Product fietsketting smeren ?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 8 keer

Wat is het beste product om een ketting van een fiets(speed pedelec) te smeren ?
Ik kwam dit in Decathlon tegen maar lijkt me nogal onlogisch dat het ontvet en van de andere kant ook weer smeert.
https://www.decathlon.be/nl/p/all-in-on ... R-p-309447
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 548
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 40 keer

Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
Yator
Starter
Starter
Berichten: 24
Lid geworden op: 11 sep 2021, 10:17
Bedankt: 2 keer

Mijn favoriet: Boeshield T-9

Uit eigen ervaring merkte ik dat squirt lube niet goed werkt in regenweer, Boeshield wel
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Mucoff! Dry lube in de zomer en wet lube in de winter!

Handig om aan te brengen, smeert goed en ruikt lekker :)



Ohja, en als je schijfremmen hebt, NOOIT sprays gebruiken!
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

ketting en cassette ontvetten + kuisen + drogen

en dan squirt op de ketting
op de rest niks

nooit meer vuile handen
nooit meer ontvetten !!

gewone smeermiddelen die trekken vaak vuil aan, het blijft er letterlijk op plakken deze niet

en kuisen is gewoon met vochtige doek erover, of indien echt vuil bij MTB met tuinslang en dan zeker direct drogen en daarna opnieuw squirt er op

wil niks meer anders

heb twee high-end fietsen één is op prijsniveau van de welbekende MTB canyon kampioen
heb al dure stukken mogen vervangen door verkeerd kuisen

ik zie mbv de kettingtool dat met squirt de ketting niet snel slijt, dus de groep ook niet

voor derailleurwieltjes gebruik ik wd40, wel zorgen dat de wd40 niet op plastic onderdeln geraakt, dus gebruik zo'n strootje wat erbij zit
bij canyon zijn er voor en tegenstanders van wd40, zo zegt het service center in Leuven: opletten op plastic want het gaat een chemische verbinding aan waardoor het plastic uitzet, en een andere canyon service punt gebruikt het wel
Laatst gewijzigd door ubremoved_2964 op 11 sep 2021, 17:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sandbert
Plus Member
Plus Member
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 feb 2020, 21:10
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 27 keer

+ 1 voor squirt
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

ub4b schreef:
voor derailleurwieltjes gebruik ik wd40, wel zorgen dat de wd40 niet op plastic onderdeln geraakt, dus gebruik zo'n strootje wat erbij zit
bij canyon zijn er voor en tegenstanders van wd40, zo zegt het service center in Leuven: opletten op plastic want het gaat een chemische verbinding aan waardoor het plastic uitzet, en een andere canyon service punt gebruikt het wel
Als het effectief over een "high end" fiets gaat. Heb je waarschijnlijk sealed bearings in je derailleurwieltjes . Met WD40 strip je dan het vet hieruit, wat een slecht idee is. Sealed bearings hoef je niet te smeren. Open maken en poetsen/vet vervangen kan. Maar meestal vervang je deze gewoon als ze op zijn.

Ontopic : Gebruik ook alleen nog maar Squirt. In het algemeen het gemakkelijkste. In natte omstandigheden is deze wel wat minder. Lage roestbestendigheid en snel droog.

Belangrijk is wel dat je Squirt eerst goed laat drogen, best overnacht. Anders eindig je ook met zwarte smurrie tussen je tandwielen.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

sure sure high-end, full carbon & xtr groep

ivm wd40
xtr wieltjes zijn 40 euro, dus verwaarloosbaar in prijs wetende dat de cassette al 300 euro kost

https://www.canyon.com/en-us/outlet-bik ... /2474.html

zalig fietske, heb hem nu ruim een jaar en enkel tot nu toe nieuwe ketting laten opleggen en af en toe eens wat kleine dingen om te fixen
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Als het over XTR gaat, laat dan het WD40 gedeelte achterwegen. Zo verkort je alleen de levensduur hiervan. WD40 is een oplosmiddel, geen smeermiddel. Gewoon vervangen als deze niet soepel draaien of er nieuwe lagers in persen als de tanden zelf nog goed zijn.
Nr10
Pro Member
Pro Member
Berichten: 305
Lid geworden op: 10 aug 2011, 13:25
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 16 keer

Kettingreiniger: Park Tool
Ontvetter: Cyclon Bionet (blauw)
Smeermiddel: bij droog weer en het aanbrengen kan ruimschoots op voorhand (ivm droogtijd) - - > Squirt.
Bij regen of veel nattigheid wordt de ketting al gauw luidruchtig en draait het al iets minder soepel.

Andere smeermiddelervaringen:

Finish Line Cross Country: voor de mtb in slechte omstandigheden.
Dynamic 2K: een fijne emulsie. Niet echt olie maar wel vettig.
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 8 keer

Net aan het kijken om Squirt te bestellen. Blijkt hier in de buurt nog goedkoop te zijn ook. €9,95, 120ML.
Ze proberen natuurlijk om een mens gek te maken dus kwam ik Squirt E-Bike Wax tegen.€12,95, 120ML
Squirt E-Bike Wax is een erg goed kettingsmeermiddel dat speciaal ontwikkeld is voor elektrische fietsen. In tegenstelling tot veel andere op olie gebaseerde smeermiddelen, is dit middel van Squirt een wax. Deze wax geeft een verbeterde smering in alle omstandigheden, trekt veel minder vuil aan dan een olie en blijft extra goed op de ketting zitten in natte omstandigheden. Aan dit smeermiddel zijn namelijk bestanddelen toegevoegd om de waterbestendigheid te verhogen. Ook zijn er stoffen toegevoegd om de ketting beter bestand te maken tegen de hoge trekkrachten die uit een elektromotor komen. Deze eigenschappen, plus dat deze Squirt E-Bike Wax minder vuil aan trekt, zorgt ervoor dat je ketting en tandwielen langer mee zullen gaan.

Eerste keer aanbrengen Squirt E-Bike Wax
De eerste keer aanbrengen van Squirt E-Bike Wax kost iets meer tijd dan met een ander middel. Je moet de ketting namelijk eerst helemaal ontvetten, waarvoor je een van deze ontvetters kunt gebruiken.
Na het ontvetten maak je de ketting droog en je brengt er een eerste laag wax op aan. Dit laat je even 10 minuten rusten, zodat het de schakels in kan trekken. Hierna breng je een tweede laag wax aan, wat je ook 10 minuten laat intrekken voordat je een derde laag aanbrengt. Na het aanbrengen van de derde laag laat je de ketting een nacht lang verder opdrogen.

Hierna nooit meer ontvetten of schrobben!
Na deze eerste keer aanbrengen hoef je de ketting nooit meer te ontvetten of de poetsen. Na een vuile rit is het voldoende om de ketting af te doen met een droge doek, zodat al het vuil en zand van de buitenkant verwijderd wordt. Vervolgens breng je één laag Squirt E-Bike Wax aan en laat dit een nacht drogen. Je ketting is dan weer goed gesmeerd en draait extra soepel rond!
Mr.T
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 aug 2006, 18:36
Bedankt: 13 keer

Ik zweer bij Dieci-9.
Persoonlijk vind ik dit veel beter dan squirt. De ketting blijft veel properder. Alleen is het moeilijk te verkrijgen de laatste jaren.
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Ja, die handleiding klopt. Een 3de laag is misschien een beetje overbodig. Met ontvetten bedoelen ze echt wel goed ontvetten. Als je een Quick Link hebt is het gemakkelijker om je ketting even te verwijderen.

Ik gebruik meestal thinner of kerosine/diesel. Bio ontvetters zijn leuk, maar werken niet altijd even goed.
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 8 keer

Er zullen wel meerdere goede producten bestaan maar Squirt lijkt me betreft prijs/kwaliteit dan toch ook één van de betere.
Er staan nu 600(droge) km's op de fiets dus zal eens goed ontvetten en dan de lagen Squirt aanbrengen.
Hebben jullie verder een bepaald systeem van ketting smeren met dergelijke producten ? (bv, elke 500 km ketting afkuisen en product erop zetten)
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Ik let nooit op de kilometers. Met Squirt ga je na een bepaalde tijd merken dat je meer geluid productie krijgt. En als deze toon te hoog wordt, voeg ik een dunne laag toe. Na het initieel opbouwen van de wax in de rollen van je ketting. Hoef je niet meer zoveel toe te voegen. 500km lijkt me wel zeer optimistisch.

Een klein tip : probeer de overschot aan wax aan de buitenplaatjes met een doek wat te verwijderen. Dit overschot aan de buitenzijde kan opbouwen tot een soort van zwarte pasta. Na een tijd bladert deze vanzelf wel af. Maar als dit tussen je cassette opbouwt, is het niet zo gemakkelijk om te verwijderen.
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 8 keer

Misschien nog een laatste vraagje.
Van wanneer brengen jullie Squirt aan ? Is dit bij direct in het gebruik nemen van een nieuwe ketting of pas wanneer de eerste honderden km's erop zitten ?
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Daar zijn verschillende meningen over. Sommige geven aan dat het fabrieksvet het beste smeermiddel is. Maar dit dient voornamelijk voor roestpreventie. In mijn opinie trekt dit gewoon te veel vuil aan. Ontvet deze dus onmiddellijk.
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 8 keer

Ok, allen bedankt voor de reacties.
Net busje Squirt besteld.(gratis levering nu)
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1199
Lid geworden op: 21 mei 2007, 22:26
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 41 keer

Ik ben gestopt met Squirt te gebruiken na 1 a 2 jaar. Ik blijf op mijn cassette en tandwielen veel te vaak last hebben van opgedroogde Squirt klonters (ja, ik laat die genoeg drogen). Laat staan als ik mijn fiets in het tuinhuis op de rollen plaats. Naast en rond de fiets overal zwarte klontertjes Squirt :-)

Ben momenteel ook de Boeshield t9 aan het testen.
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 608
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 30 keer

karine schreef:Ok, allen bedankt voor de reacties.
Net busje Squirt besteld.(gratis levering nu)
Ik ben ook tevreden met Squirt (weliswaar op racefiets).

goed ontvet
+ goed gedroogd (ik heb het geluk dat ik een compressor heb staan)
+ goed aangebracht (niet teveel aanbrengen, en laat de ingesmeerde ketting door de vingers passeren, dat geeft het best verdelende effect)
+ nachtje laten staan

= dan ben je wel voor even van dat werkje verlost

Ik heb weinig tot geen last van restjes op de derailleurwieltjes of op de voorste kettingbladen.

2de optie bij mij is White Lightning Epic Ride, maar geen Wax en een totaal andere type smeersel. Maar voor die prijs krijg je wel wat...

En hou de klassieke WD40 beter ver weg van je fiets.
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Argon schreef: Laat staan als ik mijn fiets in het tuinhuis op de rollen plaats. Naast en rond de fiets overal zwarte klontertjes Squirt :-)

Ben momenteel ook de Boeshield t9 aan het testen.
Komt me bekend voor. Zeker als je er in trapt en het huis doorwandelt :-D
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Dasty of hoe dat ook noemt, is een goede en goedkope ontvetter. Werkt zelfs nog beter als je een ultrasoon badje hebt.

Qua ketting drogen, goedkope haardroger werkt ook goed.
lucdec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 594
Lid geworden op: 09 jan 2008, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 58 keer

karine schreef:Ok, allen bedankt voor de reacties.
Net busje Squirt besteld.(gratis levering nu)
Vanuit welke winkel geldt die gratis levering?
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 8 keer

Gratis verzending was bij bikester maar nu staat er terug ex verzendkosten.
lucdec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 594
Lid geworden op: 09 jan 2008, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 58 keer

Dan ga ik maar naar Decathlon, 9 euro/120ml is beste koop denk ik
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 8 keer

Van Eyck in Geel voor de meeste zaken de goedkoopste.
€ 8,95 :-D
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”