Zonnepanelen 2021 - premie icm analogemeter

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
rasman
Plus Member
Plus Member
Berichten: 220
Lid geworden op: 25 apr 2007, 16:17
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 1 keer

In Januari 2021 zonnepanelen laten leggen. Ik heb dus recht op een premie van Fluvius (aanvraag reeds ingediend).

Tot op vandaag nog steeds een analoge meter, en ook nog steeds geen nieuws van men premie. (laat staan uitbetaling)

Ik vermoed dat ze die pas gaan willen uitbetalen als de digitale meter geplaatst is, maar dat zeggen ze niet , want ze communiceren niets met mij.

De vraag is eigenlijk, hoe lang kan ik nog wachten met het plaasten van die digitale meter zonder mijn premie te verliezen ?
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

euh.... ze zijn er vrij duidelijk in (voor de verandering), er is een pagina en fiche eenvoudig te vinden:
Een digitale meter aanwezig is op het adres waar de zonnepanelen geplaatst zijn. Beschik je op het moment van de aanmelding van je zonnepaneel-installatie nog niet over een digitale meter, dan zal je een bericht van Fluvius ontvangen om je meter te vervangen. Je kan de premie voor je zonnepanelen pas aanvragen nadat de digitale meter geplaatst is.
via https://www.fluvius.be/nl/thema/premies ... nnepanelen kan je hun voorwaardenfiche vinden:
https://www.fluvius.be/sites/fluvius/fi ... luvius.pdf
en daar staat bovenstaande quote in (technische voorwaarden)

dus (in een span van max 3 maanden):

- panelen plaatsen
- digitale meter (laten) plaatsen
- aanvraag indienen

je hebt dus in januari de panelen laten leggen, maar nog geen digitale meter.
meer als 3 maanden verschil...
ik vrees dat ze je dan dus niets meer gaan geven ?
rasman
Plus Member
Plus Member
Berichten: 220
Lid geworden op: 25 apr 2007, 16:17
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 1 keer

de premie moest binnen de 3 maanden na plaatsing worden aangevraagd (wat ik gedaan heb) voor de rest staat er (in stap 5) dat Fluvius mij gaat contacteren.
Thomas911
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 feb 2013, 21:25

Ik zit in hetzelfde schuitje. In de bevestigingsmail staat het volgende:
Indien je nog geen digitale meter hebt, komen wij deze gratis bij je plaatsen. Wij zullen je contacteren om een afspraak te maken voor de plaatsing ervan. Lees hier alles over zonnepanelen en digitale meters. Heeft jouw huidige analoge meter een teruglooprem? Contacteer ons, zodat wij kunnen voorkomen dat er automatisch prosumententarief wordt aangerekend.
De verwerkingstijd bij ons is 10 weken na aanvraag, dus mid september. Dan zal ik ze zelf eens contacteren om te horen hoe het zit met mijn centjes
rasman
Plus Member
Plus Member
Berichten: 220
Lid geworden op: 25 apr 2007, 16:17
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 1 keer

Thomas911 schreef:Ik zit in hetzelfde schuitje. In de bevestigingsmail staat het volgende:
Indien je nog geen digitale meter hebt, komen wij deze gratis bij je plaatsen. Wij zullen je contacteren om een afspraak te maken voor de plaatsing ervan. Lees hier alles over zonnepanelen en digitale meters. Heeft jouw huidige analoge meter een teruglooprem? Contacteer ons, zodat wij kunnen voorkomen dat er automatisch prosumententarief wordt aangerekend.
De verwerkingstijd bij ons is 10 weken na aanvraag, dus mid september. Dan zal ik ze zelf eens contacteren om te horen hoe het zit met mijn centjes

Hou me op de hoogte aub , ik doe hetzelfde.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

10 weken wordt hier ergens begin oktober.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Dit is wat Fluvius aangeeft als voorwaarde
https://www.fluvius.be/nl/thema/premies ... 9999923626
Er moet een digitale meter aanwezig zijn op het installatie-adres
Eerst moet er een digitale meter zijn, pas dan kan je subsidies aanvragen.

Ik heb zelf de digitale meter aangevraagd en binnen de week was die geplaatst (gas en elektriciteit).
En nadien heb ik de subsidie-aanvraag ingediend.

De slimme meters (gas + elek) kosten me €160 incl BTW, daar ga ik geen subsidie van €4K voor laten schieten :) (PV + batterij)
Afbeelding


Voorwaarden voor de batterij-subsidie: https://www.vlaanderen.be/premie-voor-d ... te-energie
- PV
- digitale meter
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

Tot 11 mei lagen de installaties van digitale meters omv corona stil, dus een premie niet uitbetalen omdat de meter niet op tijd geinstalleerd werd zou echt Belgisch zijn. Heb een maand terug medewerker van Fluvius aan de lijn gehad en die beweerde dat door het stilliggen van de installaties er met de 3 maanden geen rekening wordt gehouden. Ze hebben (of moeten nog steeds?) redelijk wat installaties van voor 11/5 inhalen. Het zijn wel enkel woorden, niets schriftelijk gekregen of naar gevraagd.
JAMIN001
Member
Member
Berichten: 87
Lid geworden op: 27 sep 2018, 12:32
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 2 keer

Hallo,

Ik heb jullie mening een keer nodig:

Volgende week komen ze zonnepanelen installeren bij mij thuis, ik heb een voorschot (1/3) al betaald voor dat ze installeren.

Nu moet ik volledig bedrag betalen ik als het wil laten keuren en de zonnepanelen wil laten functioneren…

Nog iemand zulke ervaring mee gehad?
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer

Zeker niet volledig betalen, zeg dat je 33% achter houdt tot de installatie volledig gekeurd is.
Net evenveel als het voorschot.

Ook pas dit deel betalen nadat alles functioneert (installatie kan werken zonde keuring)
..
Ik vind 1/3 voorschot voor iets dat niet op maat gemaakt wordt ook niet normaal.


Ik begrijp die mensen wel dat ze soms met wanbetaling te maken hebben.
Maar dat is nog geen reden om volledige betaling te eisen of 33% voorschot.

Welke garantie heb je als klant dat ze wel komen opdagen of dat de installatie wel gekeurd kan worden?


Kijk ook eens naar het contract, wat staat er precies in?
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 805
Lid geworden op: 30 nov 2011, 11:21
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 37 keer
Contacteer:

Hoeveel jaar moet je je huis bijhouden na de subsidie?
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

Je kan denk ik wel verhuizen, batterij en panelen moeten echter 10 jaar aan EAN-nummer gekoppeld blijven. Tenzij je EAN-nummer / meter kan meeverhuizen moeten die bij het huis blijven.
Theoretisch lijkt het dat wanneer iemand zijn panelen en batterij naar zijn nieuw huis wil verhuizen dit met een digitale meter haalbaar zou moeten zijn. De digitale meter heeft vermoedelijk een MAC-adres dat aan EAN kan worden gekoppeld, zoals kaart van de sim en gsm-nummer.
Of ze in de praktijk zoiets toelaten lijkt me eerder onwaarschijnlijk.
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 805
Lid geworden op: 30 nov 2011, 11:21
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 37 keer
Contacteer:

Wat bij verkoop van een huis en die mensen de panelen na tijd wegdoen. ( Ge weet nooit waarom, maar kan wel)

Huis wordt binnen de 5-20 maanden verkocht. Maar ik zou eventueel nu nog wel panelen plaatsen.
Thomas911
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 feb 2013, 21:25

Terug ontopic: daarnet met Fluvius gebeld.
Ze hadden eenzijdig een afspraak gemaakt om een van de komende dagen de installatie van de digitale meters te komen doen. Ik viel uit de lucht. Nooit iets van gezien of gehoord

Mevrouw ging het laten nakijken en ze gingen contact opnemen voor een nieuwe datum in te plannen.
Ook uitgeklaard dat een digitale meter geen voorwaarde is voor de premie aan te vragen. Je kan de plaatsing zelf initiëren (kosten voorschieten & worden achteraf terugbetaald naar’t schijnt) maar bij aanvraag van de premie kom je automatisch op de lijst voor installatie. De premies worden wel pas uitbetaald na installatie.

Het kan dus geen kwaad om zelf eens proactief te informeren achter de planning.

Over de uiterste plaatsingsdatum van de meters bleef het vaag, hoewel het zo snel mogelijk moest gebeuren om zeker te zijn van de uitbetaling.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Nu lijkt dat allemaal onschuldig, maar eens Q4 ingezet is, wordt het wel spannender.
Je moet uw premie nl. tijdig aanvragen.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

heist_175 schreef:Je moet uw premie nl. tijdig aanvragen.
tenzij ze het anders gaan interpreteren valt dat nog wel mee denk ik:

-> Het premiebedrag wordt jaarlijks op 1 januari aangepast. De datum van indienstname van de zonnepaneel installatie bepaalt het premiebedrag en de premievoorwaarden.

je moet wel zorgen dat ze binnen de 30 dagen na keuring en binnen de 3 maand na indienstname bij de netbeheerder zijn aangemeld,
dat alles vermeld is op je facturen, en dat je dus een digitale meter hebt.
maar er staat niet onmiddelijk ergens iets van "premie binnen x tijd aan te vragen" voor zover ik kan vinden
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Hier vandaag bevestiging gehad voor uitbetaling van de retro-actieve premie.
9 weken geduurd.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Hier 2 weken geleden de bevestiging maar het geld is nog niet op de rekening ...
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

14/06 aanvraag ingediend.
28/09 digitale meter geinstalleerd.
25/10 uitbetaling premie panelen.

De premie voor de batterij werd vorige week bevestigd, uitbetaling zou een tweetal maanden duren.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”