Betalings-QR-code genereren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Betalings-QR-codes om te scannen met je banking-app/bancontact/payconiq zijn volgens mij bijna altijd signed of time-based en dus niet manipuleerbaar/herbruikbaar.

Maar wat als je een vast bedrag/mededeling/... wilt kunnen aanbieden, of bijvoorbeeld printen op een factuur?
Ik vond er precies niet veel over, tot ik een online payment deed waarbij de QR-code geen "voortgang" gaf; na de betaling keerde ik niet terug naar de vendor.
Dus eens gescand met een reguliere QR-scanner en dan blijkt de inhoud plaintext en makkelijk herbruikbaar te zijn.
Met andere woorden, het is behoorlijk simpel om een betalings-verzoek QR-code te maken.

Code: Selecteer alles

BCD
001
1
SCT
{BIC}
{Bestemmeling}
{IBAN-zonder-spaties}
EUR{bedrag met punt voor de centiemen}


{mededeling}
{extraregel die niet verder gebruikt wordt}
Bijvoorbeeld:

Code: Selecteer alles

BCD
001
1
SCT
GKCCBEBB
Rode Kruis-Vlaanderen
BE28096000009620
EUR40.00


Hulp voor watersnood
Via:userbase.be
Wordt dit:
chrome_2021-09-15_19-37-28.png
chrome_2021-09-15_19-37-28.png (15.97 KiB) 884 keer bekeken
--

Aangezien het blijkbaar zo simpel kan, vraag ik me af waarom elk overschrijvingsformulier niet zo'n code heeft, maar dat banking apps OCR-gewijs met mogelijke fouten het formulier moeten scannen...
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

hetgene jij aangeeft is idd poepsimpel en is (als ik me niet vergis) een europese standaard.
echter gebruikt niet iedereen dat...

als ik me niet vergis:

- europese qr code (die ZOU moeten europees zijn)
- bank/app specifieke qr code
- qr code van POM

kwestie van het universeel te houden :roll:

maar dan heb je daarbovenop dus ook nog eens, als je wil dat de bank apps dat gaan ondersteunen, ze daar weer extra ontwikkeling in moeten steken.
en als je ziet hoe traag sommige apps ontwikkeld worden, of hoe belachelijk-niet-nodig-functies ze er soms insteken ipv de core (kbc!)... sja.

maar als ik overschrijvingen doe, en dat al met de app doe (meestal pc)... dan is dat nog steeds met gewoon ingeven, heb zelfs nog niet gedacht over ocr in de apps :eek:
(zelf ingeven en verifieren vind ik nog steeds het prettigst, dan valt het ook dadelijk op of er een rekeningnummer aangepast is ofzo)
Laatst gewijzigd door Splitter op 15 sep 2021, 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

1) Bancontact/Payconiq was eerst(in België, in Oostenrijk al sinds 2012)

2) Wet van de remmende voorsprong. Verl mensen ontvangen nu hun factuur via mail op hun telefoon en willen betalen via hun telefoon. Je eigen scherm scannen is dan niet zo eenvoudig.

3) snelheidsboetes maken er overigens wel gebruik van( is hier op het forum al aan bod gekomen, ik ben geen snelheidsduivel :angel: )
Meer info: https://en.m.wikipedia.org/wiki/EPC_QR_code
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

De mededeling krijg ik niet in orde via de Argenta app
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

meon schreef:Aangezien het blijkbaar zo simpel kan, vraag ik me af waarom elk overschrijvingsformulier niet zo'n code heeft, maar dat banking apps OCR-gewijs met mogelijke fouten het formulier moeten scannen...
Misschien omdat je zo geen referentie kan meegeven en je dus niet kan zien wat de persoon nu wil betalen ?

Via Payconiq kan je als bedrijf wel unieke QR code's genereren trouwens die je op facturen kan drukken (en die kunnen dus ook maar éénmalig gebruikt worden).
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

Ik heb onlangs m'n onroerende voorheffing en een verkeersboete betaald via zo'n QR code met de KBC app en in beide gevallen stond de referentie er niet op.

Navraag gedaan bij de bank en blijkbaar word deze referentie wel doorgegeven naar de ontvanger maar komt ze niet op de uittreksels, heel verwarrend en men kan hierdoor ook niets meer controleren :-(

Na controle op verkeersboetes.be bleek die betaling wel gelukt te zijn.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Er kan vanalles, ik gebruik voor mijn bijberoep wefact.nl en daar zet ik nu ook een standaard qr code op die je dan naar een betalingspagina stuurt ( gekoppeld met factuur nummer etc, met de achterliggende mollie integratie ).
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ik vraag me dit ook al jaren af.

Ook ander nut:
Inkom betalen ergens
Tip jar
Etc...

Het zou nog leuker zijn als je via de QR optioneel alles kon laten invullen behalve het bedrag.
achaos
Plus Member
Plus Member
Berichten: 125
Lid geworden op: 04 mei 2006, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 9 keer

DarkV schreef:
Via Payconiq kan je als bedrijf wel unieke QR code's genereren trouwens die je op facturen kan drukken (en die kunnen dus ook maar éénmalig gebruikt worden).
In Nederland kan er wel een vast bedrag aan Payconiq qr code gekoppeld worden, steeds herbruikbaar.

Tip 3: QR-code-stickers
Werk je vaak op locatie én met vaste prijzen? QR-code-stickers bieden jou en jouw klanten een handige optie bij het afrekenen. Vergeet lange rijen bij de kassa, voor de parkeerautomaat of op een festival; koppel simpelweg een vast bedrag aan de QR-sticker, scan en go!

https://www.payconiq.nl/2021/01/27/vijf ... n-in-2021/
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”