Energie prijzen worden sneller dan verwacht duurder

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Karl Marx geeft aan in "Das Kapital" dat een overvloed aan goedkope arbeidskrachten automatisch tot uitbuiting leidt. Dat is wat we exact zien gebeuren bij neo-liberale marktwerking in US en EU...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

bollegijs schreef:
Onder de kiesdrempel met deze partij aub!
Maakt niet uit.
Tegen de volgende verkiezingen zullen er wel genoeg inzien hoe laat het is en zichzelf tijdig versassen naar de eenheidspartij die hen met open armen zal ontvangen. Dat is daar toch al jarenlang een verzameling van weglopers uit andere partijen met een heel buigzame ideologie.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

wied schreef:Karl Marx geeft aan in "Das Kapital" dat een overvloed aan goedkope arbeidskrachten automatisch tot uitbuiting leidt. Dat is wat we exact zien gebeuren bij neo-liberale marktwerking in US en EU...
Goedkope arbeidskrachten en dus uitbuiting heb je ook in communistische landen als China, of waarom denk je dat ze hun prullaria zoveel goedkoper kunnen verkopen dan Westerse concurrenten?
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

In Frankrijk is een gerechtelijk onderzoek geopend nadat de Franse staat een klacht had ingediend tegen de woonzorggroep Orpea. Dat meldt het Franse Openbaar Ministerie. De Franse overheid beschuldigt Orpea ervan zijn bewoners slecht te behandelen en vraagt het bedrijf bovendien om subsidies terug te betalen.
It's gonna be fun privatization they said.

Is ook de grootste vereniging zonder winst in België voor die sector... :lol:
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

phil48 schrijft ...heb je ook in communistische landen als China...

Natuurlijk, communisten of neo-liberalen, ze weten allebei hoe het gros van de bevolking onder de knoet te houden...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Bevolking is dus altijd de pineut, dat ligt niet aan het systeem maar aan de mens zelf. Macht zorgt voor machtsmisbruik. Wat is het alternatief, anarchie, ook niet geheel vrij van nadelen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Wat een gezwets over neoliberalisme.

Het zijn gewoon de kiezers die partijen aan de macht hebben gebracht die bestaande wetten en regels niet afdwingen.
Er is milieuwetgeving, maar opeenvolgende Vlaamse regeringen volgden de regels niet (vandaar dat ze teruggefloten zijn door de rechtbank) én verminderden alle mogelijke vormen van controle, tot er nauwelijks controle meer is.
Idem woonzorgcentra en personeel in WZC's: er zijn duidelijke regels, alleen worden er geen vervolgingen ingesteld als de regels niet gevolgd worden.
En niet omdat er een groot neoliberaal complot is, wel omdat de Vlaming partijen verkiest die dat tewerkstelligen.

Idem federaal overigens.
Het is niet het niveau dat bepaald of de regels de facto "optioneel" zijn, wel de partijen die door de bevolking verkozen zijn.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

In facto dus het gemiddelde niveau van de kiesgerechtigde bevolking. :-D
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

ivob schreef:In facto dus het gemiddelde niveau van de kiesgerechtigde bevolking. :-D
Yep, Godot brengt het gezond verstand mee :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Het volk mag kiezen wie ze willen, hun verkozenen worden teruggefloten door baas-boven-baas Europa!
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 766
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

Boh...
Als er iets vanuit Europa komt dat in hun kraam past dan is het een goed nieuws show hoe goed de nieuwe wet wel is (en geen woord over Europa)
Komt er iets vanuit Europa waar ze niet volledig achter staan is het "de schuld van Europa"
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Ja, dat zijn keuzes waarvan dat "perfecte theatergezelschap" gebruik maakt...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
Matt555
Pro Member
Pro Member
Berichten: 242
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Thailand
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 10 keer

Ze zal het zelf moeten oplossen .....dat kiesdrempeltje lacht al .... :lol: :wink:

https://www.hln.be/economie/van-der-str ... ~a34d9987/

Van der Straeten krijgt ‘njet’ van Nationale Bank over voorstel crisisbijdrage
De Nationale Bank is niet van plan om een voorstel voor een crisisbijdrage van de energiesector uit te werken. Dat had federaal minister van Energie Tine Van der Straeten (Groen) nochtans gevraagd. Maar “dat is niet onze taak”, reageert de Nationale Bank.

Robbe van Lier 29-04-22, 13:13

“Het is niet de taak van de Nationale Bank om beleidsvoorstellen te maken of fiscale voorstellen uit te werken.” Dat zegt Geert Sciot, woordvoerder van de Nationale Bank (NBB) in een reactie op de vraag van energieminister Tine Van der Straeten (Groen) om een voorstel uit te werken voor een crisisbijdrage van de energiesector. Daarmee wil ze vooral de “buitensporige winsten” die Engie Electrabel in ons land boekt door de hoge energieprijzen afromen.

“Het is duidelijk dat Engie Electrabel profiteert van de ongezien hoge energieprijzen”, zei Van der Straeten. Momenteel is Engie Electrabel voor de kernreactoren Doel 1 en 2 en Tihange 1 bijna volledig vrijgesteld, behalve voor een bedrag van 20 miljoen euro voor het energietransitiefonds. Voor de andere kerncentrales is er een repartitiebijdrage van 38 procent van de winst. Volgens een raming van de CREG zou die repartitiebijdrage voor de jaren 2022-2024 tussen de 529,68 miljoen euro en de 683,92 miljoen euro bedragen. Maar dat is niet voldoende voor Van der Straeten, die de NBB dus om een voorstel vroeg.

Maar het is niet aan de Nationale Bank om zo’n voorstel uit te werken, klinkt het daar. “Dat is niet onze expertise”, zei Steven Vanackere, vicegouverneur van de NBB aan Kanaal Z. “De Nationale Bank is een neutrale instelling”, vult woordvoerder Sciot aan. “Wij monitoren de economie, doen onderzoek en geven adviezen. Maar we gaan niet beleidsmatig te werk en gaan al zeker geen wetsvoorstellen schrijven. Het is aan de politiek om politieke beslissingen te nemen, niet aan de Nationale Bank.”
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Matt555 schreef:“Wij (...) geven adviezen.
Maar we gaan niet beleidsmatig te werk
Oei?
Geven ze nu adviezen, of niet?

Of enkel als het past binnen wat ze zelf willen :)?
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 766
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

Ik denk dat Groen liever heeft dat ze onder de kiesdrempel gaan en dat dit gekoppeld kan worden aan de kernuitstap dan aan de vorige keer dat Agalev onder de kiesdrempel ging en dat oa gelinkt werd aan het verbod op chocoladesigaretten van toenmalig minister Magda Aelvoet :-D
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Wat ik niet begrijp in deze tijden van dure energie, is dat men de windmolens soms verzet zodat ze geen energie leveren (dat er te weinig vraag is, te veel zonnestroom is)?

Waarom gebruikt men die ‘gratis’ energie niet om waterstof mee te maken, warmtebatterijen te voeden, op te slaan.
Doe er iets mee, zodat je het later kan gebruiken.

Nee nu maken we ze lekker nutteloos.
Men kan er terminerend over nadenken zodat we in de toekomst iets mee kunnen doen.
680x0
Plus Member
Plus Member
Berichten: 135
Lid geworden op: 04 dec 2015, 22:00
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 9 keer

Laten we vooral niet vergeten dat die sterk gestegen prijzen voornamelijk een opzettelijk, kunstmatig, en lokaal gecreëerd 'tekort' zijn, en de daaruit volgende prijsstijgingen dus ook grotendeels kunstmatig zijn..

https://www.hln.be/economie/27-eu-lidst ... ~ad54c981/
tom35
Pro Member
Pro Member
Berichten: 313
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 23 keer

Alles wat op de energiemarkt nu gebeurt lijkt me gewoon speculatie.. Ik kan volledig mis zijn maar het lijkt me een beurs geworden met shorten inclusief.. Die prijzen zijn niet in verhouding tot de huidige situatie....
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Allez we zijn weer ergens de beste in...

https://newsmonkey.be/stijging-stroomfa ... rs-belgie/

De prijs van elektriciteit is voor Belgische gezinnen vrijwel verdubbeld tegenover een jaar eerder. Nergens elders in de EU is sprake van zo’n forse prijsstijging.

Dat blijkt uit een vergelijking die het Europese agentschap voor energieregulatoren ACER maakte van de Europese hoofdsteden, met de prijzen (eurocent per kilowattuur) in februari als basis. “De gevolgen voor individuele huishoudens varieerden naargelang de soorten contracten en prijsmechanismen, alsook de op korte termijn verzachtende maatregelen van de nationale regeringen”, legt ACER uit.

Brussel komt uit op een prijsstijging met 99 procent, dus vrijwel een verdubbeling, terwijl dat bijvoorbeeld in Berlijn maar 20 procent en in Parijs maar 13 procent is.

De gemiddelde prijsstijging in de EU was 30 procent. Dat betekent dat de Belgische stroomprijzen drie keer sneller stegen dan het gemiddelde.
Ook qua absoluut niveau, circa 43 eurocent per kilowattuur is Brussel (België) de koploper, samen met Kopenhagen (Denemarken). In Amsterdam bijvoorbeeld is dat zowat de helft lager.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

La Belgique á papa werd beheerd als een baronie en dat laten we nu, ondanks 6 (overbodige) regeringen, nog steeds gebeuren!
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Wel een onduidelijke vergelijking.
Wat vergelijken ze, de all in prijs of de naakte stroomprijs?
In het energielandschap is Brussel ook België niet. Brussel ligt in het Hoofdstedelijke Gewest.
In België worden de energieprijzen niet federaal bepaald (daar heeft men hoofdzakelijk vat op de BTW-voet en die staat al op 6%) maar regionaal.
En dan zijn er nog eens grote verschillen tussen de netbeheerders per gewest en de energieleveranciers zelf. Een gemiddelde zegt dus niets. Je krijgt dan ook absurde toestanden dat je in Vlaanderen bij een hoofdzakelijk groene energieleverancier all in bv. maar 25 c€/kWh betaalt (en door de federale BTW verlaging nu minder betaalt dan vorig jaar) maar bij een leverancier die voor een groot deel zijn energie betrekt uit een "lokale kerncentrale) gemakkelijk tot het dubbele betaalt. :oops:
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Dat hoofdstedelijk gewest telt al 19 baronietjes!
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

@ivob

Hangt uiteraard van je contract af.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/04/29 ... 0-duurder/
Laatst gewijzigd door phil48 op 30 apr 2022, 17:04, 1 keer totaal gewijzigd.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

@wied: Maar niet voor het netbeheer.
In Vlaanderen is er eentje (maar wel nog met verschillende nettarieven volgens de historisch gegroeide intercommunales).
In het hoofdstedelijk gewest is er ook maar één => Sibelga.
In Wallonië zijn er verschillende.
Phil48 schreef:Hangt uiteraard van je contract af.
Dat weet ik.
Mijn punt is dat de internationale vergelijking over prijsstijgingen o.a. de elektriciteitsprijs in verschillende steden (Brussel, Berlijn, Parijs) met elkaar vergelijkt. En dat, wat betreft deze materie, Brussel dus zeker niet de toestand in België weerspiegeld.
Het is ook al niet correct te vergelijken met Parijs (FR) want de Franse leveranciers zijn voornamelijk in handen van de overheid.
En de overheid heeft de energieprijzen in FR tijdelijk bevroren. Het is dus de belastingbetaler die opdraait voor de verliezen geleden op de energiemarkt. Dus ook daar gewoon een vestzak/broekzak operatie.
In Vlaanderen waren de naakte energieprijzen ook niet uitzonderlijk hoog (gasprijzen waren in vergelijking met gasproducent NL zelfs zeer laag). De all in prijs van elektriciteit was hier zo hoog doordat bovenop de naakte elektriciteitsprijs een smak onrechtstreekse (gemeente)belastingen werden geheven. Je kan dat uit de energiefactuur halen maar dan zullen de meeste gemeentebesturen financieel verzuipen (ze zijn nog altijd hun verkeerd uitgedraaide beleggingen in Dexia aan het verteren) of de gemeentebelastingen gevoelig moeten gaan verhogen. Hoge energiefacturen kan je nog relatief eenvoudig zelf beïnvloeden al was het maar door minder energie te verbruiken. Wil je hogere gemeentebelastingen voorkomen moet je al gaan verhuizen. Tenminste als dit dan nog binnen Vlaanderen tot de mogelijkheden zou behoren. In elk geval iets moeilijker en kostelijker.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Ik kan mij nog herinneren dat bij de lancering van aardgas (als verwarmingsbron) werd bepaald dat de prijsevolutie ervan de olieprijzen zou volgen!?
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

wied schreef:Ik kan mij nog herinneren dat bij de lancering van aardgas (als verwarmingsbron) werd bepaald dat de prijsevolutie ervan de olieprijzen zou volgen!?
Het zou kunnen dat dat gezegd is, maar de oliemarkt en de gasmarkt zijn niet gekoppeld en gascontracten zijn typisch gelinkt aan Belpex of TTF, de gasbeurs.
Recent zagen we de gasprijs ook ver10voudigen, terwijl olie veel minder gestegen is.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Vandaag gelezen: "Electrabel versluist 1.2 mld euro winst naar moederbedrijf Engie". :beerchug:
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Dankzij de goede prestaties van de Belgische kern­centrales, hogere marktprijzen en meer klanten heeft Electrabel vorig jaar goede prestaties neergezet. De bedrijfswinst van de energiegroep steeg van 2,5 miljard euro in 2020 naar 3,4 miljard euro in 2021. Electrabel keert daarom 1,24 miljard euro uit aan het Franse moederbedrijf Engie. Dat schrijft de krant "De Tijd" vandaag.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/05/04 ... jard-euro/
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

En dat - dankzij MR in de vorige federale regering - zonder de mogelijkheid om die overwinsten te kunnen belasten of aanslagen.
Los van het feit of dat een goed idee is, als de huidige federale regering tegelijk wil dat Engie - in tegenstelling tot de wet die er al 20 jaar is - de kerncentrales langer openhoudt.

En eens er écht ontmanteld moet worden én er betaald zal moeten worden voor het afval, ga er dan maar vanuit dat de pot leeg blijkt te zijn.
Taaner242
Plus Member
Plus Member
Berichten: 107
Lid geworden op: 25 sep 2019, 20:42
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 14 keer

En daarom ben ik al jarenlang mede-eigenaar van mijn stroomleverancier waardoor ik mee profiteer van de winst. Maar winst is niet het hoofddoel van dit bedrijf :-)
https://www.knack.be/nieuws/milieu/klim ... e-krijgen/
tom35
Pro Member
Pro Member
Berichten: 313
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 23 keer

Taaner242 schreef:En daarom ben ik al jarenlang mede-eigenaar van mijn stroomleverancier waardoor ik mee profiteer van de winst. Maar winst is niet het hoofddoel van dit bedrijf :-)
https://www.knack.be/nieuws/milieu/klim ... e-krijgen/
Bwa laten we eerlijk zijn.. Pot verwijt de ketel.. Hoeveel organisaties zijn er niet bezig om de heraanleg vd Antwerpse ring te boycotten...ik neem ook al 15j stroom af van ecopower maar vind hun politieke verstrengeling echt niet ok..ik probeer mijn woning energie vriendelijk te maken zolang het financieel verantwoord is maar moet echt niks van heel die groene woke hebben. Die bevraging onlangs waar rechtstreeks naar uw mening over groen wordt gevraagd bv... Bbl, groen en ja ook ecopower hangen dus ergens wel aan elkaar.. ze krijgen bij die windmolens een koekje van eigen deeg, alleen staat dit hun niet aan..

Tom
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

tom35 schreef:ze krijgen bij die windmolens een koekje van eigen deeg, alleen staat dit hun niet aan..
Is dat zo?

De tegenkanting tegen de ring etc, is telkens met een rechterlijke uitspraak. Politiek doet iets dat ingaat tegen de geldende wetten en regels in België en Vlaanderen en wordt teruggefloten door de rechtbank.
De tegenkanting tegen windmolens etc, is meestal de politiek die het niet wil. Als de gemeente geen vergunning aflevert, tja. Of de provincie etc. Tja. Ik denk niet dat je een gemeente kan dwingen een vergunning af te leveren. Je kan de politiek wel dwingen (via de rechtbank) om de wetten & regels te volgen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

heist_175 schreef: Je kan de politiek wel dwingen (via de rechtbank) om de wetten & regels te volgen.
Toch voor even. Desnoods passen ze daarna hun wetten en decreten aan de verwachte uitkomst aan.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

ivob schreef:
heist_175 schreef: Je kan de politiek wel dwingen (via de rechtbank) om de wetten & regels te volgen.
Toch voor even. Desnoods passen ze daarna hun wetten en decreten aan de verwachte uitkomst aan.
Maar dat gebeurt dus niet.
Liever wat zagen in de media, over regels die ze zelf verzonnen hebben.

Want aangepaste regels moeten natuurlijk voldoen aan allerlei vereisten en daar zou het wel eens om kunnen spannen :).
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Zoiets als in een wip kerncentrales verlengen of nieuw bouwen volgens eigen verzonnen regels?
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Mijn voorschotfactuur voor Mega gas is terug wat gedaald. Hoe kan dit nu ?
Dit lijkt goed nieuws te zijn, maar binnenkort is het meteropname en jaarafrekening ... ik zal mij alvast schrap zetten zeker :bang:
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

lacer schreef:Mijn voorschotfactuur voor Mega gas is terug wat gedaald. Hoe kan dit nu ?
Omdat Europa in het gasdossier geplooid is voor Poetin?
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 774
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 70 keer

lacer schreef:Mijn voorschotfactuur voor Mega gas is terug wat gedaald. Hoe kan dit nu ?
Dit lijkt goed nieuws te zijn, maar binnenkort is het meteropname en jaarafrekening ... ik zal mij alvast schrap zetten zeker :bang:
Ja als de btw daalt gaat ook uw factuur voorschot omlaag.
Jaar afrekening met vast contract geen probleem.
Met variabel contract gesjareld geen vakantie naar het zuiden dit jaar.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

fendtje schreef: Ja als de btw daalt gaat ook uw factuur voorschot omlaag.
Soms, maar niet altijd.
Met variabel contract gesjareld geen vakantie naar het zuiden dit jaar.
Soms, maar niet altijd.
Jaar afrekening met vast contract geen probleem.
Hangt gewoon af van je individuele financiële draagkracht, je energieverbruik en het vast contract dat je hebt afgesloten, hoe lang de duurtijd nog is en wat de eventuele nieuwe voorwaarden zijn.

Zoals jij het stelt, wel een heel vereenvoudigde voorstelling van zaken waarbij n=1.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

men is in nederland bezig met een intresant experiment,met een warmte batterij dit zou de stroom van je zonnecellen kunnen opslaan in warmte,en op een ander tijdstip gewoon kunnen vrijgeven.

Uitvinding TU Eindhoven: verwarm je huis met deze batterij met zout
26 april 2022 13:25
Aangepast: 26 april 2022 17:50
De nieuwe warmtebatterijBeeld © EditieNL
Onderzoekers aan de TU Eindhoven denken een oplossing gevonden te hebben om meer huizen van het gas af te krijgen. Ze hebben een warmtebatterij ontwikkeld die werkt met behulp van zout. Je kunt 'm opladen op plekken waar veel restwarmte is, en later gebruiken in woningen of kantoren. In Nederland zouden 3,5 miljoen huishoudens erbij gebaat kunnen zijn.

Er wordt voor de warmtebatterij gebruik gemaakt van zout en waterdamp, vertelt Olaf Adan, hoogleraar technische natuurkunde aan de TU Eindhoven. "Als je die samenbrengt, komt er warmte vrij. Maar je kunt ze ook juist van elkaar scheiden."

Geen warmteverlies
Door warmte toe te voegen verdampt het water en stook je het zout droog. "Zolang er geen water bij dit droge zoutpoeder komt, blijf de warmte hierin opgeslagen. Er gaat – in tegenstelling tot andere soorten warmteopslag – niets verloren", zegt hij tegen EditieNL.

Miniatuurvoorbeeld Lees ook:
Kabinet wil al dit jaar helemaal van Russisch gas en olie af
Je kunt de batterij opladen op plekken met veel restwarmte, zoals in energiecentrales. De warmte wordt opgeslagen en kan later worden gebruikt op een andere plaats, bijvoorbeeld in woningen of kantoren. Tijd of plaats maken daarbij niet uit. "En dat is bijzonder, want er is geen andere opslagtechniek die verliesvrij is", legt Adan uit. "Normaal gaat er warmte verloren tijdens het vervoer over grote afstanden."

Kaliumcarbonaat
Het proces is echter niet mogelijk met elk soort zout. "We doen het met kaliumcarbonaat. Dat is niet toxisch, niet brandbaar, en rijkelijk voorhanden. Je moet hiervoor kaliumchloride delven en daar CO2 doorheen bubbelen. We halen het uit Duitsland, want daar zit een van de grote producenten van kaliumcarbonaat."

Voordelen
De nieuwe warmtebatterij heeft volgens hoogleraar Adan drie grote voordelen. "Het is groener dan andere oplossingen, het is veel goedkoper – zout is op voorraad – en het gaat veel sneller. We hoeven geen pijpen aan te leggen en de warmte die we gebruiken is er al, want het is restwarmte."
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”