Telecomprijzen in België duurste van Europa

Ander computer/it/software/hardware nieuws.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

pfuhu schrijft: ...Of door glasvezel uit te rollen (bij voorkeur zonder of met zo weinig mogelijk graafwerken)...

Logisch ook, want wie weet hoe snel 5G hun kaarten compleet gaat herschudden!?
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Sasuke schreef:Nu ga je mij toch eens moeten uitleggen wat de consument dan moet doen om dit op te lossen.
Overstappen naar andere providers dan het gekende duopolie.
Er is dus GEEN concurrentie en dat is m.i. NIET de fout van de consument !
Er is geen echte concurrentie, dat klopt. Maar wat er aan concurrentie is, kan je wel benutten.
ITnetadmin schreef:Uiteraard is het onzin dat "de Belg daar graag voor betaalt".
Dat zou je denken.
In de realiteit mogen beide duopolisten naar goeddunken de prijzen verhogen, de klanten blijven toch zitten. Opnieuw: naar de aandeelhouders toe zou het gewoon dwaas zijn: de Belgische klant is duidelijk bereid om méér te betalen, waarom zou je dan minder vragen?
De Belg verwacht, maw, dat bedrijven niet van hem profiteren; en dat de overheid dat afdwingt.
Dat lijkt me een fantastietjeswereld.
Als de overheid al zorgt dat het BIPT kan doen wat het moet doen, zal ik al lang en breed tevreden zijn.
devilkin schreef:Zoals Susake al aangeeft: als je internet lijn je broodwinning mogelijk maakt, is stabiliteit belangrijker.
Er zijn best veel mensen, toegenomen sinds corona, wiens internetlijn de broodwinning mogelijk maakt.
Ik hoor collega's met Proximus of Telenet-lijnen niet vaker klagen over problemen dan op mijn EDPnet-lijn.
1207 schreef:neen, er is gene keuze
1) ja, je kunt naar iets overstappen dat 5-10 euro goedkoper is
2) ben je technisch onderlegd wordt dat misshcien 20-30 euro.
Scarlet kan iedereen nemen en is €40 voor 3play (tv, internet, vaste lijn). Iets soortgelijks kost bij Telenet al €83 (of €43/maand extra, €500 per jaar) en bij Proximus €60 (of €20/maand extra, €250 per jaar). Lijkt me toch al de moeite.
Ook al draag je dan nog steeds bij aan het duopolie. Proximus kan de prijzen van Scarlet niet oneindig blijven verhogen - mocht het populair worden - want dan krijgen de échte alternatieven (bv EDPnet) nog meer wind in de zeilen én is hun argumentatie naar de (gemuilkorfde) marktautoriteit (BE & EU) plots zoek :).
voor optie A mag je geen alleenstaande moeder met 3 kinderen zijn en miserie tegenkomen bij edp of een andere doorverkoper.
voor 2 moet je al echt ind sector zitten of hier lid zijn of ...
dan valt 80-90% vd bevolking af.
Ik zal wel niet de enige tweaker/ub'er zijn die zowat de ganse familie helpt met tv, internet, mobiel, ...?
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

heist_175 schreef:
ITnetadmin schreef:Uiteraard is het onzin dat "de Belg daar graag voor betaalt".
Dat zou je denken.
In de realiteit mogen beide duopolisten naar goeddunken de prijzen verhogen, de klanten blijven toch zitten. Opnieuw: naar de aandeelhouders toe zou het gewoon dwaas zijn: de Belgische klant is duidelijk bereid om méér te betalen, waarom zou je dan minder vragen?
Ik vind niet dat het aan de Belg / de klant is om constant te dreigen en over te stappen om niet te veel te betalen.
Dat is overlast en een workload die ik alvast niet wil.
Ik, en met mij vele andere Belgen, wil dat bedrijven ook vaste klanten belonen ipv uitbuiten.
En lukt het niet uit vrije wil, dan moet de overheid ingrijpen in het belang van zijn bevolking.
Dat valt onder bescherming van de consument.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Bescherming van de consument!? Zelfs test-aankoop is een leeuwke zonder tanden... :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Tijd dan om die wetgeving te hervormen.
Het moet niet de taak van de consument zijn om malafide bedrijven elk jaar te auditen.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

wied schreef:Bescherming van de consument!? Zelfs test-aankoop is een leeuwke zonder tanden... :-D
Het feit dat ze test aankoop niet serieus nemen is omdat ze dat compleet hunzelf aandoen met hun kronkels en ideeen qua "internetsnelheid"...
Minder betalen omdat je over de wifi ergens in huis minnder krijgt dan geadverteerd, en natuurlijk enkel mogen testen met hun "speedtest" server en site, welke ook verre van accuraat was.
Maar wel met veel geblaf afkomen van "eis dat ze je abbo herzien" en dergelijke, in plaats van je binnenhuis setup na te kijken of er iets mogelijk is, of zeggen dat ze best met kabel testen in plaats van wifi ergens random in je huis/app ofzo...

Je zou ze dus voor minder niet serieus nemen.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Tja...

Als ITer geef ik ze wel deels gelijk.
Als TN en consoorten hun routers opdringen en dichttimmeren, met wifi en al (en dus in "het thuisnetwerk" willen voorzien), dan moeten ze maar tegoei doen en dekking garanderen, desnoods met extra aps etc.
Anders moeten ze maar eigen modems toelaten zodat de klant het makkelijk zelf kan doen.

Dat gezegd, geef ik je gelijk dat Testaankoop echt niet meer weet waar de klepel hangt bij veel zaken.
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

Ik ben van de duurste land naar het goedkoopste gegaan binnen Europa :lol:

Afbeelding
30RON / €6 per maand.
300 download / 150 upload

€7 voor 500/250
€8 voor 1000/450 daar kan je in Belgie enkel van dromen
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

q-tec schreef:Ik ben van de duurste land naar het goedkoopste gegaan binnen Europa :lol:
Offtopic, i know, maar uit curieuziteit: hoe zit het met de verloning daar?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

devilkin schreef:Offtopic, i know, maar uit curieuziteit: hoe zit het met de verloning daar?
En wat als je 20km verder woont... ik ken ook mensen in Bukarest maar dat is een grote stad.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 962
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 72 keer

ITnetadmin schreef: De Belg verwacht automatisch de laagste prijs te krijgen (in zijn verbruiksklasse), en niet daarvoor te moeten gaan zeuren en overstappen.
En als referentie dan maar lanceringsaanbodden nemen. Ik wens die belg veel succes met zijn attitude in het buitenland, maar iets zegt me dat hij daar evenveel gaat lopen zeiken als hier. Meer nog wellicht een pak duurder af is dan hier, als beloning voor zoveel getrouwheid.
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

devilkin schreef:
q-tec schreef:Ik ben van de duurste land naar het goedkoopste gegaan binnen Europa :lol:
Offtopic, i know, maar uit curieuziteit: hoe zit het met de verloning daar?
Een 6a800€ in cluj, maar alles en iedereen die in de IT werkt schiet daar heel ver bovenuit 1500 a 3000. Je spendeert 1% van je inkomen aan vast internet.
In België Mediaan 1800-1900 netto? INternet voor 20€ vind je niet bij ons.
DarkV schreef:
devilkin schreef:Offtopic, i know, maar uit curieuziteit: hoe zit het met de verloning daar?
En wat als je 20km verder woont... ik ken ook mensen in Bukarest maar dat is een grote stad.
Heel veel afgelegen gebieden hebben ook FTTH, kennis woont in Cisnădioara en heeft 500/500 in the middle of nowhere.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

9livesuni schreef:
ITnetadmin schreef: De Belg verwacht automatisch de laagste prijs te krijgen (in zijn verbruiksklasse), en niet daarvoor te moeten gaan zeuren en overstappen.
En als referentie dan maar lanceringsaanbodden nemen. Ik wens die belg veel succes met zijn attitude in het buitenland, maar iets zegt me dat hij daar evenveel gaat lopen zeiken als hier. Meer nog wellicht een pak duurder af is dan hier, als beloning voor zoveel getrouwheid.
Ik zeg net dat lanceringsaanboden niet mogen kunnen, tenzij alle bestaande klanten ook die korting krijgen.
phildww
Pro Member
Pro Member
Berichten: 370
Lid geworden op: 05 aug 2009, 21:57
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 38 keer

bambipower schreef:Maar ok, wij zijn userbasers... technisch meer op de hoogte van alle mogelijkheden. Dit is niks voor jan modaal...
Mijn echtgenote is ab-so-luut niet technisch ingesteld, maar ze was érg snel mee met app's, streamen van ipad enz. toen we onze decoder opzegden... Het kán dus :-D

Verder deel ik de hier al gegeven mening dat velen erg laks zijn in wat ze uitgeven aan terugkerende kosten, dat geldt ook voor energie trouwens.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

ITnetadmin schreef:
heist_175 schreef:
ITnetadmin schreef:Uiteraard is het onzin dat "de Belg daar graag voor betaalt".
Dat zou je denken.
In de realiteit mogen beide duopolisten naar goeddunken de prijzen verhogen, de klanten blijven toch zitten. Opnieuw: naar de aandeelhouders toe zou het gewoon dwaas zijn: de Belgische klant is duidelijk bereid om méér te betalen, waarom zou je dan minder vragen?
Ik vind niet dat het aan de Belg / de klant is om constant te dreigen en over te stappen om niet te veel te betalen.
Dat is overlast en een workload die ik alvast niet wil.
Daar rekenen bedrijven op, op de luiheid van de consument.
Daarom krijgen sales een hogere bonus als ze een klant een formule met domiciliëring kunnen laten betalen, want dan is de "trouw" blijkbaar groter.
En lukt het niet uit vrije wil, dan moet de overheid ingrijpen in het belang van zijn bevolking.
Huh, wat?
Waarom zouden de belastingen moeten stijgen om een leger ambtenaren aan te nemen die mensen daarin moeten (?) begeleiden?
De overheid moet gewoon zorgen dat het BIPT zijn werk kan doen, zo kan de markt écht spelen en krijgen we geen door de overheid beschermd en gedoogd duopolie. Als mensen niet goed geïnformeerd zijn, zijn er andere diensten die kunnen helpen: OCMW, vakbond, ...
Dat valt onder bescherming van de consument.
BIPT wel, ambtenaren die de burger bij het handje houden niet. Dat heet cliëntelisme en dat wil je echt niet.
ITnetadmin schreef:Tijd dan om die wetgeving te hervormen.
Het moet niet de taak van de consument zijn om malafide bedrijven elk jaar te auditen.
De wetten zijn er, alleen mag het BIPT de rol niet vervullen.

phildww schreef:
bambipower schreef:Maar ok, wij zijn userbasers... technisch meer op de hoogte van alle mogelijkheden. Dit is niks voor jan modaal...
Mijn echtgenote is ab-so-luut niet technisch ingesteld, maar ze was érg snel mee met app's, streamen van ipad enz. toen we onze decoder opzegden... Het kán dus :-D
Verder deel ik de hier al gegeven mening dat velen erg laks zijn in wat ze uitgeven aan terugkerende kosten, dat geldt ook voor energie trouwens.
Als je de bedragen die ik hierboven als voorbeeld gegeven hebt, val je toch achterover.
En dan zijn er UB'ers die - in andere topics - klagen dat ze niet/amper rond komen, maar wel pochen dat ze een €100+ abo bij een Amerikaanse kabelboek hebben. Nou, ik zou wel weten hoe ik mijn gezinsbudget terug wat meer evenwicht moet geven...
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6939
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

Zoals piet zegt WAT HEBBEN WE VANDAAG GELEERD :

Wel dat meer operatoren ongtwijfeld leiden tot prijsdalingen maar ZEKER GEEN BETERE KWALITEIT.
NA 2 jaar zijn we terug in ons huisje zuid frankrijk.
Argelais sur mer saint cyprien. Iedereen is het roerend eens kwaliteit is verslechterd. Op stranden enzo geen probleem zelfs 5G maar verder weg zelfs plaatsen waar je nauwelijk edge hebt. Als dat zo moet zijn, nee dank je ik betaal liever iets meer
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Ik zit bij orange betaal echt niet veel maar de modem/router kwaliteit is belabberd. Vooral wifi en heel soms eens uitval op kabel.

Ik ga denk ik voor volgend jaar kijken om te zorgen dat ik bridge activeer met een goede router.
Voor kwaliteit betaal je en zo nog eens te meer bewezen.
StefkeDB
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 42
Lid geworden op: 03 sep 2010, 14:39
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

In Portugal ligt bij ons in de straat (buiten stads/gemeente kern) enkel ouderwetse adsl. Maar je kan met 4G en een mifi modem/router redelijk internet hebben. Onbeperkt internet 25 € via 4G met een kaartje/maand. Bij NOS.
In de steden/gemeenten zijn ze glasvezel aan het uitrollen.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6939
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

Ik heb het voornamelijk over gsm
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1061
Lid geworden op: 15 okt 2017, 22:24
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 40 keer

Ben afgelopen dagen eens op zoek gegaan (voor de fun vooral) naar wat goedkoops en waar voor je geld te krijgen = niet gevonden.

Jaja, ik weet het, internet aan bv 23€ maar je moet natuurlijk met alles rekening houden, 50mbps download en nauwelijks upload, daar zijde niks mee.
Dat is mss alleen goed voor iemand die alleen maar eens fb wil bekijken en emails en iets wil op zoeken.

Je vindt dan wel streaming aan betaaldebare prijs van tv zenders maarja... Alweer een probleem, er is een serie die ik al meer dan 20j volg en die zender zit er dan niet bij bij bv Tv Vlaanderen. Dus dat gaat ook al niet.

En zo vinde dus niks.

Providers zorgen daar bewust voor om u de duurdere stuff te doen aanschaffen.

Telenet doet dat ook nu met hunne one en one up.
De one express van snelheid laag leggen etc... Zodat mensen de one up nemen.

Ik lees dan iptv gedoe maar er zijn er zoveel + ik lees toch van heel wat mensen dat hun zenders stotteren of niet werken enz... Dus ook daar kan je brute pech mee hebben. Heb het daarom ook nog nooit durven testen.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Da's toch allemaal maar hoe je er naar kijkt en wat je bereid bent om te veranderen.

Als je een internet abonnement neemt aan €35 en netflix aan €10 heb je al behoorlijk wat beeld.
Combineer dat met kodi, VRTnu & VTMgo en je hebt tijd te kort om te zien wat je wenst.
€45/maand dus.

Als ik dan lees in bijvoorbeeld dit artikel dat iemand elke avond in de kou zit omdat verwarmen te duur is, maar wel €95/maand voor internet (sociaal tarief! :bang: ) geeft zie je dat er nog veel mensen zijn die vast houden aan wat ze kennen.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Persoonlijk moet ik achter niks kijken sua telecomprijzen maar moet ' niet al te zot doen.

Als je ziet dat ze bij telenet bij de one de snelheid afknijpen vind ik dat echt jammer. Aan andere kant als je het bekijkt met een orange abbonement.

Voor 66 euro heb je bij telenet
40 GB surfen in BE aan 30Mbps
150/15 lijntje

Voor 65 euro heb je bij orange
30 GB surfen zonder snelheidsbeperking
100/10 lijntje

Voor mij is dat verschil te klein soms.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

cadsite schreef: Als je een internet abonnement neemt aan €35 en netflix aan €10 heb je al behoorlijk wat beeld.
Combineer dat met kodi, VRTnu & VTMgo en je hebt tijd te kort om te zien wat je wenst.
€45/maand dus.
Voor een UB'er moet dat goed te doen zijn, maar voor 99,9% van de bevolking is dat niet te doen wegens geen interesse, luiheid, geen kennis, .....
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Vooral geen goesting.
Als je met een smartphone kan werken, kan je ook VRTnu of Kodi gebruiken.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Vaganzza schreef:Voor een UB'er moet dat goed te doen zijn, maar voor 99,9% van de bevolking is dat niet te doen wegens geen interesse, luiheid, geen kennis, .....
komaan...
Mijn dochters kunnen hier perfect mee werken.
Ik ben een klein jaar geleden gescheiden. Bij hun mama is het klassiek telenet. Ik wilde besparen, dus ging over van een Whop naar edpnet & disney+.
Ik heb een chromecast met googleTV ipv mijn RPi gekocht.
Qua gebruiksgemak is dat echt niet alleen voor de nerds. Dat is gewoon android omgeving.
Ik heb geregeld gevraagd aan mijn dochters of ik terug moet naar het klassieke systeem, maar ze hebben veel liever het mijne dan wat ze bij hun moeder hebben.
Freec
Plus Member
Plus Member
Berichten: 186
Lid geworden op: 08 feb 2021, 11:04
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 18 keer

Als je echt problemen hebt, weet je wel waarom je NIET voor edpnet moet kiezen. Ik ben nu de 9de dag offline. Edpnet komt niet verder dan vingerwijzen naar proximus. Informatie komt er amper binnen, en als er iets binnenkomt, is het nieuws dat ik al 3 dagen weet van mijn buurvrouw (ook offline als proximus klant). Mijn buurvrouw wordt door proximus geholpen met 3g/4g... ik krijg niks. Integendeel, een ticketsysteem, voor mensen die offline zijn. Vanavond/morgen is mijn laatste 3g erdoor, en kan ik daar dus ook niet meer terecht. Aan de telefoon wordt het blijkbaar niet geappricieerd dat je dagelijks belt voor een update. Updates waar je uiteindelijk toch niks aan hebt. Mijn infokanaal is ’de buurvrouw’, die blijkbaar meer te weten komt dan edpnet. Zij wist al na 2 dagen dat het heel lang zou duren. Bij edpnet krijg ik te horen dat er geen ERT is.

Wacht tot je problemen krijgt, dan weet je dat edpnet geen alternatief is.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Vertel dat aan een aantal willekeurige mensen op straat. Kans is heel reëel dat niemand maar iets snapt van wat jij zegt. Dat is nu éénmaal de realiteit.

Velen kennen ineens nog niet welk abo ze hebben bij TN of Px. Zo had ik onlangs een collega die nog op een 30/2 profiel zat van basic internet bij TN. Toen ik zei: dat kan niet, heeft hij toch even naar TN gebeld en werd zij profiel op 5 sec aangepast.

Om maar te zeggen: het interesseert 99,9% van de mensen geen bal (net zoals bank- en verzekeringszaken trouwens) en doen geen moeite om er iets meer van te kennen.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Vaganzza schreef:Om maar te zeggen: het interesseert 99,9% van de mensen geen bal (net zoals bank- en verzekeringszaken trouwens) en doen geen moeite om er iets meer van te kennen.
Hier heb je jammer genoeg compleet gelijk in. Wel klagen en zagen dat alles duur is, maar zelf eens nakijken hoe het goedkoper kan? :nono:

Je kan er je klok op gelijk zetten. Elk jaar opnieuw zijn mijn collega's aan het klagen hoe veel geld hun rekening bij hun grootbank kost. Schandalig, dieven,...

Als ik dan vraag waarom ze niet overgaan naar argenta bijvoorbeeld? Ah nee, da's te veel gedoe. :roll:

Als je zelf geen moeite wilt doen verlies je je recht op klagen. Nah :angel:
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

cadsite schreef:
Vaganzza schreef:Om maar te zeggen: het interesseert 99,9% van de mensen geen bal (net zoals bank- en verzekeringszaken trouwens) en doen geen moeite om er iets meer van te kennen.
Hier heb je jammer genoeg compleet gelijk in. Wel klagen en zagen dat alles duur is, maar zelf eens nakijken hoe het goedkoper kan? :nono:
Daar dat is niet omdat ze het niet zouden kunnen, wel omdat ze te lui zijn.
Ik heb een VOIP setup aan mijn moeder uitgelegd gekregen, wat zou een RPI/Kodi setup niet kunnen?
Met de Google Chromecast TV is het toch écht simpel? Gewoon enkele apps installeren en klaar.
Je kan er je klok op gelijk zetten. Elk jaar opnieuw zijn mijn collega's aan het klagen hoe veel geld hun rekening bij hun grootbank kost. Schandalig, dieven,...
Idem telecom dus.
Stop met klagen en stap over.
Freec
Plus Member
Plus Member
Berichten: 186
Lid geworden op: 08 feb 2021, 11:04
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 18 keer

Naar wie dan? Je blijft uiteindelijk afhankelijk van een monopolist. En de lagere prijzen, zitten in minder goede support of backup. Geloof me, ik beklaag me dat ik niet rechtstreeks naar proximus ben gegaan. De 9 maanden winst, die ik nu heb bij edpnet, zijn al lang vervlogen naar herladingen van mijn kids hun gsm kaartjes.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Freec schreef:Wacht tot je problemen krijgt, dan weet je dat edpnet geen alternatief is.
Ik kan je horrorverhalen bezorgen van elke provider.
Ik heb al even problemen gehad met edpnet. Mijn (gehuurde) modem was stuk. Ja, bij telenet kon ik met de fiets een andere halen, nu moest ik 2 dagen wachten op een nieuwe. Als dat betekent dat ik elke maand wel €35 minder betaal heb ik daar geen problemen mee.
In het slechtste geval koop ik wel even een SIM kaart voor mijn mifi of verhoog ik mijn mobiel even voor een maand.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Je gelooft toch niet dat zo'n fratsen bij Telenet of Proximus niet gebeuren :)?
Ik ben al jaren EDPnet klant en ik kan niet klagen.

Ik beweer niet dat de markt nu perfect is. Door politieke onwil zitten we met een duopolie en dat is slecht voor de consument: hoge prijzen & weinig innovatie (hallo glasvezel?).
Maar binnen dat politiek gewenste/gedoogde duopolie kan je wel er het beste van maken door voor alternatieven te gaan: Scarlet, EDPnet, Orange, TVVlaanderen, ... gecombineerd met VRTnu, VTMgo, Netflix, ...
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6939
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

Voor ons en onze vrienden is na 14 dagen vakantie wel het een en ander duidelijk gekomen. Concurrentie allemaal goed en wel maar ten koste van wat. In de afgelopen 2 jaar (corona) is free sterk toegenomen. Maar vol bereik 4g en maar 20/3 vind ik nu niet echt wow. Dus manueel op orange zetten wan is/was toch altijd de beste operator hier in sint cyprien-argeles sur mer. Hier ook heel veel verslechterd. Op de stranden geen problemen maar beetje verder begint het al. Vrienden gaan bezoeken die camping uitbaten op zo een 4-5 km van strand gewoon niks maar als ik zeg niks dan is get niks. Vroeger 2013 waren we hier op vakantie (zo verliefd gekomen op de streek) toen had ik een mifi mee voor al de gasten en was er full bereik SFR 3G. Nu niks meer. Dus voor ons is duidelijk geworden al die goedkope operatoren die erbij komen verzieken enkel den boel !
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
Freec
Plus Member
Plus Member
Berichten: 186
Lid geworden op: 08 feb 2021, 11:04
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 18 keer

Dat zou ik ook gedaan hebben, als ik zeker wist dat ik zolang ging offline zijn. Maarja, men geeft me geen informatie, dus hoop ik elke dag, dat de herstellingen morgen starten (ja, echt, ze moeten er nog aan beginnen). Waarom haast proximus zich niet, omdat hun klanten al geholpen zijn.

De 2de dag vroeg ik al, of ik beter even ’tadaam’ neem, om me te depaneren. Maar wat constructief meedenken is te veel gevraagd.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

heist_175 schreef: Daar dat is niet omdat ze het niet zouden kunnen, wel omdat ze te lui zijn.
Ik heb een VOIP setup aan mijn moeder uitgelegd gekregen, wat zou een RPI/Kodi setup niet kunnen?
En wat als je niemand hebt die je dit kan uitleggen? En zelfs dan nog zullen velen hun tijd er niet in steken... Na 3 zinnen geeuwen ze zich al kapot of zijn ze al niet mee. Dat is nu éénmaal de realiteit.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Goh, verzieken...
Ik ben al 5 jaar bij EDPnet en heb al
- €400 minder betaald tov Scarlet
- €900 minder betaald tov Proximus
- €1400 minder betaald tov Telenet

Echt ziek ben ik er nog niet van geworden.
En wat als je niemand hebt die je dit kan uitleggen? En zelfs dan nog zullen velen hun tijd er niet in steken... Na 3 zinnen geeuwen ze zich al kapot of zijn ze al niet mee. Dat is nu éénmaal de realiteit.
Mij niet gelaten. Het zijn niet mijn centen.
Maar de realiteit leert me dat als je de bedragen op jaarbasis zet, mensen wel grote ogen trekken.
€265 per jaar besparen tov Telenet, is geen kleingeld meer hé :) (EDPnet VDSL XL <> Telenet All-Internet)
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Ik wou dat ik edpnet kon nemen maar kan ik niet.

Voorlopig is men keuze beperkt tot orange en telenet. Aan andere kant als i kzie wat ik maar betaal bij orange valt het op zich mee.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

@Freec
Heb je geen goede buur met Telenet als depannage waar je een tijde (desnoods tegen betaling) zijn vast internet kunt gebruiken als back-up?
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Mocht er nu eens een deftige app komen voor Google en Apple TV (dus niet casten) zoals NLZiet in NL, dan zou hier ook alles snel buiten liggen qua TV. Maar zoals het nu is, kan je enkel VTM GO deftig rechtstreeks op je Apple TV zetten (VRTnu zal nog volgen). GoPlay moet je niet snel op rekenen.

Enkel Px en TN bieden een app tv aan momenteel op de Apple TV. Orange zal hopelijk ook (snel?) volgen met hun lite versie? TV Vlaanderen is al 2 jaar dat ik er achter vraag, maar lijkt me er gewoon niet te komen. En daar stopt het wat...

Natuurlijk moet je bij Px, TN en Orange ook hun internet afnemen. Losstaand bestaat er gewoonweg niets hier...
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Freec
Plus Member
Plus Member
Berichten: 186
Lid geworden op: 08 feb 2021, 11:04
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 18 keer

johan.devos schreef:@Freec
Heb je geen goede buur met Telenet als depannage waar je een tijde (desnoods tegen betaling) zijn vast internet kunt gebruiken als back-up?
Jammer genoeg niet. Maar ik wil niet ranten in dit topic op edpnet... wat ik wil aantonen, is dat onze markt zo niet werkt, en we op europees vlak enkel nog meer positie zullen verliezen. De monopolisten houden de power, die kunnen zelfs zorgen dat de kleine spelers geen support KUNNEN geven. En dat ze nooit een deftig alternatief kunnen zijn.

Ja, je kan besparen, maar op service ga je er niet op vooruit (en daarom mijn situatie).
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”