laptop verplicht aan te kopen via de school voor 1ste middelbaar

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

DarkV schreef:Ik zie hier toch enorme verschillen... van 760 euro voor de aankoop van een laptop tot 40 euro per jaar :eek:
Geen idee wat de verschillen in specs zijn maar de vraag is alvast waarom er dergelijke verschillen zijn... zou niet iedereen voor de 40 euro gaan ?
- Lager school vs secundair
- Scholen mogen zelf kiezen wat ze doen: de middelen zijn voor IT, maar hoe ze dat besteden kiezen ze zelf. Secundaire scholen hebben geen maximumfactuur, lagere scholen wel.
gumibear schreef:Het feit dat de school een aankoop van zo'n dure laptop verplicht doet een vorm van gentrificatie vermoeden om leerlingen met een zwakke socio-economische achtergrond te kunnen weren uit de school.
In het secundair is dat zeker de bedoeling.
Zoek eens uit wie er tegen een maximumfactuur is in het secundair onderwijs (per richting, niet flat).
Zoek eens uit wie er nu met dit plan komt van "Digisprong". Telkens niet bepaald zij die de minder kapitaalkrachtigen vertegenwoordigen.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ik denk dat het secundair, zoals in de reportage gezegd, een deel van dat geld wil repurposen om hun slechte netwerken eindelijk van broodnodig onderhud te voorzien.
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

Op de school van mijn vriendin hebben ze de laatste jaren enorm in het netwerk geïnvesteerd.
De budgetten die ze nu hebben gekregen gaan dus voor 100% naar de laptops.
Kan me ergens wel inbeelden dat op scholen waar het netwerk nog niet up-to-date is ze een deel van de nu verkregen budgetten ook voor het netwerk moeten gebruiken. En vrees dat er zo redelijk wat scholen zijn.

Op de school hier hadden ze een jaar of 6 terug al 30k in het netwerk geïnvesteerd en werden door een niet nader genoemd IT-bedrijf goed in het zak gezet. Dat bedrijf vond het een goed idee om overal 100 Mbit switchen te plaatsen, vermoedelijk hadden ze nog wat stock waar ze vanaf moesten. De toenmalige IT-beheerder was hoofdzakelijk leerkracht en wanneer deed het IT-gedeelte wanneer mogelijk.
Ondertussen is alles daarvan buitengekieperd en vervangen door Unifi.

Tijdens het plaatsen van dit bericht heeft ITnetadmin iets gelijkwaardig neergepoot.
Veel netwerken van scholen zijn ondermaats, hier zaten ze 6 jaar terug op een 40Mbit lijn. :lol:
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

heist_175 schreef:- Scholen mogen zelf kiezen wat ze doen: de middelen zijn voor IT, maar hoe ze dat besteden kiezen ze zelf.
Is dat effectief zo... ik dacht dat de bedragen specifiek voor de laptops waren. Wat mij betreft is het absurd dat scholen dit bedrag "voor laptops" nu volledig gaan gebruiken voor hun IT... en dan de ouders volledig laten opdraaien voor de laptops... dat kan toch nooit de bedoeling zijn ?
dragonflo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 734
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 22 keer

Ze moeten eigenlijk ICT toestellen aankopen en de facturen voorleggen om het de subsidies te krijgen, maar niets houdt scholen tegen om de kost te recuperen bij de ouders en vervolgens het geld voor iets anders te gebruiken. Er is ook enkel maar geld voorzien voor het 1, 3 en 5 en 7 jaar en dan ook maar 510 euro per leerling.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Vandaar dus die verplichting om de laptop "via de school" te kopen.
Anders kunnen ze die facturen niet voorleggen naar bovenhand toe :-)

Ik zou zoiezo zeker de factuur vragen, btw.
Stel je voor dat ze zelf ook een marge vragen ;-)

Ivm 100Mbps switchen:
Eerlijk, dat wordt nog gestoken hoor.
Een end-user pc heeft vaak niet meer nodig dan dat.
Zolang de backbone maar Gbps is en in link aggregation kan.

Nu, met een moderne vloot laptops heeft dat geen zin uiteraard, de APs moeten wel Gbit bekabeld worden.

Maar het is en blijft uiteraard niet mooi om ouwe brol op een school met een onwetende ITer af te laden.
Gebeurt helaas wel vaker.
Ken nog zo'n school, die aerohive APs heeft gestoken aan, iirc, minstens 300 euro per AP.
Dat kan veel goedkoper met Unifi of Edimax, maar de leerkracht ITer van dienst (die uiteraard geen echte ITer was) had "noch de uren noch de kennis" om dat allemaal zelf te doen.
Tja, dan word je gerold waar je bijstaat, en het is nu al elke euro twee keer omdraaien.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Onder de noemer: dan kunnen we het goedkoper houden, zullen veel scholen dat wel aannemen hoor...ouder en goedkoper materiaal...
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 774
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 70 keer

En die gaan allemaal draaien op win 11 ????

Diegenen die nu als ouder aankopen binnen 3 j het zal een nieuwe worden voor windows 10 zijn er geen updates meer.
De manier bij uitstek door firma's om van de oude brol af te raken.
Laatst gewijzigd door fendtje op 27 aug 2021, 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
Jos77
Member
Member
Berichten: 68
Lid geworden op: 11 jan 2006, 01:39
Locatie: Vlaams-Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Hier viel het prima mee: 50 euro huur per jaar (max. 3 jaar) te betalen en een nagelnieuwe Dell Latitude 3510 (Core I5, 8GB, SSD 256GB) in ontvangst mogen nemen.

Als de school dan een 500 euro krijgt van de overheid + 3x50 euro huur = 650 euro, exact de retailprijs van de laptop. Met wat volumekorting kunnen ze waarschijnlijk de extra garantie etc dekken, toch?

Ik vind dat een mooie en eerlijke deal.

Scholen die een groot deel of zelfs volledige kost van de laptop doorrekenen aan de ouders "om hun infrastructuur te verbeteren" vind ik niet correct. Daar was die subsidie niet voor bedoeld.
::: Gigabyte GA-P55A-UD3 :: Core i7 860 :: 4x Corsair 2048MB :: Ati HD5850 :: WD500GB :: Antec P150 :: EDPNet VDSL2 20/2 :::
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Die scholen dekken zich in door te zeggen dat zonder fatsoenlijke infrastructuur, die laptops zoiezo niets waard zijn.
demenne
Plus Member
Plus Member
Berichten: 104
Lid geworden op: 21 jan 2011, 19:54
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 9 keer

Hier ook een correcte regeling:
We werken hiervoor samen met Signpost nv en kiezen voor het Lenovo ThinkPad L14-toestel, met 4 jaar uitgebreide service en waarborg.

Je kan de laptop aankopen of huurkopen. Dankzij de steun van de Vlaamse Overheid via het project Digisprong kunnen we de aankoop of huurkoop financieel ondersteunen met €425.

● aankoop: €599 (kostprijs) - €425 (subsidie) = €174
● huurkoop: €666.40 (= 34 maanden x €19.60) - €425 (subsidie) = €241.40
De laptop zou niet mijn eerste keuze zijn, maar ik vind wel dat de school de subsidie goed heeft besteed om een mooi aanbod te presenteren met bijhorende service.
Hoe het dan met de laatste 2 jaar zit weet ik niet.

We krijgen wel maar beperkte specs te zien:
Thinkpad L14 G2 G8
14.0" HD/Non-Touch
AMD R3 PRO 4450U
8 GB RAM
256 GB SSD
Laptophoes Case Logic
4 Jaar "Next Business Day Onsite" Garantie
Geen resolutie of poorten etc..
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Hier is louter sprake dat het niet gratis is, maar niet dat sommige scholen de laptop 100% op de leerling aanrekenen, zoals hierboven vaak het geval (en ook bij ons het geval).
Ik ga toch eens op verschillende plaatsen horen hoe dat juist zit. Ik weet dat op de nieuwe school van mijn dochter dat laptopproject al meerdere jaren bestaat, dus al voor dat die subsidies er waren.
Yera
Starter
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 aug 2021, 11:13
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 1 keer

ITnetadmin schreef:
Yera schreef:
ITnetadmin schreef: En ja, als "de wifi" 1 dome voor 4 klaslokalen is, of erger nog (meegemaakt) een routerke per lokaal dat als wifi dient, dan zijn we nog niet aan de nieuw patatten.
Daar heeft signpost ook al aan gedacht…
Samen met proximus staan ze klaar voor alle schoolnetwerken in te lijven
Zoiets kan je goedkoper zelf doen.
Als ik ooit terug in het onderwijs ga werken als ITer, dan zal als dat soort bucht snel op de vuilhoop liggen.
Gezien je blijkbaar ooit in het onderwijs werkte, snap je dus als geen ander dat IT zaken vaak behandeld worden door hen die er geen kennis van hebben.

Dan komt de marketingmachine van signpost zeer mooi binnen bij de beslissingsmakers, dat het te duur is, zowel in aankoop als support, daar denkt men dan niet aan.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

DarkV schreef:
heist_175 schreef:- Scholen mogen zelf kiezen wat ze doen: de middelen zijn voor IT, maar hoe ze dat besteden kiezen ze zelf.
Is dat effectief zo... ik dacht dat de bedragen specifiek voor de laptops waren. Wat mij betreft is het absurd dat scholen dit bedrag "voor laptops" nu volledig gaan gebruiken voor hun IT... en dan de ouders volledig laten opdraaien voor de laptops... dat kan toch nooit de bedoeling zijn ?
Dat is effectief zo.
Het heet "digisprong" niet "laptopsprong".
Beeld u in dat er geen netwerk is en dat je met laptops komt aanzetten. Dan kan je er niets mee doen.

https://onderwijs.vlaanderen.be/nl/dire ... en-scholen
Afbeelding
dragonflo schreef:Ze moeten eigenlijk ICT toestellen aankopen en de facturen voorleggen om het de subsidies te krijgen, maar niets houdt scholen tegen om de kost te recuperen bij de ouders en vervolgens het geld voor iets anders te gebruiken. Er is ook enkel maar geld voorzien voor het 1, 3 en 5 en 7 jaar en dan ook maar 510 euro per leerling.
De "iets anders" moet dus wel ICT-gerelateerd zijn: infrastructuur bv.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

heist_175 schreef:Dat is effectief zo.
Het heet "digisprong" niet "laptopsprong".
Klopt niet. Als je je eigen link volgt, wordt het al uitgelegd in het eerste item.

Quote:

In mei 2021 kregen scholen middelen voor:

* De versterking van de ICT-infrastructuur binnen de schoolmuren (generieke ICT-impuls voor connectiviteit, wifi, software, security,…)
** Gewoon en buitengewoon kleuter- en lager onderwijs, voltijds secundair onderwijs en hbo5-opleiding Verpleegkunde
** Uitgezonderd: OV 1 en 2 van het buitengewoon secundair onderwijs en het stelsel leren en werken.
* Enkele toestellen voor gedeeld gebruik. Er wordt geen norm voorzien voor het aantal gedeelde toestellen. De school kan dit zelf bepalen vanuit haar pedagogisch-didactische visie.
** In elke klas van het gewoon en buitengewoon kleuteronderwijs
** In het 1ste, 2de, 3de en 4de leerjaar gewoon en buitengewoon lager onderwijs
* Een digitaal toestel voor elke leerling van het 5de en 6de leerjaar gewoon en buitengewoon basisonderwijs
* Een ICT-toestel voor elke leerling:
** 1ste, 3de, 5de en 7de leerjaar voltijds gewoon en buitengewoon secundair onderwijs
*** Uitgezonderd OV 1 en 2 en de leerlingen in het stelsel leren en werken


Onderaan wordt dan ook toegelicht wat de budgetten zijn, en het is dus voor elke bullet afzonderlijk dat ze budget krijgen.

Een van de verdere items zegt dan :

Wat als het perfecte ICT-toestel goedkoper is dan het bedrag per leerling?
Vanaf het moment dat elke leerling een toestel ter beschikking heeft met digisprongmiddelen, kunnen overblijvende digisprongmiddelen geïnvesteerd worden in algemene ICT-infrastructuur.


Het is dus overduidelijk dat de budgetten voor laptops NIET zomaar mogen gebruikt worden om iets anders te financieren.

Volgens wat ik daar dus lees, krijgen de twee scholen waar mijn kinderen naar toe gaan €510 voor elk kind. Nochtans moet ik voor mijn dochter de volle pot betalen voor haar laptop, en voor mijn zoon (6de lj) heb ik ook nog niets gehoord over een toestel vanaf september, al lijkt er ook geen sprake over computergebruik daar.


EDIT:
Een van de items is ook :

Moeten scholen de digitale toestellen al kopen in 2021?
Neen. De middelen dienen via aankoop, leasing of huurkoop aangewend te worden voor de doelstelling waarvoor ze worden toegekend en dit ten laatste in het schooljaar 2022-2023. Scholen krijgen ook de tijd zo om te werken aan een doordacht ICT beleid, het uitvoeren van de nodige netwerk infrastructuurwerken en het opleiden van leerkrachten.


En ik vermoed dus dat de scholen hierboven die de ouders de volle pot laten betalen het ook gaan doen onder het mom van het feit dat de laptops voor 2021-22 nog geen Digisprong toestellen zijn. Dat ligt ook een beetje in lijn met mijn eigen situatie waar de middelbare school waar mijn oudste naar toe gaat, al jaren met een laptopproject werkt. Is wel stom natuurlijk dat we dan net uit de boot vallen en nieuwe leerlingen in 2022 wél een toestel met Digisprong subsidie gaan krijgen. Anderzijds is het ook niet zo dat die Digisprong toestellen eigendom worden van de leerlingen, terwijl in ons geval het wel wij zijn die een toestel aankopen.
achaos
Plus Member
Plus Member
Berichten: 125
Lid geworden op: 04 mei 2006, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 9 keer

Mijn zoon begint volgend jaar in het eerste middelbaar, de school is van aankoop(4gb ram)(op afbetaling)(2 jaar geleden gestart met laptopproject) over gegaan naar huur aan 60 euro vanaf dit jaar (8gb ram)(subsidie weyts).
Blijkbaar heeft men ingezien dat 8 gb het minimum is. Ik ben toch blij met deze oplossing , alsook met het toestel.
Ik ben ook tevreden met het toestel: HP PROBOOK 435 G8 Ryzen 3 ,SSD 128GB ,LCD 13.3 FHD IPS AG TouchScreen X360.
franchise van 39 euro bij schade
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ben benieuwd hoelang hun afschrijven duurt?
Want zelfs 8GB laptops gaan geen volledige schoolcarriere uitdoen zonder hopeloos verouderd te zijn.
Dan hadden ze minstens 16GB moeten nemen, imo.

Tenzij ze slim ingezet hebben op modellen waar ze midlife aan een goeie prijs ram kunnen bijsteken (dan moet het nu best wel 1x8GB zijn, en niet 2x4GB).

Btw, uit interesse: engelse franchise, of gewone?
achaos
Plus Member
Plus Member
Berichten: 125
Lid geworden op: 04 mei 2006, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 9 keer

Het is een gewone franchise.
Spannende tijden voor kind en ouders :-)
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Als die 6j moeten meegaan, ga je die zoiezo betalen.
Ik zou moeite hebben met mijn laptop 6j te laten meegaan in een omgeving waar ik hem elke dag moet meesleuren, en elk uur van bureau moet veranderen.
Voeg daar nog "tieners" aan toe...
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

heist_175 schreef:Het heet "digisprong" niet "laptopsprong".
Beeld u in dat er geen netwerk is en dat je met laptops komt aanzetten. Dan kan je er niets mee doen.
Dan moet je het niet promoten als we gaan ieder kind een gratis laptop geven... plat populisme is dat !

Als een school in 2021 nog niet beschikt over een WIFI netwerk heb ik ernstige twijfels over grondig bestuur in de school.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

DarkV schreef:Dan moet je het niet promoten als we gaan ieder kind een gratis laptop geven... plat populisme is dat !
Duidelijk mijn reactie op de post van heist_175 niet gelezen. Er is wel degelijk €510 budget per kind voor een laptop. Daarnaast is er ook nog budget voor andere zaken zoals infrastructuur (al ga je niet ver springen met €40 per leerling).
Dus nietste populisme.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

DarkV schreef:
heist_175 schreef:Het heet "digisprong" niet "laptopsprong".
Beeld u in dat er geen netwerk is en dat je met laptops komt aanzetten. Dan kan je er niets mee doen.
Dan moet je het niet promoten als we gaan ieder kind een gratis laptop geven... plat populisme is dat !
Van wat populisme is nog geen enkele politicus doodgevallen. Sterker nog: met een stevige dosis populisme win je veel makkelijker verkiezingen. Tegelijk willen mensen bedrogen worden, dus dat klopt als een bus.
Als een school in 2021 nog niet beschikt over een WIFI netwerk heb ik ernstige twijfels over grondig bestuur in de school.
Ik zie niet goed in wat wifi met goed bestuur te maken zou moeten hebben?
Computers etc kan je toch prima met een netwerkkabel, desnoods op 100Mbit, aansluiten?
Ga eens kijken in de centrumsteden: Vilvoorde, Antwerpen, Gent, Leuven, ... daar zijn nog scholen die nauwelijks pc's hebben.
Er zijn er hier die willen goochelen met bedragen (door te vermenigvuldigen met 10 jaar en van die truken), maar het lager onderwijs is compleet onderfinancierd. Als je geen ouderraad of oudercomité hebt dat bijspringt voor de financiering, red je het niet.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

heist_175 schreef:Ik zie niet goed in wat wifi met goed bestuur te maken zou moeten hebben?
Computers etc kan je toch prima met een netwerkkabel, desnoods op 100Mbit, aansluiten?
Als ik in een ganse klas UTP kabels moet trekken voor 20 aansluitingen en dit een klein beetje afwerken ben ik meer kwijt dan een AP.
heist_175 schreef:Er zijn er hier die willen goochelen met bedragen (door te vermenigvuldigen met 10 jaar en van die truken), maar het lager onderwijs is compleet onderfinancierd. Als je geen ouderraad of oudercomité hebt dat bijspringt voor de financiering, red je het niet.
Ik las dat een school 42 euro krijgt per student... stel een school van 100 leerlingen; Als ik reken aan 5x een Unifi U6LR a 179 euro (of zelfs een lite aan de helft), plus een UDM Pro a 379 en een Switch Pro 24 POE a 699 euro (op zich zelfs nog niet eens nodig) en diverse (CAT 6 kabel ed) a 200 euro dan heb ik amper de helft van m'n budget gebruikt voor een prima wireless netwerk dat 5 jaar en meer meegaat.

Maar ja, als je zoiets op Tweakers post komt de vraag of ik dit gratis ga installeren/configureren/onderhouden op een school al vraag ik me dan af, is er geen ICT verantwoordelijke en klusjesman op de school, eventueel met de hulp van enkele ouders die dit kunnen ? Nee, je krijgt meteen het antwoord dat dit professioneel moet gebeuren met de nodige onderhoudscontracten, ...
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Ter info ... wij zijn gestopt met diensten te leveren aan basisscholen aangezien die inderdaad serieus ondergefinancieerd worden, zelfs al past het oudercomité een stuk bij (wat ze ook doen !) is het een zeer erbarmelijk budget. Een nieuwe PC aankopen is echt een gevecht voor het goedkoopste toestel te vinden dat toch nog voldoet om 5j mee te gaan.

Ik weet niet of die 42 EUR (/jaar /leerling) klopt voor basisscholen. Maar zelfs als dat juist is ... met dat bedrag moeten ze:

* Printers & Copiers betalen
* Computers betalen
* Netwerk/Internet voorzien en betalen
* Data opslag / servers /....
* Loon van de ICT Coördinator (waar je je niet al te veel bij moet voorstellen ...)
* SmartSchool toestanden ...
* Digitale Borden (is nu 'in') ...
....

Die ICT coördinators zijn meestal 'vrijwillig aangestelde leerkrachten' die thuis ook een computer voor eigen gebruik hebben.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

DarkV schreef:Als een school in 2021 nog niet beschikt over een WIFI netwerk heb ik ernstige twijfels over grondig bestuur in de school.
Euh... er is een serieus verschil tussen een WiFi-netwerk om een enkele leerkracht van draadloze netwerktoegang te voorzien of 20+-toestellen... per lokaal.
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Tomby schreef:
DarkV schreef:Dan moet je het niet promoten als we gaan ieder kind een gratis laptop geven... plat populisme is dat !
Duidelijk mijn reactie op de post van heist_175 niet gelezen. Er is wel degelijk €510 budget per kind voor een laptop. Daarnaast is er ook nog budget voor andere zaken zoals infrastructuur (al ga je niet ver springen met €40 per leerling).
Dus nietste populisme.
Zorg er dan voor dat scholen op de een of andere manier verplicht zijn om geld te gebruiken waar het voor dient.
Mijn dochters gaan naar een school die 2 jaar geleden nieuw is gebouwd. De IT-infrastructuur is toen ook vernieuwd. De infrastructuur was er en is up-to-date.
Nu wordt hen een laptop aangerekend aan €760/stuk.

Nu kan een school schaamteloos die €510/leerling in zijn zakken steken en nog eens commissie opstrijken op de te dure laptops via signpost. :puke:

En waar sta je als ouder? Machteloos aan de zijlijn.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Sasuke schreef:* Printers & Copiers betalen
* Computers betalen
* Netwerk/Internet voorzien en betalen
* Data opslag / servers /....
* Loon van de ICT Coördinator (waar je je niet al te veel bij moet voorstellen ...)
* SmartSchool toestanden ...
* Digitale Borden (is nu 'in') ...
Als je dat allemaal moet betalen van die 42 euro dan kan je het wel vergeten vermoed ik.

Al vraag ik me af of daar geen andere budgetten voor zijn... copiers waren er toch ook pre-ICT, borden (wel geen digitale) ook, lonen van medewerkers (ook al is dit ICT gerelateerd), ...
Sinna schreef:Euh... er is een serieus verschil tussen een WiFi-netwerk om een enkele leerkracht van draadloze netwerktoegang te voorzien of 20+-toestellen... per lokaal.
Op een enkel AP kan je normaal zonder veel probleem 20 clients hangen... of moeten die soms allemaal simultaan Netflix in HD kunnen bekijken ? (al is dat zelfs normaal geen probleem al vrees ik dat je dan eerder een probleem gaat krijgen met je internetaansluiting).
cadsite schreef:Nu wordt hen een laptop aangerekend aan €760/stuk.
Dan zou ik toch eens vragen waar die 510 euro naartoe is ? En akkoord dat budgetten moeten gebruikt worden waarvoor ze dienen.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

DarkV schreef:Dan zou ik toch eens vragen waar die 510 euro naartoe is ? En akkoord dat budgetten moeten gebruikt worden waarvoor ze dienen.
Ik ben hier inderdaad serieus aan het broeden op een vraag.

Heeft iemand een deftige bron over wat de scholen krijgen?
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

De link is hier al 2 keer gepost
https://onderwijs.vlaanderen.be/basison ... -2022#digi
https://onderwijs.vlaanderen.be/digisprong
https://data-onderwijs.vlaanderen.be/ed ... ocid=15855

Dit is de presentatie
https://onderwijs.vlaanderen.be/sites/d ... %20(1).pdf

Afbeelding

Aangezien er in de lagere school een maximumfactuur is, is er in de LS geen probleem.
De school rekent een franchise aan van €40 voor schade en kwijtspelen, maar aangezien je die terugkrijgt, komt die niet op de max factuur.
Als er schade is en de franchise opgenomen dient te worden, komt dat evenmin op de maximumfactuur.
In het lager onderwijs is er dus geen probleem: scholen krijgen te weinig budget, maar mogen de rekening niet doorschuiven naar de ouders wegens de maximumfactuur. Tenzij iemand gelooft dat je voor €290 een laptop, zelfs chromebook, kan scoren?
Op de school van onze kinderen hebben ze €329 per chromebook betaald, oftewel weeral €40 per leerling uit de werkingsmiddelen van de school.

Dan het secundair.
Daar is geen max factuur, hou dat in het achterhoofd.

https://data-onderwijs.vlaanderen.be/ed ... ocid=15855
Afbeelding

Aangezien er al scholen waren, waaronder de school waar onze kinderen gaan (wel het SO en niet de LS), die laptops vorig jaar ingevoerd hebben, krijg je daar veel meer verschillen:
- laptopproject al gestart ja/nee
- budget van de overheid toereikend voor het gekozen model ja/nee (overwegend nee, tenzij iemand gelooft dat je voor €510 iets kan kopen, inclusief support contract)

En dus krijg je creatieve toestanden.
In het college van mijn kinderen gaan ze gewoon verder op de ingeslagen weg: iedereen koopt een laptop aan voor €700 per leerling ofzoiets. Als AGODI effectief met geld over de brug komt, krijgen ouders dat in diezelfde timing/schijven terugbetaald. Verzint de minister weer iets anders - de schooldirecties zijn de bokkesprongen van de coronamaatregelen niet vergeten - dan krijgen de ouders diezelfde ministriële verzinsels op hun factuur. De school loopt hier dus 0 risico.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Wat je krijgt is één ding... maar wat moet ik verstaan onder "ICT infrastructuur" waaran je het moet uitgeven ?

Hierboven staat een lijstje met daarin copiers tot zelfs het loon van de ICT coordinator... al lees ik dan in één van de recentste links dat deze laatste nu toch een volwaardig statuut heeft (dus ik vermoed dat je hem/haar er dan niet van moet betalen).

Nu moeten er toch al genoeg scholen een budget oefening gemaakt hebben en kunnen vertellen hoeveel euro's je per 100 studenten (of klas of wat dan ook) moet spenderen aan netwerk, internet, smartschool, digitale borden, ...
cadsite schreef:Nu wordt hen een laptop aangerekend aan €760/stuk.
En volgend jaar... of is dit dan éénmalig voor 6 jaar ? Of krijg je ieder jaar een nieuwe rekening ? Of ... ?
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

DarkV schreef:En volgend jaar... of is dit dan éénmalig voor 6 jaar ? Of krijg je ieder jaar een nieuwe rekening ? Of ... ?
Koop met 3 jaar garantie.
(oh, het is geen €760, maar €779.)
FAQ: https://www.guldensporencollege.be/laptopproject-faq
Prijs: https://byod.academicshop.eu/lcguscoplein1
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

cadsite schreef: Nu wordt hen een laptop aangerekend aan €760/stuk.
Nu kan een school schaamteloos die €510/leerling in zijn zakken steken en nog eens commissie opstrijken op de te dure laptops via signpost. :puke:
Dat is dus de hamvraag. En ga ik vandaag eens horen op onze nieuwe school hoe dat zit in combinatie met hun laptopproject. Zoals ik hierboven al schreef, vermoed ik dat het antwoord zal zijn dat die laptops nog niet met Digisprong middelen gefund worden. In principe mogen scholen in elk geval niet die €510 aanwenden voor andere middelen, maar de vraag is natuurlijk of daar controle op is, en/of scholen dit niet kunnen omzeilen door bvb de facturen van Signpost te krijgen van toestellen die eigenlijk door ouders betaald zijn. Ik heb immers net eens gecheckt en van de laptop die we vandaag krijgen, heb ik blijkbaar (nog) geen factuur ontvangen.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Van de 510 euro krijg je dus slechts 4 x 17 euro... de overige 442 euro gaat dus naar hun eigen infrastructuur (waar je dus nul komma nul inzicht in hebt).

Gelukkig heb ik geen schoolgaande kinderen... trouwens kan men je verplichten een laptop te kopen als je kind al een laptop heeft ?
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

DarkV schreef:
Van de 510 euro krijg je dus slechts 4 x 17 euro... de overige 442 euro gaat dus naar hun eigen infrastructuur (waar je dus nul komma nul inzicht in hebt).

Gelukkig heb ik geen schoolgaande kinderen... trouwens kan men je verplichten een laptop te kopen als je kind al een laptop heeft ?
Neenee, hetgeen in hun FAQ staat is:
Dit gedurende drie schooljaren, tot eind juni 2024. Het bedrag kan jaarlijks aangepast worden. Voor het schooljaar 2021-2022 werd het vastgelegd op €17/ maand.
Aangezien de €510 nu publiek gekend is vind ik het eigenaardig dat er enkel over dit schooljaar gesproken wordt.
Ik heb verduidelijking gevraagd aan de directie en zijn antwoord is:
Beste

Die terugbetaling van ongeveer 17 euro verloopt gedurende drie schooljaren (de volledige termijn dus van wie aankoopt via huurkoop).

Met vriendelijke groet

P---
We krijgen dus de €510 integraal terug, al zullen ze er wel 3 jaar over doen.
Eigenaardige constructie, maar ik kan er mee leven.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Ik was inderdaad fout... de afrekening is trimestrieel, de korting is maandelijks. 10 x 17 * 3 is inderdaad 510 euro die je terug krijgt.

Op zich betaal je dus geen 779 euro, maar 269 euro... en daar krijg je dan wel 3 jaar NBDO garantie voor (al zal daar vermoedelijk geen diefstal en eigen schade zoals per ongeluk laten vallen inzitten, wat ik hier eerder wel las voor huur formules).

Een laptop (HP Probook 435 G8 - Ryzen 3 - 3A5N2EA) welke als je die zelf moet kopen toch richting de 1000 euro gaat (zonder de betreffende garantie).

Feit is dat je voor 510 euro geen enkele business laptop zelf kan vinden, laat staan met de nodige garantie.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

DarkV schreef:Feit is dat je voor 510 euro geen enkele business laptop zelf kan vinden, laat staan met de nodige garantie.
De vraag is wel of het echt zo hoogst nodig is om kinderen van 11 / 12 jaar dagelijks met een laptop op pad te sturen.
Vraag is ook of dat dan persé zo'n pro-ding moet zijn dat behoorlijk veel geld kost voor zo'n magere specs.
Hoeveel kinderen gaan er nu niet meer met de fiets naar school gaan omdat zo'n duur ding op een rammelde fiets verre van gezond is voor dat ding.
En misschien nog het belangrijkste, is dit de volgende verkleutering van het onderwijs?
Eerst was er een leerkracht met eigen geschreven boeken, dan de klassieke schoolboeken, dan de invulboeken en nu dit?
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

cadsite schreef:Hoeveel kinderen gaan er nu niet meer met de fiets naar school gaan omdat zo'n duur ding op een rammelde fiets verre van gezond is voor dat ding.
Een rugzak doet wonderen en zou de zwaarste schokken moeten opvangen. Da's de manier waarop ik het doe, met een rammelende fiets zodat het niet zó erg is als hij voetjes krijgt. De laptop in een fietstas stoppen zou ik inderdaad niet doen.
Computer(k)nul
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

cadsite schreef:Vraag is ook of dat dan persé zo'n pro-ding moet zijn dat behoorlijk veel geld kost voor zo'n magere specs.
De bouwkwaliteit van pro modellen is toch heel wat beter dan de typisch consument laptops die grotendeels plastic zijn. Ik kan me niet inbeelden dat deze laatste het drie of meer jaren kan overleven bij een student die het iedere dag over en weer moet sleuren naar school.
cadsite schreef:Hoeveel kinderen gaan er nu niet meer met de fiets naar school gaan omdat zo'n duur ding op een rammelde fiets verre van gezond is voor dat ding.
Met een SSD erin mag dat al redelijk rammelen hoor :wink:
cadsite schreef:En misschien nog het belangrijkste, is dit de volgende verkleutering van het onderwijs? Eerst was er een leerkracht met eigen geschreven boeken, dan de klassieke schoolboeken, dan de invulboeken en nu dit?
Ik zie bij de zoon van m'n vriendin (en dat is hoger onderwijs) dat het zeker geen positieve vooruitgang is. Ik begrijp trouwens niet hoe je van een computerscherm kan studeren. In "onze tijd" maakten we notities in onze cursus, hadden we verschillende markeerstiften, hadden we een visuele steun/overzicht, besef van de omvang, ... allemaal zaken die ik vandaag nog amper zie (met vaak droevige resultaten). Misschien is dit persoonlijk maar ik betwijfel of het de goede richting is die we uitgaan.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”