65 procent meer klachten deze zomer over zonnepanelen die uitvallen als de zon schijnt

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Almaar meer zonnepanelen vallen uit als de zon veel schijnt. Dat schrijven de kranten van Mediahuis en wordt door netbeheerder Fluvius aan onze redactie bevestigd. Afgelopen zomermaanden zijn er 65 procent meer klachten binnengekomen bij Fluvius dan in dezelfde periode vorig jaar. Vooral in landelijke gebieden waar veel installaties op korte tijd zijn geïnstalleerd, zoals in Limburg, zijn de problemen het grootst.

Bron: https://www.msn.com/nl-be/nieuws/other/ ... ar-AAPmq7r
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Zonnepanelen zouden meldinsplichtig moeten zijn. Dan kunnen mensen die er willen leggen tenmiste een waarschuwing krijgen als ze wonen op een problematische locatie ivm het netwerk. Wie gaat hun het anders zeggen?
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Zonnepanelen zijn meldingsplichtig... (alle, niet bij de gemeente, maar de overheid weet het wel, want je bent verplicht ze te laten keuren/aan te geven bij je netbeheerder = overheid)

<sarcasm on>
Maar deze plicht (en registratie) koppelen aan eventuele problematische locaties zodat ze u kunnen verwittigen, zo'n ingewikkelde constructies kan je toch van onze overheid (netbeheerder) niet verwachten zeker? Daarvoor betalen we trouwens ook niet genoeg belastingen...
<sarcasm off>

Trouwens, ze zouden ons hiervan niet op de hoogte moeten stellen, hun netwerk moet gewoon in orde zijn. Zeker gezien de belachelijk hoge netvergoeding wij hiervoor betalen (jaja, ik weet het, daar zitten ook een boel verdoken belastingen in).
Maar geloof mij, bij de netbeheerders zit er zeker nog _veel_ vet in de soep.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Wat ik vooral zie is een structureel probleem bij definitie van toekomstvisie.

We springen op elke hype en geven daar subsidies voor zonder na te denken wat op lange termijn impact is...

Hier nog zo'n geval dus : installeer zonnepanelen, ah oeps decentrale fluctuerende productie is moeilijk...

Of wanneer er subsidies voor electrische wagens gepromoot werden tijdens een winter waarbij we mogelijk gezinnen zonder stroom moesten zetten door een stroomtekort. Oh ja, en laten we meteen ook voor de toekomst de kerncentrales zo snel mogelijk uitschakelen...
DirkJan
Plus Member
Plus Member
Berichten: 152
Lid geworden op: 20 apr 2017, 11:03
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

Elke paars-groene regering is een totale verknoeiing van het land. Was vorige keer niet anders.
stevenvs
Plus Member
Plus Member
Berichten: 125
Lid geworden op: 03 feb 2013, 19:39
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 11 keer

Dus mensen met zonnepanelen hebben dus de kans om in de zomer en in de winter zonder stroom te vallen.

Wat een apenland :bang: :bang: :bang:
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

De omvormer valt uit, je krijgt nog wel gewoon stroom van het net.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

stevenvs schreef:Dus mensen met zonnepanelen hebben dus de kans om in de zomer en in de winter zonder stroom te vallen.

Wat een apenland :bang: :bang: :bang:
In de zomer valt de omvormer uit omdat de spanning meer dan 253V wordt.
Het is een klassieker om "wat een apenland" te roepen, maar jezelf informeren is blijkbaar wel te moeilijk.
Daarnaast is dit helemaal geen Belgisch uniek gegeven. In NL is er een terugleverregeling en velen zien die in het water vallen bij stevige wind omdat er dan ook een te hoge spanning ontstaat op het net.

In de winter valt iedereen zonder stroom. :angel:
Med
Pro Member
Pro Member
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 aug 2017, 22:58
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

DirkJan schreef:Elke paars-groene regering is een totale verknoeiing van het land. Was vorige keer niet anders.
Plaatselijke netwerken, is dit géén vlaamse bevoegdheid? Indien wel, wat heeft paars-groen ermee te maken?
My_download
Plus Member
Plus Member
Berichten: 171
Lid geworden op: 09 apr 2004, 11:43
Locatie: Heusden-Zolder
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 22 keer

Ik begrijp het niet... Zonnepanelen vallen uit want het net kan het niet aan, dus laten we zo snel mogelijk zoveel mogelijk geld tegen dat net aan smijten zodat het die load wel aan kan...

Hoeveel goedkoper & nuttiger zou het zijn om dat geld te besteden aan subsidies voor thuisbatterijen? Zeker als dat gericht zou gebeuren: als je kan aantonen dat je panelen uitvallen dan heb je recht op een bijkomende ondersteuning van x € voor het plaatsen van een intelligente thuisbatterij zodat je ofwel géén stroom meer op het net moet zetten of op zijn minst dat kan doen wanneer de zon weg is.

Om de stroom te verdelen is het net goed genoeg, dus lijkt het mij véél zinvoller om de belasting van het leveren van stroom weg te halen eerder dan een upgrade van het hele net. En als die redenering niet klopt, dat ze dat dan ook meteen vermelden in die duizend identieke verhalen die er nu overal staan omdat het uitvallen van zonnepanelen het topic van de dag is voor vandaag.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Batterijen aan de elektriciteitscabines kan ook.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Thuisbatterijen met voldoende capaciteit en slagkracht zijn gewoonweg te duur zeker wanneer je de vervangingstermijn in acht neemt. Dikkere kabels en lusoperatie in LV is economischer. Een alternatief kan een wijk/straatbatterij zijn in het midden van de lijn. Hier experimenteert Fluvius al mee. Helaas gaan we richting capaciteitstarief ook voor injectie.

In ieder geval niks nieuws onder de zon. Hier in het straat ook, eind 2020 #installaties verdubbeld. Nu komen alle fasen boven de 250 bij het minste zon. Mijn 10 jaar oude installatie begon voor het eerst ook te trippen. Fase aanpassen hielp niet. Fluvius bellen hielp ook niet, klacht indienen kon niet maar wel een onderzoek laten starten dat je zelf moest betalen! Afzetters!
Uiteindelijk maar alle productie en stuurbare verbruikers op dezelfde fase gezet en geprogrammeerd dat de jacuzzi opwarmt bij veel zon en laag intern verbruik. Volgende stap EV op die fase...
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

gunmaster schreef: Helaas gaan we richting capaciteitstarief ook voor injectie.
Dan verwacht ik dat de verkoop van airco's de hoogte in schiet en dat mensen in de zomer een elektrische verwarming gaan buiten zetten op vol vermogen.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Capaciteitstarief ook voor injectie , dan verkoop ik mijn zonnepanelen.
Ik heb maximum 25% eigen verbruik en zal lang niet de enige zijn.
Thuisbatterij, moet ik al een buitenbatterij hebben.
Wat al een stuk duurder is.
Omvormer hangt op de zolder en batterijen zijn te zwaar voor de zoldervloer (hout).
DirkJan
Plus Member
Plus Member
Berichten: 152
Lid geworden op: 20 apr 2017, 11:03
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

Med schreef:
DirkJan schreef:Elke paars-groene regering is een totale verknoeiing van het land. Was vorige keer niet anders.
Plaatselijke netwerken, is dit géén vlaamse bevoegdheid? Indien wel, wat heeft paars-groen ermee te maken?
Van welke partijen komt de ondoordachte "transitie" naar een andere vorm van energie? Ik denk niet dat je de Vlaamse regering kan beschuldigen van te snel te willen gaan. Het zijn verdorie de enige die nog durven zeggen om eerst na te denken over wat en hoe en wanneer.

Totaal absurd om te pushen voor iets wat uw netwerk/platform niet eens mee om kan.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Ik kan de bron niet meer terugvinden maar ik heb dit begin dit jaar geleden gelezen in een marktrapport of beleidsnota van de Vreg. Capaciteitstarief voor afname vanaf 2022 en ergens rond 2025 ook voor injectie. Elk jaar dus een nieuwe gifpil :banana:

Overigens ook van andere bronnen vernomen dus ga er maar vanuit. Realiseer u wel dat men absolute waarde van het max verbruik/injectie maandelijks vergelijkt. Dus je betaald niet én én. Maar je zal een piek hebben zowel in de winter als in de zomer.

Mijn plan is inderdaad om te gaan fakkelen in de zomer. Van nuttig tot minder nodig tot een straalkachel buiten...
Pure verspilling maar ik ga niet nodeloos betalen om groen te zijn...
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Bestaat er zo niks dat de productie beperkt tot wat je effectief nodig hebt zodat je niks zal terugleveren.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Wat het Vlaamse beleid met paars-groen te maken heeft, ontgaat me volledig.
Vlaanderen krijgt dikke boetes (zoals de voorbije jaren) van Europa als we de doelstellingen rond duurzame energie niet halen.

Omvormers die uitvallen is vooral een probleem voor terugdraaiende tellers, want die hebben een overschot (en dus injectie) nodig in de zomer. Als deze installaties te weinig kunnen injecteren in de zomermaanden, is er in de winter niets om tegen te salderen. In Nederland is dat een groot probleem, in Vlaanderen al wat minder.
Als je een installatie hebt met batterijen (enkel sinds 2021 dus) en digitale meter, stelt dat probleem zich minder. Het overschot op een zonnige dag wordt vergoedt aan 4eurocent per kWh. Minder injectie is minder aalmoezen, meer niet.

Het injectietarief is vooral een dwaze maatregel, indachtig dat we in BE/Vlaanderen sowieso al moeite hebben (gegeven het non-beleid) om voldoende groene energie op te wekken. Als er een injectietarief komt, moet je gewoon op uw omvormer de parameter voor injectie op 0 zetten. De terugdraaiende tellers zijn dan wel gekl**t.
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

svermassen schreef:Batterijen aan de elektriciteitscabines kan ook.
Dat is volgens mij inderdaad de meest economische weg volgens mij. Ik had eerst mijn bedenkingen bij 'Tesla Powerpack/Megapak' toestanden, maar het werkt prima tegen veel interessantere prijzen dan powerwalls om een electriciteitsnet uit te vlakken. Brandgevaar is niet hoger dan een transformator.

Prive powerwalls zijn dan wel weer interessant voor mensen die veel last hebben van storingen op het electriciteitsnet, of van nature slecht toegang hebben tot electriciteit (scheepvaart e.d. )
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
TeLugo
Member
Member
Berichten: 59
Lid geworden op: 28 sep 2021, 20:56
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 2 keer

Hier op voorhand de nodige metingen gedaan met als besluit dat er geen zonnepanelen gekomen zijn.

Ik snap niet dat mensen dit niet op voorhand (laten) doen, is toch al jaren gekend...
DirkJan
Plus Member
Plus Member
Berichten: 152
Lid geworden op: 20 apr 2017, 11:03
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

heist_175 schreef:ontgaat me volledig.
Wat een verrassing.
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 26 keer

TeLugo schreef:Hier op voorhand de nodige metingen gedaan met als besluit dat er geen zonnepanelen gekomen zijn.

Ik snap niet dat mensen dit niet op voorhand (laten) doen, is toch al jaren gekend...
Idem, heb ook getwijfeld maar met cijferen toch maar besloten van het niet te doen. Als k al die miserie nu zie ... dodged that bullet.
Wat een klucht toch mensenlief ...
Med
Pro Member
Pro Member
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 aug 2017, 22:58
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

DirkJan schreef:
Med schreef:
DirkJan schreef:Elke paars-groene regering is een totale verknoeiing van het land. Was vorige keer niet anders.
Plaatselijke netwerken, is dit géén vlaamse bevoegdheid? Indien wel, wat heeft paars-groen ermee te maken?
Van welke partijen komt de ondoordachte "transitie" naar een andere vorm van energie? Ik denk niet dat je de Vlaamse regering kan beschuldigen van te snel te willen gaan. Het zijn verdorie de enige die nog durven zeggen om eerst na te denken over wat en hoe en wanneer.

Totaal absurd om te pushen voor iets wat uw netwerk/platform niet eens mee om kan.
Zonnepanelen is altijd vlaamse bevoegdheid geweest. En op het moment dat de transitie werd voorgesteld (begin jaren 2000) was er nog 20 jaar tijd om het netwerk/platform aan te passen. Dus is het eerder de fout van de volgende vlaamse regeringen (allen met n-va) die hiervoor bevoegd waren, die geweigerd hebben om het netwerk/platform klaar te laten maken. Uw uitleg is totaal absurd en zonder fundament.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Het probleem is dat het net beheerd wordt door een bedrijf dat eigendom is van de gemeenten en alle winst naar de gemeenten vloeit. Waarom zouden die investeren ? dat betekent minder winst en dus minder inkomsten. Als je over belangenvermenging spreekt heb je hier wel een goed voorbeeld.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

TeLugo schreef:Hier op voorhand de nodige metingen gedaan met als besluit dat er geen zonnepanelen gekomen zijn.
Ik snap niet dat mensen dit niet op voorhand (laten) doen, is toch al jaren gekend...
is dat zo
een 60 jarig koppel dat zijn huis verkoopt voor een nieuwbouwappartement gaat er toch vanuit dat het netwerk is aangepast
zowel wat zonnepanelen betreft als straks auto opladen.

als die volgend jaar vaststellen dat alles stopt als ze hun zonnepaneel opzetten en tegelijk de wagen opladen gaan die echt wel verschieten
als vanaf 2030 alleen nog elektrische wagen in steden mogen rondrijden zal het net heel snel crashen als iedereen 's nachts zijn wagen wil opladen

als overheid nu al investeren om die switch te maken zal uiteraard niet gebeuren.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

En meten voor je begint is allemaal mooi en goed, maar dat geeft toch geen garantie voor de toekomst ?
Onze panelen liggen sinds 2009, metingen toen zeggen niks over de huidige toestand.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
DirkJan
Plus Member
Plus Member
Berichten: 152
Lid geworden op: 20 apr 2017, 11:03
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

Med schreef:
DirkJan schreef:
Med schreef:
DirkJan schreef:Elke paars-groene regering is een totale verknoeiing van het land. Was vorige keer niet anders.
Plaatselijke netwerken, is dit géén vlaamse bevoegdheid? Indien wel, wat heeft paars-groen ermee te maken?
Van welke partijen komt de ondoordachte "transitie" naar een andere vorm van energie? Ik denk niet dat je de Vlaamse regering kan beschuldigen van te snel te willen gaan. Het zijn verdorie de enige die nog durven zeggen om eerst na te denken over wat en hoe en wanneer.

Totaal absurd om te pushen voor iets wat uw netwerk/platform niet eens mee om kan.
Zonnepanelen is altijd vlaamse bevoegdheid geweest. En op het moment dat de transitie werd voorgesteld (begin jaren 2000) was er nog 20 jaar tijd om het netwerk/platform aan te passen. Dus is het eerder de fout van de volgende vlaamse regeringen (allen met n-va) die hiervoor bevoegd waren, die geweigerd hebben om het netwerk/platform klaar te laten maken. Uw uitleg is totaal absurd en zonder fundament.
Geweigerd dan nog wel. Wordt beter en beter.
Med
Pro Member
Pro Member
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 aug 2017, 22:58
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

DirkJan schreef:
Geweigerd dan nog wel. Wordt beter en beter.
Hoe zou jij het dan noemen? Benieuwd naar...
DirkJan
Plus Member
Plus Member
Berichten: 152
Lid geworden op: 20 apr 2017, 11:03
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

Med schreef:
DirkJan schreef:
Geweigerd dan nog wel. Wordt beter en beter.
Hoe zou jij het dan noemen? Benieuwd naar...
Gefaseerd uitrollen met inzicht van budget en resources. Een beetje zoals elke normale persoon die ooit professioneel iets verwezenlijkt heeft dat zou doen. Of gewoon mensen met besef van de realiteit.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Wat een grap, de realiteit is dat we nu met versleten kerncentrales zitten, te weinig hernieuwbare energiebronnen en een netwerk dat totaal niet aangepast is. Geef ze nog een applaus anders :roll:

Waar is den tijd van denken, durven, doen :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

TeLugo schreef:Hier op voorhand de nodige metingen gedaan met als besluit dat er geen zonnepanelen gekomen zijn.

Ik snap niet dat mensen dit niet op voorhand (laten) doen, is toch al jaren gekend...
Ik heb mijn panelen gelegd in 2011, toen was ik bijna alleen in de straat met PV, dus geen enkel probleem.
Nu heb ik nog steeds geen enkel probleem, maar dat is niet mijn verdienste, maar gewoon puur geluk.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

DirkJan schreef: Of gewoon mensen met besef van de realiteit.
zoals demir die alles afblokt met: "het meot betaalbaar blijven"


elke investering vandaag betaalt zich gewoon terug
Wallonie dit jaar is 2 miljard en dat gaat nog gebeuren, ook in Vlaanderen en meermaals in de komende 2 decennia
is dat dan zoveel goedkoper?
DirkJan
Plus Member
Plus Member
Berichten: 152
Lid geworden op: 20 apr 2017, 11:03
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

1207 schreef:
DirkJan schreef: Of gewoon mensen met besef van de realiteit.
zoals demir die alles afblokt met: "het meot betaalbaar blijven"


elke investering vandaag betaalt zich gewoon terug
Wallonie dit jaar is 2 miljard en dat gaat nog gebeuren, ook in Vlaanderen en meermaals in de komende 2 decennia
is dat dan zoveel goedkoper?
Hier is ze weer aan het afblokken: https://www.hln.be/binnenland/luik-nati ... ~a68e710e/ . Die vieze vuile klimaatontkennende non-investeringsregering toch.

EDIT: Link > https://www.hln.be/beveren/luik-natie-h ... ~ac2d04fa/
Laatst gewijzigd door DirkJan op 12 okt 2021, 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Ze is precies uw link ook al aan het afblocken :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Med
Pro Member
Pro Member
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 aug 2017, 22:58
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

DirkJan schreef:
Med schreef:
DirkJan schreef:
Geweigerd dan nog wel. Wordt beter en beter.
Hoe zou jij het dan noemen? Benieuwd naar...
Gefaseerd uitrollen met inzicht van budget en resources. Een beetje zoals elke normale persoon die ooit professioneel iets verwezenlijkt heeft dat zou doen. Of gewoon mensen met besef van de realiteit.
Amper iets doen is niet gefaseerd uitrollen. Ik kan ook een houten gebouw zetten, en elk jaar 1 plank nagelen. Ook gefaseerd bouwen dan. :bang:

Sommige mensen hun besef van realiteit ligt extreem laag, heb ik de indruk, als het maar is om andere partijen als hun favoriete de schuld te geven.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Klopt, soms denk ik dat sommigen bedrogen willen worden vandaar dat ik soms stel dat men krijgt wat men verdient. Dat geldt uiteraard niet voor iedereen individueel maar als die individuen te talrijk zijn dan krijg je inderdaad dat. Net zoals "de Belgen betalen graag".
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
DirkJan
Plus Member
Plus Member
Berichten: 152
Lid geworden op: 20 apr 2017, 11:03
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

Med schreef:
DirkJan schreef:
Med schreef:
DirkJan schreef:
Geweigerd dan nog wel. Wordt beter en beter.
Hoe zou jij het dan noemen? Benieuwd naar...
Gefaseerd uitrollen met inzicht van budget en resources. Een beetje zoals elke normale persoon die ooit professioneel iets verwezenlijkt heeft dat zou doen. Of gewoon mensen met besef van de realiteit.
Amper iets doen is niet gefaseerd uitrollen. Ik kan ook een houten gebouw zetten, en elk jaar 1 plank nagelen. Ook gefaseerd bouwen dan. :bang:

Sommige mensen hun besef van realiteit ligt extreem laag, heb ik de indruk, als het maar is om andere partijen als hun favoriete de schuld te geven.
Hard moeten lachen met deze. Je moest eens weten wie van ons beide "het kan weten"...
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

TeLugo schreef:Hier op voorhand de nodige metingen gedaan met als besluit dat er geen zonnepanelen gekomen zijn.

Ik snap niet dat mensen dit niet op voorhand (laten) doen, is toch al jaren gekend...
Vrij zeker dat dit bij quasi niemand gekend is.
DirkJan schreef:Hier is ze weer aan het afblokken: https://www.hln.be/binnenland/luik-nati ... ~a68e710e/ . Die vieze vuile klimaatontkennende non-investeringsregering toch.

EDIT: Link > https://www.hln.be/beveren/luik-natie-h ... ~ac2d04fa/
Je kan toch niet ontkennen dat NV-A altijd afkomt met het riedeltje dat het allemaal "betaalbaar" moet blijven en dan verder gaat in hun non-visie?
Die Tesla batterij is niet bepaal de verdienste van de Vlaamse overheid noch van Demir. Ze hebben enkel een subsidie gegeven en een lintje doorgeknipt. Heeft geen bal met (het gebrek aan) visie te maken noch met het non-beleid.
Med
Pro Member
Pro Member
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 aug 2017, 22:58
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

DirkJan schreef:
Med schreef:
DirkJan schreef:
Med schreef:
Hoe zou jij het dan noemen? Benieuwd naar...
Gefaseerd uitrollen met inzicht van budget en resources. Een beetje zoals elke normale persoon die ooit professioneel iets verwezenlijkt heeft dat zou doen. Of gewoon mensen met besef van de realiteit.
Amper iets doen is niet gefaseerd uitrollen. Ik kan ook een houten gebouw zetten, en elk jaar 1 plank nagelen. Ook gefaseerd bouwen dan. :bang:

Sommige mensen hun besef van realiteit ligt extreem laag, heb ik de indruk, als het maar is om andere partijen als hun favoriete de schuld te geven.
Hard moeten lachen met deze. Je moest eens weten wie van ons beide "het kan weten"...
Bewijs het. Niet met riedeltjes zoals ik enkel zie van je, maar met harde feiten en cijfers uit betrouwbare bronnen.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

DirkJan schreef:
heist_175 schreef:ontgaat me volledig.
Wat een verrassing.
Je had er ook voor kunnen kiezen om uw bericht wat toe te lichten natuurlijk.
Of misschien is dat teveel gevraagd?
Joe de Mannen schreef:Het probleem is dat het net beheerd wordt door een bedrijf dat eigendom is van de gemeenten en alle winst naar de gemeenten vloeit. Waarom zouden die investeren ? dat betekent minder winst en dus minder inkomsten. Als je over belangenvermenging spreekt heb je hier wel een goed voorbeeld.
Het is een beetje broekzak/vestzak politiek: de VREG en dus de Vlaamse overheid beslist wat de DNB's (met de gemeenten als eigenaar) mogen/moeten doen. Natuurlijk zitten op al die niveaus dezelfde actoren (NVA, OVLD, SPA, CDV, Groen) en bedienen die elkaar.
Maar het komt daar dus wel op neer: waarom zou de Vlaamse regering ervoor kiezen om de collega's in de gemeenten een hak te zetten, door de DNB's minder winsten te laten uitkeren waardoor de gemeentebelasting niet (verder) naar omhoog moet.
DirkJan schreef: Gefaseerd uitrollen met inzicht van budget en resources. Een beetje zoals elke normale persoon die ooit professioneel iets verwezenlijkt heeft dat zou doen. Of gewoon mensen met besef van de realiteit.
Hopelijk geloof je dat zelf.
Als je op 20-30 jaar nog geen investeringsplan kan uitvoeren, is er toch wel ergens anders iets mis hé :).

@TS
Ten gronde heeft het overigens niets met "meten" te maken.
Als het vandaag goed is, zegt dat niets over volgend jaar.
Evenmin hoeft het een probleem te zijn, als je vandaag 250V meet.
Mijn monofasige PV+batterij installatie is enkele maanden geleden opgeleverd en gaf vanaf dag 1 issues met voltage: veel te hoog. Na 2 interventies van Fluvius heb ik nu een max van 243V (voordien systematisch een max van 251V).
Dat zeggen ze ook in het artikel: in heel wat gevallen kan het met een relatief eenvoudige interventie opgelost worden. Als simpele burger kan je met een voltage-meeting onmogelijk inschatten hoe makkelijk of lastig het probleem op te lossen zal zijn.
En met een PV+batterij installatie is dat hoge voltage sowieso niet zo'n probleem (los van het feit dat al uw toestellen dan op 251V werken), omdat de teruglevering toch niet essentieel is. De terugleverig is wél essentieel voor de Vlaamse doelstellingen rond groene energie.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”