Nultolernatie snelheidsovertredingen

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Recent werd in de media de schijn gewekt dat als je slechts 2 kmu te rap reed, je al een boete aan je been had.

Maar de realiteit is dus anders:

https://www.hln.be/binnenland/vanaf-nu- ... ~ac95850d/
Maar ook de tolerantiemarges gaan er dus uit op die zeven plaatsen uit. Waar men er vroeger pas geflitst werd aan een snelheid vanaf 141 km/u of 147 km/u, zal nu wie 129 km/u rijdt of meer altijd een boete krijgen. Aan de technische foutenmarge van de camera’s wordt niet geraakt.
De tolerantiemarge gaat er helemaal niet uit, want je krijgt pas een boete vanaf 129 ipv vanaf 121, en dit is dan na 6% correctie vermoedelijk
Als je 130 op de teller rijdt, en daar moet nog eens 6% correctie dus af (want die marge blijft), dan krijg je dus helemaal geen boete, want je teller overdrijft ook een paar kmu
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1279
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

Zoals het artikel dus duidelijk zegt.
Maar als men enkel een titel leest, wordt er direct een verkeerde conclusie getrokken.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Die technische correctie is er wel om meetfouten te compenseren; het zou maw kunnen dat de flitspaal 124 km/u registreert terwijl je in werkelijkheid maar 120 km/u reed. Door die technische correctie is een kleine afwijking van de meting aanvaardbaar, maar dat mag dus ook een afwijking naar boven zijn! Wees er dus toch maar voorzichtig mee want als je teller wat minder afwijkt dan je dacht én de flitspaal een klein beetje teveel meet zou je er met 130 op teller wel eens aan kunnen hangen.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Als je rijdt op CC met een GPS(app) aan weet je vrij snel hoeveel je effectief rijdt.
Met de wagen van 't werk rijdt ik 128 op de teller, dan geeft de GPS aan dat ik 122 rijdt. In al die jaren dat ik dat doe nog geen boete ontvangen.
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 50 keer

In theorie kan een politierechter die marge (van 6% of 6km/u als v<100km/u) negeren.
Dat is toch wat men mij eerder al heeft weten zeggen, familieleden die er mee bezig zijn. Natuurlijk, in hoeverre klopt dit?
En als dit klopt, wordt het zelden tot zelfs nooit gedaan.


Belangrijkste:
Rijd altijd veilig, let goed op en jaag jezelf nooit op. De snelheid of traag rijden kan soms heel rustgevend zijn.

Tip voor sommigen: rustige muziek tijdens rijden help echt :p
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Belgissschenaap schreef: Tip voor sommigen: rustige muziek tijdens rijden help echt :p
Helpt het echt of alleen voor sommigen ? :beerchug:

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Ik snap het toch ook niet echt. Het artikel lijkt te suggereren dat er altijd ook nog een tolerantie-marge was, waardoor je effectief maar vanaf 140 of zo geflitst werd. Nochtans heb ik de voorbije 10 jaar al diverse boetes gehad van het minimum-bedrag vanwege enkele kilometers per uur te snel (na correctie van de 6% technische marge) op de snelweg.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Ik denk dat er gegaan wordt naar een uniform systeem.
Dat er vroeger op sommige plekken pas vanaf 140 geflitst werd en anderen vanaf 128.
En nu overal vanaf 128(ongeveer)
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1279
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

Belgissschenaap schreef:In theorie kan een politierechter die marge (van 6% of 6km/u als v<100km/u) negeren.
Dat is toch wat men mij eerder al heeft weten zeggen, familieleden die er mee bezig zijn. Natuurlijk, in hoeverre klopt dit?
En als dit klopt, wordt het zelden tot zelfs nooit gedaan.
Kan deze niet.
Er is wel al een rechter geweest die dit gedaan heeft (heeft in de media gestaan, paar jaar geleden).
Echter is het negeren van die 6%-6km/h een reden om het proces opnieuw te doen.

Wetgeving en omzendbrief:
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet (artikel 5.2, bijlage 2)
https://wegcode.be/pdf/COL/COL%2011_2006.pdf
Belangrijkste:
Rijd altijd veilig, let goed op en jaag jezelf nooit op. De snelheid of traag rijden kan soms heel rustgevend zijn.

Tip voor sommigen: rustige muziek tijdens rijden help echt :p
Akkoord. :-D
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Op autostrade rijdt ik steevast 125-126 km/h op de gps, tot hiertoe is er nog geen enkele flitser afgegaan (teller auto 129 - 130 km/h).
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

TiTanium schreef:Op autostrade rijdt ik steevast 125-126 km/h op de gps, tot hiertoe is er nog geen enkele flitser afgegaan (teller auto 129 - 130 km/h).
Als ik gehaast ben, rij ik soms 139 op de teller, das in werkelijkheid iets trager volgens waze en flitsmeister (136), en dan moet er nog 6% af, en dan kom je uit in de schaal 121 -> 130 na correctie, dus worst case dan de min. boete. Meestal rij ik wel trager op de autostrade.

Sinds de transit connect sport met adaptive cruise, rij ik nog trager, gezien ik hem dan op 123 instel, maar in dezelfde rijstrook gaat het vaak trager en dan moet ik al snel merken dat indien hij mee vertraagt, vrij snel moet naar de 3e rijstrook te gaan, of hij slabbakt mee.
SPR
Pro Member
Pro Member
Berichten: 439
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

In Alloo bij de verkeerspolitie stelt hij ook diezelfde vraag en die agent aarzelt even en zegt dan, 1 km per uur te hard is een boete. Dat is effectief pas na correctie.

Nu, ik vond de wegpolitie interessant en die vond ik vaak heel schappelijk met hun boetes en hoe ze mensen hielpen, bij de verkeerspolitie komt toch mijn haar op mijn rug toch wat meer omhoog te staan.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Ik kan het spijtig genoeg confirmeren. Boete onlangs gekregen voor gemiddelde gemeten snelheid 77 waar je 70 mag, 71 na correctie --> 68 EUR. (dit was een traject controle in Hechtel, waar ik quasi dagelijks rijd)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Traject controle zal toch wel een stuk accurater zijn dan een mobiele flits opstelling of een enkele flitspaal?

Als je 50km rijdt aan 140km/h ipv 120km/h dan win je amper 3.5 minuut (op 25 minuten legale reistijd), oftewel een plasbeurt. Autofabrikanten weten dus wat ze in een auto moeten placeren om het verkeer wat veiliger te maken.
rmag
Pro Member
Pro Member
Berichten: 379
Lid geworden op: 29 nov 2008, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 25 keer

SPR schreef:Nu, ik vond de wegpolitie interessant en die vond ik vaak heel schappelijk met hun boetes en hoe ze mensen hielpen, bij de verkeerspolitie ...... .
Voor allen die ook 10 minuten van hun kostbare tijd verspillen om het verschil tussen verkeerspolitie en wegpolice te begrijpen
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wegpolitie
https://nl.wikipedia.org/wiki/Dienst_Verkeerspolitie
:cop: :-D
marcvt63
Pro Member
Pro Member
Berichten: 272
Lid geworden op: 06 mar 2016, 08:48
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 3 keer

zo snel krijg je geen boete hoor
kijk maar naar de alloo bij de politie in gent...een lachtertje
op het fietspad geparkeerd ...geen boete

de politie in oostende...een lachterje
iemand is met zijn smartphone bezig...geen boete maar een vingertje(niet meer doen hoor)

waarom maak men toch een wetgeving....
men maakt wetten en na een tijd is de politie ze moé en zat
SPR
Pro Member
Pro Member
Berichten: 439
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

Niet helemaal eens, je moet kijken naar de omstandigheden ook. Het effect van dat vingertje is ook groot, mag je niet onderschatten.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

rmag schreef:
SPR schreef:Nu, ik vond de wegpolitie interessant en die vond ik vaak heel schappelijk met hun boetes en hoe ze mensen hielpen, bij de verkeerspolitie ...... .
Voor allen die ook 10 minuten van hun kostbare tijd verspillen om het verschil tussen verkeerspolitie en wegpolice te begrijpen
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wegpolitie
https://nl.wikipedia.org/wiki/Dienst_Verkeerspolitie
:cop: :-D
Wegpolitie is altijd federale politie (voormalige rijkswacht), en heeft gebouwen vaak vlakbij de autostrade (bvb Wetteren, Aalter, Ledeberg, Jabbeke ....)
dan is er nog de lokale politie, die vaak de wegpolitie ondersteunt (bvb Antwerpse ring bij onderschepping drugsauto's)

verkeerspolitie is geen Belgische term

Ik heb voor de fedpol nog IT gedaan, dus onderscheid is me bekend.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”