Energie prijzen worden sneller dan verwacht duurder

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Hangt af van de warmtevraag, en ook samenstelling van de bodem.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Dizzy schreef: De brief van woutervh is goed bedoeld maar zal weinig opleveren. Een standaardantwoord hoogstens en dan de vuilbak in.
Ik reken ook op niets meer... Ik besef zelf ook wel dat het heel naïef is om te denken dat dit iets teweeg zou kunnen brengen.
Maar, zoals we hier zeggen, "Est niet, te leute :lol: "
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Even geen energieprijzen misschien moet ik een apart topic maken.

In Nederland vrezen ze dat de graanprijs dit jaar zal verdubbelen in prijs. Wat dus betekent dat Brood, pizzabodems zal verdubbelen in prijs.

15% van de wereldwijde tarweproductie gebeurd in Oekraïne.

Dus we gaan dat ook nog mogen verwachten naast de energiestijging.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Verdient een apart topic, maar dat klopt niet helemaal.
In de prijs van brood zit maar een deel voor graan. Stijgen zal het wel doen.

Als je een pak frieten koopt van €3, voor hoeveel € heb je dan patatten denk je? 8)
Laatst gewijzigd door ddd op 09 mar 2022, 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Ja dat is zeker waar.

Nog 1x off topic maar hier de uitleg

Visser gaat over het in- en verkopen van granen, zaden en peulvruchten. In de afgelopen weken zag hij de tarweprijzen verdubbelen: "Voor een brood gebruik je ongeveer een kilo tarwe. Vorig jaar kostte een kilo 20 cent, nu ongeveer 40 cent. Dus je brood wordt duurder."
Niet alleen de tarweprijzen stijgen, ook de andere grondstoffen voor brood worden door de oorlog tussen Rusland en Oekraïne duurder waardoor een brood steeds meer geld zal kosten.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

+ diesel om uw pattatten te vervoeren
+ gas om vet te verwarmen
+ gas om uw frietkot te verwarmen
+ elektriciteit om uw lichten te doen branden
+ de boer zijn elektriciteit
+ de koelkast
+ uw plastieken zakjes
+ ...
we staan pas aan het begin
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

boonpwnz schreef:
Dus je brood wordt duurder.
Dus de stijging van de graanprijs heeft maar 20cent invloed op het brood.
Ik bak zelf brood, dus mijn brood zal 15cent omhoog gaan. Niet wereldschokkend, me dunkt.
15 cent x 1,5brood per dag x 365 dagen = €82
Dat kan er nog wel af. :banana:

En als morgen de graanprijs terug zakt, dan blijft de bakker zijn brood natuurlijk voor die hogere prijs verkopen. Klanten waren het toch al gewoon.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Terug on-topic, gasprijs blijft goed zakken nu, op €155, wel nog altijd 50% hoger dan voor de uitbraak van de oorlog, maar toch al ver verwijderd van de piek van €355. Die piek was pas 2 dagen geleden, dus illustreert wel hoe snel het allemaal kan schommelen, wat geenszins geruststellend kan zijn.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Los van het feit dat het goed is voor ieders portemonnee (met €155/MWh is de gemiddelde afrekening "maar" €4K), zijn die rollercoasterprijzen niet interessant om deze of gene investering mee te doen (of net te laten).
Een stabiel prijspeil maakt dat investeringen meer zekerheid hebben.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

Freec schreef:
Avenger 2.0 schreef:
Dizzy schreef: Andere oplossing is water/lucht in combinatie met ZP.
Als de woning goed geïsoleerd is, dan is een lucht/water warmtepomp (in combinatie met ZP) reeds voldoende.
Is een hybride lucht water warmtepomp niet beter?
Mijn lucht/water warmtepomp verbruikt maar een 1000kwh per jaar voor sanitair water en verwarming.
Ruw een 500kwh daarvan komt van de zonnepanelen, dus het kost mij maar een 500kwh aan elektriciteit.
Wel een gesloten bebouwing van ongeveer 8 jaar oud.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 766
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

woutervh schreef:Net eens mijn visie op mail gezet naar ons Tinne. Kwestie van niet te blijven discussiëren op een forum :lol:
Nu wachten op het standaard-antwoord van haar administratie :cry: :bang:
Beste,

Een berichtje van een bezorgde burger. Ik heb me suf gepiekerd over wat een goeie oplossing kan zijn voor onze energieproblemen en -transitie. Daarbij kwam ik tot het volgende. Graag eens doorlezen, wie weet volgt er een 'aha'-moment...

1) Elektriciteitsprijs MOET worden losgekoppeld van de gasprijs. Anders krijg je niet uitgelegd dat met al onze hernieuwbare energie inspanningen, die "gratis" energie toch zoveel zou kosten. BTW-regeling is een discussie in de marge bij energieprijzen die x20 gaan
Heb je dit artikel gelezen?
https://www.linkedin.com/pulse/de-hoge- ... n-laveyne/
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Avenger 2.0 schreef:Mijn lucht/water warmtepomp verbruikt maar een 1000kwh per jaar voor sanitair water en verwarming.
Ruw een 500kwh daarvan komt van de zonnepanelen, dus het kost mij maar een 500kwh aan elektriciteit.
Wel een gesloten bebouwing van ongeveer 8 jaar oud.
Dit komt overeen met mijn situatie. Hoeveel panelen heb je en wat is de max opbrengst?
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

warpozio2 schreef:
woutervh schreef:Net eens mijn visie op mail gezet naar ons Tinne. Kwestie van niet te blijven discussiëren op een forum :lol:
Nu wachten op het standaard-antwoord van haar administratie :cry: :bang:
1) Elektriciteitsprijs MOET worden losgekoppeld van de gasprijs. Anders krijg je niet uitgelegd dat met al onze hernieuwbare energie inspanningen, die "gratis" energie toch zoveel zou kosten. BTW-regeling is een discussie in de marge bij energieprijzen die x20 gaan
Heb je dit artikel gelezen?
https://www.linkedin.com/pulse/de-hoge- ... n-laveyne/
Ja, en geen enkele oplossing deugt. Ook het huidig systeem aanhouden deugt niet. Daarvoor liggen de verschillende bronnen te ver uit elkaar.
In mijn voorstel is aardgas voor de gascentrales niet meer nodig. Dus daar vallen kosten weg waardoor de marginale kost zakt.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

Dizzy schreef:
Avenger 2.0 schreef:Mijn lucht/water warmtepomp verbruikt maar een 1000kwh per jaar voor sanitair water en verwarming.
Ruw een 500kwh daarvan komt van de zonnepanelen, dus het kost mij maar een 500kwh aan elektriciteit.
Wel een gesloten bebouwing van ongeveer 8 jaar oud.
Dit komt overeen met mijn situatie. Hoeveel panelen heb je en wat is de max opbrengst?
Heb 20 panelen op oost en zuid liggen van 5400Wp totaal.
Was destijds wel genomen om nulverbruik te hebben met terugdraaiende teller. Recent warmtepomp geprogrammeerd om 300l boilervat te verwarmen voornamelijk op de uren dat de zon schijnt.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Is een zonnecollector dan niet efficiënter? Zon->warm
Of combinatie van zonnecollector en rest pv om water te warmen? Als je de boiler dan toch al hebt?
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

woutervh schreef:Is een zonnecollector dan niet efficiënter? Zon->warm
Of combinatie van zonnecollector en rest pv om water te warmen? Als je de boiler dan toch al hebt?
Ja blijkbaar kan men op het boilervat die de sod firma met de warmtepomp had geleverd geen zonnecollector aansluiten :bang:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Avenger 2.0 schreef:
woutervh schreef:Is een zonnecollector dan niet efficiënter? Zon->warm
Of combinatie van zonnecollector en rest pv om water te warmen? Als je de boiler dan toch al hebt?
Ja blijkbaar kan men op het boilervat die de sod firma met de warmtepomp had geleverd geen zonnecollector aansluiten :bang:
Mooi van die firma, telkens de goedkoopste optie kiezen levert dat soort zaken op :oops:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Zijn er regels voor grensgemeenten waarbij je als pomphouder je niet aan de maximumprijzen moet houden?

Ik zag daarstraks 2,44 euro voor Diesel
Dat is zelfs hoger dan de adviesprijs in NL.

Edit: https://www.hln.be/binnenland/tankstati ... ~a8a8fa34/

That explains...
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

DeCroo zegt het niet letterlijk, maar waar hij eigenlijk op doelt is rantsoenering van energie.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20220309_98044682
‘Er moet een cap, een Europees plafond, komen op de groothandelsprijzen voor gas. Want het is het gas dat de prijzen aanstuurt. In Nederlandse havens en in Zeebrugge worden de prijzen gequoteerd. En daar kun je transacties boven een bepaald prijsniveau blokkeren. Alles wat boven dat plafond ligt, gaat gewoon niet door. Punt. Daarmee stuur je een heel duidelijk signaal naar de markt en dat zal de prijzen dempen.’
‘Je zou een aantal transacties kunnen kwijtspelen, inderdaad.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20220309_98039426
Maar de economische geschiedenis leert dat dergelijke ingrepen niet zelden ongewenste effecten hebben, zoals tekorten of rantsoeneringen.
En waar blijven de deelstaten, met een oorlogsstrategie rond energie?
Sommigen pleitten op UB al openlijk voor een ontheffing van vergunnigsplicht voor energiegerelateerde investeringen. Dat zou me nogal een wildgroei geven.
Heeft iemand recente cijfers van PV-installaties? Ik hoor in de vriendenkring veel interesse, maar hoe representatief dat is, weet ik niet.
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

ygeffens schreef:Zijn er regels voor grensgemeenten waarbij je als pomphouder je niet aan de maximumprijzen moet houden?

Ik zag daarstraks 2,44 euro voor Diesel
Dat is zelfs hoger dan de adviesprijs in NL.

Edit: https://www.hln.be/binnenland/tankstati ... ~a8a8fa34/

That explains...
Op vandaag staat diesel goedkoper in België dan in Roemenië de wereld op zijn kop. Ik denk dat onze vaste prijzen niet snel genoeg volgen inderdaad. Dus diesel staat nu op 2.08 daar moet nog 20/30cent bij aan huidige prijzen.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 766
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

https://www.tijd.be/ondernemen/milieu-e ... n/10373146
Interessant artikel over de discussie om de elektriciteitsprijs los te krijgen van de gasprijs
Gebruikersavatar
Matt555
Pro Member
Pro Member
Berichten: 242
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Thailand
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 10 keer

Oei....! en dat 5 dagen voor de beslissing van 18 Maart .... :eek:


De Wever wil niet twee, maar vijf kerncentrales openhouden: “Energie is een te groot geopolitiek wapen geworden”
https://www.hln.be/binnenland/de-wever- ... ~a835deca/

N-VA-voorzitter Bart De Wever pleit ervoor om niet twee, maar vijf kerncentrales langer open te houden dan voorzien, als dat veilig kan. Dat zegt hij in een interview in ‘De Zondag’.

TVdB 13-03-22, 06:41 Laatste update: 07:26 Bron: BELGA , De Zondag

De Wever pleitte er al een hele tijd voor om de volledige kernuitstap terug te draaien en de twee jongste kernreactoren alsnog langer open te houden dan 2025. Door de Russische inval in Oekraïne zal er echter meer nodig zijn, zegt de N-VA-voorzitter.
“Energie is een te groot geopolitiek wapen geworden”, zegt De Wever. “Het is oorlog, hé. Ook ik heb mijn standpunt verruimd: we moeten zoveel mogelijk kerncentrales openhouden, dus niet alleen de jongste twee. (...) De oudste twee zijn wellicht versleten, maar, indien veilig, moeten de vijf andere wel openblijven”, klinkt het.
Volgens de N-VA-voorzitter kan ons land het zich niet veroorloven om nog afhankelijker te worden van gas, waarvan Rusland een belangrijke exporteur is.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Aan fratskes geen gebrek, maar hoe moet dat in de realiteit?
Niemand maalt nog om vergunningen, plannen, investeringen, ...?
Benieuwd wat een rechtbank daar van gaat vinden :)!
Gebruikersavatar
Matt555
Pro Member
Pro Member
Berichten: 242
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Thailand
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 10 keer

heist_175 schreef:Aan fratskes geen gebrek, maar hoe moet dat in de realiteit?
Niemand maalt nog om vergunningen, plannen, investeringen, ...?
Benieuwd wat een rechtbank daar van gaat vinden :)!
Ik dacht wel dat je jezelf in je ochtendkoffie zou verslikken ... :lol: :lol:

maar allez ...2 mogen afbreken is toch niet slecht als groen "face-verlies" goedmakende trofee :wink:
En 5 overhouden als energiezekerheid in samenwerking met de Zon & Wind brigade is toch een mooie samenwerking :beerchug:
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 766
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

Als Engie een beetje goed gerekend heeft is de brandstof voor Doel 3 en Tihange 2 bijna op.
Volgens de planning staan die binnen 10 maanden stil.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/10/18 ... -geworden/
Eerst wet aanpassen (ten tijde van regering Michel duurde dat 6 maand)
Zal vervolgens duur grapje worden om nog snel-snel een zakske uranium te bestellen.
Vervolgens snel-snel een revisie plannen

Allemaal in de veronderstelling dat BDW wel succesvol de grote Engie smurf Clamadieu kan overhalen om mee te werken.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Er is al een centrale die toch in oktober dichtgaat? Of heb ik dat verkeerd op?
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

warpozio2 schreef:https://www.tijd.be/ondernemen/milieu-e ... n/10373146
Interessant artikel over de discussie om de elektriciteitsprijs los te krijgen van de gasprijs
Haha, ja, ja, Engie / Electrabel verdient precies héél goed zijne boterham met die Belgische kerncentrales die volgens de anti-nucleaire brigade "niet rendabel zijn". 8)
Het Internationaal Energieagentschap (IEA) schat dat in de huidige omstandigheden stroomproducenten in Europa tot 200 miljard euro extra winsten genereren, een bedrag dat zou kunnen worden afgeroomd om kwetsbare consumenten te compenseren voor hun oplopende energiefactuur. Ook minister Van der Straeten bewandelt die piste en liet de energieregulator CREG al in kaart brengen welke overwinsten bedrijven nu maken. Vooral de kerncentrales van Electrabel, die bij de huidige prijsexplosies tot cashmachines uitgroeiden, lopen in het vizier.
Afin, dat Europees mechanisme om de prijs van elektriciteit vast te leggen is enkel goed voor de energiebedrijven waar de dames en heren (ex) beleidsmensen postjes toegeworpen krijgen...
Rara. :lol:
Dat is ook een manier van pensioenopbouw natuurlijk...
boonpwnz schreef:Er is al een centrale die toch in oktober dichtgaat? Of heb ik dat verkeerd op?
Jup.
Op 1 oktober dit jaar is de eerste 1000MW foetsie.
Die winst gaat naar Frankrijk: dus dat is gene interessante technologie hé. :wink:
heist_175 schreef:Aan fratskes geen gebrek, maar hoe moet dat in de realiteit?
Niemand maalt nog om vergunningen, plannen, investeringen, ...?
Benieuwd wat een rechtbank daar van gaat vinden :)!
Gij denkt toch niet dat ge hunne pensioenopbouw gaat afpakken? :lol:
Al moeten ze, zoals in België, die dure (aard)gascentrales subsidies toeschuiven om de prijs van elektriciteit hoog te houden...

Zowel kernenergie als hernieuwbare energie (zon en wind) hebben lage variabele kosten.
Zowel kernenergie als hernieuwbare energie (zon en wind) hebben een lage uitstoot van broeikasgassen (waaronder CO2).
En toch zijn er mensen die opteren voor extra aardgascentrales...
  • én duur
  • én een gigantische uitstoot van broeikasgassen
Groen-vicepremier Petra De Sutter: "We moeten eerlijk zijn dat er momenteel geen enkel plan uitvoerbaar is, waarbij we ook de CO2-uitstoot doen dalen.”
Ge zoudt het nog gaan geloven ook. :lol:
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 766
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

boonpwnz schreef:Er is al een centrale die toch in oktober dichtgaat? Of heb ik dat verkeerd op?
Zoals beslist door regering Michel is 30 september 2022 de laatste dag van Doel 3 en 31 januari 2023 de laatste dag van Tihange 2.

Ik snap dat ze Doel 4 en Tihange 3 die pas in 2025 dicht gaan nog proberen verlengen. Dat is ondanks de vele uitdagingen (bestellen brandstof, wet aanpassen, revisie voor verlenging en Engie ompraten) nog een beetje realistisch.
Hoe ze dat in ongeveer een half jaar voor Doel 3 en ongeveer een jaar voor Tihange 2 hopen klaar te spelen? Hier is BDW me even kwijt....
Vorige keer nam alleen al het aanpassen van de wet een half jaar in beslag.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

warpozio2 schreef:Vorige keer nam alleen al het aanpassen van de wet een half jaar in beslag.
Daar had de Minister van Energie, Tinne Van der Straeten, op 1 oktober 2020 al mee kunnen beginnen. 8)
Dan hadden we een jaar geleden al een aangepaste wet gehad.
Haha, ja, de Minister van Energie, Tinne Van der Straeten, had/heeft een ander "plan"...
Karma is a bitch hé.

Haar "plan" valt al in duigen alvorens ze er "goed en wel" mee begonnen zijn.

Wat gaat ze doen?
  • Blijven bij haar Plan A met vier(!) extra aardgascentrales?
    Wachten op de volgende prijsexplosies tijdens de periode van de "tijdelijke backup"?
    Intussen gigantische hoeveelheden broeikasgassen uitstoten?
    Hopen dat er grote hoeveelheden elektriciteit geïmporteerd kunnen worden van de buurlanden?
  • ASAP werk maken van de bocht van 180°: inclusief aanpassen van de benodigde wetten (waaronder die op de kernuitstap)?
    Naar het schijnt ligt de bewoording "de bocht nemen" al héél gevoelig in het gitzwarte groene kamp...
  • Ontslag nemen?
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 766
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

Had mijn broer deuren gehad dan was het een kast.
Als... als... als...
MR minister Marghem had daar in 2014 ook mee kunnen beginnen.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Het zou u sieren om van den eerste keer toe te geven dat het gitzwarte groene kamp verkeerd zat (en nog steeds zit).
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Matt555 schreef: Ik dacht wel dat je jezelf in je ochtendkoffie zou verslikken
Ik verslikte me helemaal niet.
Dit zijn gewoon fratskes: geen plan, geen niks. Tot nader order blijft het een fantasietje.
Hoe gaat hij dat realiseren?
Politiek gezien: in welke coalitie?
Juridisch: welke wetten gaat ie aanpassen, hoe gaat ie de vergunningen regelen, MER, ...?
Financieel: wie draait waar voor op, welke snoep moet hij aan Engie beloven om de centrale alsnog niet te sluiten
Technisch: als we vandaag bij Poetins Kazachstan staven bestellen, wanneer zijn die er dan; als we vandaag het proces tot verlenging starten, wanneer valt de centrale stil en wanneer gaat ze terug open
etc...

Zolang daar niets van op tafel ligt, is het gewoon een potje stoken vanuit de oppositie.
Prima, dat is hun taak. Maar ook niet meer dan dat. Dit is geen serieus plan :).
Niets om te verslikken dus, eerder meewarrig glimlachen.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 766
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

Ik ben er van overtuigd dat de 2 minst oude centrales verlengd zullen worden.
Je kunt niet ontkennen dat we daarover hetzelfde denken. Maakt mij dat donkergroen?
Maar eerlijkheidshalve voert Tine ook maar gewoon het plan (het beruchte plan A) van Marghem uit, alle kencentrales dicht tegen 2025 en vervangen door gascentrales. Een plan dat goedgekeurd werd door OpenVLD, CD&V, NVA en MR.

Plan B is om 2 kerncentrales open te houden en ook extra gascentrales te bouwen
(https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/04/29 ... ascentral/)
De grote kritiek op plan B was dat Engie zegt 5 jaar werk te hebben om ze te kunnen verlengen;

Plan C is nu dus om die 5 jaar werk samen te persen naar 6 maanden....
Theoretisch is het natuurlijk een goed idee om in de huidige situatie onze afhankelijkheid van duur gas te verminderen.
Ik heb alleen mijn bedenkingen hoe dit plan C op zulk een korte termijn succesvol uit te voeren.
(en waarom kwam dit interview er niet op het moment dat in 2015 de kernuitstap bevestigd werd?
Gebruikersavatar
Matt555
Pro Member
Pro Member
Berichten: 242
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Thailand
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 10 keer

heist_175 schreef:
Matt555 schreef: Ik dacht wel dat je jezelf in je ochtendkoffie zou verslikken
Ik verslikte me helemaal niet.
Dit zijn gewoon fratskes: geen plan, geen niks. Tot nader order blijft het een fantasietje.
Hoe gaat hij dat realiseren?
Politiek gezien: in welke coalitie?
Juridisch: welke wetten gaat ie aanpassen, hoe gaat ie de vergunningen regelen, MER, ...?
Financieel: wie draait waar voor op, welke snoep moet hij aan Engie beloven om de centrale alsnog niet te sluiten
Technisch: als we vandaag bij Poetins Kazachstan staven bestellen, wanneer zijn die er dan; als we vandaag het proces tot verlenging starten, wanneer valt de centrale stil en wanneer gaat ze terug open
etc...

Zolang daar niets van op tafel ligt, is het gewoon een potje stoken vanuit de oppositie.
Prima, dat is hun taak. Maar ook niet meer dan dat. Dit is geen serieus plan :).
Niets om te verslikken dus, eerder meewarrig glimlachen.
Gelukkig dat groen wel een plan heeft .....180 graden bocht plan :roll: :lol:
dus :, eerder meewaarrig glimlachen.....met Groen ...inderdaad :wink:
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

heist_175 schreef: Financieel: wie draait waar voor op, welke snoep moet hij aan Engie beloven om de centrale alsnog niet te sluiten
Momenteel denk ik dat dit nog de makkelijkste is om te bekomen... Engie is producent van zowel gas als nucleair. Dus ze moeten maar een beetje gas in de mix krijgen, om daarna woekerwinsten op te strijken met nucleair.
Freec
Plus Member
Plus Member
Berichten: 186
Lid geworden op: 08 feb 2021, 11:04
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 18 keer

Btw verlaging naar 6% voor gas.

Mijn voorschot gas steeg van 127 euro naar 665 euro begin deze maand. Door de btw verlaging zal dat dan ong 575 euro zijn?

En dat van april tot oktober, de periode dat gas amper gebruikt wordt.

Bedankt,
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Dat weet ik nog niet. Hoe gaan ze die BTW verlaging berekenen?
Als dat op de voorschotfacturen is, zet ik ze nu 3x zo hoog...
Freec
Plus Member
Plus Member
Berichten: 186
Lid geworden op: 08 feb 2021, 11:04
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 18 keer

Ik denk idd op de voorschotfacturen.

Maar uw voorschot dan verhogen, zal niks uitmaken op je afrekening.
De verdeling ligt vast voor elke maand
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

Freec schreef: Maar uw voorschot dan verhogen, zal niks uitmaken op je afrekening.
De verdeling ligt vast voor elke maand
Als het uiteindelijke totaal van voorschotten klopt met eindtotaal toch wel? Dus als we de 6% maanden meer voorschotten betalen en de 21% maanden. Of zie ik dat verkeerd?
Freec
Plus Member
Plus Member
Berichten: 186
Lid geworden op: 08 feb 2021, 11:04
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 18 keer

Bij de afrekening nemen ze uw gasverbruik. Voor januari rekenen ze 18% ... voor mei 4% ... juli en augustus zijn beide 2% zo heeft elke maand al zijn vaste verdeling. Zo doen ze het ook voor elektriciteit. Op niet slimme meters hebben ze alleen maar een jaaropname om op af te rekenen.

En dan voor de maanden april tot eind september rekent men 6% en de andere maanden 21%

Maar net de maanden april tot september wegen amper door op de gasverdeling. Het gaat dus over peanuts... integendeel. Als mijn voorschot dan zakt voor die maanden, kan het dat mijn afrekening nog hoger wordt. Ik heb dan immers te weinig btw betaald.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”