De toekomst van Userbase, Userbase 4.0

Forum voor ondersteuning van ideeën en brainstorms.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Zoals onze vaste bezoekers wel gemerkt hebben, hebben we een dikke maand geleden en voorbije week flink wat outage gehad. De reden daarvan is grotendeels de ondertussen verourderde hardware, maar ook qua software heeft Userbase de voorbije jaren weinig vernieuwing gekend.

In het algemeen was dat weining nodig: if it ain't broken, don't fix it en ook de bezoekersaantallen bleven min of meer gelijk. Het voorbije jaar heeft de site echter terug meer aantrek gehad, wellicht ingegeven door het vele thuiswerken en gebrek aan fysiek sociaal contact 'dankzij' Corona.

Aangezien een opfrissing, vernieuwing van ongeveer alles zich dus opdringt (de site: software, besturinggsysteem, middleware, hardware, ...), maar ook mensen, competenties en ideeën lanceren we dit nieuwe (tijdelijke) subforum om wat overzicht te houden zonder dat we alles in 1 groot monstertopic proberen bij te houden.

Ik start alvast enkele topics met wat ideeën die vroeger al eens geopperd werden, op ons Discord-channel gemeld werden en dan kunnen we zien hoe dit uitgewerkt kan worden: vinden van mensen die dat idee willen ondersteunen, technische implementaties, ...
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Goed om ideeën bij de gebruikers te bevragen, maar de belangrijkste stappen lijken mij nu door de crew te moeten gebeuren:

- Willen we als sponsor nog altijd bij Edpnet (ik zou vermoeden van wel, gezien zij ons al die jaren al steunen), zo ja, hoe vernieuwen we de hardware (Edpnet, Sasuke heeft ook al aangeboden, ik dacht iemand anders ook nog).
- Hoeveel nieuwe mensen willen we aantrekken (hoeveel sysadmins, mods?(nodig?), bestuur voor visie, ...)
- In welke tijdspanne verwachten we gewoon de upgrades (hardware/sofware) al te doen?

-> Alle nieuwe ideeën zitten mijns inziens na deze drie puntjes.
Persoonlijk zou ik dus pas willen nadenken over nieuwe ideeën als bovenstaande gerealiseerd is, want anders is het toch weer voor niks.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Mee eens met bovenstaande en ik ben er inderdaad van overtuigd dat het "hosting"-aspect an sich geen probleem gaat vormen gezien de reacties links en rechts om te willen meehelpen. Nu, ik denk dat EDPnet altijd al een hele goede match voor ons geweest is en het enige dat in hun nadeel speelt is dat hosting (op de manier dat wij afnemen) niet meteen hun core-business is waardoor manuele interventies wat stroever verlopen.

Maar hoe die hosting er uit moet zien hangt een beetje samen met wat we nog willen. Inrichten op de groei zeg maar. Want eerlijk: deze site kan wellicht met zowel de content als het aantal bezoekers tegenwoordig op ergens professionele shared hosting draaien en dan valt alle ellende van het beheer van de hardware en middleware-laag weg.

Want hoe hoort een moderne site tegenwoordig gehost te worden? In docker containers? Nosql-like databases? Applicatie-firewalls en dynamische loadbalancers? Firewalls met content inspection? Ik ken zelf enkel een basis Linux om rechtstreeks LAMP werkende te krijgen. Dat werkt, maar is dat tegenwoordig nog acceptabel qua security enz? Ik weet het niet.
Vandaar deze open oproep met individuele topics om "the hive mind" te raadplegen en dan zien wie wat kan inrichten.
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 751
Lid geworden op: 28 sep 2003, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 30 keer

Het zou al goed zijn als de huidige configuratie in een nieuw jasje wordt gestoken (nieuwe hardware, vps,...). En liefst zo snel mogelijk als dit kan aangezien dat beestje al oud is. Dus iemand zoeken met veel extra tijd die zich kan bezig houden om dit allemaal eens uit te vissen en uit te voeren.
Daarnaast kan er voor extra crew gekeken worden indien dit een noodzaak is.

Dan pas kunnen we eens kijken wat we extra kunnen doen om de site aantrekkelijker te maken, te updaten,....
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

meon schreef: Maar hoe die hosting er uit moet zien hangt een beetje samen met wat we nog willen.
We = huidig bestuur en nieuwe mensen (en ideeën van de community)?
Moet je dan niet eerst het nieuwe team/bestuur hebben, om hieraan uit te geraken wat je nog allemaal wil doen (of waar je voor open staat)?

Zoals Pengu zegt: eerst asap alles ('nieuwe' server/vm/... en phpbb) updaten (hiervoor volstaat een nieuwe admin wel, aangezien Sub (begrijpelijk) geen tijd heeft.

Dan nieuwe mensen om te zien wat de toekomst nog kan brengen en dan die toekomst uitwerken.

Anders heb je vanalles uitgewerkt, wat je daarna moet (deels) 'overdragen' naar nieuwe mensen die het misschien iets anders zien.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

- Hoeveel nieuwe mensen willen we aantrekken (hoeveel sysadmins, mods?(nodig?), bestuur voor visie, ...)
Uit mijn toch wel jarenlange ervaring in de UB crew heb je eerst en vooral een vernieuwde ploeg met een actieve nieuwe "CEO" of voorzitter nodig, iemand die het nieuwe team gaat aansturen en de werkzaamheden gaat organiseren en knopen kan doorhakken. In het verleden is er altijd een mentaliteit geweest van "het is maar een vrijetijdsproject dus het komt niet op een paar dagen". Die dagen werden weken, die weken werden maanden, enzovoort. De personen die werk verrichten geraakten geblokkeerd door de personen die die niet konden doen wegens tijdgebrek maar wel de personen waren die zich hadden geëngageerd om het te doen. Er was niemand om die personen te vragen om hun deel te doen, of dat deel aan iemand anders toe te kennen. En dus werd het enthousiasme opeens een stuk minder en verlieten mensen de crew.

En pas op: ik heb er alle begrip voor want dit is inderdaad een vrijetijdsproject maar als je echt naar userbase 4.0 wil overgaan dan moet je dit project voor de komende 3 maanden of zo gaan runnen als je een professioneel project runt. Dat betekent:
- je maakt een realistisch actieplan met meerdere tussendoelen. Dit kan eventueel met een nieuwe ploeg gemaakt worden, indien de oude ploeg er niet in slaagt. Deze nieuwe pleog engageert zich om op lange termijn zich geregeld in te zetten voor UB
- je doet het actieplan valideren door de community gewoon om te zien of je niks vergeten bent
- je checkt welke competentie je ervoor nodig hebt om het actieplan uit te voeren en je trekt eventueel tijdelijke mensen aan met die competenties als ze ontbreken in de huidige ploeg
- je stelt een projectleider aan
- je stelt een realistische termijn op om de verschillende acties te realiseren, ieder engageert zich om die termijnen zo goed als mogelijk te respecteren
- de projectleider is time keeper en zorgt ervoor dat alles gecoördineerd gebeurt. Hij zet geen ongezonde druk, maar hij let erop dat alles wel wat vooruit gaat zodat de motivatie blijft

Ik ben het dus eens met Nob: de uitdaging ligt vooral bij de mensen. Dat neemt niet weg dat simultaan al wat technische ideeën kunnen geopperd worden.

Als userbase 4.0 een serieus project wordt met mensen die er echt voor willen gaan, dan wil ik eventueel ook wel kijken of ik er wat tijd voor kan vrijmaken. Maar dan zullen de nodige randvoorwaarden moeten voldaan zijn.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Goztow schreef:Uit mijn toch wel jarenlange ervaring in de UB crew heb je eerst en vooral een vernieuwde ploeg met een actieve nieuwe "CEO" of voorzitter nodig, iemand die het nieuwe team gaat aansturen en de werkzaamheden gaat organiseren en knopen kan doorhakken.
Inderdaad. Vooral die knopen doorhakken is nen belangrijke, dat eeuwige twijfelen zorgt ervoor dat alles erg vertraagt en er uiteindelijk niks wordt opgeleverd.

Zie nu ook bij de infrastructuur, zoveel ideeën als er mensen zijn, maar iemand zal wel de knoop moeten doorhakken.
Goztow schreef:Als userbase 4.0 een serieus project wordt met mensen die er echt voor willen gaan, dan wil ik eventueel ook wel kijken of ik er wat tijd voor kan vrijmaken. Maar dan zullen de nodige randvoorwaarden moeten voldaan zijn.
Idem, mijn part trek ik het zelfs terug een tijdje.
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 751
Lid geworden op: 28 sep 2003, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 30 keer

Eerst en vooral heb je een admin nodig met tijd. En een admin die gesteund wordt door de huidige crew. Zijn werk? De huidige configuratie updaten/upgraden en veilig stellen. Ondertussen kan er een nieuwe (of extra) crew samen gesteld worden die kijkt wat de mogelijkheden zijn naar de toekomst.
Maar nu topics openen over hoe we nieuwsberichten, wikis en wat nog allemaal gaan organiseren is pas een volgende fase. Een fase nadat er een bijgewerkte/nieuwe crew is.

Dus aub stop met het plaatsen van ideeën maar laat ons knopen doorhakken en oplossingen zoeken voor doel 1. Namelijk die admin zoeken.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 962
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 72 keer

T is gemakkelijker om de nieuwe DPG of Telenet te worden dan deze space te redden.

Elk zelfrespecterend platform heeft trouwens zijn eigenste cryptomunt. Ge gaat maar beter dansend ten onder. :-D
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ik ben alvast bereid om wat mee te crewen, indien nodig en gewenst.
Ik kom vanuit mijn sector naar mijn goesting zoiezo te weinig in aanraking met wans, datacenters, en hosting allerhande.
Dus om de skills wat up to date te houden is dit alvast een leuk projectje.
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Zoals hierboven al aangehaald en ik in de private sectie zei, laat ons niet dezelfde fouten blijven maken. Het is goed om (wilde) ideeën en plannen te hebben, maar je bent er niets mee zonder de juiste mensen (met goesting, kennis en engagement) om ze te implementeren en supporteren. De 'vacature' die ik uitgewerkt heb voor een 4-tal crewleden met allerlei specialiteiten is dan ook volgens mij broodnodig. Ik zeg niet dat Meon weg moet ofzo, nee, maar wel dat er nieuwe expertise nodig is en drive. De crew aanvullen dus.
Daarom moet de focus volgens mij bij vers bloed liggen om de (VZW) crew te versterken. Samen met die crew kan je dan (ook op basis van hun kennis en mening) de rest uitwerken zodat ze betrokken partij zijn in het geheel, want zo krijg je mensen die zich lange termijn willen en zullen engageren. Het is dan ook iets van hun.
M.a.w. eerst crew, dan hardware platform en os, dan forum en zijn basisfunctionaliteiten en dan pas alle leuke extra's (waar eventueel al een beetje rekening mee werd gehouden in voorgaande beslissingen, bv. wiki support etc.).

We moeten daar dringend werk van maken. Het is maar een kwestie van tijd tot UB eens gehackt wordt en heel de UB-DB online staat. Dat wil ik niet meemaken!
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

**
Laatst gewijzigd door Tim.Bracquez op 04 sep 2021, 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Wil gerust ook mee crew-en, weliswaar binnen wat mogelijk is (fulltime job, andere verplichtingen, ..)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
guido4096
Plus Member
Plus Member
Berichten: 144
Lid geworden op: 03 sep 2017, 11:13
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 23 keer

NuKeM schreef:De 'vacature' die ik uitgewerkt heb voor een 4-tal crewleden met allerlei specialiteiten is dan ook volgens mij broodnodig.
Staan deze "vacatures" al ergens open? Ben geïnteresseerd om mee te werken.

Wat zijn de inkomsten van userbase? Wat ik tot nu toe gelezen heb:
  • Vrijwilligers die kostenloos hun bijdrage leveren
  • Sponsering door EDPNet in de vorm van rack space, stroom en internet verbinding
  • Hardware die door leden als gift wordt ingebracht
Zijn er meer inkomsten? En dan natuurlijk ook de vragen:
  • Worden alle huidige uitgaven hier mee gedekt?
  • Zijn er mogelijkheden om meer inkomsten te genereren?
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

NuKeM schreef: Ik zeg niet dat Meon weg moet ofzo, nee, maar wel dat er nieuwe expertise nodig is en drive. De crew aanvullen dus.
Op zich moet dat voor mij ook niet, maar het jarenlange aanmodderen (op zich nog begrijpelijk, wegens weinig tijd enzo), het compleet verouderd zijn van het systeem....
Als je voorzitter bent, dan is het volgens mij je plicht om continuïteit te waarborgen. Door zelf actie te ondernemen/door hulp in te roepen/... geen van die dingen heb ik zien gebeuren.

Als er dan op de lange duur mensen zich spontaan willen aanbieden om hulp te geven en daar dan ook nog niks mee doen... (zelfs niet reageren) dat is toch voorzitter onwaardig.

Enfin, nu de druk echt wel hoog werd, is er eindelijk schot in de zaak. Hopelijk geraken we nu wat vooruit en laat meon het niet koud worden.
Want een versie 4.0 voor 90% klaar hebben, maar dan niks releasen omdat die laatste 10% er maar niet komt, dan kan je wel zeggen dat je hard gewerkt hebt, maar wel met 0 resultaat als het niet oplevert (zoals in het verleden al een paar keer is gebeurd).
Enfin, ik wacht dus af omdat er nu wat beweegt, maar ik vind wel dat de voorzitter boter op zijn hoofd heeft.

Nieuwe expertise en drive en de crew aanvullen, dat is 100% zeker al nodig!
guido4096 schreef:Zijn er meer inkomsten? En dan natuurlijk ook de vragen:

Worden alle huidige uitgaven hier mee gedekt?
Zijn er mogelijkheden om meer inkomsten te genereren?
Om userbase draaiend te houden zijn er volgens mij niet echt inkomsten nodig, we kunnen alles gewoon gesponsord krijgen. En 't is nu niet dat dat de bedragen zijn ook.

Maar aub, het principe vanin het begin was: geen reclame (ok voor Edpnet hebben we een uitzondering gemaakt), dus laat het aub uit, ik ben die reclame zo kotsbeu als wat. (waarmee ik niet wil gezegd hebben guido4096 dat je doelde op reclame, maar ik wil het hier maar duidelijk maken voor iedereen).
Geen reclame/privacy/... toch allemaal zaken die belangrijk waren van in de beginne. Hopelijk blijft dat dus ook zo.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Het zou goed zijn als we een idee kunnen krijgen van de next steps. Hoe gaat het verder nu er wat input is geweest van de community? Wanneer mogen we nieuws verwachten?
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
phildww
Pro Member
Pro Member
Berichten: 370
Lid geworden op: 05 aug 2009, 21:57
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 38 keer

'Aanmodderen'
'onwaardig'
'boter op het hoofd'
'druk erg hoog'

nou nou... zware termen voor vrijwilligers, en elk die meedraait in een of andere vereniging weet ook dat het altijd dezelfden zijn die 't werk doen.

Geen grote poster zijnde lees ik hier wel veel, en heb geen probleem met soms eens een outage... Wetende dat dit op vrijwilligers draait zonder groot budget.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Idem, ik denk net hetzelfde.

Dit forum kost ons, als bezoekers geen cent.
Zowat iedereen heeft hier al goede hulp gekregen en geld bespaard door tips te volgen.
Ik bespaar bijvoorbeeld maandelijks geld door naar edpnet over te stappen en tv buiten te zwieren. Een stap die ik waarschijnlijk anders niet had gezet.

Dat er af en toe eens een downtime is, dat is niet leuk, maar nu ook niet echt levensbedreigend. :roll:
jphermans
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 834
Lid geworden op: 31 aug 2009, 15:28
Locatie: Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 116 keer
Bedankt: 102 keer

Hier ben ik het volkomen mee eens.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Internet via EDPNET & Telenet Fiber 300
TV via Plex plugin xteve IPTV & Kodi
IPTV via different providers.
Telefonie via Edpnet(incoming) en Easycall (outgoing)
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1204
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

De laatste keer dat er complete downtime was had ik schrik dat het forum door de admin gewoon werd genuket zonder aankondiging, wegens frustraties of hopeloosheid.

Door de vrijwilligersbasis is dat een realistisch scenario, ik heb het elders al eens zien gebeuren.

Het lastige is dat ik géén idee had welke alternatieve communicatiekanalen bestaan om de community van userbase te kunnen bereiken of volgen. Bestaat er iets als een IRC-kanaal op een of andere server waarop de userbase community soms samenkomt? Misschien een userbase twitter-account die meldt dat er een (hopelijk tijdelijke) downtime is?
jphermans
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 834
Lid geworden op: 31 aug 2009, 15:28
Locatie: Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 116 keer
Bedankt: 102 keer

Er is toch een discord kanaal waar dit kan gemeld worden.

https://discord.gg/CvPyBBWs

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Internet via EDPNET & Telenet Fiber 300
TV via Plex plugin xteve IPTV & Kodi
IPTV via different providers.
Telefonie via Edpnet(incoming) en Easycall (outgoing)
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Een twitter-account lijkt me toch meer aangewezen. Het kan in beide richtingen gebruikt worden, om zaken te melden aan de beheerders en om problemen te melden als UB down is bvb.

Werken met vrijwilligers is mooi maar ik weet uit ervaring dat het niet altijd optimaal is. Als teveel vrijwilligers op dezelfde moment onbeschikbaar zijn kom je in de problemen en laat problemen nu vaak net op die momenten opduiken.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

We hebben een twitter, iirc is daar recent nog een pwd reset op uitgevoerd.

Voor de rest is de noodcommunicatie idd via discord momenteek.
Maar dat is een zeer basic discord, want we willen denk ik met z'n allen vermjden dat discord de place to be wordt, er het forum daaraan doodbloedt.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Het hebben en het gebruiken is nog een verschil. Ik ben toen gaan kijken op Twitter maar niets gevonden over de problemen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 962
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 72 keer

:eek:

Gebruik toch gewoon discord zoals iedereen
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Een van de meest prangende issues behalve de hardware is ook de software-laag en daar heb ik redelijk goed nieuws in die zin dat ik eigenlijk in test alles geüpgrade krijg tot de meest actuele versies van alle componenten. Daar komt ook een moderne, nieuwe layout mee (dat nog wat tweaking nodig heeft weliswaar), maar 't is nog altijd herkenbaar de functionaliteit van het huidige forum.
Ik heb gisteren op Discord een paar screenshots geteased, voor wie benieuwd is ;-).

Dat dit redelijk pijnloos lukt is goed nieuws qua security en supportability natuurlijk!
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Dat is bijzonder goed nieuws, Meon!
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Goed nieuws inderdaad en geeft ons toch een beetje meer zekerheid m.b.t. security op die laag. Maar, dit neemt de nood aan extra ondersteuning binnen de crew natuurlijk niet weg.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Ja, en een toekomstvisie op het up to date houden :).
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

9livesuni schreef:Gebruik toch gewoon discord zoals iedereen
Hij heeft wel een punt.
Discord is handig als je hem al kent.
Maar een bericht op twitter kan iedereen met google vinden, ook al wisten ze niet dat ub een twitter had.
Twitter is findable, een discord server niet.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Ik had de vraag "UB down?" gepost op Twitter @userbase en @meon bij het begin van de outage maar geen reactie gezien.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

phildww schreef:nou nou... zware termen voor vrijwilligers, en elk die meedraait in een of andere vereniging weet ook dat het altijd dezelfden zijn die 't werk doen.
Correctie: voor één vrijwilliger (de voorzitter), ik heb niets gezegd over de andere vrijwilligers.
Het is in mijn ogen de plicht van de voorzitter om continuïteit te waarborgen. Waarmee ik niet wil gezegd hebben dat hij alles zelf moet doen. Neen, juist integendeel. Een voorzitter denkt uit en geeft mee visie en stuurt aan, dat hij daarnaast ook nog zijn handen wil vuil maken is mooi meegenomen.
Maar dus het schuin gedrukte deel gebeurt zo goed als niet de laatse jaren.

En daarom dus de zware termen, ook al is het een vrijwilliger. If you're not up to the task (wegens tijdsgebrek of whatever), dan zoek je iemand anders, of (probeer je op zijn minst) laat je je beter omringen.
cadsite schreef:Dit forum kost ons, als bezoekers geen cent.
Zowat iedereen heeft hier al goede hulp gekregen en geld bespaard door tips te volgen.
Jij hebt het over de bezoekers van userbase (en natuurlijk ook de mods/bestuur), het zijn vooral de bezoekers die de community vormen en anderen helpen, moest enkel het bestuur/mods dit doen, dan is dit niet houdbaar.

Zo'n community hebben we ook achter de schermen nodig. Vroeger hadden we dit ook, maar de laatste jaren (> 5 jaar) is dit serieus beperkt. Userbase draaiende houden door 1 à 2 mensen (bestuur) is niet gezond en zeker ook niet wenselijk (wat als er hen iets overkomt, wat als ze ineens besluiten om ermee op te houden?)

Net daarom ook dat er een VZW is opgericht (ook omwille van verantwoordelijkheid), om ervoor te zorgen dat er een officieel bestuur is, dat het geen éénmansgebeuren is, dat er continuïteit kan gewaarborgd worden.
Maar zelfs de VZW wordt compleet niet meer onderhouden de laatste jaren (boekhouding wordt niet meer neergelegd, mensen die opgestapt zijn uit het bestuur worden niet gepubliceerd in het staatsblad,..)
Gezond is zo'n situatie toch niet.
JamesEarlGray schreef:De laatste keer dat er complete downtime was had ik schrik dat het forum door de admin gewoon werd genuket zonder aankondiging, wegens frustraties of hopeloosheid.
Door de vrijwilligersbasis is dat een realistisch scenario, ik heb het elders al eens zien gebeuren.
Dat kan dus inderdaad zomaar gebeuren als er iemand cavalier seule wil spelen.
Daarom, terug een deftig bestuur, mensen die samen besturen! En niet 1 (of 2?) persoon!
Dizzy schreef:Het hebben en het gebruiken is nog een verschil. Ik ben toen gaan kijken op Twitter maar niets gevonden over de problemen.
Voila, exactly my point. Alles zit bijna bij 1 persoon. Geen goede situatie!
meon schreef: Dat dit redelijk pijnloos lukt is goed nieuws qua security en supportability natuurlijk!
Hoewel dit op zich heugelijk nieuws is, neemt dit onderstaande (quotes) niet weg.
Is er ook nog iemand anders die weet hoe het allemaal werkt?
Ik heb in het verleden nog van die beta's gezien, hopelijk geraken ze deze keer wel gereleased.
Maar hier ere wie ere toekomt: dit is al :thumbs:
NuKeM schreef:Goed nieuws inderdaad en geeft ons toch een beetje meer zekerheid m.b.t. security op die laag. Maar, dit neemt de nood aan extra ondersteuning binnen de crew natuurlijk niet weg.
Goztow schreef:Ja, en een toekomstvisie op het up to date houden :).
Exact dit.
Gebruikersavatar
Converted
Pro Member
Pro Member
Berichten: 313
Lid geworden op: 11 aug 2006, 16:08
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 13 keer

meon schreef:Een van de meest prangende issues behalve de hardware is ook de software-laag en daar heb ik redelijk goed nieuws in die zin dat ik eigenlijk in test alles geüpgrade krijg tot de meest actuele versies van alle componenten. Daar komt ook een moderne, nieuwe layout mee (dat nog wat tweaking nodig heeft weliswaar), maar 't is nog altijd herkenbaar de functionaliteit van het huidige forum.
Ik heb gisteren op Discord een paar screenshots geteased, voor wie benieuwd is ;-).

Dat dit redelijk pijnloos lukt is goed nieuws qua security en supportability natuurlijk!

Jij ging toch polsen bij Joachim van EDPnet naar evt server upgrades? Heb jij al feedback hiervan ontvangen?
"ONEup -> 1000/40"
rtl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 791
Lid geworden op: 22 mar 2004, 15:29
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 31 keer

meon schreef: Maar hoe die hosting er uit moet zien hangt een beetje samen met wat we nog willen. Inrichten op de groei zeg maar. Want eerlijk: deze site kan wellicht met zowel de content als het aantal bezoekers tegenwoordig op ergens professionele shared hosting draaien en dan valt alle ellende van het beheer van de hardware en middleware-laag weg.
Ik zou toch ook deze weg opgaan moest ik in jullie schoenen staan tbh. Ik schrok redelijk hard toen ik vernam dat jullie zelf nog de hardware beheren voor deze site. Indien je nog geen stats hebt van bandbreedte verbruik etc, zou ik daar mss eerst mee beginnen om dan de juiste keuze van hosting te maken.
Want hoeveel kost een schijf tegenwoordig, en hoeveel maanden hosting heb je voor die prijs? Misschien zelfs een jaar?
Laat staan dat jullie gesponsord worden. Misschien kan extra sponsoring zelfs in de offerte van het hosting bedrijf verwerkt worden (vernoeming op de website etc).

Zelfs al kost het misschien iets meer, dat weegt (imo) toch totaal niet op tegen al de moeite die je er vrijwillig na je job nog moet insteken?

Anyway, my 2 c
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Nob stelt het een beetje scherp maar legt inderdaad de vinger p een uitdaging voor de toekomst om de crew te versterken en herorganiseren in het bijzonder op het niveau van het decision making proces. Het voorzitterschap zou meer een erefunctie kunnen worden, waarbij belangrijke beslissingen collegiaal worden genomen zonder dat een iemand daar bottleneck kan in worden.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Plaats reactie

Terug naar “Userbase 4.0”