Telenet past website aan na klacht bij "De inspecteur" over "onbeperkt internet"

Ander computer/it/software/hardware nieuws.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

Als ik het goed begrijp is bipt bezig met de term "onbeperkt" die zal blijven bestaan want het volstaat voor het bipt dat ze een 1000mbs lijn knijpen naar 10mbs als je er een bepaald volume hebt doorgejaagd :lol: what a joke again.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

q-tec schreef:Als ik het goed begrijp is bipt bezig met de term "onbeperkt" die zal blijven bestaan want het volstaat voor het bipt dat ze een 1000mbs lijn knijpen naar 10mbs als je er een bepaald volume hebt doorgejaagd :lol: what a joke again.
het tipt zijn toch ook mensen met een internetverbinding thuis?
of komen die ook van een andere planeet
texarcanaa
Plus Member
Plus Member
Berichten: 218
Lid geworden op: 27 feb 2009, 13:04
Locatie: Niverance
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 7 keer

Onbeperkt wil zeggen zonder enige beperking.
Aangezien er toch een limiet aan gebonden is, lijkt mij dat een duidelijke beperking.

In plaats van onbeperkt te schrappen en de effectieve beperkingen te laten op te lijsten, gaan ze proberen het woord onbeperkt een andere betekenis te geven... :bang:
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

telenet met hun misleidende reclame leert het nooit
lang geleden was er al discussie dat fibernet ook geen echte fiber was, geen FTTH maar FTTC
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1694
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer

q-tec schreef:Als ik het goed begrijp is bipt bezig met de term "onbeperkt" die zal blijven bestaan want het volstaat voor het bipt dat ze een 1000mbs lijn knijpen naar 10mbs als je er een bepaald volume hebt doorgejaagd :lol: what a joke again.
10Mbit ? 512kbit zeker.
kan de klant verder surfen aan een verlaagde snelheid van 512 kbps tot de volgende aanrekeningsperiode.
Met 10Mbit kan je nog zaken doen, met 512kbit is dat zo goed als onmogelijk met de zware sites en apps tegenwoordig.

De meerderheid zegt toch dat Telenet de beste is. Ik dacht het niet. Overboeking, ik haal zelden meer dan 500Mbit.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Deze ochtend in de auto kon ik mijn lach bijna niet inhouden... "...je kan ongelimiteerd surfen, je hebt 40GB data in belgie wat laten we eerlijk zijn wel een enorme hoeveelheid data is..."

Telenet leert dus inderdaad niet, al is die shit al tig jaar aan de gang... Bij bijna elke provider wel.
technicus
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 10 mar 2021, 17:16

2021-09-07 15_29_48-Supersnel en veilig internet, overal in huis - telenet.be.png
Dit is dan ook misleidende reclame van telenet met hun one en one up want ze zeggen nog altijd: "ÉÉN VERBINDING. WAAR JE MAAR WIL." Maar dit klopt ook niet want u verbinding op u gsm is gelimiteerd qua snelheid en volume. Dus telenet maakt met hun reclame alle klanten iets wijs en als je dan weet dat telenet de meeste klanten heeft in België, denk dan eens na als je zelf telenet klant zijt of je hun verhalen blijft geloven met hun misleidende reclame. zelfs het mobiel netwerk dat ze van base hebben overgekocht presteerd zelfs niet zo super dan de netwerken van Proximus en Orange dus daarom dat telenet het over een andere boeg moet gooien om meer mobiele klanten te krijgen dus ze maken misleidende reclame waar wij overgrote belgen intrappen en stappen massaal over naar telenet tot dat blijkt dat het mobiel netwerk toch tegen valt. Telenet is zelfs voor meer dan de helft eigendom van het Amerikaanse telecombedrijf Liberty Global, dus zelfs geen volledig Belgisch bedrijf maar als iemand Telenet overkoopt van Liberty Global dan koopt die eigenlijk een lege doos want alles van materiele bezittingen zal wel van Liberty Global blijven. Dit is zo een bedrijf als Engie wat ook van de fransen is, als je het koopt heb je gewoon een bedrijf zonder materiele bezittingen dus een lege doos zoals we dat in de volksmond zeggen.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Abusimbal schreef:10Mbit ? 512kbit zeker.
Voor Internet over de kabel is het wel degelijk 10Mbit. Ben in het verleden bijna maandelijks over mijn limiet gegaan, en niemand thuis die het merkte, ook niet met Netflix. Nu ze met ONE de limiet opgetrokken hebben van 750GB naar 3TB, moet je toch echt al extreem veel data verzetten eer je daaraan komt.
Mobiele data is natuurlijk wat anders, al is 40GB toch ook niet min (maar natuurlijk allesbehalve onbeperkt).
technicus schreef:Dit is dan ook misleidende reclame van telenet met hun one en one up want ze zeggen nog altijd: "ÉÉN VERBINDING. WAAR JE MAAR WIL."
Dat is ook hetgeen ik me het meest aan ergerde toen ze lanceerden. Ze laten het uitschijnen dat je er niet meer moet op letten of je nu via bekabeld/wifi dan wel 4G bezig bent, maar niets is minder waar, de limieten liggen een factor 75 uiteen! Dus het is wel nog altijd nodig van liefst zoveel mogelijk bekabeld te gebruiken.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1694
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer

De 512kbit komt van Onbeperkt surfen onderweg:  Mobiel surfen in België is onbeperkt*
Zie discllaimer onderaan de pagina, https://www2.telenet.be/residential/nl/ ... WT___VJgAA

Voor vast inderdaad 10Mbit down 1Mbit up
https://www2.telenet.be/nl/klantenservi ... erkbeheer/
Voor ONEup zelfs 20Mbit down 2Mbit up
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Hun beperking op mobiel is idd onrealistisch laag.
Met 512kbps geraak je nergens meer, ik wil wedden dat bepaalde protocols gewoon timeouts gaan geven omdat de sites of apps waar ze in verwerkt zitten geen rekening meer houden met dat soort trage connecties.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

Beter dan het jep.... de inspecteur
de koe zegt boe
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

bambipower schreef:Beter dan het jep.... de inspecteur
Feit :lol: :lol: Wat een land, wat een maatschappij, wat een evoluties.
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

Zelfs als je over die limiet gaat moet je nog bijbetalen in het buitenland?

...
boven het inbegrepen mobiele internetvolume kan verder gesurft worden aan normale snelheid aan 0,0036 euro (incl. btw) per MB
...


ONE april grap van Liberty
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Ik dacht;
'Hé, zouden er geen parodie-reclames zijn van Telenet hierover?'

Niet veel gevonden. Wel gevonden een post op ... userbase van 2013 met materiaal van 2007.
https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... 80#p498585

Nog veel ruimte voor wie goed is met dat soort zaken om iets in elkaar te knutselen.
Gebruikersavatar
Data technicus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 43 keer

Deze parodie heb je ook nog https://iklaatmenietpluimen.be/paytime-at-telenet/
Maar blijkbaar hebben de meeste Belgen het nu ook niet door dat telenet elk jaar hun prijzen blijft verhogen terwijl er bijna niks veranderd aan hun infrastructuur.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Wij zijn niet het enige land waarbij LG dat "truukje" toepast hoor.

Zie je ook om de zoveel tijd (lees: 1 a 2 keer per jaar) bij Tweakers voorbij komen dat Ziggo de prijs omhoog gooit.
Zo nu en dan krijg je """gratis""" snelheid erbij maar dat is ook niet altijd waar.

Al dacht ik wel dat die scarlet parodie ging terug bovenkomen. Heb die nog van toen in mijn storage ergens zitten :P.

Wel wat jammer dat ze zelf ook terug begonnen zijn met hun smerige praktijken...
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1061
Lid geworden op: 15 okt 2017, 22:24
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 40 keer

Zolang er limieten zijn is dat beperkt en nooit onbeperkt.
Ik kom toe met de limieten maar toch vindk ook dat het niet kan dat ze termen gebruiken als onbeperkt terwijl dat dat niet zo is.
Dan moeten ze bv hun smalband snelheid optrekken.

En hun netwerk is de minste vd 3.
Ik heb ze hier weer alle 3 liggen, orange, Proximus en telenet/base.
Telenet minste netwerk all around bekeken.
Ook heb ik een topsmartphone, dat ding is zeer snel ook en bij telenet krijg ik wel eens probleempjes.
Je wil bv een site die je dagelijks vaker opent openen en om 1 of andere reden heeft die wel eens tijd nodig om te openen , doe ik het nadien met proximus is er geen probleem.
Ik zeg niet dat dat iedere keer zo is maar toch is het een ergernis, bij proxi heb ik dat niet.

Ook het bereik valt op dat het nog op redelijk wat plaatsen beduidend minder is.
Plaatsen waar ik 1 blokje heb terwijl proxi zo goed als altijd wel beter bereik had.

Telenet zei van investeren in het mobiele netwerk maar dan hebben ze toch nog veel werk.

40GB data is wel mooi maar belangrijker is bereik en alles vlot blijft openen, vindk nog belangrijker.

Met het vast internet is het voor mij althans wel een opluchting dat ze het naar 3TB hebben gelegd, ik hou mijnen telemeter bijna nooit meer in de gaten nu, ervoor moest ik wel constant kijken.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Ik zal het onbeperkte mobiele internet van de One eens doortrekken met de autosector.

Zo kan eender welk merk zeggen dat hun auto's een onbeperkt rijbereik heeft. Alleen wanneer de tank leeg is, moet je de auto duwen. Maar hé de auto bolt dan ook nog...

Het is een belachelijke vergelijking, maar het is spijtig genoeg wel wat de reclame van de providers van onbeperkte abo's inhoudt. Zielig en werd hier op het forum al meermaals aan de kaak gesteld.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
sandbert
Plus Member
Plus Member
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 feb 2020, 21:10
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 27 keer

Belachelijke vergelijking?
Neen, integendeel. Heel leuk eigenlijk!
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Internet moet niet noodzakelijk onbeperkt zijn. Er is niets mis met een faire prijs voor een fair quota. Maar een quota, zeker eentje waarbij het er tegenaan lopen niet extreem onwaarschijnlijk is, verkopen als 'onbeperkt' dat is het probleem. Verbazend dat dit niet letterlijk verboden is. Lijkt mij evident consumentenbedrog.

Is wel een marketingkans voor een andere speler om uit te pakken met de slogan (in koeien van letters);
"Beperkt internet".
In wat kleinere letters maar nog steeds grote letters;
15 euro per maand voor 250gigabyte per maand. Dat is de deal. Eerlijk en duidelijk.

X, de internetprovider zonder kleine lettertjes.
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Overlaatst op Twitter een post van Telenet gezien die me even triggerde om door te vragen wat One nu juist inhield. Ik was oprecht geïnteresseerd (had de reclame ook al gezien) en dacht: hey, mss dan toch maar eens terug naar Telenet overstappen. Hieronder het draadje op Twitter:
een zekere Yves schreef:@Telenet net jullie brief gekregen. Terugkijktv wordt gratis? Update: ik heb One+ en daar was dit al gratis. Dus uw beste particuliere klanten worden in hun kou gelaten. Knap staaltje marketing!!
Telenet schreef:Hi Yves, de waarde van ONE  zit vooral rond de zorgeloze verbinding die je hebt, door het wegvallen van het verschil tussen wifi en 4G. De ONE klanten die een TV-optie namen, hebben we daarbovenop gratis 7 dagen Terugkijk TV gegeven. Eerder werd Terugkijk TV ook al aan andere klantengroepen (zoals YUGO & Streamz) aangeboden. Nu breiden we gratis Terugkijk TV stelselmatig uit naar de overige klanten, zodat iedereen van deze service kan genieten. Hopelijk brengt dit meer duidelijkheid. Ellen
ik schreef:Hey @telenet. Dus wifi of 4g maakt helemaal geen verschil? Dus als ik nooit thuis ben (Dus niet op de wifi) maar wél de hele dag wil netflixen, dan stoot ik niet op één of andere 4g-limiet?
Telenet schreef:Je kan onbeperkt surfen via wifi of dataverbinding, Jan. Er staat op elk product met onbeperkte data een fair use policy, waardoor je als intensieve gebruiker opgemerkt kan worden alsl het verbruik te hoog gaat. Kijk dit zeker eens na op deze pagina: https://bit.ly/1DevSSW. Nick
ik schreef:@Telenet: welk verschil tussen wifi en 4g laten jullie dan wegvallen? Voor beiden geldt een andere datalimiet en 4g is ook lang zo snel niet als wifi. Is dit lege marketingpraat of valt er écht een verschil weg met One? Graag even duidelijkheid om mij te overtuigen ...
Telenet schreef:Voor de komst van ONE werd je gelimiteerd door de abonnementsgrenzen van Wigo of Klik, Jan. Hierdoor was het altijd opletten bij het surfen en het verbruik goed in de gaten te houden. Door ONE hoeft dit niet meer, en kan je blijven surfen of je nu binnen of buitenhuis bent. Door ONE kun je hetzelfde surfgedrag binnenhuis meenemen naar buiten en hoef je niet langer te denken aan de "limiet". Je kunt de hele aanrekeningsperiode blijven surfen zonder enige begrenzing aan te botsen(Met de Fair Use Policy als intensieve gebruiker in gedachten).
ik schreef:Maar de fair use policy is dus wel verschillend voor de data van 4g en wifi? Ik begrijp het eigenlijk nog steeds niet ... Ik moet met mobiele data immers nog steeds op de FUP letten als ik iets meer verbruik (waar ik met wifi dit niet moet)
Telenet schreef:Nadat je de FUP bereikt hebt kan je nog steeds verder surfen, Jan. Dit zal echter aan een tragere snelheid zijn dan voor de FUP. Stuur ons zeker een DM met je verdere vragen of onduidelijkheden zodat we je vlot kunnen verder helpen! Nick
Het ligt allicht aan mijn simpel boerenverstand, maar ik begrijp nog steeds niet wat Telenet bedoelt. Die berichten zijn zo onduidelijk en spreken elkaar zo hard tegen, dat ik het eigenlijk consumentenbedrog vind. Telenet zegt dat ik niet langer hoef te denken aan een 'limiet' en de hele periode kan blijven surfen zonder enige begrenzing, maar dat ik wél rekening moet houden met FUP. Is dat dan geen begrenzing?

Ik vraag me vooral af of de medewerker waarmee ik de 'discussie' had vandaag nog steeds overtuigd is dat er geen verschil is, of dat zijn frank ondertussen al gevallen is ...
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Je vraagt je af hoe Telenet zoiets intern communiceert: "we gaan de mensen zijsmaken dat er iets verandert maar we doen niks"...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
technicus
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 10 mar 2021, 17:16

hier zie je nog maar eens hoe een reclame bedriegelijk is.
20210908_161755.jpg
Als wifi en 4G samen één worden moet de snelheid ook maar even snel zijn en het volume ook maar even groot zijn.
20210908_161814.jpg
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

pfuhu schreef:Ik vraag me vooral af of de medewerker waarmee ik de 'discussie' had vandaag nog steeds overtuigd is dat er geen verschil is
Medewerkers lezen de verhaaltjes voor die het management heeft bedacht. Natuurlijk is dit bedrog. Medewerkers doen mee met dit bedrog in ruil voor een loon.
De Wifi-snelheid is 150/15 Mbps, de 4G-snelheid is 30/5 Mbps
De Wifi-datalimiet is 3000 gigabyte, de 4G-datalimiet is 40 gigabyte.
Bij overschrijding van die datalimiet valt je internetsnelheid terug naar een fractie(6,6 %) van de beloofde snelheid. Terwijl je wél de volle prijs blijft betalen voor een "onbeperkte" internetverbinding.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Heerlijk toch, hoe de Vlaamse poot van een Amerikaanse kabelboer ons hier gewoon doodleuk komt misleiden.
En mensen willen die onzin nog geloven ook. :roll:

Stel u voor dat uw bank 3000 ook zo gelijkschakelen aan 40.
Het zou wat worden...
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Als eerstelijnsmedewerker heb je uw instructies, uw scripting. Het is gemeen om met die mensen daarover in discussie te gaan. Die zitten gevangen tussen de instructies en verplichting om een positieve attitude tegenover het bedrijf te behouden. Die mogen niet hun gedacht zeggen. En trouwens dat maakt toch geen verschil.

Het enige effect dat je dan hebt is dat je de shift van die medewerker zwaarder maken en een negatieve invloed gaat hebben op de afhandeltijden van die agent.

Dan stuur je beter een klachten e-mail. Of zeg je uw contract op.
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

WalterB1 schreef: Het enige effect dat je dan hebt is dat je de shift van die medewerker zwaarder maken en een negatieve invloed gaat hebben op de afhandeltijden van die agent.
Via social zal dit wel meevallen. Maar het gaat hier over informatie die gewoon letterlijk op de website staat. Het heeft dan gewoon geen zin om voor de "lol" deze persoon zijn tijd te verspillen. Terwijl klanten met een legitieme vraag langer moeten wachten.
Laatst gewijzigd door crapiecorn op 08 sep 2021, 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Ja, dat is waar. Ik weet wat ik kies als ik kan kiezen tussen een assertieve Nederlander aan de telefoon of een lolbroek via chat.
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

Dat is waar. Maar degene die je op de radio hebt gehoord is wss een kaderfunctie. Daar mag je toch iets kritischer tegen zijn.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ja, een 40GB limiet op de 4G, en 20GB als het roaming is, iirc.
Mag dat wel?
Ik dacht dat roaming door de EU verplicht was aan dezelfde voorwaarden als dataverbruik op het thuisnetwerk.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Normaal is die 20 GB een wettelijke verplichting ;)

Indien uw nationale mobiele bundel ongelimiteerde data bevat, moet uw operator u voorzien van een groot volume van “roam like at home” data, afhankelijk van de prijs van uw mobiele bundel. Uw operator moet u duidelijk informeren over deze “roam like at home” data die u ter beschikking hebt.

Beleid inzake redelijk gebruik - Minimale volumelimiet betreffende de forfaits met onbeperkte data
Verordening 2016/2286 van de Commissie: artikelen 2, c) en 4, § 2 - BEREC-richtsnoeren retailroaming: paragrafen 41 tot 58

De operatoren hebben de mogelijkheid om het gebruik van de datadienst vervat in een forfait, in “RLAH”, te beperken in overeenstemming met de hieronder beschreven voorwaarden.

Ten eerste moet het forfait in kwestie:

ofwel een forfait met onbeperkte data zijn;
ofwel een forfait dat is gelijkgesteld aan een forfait met onbeperkte data. Aan de hand van de volgende formule kan worden bepaald of het gaat om een forfait dat is gelijkgesteld aan een forfait met onbeperkte data:
Retailprijs excl. btw
--------------------------- = Nationale eenheidsprijs < wholesaleprijs
Datavolume

Ten tweede, als het wel degelijk om een forfait met onbeperkte data of een gelijkgesteld forfait gaat, dan moet de “RLAH”-volumelimiet worden berekend volgens deze formule:

Retailprijs excl. btw
2x -------------------------- = Minimale RLAH-volumelimiet
Wholesaleprijs excl. btw

Bij overschrijding van de RLAH-volumelimiet kan de operator een tarieftoeslag aanrekenen volgens de nadere bepalingen beschreven in punt 5 hieronder.

bron: https://www.bipt.be/operatoren/roaming-in-de-eer
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Kleine footnote : ONE werkt nog steeds volgens het "datapot" principe. 40GB/nummer bepaalt de grote hiervan. Het nadeel is wel dat je geen automatische data pauzering kan instellen. Dus één grootverbruiker in je pot en iedereen is rate lmited :|
technicus
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 10 mar 2021, 17:16

Dit is telenet hun mooie uitleg die ze dan geven
2021-09-09 22_35_31-Window.png
.
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

Ik ben wel benieuwd wat het antwoord is waarom "Easy Internet" een geschreven limiet heeft van 150GB als er daar ook "FUP" wordt toegepast? Waarom wordt Easy Internet dan niet als "Onbeperkt volume" aangeboden maar met "Tot 150 GB volume"?
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Toen ik nog Easy Internet@home had een paar jaar geleden was er een harde limiet van een 180-185gb. Eerst smallband (150gb) en dan niets-band. Verbonden maar geen dataflow.
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Ja, dat is geen slechte vergelijking. De "smallband" snelheid van Easy Internet is ironisch genoeg nog het dubbele van mobiel bij ONE. Vraag me af, hoe marketing hier een draai aan kan geven. Ik zou zelf niets kunnen bedenken :-D
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Simpel.
Dat is om klanten de optimale surfervaring te kunnen blijven geven.

Als je lang genoeg de onzin uitspreekt, kan ik me voorstellen dat ze het op den duur zelf nog geloven ook.
Kortom: marketing priet-praat.
En de Belg wil het graag geloven en gaat ervoor.

De Amerikanen van Telenet weten wel beter :).
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Dat zou dan het antwoord op het FUP gedeelte zijn. Maar als je letterlijk de vraag zou stellen : waarom wordt Easy Internet met een vast volume geadverteerd en ONE onbeperkt. Terwijl ze 100% hetzelfde systeem toepassen.

Een mogelijk antwoord zou zijn : dat je mobiel internet niet met vast kan vergelijken. Maar ik vermoed dat deze vraag eerder gaat leiden tot een "does not compute" en een lange stilte.
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”