Gratis levering en bijhorende rechtzaken

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/10/19 ... lg3U-rr9R8
Zelfs om alleen maar de kosten te dekken, zou een pakjesbezorger volgens Gevaers 2,5 tot 3 euro per pakje moeten krijgen. "En dan spreek ik puur over kosten", merkt hij op. "Wil je daar nog iets aan kunnen verdienen, dan kom je snel uit aan 5 euro per pakje."

De gratis levering die webshops vandaag massaal aanbieden, lijkt zo dus onhoudbaar. "Gratis bestaat niet. Als je bij Bol.com of Zalando iets bestelt van twintig euro en je ziet dat een correcte prijs voor levering minstens vijf euro is, dan is dat niet haalbaar."
Ik moet zeggen als ik de garantie krijg dat die 5 euro bij de pakketjesbezorger komt dat ik dit met plezier betaal.

Wat denken jullie dat een faire prijs is?
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Heb daar op zich ook geen probleem mee om verzendingskosten te betalen, hoe dan ook betaal je die toch.
Is enkel wel zo dat door de massa pakketten van sommige bedrijven, dat zij veel lagere tarieven hebben.

Bepaalde leveringsdagen per gemeente/wijk zou ik met kunnen leven, wil je persé andere dag dan betaal je extra.
Maar dat vraagt ook weer een andere organisatie van de pakjesdiensten, en eventueel extra stock wat ook geld kost.


Afhaalpunten heb ik gemengde gevoelens over - vooral omdat als dat in een Delhaize is ofzo, dat ook een postpunt is en de bomma’s komen nog altijd het liefst om 17u moeilijke vragen stellen. Of ze verkopen lotjes en nog al van die zever - waardoor dat je soms langer wacht op je pakje dan dat je je boodschappen doet.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Denk dat een meer algemeen gebruik van de automaten ook een oplossing kan zijn. Het is niet voor iedereen weggelegd maar ik vind he ttoch handig.
vverbeke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 718
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Locatie: Z-WVL
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 62 keer

Je hoeft echt geen genie te zijn om te zien dat de huidige tarieven enkel kunnen met sociale dumping. Hier ook geen probleem om te betalen voor verzending, uiteindelijk zit het toch ergens in de prijs.

Qua leveringen zou ik veel liever de mogelijkheid hebben een afleverdag te kiezen. De mogelijkheid bij bpost om aan te geven dat iets bvb. in het tuinhuis/de buren/... mag geleverd worden of direct naar het postkantoor mag is ook handiger. Of pakweg via een track & trace link aangeven dat je die dag niet thuis bent en het rechtstreeks naar een inzamelpunt of andere dag mag. Automaten kunnen ook een oplossing zijn.
@home: VDSL 100/20 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Premium Member
Premium Member
Berichten: 724
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 90 keer

Pre corona en thuiswerk liet ik standaard alles afleveren in een afhaalpunt, gezien ik toch aan het werken was. Vorig jaar is dit veranderd door het thuiswerken, maar zodra ik weer meer naar kantoor ga, is dit het eerste wat ik terug aanpas.
Niets gemakkelijker dan na het werk efkes het afhaalpunt binnen te springen en het pakket ophalen i.p.v. te gaan uitpluizen hoe/waar/of het geleverd werd volgens de willekeur van de koerier.

Alleen jammer dat die optie zo weinig wordt aangeboden.

Ook vind ik het hatelijk dat ge 1 bestelling plaatst van 4 kleine artikelen bij dezelfde verkoper, maar dat ze het alsnog in 4 kleine pakjes versturen met verschillende leverdata.

Voor mij dus zeker geen slecht voorstel.

(Uiteindelijk ook maar 1 keer in de voorbije 15 jaren voorgehad dat ik next day delivery effectief nodig had. Dat was toen mijn tondeuse in het midden van het scheren opeens brak en ik niet meer verder kon. Daar stond ik schoon met een half afgeschoren kop. Gelukkig,maar 1 dag zo moeten rondlopen. :-D )
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

boonpwnz schreef:Ik moet zeggen als ik de garantie krijg dat die 5 euro bij de pakketjesbezorger komt dat ik dit met plezier betaal.
Dat is 't 'm juist: niemand kan en zal dat willen garanderen, de befaamde strijkstok you know.
Ik erger me er ook dood aan dat alle bestellingen per definitie asap geleverd moeten worden. Ik wil in heel wat gevallen gerust even wachten en levering op zondag is er al helemaal over.
Nog zo'n leukerd: als je laat sturen naar een Cubee (weet de huidige naam niet meer) en die zit vol, dan kiest BPost zelf voor een ander afhaalpunt en kan je alsnog gaan rondrijden...
Computer(k)nul
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Sinna schreef: Nog zo'n leukerd: als je laat sturen naar een Cubee (weet de huidige naam niet meer) en die zit vol, dan kiest BPost zelf voor een ander afhaalpunt en kan je alsnog gaan rondrijden...
Inderdaad dat zou anders moeten kunnen. Bv dat je levering in de automaat pas er is als er plaats vrij komt.

Ik heb ook geen probleem met dagen te wachten op een levering tenzij iets kapot is. Maar daar kan je dan omheen denk ik door dezelfde dag levering maar eigenlijk zouden zoals bij de maaltijdbezorgers een optie voor fooi moeten zijn.
vverbeke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 718
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Locatie: Z-WVL
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 62 keer

Fallschirmjaeger schreef:Niets gemakkelijker dan na het werk efkes het afhaalpunt binnen te springen en het pakket ophalen i.p.v. te gaan uitpluizen hoe/waar/of het geleverd werd volgens de willekeur van de koerier.
Idem hier, ik heb een postkantoor tegenover het werk. Maar bvb. Amazon biedt het niet aan, zou nochtans superhandig zijn. Voor die paar kleine prutsen die ik bij Amazon bestel.
@home: VDSL 100/20 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Als zaak heb ik wekelijks leveranciers die pakjes leveren. Daar betaal ik vaak wel voor, behalve bij Amazon.
Het absurde aan amazon is dat de SSD's daar vaak goedkoper zijn dan bij de Duitse groothandel!

DHL: niet vriendelijk, spreekt geen Nederlands, werkt voor een onderleverancier in Erpe Mere
Fedex: wel vriendelijk
BPost: wel vriendelijk
PostNL: niet vriendelijk en smijt pakjes over de omheining van 2m hoog!
DHL Express: zeer vriendelijk
GLS: zet pakjes en zelfs grote dozen af voor de voordeur zelfs in de regen!

Zij die zelfstandig rijden zijn vaak niet vriendelijk gezien ze onder druk staan. Bij DHL express zijn ze in loondienst en die hebben wel tijd en zijn niet zo gestressed. Dus idd sociale dumping.

Anderzijds wat ik nooit snap is hoe bvb een GLS vijf grote dozen uit Duitsland tot hier kan krijgen voor nog geen 9 euro, want een bekende Duitse leverancier / groothandel van behuizingen rekent dat dus aan voor een hoeveelheid dozen die maken dat je niet meer door een normale inkom geraakt.

Als ik zo'n doos zelf zou verzenden met DHL express dan ben ik voor één doos zeker tussen de 50 a 100 euro kwijt.
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Premium Member
Premium Member
Berichten: 724
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 90 keer

Zelfde thema kwam in 2019 ook al aan bod in Duitsland, daar gaat het zelfs nog verder.

Voor wie Duits kan, is dit wel interessant om te zien hoe extreem ze gaan in de kostenbesparing.

on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

boonpwnz schreef:Ik heb ook geen probleem met dagen te wachten op een levering tenzij iets kapot is. Maar daar kan je dan omheen denk ik door dezelfde dag levering maar eigenlijk zouden zoals bij de maaltijdbezorgers een optie voor fooi moeten zijn.
Idem. Ideaal is dat je bij het bestellen een dag kan aangeven of voorgesteld krijgen en dat mag best enkele dagen later zijn. Voor een "next day" kan je dan bijbetalen.
ub4b schreef: DHL: niet vriendelijk, spreekt geen Nederlands, werkt voor een onderleverancier in Erpe Mere
Fedex: wel vriendelijk
BPost: wel vriendelijk
PostNL: niet vriendelijk en smijt pakjes over de omheining van 2m hoog!
DHL Express: zeer vriendelijk
GLS: zet pakjes en zelfs grote dozen af voor de voordeur zelfs in de regen!
DHL en FedEx is hier al een hele tijd geleden maar steeds vriendelijk/neutraal.
Bpost, PostNL en GLS zijn ook steeds vriendelijk.
Ik probeer het wel zo vlot mogelijk te laten gaan, snel de deur openen en bij meer dan 1 pakket het tweede aan de bestelwagen aanpakken.
Laatst gewijzigd door on4bam op 21 okt 2021, 16:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

Volgend jaar maar behandeld? Damn.

Zal scheet in fles worden met topadvocaten van de multinationals. Of heeeel lange procedure.

Schametelijke vertoning die "getolereerde" schijnzelfstandigheid.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

boonpwnz schreef:Ik heb ook geen probleem met dagen te wachten op een levering tenzij iets kapot is. Maar daar kan je dan omheen denk ik door dezelfde dag levering maar eigenlijk zouden zoals bij de maaltijdbezorgers een optie voor fooi moeten zijn.
Indien mogelijk laat ik versturen met Homerr.
https://www.homerr.com
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”