laptop verplicht aan te kopen via de school voor 1ste middelbaar

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Je lacht er wel mee, maar ik herinner me dat er pencelen en pennen van een bepaalde merk moest zijn. Natuurlijk te koop in winkel van de school ;-)

Maar goed, ik vind het persoonlijk ook niet kunnen dat ze je verplichten een bepaald model via de school aan te kopen. Maar ik snap het: zo vermijd je jaloezie tussen de kinderen; mijn laptop heeft 2x meer ram als de jouwe of een appeltje op de achterkant.
En dat de keuze hiervoor gevallen is: ja da's jammer dat de directie waarschijnlijk geen enkel idee heeft. Ze vragen "beveel ons iets aan dat binnen prijs x valt". En daar verdienen sommige bedrijven van.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

H waarschijnlijk zijn het al 5 jaar dezelfde aan dezelfde prijs en heeft niemand eran gedacht een nieuw model te vragebn.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Dima_2005 schreef:Maar ik snap het: zo vermijd je jaloezie tussen de kinderen; mijn laptop heeft 2x meer ram als de jouwe of een appeltje op de achterkant.
Welkom in de echte wereld... :roll:

Zelfs in uniformscholen slagen onnozelaars erin om zich op de 1 of andere manier te onderscheiden door duurdere "vul zelf maar in" te hebben.

Met andere woorden, een totaal belachelijke reden. Als school moet je hier boven staan en een sfeer creëren waarin dit soort gedrag niet getolereerd wordt.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Goztow schreef:H waarschijnlijk zijn het al 5 jaar dezelfde aan dezelfde prijs en heeft niemand eran gedacht een nieuw model te vragebn.
Dit zou zeer goed kunnen.
Ik heb ooit een school gevonden die nog met Belgacom I-lines werkte, speciaal voor het onderwijs.
Is nu al wel effe geleden, maar in een tijd dat je bij TN businesslines van zeker 100Mbps kon vinden, en bij Belgacom ook producten die makkelijk aan 30-50 kwamen, hadden die I-lines nog altijd *4Mbps* downlink.
Had men nooit naar gekeken om dat te veranderen, want "die zijn speciaal voor het onderwijs".
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Ga als ouder eens babbelen met de directie. Vraag of je hen kan adviseren / helpen.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
cybersurfr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 315
Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 19 keer

Goztow schreef:Ga als ouder eens babbelen met de directie. Vraag of je hen kan adviseren / helpen.
Heb ik al gedaan. De directrice geeft duidelijk aan dat dit een bewuste keuze is om dit beleid te voeren. Verder blijkt nog dat ze zelf lang ict coördinator is geweest op een school.
Ik vernam intussen ook nog dat er vorig jaar Chromebooks van lenovo werden aangekocht waar men niet tevreden van is.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Het probleem = dat ouders vooral kijken naar kostprijs VS. Specs. terwijl de school vooral kijkt naar service van de leverancier.
Wil je als school elke dag x leerlingen met problemen aan hun laptop op uw secretariaat hebben staan of kan je die een telefoonnummer meegeven zodat je van die zever vanaf bent ?
Wat primeert voor een school laptop ?
3y on-site next day support of de specs van dat ding ?
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Wat waren de klachten over die Chromebooks?

Mijn dochter heeft er heel haar humaniora mee gedaan in een school die voor de rest helemaal Windows draaide.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Goztow schreef:Ga als ouder eens babbelen met de directie. Vraag of je hen kan adviseren / helpen.
Heb ik gedaan.
Daardoor zijn eigen PC's nu toch mogelijk en sterker nog, zelfs appeltjes worden nu toegelaten.

Dit terwijl ik in het gesprek te horen kreeg dat de IT-verantwoordelijke enkel de signpost PC's wilde omdat anders het risico reëel was dat opdrachten gemaakt door de leerkrachten niet op elke PC ging werken. :bang:
Ik kon me toen niet inhouden en heb letterlijk gezegd dat die beste man hem aan het beliegen was uit luiheid of andere belangen. Als hij mij 1 opdracht kon opsturen die werkt op die singpost HP PC en niet op een andere win10 PC ging ik mijn excuses aanbieden.

Een paar weken erna kregen we te horen dat een eigen computer mag. :roll:
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Mja, hangt ervan af wie de maintenance doet.
Als ik als ITer daar al die laptops moet onderhouden, dan zal het idd "1 merk/model en niks anders" zijn.
Als de byod pure byod is, en not my problem, dan mogen de lln doen wat ze willen voor zover het me iets kan schelen.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Het is nog altijd hetzelfde in het onderwijs: er is geen enkele plan of visie over het inzetten en de doelstellingen van IT in het onderwijs.
Is het een leermiddel, of is het het leerstof (hardware-software)?
De leerkrachten en directies hebben geen idee hoe en waar te beginnen.
In het verleden kon men zich wegsteken achter: we hebben te weinig materiaal en wat we hebben deugt niet.
Als er dan privé-partners aankomen met de volledige ontzorging dan worden principes van betaalbaarheid, sociale en financiële draagkracht graan opzij geschoven. Die directie heeft dus ook geen idee of het aangeboden product te duur is, en of het uberhaupt wel geschikt is.

Nochtans zouden er recent zeer veel budgetten vrijgemaakt zijn voor aankoop van laptops door scholen. Die aankopen moeten bovendien zo snel gaan dat sommige scholen zelfs op de rem gaan staan en de zeer logische vraag stellen om eerst een plan op te stellen met visie en doelstellingen, vooraleer zo maar massaal hardware te gaan kopen.

Vreemd dat de school van de TS er dan toch voor kiest om de kost bij de ouders te leggen. En dat dan nog in het Gemeenschaps Onderwijs.

Maar iemand zal er wel de vruchten van dragen... (de naam is al genoemd).
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

ITnetadmin schreef:Mja, hangt ervan af wie de maintenance doet.
Als ik als ITer daar al die laptops moet onderhouden, dan zal het idd "1 merk/model en niks anders" zijn.
Als de byod pure byod is, en not my problem, dan mogen de lln doen wat ze willen voor zover het me iets kan schelen.
Dat is het nu juist.
Het is een aangekocht toestel.
De enige "maintenance" die er moet gebeuren is de wifi code invullen. Al de rest is verantwoordelijkheid van de leerling.

Hoe ze die wifi in orde gaan krijgen is me ook nog een vraag...

Tot hiertoe moesten de leerlingen een gsm mee hebben om dingen op te kunnen zoeken en dan was het al dikwijls miserie. Dan schakelden ze over op data.
Een laptop heeft geen sim kaart. Dus geen wifi = geen internet.
Dat belooft nog een mooi feestje te worden... :roll:
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ah, dus je bent er admin van?
Want ik hier hier ook verhalen van "aangekochte" toestellen waar de scholen alle beheer op doen.
Daar ben ik dan niet akkoord mee dat je volle pot moet betalen van wat in essentie een bedrijfslaptop is, maar dan kan ik wel inkomen in de uniformiteit ervan voor mgmt purposes.

En ja, als "de wifi" 1 dome voor 4 klaslokalen is, of erger nog (meegemaakt) een routerke per lokaal dat als wifi dient, dan zijn we nog niet aan de nieuw patatten.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

ITnetadmin schreef:Ah, dus je bent er admin van?
€760 voor een laptop die verkocht wordt via "aankoop" en ik geen admin ben?
Als ze mij helemaal op mijn paard willen krijgen dan is dit het recept.
Yera
Starter
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 aug 2021, 11:13
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 1 keer

ITnetadmin schreef: En ja, als "de wifi" 1 dome voor 4 klaslokalen is, of erger nog (meegemaakt) een routerke per lokaal dat als wifi dient, dan zijn we nog niet aan de nieuw patatten.
Daar heeft signpost ook al aan gedacht…
Samen met proximus staan ze klaar voor alle schoolnetwerken in te lijven
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

Op onze school is het zonder admin rechten maar het is dan ook geen aankoop, toestel is en blijft eigendom van de school.
Voor het gebruik vragen ze 40 EUR / schooljaar.

De school kiest de benodigde soft waaronder Office 365 met 1TB OneDrive opslag per leerling. Signpost levert de laptops af klaar voor gebruik.
Gaat er ene stuk = inleveren op helpdesk, in afwachting herstelling krijgen ze een identiek vervangtoestel. Is het defect een hardwarefout = valt onder de 4 jaar garantie. Bij fout van gebruiker wordt er een forfait van 40 EUR aangerekend. Dus scherm gebarsten = kost u 'maar' 40 EUR. Laptop gestolen of 'verloren' = kost u 40 EUR. Dat laatste kan denk ik problematisch worden. :p

Juist ff op de fiche gekeken: Dell Latitude 3510 met W10 Pro, i5 10210u, 16GB ram, 256 GB nvme.
Kan ook 8GB ram zijn, de info op de fiche is tegenstrijdig.

De voordelen die er op de fiche worden meegegeven:
  • Bij een defect van de eigen laptop krijgt de leerling een gelijkaardig toestel in bruikleen, zodat hij of zij verder kan met een vertrouwd toestel. Dit garandeert continuïteit, wat uiterst belangrijk is in een les, bij een toets of tijdens een examen.

    Voor alle toestellen is er ondersteuning en garantie. In plaats van de wettelijke twee jaar, geeft onze leverancier (Signpost) standaard drie jaar garantie. Door een garantieverlenging tot vier jaar blijft het service pakket vier jaar geldig voor je laptop.

    De toestellen zijn uitgerust met een sterke wifi-kaart om vlot dataverkeer te garanderen. Alle toestellen hebben uiteraard toegang tot het draadloos netwerk van onze campus. (Over heel de school hangen een 15 a 20 Unifi AP's)

    Vlotter klasverloop door gelijke softwareversies.

    Leerlingen en leerkrachten kennen elkaars toestel en helpen elkaar.

    Een service voor zowel software als hardware (onderhoud, herstelling...).

    Aankoopprijs is laag door het grote aantal dat samen wordt aangekocht.

    Iedereen identieke software zodat in de klas geen tijd wordt verspild met anders werkende programma’s.

    Iedereen heeft hetzelfde toestel, er is dus ook geen afgunst tussen leerlingen.

    Niet alle ouders zijn in de mogelijkheid hun zoon of dochter te helpen bij een defect van een eigen toestel, daarom neemt de school deze bekommernis volledig over door gestandaardiseerd te werken met alle leerlingen.
Yera schreef:
Daar heeft signpost ook al aan gedacht…
Samen met proximus staan ze klaar voor alle schoolnetwerken in te lijven
Dan zullen ze toch wat vaart moeten zetten met de geplande fiber.
Op de school hier was het maximum haalbare (2 jaar geleden) via Proximus 40 a 50 Mbit, zelf hun eigen technieker adviseerde om Telenet te nemen. :lol:
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

cadsite schreef:€760 voor een laptop die verkocht wordt via "aankoop" en ik geen admin ben?
Als ze mij helemaal op mijn paard willen krijgen dan is dit het recept.
Dat was dus exact ook mijn gedacht.
Die zou rap gewiped en gereinstalled zijn als ze ambetant deden.


Yera schreef:
ITnetadmin schreef: En ja, als "de wifi" 1 dome voor 4 klaslokalen is, of erger nog (meegemaakt) een routerke per lokaal dat als wifi dient, dan zijn we nog niet aan de nieuw patatten.
Daar heeft signpost ook al aan gedacht…
Samen met proximus staan ze klaar voor alle schoolnetwerken in te lijven
Zoiets kan je goedkoper zelf doen.
Als ik ooit terug in het onderwijs ga werken als ITer, dan zal als dat soort bucht snel op de vuilhoop liggen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Er zijn geen -tig modellen bij dit probleem. Laptops worden steeds meer gebruikt in scholen en dus komt er een extra kost. Scholen kunnen deze niet alleen dragen en dus zullen de ouders hiervoor deels moeten betalen.

Dan de optie allemaal dezelfde toestellen tegenover een eigen toestel. Beide modellen hebben voor en nadelen. Het toestel huren van de school met service door de school lijkt me het beste model. Het is goedkoper omdat je enkel kleinere bedragen betaalt en gedurende gebruik. Ook defecten worden zo beter opgevangen EN iedereen heeft hetzelfde toestel.

Het gedoe over iedereen gelijk op school is ook onrealistisch. Dat men dit na zoveel jaar van belachelijke uniformen nog niet door heeft :roll: Sommigen hebben meer geld dan anderen en je zal dat ALTIJD merken, stop dan met te doen alsof het niet zo is. Zelfs als je iedereen dezelfde laptop geeft dan nog heb je verschil want de ene heeft zelf een veel duurdere/hippere laptophoes enz erbij gekocht.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Ik zie hier toch enorme verschillen... van 760 euro voor de aankoop van een laptop tot 40 euro per jaar :eek:

Geen idee wat de verschillen in specs zijn maar de vraag is alvast waarom er dergelijke verschillen zijn... zou niet iedereen voor de 40 euro gaan ?
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Scholen kunnen beter investeren in een centrale rds of Citrix oplossing dan. Heel die zever over laptops weg en verantwoordelijkheid van de school of partner is op de beschikbaarheid van de omgeving.

Nieuw software pakket ? Geen probleem, alle kinderenkunnen het direct gebruiken zonder individuele installaties. Laptop werkt niet goed … hier is een leen toestel voor vandaag, zonder verlies van school data …

Etc ….

Alternatief is om eens met MS te praten om zo op grote schaal de Windows Virtual Desktop te gebruiken. Als je ziet wat een school maar moet betalen voor M365 abbo’s lijkt me dat nog de voordeligste oplossing.

Maar ja … zo lang er geen overkoepelend IT beleid is voor de scholen wordt dit een utopie
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Scholen zijn zo gewoon om software aan speciale onderwijskortingen te krijgen, dat ze omver vallen als er ns software nodig is voor de backend, die geen kortingen geeft.
Dan is het "we zijn *maar* een school, we hebben dat niet nodig"; het aantal keren dat ik die zin gehoord heb als reflex om elke vorm van professioneel materiaal te weren en met afdankertjes en overschotjes te blijven werken, is ontelbaar.

Ik heb verder ook stadsscholen gezien met overkoepelend beleid (meestal met de stad of gemeente), en dan kwam het er eigenlijk op neer dat het beste om te doen was "alles eruit en gewoon apart verderdoen want het trekt op niks".
Gezamenlijk beleid betekent meestal "niks op maat".
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

DarkV schreef:Ik zie hier toch enorme verschillen... van 760 euro voor de aankoop van een laptop tot 40 euro per jaar :eek:

Geen idee wat de verschillen in specs zijn maar de vraag is alvast waarom er dergelijke verschillen zijn... zou niet iedereen voor de 40 euro gaan ?
760 eur is verplicht aankopen via de school. In het geval van 40 eur / jaar worden de laptops door de school aangekocht en blijven eigendom van de school, de leerlingen huren ze aan 40 / eur schooljaar. De specs van de 40 eur / jaar laptop staan iets hogerop.
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 70 keer

Hoe je het ook draait of keert, die 40eurp oer jaar deal is gigantisch veel beter dan die verplichte aankoop van een laptop die 2 jaar geleden al bottom of the barrel was.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Die €760 is wat ik betaal.
Bottom zou ik dat niet noemen. Wel aan de dure kant.
Maar dat is weer typisch subsidieprijs…
De overheid geeft een deel terug en de verkoper rekent dit gewoon in in zijn prijs.
Alweer een zoveelste bewijs dat subsidie niet werkt waarvoor het zou moeten dienen.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ik wist zelfs niet dat ze nog laptops met 4GB ram verkochten.
Da's idd echt wel "bottom of the barrel", zeker voor een business/pro verkoop (in de fnac zou ik het me nog kunnen voorstellen, in de starter modellen).
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

cadsite schreef:Die €760 is wat ik betaal.
Ik lees net in de krant dat scholen 489 euro krijgen per leerling voor een laptop... misschien eens vragen waar men hiermee naartoe is ?

In het artikel spreekt men over ouders die 510 euro moeten betalen... maar hier lees ik dus nog ergere dingen.

Bron: https://www.hln.be/onderwijs/gratis-vla ... ~a9eadc43/
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 70 keer

Op zich moest de laptop nog enigsinds competitief zijn ca va. Maar als ik bij coolblue nota bene een betere laptop kan vinden voor 100 euro minder.

En de aangeboden laptop heeft specs die vandaag echt wel te weinig zijn voor een nieuwe PC, dat gaat een pokke traag ding zijn vandaag ondragelijk traag ding volgend jaar, en onwerkbaar traag ding over 3 jaar.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

De vraag is natuurlijk of de school iets moet aanbieden dat 6 jaar (of meer) meegaat, en zo ja, wat moet dat dan zijn om te garanderen dat dat ook lukt. Technologie verandert zo snel dat 6 jaar een eeuwigheid is.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 70 keer

Ja, ok, maar dan moeten ze misschien wel iets aanbieden wat vandaag de dag een goede cost/value balance heeft.

Op dit moment zie ik enkel genereren van gigantische hoeveelheden e-waste
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Gewoon de keuze laten.
In het hoger onderwijs heb je dat ook.
Was bij mijn vrouw destijds geen verplichte aankoop.
Maar ze hadden keuze tussen 2 of 3 modellen.
Dan met ondersteuning, verzekering, ...
Dacht dat het altijd dezelfde was, maar de specs van simpel naar duurder ging.

En eigen laptop zonder ondersteuning.
gumibear
Member
Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 14 aug 2021, 20:56
Bedankt: 2 keer

Het feit dat de school een aankoop van zo'n dure laptop verplicht doet een vorm van gentrificatie vermoeden om leerlingen met een zwakke socio-economische achtergrond te kunnen weren uit de school.

De specs zelf zijn voor die prijs eigenlijk achterhaald. Verder vraag ik mij af wat er met dat toestel moet gebeuren. Is het enkel om wat te browsen, een tekstverwerker te gebruiken, een spreadsheet en een powerpoint? Waarom niet gewoon het open source LibreOffice in plaats van dat dure inefficiënte Microsoft Office. Ik werk al jaren uitsluitend met Linux en telkens als ik beroepshalve op Windows moet zit ik te vloeken hoe inefficiënt dat betalend product na 25 jaar nog steeds is. Vooral dan qua omgang met resources. Indien het gentrificatieaspect niet zou spelen en de school bij wijze van spreken slechts de wifi zou voorzien dan zou ik veronderstellen dat de leerlingen mogen kiezen met welke laptop ze naar school mogen komen.

Wat betreft het pedagogisch aspect volstaat het gratis open source LibreOffice ruimschoots en als ze later op de werkvloer met Office moeten werken is dat nu ook geen gigantisch verschil. Het enige probleem zou er komen wanneer ze bepaalde specifieke software moeten draaien (electronica-emulators bijvoorbeeld) die uitsluitend op Windows draait omdat een VirtualBox op een laptop van minder dan 1000 euro toch wel redelijk traag draait. Maar de vraag zou dan eerder zijn of die software niet gewoon achterhaald is en er geen "cloud"-versie van bestaat die via de browser gebruikt kan worden.

Die 40 euro voor een laptop per jaar lijkt me schappelijk. Ik moet wel zeggen dat ik niet echt warm loop om dat ding op mijn netwerk te hebben draaien hier thuis. En er waren in het verleden ook van de situaties waarbij leden van de schooldirectie stiekem de webcam aanzetten in de vrije tijd thuis om te kijken of de leerlingen geen foute dingen deden met de laptop.
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 608
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 30 keer

Joe de Mannen schreef:De vraag is natuurlijk of de school iets moet aanbieden dat 6 jaar (of meer) meegaat, en zo ja, wat moet dat dan zijn om te garanderen dat dat ook lukt. Technologie verandert zo snel dat 6 jaar een eeuwigheid is.

J.
Ik weet niet.
Ik draai hier dagelijks mijn professioneel werk op een 9 jaar oude laptop.
En hij kan straks nog updaten naar W11 ook. Wat mij betreft is dit toestel nog goed voor enkele jaren.

In de scholen die ik ken is het idd de bedoeling dat ze er hun middelbaar mee uitdoen. Dat lijkt me perfect haalbaar en ook een signaal dat een laptop niet voor 2 jaar meegaat gelijk een GSM.
Gummibear schreef: Het feit dat de school een aankoop van zo'n dure laptop verplicht doet een vorm van gentrificatie vermoeden om leerlingen met een zwakke socio-economische achtergrond te kunnen weren uit de school.

De specs zelf zijn voor die prijs eigenlijk achterhaald. Verder vraag ik mij af wat er met dat toestel moet gebeuren. Is het enkel om wat te browsen, een tekstverwerker te gebruiken, een spreadsheet en een powerpoint? Waarom niet gewoon het open source LibreOffice in plaats van dat dure inefficiënte Microsoft Office. Ik werk al jaren uitsluitend met Linux en telkens als ik beroepshalve op Windows moet zit ik te vloeken hoe inefficiënt dat betalend product na 25 jaar nog steeds is. Vooral dan qua omgang met resources. Indien het gentrificatieaspect niet zou spelen en de school bij wijze van spreken slechts de wifi zou voorzien dan zou ik veronderstellen dat de leerlingen mogen kiezen met welke laptop ze naar school mogen komen.

Wat betreft het pedagogisch aspect volstaat het gratis open source LibreOffice ruimschoots en als ze later op de werkvloer met Office moeten werken is dat nu ook geen gigantisch verschil. Het enige probleem zou er komen wanneer ze bepaalde specifieke software moeten draaien (electronica-emulators bijvoorbeeld) die uitsluitend op Windows draait omdat een VirtualBox op een laptop van minder dan 1000 euro toch wel redelijk traag draait. Maar de vraag zou dan eerder zijn of die software niet gewoon achterhaald is en er geen "cloud"-versie van bestaat die via de browser gebruikt kan worden.

Die 40 euro voor een laptop per jaar lijkt me schappelijk. Ik moet wel zeggen dat ik niet echt warm loop om dat ding op mijn netwerk te hebben draaien hier thuis. En er waren in het verleden ook van de situaties waarbij leden van de schooldirectie stiekem de webcam aanzetten in de vrije tijd thuis om te kijken of de leerlingen geen foute dingen deden met de laptop.
Het is net omgekeerd, denk ik. Niet gestoord door grondige IT kennis zou ik zeggen...

Door het zo te regelen voorkom je dat de één met een Mac afkomt van 3.000 euro en de andere met een occasie Chromebook van 50 euro.
En LibreOffice... ik ben lang een pleitbezorger geweest van Linux en OpenSource binnen de familie. Maar tenzij voor eigen gebruik, stop ik met daarrond te pushen. Go with the flow, and control the flow. De jongeren komen straks op een werkvloer waar met vrij grote waarschijnlijke MS de norm is. En degenen die aanleg hebben voor IT of zaken graag uitproberen zullen automatisch bij Linux terecht komen.

Tot slot (en ik sta dicht bij een school) heb ik de indruk dat dit allemaal goed geregeld is. Door éénheidsworst aan te kopen en geen VM's te installeren kunnen de weinige IT krachten dit nog relatief goed aan zonder àl te specialistische kennis, is er geen (te grote) druk op de netwerk-infrastructuur (die vaak complex kan zijn in oude en veraf gelegen gebouwen), heb je ook minder issues met projectieschermen (ik weet dat dit nonsens is, maar niet vergeten: veel leerkrachten hebben zelf een ELI5 IT niveau) , of speciale programma's voor bepaalde vakken, leerkrachten die een eigen licentie hebben op speciale software kunnen dit misschien makkelijker installeren en tonen, kan je gemakkelijk een vervang PC meegeven bij een defect, kan je ook (net zoals bij VM's) beroep en privé scheiden, enz... En wat de ecologische voetafdruk betreft. E-waste is een ding, maar we mogen hopen dat er toch wat bomen gespaard worden door het meergebruik van het scherm.
Laatst gewijzigd door jutuiz op 26 aug 2021, 11:03, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

Dit project kost zoveel geld met zo weinig baten. Ik denk dat er grotere uitdagingen in het onderwijs zijn. IT subsidie mag, maar wel met gigantische impact. Ik heb me afgelopen weken ingelezen over wifi4EU. Ook gaan testen in onze en andere gemeenten. Miljoenen subsidies in de vuilnisbak gegooid.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

gumibear schreef:Waarom niet gewoon het open source LibreOffice in plaats van dat dure inefficiënte Microsoft Office.
Van zodra de school iet of wat van Office-licenties afneemt voor de leerkrachten, krijgen ze er met hopen voor de leerlingen (1 op 40 oid).
De licenties binnen onderwijs zijn op zich al goedkoper dan deze voor de bedrijfswereld.
Als het een (zuiver) onlineverhaal wordt, zijn die licenties voor leerlingen zelfs gratis... Kwestie van iemand zo snel mogelijk in het Microsoft-ecosysteem te krijgen...
Computer(k)nul
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Wel grappig voor mij: ik ben enkele jaren geleden (naast mijn fulltime job) nog enkele vakken gaan volgen in de aula van de UGent. 75% van de laptops in die aula (wat voor mij sowieso al een raar zicht is, bij ons zat er 10 jaar ervoor nog niemand met een laptop) was een Apple device.

Het zou mij niet verbazen dat dit gewoon een volgende stap is van MS na hun slimme intrede in de jaren 90 in de scholen.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Sinna schreef:
gumibear schreef:Waarom niet gewoon het open source LibreOffice in plaats van dat dure inefficiënte Microsoft Office.
Van zodra de school iet of wat van Office-licenties afneemt voor de leerkrachten, krijgen ze er met hopen voor de leerlingen (1 op 40 oid).
De licenties binnen onderwijs zijn op zich al goedkoper dan deze voor de bedrijfswereld.
Als het een (zuiver) onlineverhaal wordt, zijn die licenties voor leerlingen zelfs gratis... Kwestie van iemand zo snel mogelijk in het Microsoft-ecosysteem te krijgen...
Voor zover ik weet krijgen scholen goedkope combi licenses, waarbij de license voor de winOS, de domain seat, en de Office license, all in one aangeboden worden voor wat ongeveer 50 euro zal zijn.
Geen geld dus.
Trust me, als het is om lln op MS software te krijgen, zijn er reuzekortingen beschikbaar.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Begrijpelijk van MS standpunt, de scholen kunnen er maar goed mee zijn...

Dat de scholen er munt uit willen slaan is minder natuurlijk.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

Joe de Mannen schreef: Dat de scholen er munt uit willen slaan is minder natuurlijk.
J.
mja
de minister heeft zijn mediamoment met die gratis laptops maar financiert daarna maar 90 laptops per 100 leerlingen.
+ de wetenschap dat de de overheid rekent op 6 jaar per laptop waar scholen, die met verstand, nu al weten dat 4j het maximum zal zijn voor die specs

dan moeten scholen ergens dat verschil inhalen en wat is uw enige bron van inkomsten?
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

4 jaar?
Met die specs?
Sorry, maar no way.
Tenzij ze content zijn met iets dat gaat blijven hangen, mogelijk geen upgrade kan runnen naar een nieuwere w10 of w11 wegens no space, 1 programma tegelijk aankan, etc...

Als het dan nog tenminste een business model is, zodat je de ssd en de ram kan upgraden, ipv dat ze aan het mb gesoldeerd zijn...

En eerlijk?
Batterij gewijs, no way dat die 4j of meer meegaan.
Zeker niet wanneer de school geen stopcontacten voorziet en verwacht dat de lln het grootste deel van de dag op batterij gaan werken.
De enige juiste methode hier is stroomgoten voorzien in letterlijk alle lokalen, aan alle banken.
dragonflo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 734
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 22 keer

1207 schreef:
Joe de Mannen schreef: Dat de scholen er munt uit willen slaan is minder natuurlijk.
J.
mja
de minister heeft zijn mediamoment met die gratis laptops maar financiert daarna maar 90 laptops per 100 leerlingen.
+ de wetenschap dat de de overheid rekent op 6 jaar per laptop waar scholen, die met verstand, nu al weten dat 4j het maximum zal zijn voor die specs

dan moeten scholen ergens dat verschil inhalen en wat is uw enige bron van inkomsten?
Is het wel 90 laptops per 100 leerlingen? Is dat niet gewoon een totaal digitaliseringsbudget. Nu dat er negatieve berichtgeving is, hoor je Wuyts niet meer.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”