OZ (onafhankelijk ziekenfonds) getroffen door cyberaanval

Ander computer/it/software/hardware nieuws.
Plaats reactie
konda
Premium Member
Premium Member
Berichten: 559
Lid geworden op: 06 feb 2011, 13:15
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 51 keer

Beste Mijnheer konda


OZ Onafhankelijk Ziekenfonds werd getroffen door een cyberaanval. Hackers hadden hierdoor toegang tot klantgegevens. Onmiddellijk na deze vaststelling werd het datalek gedicht. De gelekte gegevens werden niet openbaar gemaakt.


Hoe kon dit gebeuren?
Hackers gingen tijdens deze aanval bewust op zoek naar kwetsbaarheden in ons beveiligingssysteem. In combinatie met een menselijke fout konden er gegevens worden ingekeken, gelinkt aan het online platform Mijn OZ.


Wat hebben we ondernomen?
Het datalek werd onmiddellijk gedicht. De Gegevensbeschermingsautoriteit werd ingelicht. We leggen ook klacht neer bij het CERT, het Cyber Emergency Team van de federale overheid.


We nemen de bescherming van uw persoonlijke gegevens bijzonder ernstig. We excuseren ons dan ook oprecht en blijven er alles aan doen om een nieuwe inbreuk te vermijden.


Wat is de impact?
De gelekte gegevens werden niet openbaar gemaakt. Het betreft de gegevens gelinkt aan Mijn OZ accounts. Logins en paswoorden voor het platform zijn niet gelekt. U hoeft zelf niets te ondernemen.

Heeft u vragen? U kan ons bereiken op het nummer 03 201 85 55.


Onze oprechte excuses.


Rik Selleslaghs

Algemeen Directeur Ziekenfonds
Eentje om in het oog te houden, want logins en paswoorden zijn nooit gelekt tot ze dat zijn.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Jammer dat het gebeurde. Wel een heel goede communicatie.
Borromini
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 25
Lid geworden op: 13 feb 2018, 08:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer

Ik vind dat de stelling dat de 'gelekte informatie niet openbaar gemaakt is' toch lekker vaag is... Klinkt als 'ja er is wel wat gelekt hoor maar we hebben 't nog nergens zien opduiken!' Dat kan wel tellen als momentopname :roll:
biot
Starter
Starter
Berichten: 19
Lid geworden op: 11 okt 2020, 14:03
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 4 keer

Borromini schreef:Ik vind dat de stelling dat de 'gelekte informatie niet openbaar gemaakt is' toch lekker vaag is... Klinkt als 'ja er is wel wat gelekt hoor maar we hebben 't nog nergens zien opduiken!' Dat kan wel tellen als momentopname :roll:
Inderdaad, De hele boodschap is behoorlijk vaag. Dat moet beter, me dunkt.

Trouwens jarenlang klant bij OZ hier, en ik heb die niet ontvangen.
konda
Premium Member
Premium Member
Berichten: 559
Lid geworden op: 06 feb 2011, 13:15
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 51 keer

Ik heb me recent online geschreven om klevers via de site te kunnen bestellen.
Heb ik voor moeten bellen... Want als ze je mail adres niet hebben lukt dat niet...
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

konda schreef:
Beste Mijnheer konda
(...)
Wat is de impact?
De gelekte gegevens werden niet openbaar gemaakt. Het betreft de gegevens gelinkt aan Mijn OZ accounts. Logins en paswoorden voor het platform zijn niet gelekt. U hoeft zelf niets te ondernemen.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/09/11/hacking-oz/
https://tweakers.net/nieuws/186734/belg ... anval.html
(...) de hacker zou op 7 september zelf bij het OZ gemeld zou hebben dat hij of zij binnen wist te dringen. "De afzender heeft ons dan gemeld dat de data verwijderd werden en dat ze niet gedeeld werden met anderen. Maar hij vroeg toen ook een financiële compensatie om het niet extern bekend te maken. Maar daar zijn wij niet op ingegaan", vertelt de algemeen directeur.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

(...) de hacker zou op 7 september zelf bij het OZ gemeld zou hebben dat hij of zij binnen wist te dringen. "De afzender heeft ons dan gemeld dat de data verwijderd werden en dat ze niet gedeeld werden met anderen. Maar hij vroeg toen ook een financiële compensatie om het niet extern bekend te maken. Maar daar zijn wij niet op ingegaan", vertelt de algemeen directeur.
Lijkt me een amateur hacker te zijn :lol: En wie zegt dat de data effectief is verwijderd ?
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”