Wiki

Forum voor ondersteuning van ideeën en brainstorms.
Plaats reactie
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Zoals gisteren door verschillende mensen ook op discord werd gemeld: een wiki

Ik weet dat dit al lang op het verlanglijstje staat, maar het zou leuk zijn als het er eens van kwam, vooral omdat er in de vele posts op userbase een schat aan informatie staat, die niet altijd goed is terug te vinden als je niet weet op wat juist te zoeken.
CyberThijs
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 49
Lid geworden op: 18 jan 2011, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 10 keer

De meest waarschijnlijke software upgrade voor dit forum is een migratie van phpBB naar Discourse. Deze laatste is de meest populaire Open Source forum platform, en heeft een gedocumenteerd upgrade-pad. Het beschikt ook over een feature genaamd Wiki posts die dit idee keurig invult.

Dat gezegd zijnde: een Wiki is enkel maar interessant als er genoeg volk de posts onderhoudt. Ik zou dus terughoudend zijn over het aantal Wiki-posts die je aanmaakt. Liever 5 goed onderhouden Wiki-posts, dan 25 gedateerde.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Ik ben ook helemaal te vinden van het concept van een wiki voor deze site, al denk ik dat een full-fledged mediawiki veel te ver gaat. Het mooiste is inderdaad als dit geïntegreerd is in het forum.

Discourse ken ik niet, maar 't is zo te zien eigenlijk commerciële software waar ze de core open source aanbieden. Da's natuurlijk wat anders dan phpBB dat echt open source is. Ik weet ook niet of phpBB 3.3.4 (meest recente versie) slecht is. Er wordt nogal snel geroepen van dat we naar iets anders moeten kijken, maar is dat wel nodig? Onze bezoekers zijn phpBB "gewoon" en het wordt nog actief onderhouden en bijgewerkt.

Mocht ik nu zelf een Wiki-systeem moeten uitdenken op basis van phpBB zou het zo werken:
  • Je kan naar een pagina of keyword van de wiki in het forum linken door [[keyword]] te gebruiken bijvoorbeeld.
  • Iedereen kan een post 'promoveren' tot wiki-artikel: je creëert een kopie van een post dat je kan bewerken. Het artikel blijft een link behouden naar de plek waar het vandaan kwam
  • Versioning etc
  • Wiki-edit/create-rechten komt pas na bepaalde voorwaarden (x aantal posts, account-leeftijd, ...?)
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Flarum is ook een zeer goede forum software en volledig gebaseerd op tags wat de zoekfunctie veel sneller maakt. Of je daar ook een wiki style addon voor hebt, geen idee.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Altijd al voorstander geweest.
Met enkele caveats:

1) geen public write/edit access, maar gewoon een team ub'ers (of dat een select team wordt, of ongeveer iedereen met een optionele minimum account age en post count, houd ik nog in het midden)

2) de wiki moet vooral de voorraad goed verborgen informatie die nu op het forum staat vindbaar maken.
Neem nu (mijn klassiek vb) krisken's post over de 112 bellen vanop gsm, en of dat kan zonder simkaart (ja volgens de gsm standaard, nee in Belgie vanuit operationele keuze).
Als je niet weet dat die post bestaat (en ergens op pagina X van een thread staat), dan ga je er zelfs niet aan denken om die te zoeken.
Dat soort info moet dus naar boven komen.

Alsook het updaten van info, want nu blijft verouderde info op het forum staan in posts (niks op tegen), maar je weet adhv de post niet of de info nogfeldig is, of verouderd en of er al verbeterde info gepost is of nog niet, and if so of die in dezelfde thread staat of niet.
Als je de tig posts over modem onlies en hoe ze te verkrijgen leest, ga je mss niet weten dat TN ze niet meer geeft tegenwoordig.
Of dat de nadelen ervan al enkele jaren inhouden dat je geen DLNA kan doen, en geen tvbox installen (want die bestonden mss nog niet op het moment van de post).
Of info over voip providers dat mss totaal verouderd is consolideren en updaten als er nieuwe info uitkomt op dit forum.

En dat idd allemaal met bronvermelding naar forumposts toe.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

ITnetadmin schreef: En dat idd allemaal met bronvermelding naar forumposts toe.
En idealiter een eenvoudig systeem om die forumposts toe te voegen aan wiki posts zonder zelf te moeten als copy-pasten en zo. Zo een knop met "insert post in wiki" - "choose wxiki title" - "edit content" - done.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

En als er iets in een forumdraad die als bron voor de wiki-pagina gebruikt is wijzigt, automatisch een notificatie sturen naar de beheerder van die wiki-pagina zodat er gecontroleerd kan worden of de informatie (substantieel) gewijzigd is. Je kan niet verwachten dat de beheerder om de zoveel tijd alle gekoppelde forumdraden gaat aflopen om te zien of daar iets veranderd is...
Computer(k)nul
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Goztow schreef:En idealiter een eenvoudig systeem om die forumposts toe te voegen aan wiki posts zonder zelf te moeten als copy-pasten en zo. Zo een knop met "insert post in wiki" - "choose wxiki title" - "edit content" - done.
Nee, dat gaat dus wss niet.
Want je moet de info interlinken (op andere pagina's over pakweg TN links en referenties bijvoegen), als het nieuwe info is over een bestaand onderwerp (bv de modem only wordt niet meer gegeven, het is een nieuwe orange box die bridging doet), etc... moet je die info manueel gaan editen in het reeds bestaande artikel, en de source bijvoegen.
Plaats reactie

Terug naar “Userbase 4.0”