ub4b schreef:De setup hier bestaat uit
Direct al mooie en nette setup hoor.
Hier ook een beetje van een 'home studio' maar ben er eigenlijk wegens tijdsgebrek nog nauwelijks op bezig helaas.
* PC is momenteel de HP die ik van Sasuke hier gekregen heb. Helaas maken de fans echter iets te veel lawaai naar mijn zin. Ben nu aan het switchen naar 'oude' laptop (i5-8250u, 12GB, SSD) van mijn zoon die hij toch niet meer gebruikt sinds hij een desktop heeft. Sasukes PC gaat wellicht terug in de Userbase-weggeef gaan daarna.
* Audio interface: Focusrite Scarlett 18i8.
* Monitors: Yamaha MSP-5. Powered speakers van 70W each.
* Headphones: Beyerdynamic DT-770 Pro. Zeer populaire en betaalbare koptelefoon. Herken ik nog constant in radio-studios, studio sessies, etc
* Mic: Neewer NW-700. Spotgoedkope chinese condenser mic die best goed scheen te zijn voor dit geld. Maar bijna nooit gebruikt eigenlijk.
* MIDI interface: M-Audio MidiSport 2x2
* Synth: Yamaha AN1x. Virtual analogue synth uit de vorige eeuw, en ook mijn main controller (heeft o.a. aftertouch). Heb er ook een foot switch en foot pedal bij.
* Wind controller: Yamaha WX11. Want ik ben eigenlijk een saxofonist qua 'opleiding' en dit was gewoon de max sinds ik hier voor het eerst over hoorde. Ook altijd groot Michael Brecker fan geweest (al gebruikte hij de EWI controller van Akai).
* Controller: Novation Launchpad Mini. Beetje impulsaankoop geweest, en op PC ook enkel echt bruikbaar met Ableton dat ik zelf niet zoveel gebruik.
* Meer controllers: de 3 Nano dingskes van Korg: Nano Keys, Nano Kontrol, Nano Pads. Ook weer zo een impulsaankoop toen die eens goedkoop in bundel verkocht werden.
* Module: Yamaha VL-1m. Virtual acoustics synth van zo'n 25j terug. Nog altijd uniek in zijn soort en is vandaag een veelvoud waard van wat ik er in de jaren 90 voor betaalde, als je er al ene vindt. Is bijna gemaakt voor gebruik met wind controllers, en zelfs vandaag is er geen synth die blaasinstrumenten zo goed kan emuleren.
* Sampler: Yamaha A3000. Eigenlijk grote miskoop, en te lang gewacht van terug te verkopen totdat hij zo weinig waard was dat het de moeite niet meer is om te verkopen
.
* Effecten: Boss SE-70. Vooral interessant voor de vocoder.
De meeste van die hardware heb ik al van de vorige eeuw, toen er nog geen sprake was van VSTs en dergelijke.
Qua software ben ik altijd een Cakewalk man geweest al van versie 3.0 toen het nog puur een MIDI sequencer was. Cakewalk werd later Cakewalk Pro Audio (met toevoeging van audio tracks) en daarna Sonar. Die switchte een gegeven moment naar een subscription model, maar met een eenmalige kans om een perpetual subscription te kopen. Velen vonden dat verdacht, en bleek ook gerechtvaardigd, want anderhalf jaar later kwamen ze in financiƫle moeilijkheden en werden ze uiteindelijk gekocht door Gibson (ja die van de gitaren). Voor velen een veeg teken want Gibson had een slechte track record qua overnames. En ook zij kregen gelijk want enkele jaren later trok Gibson de stekker volledig uit Cakewalk. En toen was er plots ene Meng Ru Kuok, die met zijn Bandlab alle Cakewalk assets overkocht van Gibson, en in de Cakewalk community persoonlijk heel transparant communiceerde wat zijn plannen waren. Tot eenieders verbazing werd Cakewalk ineens compleet gratis, en zijn er sindsdien eigenlijk een vrij constante stream van updates geweest. Zelf heb ik deze Cakewalk By Bandlab nooit gedraaid aangezien ik toen zowat compleet stilgevallen ben met mijn hobby. Maar van wat ik er nog af en toe over lees, is het enkel nog een beter product geworden, en zeker een aanrader voor wie aan de slag wil met een zeer complete DAW zonder honderden euros te moeten uitgeven.
Anyway, met al dit krijg ik weer zin om mijn reboot eens deftig door te duwen
.