iceke schreef: van jouw surface pro 3 uit 2014 is nog elk onderdeel apart te koop...waar zit dan het probleem ?
Dat ik die zaken wil kunnen oplossen zonder het scherm te moeten kapot trekken. Want dat is deel van de repareerbaarheid. Breken om te kunnen openen is niet repareerbaar. Er zijn genoeg toestellen waar de lijm los laat door warmte en het werkbaar is om de binnenkant te vervangen. Nog kunnen doen met een iPad 2 om de batterij te vervangen (en die is kleiner dan de Surface Pro 3 dus de grootte is ook geen excuus). Het willen vervangen van de batterij mag niet willen zeggen dat je het halve toestel dan maar moet vervangen. Zeker als dat toestel met iets wat een simpele ingreep zou moeten weer jaren mee kan. Waar spreek ik van ram bijplaatsen in men Surface? Koelpasta vervangen en batterij, that's it. En moest ik echt willen de SSD vergroten want die is vervangbaar. Daar zit mijn probleem. Wost case scenario als ik een toestel laat vallen of het gaat echt kapot wil ik nog aan men data kunnen, dus ik kijk altijd of er een SSD in zit ipv. een of andere gesoldeerde chip.
En dat wil ook niet zeggen dat een schermbezel dan maar vast moet zitten zoals de framework laptop, met magnetische bezel. Dat is een gimmick, tof voor wie eens een ander kleurke wil en that's it. Dat wil ook niet zeggen dat elke platte laptop dan maar losse ramslots moet hebben, dat heeft niks met repareerbaarheid te maken. Maar ze tonen wel aan dat het kan in een dunne laptop.
iceke schreef:tot 3 jaar next bussiness day garantie, bij bv. Hp kan dit tot 5 jaar
Er kunnen ook zaken zijn die buiten garantie vallen. Dell deed zo heel moeilijk over een kapotte toetsenbordkey bij een XPS. Geen idee hoe het uiteindelijk afgelopen is want ik moest niet de reparaties opvolgen, maar dan is het gewoon keyboardje bestellen enkele vijzen open en voila (wat ook gaat bij de XPS 13 geloof ik). Als zowat alles op den duur in je systeem geplakt is, is dat weer een pak lastiger.
iceke schreef:En in de modernere laptops moet je maximum 10 vijsjes meer losschroeven, is dat echt het probleem ?
Moeilijk genoeg precies, want ik zag laatst Linus een Surface Laptop Studio plooien vanwege een verstopte vijs

(wel weer een Surface device en Linus is niet per definitie de beste referentie maar bon).
Verder kan ik geen voorbeelden geven. Ik pak al een hele lange tijd geen laptops, tablets en telefoons meer aan om te repareren. Ik kon er steeds minder aan doen of het was me te lang werk voor wat men er voor over had. Enkel van Apple zie ik dus nog wat voorbeelden door Louis Rossmann.
Maar hier thuis gaat per definitie alles wat kapot is eerst open om te zien of het gerepareerd kan worden (niet enkel IT materiaal), vandaar mijn frustratie met de Surface Pro 3 en de Surface Laptop 4. Men vaatwasser kon ik volledig demonteren en vervangen wat stuk was. De dampkap van men ouders was stuk, startcondensator vervangen en die bolt weer jaren door. De microgolf sta ik dan weer minder voor te springen om zelf te doen, maar er zijn gelukkig genoeg andere waar je die binnen kan steken.
Voor mijn pa nog tal van schermen op zen Lumia vervangen, enkele vijzen en klikjes en vervangen. Voor zijn huidige heb ik maar een stevigere cover gekocht want geen zin terug met een hittepistool aan de slag te gaan. Moest het in hun budget passen, dan had het een fairphone geworden, minder gepruts voor mij als er weer wat stuk aan is

.
Bij steeds meer zaken word vanalles gelinkt met serienummers aan elkaar, in de iPhone zie je dat, Samsung en Google zijn inmiddels gevolgd. Bij wagens begin je dat ook te zien. Dat is nergens voor nodig. Onvervangbare batterijen is onder het mom van "veiligheid", wat een zever.
devilkin schreef:mocht iemand een goed adres weten waar ik de top shell kan kopen (die waar je handen op rusten)...
Amazon.nl, zoeken op 9TDYC . Wel prijzig, op andere sites goedkoper te vinden maar van die sites geen ervaring (of mailen naar replacedirect, zelfs wat ze niet hebben zoeken ze om te leveren).
Nuja, TLDR, meer repareerbaarheid, niet enkel bij laptops maar bij een pak meer toestellen is gewoon wenselijk.