Erfenis

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
Tibo
Member
Member
Berichten: 54
Lid geworden op: 04 nov 2020, 10:24
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 1 keer

Zijn er hier op het forum leden die ervaring hebben met het regelen van erfenissen?

Blijkbaar vragen notarissen een percentage van de erfenis om de belastingaangifte in te vullen, met een mijns inziens onredelijk hoog 'ereloon' tot gevolg.
Intussen weet ik dat men echter geen notaris nodig heeft. De erfgenamen kunnen dit ook zelf regelen, of door iemand laten doen die daarmee ervaring heeft. Dit kan zelfs online gedaan worden.
Op het web zijn tientallen sites te vinden die over dit onderwerp gaan, maar ik vind nergens een antwoord op enkele simpele vragen.

1) Als er een onroerend goed deel uitmaakt van de erfenis, moet dit toch bij het kadaster geregistreerd worden op naam van de nieuwe eigenaars. Welke stappen moeten de erfgenamen hiervoor ondernemen?

2) Hoe moeten de erfgenamen aan de bank bewijzen dat zij de rechtmatige en enige erfgenamen zijn?
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

ik zou even proberen mijn licht op te steken op het juridisch forum: https://juridischforum.be/viewforum.php?f=50
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 783
Lid geworden op: 09 apr 2006, 17:48
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 55 keer

Aangezien de basics compleet ontbreken zou ik toch de experts inhuren.

Ps. Advies aan een Notaris vragen is gratis.
Geert2800
Pro Member
Pro Member
Berichten: 310
Lid geworden op: 14 aug 2013, 19:13
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 47 keer

Modbreak:
persoonlijke aanval
Als je vind geen notaris nodig te hebben regel het dan allemaal zonder notaris en stel dan ook geen vragen er over.

A ja maar dat mag wel...]
Imamvat
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 sep 2021, 12:40

Algemeen advies: blijf in de mate van het mogelijke weg van notarissen. Uit eigen ervaring: voor hen is dit standaard, zo standaard dat ze fouten maken. En ook: bij twijfel nemen notarissen automatisch de duurste optie (dus met de hoogste belastingkost). Logisch ook, want zij hebben een aansprakelijkheid. Dus zelf proberen te doen, voor zover het gaat om een 'gewone' aangifte (dus zonder legaten, zonder huwelijkscontract enz.). Mocht er een foutje inzitten, dan verbetert VlaBel zelf, dus niet meteen met een boete.

Tip: mochten er fondsen zijn: je kan de laagste waarde nemen van de voorbije maanden, dus niet noodzakelijk de waarde op datum van overlijden. Kan weer wat centjes schelen.

Tip 2: als er vatgoed moet worden gewaardeerd, kan je een bindende schatting aanvragen bij VlaBel; die is doorgaans aan de lage kant (ook hier weer uit ervaring). Nuttig mocht je het huis/grond nadien verkopen aan een hogere prijs dan de waardering, dan moet je niet wakker liggen van een naheffing in de erfbelasting nadien want de schatting is bindend voor VlaBel. Indien de schatting nog niet binnen is op het moment van de aangifte, ook geen probleem, je verwijst dan gewoon naar de aangevraagde schatting.

Succes ermee
Gebruikersavatar
Razornord
Pro Member
Pro Member
Berichten: 284
Lid geworden op: 14 jun 2007, 11:20
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 17 keer

Ik lijk toch behoorlijk wat stemmingmakerij te herkennen. In ieder geval zag ik nog geen degelijke bron voorbij komen. Bij deze mijn bijdrage:

https://www.notaris.be/nieuws-pers/deta ... een-akte-1

Dus: bel eens een notaris en je gaat een medewerker aan de lijn krijgen die, voordat er aan de opdracht begonnen wordt, een benadering met weinig marge gaat kunnen geven van de totale prijs van de akte. Succes als je het zelf wilt doen maar bovenstaande vragen doen me vermoeden dat er toch wat weinig ervaring is en dat de kans dat het gaat lukken, quasi onbestaande is.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

Tibo schreef:Zijn er hier op het forum leden die ervaring hebben met het regelen van erfenissen?

Blijkbaar vragen notarissen een percentage van de erfenis om de belastingaangifte in te vullen, met een mijns inziens onredelijk hoog 'ereloon' tot gevolg.
Intussen weet ik dat men echter geen notaris nodig heeft. De erfgenamen kunnen dit ook zelf regelen, of door iemand laten doen die daarmee ervaring heeft. Dit kan zelfs online gedaan worden.
Op het web zijn tientallen sites te vinden die over dit onderwerp gaan, maar ik vind nergens een antwoord op enkele simpele vragen.

1) Als er een onroerend goed deel uitmaakt van de erfenis, moet dit toch bij het kadaster geregistreerd worden op naam van de nieuwe eigenaars. Welke stappen moeten de erfgenamen hiervoor ondernemen?

2) Hoe moeten de erfgenamen aan de bank bewijzen dat zij de rechtmatige en enige erfgenamen zijn?
hoe goed komen de erfgenamen overeen?
wat is de band tussen de erfgenamen
is er een testament
onder welk wettelijk stelsel was de overledene getrouwd?
...

de overheid wil zijn aangifte na maximaal 4 maand.,
phildww
Pro Member
Pro Member
Berichten: 370
Lid geworden op: 05 aug 2009, 21:57
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 38 keer

Tibo schreef:1) Als er een onroerend goed deel uitmaakt van de erfenis, moet dit toch bij het kadaster geregistreerd worden op naam van de nieuwe eigenaars. Welke stappen moeten de erfgenamen hiervoor ondernemen?
Je stuurt de overlijdensakte + (eventueel) trouwboekje naar het lokale kantoor van de FOD Financien (de fiscus) en zij bezorgen je een 'attest van erfopvolging'. Dat kan tegenwoordig allemaal digitaal.
Op dat attest staan alle erfgenamen en dat bezorg je dan aan ieder die het moet weten: kadaster, bank, notaris (als je hiervan gebruikt maakt), pensioendienst, mutualiteit edm...
Een onroerend goed hebben alle erfgenamen dan 'in gemeenschappelijke eigendom'.
Tibo schreef:2) Hoe moeten de erfgenamen aan de bank bewijzen dat zij de rechtmatige en enige erfgenamen zijn?
Via dat attest van erfopvolging dus.

Een eenvoudige nalatenschapsaangifte (wat geld en effecten, een huis, alleen de kinderen zijn erfgenaam) kan je idd gerust zelf doen, zo moeilijk is dat niet en op vlaanderen.be staat heel wat info.
Als het moeilijk wordt (ondernemingen, samengestelde gezinnen, kinderen bij meerdere partners) neem je best een notaris.
Laatst gewijzigd door phildww op 20 sep 2021, 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.
gumibear
Member
Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 14 aug 2021, 20:56
Bedankt: 2 keer

Ik zou dat ook helemaal zelf uitspitten en dat gaat een ferm pak geld besparen. Helaas kan ik u wel niet van dienst zijn wegens geen expertise. Juridisch forum kan een eerste stap zijn maar ik heb daar ook al wel adviezen gezien die gewoon niet klopten en die draadjes worden na zeer korte tijd gelockt dus ik kon het niet eens rechtzetten. Misschien ook eens zien op spaargids.be hoewel ik de indruk heb dat het forum-gedeelte op een zijspoor wordt gezet ten koste van het commerciële luik. En als ge er via fora niet genoeg uitraakt (ik zie hier toch wel heel nuttige info voorbijkomen) zijn het de internetzoekmachines (persoonlijk zou ik hier het door mezelf verguisde evil-Google aanraden :bdaysmile: ) en de resultaten rigoureus doorploegen.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

gumibear schreef:Ik zou dat ook helemaal zelf uitspitten en dat gaat een ferm pak geld besparen.
.
let toch maar op

binnen 4 maand moeten de papieren binnen zijn en als ge ernaast zit, bv waarde huis, zit ge rap met boetes
in het slechtste geval zelfs belastingontduiking want een huis te laag schatten omdat ge te lomp zijt of minder belastingen wilt betalen ...

een beetje notaris is spijtig genoeg een paar 100 euro mo dan meot ge u geen zorgen maken en of ge nu 10000 erft of 9500 zal het verschil nu ook weer niet maken (zeker als ge er toch ni op rekende)
murdock447
Pro Member
Pro Member
Berichten: 314
Lid geworden op: 28 sep 2008, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 23 keer

Ik wordt er bijna niet goed van als ik hier zie welke argumenten men allemaal gaat aanhalen om geen notaris aan te spreken voor een erfenis.
Nu bijna 3 jaar geleden heb ik de erfenis van mijn vader moeten regelen. Ondanks dat dit om een redelijk eenvoudige erfenisregeling ging(enkel mezelf en mijn moeder) heb ik dit volledig in handen gegeven van een notaris. Deze heeft mij zeer goed geholpen en door zijn parate kennis van de wetgeving heb ik mezelf redelijk wat geld bespaart daar deze mij wees op bepaalde volledig legale "ingrepen" waardoor ik minder hoefde te betalen ook naar de toekomst toe als de dag er aan komt dat mijn moeder komt te overlijden. Zelf had ik nooit aan bepaalde zaken gedacht - alhoewel ik me goed had gedocumenteerd. Het bedrag dat ik heb betaald aan de notaris was merkelijk kleiner dan wat ik mij heb uitgespaard door zijn tips, bovendien heb ik mij niets moeten aantrekken van alle mogelijke papierwerk en formaliteiten en was ik er gerust in dat alles 100% in orde was.
Dus wat mij betreft ik zou steeds terug via een notaris gaan!
Freec
Plus Member
Plus Member
Berichten: 186
Lid geworden op: 08 feb 2021, 11:04
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 18 keer

Ik heb bij een erfenis, de woningen laten schatten door de overheid, en die zijn lager geschat dan ze later verkocht zijn. Soms wel 30% verschil, en een jaar later verkocht.

Wel alles via de notaris geregeld
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Zoals in elke groep heb je ook bij notarissen dieven, maar daarom zijn ze dat niet allemaal.
Zoek even in je omgeving naar een notaris waar mee te werken valt en die correct is qua prijs.
Mocht je van Kortrijk zijn kan ik je zeker helpen. Altijd transparant en correct.

Velen denken ook dat alles wat ze bij de notaris achterlaten dat dit in hun zakken blijft plakken terwijl ze vaak gewoon ontvanger zijn van belastingen.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Correct qua prijs betekent nog altijd 2500 - 3000 euro voor een erfenis met een woonhuis en wat spaargeld. Er zijn er veel die voor dat netto bedrag een maand moeten gaan werken…
Je kan beter een week (onbetaald) verlof pakken en het zelf opzoeken en doen tijdens die week.

Ik ben wel oprecht benieuwd naar de tips die de notaris gaf.
Als die hier gedeeld kunnen worden helpt dat iedereen die de uitdaging aangaat om het zelf in te vullen.
Tibo
Member
Member
Berichten: 54
Lid geworden op: 04 nov 2020, 10:24
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 1 keer

Geert2800 schreef:Als je vind geen notaris nodig te hebben regel het dan allemaal zonder notaris en stel dan ook geen vragen er over.

A ja maar dat mag wel...
Ik weet niet wat je bedoelt met de 'basics'.
Ik weet ook wel dat een onroerend goed geregistreerd moet worden en dat dit via een notaris moet gebeuren. En dat de de registratierechten lager zijn als het een eerste bescheiden eigen woning betreft en dat er een verschil is tussen registratierechten en het 'ereloon'.
Ook ben ik ervan op de hoogte dat een bankrekening geblokkeerd wordt na een overlijden.
En het gaat mij hier niet over het uitvoeren van een testament, maar over de aangifte van de erfenisbelasting.

Dat kan zelfs via het internet en de Vlaamse overheid heeft hiervoor een website met zo veel mogelijk inlichtingen. Op die website kan je direct doorklikken naar het in te vullen document.
Ook wordt er op gewezen dat men niet noodzakelijk een notaris nodig heeft om het document in te vullen.

Intussen stel ik mij enkele simpele, concrete vragen die op de talrijke websites, die gaan over erfenisrecht, niet ter sprake komen.
Onder andere dus over de registratierechten, vermits er ook erfenisbelasting moet betaald worden.

Als iemand op het forum vraagt hoe hij zijn router moet instellen, zeg je dan ook dat hij een IT'er moet inhuren als hij er niets van kent?
1207 schreef:een beetje notaris is spijtig genoeg een paar 100 euro mo dan meot ge u geen zorgen maken en of ge nu 10000 erft of 9500 zal het verschil nu ook weer niet maken (zeker als ge er toch ni op rekende)
Omhoog
Op een paar honderd euro komt het inderdaad niet.
Het gaat hier over een zeer eenvoudige erfenis met 1 bankrekening en 1 onroerend, zonder hypotheek of andere schulden. Ook zijn er geen betwistingen van welke aard ook.
Natuurlijk mag je niet alles geloven wat je op het internet leest, maar op meerdere sites heb ik gelezen dat het ereloon voor een aangifte varieert van 1 % tot 0,75 % van de erfenis.
Er wordt zelfs beweerd dat dit wettelijke tarieven zouden zijn en dat de notaris er niet van mag afwijken, ook niet naar beneden!
Zelfs als er duizend euro moet betaald worden voor zo een eenvoudige aangifte, is er geen probleem. Maar het vermelde percentage pik ik niet.

Er zij hier reeds zeer nuttige inlichtingen verstrekt. Bedankt aan iedereen die een positieve bijdrage geleverd heeft.

@ phildww
Bedankt voor je zeer nuttige bijdrage. Door te zoeken op 'Attest van erfopvolging' heb ik alles gevonden wat ik wou weten.
Laatst gewijzigd door Tibo op 21 sep 2021, 07:48, 1 keer totaal gewijzigd.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Met deze link kan je een simulatie doen, dan zie je waarin het bedrag opgesplitst wordt.
https://www.notaris.be/rekenmodules/schenkingen
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Indien er een testament is, of een huwelijkscontract, dan kan je geen "attest van erfopvolging" aanvragen, maar moet het via de notaris.
Deze stelt dan een "akte van erfopvolging" op (tegen betaling).

Dat staat los van de aangifte van nalatenschap: dat kan je zelf doen of door een notaris laten doen.
Het is dus niet omdat je een notaris nodig hebt voor de akte van erfopvolging, dat je verplicht bent om deze notaris ook de aangifte te laten doen.

Idem voor de schatting van een onroerend goed:
Het is niet omdat de notaris de aangifte doet, dat je automatisch gedekt bent voor een te lage schatting van het onroerend goed.
Alleen een schatting door een erkende schatter (Vlabel) is bindend voor de administratie.
En dat staat los van wie de aangifte indient ...

Maar zoals hierboven gezegd: als je bij een notaris gaat, moet je zelf niet doorheen de ganse rompslomp ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
SPR
Pro Member
Pro Member
Berichten: 439
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

duizend schreef:Correct qua prijs betekent nog altijd 2500 - 3000 euro voor een erfenis met een woonhuis en wat spaargeld. Er zijn er veel die voor dat netto bedrag een maand moeten gaan werken…
Je kan beter een week (onbetaald) verlof pakken en het zelf opzoeken en doen tijdens die week.
Hoge lonen hier! Voor veel mensen zijn dat 2 maandlonen. In alle geval, wij hebben de overlijdens in de familie allemaal laten afhandelen door notarissen. Gezien het kleine erfenissen waren hebben we altijd een schappelijk bedrag mogen betalen. Vaste vergoeding ipv een percentage wat duurder had uitgekomen.

Collega heeft dat niet gedaan, heeft alles zelf gedaan en achteraf heeft deze nog een heel mooie som mogen betalen aan de belastingen owv 1 foutje. Daar was de notaris wel betaald van geweest.

Het is in mijn ogen een deel van de rompslomp uit handen geven want daar heb je meestal in de eerste dagen na het overlijden toch geen zin in.
gumibear
Member
Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 14 aug 2021, 20:56
Bedankt: 2 keer

Geld dat je door een vergetelheid misloopt ben je meestal onherroepelijk kwijt maar als ge u goed inwerkt hoeft dat niet te gebeuren. Door het niet uit te besteden mis je het gemak van iemand die alles voor u doet maar vaak moet je toch alles dubbelchekken want ook de experts vergissen zich al eens. Hoe vaak dat ik al niet verkeerde dingen heb moeten ontdekken en laten corrigeren. Bij een architect om maar een voorbeeld te geven die in zijn bouwplannen vanalles vergeet met bouwovertredingen en extra KI-kosten tot gevolg.

Ik vraag mij af in welke grootteorde we moeten denken bij die boetes. Veroordelingen zoals bij verkeersdelicten kunnen stevig oplopen al naar gelang recidivisme enzovoort maar inzake gewone boetes wegens iets laattijdig of onvolledig inleveren van documenten heb ik de indruk dat dat eigenlijk best meevalt. Ik bedoel daarmee iets in de trent van 100 tot 300 euro bijvoorbeeld. Indien je een erfstuk of een woning zou onderschatten door bijvoorbeeld niet via een VLABEL-schatter te werken (wat uit den boze is natuurlijk) zou de fiscus heel wat geld mislopen om de schatkist mee te vullen dus dat verschil zou je dan moeten betalen maar ik vermoed dat de boete eerder in de richting zou gaan van misgelopen intresten op het verschil. Dus tenzij iemand met concrete gegevens afkomt zou ik denken dat het risico op grote financiële gevolgen aan de lage kant is als ge alsnog iets onmoedwillig over het hoofd hebt gezien.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Dat denk ik ook.
Onderscheid maken tussen de effectieve boete, als die er al is, en het bijbetalen van het vergeten aangegeven bedrag.

Ik zou graag ook de grootteorde van de schappelijke tarieven eens willen weten.
Is dat 300 euro of eerder 1000 euro, of nog meer?

Wel raar dat als je pakweg 30000 euro erft, het voor sommigen geen rol speelt als daar 1000 euro notariskost afgaat.

Other peoples money effect zeker?
pussyfooter
Plus Member
Plus Member
Berichten: 173
Lid geworden op: 01 dec 2007, 00:14
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 30 keer

Wat jezelf doet, (meestal) beter doet....indien je een beetje moeite doet.

Bij de erfenis van mijn grootmoeder in 2003 (aangifte via notaris) heb ik zelf "verwerping" op tafel gegooid. Anders had mijn vader (enig kind) op bijna 60-jarige leeftijd nog wat extra onroerend goed ter waarde van 250.000 EUR (waarde 2003) aan zijn reeds goed gevuld patrimonium kunnen toevoegen terwijl de 2 kleinkinderen het beter konden gebruiken. Ik denk dat de meeste "beschermde luxe ambtenaren", aka notarissen, zelfs niet meedenken aan éénvoudige succssieplanning zoals in deze casus.

En dankzij Koen Geens mag je bij verwerping sinds enkele jaren verplicht een notaris inschakelen want verwerping via de rechtbank van eerste aanleg (iets van 25 EUR destijds) is niet langer mogelijk. Ipv de macht van de "beschermden" in te perken, krijgen ze er nog bevoegdheden bij. Zelfs de bedienden bij de burgerlijke stand hadden deze taak erbij kunnen pakken... :bang:

nog een correctie
Ik weet ook wel dat een onroerend goed geregistreerd moet worden en dat dit via een notaris moet gebeuren. En dat de de registratierechten lager zijn als het een eerste bescheiden eigen woning betreft en dat er een verschil is tussen registratierechten en het 'ereloon'.
Geen registratierechten bij successie!. Er dient zelfs geen authentieke akte opgemaakt te worden voor het onroerend goed.
Tibo
Member
Member
Berichten: 54
Lid geworden op: 04 nov 2020, 10:24
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 1 keer

Dat was dus één van mijn vragen, bedankt. :wink:
SPR
Pro Member
Pro Member
Berichten: 439
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

duizend schreef:Ik zou graag ook de grootteorde van de schappelijke tarieven eens willen weten.
Is dat 300 euro of eerder 1000 euro, of nog meer?
Bij de collega was dat dus een stuk bouwgrond waarvan hij niet wist dat het van hem was... Was iets (veel) meer dan 300 euro. :)
Yator
Starter
Starter
Berichten: 24
Lid geworden op: 11 sep 2021, 10:17
Bedankt: 2 keer

Mijn overburen, een welgestelde familie, hebben dit volledig laten afhandelen door een jong gepensioneerde ambtenaar.

Die persoon werkte vroeger op de belastingdienst en was dus volledig op de hoogte van alle regelgeving.

Zijn tarief was een stuk lager dan een notaris en btw rekende deze ook niet aan :roll:
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”