Volledige off-grid thuisinstallatie

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 608
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 30 keer

Heeft er iemand weet van of dit in België al commercieel wordt aangeboden? En ik bedoel dan voor een residentiėle gezinswoning. Alleenstaande woning. In het bijzonder denk ik aan de versie met waterstof als lange termijn energie opslag. Ik las dat er in Australia betaalbare kits bestaan die zowat de ruimte innemen van een half tuinhuis (ik dacht 'slechts' 35k dollar). Ik lees ook dat Finland aan het testen is.
Laatst gewijzigd door jutuiz op 05 sep 2021, 08:23, 2 keer totaal gewijzigd.
Nexus1980
Pro Member
Pro Member
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 nov 2004, 11:48
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 20 keer

Ikzelf heb geen weet hiervan. Zoals je al wellicht gedacht hebt zijn batterijen zeker geen oplossing om volledig onafhankelijk te kunnen gaan (vooral de winterperiode). Maar zover mijn kennis van waterstof gaat is langetermijnopslag en h2 moeilijk realiseerbaar doordat de stof heel licht is. Als je het zou proberen op te slaan in een tank bij normale temperaturen zou het redelijk snel vervliegen.

Daar bestaan industriële oplossingen (cryogeen) of oplossingen dat momenteel nog in ontwikkelings fase zitten. NL is daar vollop mee bezig (H2 in poeder vorm). Ook mierenzuur wordt soms genoemd als alternatief van H2. Als je dit onderwerp interessant vindt lees dan zeker eens : https://tweakers.net/reviews/6449/7/de- ... ieven.html
Jewel
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 31 aug 2021, 22:41
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

"CO2 neutrale werking door het gebruik van pellets als brandstof"

Juist, ja... Daar horen ook 75 opmerkingen en voorwaarden bij
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

35k$ investering om offgrid te gaan.
Wij verbruiken veel (+/- 2k€/jaar), en voor die investeringskost kunnen wij al ongeveer 10à15 jaar (ervanuitgaande dat het nog duurder wordt) ons verbruik betalen. Die 35k$-installatie gaat ook nog ergens 'brandstof' nodig hebben die ook geld kost, zal ook onderhoud nodig hebben (€€€) en gaat niet eeuwig mee.

Is dit een vraag vanuit ideologisch standpunt of vanuit praktisch standpunt (bvb woning niet aansluitbaar op het net zonder overdreven aansluitkost)?
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 608
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 30 keer

Intussen Google nog eens bevraagd...

Dat was het Australische systeem.
https://lavo.com.au/lavo-hydrogen-battery/

Nu met een opslag voor 2 tot 3 dagen lopen we niet zover.
Hoe verder van de evenaar, hoe meer seizoensgebonden opslag je moet kunnen voorzien, om een volledig jaar echt off grid te kunnen blijven.

De prijs zit alvast goed.

https://lavo.com.au/pricing/

Edit: in antwoord op vorige poster. Het is ideologisch / pragmatisch. Als zoiets 35.000 dollar kost én het werkt. Dan zou ik dit zeker overwegen. Ik ben Gates boek aan het lezen, en de uitdagingen waarvoor de energiesector staat zijn immens. En het geknoei in de electriciteitssector in belgië van de afgelopen 15 jaar stemt niet zo gerust. Politiekers zijn ook niet in staat op een horizon langer dan 4 jaar iets te beslissen. Ik heb meer vertrouwen in "wat je zelf doet doe je beter".
Laatst gewijzigd door jutuiz op 05 sep 2021, 10:41, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Heb ik een paar jaar geleden eens een item in het Journaal over gezien. Was in een gewone vrijstaande woning. Was een proefproject/opstelling van een school.

Zonnepanelen op het dak. Installatie om daarmee waterstof te maken. En dan van waterstof stroom. Meen dat het erop neer kwam; technisch kan het en werkt het. Maar het is extreem duur. Installatie neemt ook veel plaats in.

Heb persoonlijk ook veel interesse in zoiets. Ik denk dat de manier om dat te doen is door de energienoden van het huishouden sterk terug te dringen. Denk aan een caravan/mobile-home/tiny-house off-grid installatie & verbruik.
Taaner242
Plus Member
Plus Member
Berichten: 107
Lid geworden op: 25 sep 2019, 20:42
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 14 keer

Dit jong bedrijf uit Zele installeert off-grid in Vlaanderen. Meestal combinatie zon + wind + batterij, op bv. landbouwbedrijven.
https://www.youpower.be/nl/
Gebruikersavatar
Data technicus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 43 keer

Hier nog een artikel van het eerste offgrid huis in België: https://www.stroomop.be/nl/blog/2018-02 ... lgie-voor/
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Een tijd terug eens gelezen over een proefproject waarbij 100% zelfvoorziening mbv waterstof werd nagestreefd:

https://www.greenhousesolutions.be/zijn ... waterstof/

Sindsdien daar niet veel meer van gehoord eigenlijk. Spijtig.
Zeker in combinatie met die 'nieuwe' panelen van de KULeuven zou dit interessant kunnen zijn:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/02/24 ... -groene-w/

(dat is hier al eens aan bod gekomen)

Nu ja, ik denk dat het allemaal meer marketing was om nog wat geld te kunnen werven voor onderzoek.
Dus 't zal spijtig genoeg nog wat afwachten zijn.
Data technicus schreef:Hier nog een artikel van het eerste offgrid huis in België: https://www.stroomop.be/nl/blog/2018-02 ... lgie-voor/
Dat is dan wel off-grid, maar niet onafhankelijk, want je moet je pellets nog altijd ergens vandaag halen.
Als je zelf je waterstof zou kunnen produceren, is het ook nog eens 'onafhankelijk' en dat zou toch een dikke plus zijn in mijn boek (geen BTW meer op de pellets!! :-) ). ;-)
Pellets verbranden is dan ook zo schoon niet als waterstof 'verbranden', dus het is ook nog eens beter voor het milieu...
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ideologisch?
Pas maar op dat de groentjes (zij die in alles de vijand zien zonder kennis van zaken, niet zij die gewoon hun best doen) niet gaan zagen, want "waterstof wordt nog altijd zeer milieu onvriendelijk gegenereerd en is dus geen groene oplossing".
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Nexus1980 schreef:Maar zover mijn kennis van waterstof gaat is langetermijnopslag en h2 moeilijk realiseerbaar doordat de stof heel licht is. Als je het zou proberen op te slaan in een tank bij normale temperaturen zou het redelijk snel vervliegen.
Waterstof is perfect op langere termijn op te slaan. Waar je naar verwijst is waterstof die binnen dringt in de kristalstructuur van ijzer zoals in bepaalde staalsoorten. Maar dit is zeer beperkt en niet zo dat de waterstof door de volledige structuur heen komt. Als dat zou zijn zouden onze hogedruk netwerken niet in staat zijn om waterstof te bevatten.
Bijkomend voordeel van waterstof tegenover batterijen is dat het bij gebruik in een brandstofcel, wanneer waterstof gebruikt wordt om terug elektriciteit te winnen, warmte afgeeft, wat op onze breedtegraad mooi meegenomen is. En in gasvorm kan je veel meer energie opslaan dan in batterijen.
In Zweden lopen er al verschillende projecten waarbij in wooncomplexen in de zomer (lange dagen) met het teveel aan elektriciteit (zon) waterstof geproduceerd en opgeslagen wordt en in de winter terug elektriciteit wordt geproduceerd. Bestaande projecten zijn zelfs in staat om stroom aan de omliggende omgeving te leveren zoals in Vätterhem.
De toekomst ligt in het kleinschalig collectief produceren van zonne-energie en waterstof, zowel voor woningen maar ook voor mobiliteit en algemene energie.
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

ITnetadmin schreef:Ideologisch?
Pas maar op dat de groentjes (zij die in alles de vijand zien zonder kennis van zaken, niet zij die gewoon hun best doen) niet gaan zagen, want "waterstof wordt nog altijd zeer milieu onvriendelijk gegenereerd en is dus geen groene oplossing".
We spreken hier wel over eigen waterstofproductie (niet over omzetten van aardgas).
Dus laat die groentjes maar zwijgen. ;-)
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Een off-grid installatie is goed op persoonlijk vlak maar slecht voor de maatschappij. Toch als het een woning was die eerder wel aan het netwerk was aangesloten. Die woning gaat niet langer bijdragen in de kosten om het elektriciteitsnetwerk te onderhouden.

Is zoals dat in sommige gebieden in het buitenland vaste telefoonnetwerken stopgezet worden omdat er te weinig klanten zijn om de kosten te dekken om het te onderhouden. Een paar woningen die off-grid gaan is niet erg. Maar op termijn is dat wel een probleem.
Laatst gewijzigd door WalterB1 op 05 sep 2021, 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Als iedereen met een eenvoudige thuisinstallatie/wijkinstallatie off grid zou kunnen gaan, dan hebben we misschien geen duur elektriciteitsnet meer nodig?

Bye bye politieke postjes :banana:
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 608
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 30 keer

Nob schreef:Als iedereen met een eenvoudige thuisinstallatie/wijkinstallatie off grid zou kunnen gaan, dan hebben we misschien geen duur elektriciteitsnet meer nodig?

Bye bye politieke postjes :banana:
Exactly my thoughts.

En nog los van politiekers.

Ik heb familie die in een van die distributiebedrijven werkt. Als ik dat zo hoor is dat precies een goede post om te werken. Zo een beetje NMBS maar dan in't kwadraat. Een semi publiek bedrijf waar je elke maand een factuur mag zenden naar elke burger...wat wil je.
gumibear
Member
Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 14 aug 2021, 20:56
Bedankt: 2 keer

Dat lijkt mij ook wel interessant zo'n volledig autonome elektriciteits- en warmteïnstallatie met waterstof als accumulatietechniek.

Ik herinner me wel enkele jaren geleden nog dat minister De Backer zei dat eigenaars van zonnepanelen die niet zijn aangesloten op het net ook belasting moeten betalen op de elektriciteit die deze panelen opwekken. Vanuit politieke hoek zullen ze dus altijd wel iets vinden om te belasten, zelfs al heb je al een hoop belasting betaalt bij het verdienen van je centen (50% personenbelasting) en bij het uitgeven van diezelfde centen (21% via BTW) aan de installatie.

Om de fiscus niet te laten meekijken zou je zo'n volledig autonome installatie dan best als DIY moeten aanleggen want via officiële installateurs zou dat makkelijk te achterhalen zijn.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

gumibear schreef:Om de fiscus niet te laten meekijken zou je zo'n volledig autonome installatie dan best als DIY moeten aanleggen want via officiële installateurs zou dat makkelijk te achterhalen zijn.
Mocht het ooit effectief zover komen dan is dat heel gemakkelijk te inventariseren.
Gewoon wat AI loslaten op een google maps kaart en je hebt er al veel te pakken.
Gebruikersavatar
Data technicus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 43 keer

Denk er ook aan dat je mss van je verzekering een keuring moet hebben. Dan komen ze het ook al te weten.
misterjo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 670
Lid geworden op: 30 nov 2003, 13:23
Locatie: leuven
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 16 keer

Je kan de panelen natuurlijk ook gewoon in de tuin leggen, al dan niet op statief.

Maar tegenwoordig gaat uitstoot en vergroening toch wel voor op spilzucht. Ik denk niet dat ze het draagvlak zullen vinden omdat kapot te belasten.

Je kan in tegenstelling tot een zwembad ook gewoon blijven ontkennen en ze desnoods terug verkopen. Ook op vlak van privacy is hier iets te vertellen...
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 608
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 30 keer

Het valt me op dat we nog niet weten of dat zoiets haalbaar en dat we nu al aan het denken zijn...

1. het zal kapot belast worden
2. we gaan moeten zorgen dat we ze te slim af zijn

Zoiets maakt dat we een land zijn waar innovatie sowieso traag gaat.
Diegenen die hun kop eerst uitsteken... zijn zelden degenen die de vruchten plukken.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Camouflage netten over een zwembad is al eigenaardig, over PV vind ik het er helemaal over. :P
https://www.standaard.be/cnt/dmf20140918_01274852
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

WalterB1 schreef:Een off-grid installatie is goed op persoonlijk vlak maar slecht voor de maatschappij. Toch als het een woning was die eerder wel aan het netwerk was aangesloten. Die woning gaat niet langer bijdragen in de kosten om het elektriciteitsnetwerk te onderhouden.

Is zoals dat in sommige gebieden in het buitenland vaste telefoonnetwerken stopgezet worden omdat er te weinig klanten zijn om de kosten te dekken om het te onderhouden. Een paar woningen die off-grid gaan is niet erg. Maar op termijn is dat wel een probleem.
Je hebt gelijk, maar het is een politiek probleem en dus kan de politiek het ook oplossen.
De business case voor off-grid verdwijnt compleet als alles wat niet te maken heeft met energie-opwekking en transport uit de elektriciteitsfactuur gehaald wordt en daar gestoken wordt waar het thuishoort: in de begroting van de bevoegde overheid (gemeente, provincie, gewest of federaal).
Dat is meteen een dubbele sociale maatregel:
1/ de lasten van het net worden blijven verdeeld over meer/veel eindpunten
2/ de consumentenprijs van energie daalt, terwijl de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen in alle andere belastingen etc
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

heist_175 schreef:en daar gestoken wordt waar het thuishoort: in de begroting van de bevoegde overheid (gemeente, provincie, gewest of federaal).
Dat is meteen een dubbele sociale maatregel:
1/ de lasten van het net worden blijven verdeeld over meer/veel eindpunten
2/ de consumentenprijs van energie daalt, terwijl de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen in alle andere belastingen etc
Oei oei, heb jij het hier over transparantie? Dat is een veel te vies woord voor politiekers.
Nu lijkt het alsof de energiebedrijven in de 'fout' zijn omdat ze veel te duur zijn en verwijt de bevolking de politiekers dus niets... Komt dat even goed uit voor hen.

Wat mij betreft heb je natuurlijk 100% gelijk.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”