Energie prijzen worden sneller dan verwacht duurder

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
luukske
Plus Member
Plus Member
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 mei 2020, 12:33
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 17 keer

Ik snap niet dat er altijd maar geleuterd wordt dat investeren in HE zoveel geld kost en dat niemand dat geld hier heeft. We wonen in een van de rijkste regio’s ter wereld, als er niet in HE wordt geïnvesteerd dan is dat door onwil en niet omdat het geld er niet zou zijn.
De overheid heeft ook al jaren de verkeerde subsidiepot. Alle geld daarvan verdwijnt in de zakken van de aannemers, want dat is een verplichting. Je mag die zaken immers niet zelf installeren.
Ik ben sinds inname van de Krim bezig met van het gas af te gaan. Elk jaar een beetje geld. En nu al een paar jaar gasloos. Energierekening is bij mij jaarlijks 700€. Daar komt normaal gezien 15% nu bij, maar de BTW verlaging gaat daar weer vanaf. Zou zo maar eens een goedkoper jaar dan voordien kunnen worden.
Oh, en die subsidies heb ik niet nodig gehad. WP, zonneboiler, zonnepanelen allemaal in het buitenland gekocht, goedkoper dan hier met subsidie. Alleen de ventilatie-unit was hier aan de normale prijs. Maarja, daar was ook geen subsidie voor.
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mar 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 64 keer

Ga toch even zien om mijn hypotheek volledig af te lossen, geld is wel weg maar 't kan dan niet meer in waarde zakken.

En als alles crashed en ge vliegt buiten op het werk....heb ik toch op zijn minst mijn eigen dak en is het niet van de bank.

Energie zijn dan zorgen voor later.
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Het ergste aan dit verhaal is dat de prijs nooit meer zal worden als pre 2020.
En dit is zo met heel erg veel zaken. Het leven is op heel korte tijd, heel wat duurder geworden, waar het normaliter een decennia zou duren.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

Tomby schreef:
svermassen schreef: PS: de grootste problemen gaan trouwens bij de huurders komen, lijkt me. Die hebben per definitie al niet veel geld over (want hadden geen geld om zelf iets te kopen), en zij kunnen even zelf niet gaan beslissen van gas buiten te gooien voor een alternatief, want dat is de verhuurder die die kost moet dragen.
Inderdaad. De huurder kan geen isolatie/zonnepanelen/warmtepomp/etc plaatsen en de verhuurder ziet (voorlopig) geen reden om dit te doen.
Gebruikersavatar
Matt555
Pro Member
Pro Member
Berichten: 242
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Thailand
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 10 keer

MichelJ schreef:Ga toch even zien om mijn hypotheek volledig af te lossen, geld is wel weg maar 't kan dan niet meer in waarde zakken.

En als alles crashed en ge vliegt buiten op het werk....heb ik toch op zijn minst mijn eigen dak en is het niet van de bank.

Energie zijn dan zorgen voor later.
Hou wel rekening met de wederbeleggings vergoeding die je aan de hypotheekgever / bank , moet betalen "als straf :-( " omdat je dat geleend geld vroegtijdig teruggeeft, kan een duur bedrag zijn , best even op voorhand laten berekenen :!:
Gebruikersavatar
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 847
Lid geworden op: 08 nov 2010, 18:29
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 57 keer

3 maanden interest, wat naar het einde van een hypotheek wel zal meevallen.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

heist_175 schreef: Wat we zouden moeten doen is massaal inzetten op wind en zon (aangevuld met een beetje batterij) en dan "iets" voorzien dat de donkere windarme periodes kan overbruggen. Dat "iets" is voorlopig gas, omdat het snel gebouwd kan worden en héél snel kan in- en uitschakelen (en opschalen).
En door wat gaan we die 'iets' dan mettertijd vervangen? Ik weet niet of je al eens bekeken hebt wat die 'iets' ons gaat kosten? Elektriciteit (nucleair en HE) kun je nog los schakelen van gas. Een gascentrales moeilijker.

https://www.standaard.be/cnt/dmf2021072 ... wisseling.

Eigenlijk hebben we onze HE uitgevoerd en werden we zelf voorzien door onze kern- en gascentrales. Als we nu nog die gascentrales vervangen door wat nieuwe kerncentrales en de huidige veilig verlengen hebben we alle tijd en budget om opnieuw alles te blijven uitstellen :lol: of nog beter definitief op te lossen
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

MichelJ schreef:Ga toch even zien om mijn hypotheek volledig af te lossen, geld is wel weg maar 't kan dan niet meer in waarde zakken.

En als alles crashed en ge vliegt buiten op het werk....heb ik toch op zijn minst mijn eigen dak en is het niet van de bank.

Energie zijn dan zorgen voor later.
Zie persoonlijk niet echt een voordeel om uw hypotheek volledig af te lossen. Ge gaat alleen maar voordelen (woonbonus) verliezen.
Kan je dat geld niet beter steken in isolatie/zonnepanelen/warmtepomp/thuisbatterij/etc of desnoods in iets investeren dat wel opbrengt?
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mar 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 64 keer

Avenger 2.0 schreef: Zie persoonlijk niet echt een voordeel om uw hypotheek volledig af te lossen. Ge gaat alleen maar voordelen (woonbonus) verliezen.
Kan je dat geld niet beter steken in isolatie/zonnepanelen/warmtepomp/thuisbatterij/etc of desnoods in iets investeren dat wel opbrengt?
Het geld dat ik wil vrijmaken is geïnvesteerd, nu het nog wat waard is....
Crazy2
Member
Member
Berichten: 83
Lid geworden op: 09 mar 2008, 15:34
Locatie: Heusden-Zolder, België
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer
Contacteer:

Bij ontslag kan je het hypothecaire krediet optimaliseren om juist voldoende te betalen om volledig van de woonbonus te genieten.
Ze stimuleren enkel de renovaties voor HE maar waarom niet de nieuwbouwwoningen die wel willen maar niet meer het kapitaal hebben om meer te focussen op HE.
Less is more
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

MichelJ schreef:Ga toch even zien om mijn hypotheek volledig af te lossen, geld is wel weg maar 't kan dan niet meer in waarde zakken.

En als alles crashed en ge vliegt buiten op het werk....heb ik toch op zijn minst mijn eigen dak en is het niet van de bank.

Energie zijn dan zorgen voor later.
Hier begrijp ik niks van.
Heeft totaal geen voordeel, kost enkel geld: Woonbonus weg en extra kosten.

Zet dat geld op een aparte bankrekening en blijf daar vanaf, veel betere oplossing.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

woutervh schreef:
heist_175 schreef: Wat we zouden moeten doen is massaal inzetten op wind en zon (aangevuld met een beetje batterij) en dan "iets" voorzien dat de donkere windarme periodes kan overbruggen. Dat "iets" is voorlopig gas, omdat het snel gebouwd kan worden en héél snel kan in- en uitschakelen (en opschalen).
En door wat gaan we die 'iets' dan mettertijd vervangen? Ik weet niet of je al eens bekeken hebt wat die 'iets' ons gaat kosten? Elektriciteit (nucleair en HE) kun je nog los schakelen van gas. Een gascentrales moeilijker.
Die "iets" zal finaal gas zijn.
Hoe duur het ook is, als je het weinig nodig hebt, heeft dat weinig invloed op de eindprijs.
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

MichelJ schreef:Ga toch even zien om mijn hypotheek volledig af te lossen, geld is wel weg maar 't kan dan niet meer in waarde zakken.

En als alles crashed en ge vliegt buiten op het werk....heb ik toch op zijn minst mijn eigen dak en is het niet van de bank.

Energie zijn dan zorgen voor later.
Het is uw geld, maar dat is écht geen goede financiële beslissing. Over hoeveel euro spreek je hier (nog te betalen aan de bank)?
luukske schreef:Ik snap niet dat er altijd maar geleuterd wordt dat investeren in HE zoveel geld kost en dat niemand dat geld hier heeft. We wonen in een van de rijkste regio’s ter wereld, als er niet in HE wordt geïnvesteerd dan is dat door onwil en niet omdat het geld er niet zou zijn.
Het gemiddelde inkomen dat altijd wordt genomen is geen referentie. De overgrote meerderheid, zelfs in ons "rijk" land, kan het niet betalen. Punt.
heist_175 schreef:Hoe we dat soort "hoge prijzen" gaan opvangen, weet ik niet.
Niet. De gaskraan gaat gewoon dicht voor velen.

We zijn nu op een punt gekomen dat de prijzen niet meer uitmaken. Of het nu 300 euro of 1000 per MWh is maakt al geen verschil meer.
Het enige wat ik nog als mogelijkheid zie is dat alle bijkomende winsten hierop integraal worden afgeroomd om de factuur van de consument de verlagen. Hoe dat technisch in z'n werk zou moeten/kunnen gaan is een groot vraagteken natuurlijk.
Of, maar dat is dan ook iets wereldwijd moet geregeld worden (dus kans ongeveer 0). Is een maximumprijs hanteren van gas. Je bent voorbij het punt dat de "markt" nog werkt.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

powaq schreef:
heist_175 schreef:Hoe we dat soort "hoge prijzen" gaan opvangen, weet ik niet.
Niet. De gaskraan gaat gewoon dicht voor velen.
En dan?
Douchen met koud water?
Het huis laten wegrotten van de condens binnen?
Het enige wat ik nog als mogelijkheid zie is dat alle bijkomende winsten hierop integraal worden afgeroomd om de factuur van de consument de verlagen. Hoe dat technisch in z'n werk zou moeten/kunnen gaan is een groot vraagteken natuurlijk.
Of, maar dat is dan ook iets wereldwijd moet geregeld worden (dus kans ongeveer 0). Is een maximumprijs hanteren van gas. Je bent voorbij het punt dat de "markt" nog werkt.
Be careful what you wish for.

Gas:
Leveranciers hebben nu een incentive om lange termijn contracten aan te gaan en te verkopen aan de marktprijs. Dat levert hen gigawinsten op.
Als je een "afroom-clausule" voorziet, dan verkopen diezelfde leveranciers de gas uit die langlopende contracten voor veel geld (marktprijs) en kopen op de markt (marktprijs) nieuwe contracten.

Elektriciteit:
Momenteel krijgen alle producenten een vergoeding per kWh/MWh gebaseerd op de duurste vorm van elektriciteitopwekking. Er is dus ten allen tijde een incentive om zo goedkoop mogelijk te produceren. Als er een afroom clausule komt, dan hebben producenten een incentive om zo duur mogelijk te zijn, want ze krijgen toch hun vergoeding.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

heist_175 schreef: Die "iets" zal finaal gas zijn.
Hoe duur het ook is, als je het weinig nodig hebt, heeft dat weinig invloed op de eindprijs.
Maar de elektriciteitsprijs wordt bepaald door deze finale component...
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

woutervh schreef:
heist_175 schreef: Die "iets" zal finaal gas zijn.
Hoe duur het ook is, als je het weinig nodig hebt, heeft dat weinig invloed op de eindprijs.
Maar de elektriciteitsprijs wordt bepaald door deze finale component...
Alleen is dat nodig is.
Als er genoeg aanbod is van andere bronnen, is gas niet nodig en val je - voor die uren - terug op goedkopere bronnen van opwekking.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

En in hoeveel jaar denk je om het klaar te spelen dat we zonder kernenergie volledig op HE kunnen? Momenteel is gasprijs al x20 tov vorig jaar deze tijd. Enig idee hoe de prijsevolutie komende jaren zal zijn?
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

heist_175 schreef: En dan?
Douchen met koud water?
Het huis laten wegrotten van de condens binnen?
Ja. Zie jij een andere optie? We gaan richting maandelijkse facturen die evenveel kosten als een hypotheek of je maandelijkse huur. Dat gaat gewoon niet voor de meesten. Dus wat is dan het alternatief? Je kan je verbruik maar beperken tot een bepaald punt hé.
heist_175 schreef: Be careful what you wish for.
I know, vandaar dat ik het niet goed weet hoe dat in z'n werk zou moeten gaan.


PS: wat is in godsnaam HE? Waarom gebruikt iedereen toch van die onnodige afkortingen? :)
Laatst gewijzigd door powaq op 08 mar 2022, 09:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

heist_175 schreef:
powaq schreef:
heist_175 schreef:Hoe we dat soort "hoge prijzen" gaan opvangen, weet ik niet.
Niet. De gaskraan gaat gewoon dicht voor velen.
En dan?
Douchen met koud water?
Het huis laten wegrotten van de condens binnen?
Als het lang duurt pallet- of houtkachel kopen en gas buiten gooien vrees ik :bang:
Als je natuurlijk huurt (en waarschijnlijk sowiezo weinig reserve hebt) ben je echt wel de klos...
Laatst gewijzigd door Avenger 2.0 op 08 mar 2022, 09:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

Ik heb eindelijk door waarvoor HE staat: Hernieuwbare Energie. Dat maakt het een stuk makkelijker volgen...
Computer(k)nul
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

Sinna schreef:Ik heb eindelijk door waarvoor HE staat: Hernieuwbare Energie. Dat maakt het een stuk makkelijker volgen...
Thanks, wat een onnodige afkorting die teksten onleesbaar maakt..
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

woutervh schreef:En in hoeveel jaar denk je om het klaar te spelen dat we zonder kernenergie volledig op HE kunnen?
Volgens sommigen zijn er geen vergunningen meer nodig, voor energie-gerelateerde zaken. Je zou er dan van kunnen schrikken hoe snel het kan gaan: overal windmolens en heel veel PV.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Avenger 2.0 schreef:Als het lang duurt pallet- of houtkachel kopen en gas buiten gooien vrees ik :bang:
Het probleem is vooral ook dat je investering enkel van belang is voor je toekomstige verbruikskosten, dus je hebt eigenlijk een glazen bol nodig om te weten of die investering rendabel is. 'Als het lang duurt' ben je eigenlijk lang bijna letterlijk geld aan het opbranden, en als je dan de investering doet, weet je ook weer niet wat de verdere evolutie zal zijn.
Ik zet zelf nu in deze situatie. Onze huidige CV ketel is meer dan 20 jaar oud en moet eigenlijk dringend vervangen worden, omdat hij naar huidige normen wellicht zeer on-zuinig is. Idee was van vorig jaar die te vervangen door een condensatieketel maar is er toen niet van gekomen. Maar nu betaal je zelfs met de zuinigste gasketels blauw aan verbruik, dus dan maar kijken naar pellet-ketels ? Dus misschien moet ik blij zijn dat ik vorig jaar de upgrade uitgesteld heb.
Maar wat gaat die gas prijs de komende jaren doen ? Misschien zakt die weer significant omdat iedereen alternatieven zoekt waardoor de vraag serieus zal afnemen ?

EDIT: ik vraag me zelfs af of het momenteel niet veel voordeliger is van gewoon bij te stoken met elektrische vuurtjes.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

CCatalyst schreef:Gascentrales zullen de investeringen in HE blijven afremmen. Je vergeet de lobbymachine Engie en hoezeer zij winst hebben te maken met gas, ref klap aandeel na schorsing Nord Stream 2 omdat er voor Engie heel veel van afhangt.
Neen, want gascentrales waren een tijdelijke backup, kerncentrales kan je niet zo flexibel gebruiken als gascentrales dat is gewoon een feit. De kerncentrales zijn dus een rem op HE door hun mindere flexibiliteit. Dat bleek ook al voorheen.

De prijs en bevoorradingsonzekerheid bij gas zou de positie van gascentrales nog verzwakken waardoor ze afschakelen nog interessanter zou worden.

De kernlobby is niet anders dan de gaslobby, dat merken we elke dag.

De inkomsten van de kerncentrales verdwijnen OOK naar Frankrijk en gascentrales zullen met de levensduurverleninging OOK nodig zijn.

Sorry maar we hebben plastic genoeg, we kunnen dus best zonder een nieuwe plasticfabriek en onze havens ook. We zijn niet voor niets wereldleider op gebied van baggeren en plaatsing van windmolens. We moeten zoveel mogelijk kiezen voor investeringen in duurzame zaken en vervuiling afbouwen. Dat stopt niet bij gas.

De opkuiskosten nemen niet meer zoveel toe omdat ze al gigantisch zijn. Was kernenergie zo rendabel dan was het niet zoeken naar investeerders.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Ik zou nogmaals kunnen herhalen:
Ook PV en windmolens hebben hun limieten. En op de drie maanden (winter) dat we het meeste energie nodig hebben, is er het minste hernieuwbaar voorhanden.
Maar het is duidelijk dat jullie zeker zijn van jullie stuk, en dat kernenergie investeringen tegenhouden etc... Discussiëren heeft dus geen zin
Laatst gewijzigd door woutervh op 08 mar 2022, 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Tomby schreef: Maar wat gaat die gas prijs de komende jaren doen ? Misschien zakt die weer significant omdat iedereen alternatieven zoekt waardoor de vraag serieus zal afnemen ?
Poetin kan de markt heel snel, via Gazprom, overspoelen met spotgoedkoop gas.
Dus je hebt 0,0 zekerheid wat nu de beste strategie is.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

heist_175 schreef: Poetin kan de markt heel snel, via Gazprom, overspoelen met spotgoedkoop gas.
En hij zou dit doen omdat...?
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

woutervh schreef:
heist_175 schreef: Poetin kan de markt heel snel, via Gazprom, overspoelen met spotgoedkoop gas.
En hij zou dit doen omdat...?
Omdat... eender wat.
Waarom valt hij Oekraïne aan? Omdat hij last heeft van kortsluiting zeker?

En als je investeringen doet, bv houtkachel, is het perfect mogelijk dat in de gebruiksduur van dat toestel, het achteraf toch beter geweest was op gas te blijven stoken, als Poetin plots zou beslissen om massaal gas te exporteren (zoals vroeger - €15/MWh).
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Misschien omdat hij geld nodig heeft om zijn herstelbetalingen te doen?

Ik heb al voor het conflict gezegd dat Putin zijn eigen ruiten deels ingooit. Zonder zijn speciale operatie had hij geld kunnen scheppen gedurende vele jaren. Nu is men enorm aan het inzetten op HE en gas aan het uitserveren. Daar komen de sancties nog eens bovenop. Als Putin populair wil blijven en zijn postje behouden dan zal hij de ontevredenheid bij de bevolking en de rijke elite moeten temperen en niets kan dat beter dan geld. De afhankelijkheid van gas geldt dus zowel voor ons maar ook voor Rusland zelf. Het is dus niet zo zwart/wit.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Poetin krijgt elke dag €660 miljoen aan gasverkopen, veel schrik voor accuut geldtekort moet hij niet nog hebben.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

woutervh schreef:
heist_175 schreef: Poetin kan de markt heel snel, via Gazprom, overspoelen met spotgoedkoop gas.
En hij zou dit doen omdat...?
Poetin laat Europa eerst duur gas kopen (bijvoorbeeld LNG).
Daarvoor zijn eveneens vele miljarden aan investeringen nodig: terminals en opslag.
Nadat de contracten voor dat dure gas gesloten zijn en de voorraad ingeslagen ... kan hij gas spotgoedkoop aanbieden.
Er zal dan een golf van faillissementen over Europa rollen in de energiesector.
Want wie wil dat dure gas dan nog?
Niemand.
Naast duurzame energie en energiebesparing, stuurt de Commissie aan op 50 miljard kubieke meter extra gasimport (ook vloeibaar) uit andere landen, bijvoorbeeld de VS, Qatar en Noorwegen. Verder wil de Commissie de EU-landen verplichten tot een strategische gasreserve voor circa 3 maanden. Dat betekent dat op 1 oktober de opslagcapaciteit voor 90 procent gevuld is om de winter door te komen.
Bron: Europa wil snel af van Russisch gas, nog vóór 2030: dit zijn de plannen

Een potje paniekvoetbal dus...
Met mogelijk desastreuze gevolgen.


Intussen draaien de pijpleidingen van Rusland naar China op volle toeren...
Laatst gewijzigd door Ordon op 08 mar 2022, 10:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

heist_175 schreef:Poetin krijgt elke dag €660 miljoen aan gasverkopen, veel schrik voor accuut geldtekort moet hij niet nog hebben.
Inderdaad, die 660 miljoen is hij nu aan het verspelen + de kosten van de sancties en zijn oorlog zal ook niet gratis zijn.

Oorlog brengt nooit op, enkel voor wat fabrikanten van oorlogstuig, voor al de rest is het verlies.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Alsof dat Europa de enige afnemer is van Russisch gas Dizzy. :lol: :lol:

De Chinezen hebben duidelijk kamp gekozen hé.
Geopolitieke aardverschuiving luidt ‘nieuw tijdperk’ in: China blijft pal achter Rusland staan
China blijft achter Rusland staan, en legt de schuld voor het conflict in Oekraïne bij de Verenigde Staten. Dat bleek op de persconferentie van de Chinese minister van Buitenlandse Zaken Wang Yi, maandag in Peking. China’s steun voor Rusland dreigt een geopolitieke aardverschuiving op gang te brengen, waarin twee ideologische machtsblokken tegenover elkaar komen te staan.

“De vriendschap tussen het Chinese en Russische volk is stevig als een rots”, aldus Wang Yi, die weigert de Russische acties in Oekraïne een ‘invasie’ te noemen. “Er is een mooi vooruitzicht voor de samenwerking. Ongeacht hoe onzeker en uitdagend de internationale situatie ook mag zijn, China en Rusland zullen (...) hun strategische partnerschap voor een nieuw tijdperk gestaag bevorderen.”
En Europa staart intussen verder naar zijn eigen navel. :roll:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Maakt niets uit, die andere afnemers bestonden voor het conflict ook al. Punt is dat de vraag afneemt en als de vraag afneemt dan dalen de prijzen en dus de inkomsten. Bovendien heeft Rusland de Chinezen ook op andere vlakken nodig waardoor hij het spel niet zo hard kan spelen. Ik ben er zeker van dat de Chinezen zelf wel wat druk zullen zetten en een "vriendenprijsje" willen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Dizzy schreef:Maakt niets uit, die andere afnemers bestonden voor het conflict ook al. Punt is dat de vraag afneemt en als de vraag afneemt dan dalen de prijzen en dus de inkomsten. Bovendien heeft Rusland de Chinezen ook op andere vlakken nodig waardoor hij het spel niet zo hard kan spelen. Ik ben er zeker van dat de Chinezen zelf wel wat druk zullen zetten en een "vriendenprijsje" willen.
De vraag neemt niet af, de verdeling wordt enkel gewijzigd. China zal meer gas uit Rusland kopen, andere partijen gaan mogen vechten voor de niet-russische voorraden.

Je merkt bij ons in de buurt nu wel dat er weer enorm veel hout gestookt wordt :-/
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

BTW, de prijs is ondertussen alweer 30% gezakt tov de piek van gisteren. Echt crazy, dit maakt grotere bokkesprongen dan de BTC koers.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Dizzy schreef:Maakt niets uit, die andere afnemers bestonden voor het conflict ook al. Punt is dat de vraag afneemt en als de vraag afneemt dan dalen de prijzen en dus de inkomsten. Bovendien heeft Rusland de Chinezen ook op andere vlakken nodig waardoor hij het spel niet zo hard kan spelen. Ik ben er zeker van dat de Chinezen zelf wel wat druk zullen zetten en een "vriendenprijsje" willen.
Je hebt nog niet goed begrepen dat Rusland Europa met de ballen vast heeft.
De Duitsers zijn voor 55% afhankelijk van Russisch gas.
  • wil Rusland hoge prijzen: dan zijn het hoge prijzen
  • wil Rusland de kraan dicht draaien: dan zal de kraan dicht gaan
Simple comme bonjour.

Met dank aan de Duitse groenen die héél graag aan het Russisch aardgasinfuus willen hangen.
Geopolitiek leek men "vergeten te zijn" bij het maken van de "plannen"...

Indien men even zijn oren te luisteren legt in Rusland, en hoe de Russische bevolking nu denkt, ja, dan zou je nog kunnen verschieten, denk ik zo. :wink:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Dat klopt maar dit zal enkel de afbouw van fossiele afhankelijkheid versnellen.

Je kan je klanten oplichten maar je kan niet verwachten dat ze gaan blijven terugkomen.

Ik denk dat de groenen vooral op HE willen inzetten en met deze zet van Putin speelt dat perfect in die kaart. Het is nu veel makkelijker om te zeggen dat we af moeten van fossiele brandstoffen dan voor de crisis. Het groene verhaal heeft dus aan kracht gewonnen en de invloed van fossiel zal dalen.

De Russische bevolking denkt niet zo anders dan wij. Ze willen eten, een dak boven hun hoofd en veiligheid. Daarvoor is geld nodig. Geld dat ze nu verkwisten aan een speciale operatie. Uiteindelijk komt dit terug bij Putin terecht.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Dizzy schreef:Dat klopt maar dit zal enkel de afbouw van fossiele afhankelijkheid versnellen.
Intussen stuikt je economie in elkaar...
Dat stuk heb jij nog helemaal niet in het snotje.

Jij bent zo bezig met je kruistocht voor hernieuwbare energie dat al de rest aan je aandacht ontsnapt.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Zitten oorlog en perverse marktmechanismen niet allemaal een beetje onder dezelfde noemer?
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”