Google Workspace - "CEO fraude" bij nieuwe gebruikers

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
Plaats reactie
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Ik beheer de Google Workspace van een bedrijfje met een dertigtal gebruikers. Zoals iedereen krijgen we wel eens fishing mails en zgn CEO fraude mails binnen (een mail zogezegd in naam van een manager die vraagt om dringend te reageren, ofwel via mail of via Whatsapp). Het valt me echter op dat dit vooral gebeurt bij nieuwe adressen. We hebben net voor een maand een paar jobstudenten gehad, en die hebben allemaal een aantal van die mails ontvangen terwijl die mailadressen nog maar net bestonden.
Ik vraag me af hoe oplichters die adressen achterhalen. In de audit logs van Google zie ik niet meteen verdachte inlogpogingen. Ik DENK ook niet dat er iemand onrechtmatig toegang tot een mailbox heeft, al weet je dat nooit 100% zeker. De studenten hebben wel allemaal op hun Linkedin profiel vermeld dat ze bij dat bedrijf werken. Zou het op basis daarvan zijn dat oplichters die adressen gokken? Of moet ik me zorgen maken over een hack?
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Maak ns een paar nieuwe emailadressen aan voor onbestaande werknemers, honey pots dus.
Worden ze gespamd, dan lekt er mss iets intern.
Anders wss niet.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”