Rolgordijnen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Het rolgordijn in mijn keuken is kapot. Het is te zeggen: de veer is gebroken of zoiets, er is nauwelijks nog weerstand om bijvoorbeeld in het midden te blijven hangen.

De tweaker in mij ziet een opportuniteit om een nieuw rolgordijn aan te schaffen dat kan geïntegreerd worden in mijn home assistant domotica setup. Dus ik vol goede moed naar de ikea website, maar daar blijkt dat de maximale breedte 140 cm is! Bij mij is toch wel een 175 cm nodig... lengte is redelijk standaard.

Ik heb al wat gegoogled maar ik zie het bos tussen de bomen niet meer. Wensen:
- rolgordijn dat verticaal toe / open gaat
- liefst met cassette bovenaan
- liefst niet nog een extra hub, alhoewel ik vermoed dat dit moeilijk wordt. Al aanwezig: hue hub en home assistant op een NUC
- voorkeur voor zigbee systeem
- bediening via home assistant, app en google home. Eventueel ook een soort afstandsbediening maar via HA kan ik daar sowieso wel oplossingen voor vinden

Budget: ik vermoed dat ik moeilijk iets ga vinden in ikea-achtige budgetten... Maar zou op het eerste zicht toch ook niet veel meer willen gaan dan een 250 à 300 euro wat het dubbele is van de ika oplossingen. Al heb ik de indruk dat het moeilijk wordt... Indien echt een "wow" oplossing, ben ik wel bereid iets meer te betalen.

Wie kan me helpen?

Op termijn zou ik graag ook mijn living ervan voorzien, die ramen zijn nog breder.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Eender welk rolgordijn kan je "slim" maken met Shelly?
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Al is het een systeem waarbij er een afhankelijkheid blijft naar de cloud, maar ik ben voor Somfy gegaan met hun Io-motoren (ik had al een Tahoma systeem voor mijn rolluiken). Via Home Assistant kan ik die rolluiken en rolgordijn perfect bedienen (er is een integratie met Somfy, maar die loopt dus over het web/de cloud en de Somfy servers).
Je kan ook voor hun RTS-motoren gaan, daar kan je misschien de cloud mee vermijden, maar dan mis je de positie kennis van io-motoren.

Rolgordijnen met motor heb ik (op maat) besteld bij https://rolluikshop.be/raamdecoratie/ en daar was ik best tevreden over (ook contact vooraf en meedenken).
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

https://www.creazza.be/

Deze leek goedkoop voor rolgordijnen toen ik deze zomer eens checkte, maar nog niet zelf gebruikt. 't Is een soort verzamelplatform voor andere fabrikanten, geloof ik, dus let wel even op extra zaken zoals de uiteindelijke fabrikant, en de levertermijn.

Als dat gewoon de veer van het lint is, dan is dat een redelijk goedkope fix (€20 of zo).
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Ze zijn van heytens dus ik vermoed plus 50 eur verplaatsing en 50 euro per half uur.

Dank je nukem en cpt!
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
thomasv
Premium Member
Premium Member
Berichten: 515
Lid geworden op: 01 dec 2014, 16:52
Locatie: Regio Gent
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 52 keer

Smartblinds.be is ook interessant. Werkt met Motionblinds.
 iPhone 12 Pro —  iPad (9th Gen) —  Apple TV 4K (2nd Gen) —  MacBook Pro
glda19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 544
Lid geworden op: 22 aug 2006, 01:41
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 9 keer

@ dafke
Hoe doe je dat elk rolgordijn slim maken met shelly
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Als je al een rolgordijn hebt dat electrisch bedient kan worden, zet je er een shelly 2.5 tussen en kan je deze via app bedienen, alsook op vaste tijdstippen etc laten opgaan/afgaan, koppelen aan IFTTT, …


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Plaats reactie

Terug naar “Home automation en domotica”