zijn, en dan voor voldongen feiten staan en er maar op los fantaseren als beleid. :banana:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

cptKangaroo schreef:Waarom komt waterstof voor huis en auto eigenlijk nooit ter sprake? Regenwater omzetten via zonne-energie, en daar zit ook een simpele opslag in verwerkt ipv de chemie van een batterij.
Ge hebt momenteel 3 keer zoveel energie nodig om waterstof op te slaan. Er is ook nog geen techniek om dat veilig op te slaan, verzekering is idioot duur omdat het zo gevaarlijk is.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Dit betekent dat er ongeveer 4 kWh stroom nodig is om via waterstof weer opnieuw 1 kWh stroom te maken. De verliezen kunnen op termijn wellicht wat kleiner worden.

https://www.duurzaammbo.nl/opwekken-van-waterstof

Ik vrees dat waterstof dus geen oplossing is.

EV’s met een solidstate accu kan een oplossing zijn, maar hier en daar lees ik dat dat niet voor 2030 - 2035 mainstream zal zijn.

Ik vermoed dat mijn volgende ook nog een ice zal zijn via private lease om dan binnen een jaar of 4 te kijken of de EV prijzen overeenkomen met de huidige ice prijzen.

Edit: Selder was me voor.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

En misschien een wat meer fietsen in plaats van met de wagen...
Zeker de korte afstanden (<10km enkel).
En hopelijk betere fietspaden dus.
Wotere
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 okt 2021, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 2 keer

Ordon schreef: En hopelijk betere fietspaden dus.
Dat zullen de politiekers helaas niet haalbaar en betaalbaar vinden ...
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Dan maar wat OKO Puncture Free Off Road in mijn banden. :lol:
Rijd ik ze toch al niet plat. 8)
Ook goed voor de zitmaaier, kruiwagen, etc.. :wink:
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Goztow schreef:Old timers zullen wel uitzonderingen krijgen, was ook zo met loodhoudende benzine.
Of een conversie:
https://www.theverge.com/2021/11/2/2275 ... erformance

toegepast op een 1978 pickup
https://electrek.co/2021/11/03/ford-is- ... 0-concept/
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Een conversie die je in Belgie niet op de baan krijgt... jammer.

En, gesteld dat het je toch lukt, dan blijft je bouwjaar wat het is en kom je nog geen enkele LEZ binnen.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
tom35
Pro Member
Pro Member
Berichten: 313
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 23 keer

CCatalyst schreef:Het is toch echt niet de achterliggende boodschap om langer met verouderde wagens te blijven rondrijden of op het allerlaatste nippertje nog een vervuiler te kopen.

Vergeet ook niet dat men sowieso op zoek zal gaan naar nieuwe inkomsten om de nakende daling van de inkomsten uit brandstofaccijnzen te compenseren. Gezien het zeer moeilijk is om elektriciteit te discrimineren, blijft rekeningrijden de meest voor de hand liggende optie. Dat zal weliswaar niet meer voor deze legislatuur zijn, maar de nieuwe treedt al binnen 3 jaar aan (of wat langer).

Met uw vervuiler zal u dan moeten betalen voor EN accijnzen die men qua "ontmoediging" ook wel nog zal verhogen, EN rekeningrijden, EN mogelijks stedelijke tarieven in bepaalde zones.

Bovendien zal u mogelijks langer moeten rijden om uw wagen te tanken want het spreekt voor zich dat het aantal stations zal beginnen uitdunnen.

Eens niet denken als een Belg heeft ook z'n voordelen.
Ik hoor het u graag zeggen maar kan u mij is 1 ev aangeven dat meer dan 300km bereik heeft tegen een snelheid van 120kmh. Die riedeltjes van dat je met een ev zoals vandaag naar Parijs of het zuiden van Frankrijk kan rijden zijn zo een leugens.. Als je meer dan 100kmh rijd halveert zowat je bereik, met de slimme meter gaat fluvius bepalen wanneer en hoeveel je mag laden.. Had je een rit geplant van 400km en de batterij is smorgens niet of half opgeladen, pech, even gaan snellader tegen 1€/kw of zowat het dubbele van de kost per km is van een ICE.. En dan als laatste vanaf volgend jaar het capaciteitstarief, 55e/kw/maand wanneer je boven de 2.5kwh kwartierpiek gaat daar gaat dus zowat elke ev rijder tegenaanlopen en zijn elektriciteitsfactuur met vlot 1200e zien stijgen alleen al door dat tarief, zonder 1 extra kw te gebruiken..
Dan zullen we nog maar zwijgen over het feit dat men de impact van al die batterijen nog niet kent en dat die pipos in Brussel die elektriciteit willen gaan maken met gascentrales..
Jan. Jambon heeft nadien al gemeld dat er veel voorwaarden aan verbonden zijn, we die gaan nooit ingevuld kunnen worden.. Als nva dit alles doorduwt dan gaat vb een absolute meerderheid halen in 2024
De Belgen gaan massaal ICE kopen in 2026 want een ev zullen ze niet kunnen betalen of heeft zoveel nadelen..

En dan zie je de hypocriet van een Bart Somers deze maatregelen verdediging.. Laat hij het nu net zijn die een aantal jaren geleden zijn zware tesla, betaald door de belastingbetaler ingeruild heeft voor een Volvo xc 90 diesel opnieuw betaald door de belastingbetaler vanwege Ja paste niet voor zijn werk.. Lees hij kon er onvoldoende kilometers mee doen.. Hoe hypocriet kan je zijn..

Tom
Laatst gewijzigd door tom35 op 05 nov 2021, 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Joe de Mannen schreef:Een conversie die je in Belgie niet op de baan krijgt... jammer.

En, gesteld dat het je toch lukt, dan blijft je bouwjaar wat het is en kom je nog geen enkele LEZ binnen.

J.
In België mag vrijwel niks op gebied van mods en tuning, of het moet op zo'n manier dat ze het niet kunnen zien. Er zijn zaken die keuringen niet mogen doen, bvb stukken losmaken in de moterkap, of zaken losschroeven.

Total conversions idd vergeet het maar
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

ITnetadmin schreef:Dus... veel meer werklozen (want bedrijven eisen nog vaak een eigen wagen)
Voor wat? Zodat ze de werknemer kunnen controleren op kantoor? Echt dringend tijd dat de laatste bedrijven die nog steeds zo denken hun methodes aanpassen, anders ligt het aan hen dat ze geen mensen meer vinden en moeten we weinig medelijden hebben.
ITnetadmin schreef:en/of veel meer burnouts (want 2-3u onderweg ipv 30min, dat gaat ook zijn tol heffen).
Er is geen enkele reden meer om elke werkdag "onderweg" te zijn voor een kantoorjob. Ook dat maakt deel uit van het ganse mobiliteitsvraagstuk.

Mensen die voor het werk op de baan moeten zijn omdat ze naar klanten moeten gaan oid, dat is natuurlijk iets anders, en dan mag de werkgever ook best wel bijspringen in de aankoop van een elektrische wagen.
tom35 schreef:Ik hoor het u graag zeggen maar kan u mij is 1 ev aangeven dat meer dan 300km bereik heeft tegen een snelheid van 120kmh.
Ik denk niet dat er een andere optie is. Het wordt elk jaar meer menens met het klimaat en men wordt strenger op CO2. Tegelijk gaat de overheid haar CO2-arme energiecentrales sluiten en zal ze volop CO2-gas beginnen uitstoten in de plaats. De burgers moeten dat nu gaan compenseren zodat de overheid haar CO2-doelen nog kan halen, in de eerste plaats via een van de manieren - weliswaar niet de enige - waarop de burgers het meeste CO2 uitstoten: het verkeer.

Wat de beperkingen betreft, dit zal nog wel ferm verbeteren in de komende jaren. De R&D is in volle gang.
tom35
Pro Member
Pro Member
Berichten: 313
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 23 keer

Ik vraag me in heel dit verhaal af of er een oplossing is om met de wagen überhaupt nog op vakantie te gaan.. Dit wordt angstvallig gezwegen maar kan je je voorstellen dat al die wagens op bv de Franse autostrades zich na 400km aan een snellader moeten gaan hangen voor pakweg een half uur.. Dan gaat met de autostrade mogen volbouwen met kerncentrales en mag je 2 dagen aanschuiven . Of zouden we allemaal terug met het vliegtuig op vakantie gaan of mss mogen we zelfs niet meer gaan en is het alleen nog werken tot we dood vallen..
Je kan vandaag niet met een ev over en weer rijden van Antwerpen naar Oostende zonder laden. Hoeveel giga laadpalen ga je ad kust moeten plaatsen om die autos in de zomer op te laden en in de winter te staan blinken..
Diegenen die echt niet doorhebben dat dit niet gaat werken die zijn oerdom...
Wie gaat trouwens 60-80k op tafel kunnen leggen , want voor minder heb je een auto met 8 Duracell aaa batterijen in en geraak je amper over en weer van Antwerpen naar Brussel..
Dan zullen we nog maar zwijgen van de renovatiekost die ze ook door ons strot gaan duwen..



Tom
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

tom35 schreef:Dit wordt angstvallig gezwegen maar kan je je voorstellen dat al die wagens op bv de Franse autostrades zich na 400km aan een snellader moeten gaan hangen voor pakweg een half uur.
Frankrijk heeft geen enkel deficit aan stroom in de zomer, ze exporteren volop. Die elektrische wagens kunnen er wel bij. Men moet wel de laadinfrastructuur zetten maar dat is het probleem niet.
tom35 schreef:Diegenen die echt niet doorhebben dat dit niet gaat werken die zijn oerdom...
We hebben de voorbije 2 jaar gezien wat er plots wél kan als het eens moet. EV's zijn daarop geen uitzondering, naarmate de markt groeit en het meer en meer loont voor R&D zal dat ook gebeuren. We zijn ook niet het enige land die hierop inzet.

Deze discussies over "het kan allemaal niet'" zijn niet on-topic en zijn irrelevant want tenzij je een insider bent weet niemand wat er allemaal in de pipeline zit momenteel. De evolutie naar EV is hoe dan ook onvermijdelijk. Zelfs zonder ingrijpen van de overheid zet de huidige veel tragere evolutie zich gewoon verder waardoor men rekeningrijden zal invoeren om de daling aan accijnzen te compenseren (nadat men ze meermaals verhoogd heeft), en dan zou u drie keer belasting betalen (verkeersbelasting er nog bij) dus voor wie is dat nog interessant.
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

tom35 schreef: Die riedeltjes van dat je met een ev zoals vandaag naar Parijs of het zuiden van Frankrijk kan rijden zijn zo een leugens.. Als je meer dan 100kmh rijd halveert zowat je bereik
tom35 schreef:Ik vraag me in heel dit verhaal af of er een oplossing is om met de wagen überhaupt nog op vakantie te gaan..
:lol:

Bij aanvang nachtshift (wagenbijstand) een gezin aan de lijn gehad, op weg voor een weekendje naar Parijs.
Ter hoogte van Cambrai zijn ze moeten stoppen om bij te laden. Ze hebben met een pas geprobeerd, met bankkaart of creditcard, noppes. Zoiets eindigt op onze dienst met de vraag wat we kunnen doen?
Buiten een depanneur sturen om ze naar een andere laadpaal te brengen zijn er helaas niet veel opties.
Dus met vrachtwagen 20 km verder gebracht. Eens van vrachtwagen geladen hebben ze opnieuw geprobeerd, zelfde probleem.
Depanneur heeft een uur mee helpen zoeken om het laden werkende te krijgen, na een uur gaf hij het op.
Wagen terug opgeladen en samen met gezin naar een Ibis langs de autostrade gebracht, rond 2h daar gedropt.
Leuk weekendje Parijs.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Dat had je vroeger ook met benzinestations.
In Frankrijk werkte geen enkele kaart, en de bemande waren toe op zondag.

Het ernstigere probleem lijkt me dat, als alle wagens elektrisch zijn, en de massale vakantieuittochten komen op gang, dat er bijlange niet genoeg palen gaan zijn om de ganse traffiek van de route dudp soleil op dezelfde dag te voorzien van herladingen.
Want dat zou betekenen dat je overal palen met zetten berekend op piekgebruik, en dat kost teveel.
Met ICE is dat minder een issue, een file aan een tankstation is niet zo erg als je weet dat een auto op +-5min volgetankt geraakt; not so much als er "4 wachtenden voor u" zijn en een herlaadbeurt 30min duurt.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

selder schreef: Ge hebt momenteel 3 keer zoveel energie nodig om waterstof op te slaan. Er is ook nog geen techniek om dat veilig op te slaan, verzekering is idioot duur omdat het zo gevaarlijk is.
3 keer? Dan denk ik dat je productie en opslag zal bedoelen. Maar zelfs drie keer is al lang achterhaald. Met de PEM technologie zitten we al aan een rendement van 80%. En waterstof gevaarlijk? Het is één van de veiligste gassen die ik ken. Ik werk er dagelijks mee want ik werk in de (grijze) productie van waterstof. Ik zou liever een opslag en leiding, zelfs op hoge druk, met waterstof in huis hebben dan een aardgasleiding. Het Hindenburg complex hebben we toch al achter ons liggen hoop ik?
En wat gaan we doen met de feedstock? Stel je sluit de fossiele kraan voorgoed. Het schuimrubber in uwe stoel van uwe auto, waarvan is dat gemaakt denk je? Juist... Wil je dat blijven maken zal je waterstof nodig hebben om koolwaterstoffen te gaan synthetiseren.

Wat ik in het debat mis (en dan bedoel ik niet hier op UB) is gebrek aan visie. We verbieden ICE voertuigen en dat is het dan. Heel ambitieus...
Ik mis massale investering in duurzaam openbaar vervoer. Ik mis het debat over het feit dat er veel voertuigen rond rijden die ruwweg 1,5 ton wegen om één persoon van pakweg 80 kg te gaan verplaatsen. Ik mis in het debat de vraag of we wel zo veel mobiliteit nodig hebben. Ik mis in het debat onze industrie waar een broodnodige transitie moet gebeuren. Ik mis in het debat hoe het groot transport gaat georganiseerd worden. Elektrische vrachtwagens en schepen? Of gaan we daar best ook waterstof inzetten?
Een LEZ in Antwerpen die aansluit op één van grootste chemische clusters in de wereld... maar jij mag geen ICE voertuig meer kopen? Oh ja, gaan de cruiseschepen die aanmeren aan het mismeesterd Steen in Antwerpen ook overschakelen op elektriciteit of waterstof?
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Los van alle maatregelen vind ik het spijtig dat men niet van de gelegenheid gebruik heeft gemaakt om stoken aan banden te leggen.
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

Interventievoertuigen lijken mij ook problematisch.
Dringend ziekentransport? Even wachten, moeten eerst bijladen.
Afhankelijk van de medische toestand van de patiënt is een repatriëring per ambu soms de enige mogelijkheid, afstanden van 1000 km zijn geen uitzondering. Na een medische ingreep mag men 7 a 10 dagen niet vliegen. Op EU-grondgebied schakelen we dan lange traject ambu's in. Wanneer dit wegvalt kan de patient pas na 7 a 10d naar huis.

Of zoals tijdens de overstromingen zag men militaire voertuigen door water rijden dat gemakkelijk een meter hoog stond. Hoe gaan ze dat elektrisch doen? En dan is er nog het luchtverkeer... :lol:

Investeringen in openbaar vervoer zal er nooit komen. Zie hier meer en meer privébedrijven de lijnritten uitvoeren, ze gaan dit maximaliseren tot De Lijn kan worden opgedoekt.

Waterstof zou naar het schijnt wel toekomst hebben. Hyundai was er al zéér vroeg mee bezig.
Volgens van wat ik via een VAG technieker heb vernomen zou VW zwaar op waterstof gaan inzetten. Rekeninghoudende met de ondertussen verschillende beschikbare ID's weet ik niet wat er van waar is.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

decat schreef:
Of zoals tijdens de overstromingen zag men militaire voertuigen door water rijden dat gemakkelijk een meter hoog stond. Hoe gaan ze dat elektrisch doen? En dan is er nog het luchtverkeer... :lol:
De regels gelden niet voor de overheid, kijk maar met hoeveel vervuilende jets ze naar de klimaattop vlogen. En Ursula neemt voor 50km al een vliegtuig. Er zal dus wel een uitzondering komen voor politie / leger & nooddiensten. De werkende burger zal weer de pineut zijn.

Voor wie het grotere plaatje niet snapt: de EV's zijn een stoelendans, en er zijn niet genoeg stoelen voor iedereen. Modellen met bereik zijn niet toegankelijk voor de lagere klasse. Ver reizen met een EV zal een luxe worden, want als alle laadpalen volzet zijn, zullen ze wel hun prijzen omhoog jagen, net zoals slimme km heffing. Duurdere modellen met grotere range zullen iets minder last hebben dan de entry level EV's waarmee de massa rijdt.

Momenteel hebben ICE's dit probleem niet, met elke ICE geraak je met één of twee keer tanken aan het zuiden.
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 870
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 156 keer
Bedankt: 40 keer

Elektrisch rijden wordt ook gezien als rijden zonder CO2 uitstoot.
Dit klopt echter total niet! Elektriciteit opwekken produceert ook CO2. Zeker met gascentrales!
Tenzij men kerncentrales bouwt is dit een maatregel die heel veel geld kost voor een heel beperkte vermindering van CO2.
Neem daar dan nog bij dat productie van EV auto's meer CO2 uitstoot. En voor mensen die beperkt aantal kilometers per jaar doen is het gunstiger voor het milieu om nog jaren met Hun auto te blijven doorrijden i.p.v. een auto van 5 jaar af te danken en een nieuwe te produceren.
Er word ook nergens rekening gehouden met het feit dat je niets uitstoot als je niet rijdt.
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”