Zerorating is verboden

Ander computer/it/software/hardware nieuws.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

https://tweakers.net/nieuws/186374/euro ... iteit.html
Europees Hof: zerorating is verboden onder wet op netneutraliteit
Zerorating kan onder de Europese wet niet worden toegestaan. Dat concludeert het Europees Hof van Justitie in een uitspraak tegen twee Duitse providers. Vodafone en Telekom Deutschland boden abonnementen aan met een zeroratingoptie, maar dat is in strijd met netneutraliteit.
Bij zerorating mag een provider een bepaalde dienst aanbieden zonder dat het verbruik daarvan bij de kosten wordt gerekend. Het Europees Hof van Justitie zegt in een uitspraak dat dat niet mag. Het Hof sprak zich uit in een Duitse zaak die was aangespannen door het federale agentschap dat toezicht houdt op onder andere telecommunicatie. De Bundesnetzagentur für Telekommunikation wilde van het Hof weten wat het vond van de praktijken van providers Vodafone en Telekom Deutschland.
Vallen de TV abonnement en de (achterlijke) data-limieten van Proximus en Telenet daar ook niet onder?
Digitale TV is toch niets anders dan "zero rated download"?

Als ik TV kijk via VRT-Nu, dan gaat het van mijn download af.
Als ik TV kijk via hun eigen decoder, dan gaat het niet van mijn limiet af?

Ik heb overigens geen TV-abonnement en EDPnet, geen paniek :)
Mantis
Member
Member
Berichten: 68
Lid geworden op: 28 apr 2007, 12:54
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 3 keer
Contacteer:

heist_175 schreef: Als ik TV kijk via VRT-Nu, dan gaat het van mijn download af.
Als ik TV kijk via hun eigen decoder, dan gaat het niet van mijn limiet af?
De Telenet decoders gebruiken nog steeds DVB-C om live TV te kijken dus dat kan je niet 1 op 1 vergelijken met internet streaming.
Ik veronderstel dat het recente Telenet TV Flow (streaming) wel van de limiet af gaat? Anders zit je inderdaad met zerorating.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Zou dit gevolgen kunnen hebben voor de Epic abonnementen van Proximus?
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1888
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer

Ik vermoed van wel:
A ‘zero tariff’ option is a commercial practice whereby an internet access provider applies a ‘zero tariff’, or a tariff that is more advantageous, to all or part of the data traffic associated with an application or category of specific applications, offered by partners of that access provider. Those data are therefore not counted towards the data volume purchased as part of the basic package.
Such an option, offered in the context of limited packages, thus allows internet access providers to increase the attractiveness of their offer.
Het hoeft dus niet perse niet aangerekend te worden of onbeperkt te zijn. Als het in een aparte bundel zit (die veel ruimer is) en niet van de 'basis-bundel' afgaat waar al de rest van de data in zit met de bedoeling om het product aantrekkelijker te maken, dan is het ook 'zero-rating'. Volgens mij voldoen de epic-bundels van PX perfect aan deze beschrijving.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
Luboli
Pro Member
Pro Member
Berichten: 309
Lid geworden op: 06 jan 2017, 02:40
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 57 keer

Free G van Telenet valt hier ook onder, dus zal ook wel wegvallen zonder prijsvermindering.
Jewel
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 31 aug 2021, 22:41
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Vrees dat het bipt hier niet veel mee zal doen.
In het verleden hebben ze geoordeeld dat ze zero rating niet als een inbreuk zien.

Afwachten of er andere partijen een zaak zullen starten tegen het duopolie
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Er is toch ook de praktijk om een kopie te hosten bij de ISP zelf voor bepaalde dataintensieve grootverbruikers, zoals Netflix. Als een ISP trafiek binnen het eigen netwerk anders zou behandelen dan deze op het externe netwerk vanuit de POV van de ISP, daar zie ik toch niets mis mee.

Of zou dat buiten die definitie van zerorating vallen?
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Dat laatste is nog altijd zero rating.
Of de data nu intern of extern van de ISP gebeurt, bepaald verbruik niet mee tellen is zero-rating.
De bedoeling van netneutraliteit is net dat providers geen service kunnen voortrekken door hem goedkoper te maken; servers van die service op hun netwerk hosten en dan goedkopere tarieven voor die data aanrekenen, is zero-rating.
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Terwijl ik grote fan ben van network neutrality vind ik deze een rare interpretatie.

Omdat je een grotere bundel krijgt (onbeperkt*) voor een specifieke service, wil dit toch niet zeggen dat daarom er impliciet een andere quality of service aan de traffic gegeven wordt? Je moet hier niet bijbetalen - indien je niet bijbetaald, is alles gewoon 'default', indien wel heb je wat meer traffiek om te versluizen.

Ok, een dienst wordt bevooroordeeld tov een andere (meer data) maar de rest wordt niet specifiek benadeeld (ze krijgen niet minder data dan normaal).
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Jewel schreef:Vrees dat het bipt hier niet veel mee zal doen.
Met het BIPT is die vrees altijd terecht gebleken.
In het verleden hebben ze geoordeeld dat ze zero rating niet als een inbreuk zien.
Die stelling kunnen ze nu niet meer hard maken, als het er een duidelijke uitspraak is van het Europees Hof.
WalterB1 schreef:Er is toch ook de praktijk om een kopie te hosten bij de ISP zelf voor bepaalde dataintensieve grootverbruikers, zoals Netflix. Als een ISP trafiek binnen het eigen netwerk anders zou behandelen dan deze op het externe netwerk vanuit de POV van de ISP, daar zie ik toch niets mis mee.

Of zou dat buiten die definitie van zerorating vallen?
ITnetadmin schreef:Dat laatste is nog altijd zero rating.
Of de data nu intern of extern van de ISP gebeurt, bepaald verbruik niet mee tellen is zero-rating.
De bedoeling van netneutraliteit is net dat providers geen service kunnen voortrekken door hem goedkoper te maken; servers van die service op hun netwerk hosten en dan goedkopere tarieven voor die data aanrekenen, is zero-rating.
Dat lijkt me een kostenbesparing voor de provider en daar zie ik geen graten in.
Zero-rating is bepaalde diensten (bv Deezer, Facebook, ...) aanbieden aan klanten die er niet bijkomend voor hoeven te betalen vanuit hun databundel. Op die manier verzuim je een level playing field en creëer je dus concurrentievervalsing: Deezer kan je - als klant - gratis gebruiken en YouTube niet.
Als Netflix een kopie host bij Telenet, vermijdt Telenet peering kosten voor Netflix trafiek. Klanten krijgen geen voordeel of nadeel van Netflix te gebruiken ipv Disney+.

Behalve dan de latency, zoals T-Mobile in NL/DE gelapt heeft: de peering zodanig onnozel organiseren dat je met pings boven de 100ms uitkomt. Latency is geen tarifering natuurlijk. Als uw provider aan traffic-shaping doet, lijkt me dat al een gegronde reden om die buiten te gooien.
Terwijl ik grote fan ben van network neutrality vind ik deze een rare interpretatie.
Als klant krijg je toch geen eerlijke keuze meer tussen dienst A (zero rated) en dienst B (aftikken van uw bundel)?
Dat is dus openlijke concurrentievervalsing en daar wordt de consument echt niet beter van.
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

heist_175 schreef: Als klant krijg je toch geen eerlijke keuze meer tussen dienst A (zero rated) en dienst B (aftikken van uw bundel)?
Onder normaal gebruik merk je niks van het verschil. Als je actief meer gebruik gaat maken dan van dienst A vs B is dat de keuze van de klant. Ze betalen er ook voor bij.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

devilkin schreef:
heist_175 schreef:Als klant krijg je toch geen eerlijke keuze meer tussen dienst A (zero rated) en dienst B (aftikken van uw bundel)?
Onder normaal gebruik merk je niks van het verschil. Als je actief meer gebruik gaat maken dan van dienst A vs B is dat de keuze van de klant.
Als je een bundel hebt van 1Gb en je kan ongelimiteerd YouTube kijken, worden andere diensten toch benadeeld? Als je op Vimeo, Facebook, ... filmpjes wil kijken, gaat het van uw bundel af.
Dus zelfs met "normaal" gebruik, merk je dat er zero-based-rating is. Veel kans is het ook de bedoeling extra klanten aan te trekken hiervoor.
Ze betalen er ook voor bij.
Voor de niet zero-based diensten moet je bijbetalen als je over uw bundel gaat, voor de zero-based niet.
stevenvs
Plus Member
Plus Member
Berichten: 125
Lid geworden op: 03 feb 2013, 19:39
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 11 keer

Vallen de dal-uren bij Telenet hier dan ook niet onder ?
want dan kan je ook meer downloaden dan tijden de piek-uren ?
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Sowieso niet, want ook hier is iedereen gelijk voor de wet. Als je bepaalde apps voor trekt begeef je je in gevaarlijker vaarwater.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

stevenvs schreef:Vallen de dal-uren bij Telenet hier dan ook niet onder ?
want dan kan je ook meer downloaden dan tijden de piek-uren ?
Nee want die worden aan 50% gerekend, zero rating is 0% doorrekenen
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1888
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer

Zoals ik eerder al heb gezegd hoeft 'zero-rating' niet te betekenen dat het als 0 word aangerekend.

De daluren zullen er niet onder vallen om een andere reden:
A ‘zero tariff’ option is a commercial practice whereby an internet access provider applies a ‘zero tariff’, or a tariff that is more advantageous, to all or part of the data traffic associated with an application or category of specific applications, offered by partners of that access provider. Those data are therefore not counted towards the data volume purchased as part of the basic package.
Such an option, offered in the context of limited packages, thus allows internet access providers to increase the attractiveness of their offer.
De daluren gelden voor alle data zonder onderscheid te maken in specifieke toepassingen.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Net neutrality vereist dat je geen enkele dienst voortrekt of benadeeld, op welke manier dan ook.
Je mag gerust een netflix server in je netwerk hangen, maar je mag de data niet anders behandelen dan andere, of er anders voor rekenen.
Daluren mogen dus, want *alle* data wordt er door beinvloed, dus is de behandeling "neutraal".

Zero-rating is idd het verminderen van de kost van specifieke data.
Die kost hoeft niet nul te zijn, elke vermindering is genoeg om van zero-rating te spreken.
De naam is dus een beetje ongelukkig gekozen, want gebaseerd op het ergste vb, wanneer de data niet aangerekend wordt.
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Luboli schreef:Free G van Telenet valt hier ook onder, dus zal ook wel wegvallen zonder prijsvermindering.
Bestaat al niet meer bij ONE. Voor WIGO is dit ook niet zero rated, maar een aantal gigabytes aanhankelijk van de WIGO versie.
Luboli
Pro Member
Pro Member
Berichten: 309
Lid geworden op: 06 jan 2017, 02:40
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 57 keer

Het was toch 1 van de redenen dat ik bij wigo bleef.
En het is toch verboden, want aparte bundels voor bepaalde apps zijn ook verboden volgens de uitspraak.
Ratface
Plus Member
Plus Member
Berichten: 216
Lid geworden op: 09 jan 2012, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 13 keer

crapiecorn schreef:Bestaat al niet meer bij ONE. Voor WIGO is dit ook niet zero rated, maar een aantal gigabytes aanhankelijk van de WIGO versie.

Dat is wel zero rating want een selectie van data wordt bevoordeeld tov anderen. Hoeft niet helemaal ZERO te zijn, voordeel is al genoeg. Standaard limiet bijv. 10 GB en free G data is er 100 GB, is geen ZERO maar duidelijk wel favorisatie van de eigen apps.
De mobiele data die je verbruikt voor deze Free G-apps gaan niet van je inbegrepen pot mobiele data (bron:telenet)
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Het hangt er inderdaad een beetje vanaf hoe het het interpreteert. Nu, Streamz zero rating via de digicorder is een ander iets :-D
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”