Automatiseringen op 868Mhz

Plaats reactie
JUD
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 sep 2013, 16:06
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 1 keer

Ik woon in een appartement en er zijn een aantal zaken die ik zou willen gaan automatiseren en monitoren. Bovenstaande zou allemaal op de 868Mhz band werken. Dus dacht ik eraan om eens te experimenteren met een USB 868Mhz transceiver. Nu het probleem is dat ik niet direct een kant en klare USB stick kan vinden.

Voor de Niko automatisatie lijkt het me gewoon dat ik het signaal moet kunnen opnemen en opnieuw kunnen afspelen? Om het dan uiteindelijk als een API beschikbaar te hebben in m'n netwerk.

Voor de Techem sensoren heb ik al het een en ander gevonden. Deze lijken gebruik te maken van de M-bus. Maar zou blijkbaar wel te sniffen zijn.

Iemand reeds iets gelijkaardig geprobeerd?
crazydavid
Pro Member
Pro Member
Berichten: 246
Lid geworden op: 12 mar 2008, 20:16
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 6 keer

Ik volg. Echter hebben wij via het werk in aanraking gekomen met die ondingen. Ze bleken geincrypteerd te zijn. Het is ons uiteindelijk niet gelukt om ze uit te lezen. Dit samen met een professionele speler die betrokken was. Kan je meer info over de betrokken meters geven. Type en foto?
JUD
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 sep 2013, 16:06
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 1 keer

crazydavid schreef:Ik volg. Echter hebben wij via het werk in aanraking gekomen met die ondingen. Ze bleken geincrypteerd te zijn. Het is ons uiteindelijk niet gelukt om ze uit te lezen. Dit samen met een professionele speler die betrokken was. Kan je meer info over de betrokken meters geven. Type en foto?
Ik heb mij uiteindelijk na wat inlezen een software defined radio aangekocht. Nog geen spijt van gehad. Heb voor een kleine €50 https://www.rtl-sdr.com/buy-rtl-sdr-dvb-t-dongles/ met dipole antenna aangekocht. Hiermee zou ik toch al naar heel wat frequenties moeten kunnen luisteren. Normale FM radio was te ontvangen en er blijken ook opensource DAB+ projecten beschikbaar om DAB te ontvangen.

Het is mij in ieder geval gelukt om de Techem data uit te lezen via volgende tool https://github.com/weetmuts/wmbusmeters Heb veel geluk gehad dat er geen AES key ingesteld is :-)

Met de RTL-SDR kan ik ook de output van de Niko remote push button opnemen. Heb mij nu nog een C1101 bordje besteld voor de RPI en dan kan ik hopelijk het werkende krijgen door gewoon opnieuw af te spelen.

Volgende stap zal nu zijn om het aan de praat te krijgen op mijn Raspberry PI en het mooi in mijn home automation systeem te integreren :-)

FYI de devices zijn:
  • Techem mk radio4
  • Techem fhkv data iii
  • Niko 05-311
crazydavid
Pro Member
Pro Member
Berichten: 246
Lid geworden op: 12 mar 2008, 20:16
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 6 keer

Top werk! Soms is een beetje geluk nodig. Ik ga de setup ook eens proberen uit nieuwsgierigheid. Wie weet.

Mvg David
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

JUD schreef:Met de RTL-SDR kan ik ook de output van de Niko remote push button opnemen. Heb mij nu nog een C1101 bordje besteld voor de RPI en dan kan ik hopelijk het werkende krijgen door gewoon opnieuw af te spelen.
Gebruiken die bakjes tegenwoordig geen rolling keys? Dus herafspelen zal er dan niet inzitten denk ik (maar goed ook, anders krijg je rap veel garagepoorten/huizen open).
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Voor de garagepoort: extra afstandsbediening kopen en er een paar draadjes op solderen?
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

NuKeM schreef:
JUD schreef:Met de RTL-SDR kan ik ook de output van de Niko remote push button opnemen. Heb mij nu nog een C1101 bordje besteld voor de RPI en dan kan ik hopelijk het werkende krijgen door gewoon opnieuw af te spelen.
Gebruiken die bakjes tegenwoordig geen rolling keys? Dus herafspelen zal er dan niet inzitten denk ik (maar goed ook, anders krijg je rap veel garagepoorten/huizen open).
Het is niet omdat een leverancier een zender met rolling key gebruikt... dat de ontvanger ook het rolling key gedeelte gebruikt
(veelal zendt de zender zowel een niet beveiligd als een beveiligd deel)
Uiteraard is het gemakkelijker het niet beveiligde deel te benutten, geen kat weet dat (tot je zelf begint met automatisatie en merkt dat een opgevangen code te repliceren gewoon werkt)
Laten we hopen dat de grote merken hun naam eer aan doen.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Plaats reactie

Terug naar “Home automation en domotica”