Sudoku

Voor de gamers. Hier kan je met al je opmerkingen, vragen, problemen terecht.
Plaats reactie
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Vraag me af of er hier nog zijn die Sudoku's spelen. Het antwoord is wellicht neen, want tot voor kort associeerde ik dat ook met een voorbij gewaaide hype uit de eeuwwisseling.

Tot ik recent op YouTube een Sudoku video voorgeschoteld kreeg, die me intrigeerde omdat het geen normale Sudoku was. Het was een video van "Cracking The Cryptic" (https://www.youtube.com/channel/UCC-UOd ... Qm_ot1T-Q3) , een kanaal met 2 semi-professionele puzzelaars die elke dag elk een Sudoku oplossen die je ook zelf kan proberen op hun website. Blijkt dat er diverse varianten en uitbreidingen (German Whisper Lines, Kropki dots, killer cages, ...) bestaan op het Sudoku thema die hierdoor aanleiding geven tot vaak immens uitdagende logische puzzels. Ook qua oplossen bestaan er diverse oplossingstechnieken met fancy namen als X-Wing, Y-Wing, Skyscraper, Swordfish, Phistomefel Ring, etc

Heb al altijd een zwak gehad voor puzzelgames, en ben dan ook direct hooked geraakt aan dit kanaal. Het is momenteel wel nog eerder uitzonderlijk dat ik een van de dagelijkse puzzels kan oplossen zonder te spieken, en dan duurt het me al snel minstens een uur. Ze hebben ook wel af een toe een 'GAS' video, voor Generally Approachable Sudokus die meer beginner friendly zijn (maar ook al gemakkelijk 20' of meer duren om op te lossen). Vooral het feit dat je al die puzzels gewoon in een web-browser kunt oplossen met hun web-app maakt het ook ideaal voor momenten tussendoor op tablet.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Leuk die puzzels. Sudoku is een klassieker maar er zijn ook andere leuke vormen zoals Tectonic en binaire puzzels (Takuzu). Ideaal voor op de trein of OV.

Ik ben fan van de puzzels bij De standaard in de weekendkrant helaas zijn ze niet allen via de app/website te consulteren.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

In de Standaard app kan je wel de Sudoku's en Karels Crypto spelen. De Sudoku's zijn echter wel duidelijk machine generated, en daardoor veel minder leuk dan wat je op Cracking The Crypto vindt.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Tomby schreef: Vooral het feit dat je al die puzzels gewoon in een web-browser kunt oplossen met hun web-app maakt het ook ideaal voor momenten tussendoor op tablet.
Kent er iemand een android app waar je meer dan 1 "potlood" hebt ?

edit : https://play.google.com/store/apps/deta ... zlepackage
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Ik ging Sudokupad voorstellen maar zie dat je die ondertussen zelf gevonden hebt.
Die app is ook gelijk aan de web-based app (zelfde developer) van Cracking The Cryptic en die ze dus ook in al hun videos gebruiken. Je hebt 2 soorten 'pencil marks' :
* center : gebruik je normaal om van 1 cel alle kandidaat-cijfers aan te geven.
* corner : gebruik je om binnen 1 box (3x3 vierkant) de plaatsen aan te geven waar een bepaald cijfer nog kan staan.
Je kan ook cellen inkleuren, wat nog wat meer flexibiliteit geeft om zaken te markeren, vooral omdat je sommige dingen niet gemakkelijk met pencil marks kunt doen (bvb om aan te geven dat je weet dat bepaalde cellen eenzelfde waarde moeten hebben, maar je nog niet weet welke).
En tenslotte is er ook een oneindige undo-redo, voor als je ineens merkt dat je ergens een fout gemerkt hebt, of als je simpelweg wil solven via backtracking (of 'bifurcation' zoals ze in CtC zeggen - iets wat ze te allen prijze willen vermijden).

Er zitten ook 12 sudokus ingebouwd maar die zijn zonder backtracking enorm moeilijk (ik heb er nog maar een viertal kunnen oplossen).
Plaats reactie

Terug naar “Games”