Freelancen... kosten?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
cyberbozzo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 727
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 25 keer

Beste,

Om een lang verhaal kort te maken:
- Ik werk in IT en heb hier 10 jaar ervaring mee als werknemers bij een kleine MSP.
- Min of meer heb ik daar wel gezien: de klanten, het type werk, etc.
- Ik werk als allround system engineer.

Ik zou niet graag mijn ontslag zelf geven gezien de vele zekerheden die ik heb: brutoloon/wagen/gsm/allerlei voordelen. Ik word heel goed betaald.
Mijn werkgever is héél flexibel en zou het plan dat ik nu heb misschien zelfs mee willen ondersteunen (nog niet achter gevraagd: maar toch, op menselijk vlak mag ik van mijn werkgever zéker niet klagen, integendeel).

Ik denk dat ik niet (meer) geschikt ben om ergens 'vast' te gaan werken en zou graag willen gaan freelancen:
- Niet zozeer om meer te verdienen (altijd welkom natuurlijk).
- Wel om mijn eigen klanten/projecten te kunnen kiezen: ik wil zelf meer sturing geven aan wat ik doe/hoeveel ik werk/welk type werk ik wil doen.

Ik zou willen starten als zelfstandige in bijberoep en dan eventueel wat projecten gaan zoeken (solliciteren bij grote spelers die ook freelancers aanpakken voor een bepaald project). Dan wil ik zien wat eruit komt: is het niets, dan heb ik mijn vaste job nog. Is het wel iets kan ik mijn vaste job min of meer gaan afbouwen en fulltime gaan freelancen.

Wat zijn de kosten van een zelfstandige in bijberoep worden? Ik spreek puur over de wettelijke kosten (dat ik een auto nodig heb en een PC en dergelijke weet ik ook wel):
- Inschrijving KBO & BTW nummer: ongeveer een 90 EUR eenmalig.
- Een zichtrekening openen (recurring cost).
- Ik kan eventueel een vrijstelling sociale bijdragen aanvragen omdat ik in het begin niets verdien.
- Is een boekhouder echt nodig in mijn geval (zeker in het begin)? Ik zou voor een zelfstandigen statuut kiezen. Ik heb wel gelezen: verplichte BTW aangifte (tenzij vrijstelling maar dat wil ik precies niet echt): is dat moeilijk? Gezien als zelfstandige alle inkomsten gewoon personenbelasting zijn: dat is toch niet moeilijk om zelf af te handelen zonder boekhouder?

Iemand tips & tricks? Alle input is welkom.

Mijn ambititie is zéker niet:
- Om een zaak te starten en uit te bouwen en later personeel in dienst te nemen en meer winst/geld te kunnen genereren (misschien denk ik er over 10 jaar anders over).

Mijn ambitie is wél:
- Meer vrijheid in keuze van projecten.
- Meer vrijheid in keuze wat ik doe/hoe ik dingen doe en minder afhankelijk zijn van anderen.

Ik zou dit via een zelfstandig statuut in bijberoep willen uitbouwen om later mijn hoofdberoep te kunnen afbouwen: is dat een verstandige keuze denken jullie? Alle input/tips/tricks welkom: ook dingen/ervaringen die niet specifiek in dit topic aan bod kwamen, laat ons er een open post van maken :lol:

Alvast bedankt!
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Vergis ik mij nu, als ik zeg dat je niet mag zelfstandige in bijberoep zijn, in dezelfde branche als je hoofdberoep?

Also, zoals iemand mij ooit zei:
Een zelfstandige in bijberoep moet zichzelf geen winst uitkeren, die moet kosten maken die hij dan kan aftrekken.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Even kort door de bocht gezien ik zo meteen moet werken:

Hou er als freelancer rekening mee dat je, terwijl je op een zelfgekozen) project aan t werken bent je ook nog eens verkoper bent van je eigen talent.
Enerzijds om eventueel verlengd te worden op het huidige project, anderzijds mocht er geen verlenging zijn uitkijkend naar een nieuw project.
En daar begint het balanceren op een touw. De verlenging komt er niet aan maar is er wel eenmaal je een nieuwe klant beloftes hebt gemaakt om aan zijn project te werken...

De freelancers rondom mij de nemen beperkt verlof zolang ze in een project aan de slag zijn tenzij beperkt verlof eenmaal er kids zijn, immers ze hebben geen inkomen tijdens hun verlof en weten uit ervaring dat tussen 2 projecten er een onbetaalde wachtperiode zit (om bovenstaande situatie te vermijden). Hou ook rekening dat solliciteren naar een nieuw project niet betaald wordt en als t begint te nijpen je ook projecten zal aan nemen die je minder liggen (je hebt inkomen nodig)

De meeste freelancer doen er nog een verkoopjob bij hun reguliere job om toch enkele 'andere facturen te hebben in de boekhouding zodat ze niet aangeklaagd kunnen worden voor schijnzelfstandige mochten ze langdurig bij eenzelfde klant ingehuurd worden.

Doe zeker de berekening om alle (verplichte en noodzakelijke) kosten en lasten samen te tellen en dit te vergelijken met je huidige loon zodat je je dagprijs kunt bepalen. Partijen die je inhuren, zijn niet meteen de klant zelf, maar een tussenpartij die minstens 150€/dag als commissie willen zien. Indien je niet met hen in zee gaat heb je wel een geduchte concurrent die al in huis zit en waar je moeilijk kan tegen opboxen.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Ik zou toch maar eens eerst dat gesprek met je werkgever hebben, want zoals jij het beschrijft lijkt me dat fameus van 2 walletjes eten waarbij je huidige werkgever geen enkel voordeel heeft ? In tegendeel zelfs.

TIP: Grote spelers nemen bijna nooit zelfstandigen in bijberoep aan. Zelfs aangeven dat je maar 3/5 of 4/5 wil werken als zelfstandige is/was (?) Zeer moeilijk verkoopbaar.

Als ik jou was zou ik OF fulltime zelfstandige gaan en eigen projecten doen OF blijf waar je bent. vergeet het maar dat je als zelfstandige klanten aan jezelf kan binden voor onderhoud/support


En als je begint ZEKER een boekhouder erbij nemen, dat kost je eigenlijk quasi niks en een goeie boekhouder betaald zich dubbel en dik terug.

Zelfstandig statuut zou ik niet doe, een BV of VOF starten lijkt me de beste keuze, dat is qu belastingen voordeliger en een pak flexibeler naar werking toe. Ook banken zullen dan veel vriendelijker zijn als je een lening nodig hebt (eg wagen, laptop, gsm, ….)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Taaner242
Plus Member
Plus Member
Berichten: 107
Lid geworden op: 25 sep 2019, 20:42
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 14 keer

Ik ben zelf geen freelancer, maar denk ook dat je beste volgende zaken eens bekijkt:
* aansprakelijkheidsverzekering
* ziekteverzekering/sociale zekerheid/ziekenfonds
* opleidingen
* pensioensparen
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 26 keer

Het lijkt me dat je vnl toe bent aan een nieuwe uitdaging en je wil dat bereiken via zelfstandige.
Kijk is rond en doe is iets anders. Ik ben zelf overgestapt naar security vanuit system engineering.
Effe wat bijleren en doorbijten maar het is terug "spannend" nu.
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

Sasuke schreef:Zelfstandig statuut zou ik niet doe, een BV of VOF starten lijkt me de beste keuze, dat is qu belastingen voordeliger en een pak flexibeler naar werking toe. Ook banken zullen dan veel vriendelijker zijn als je een lening nodig hebt (eg wagen, laptop, gsm, ….)
Dit kan ik alleen maar beamen. Je hoort vaak verhalen van "een vennootschap is pas nodig vanaf X euro omzet of winst blabla". Dat is IMHO gewoon bullshit.
Het grote voordeel van een vennootschap is dat je je inkomsten kan toewijzen zoals je wil en niet direct de volle pot op belast zal worden. Je hebt hierdoor ook controle over je sociale lasten. Bij een vennootschap keer je jezelf een stabiel loon uit waardoor je sociale lasten doorheen de jaren stabiel blijven. Als gewone zelfstandige ben je gekloot als je eens een minder jaar hebt (of de jaren erna bij een uitzonderlijk goed jaar) omdat je sociale lasten gewoon blijen doorlopen aan hoog tarief aangezien die berekend zijn op basis van voorgaande jaren (wat compleet absurd is maar goed, dat is een ander verhaal).
Je hebt in een vennootschap ook gewoon veel meer mogelijkheden met wat je kan doen met die inkomsten. De meerkost tegenover gewoon zelfstandige is ook nihil, zeker met iets als een VOF.
Ik heb in ieder geval zeer veel spijt dat ik de eerste 5j van mijn carrière nog geen vennootschap had.

Zelf je BTW aangiftes doen is wel te doen bij een eenvoudige boekhouding als het echt moet, maar ik zou er niet aan beginnen. Dat is ook weer iets waar je dan tijd moet insteken en de regelgeving is toch best complex soms (en je moet ook gewoon bijblijven qua wetgeving daar rond). Ik denk daar ook soms aan om het zelf te doen maar dat is alleen maar omdat ik een bizarre interesse heb in fiscaliteit :). Maar ik blijf er voorlopig af omdat het me tijd zou kosten die ik niet heb. Als je geen specifieke interesse erin hebt, begin er dan niet aan.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

censuur
Laatst gewijzigd door ubremoved_2964 op 29 okt 2021, 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.
rtl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 791
Lid geworden op: 22 mar 2004, 15:29
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 31 keer

De grootste terugkerende kosten per maand hier:
Wagen + brandstof
IPT (individuele pensioentoezegging)
Boekhouder

Dat is het eigenlijk als IT’er. Kleinere kosten zijn internet/gsm/email hosting (google 5.2€/maand) etc.
Aansprakelijkheidsverzekering is in vele gevallen verplicht, maar kost slechts enkele 100en euro’s per jaar.
Andere grote kosten zijn eenmalig (laptop bvb indien nodig - je krijgt dit meestal toch van de werkgever anyway).

Nog wat tips:
Zorg eerst dat je een klant of project hebt voor je er aan begint. Niet omgekeerd.
Een tussenpartij is hiervoor een goed idee in de beginfase. In tegenstelling tot wat hierboven beweerd wordt kan dat soms al vanaf 50€/dag ipv 150€. Het voordeel is dat zij de klanten al in portefeuille hebben en je meteen van start kan gaan. Als je zo een contract voor een jaar binnenhaalt heb je al een mooie reserve opgebouwd.
Richt een vennootschap op. Bij een Commanditaire Vennootschap heb je geen notariskosten of minimumkapitaal. Is zo geregeld. Een BV heeft ook geen minimumkapitaal meer, maar vergt notariskosten. Het voordeel hier is dat je beperkt aansprakelijk bent, maar als IT’er gaat dat nooit een issue vormen.
Een boekhouder is (zeker voor de opstart) zeer belangrijk. Of je die na een jaar nog nodig hebt zie je dan wel.
Misschien kan je je huidige wagen overnemen van je werkgever? Indien het een diesel is zou ik het evenwel niet doen :)
Als bank kan ik BNP aanraden. Goede begeleiding voor beginners (plus goede verzekering- en leasingmaatschappij: AG/Arval).

Succes
dragonflo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 734
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 22 keer

inschrijven bij kbo kost 90 euro maar voor een btw nummer(of vrijstelling) rekenen de ondernemingsloketten nog eens 60 euro(kunnen ze vrij kiezen). Dan vullen ze voor jou dat formuliertje in voor de btw.

Vanaf dat je btw plichtig bent is een boekhouder aangeraden want voor elke btwfout die je maakt krijg je een boete. Dus ook je inschrijvingsformuliertje verkeerd invullen is boete. Zonder waarschuwing of tweedekans of wat dan ook.(sinds 2018 mag je wel terug eenmalig 1 fout maken) Er staat op de fod financiën wel een prijslijst van hun boetes.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

censuur
Laatst gewijzigd door ubremoved_2964 op 29 okt 2021, 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 912
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 98 keer

ub4b schreef:[... ga je veel afdragen en veel socio lasten betalen.
Wat is er mis met een bijdrage aan de maatschappij die evenredig is met wat je verdient ? ;-)
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

didi79 schreef:
ub4b schreef:[... ga je veel afdragen en veel socio lasten betalen.
Wat is er mis met een bijdrage aan de maatschappij die evenredig is met wat je verdient ? ;-)
Trek die lijn door naar iedereen en kom dan eens terug aub. Daarnaast ben IK verantwoordelijk voor wat ik verdien, terwijl anderen rustig mogen toekijken en profiteren van mijn hard labeur ? En eens je genoeg verdient dan pas je wat regels toe en moet je quasi niks meer afdragen.

Nee ... geld zoeken waar ze het gemakkellijkst kunnen halen én dan nog eens een schuldgevoel proberen op te dringen ... de rode honden ten top.

PS: Ik besef ook wel dat didi79 een uitlokkende troll is met zulke reactie, dus ga verder niet meer reageren op de sossen om de thread niet te vervuilen
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

didi79 schreef:
ub4b schreef:[... ga je veel afdragen en veel socio lasten betalen.
Wat is er mis met een bijdrage aan de maatschappij die evenredig is met wat je verdient ? ;-)
Ik betaal ruim mijn deel aan de sociale zekerheid door mijn job in de privé. Daarnaast verdien ik wat bij als bijberoeper, maar als ik meer dan €1550 winst/jaar behaal mag ik plots sociale zekerheid beginnen betalen waar ik niks, 0,0 voor terug kan krijgen. Geen ziekteuitkering, geen pensioen, geen stempelgeld, niks.
Volgens mij is solidariteit iets van geven&nemen, niet van nemen alleen. Dat is er dus mis mee.

Los daarvan.
Als je die stap zet moet je goed nadenken wat je doel is. Als je, net zoals ik, in je vrije tijd enkele uren per week wilt werken aan kleine projectjes, dan is bijberoep ideaal.
Als je denkt meer te gaan doen, dan ga je gewoon tijd tekort hebben naast een fulltime job vrees ik.
Ik denk niet dat er wettelijk beperkingen zijn dat je in bijberoep een gelijkaardige functie uitvoert als je hoofdjob, maar het zou me verbazen mocht je werkgever hier blij van worden.
Hoe ga je je transport ook regelen? Ga je met je firmawagen naar klanten? Beetje onnozel om daarvoor speciaal een 2de wagen aan te kopen.

Ik zou in jouw geval beginnen met eens te gaan spreken met een boekhouder die gespecialiseerd is in bijberoep en eenmanszaken.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Je zal ook sociale bijdragen moeten betalen op je voorziene winst.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Goztow schreef:Je zal ook sociale bijdragen moeten betalen op je voorziene winst.
Tenzij je op voorhand een vrijstelling vraagt en krijgt.
Als je deze niet krijgt en uiteindelijk minder verdient dan de drempel krijg je de bijdrage wel terug.
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 912
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 98 keer

Helemaal niet de bedoeling om te trollen en ik denk ook niet dat ik in de 14 jaar dat ik lid ben van UB blijk heb gegeven een troll te zijn...

Maar in ogen van de doorsnee werkende mens is zeggen dat je via zelfstandigheid (en mits toepassen van creatieve truukjes, allemaal binnen wat wettelijk kan) je sociale lasten en belasting kan verlagen, een bevestiging van het cliché van de foefelende zelfstandige.
En daar begint het gevoel van onrechtvaardigheid: die doorsnee werknemer (bediende/arbeider/ambtenaar) kan niet foefelen. Wordt evenredig met zijn inkomen belast (en dus niet rekening houdend met zijn uitgaven).
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Dat is gewoon pertinent onwaar.
Ten eerste, ik heb het hier al aangegeven, als bijberoeper krijg je niks terug, vind je het dan eigenaardig dat mensen dat proberen te ontwijken?
Als ik €500 meer verdien dan moet ik die gewoon 100% doorstorten zonder dat ik hier iets voor kan terugkrijgen. Zelfs geen verhoging van eventueel stempelgeld, geen €0,01 pensioen, niks. Dat is gewoon werken voor de staat.

Ten tweede zijn er wel genoeg dingen als personeelslid die kunnen gezien worden als 'creatieve truukjes'. Of hoe verklaar jij anders ecocheques, maaltijdcheques, allerhande onkostenvergoedingen, salariswagen, gsm van de zaak, laptop van de zaak, pensioensparen, hospitalisatieverzekering door werkgever,...
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Het staat iedere doorsnee werknemer ook vrij in bijberoep te starten ...
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

cyberbozzo schreef: Ik zou niet graag mijn ontslag zelf geven gezien de vele zekerheden die ik heb: brutoloon/wagen/gsm/allerlei voordelen. Ik word heel goed betaald.
Mijn werkgever is héél flexibel en zou het plan dat ik nu heb misschien zelfs mee willen ondersteunen (nog niet achter gevraagd: maar toch, op menselijk vlak mag ik van mijn werkgever zéker niet klagen, integendeel).
Het lijkt me dat je beter eens met je huidige werkgever kan praten over jobinhoud en doorgroeimogelijkheden / mogelijkheden om jobinhoud aan te passen. Want als je tevreden bent over je loon en over je werkgever dan lijkt dat me toch de eerste stap.
Ik denk dat ik niet (meer) geschikt ben om ergens 'vast' te gaan werken en zou graag willen gaan freelancen:
- Niet zozeer om meer te verdienen (altijd welkom natuurlijk).
- Wel om mijn eigen klanten/projecten te kunnen kiezen: ik wil zelf meer sturing geven aan wat ik doe/hoeveel ik werk/welk type werk ik wil doen.
Je kijkt met een nogal roze bril naar het zelfstandige statut. De waarheid is dat je je klanten niet zal kunnen kiezen omdat je ook moet werken en geld verdienen. En dat die klanten bijna altijd gaan vinden dat je te veel vraagt (want durder dan een werknemer) en dat je heel flexibel moet beschikbaar zijn voor hen (het kan hen niet schelen dat je ook andere klanten hebt want zij betalen je)..
Ik zou willen starten als zelfstandige in bijberoep en dan eventueel wat projecten gaan zoeken (solliciteren bij grote spelers die ook freelancers aanpakken voor een bepaald project). Dan wil ik zien wat eruit komt: is het niets, dan heb ik mijn vaste job nog. Is het wel iets kan ik mijn vaste job min of meer gaan afbouwen en fulltime gaan freelancen.
Ik ben zelf in bijberoep zelfstandige, momenteel ligt die activiteit wel wat "op zijn gat" (gewenst). Maar in periodes dat het goed ging, betekende dit de helft van mijn avonden en minstens om de twee weekends bezig zijn met zelfstandig werk. Sturing geven aan hoeveel ik werk zat er niet echt in: de klant had een vertaling nodig en ik deed die. Als ik een paar keer nee zei, dan zocht de klant wel een andere die het kon of wou doen. Uiteindelijk werd het te zwaar en ben ik met een andere zelfstandige gaan samenwerken die sommige vertalingen deed en ik las die na. Elk jaar werd die iets duurder terwijl ik mijn prijzen niet echt kon aanpassen. Daardoor werd de marge kleiner. Doordat het intellectueel werk was, had ik een serie vaste kosten (PC, x % appartement, internet, ...) en daar hield het op. Op de echte winst betaalde ik sociale bijdragen en persoonsbelastingen, alle samen iets van een 55 %. Mijn conclusie was dat ik eigenlijk best minder kon werken, maar minder werken betekende dat ik eigenlijk mijn hoofdklant moest afstoten en dan had ik geen inkomen meer.
Het is gewoon een voorbeeldje dat aantoont dat flexibiliteit heel relatief is als zelfstandige. Of je daar tijdelijk mee wil leven terwijl je opstart, dat is jouw keuze.
Wat zijn de kosten van een zelfstandige in bijberoep worden? Ik spreek puur over de wettelijke kosten (dat ik een auto nodig heb en een PC en dergelijke weet ik ook wel):
- Inschrijving KBO & BTW nummer: ongeveer een 90 EUR eenmalig.
- Een zichtrekening openen (recurring cost).
- Ik kan eventueel een vrijstelling sociale bijdragen aanvragen omdat ik in het begin niets verdien.
- Is een boekhouder echt nodig in mijn geval (zeker in het begin)? Ik zou voor een zelfstandigen statuut kiezen. Ik heb wel gelezen: verplichte BTW aangifte (tenzij vrijstelling maar dat wil ik precies niet echt): is dat moeilijk? Gezien als zelfstandige alle inkomsten gewoon personenbelasting zijn: dat is toch niet moeilijk om zelf af te handelen zonder boekhouder?
De directe kosten vallen mee voor bijberoep, vind ik. Ik deed zelf mijn boekhouding maar ik kon wel beroep doen op een boekhouder in geval van hulp nodig. In de eerste jaren controleerde die ook mijn aangofte, zodat ik het correct leerde en ook tips kon meenemen.Dat was een goedkope tussenoplossing want zo moest hij niet alles encoderen. Let wel: ook je eigen boekhouding voeren is tijd diej e investeert en die niet "billable" is.
Mijn ambititie is zéker niet:
- Om een zaak te starten en uit te bouwen en later personeel in dienst te nemen en meer winst/geld te kunnen genereren (misschien denk ik er over 10 jaar anders over).

Mijn ambitie is wél:
- Meer vrijheid in keuze van projecten.
- Meer vrijheid in keuze wat ik doe/hoe ik dingen doe en minder afhankelijk zijn van anderen.[/quote
In dit geval moet je zoveel mogelijk deuren openhouden. Zeg nooit, nooit ;). Wel heb ik mijn twijfels of je de vrijheid waar je naar zoekt echt gaat vinden (zie hoger).
Ik zou dit via een zelfstandig statuut in bijberoep willen uitbouwen om later mijn hoofdberoep te kunnen afbouwen: is dat een verstandige keuze denken jullie? Alle input/tips/tricks welkom: ook dingen/ervaringen die niet specifiek in dit topic aan bod kwamen, laat ons er een open post van maken :lol:
Misschien is een halftijds behoud van je huidige job en een halftijdse investering in zelfstandige activiteit realistisch? Of bij je huidige baas een halftijdse betrekking houden, zelfstandig, en de resterende tijd invullen op een andere manier.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

cadsite schreef:Dat is gewoon pertinent onwaar.
Ten eerste, ik heb het hier al aangegeven, als bijberoeper krijg je niks terug, vind je het dan eigenaardig dat mensen dat proberen te ontwijken?
Als ik €500 meer verdien dan moet ik die gewoon 100% doorstorten zonder dat ik hier iets voor kan terugkrijgen. Zelfs geen verhoging van eventueel stempelgeld, geen €0,01 pensioen, niks. Dat is gewoon werken voor de staat.

Ten tweede zijn er wel genoeg dingen als personeelslid die kunnen gezien worden als 'creatieve truukjes'. Of hoe verklaar jij anders ecocheques, maaltijdcheques, allerhande onkostenvergoedingen, salariswagen, gsm van de zaak, laptop van de zaak, pensioensparen, hospitalisatieverzekering door werkgever,...
Ik denk dat wat jij schetst niet exclusief is voor bijberoepers. Ik meen begrepen te hebben dat als je minder dan 104 dagen/j aan de slag bent je in totaal geen rechten opbouwt als werknemer.
cyberbozzo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 727
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 25 keer

Bedankt voor alle reacties en inzichten. Jullie stellen dat volgende dingen moeilijk zijn:
- Klanten bellen je dikwijls/hebben je dikwijls nodig. 'Zomaar' een paar dagen per week is moeilijk/gaat niet.
- Werk vinden is moeilijker/moet je moeite voor doen.

Ik zou graag projecten doen op enterprise level. Daar werk je toch projectmatig? Je komt terecht in een IT team en je maakt deel uit van hen voor een paar maanden/langere tijd. Die mensen hebben je toch niet nodig als je niet voor hun aan het werk bent? Dit gaat over heel specifieke projecten (bvb): Exchange 2013 DAG migratie naar 365.

Voor alle duidelijkheid: ik wens niet te werken voor particulieren/zelfstandigen of kleine KMO's (wat is een KMO qua definitie in Belgie natuurlijk).

Is werk vinden dan zo moeilijk? Ik zie bepaalde werkgevers bonussen uitdelen aan medewerkers die een nieuwe medewerker binnen brengen, wekelijks belt één of andere recruiter mij wel. Het lijkt wel of iedereen schreeuwt achter de juiste mensen.

Deze week bvb gepolled door Cegeka of ik interesse had.

Of zie ik dit nu helemaal verkeerd?
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Heb je al eens verder gepraat met zo'n recruiter ?
Wat ze allemaal willen is ervaring voor een schoolverlatersloon.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
cyberbozzo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 727
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 25 keer

Neen, nog nooit verder gepraat met zo'n recruiter :-)

Ik ga dat eens doen de volgende weken, gewoon om te zien hoe en waar ik sta. Ik werk 10 jaar in IT, maar heb nooit elders gesolliciteerd, dus heb hier minder ervaring mee...

Anderzijds: wat is een startersloon in jouw definitie? Graag concrete cijfers, zodat we niet naast elkaar praten. Concreet: mijn profiel is als werknemer 4000 EUR (bruto) waard, vind ik zelf. Ik weet niet of dat veel of weinig is.
Vandaar: laat het een open topic blijven en blijven definieren wat iemand ziet als een startersloon.
Laat ons brutoloon als referentie nemen (anders kunnen we eindeloos discussieren over extralegale voordelen).
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Werk vinden zal het probleem echt niet zijn, er is veel vraag. Maar uit ervaring weet ik dat een positie vinden waar ze geen full FTE vragen niet gemakkellijk is. En dat heeft niets te maken met nodig zijn of niet, maar allemaal met budgettering, 'headcount' targets en/of vertrouwen.

Langs de andere kant ... als je zonder verpinken een Exchange DAG van 10+ Servers kan onderhouden of opzetten, kaas hebt gegeten van Windows Failover Clustering en eventueel ook nog wat degelijke netwerkkennis hebt ... je mag me altijd een PM doen :-) Kan wel iemand gebruiken op een groot project eigenlijk, en aangezien het voor 'managed services' is naar een Enterprise klant is 100% geen vereiste.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
fuserke
Member
Member
Berichten: 58
Lid geworden op: 09 apr 2019, 15:05
Bedankt: 10 keer

@sasuke idd budgetten budgetten budgetten. Dezer dagen enorm belangrijk voor een bedrijf dat ze weten waar ze aantoe zijn. Een fte weten ze op voorhand wat die kost op een jaar maar bij een freelancer kan je enkel een schatting maken. Bij ons zaten ook een deel freelancers en die zijn ofwel naar fte gegaan of bedankt voor de diensten gewoon omdat budgetten schatten vr freelance nt zo simpel is en het bedrijf ook nt meer mt freelance wil werken. (Slechte ervaringen).
Aan de andere kant is het tegenwoordig ook een ramp om goeie IT profielen te vinden. Wij zijn al 9 maanden aan bet zoeken naar een senior profiel. De verloning is zeer goed maar zelfs de headhunter offices kunnen nt komen met een goed profiel. Nu ik moet wel zeggen dat het voor een zeer specifieke software is waar we het profiel voor zoeken en dat de markt daarvoor idd schaars is.
misterjo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 670
Lid geworden op: 30 nov 2003, 13:23
Locatie: leuven
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 16 keer

Dat hangt af van de samenwerking met de freelancer natuurlijk.

Veel IT freelancers zijn equivalent aan een FTE en dan kan je wel makkelijker de kost inrekenen.

De vraag is dus of je fixed price werkt of uur factuur. In het uur factuur kan je dan nog vaste afspraken rondom tijd of werk.

Als je uur factuur werkt (T&M) en het werk afspreekt kan je dat natuurlijk moeilijker budgeteren. Maar hey, we werken toch allemaal Agile of niet? :D

Hier freelancer onder vennootschap.
Mijn grootste kosten:
1) loon
2) vervoer
3) pensioenopbouw
4) boekhouder
5) investering in kennis (tijd & geld, beiden zijn geld...)
6) verzekering

Reden voor vennootschap is de beperkte aansprakelijkheid, die m.i. als freelance IT met verantwoordelijkheid wel bestaande is.
Flexibiliteit rondom verloning, opbouw reserves,..
gumibear
Member
Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 14 aug 2021, 20:56
Bedankt: 2 keer

Ik heb een collega die freelance doet.

Enkele do's and don'ts

Je kan best zelfstandige (of eenmansvennootschap) in hoofdberoep doen want zo 2/5's enzo dat zie je niet veel.
Je kan best werken met een consultancy bureau die zich focussen op freelancers. Die leven natuurlijk van hun vette marge maar rechtstreeks als zelfstandige bij een klant voltijds gedurende lange tijd gaat niet pakken want dat is schijnzelfstandigheid.
Je hebt geen boekhouder nodig voor zelfstandige aangezien de formaliteiten (enkelvoudige boekhouding) niet zo groot zijn en je die snel zelf onder de knie krijgt zonder dat de boekhouder een meerwaarde is die je moet betalen en ook nog eens op de vingers moet kijken want die maakt ook fouten.
Als zelfstandige (in bijberoep) of vennootschap moet je je sowieso aansluiten bij een sociaal verzekeringsbureau maar dat had je al aangegeven dacht ik.
Als zelfstandige ben je volledig en onbeperkt persoonlijk aansprakelijk voor fouten die je begaat. Dus als je getrouwd bent in algehele gemeenschap kan je best toch eens aan uw madam vragen of ze het ok vindt :-) Oplossing is een vennootschap.
Er is inderdaad het concurrentiebeding en vaak staat daar in dat je de laatste 2 jaar niet bij de zelfde mag werken. Maar ik veronderstel dat je niet bij een klant werkt als consultant maar gewoon ergens rechtstreeks? Indien ja kan je best eens met hen praten en hen zeggen dat je wel content bent en dat je zelfstandige (of vennootschap) wil doen en of ze met jou een contract zouden aangaan. Maar zoals gezegd gaat dat eigenlijk voor de fiscus niet pakken wegens schijnzelfstandige.
Als vennootschap kan je de kosten en belastingen fiscaal veel beter optimaliseren maar heb je wel een boekhouder nodig (dubbele boekhouding) + sociaal verzekeringsfonds maar dat laatste kost denk ik niet zoveel.
Trouwens als zelfstandige kan je je auto geloof ik niet inbrengen als onkost (wel tegen een nooit geïndexeerd bedrag uit de jaren stillekes van ik zeg maar 0,15 euro / km maar daar is het sop vaak de kolen niet waard). Als vennootschap wel en dan is het VAA van toepassing (zoals nu wellicht).

Eigenlijk moet ge vooral zien dat uw dagprijs goed genoeg is (geen idee hoeveel want collega wou het niet zeggen), dat je een opdracht op zak hebt via een goed freelancer-gericht consultancy bureau, je een kleine financiële reserve hebt voor moest het toch niet gaan en dat je een vennootschap opricht owv de aansprakelijkheid en fiscale optimalisatie.
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 783
Lid geworden op: 09 apr 2006, 17:48
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 55 keer

Ik zou je aanraden om in bijberoep iets te doen dat significant anders is dan je hoofdberoep, bv in bijberoep een product bouwen en in hoofdberoep in loondienst werken voor een IT dienst bij een bank.

Nu een product bouwen is zeker niet altijd super rooskleurig, de blog posts van Mattias Geniar schetsen een goed beeld:
https://ma.ttias.be/time-for-change-going-independent/
https://ma.ttias.be/open/

Hou er verder rekening mee dat het stoppen van een vennootschap allesbehalve gratis is (~4000€ indien geen vastgoed, een veelvoud indien wel).
misterjo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 670
Lid geworden op: 30 nov 2003, 13:23
Locatie: leuven
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 16 keer

Je kan natuurlijk uw vennootschap op non-actief zetten als je er later eventueel nog iets mee wilt doen.

Of de vennootschap doorverkopen komt ook wel is voor.

Maar ja, stopzetten kost snel €4k.
En als je dat niet kan betalen blijf je beter in loondienst...

Je kan ook altijd zonder vennootschap beginnen.
rtl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 791
Lid geworden op: 22 mar 2004, 15:29
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 31 keer

4k is echt wel peanuts voor een vennootschap hoor. Als zelfstandig IT'er met zijn profiel zijn dat minder dan 7 werkdagen...
Maar nogmaals, ik zou eerst zorgen dat je een opdracht vindt als je er echt mee wil beginnen. Er zitten genoeg tussenpartijen op LinkedIn. En richt dan je BV of Comm V op in je opzegperiode.
Iets oprichten en er dan uiteindelijk misschien enkel kosten aan hebben is geen goed idee :)
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

cyberbozzo schreef:Ik zou graag projecten doen op enterprise level.
Enterprise level werkt gewoon met preferred suppliers... daar kom je volgens mij gewoon niet binnen op je eentje (tenzij via iemand die stevig gaat afromen).
charlez
Pro Member
Pro Member
Berichten: 225
Lid geworden op: 13 apr 2017, 08:02
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 13 keer

Enterprise is inderdaad zo goed als altijd via partner. Wat op zich geen nadeel moet zijn. Betaaltermijn is vaak korter daardoor. Eveneens hebben die een verzekering die veel grotere bedragen dekt. Voor die 50€ die je dan moet laten vallen…
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

charlez schreef: Voor die 50€ die je dan moet laten vallen…
Errm ... dat was bij wel wat meer ... en als je de kleine letters leest in je contract nemen die 'partners' geen enkele verantwoordelijkheid of risico op zich. m.a.w. die doen dus echt gewoon niks en verdienen 50-100 EUR/dag per consultant.

Niet te verschieten dat die (pooiers) recruiters zo goed boeren. Een kennis van me is verhuisd naar Gent, daar een IT recruitment agency gestart met een vriend van hem. 3 jaar later hebben ze al 80 werknemers ... en zelf werken ze niet meer (buiten dan administratie).
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Ja en de 10daagse handover takeover wordt meestal ook naar de freelancer doorgeschoven
cyberbozzo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 727
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 25 keer

Nog een vraagje: hoe budgetteren jullie/maken jullie financiele planning?
Bvb: je moet een pak geld apart houden voor belastingen/sociale lasten, die afrekening komt pas later natuurlijk.
Elke maand moet je 200 EUR 'sparen' voor 'afschrijvingen': PC/GSM/enz.
Je moet ook een stuk apart houden voor je pensioenspaarrekening of iets dergelijks, voor eventuele onverwachte kosten.

Met andere woorden: dat zijn allemaal 'posten'. Hoe doen ze zoiets in een venootschap? Daar krijgt men enorm veel geld binnen, maar moet men rekening houden met enorm veel uitgaven op korte en op lange termijn.
Hoe maakt men zoiets 'visibel'? Is dat met bepaalde software en uitgavenposten die gebudgetteerd worden? Of hebben jullie verschillende rekeningen waarop geld staat?
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Een goede boekhouder/fiscalist heeft daar wel software voor. Bij mijn boekhouder is alles online (Yuki) en kan ik alles mooi en duidelijk opvolgen.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

cyberbozzo schreef:Nog een vraagje: hoe budgetteren jullie/maken jullie financiele planning?
Bvb: je moet een pak geld apart houden voor belastingen/sociale lasten, die afrekening komt pas later natuurlijk.
Elke maand moet je 200 EUR 'sparen' voor 'afschrijvingen': PC/GSM/enz.
Je moet ook een stuk apart houden voor je pensioenspaarrekening of iets dergelijks, voor eventuele onverwachte kosten.

Met andere woorden: dat zijn allemaal 'posten'. Hoe doen ze zoiets in een venootschap? Daar krijgt men enorm veel geld binnen, maar moet men rekening houden met enorm veel uitgaven op korte en op lange termijn.
Hoe maakt men zoiets 'visibel'? Is dat met bepaalde software en uitgavenposten die gebudgetteerd worden? Of hebben jullie verschillende rekeningen waarop geld staat?
Excel :)

Ik maak nog steeds gebruik van mijn excel file die ik sinds het begin heb opgebouwd en verfijnd.
Ik heb daar een rudimentaire cashflow planning in staan die bestaat uit allemaal kolommen per maand van het jaar met dan per kolom al je inkomsten en uitgaven die je verwacht elke maand chronologisch geplaatst. Dit doe ik dan altijd voor 3j in de toekomst. Gedurende het jaar (ik doe het 1x per maand) stel ik de zaken wat bij en vul ik de echt gemaakte kosten in (ter vervanging van mijn inschattingen). Doe dit met bedragen inclusief BTW en vergeet je BTW afdrachten er ook niet in te steken want met dat BTW geld kan je ook "spelen" gedurende het kwartaal.
Ik heb dan ook een voorwaardelijke opmaak er inzitten die van zodra dat ik ergens in de toekomst in de min zou gaan het in het rood aangeeft. Zo kan je eventueel sommige uitgaven aanpassen/anders plannen.
Dit klinkt misschien veel werk maar dat is het niet, toch zeker niet als consultant. Uw bewegingen +/- zijn vrij beperkt hé. En je weet ook ± welke vaste en variabele kosten je elke maand en elk jaar opnieuw hebt (en belangrijker, wanneer die vallen).

Naast die cashflow hou ik ook een jaarrekening+afschrijvingstabel bij in die excel met alle kosten, opbrengsten, afschrijvingen, verworpen uitgaven etc. Na verloop van tijd zal dit vrij accuraat worden, in het begin is het een beetje een educated guess. Maar naarmate je vordert in je carrière als zelfstandige zal dit accurater en accurater worden. Het voordeel van dit ook zelf bij te houden is dat je kan vergelijken met wat jou boekhouder zegt bij de afsluit van het jaar en als er grote afwijkingen zijn dan kan je het daarover hebben met hem (of bijvoorbeeld sommige zaken boekhoudkundig anders toewijzen). Vergeet ook niet dat die mannen ook wel fouten maken soms en dat boekhoudingen flexibel kunnen zijn in hoe je ze voert.

Velen zullen nu zeggen, daar heb je toch een boekhouder voor? Daar ben ik het categoriek oneens mee. Je dient als zaakvoerder ten allen tijde op de hoogte te zijn van de financiële staat van je bedrijfje en je moet het ook zelf begrijpen wat het allemaal wilt zeggen. Ik zie teveel zelfstandigen die elk jaar "verschieten" van hoeveel belastingen of wat dan ook dat ze moeten betalen. Perfect allemaal zelf op te volgen met een half uurtje tot een uurtje werk per maand.
Maar hou zeker goed rekening met je cashflow, zeker in het begin als je nog weinig of geen reserves hebt. Dat is in het begin het allerbelangrijkste.

Dit gezegd zijnde kan je het ook anders doen als je gewoon als zelfstandige zou beginnen. Hou 50-55% van je omzet apart en na 1-2 jaar krijg je wel zicht op wat en hoe. Het enige belangrijke is dat je even een goede inschatting maakt van hoeveel sociale lasten je gaat moeten betalen en betaal in het begin liever iets teveel dan te weinig. Dan is de regularisatie geen aderlating.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

cyberbozzo schreef:Nog een vraagje: hoe budgetteren jullie/maken jullie financiele planning?
Bvb: je moet een pak geld apart houden voor belastingen/sociale lasten, die afrekening komt pas later natuurlijk.
Elke maand moet je 200 EUR 'sparen' voor 'afschrijvingen': PC/GSM/enz.
Je moet ook een stuk apart houden voor je pensioenspaarrekening of iets dergelijks, voor eventuele onverwachte kosten.

Met andere woorden: dat zijn allemaal 'posten'. Hoe doen ze zoiets in een venootschap? Daar krijgt men enorm veel geld binnen, maar moet men rekening houden met enorm veel uitgaven op korte en op lange termijn.
Hoe maakt men zoiets 'visibel'? Is dat met bepaalde software en uitgavenposten die gebudgetteerd worden? Of hebben jullie verschillende rekeningen waarop geld staat?
Niet vergeten geld aan de kant te zetten voor de verlofperiodes en als je op de bank zit.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Sasuke schreef:En als je begint ZEKER een boekhouder erbij nemen, dat kost je eigenlijk quasi niks en een goeie boekhouder betaald zich dubbel en dik terug.
Veel kans de beste tip in dit topic: een goeie boekhouder verdient zichzelf terug.
Je zou de eerste zelfstandige niet zijn die de boeken moet neerleggen omdat de boekhouder slordig geweest is.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”