laptop verplicht aan te kopen via de school voor 1ste middelbaar

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Het vermoeden van gefoefel is vandaag nog wat versterkt. Had via Signpost een Lenovo besteld en daarvan bestelbevestiging gekregen. Krijgen we vandaag op school een HP ProBook voorgeschoteld. School heeft hem bijgehouden en ging Signpost contacteren nadat ik hen de bestelbevestiging toonde. Ik had wel al gezien dat het vandaag HP's zijn die aangeboden worden op de Signpost URL van school, dus vermoedelijk zijn ze veranderd van laptops, maar dan is het wel bizar dat ik daarvan niet op de hoogte gebracht ben. Ik heb enkel een aankoopbewijs van een Lenovo... En ook geen factuur. Je kreeg wel een papiertje met daarop serienummer, model en of het aankoop of huur is
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 608
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 30 keer

NuKeM schreef:Wordt die laptop voor het examen dan ook gewiped net als de rekenmachines :P (of hebben ze andere accounts en een waterdicht systeem).
Ik begin een oude mens te worden, zoveel is duidelijk, want ik zie weinig meerwaarde. Een computer, beamer/smartboard en wat animaties ofzo om de les kracht bij te zetten ok, maar een laptop voor elk kind, ik zie het niet. Een tablet met goede pen input enzo, misschien, dan wel in combinatie met smartboard en veel werk van de leerkracht om dat goed te integreren. Maar een laptop, nee. Ik herinner mij mijn kromme rug nog van mijn boekentas, een laptop zal daarin ook niet helpen trouwens.
Er is wel iets van te zeggen.
1.
Ik geef zo één keer per jaar les een paar uur les aan een hogeschool. En... na 3 keer begon ik dat spelleke door te hebben. Het is toch maar een gastcollege en geen examenstof dat ik geef. Dus ik laat de computers meteen dichtdoen, zodat ze luisteren naar mij en ook reageren. Als ik dat niet doe, dan zit je letterlijk tegen een muur van 20 laptops aan te kijken, de interactie met de student moet je er letterlijk uitsleuren want... ze zijn bezig hé. Aan het typen, hun PPT aan het annoteren. En... dat in het beste geval. Voor hetzelfde geld doen ze iets anders.
2.
Ik heb zo mijn kinderen - die gelukkig intusen zijn afgestudeerd - zien studeren. Hun buro was veel te klein. Links een laptop. Dan een werkboek. Dan een geprinte PPT. Dan hun studienota's. Dan nog oefeningen. Dan nog een god-damn mindmap erbij, want ja... leren studeren is een vak.
Wat moet je dan het eerst bekijken? Met het gevaar af het "vroeger was het beter" riedeltje te zingen, maar vroeger was het inderdaad simpeler: in het beste geval hadden wij alleen maar nota's. En in het slechtste geval: nota's + lesboek + vb. een atlas.
dragonflo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 734
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 22 keer

In het hoger onderwijs is dat totaal niet zo uitzonderlijk dat laptops moeten gesloten worden. Zowel in ICT richtingen en niet ICT richtingen wordt dit gevraagd. Als de laptop niet nodig is voor het vak of les dan moet die dicht of weg.
Yera
Starter
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 aug 2021, 11:13
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 1 keer

cadsite schreef: We krijgen dus de €510 integraal terug, al zullen ze er wel 3 jaar over doen.
Eigenaardige constructie, maar ik kan er mee leven.
Niet zo eigenaardig... voor de school kan het extra inkomsten opleveren
Voortijdige uitstromers krijgen de korting voor het aantal maanden dat ze op onze school ingeschreven waren.
Bron: https://www.guldensporencollege.be/lapt ... ion-3234-7
cyberbozzo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 727
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 25 keer

ITnetadmin schreef:.
Ken nog zo'n school, die aerohive APs heeft gestoken aan, iirc, minstens 300 euro per AP.
Dat kan veel goedkoper met Unifi of Edimax, maar de leerkracht ITer van dienst (die uiteraard geen echte ITer was) had "noch de uren noch de kennis" om dat allemaal zelf te doen.
Tja, dan word je gerold waar je bijstaat, en het is nu al elke euro twee keer omdraaien.
Ja want Unifi is van hetzelfde niveau als Aerohive :banana: :banana: :banana: :roll: :roll:
Support/Lifecycle/MGMT/controller mgmt, enzovoorts.
Ik ga het hier niet allemaal neerpennen, maar leg (letterlijk) eens een Unifi AC Pro tov een Aerohive (tegenwoordig Extreme Networks) op een weegschaal.
Laatst gewijzigd door cyberbozzo op 30 aug 2021, 23:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

@ jutuiz

Je bent de dure invulboeken (liefst in kleur) vergeten.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

cyberbozzo schreef:Ja want Unifi is van hetzelfde niveau als Aerohive :banana: :banana: :banana: :roll: :roll:
Support/Lifecycle/MGMT/controller mgmt, enzovoorts.
Ik ga het hier niet allemaal neerpennen, maar leg (letterlijk) eens een Unifi AC Pro tov een Aerohive (tegenwoordig Extreme Networks) op een weegschaal.
Het gaat hem niet over kwaliteit pur sang.
Het gaat hem over prijs/kwaliteit.
Met wat in huis kennis voorzie je een school even goed voor goedkoper, *en* zit je niet met de cloud te werken.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Yera schreef:
cadsite schreef: We krijgen dus de €510 integraal terug, al zullen ze er wel 3 jaar over doen.
Eigenaardige constructie, maar ik kan er mee leven.
Niet zo eigenaardig... voor de school kan het extra inkomsten opleveren
Voortijdige uitstromers krijgen de korting voor het aantal maanden dat ze op onze school ingeschreven waren.
Bron: https://www.guldensporencollege.be/lapt ... ion-3234-7
Ik zei hierboven al dat scholen dermate krap bij kas zitten, dat financiële avonturen niet tot de mogelijkheden behoort, ze schuiven de financiële onzekerheden liever door naar ouders.
De uitbetaling van subsidies aan de scholen is gebaseerd op het aantal effectieve leerlingen. Gaat de leerling weg, drogen de subsidies voor die leerling ook op.
Niet zo onlogisch, want de uitgeschreven leerlink moet op een andere school weer een ander type laptop aanschaffen en krijg op/via die school dan de subsidies voor dat toestel en niet voor het vorige toestel van zijn vorige school.

Het lijkt me weinig waarschijnlijk dat scholen winst gaan scoren op heel dat digisprong-gedoe.
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

Mijn vriendin regelt de financiën van een school, dat er zijn die denken dat een school hier winst op maakt... Elk jaar kretsen om rond te komen is realistischer. :lol:
Laatst gewijzigd door decat op 31 aug 2021, 18:36, 1 keer totaal gewijzigd.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

In combinatie met onlogische eisen soms.
Ik herinner me nog de dag dat ze ineens een pc lokaal op de gelijkvloers wilden (rolstoelstudent had zich ingeschreven en er was geen lift in het oude gebouw).
Eentje bij he, geen verhuis; 24 extra pcs.
Ik zeg "uiteraard, maar dat gaat budget kosten".
"Ah nee, nee, uw budget gaat 25% naar beneden volgend jaar."
"En waar wilt gij dan die pcs van kopen, laat staan afschrijven en vervangen?"
Soms ze...
Eer dat die doorhadden dat "25% minder budget" ook betekent "20% minder pcs" , aka 1 pc lokaal minder, niet meer...
Da als ge 200 pcs op 4 jaar afschrijft, da ge elk jaar 1/4e moet vervangen...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Laptops kunnen handig zijn en de lessen aanvullen maar om te studeren is pen en papier mi nog altijd beter. Als je iets opschrijft memoriseer je dat veel beter.

Ik maakte altijd samenvattingen als studiemethode, zo werd de hoeveelheid stof beperkt en kreeg je een overzicht dat je bovendien ZELF gemaakt had. Omdat je het zelf gemaakt had zat het meestal ook goed in je hoofd. Het is me zeer vaak overkomen dat tegen dat mijn samenvatting af was, de tijd om te studeren ook op was. Heb er altijd goede resultaten mee behaald.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

En toch is dat iets heel persoonlijks.
Ik kan me perfect voorstellen dat iemand hetzelfde gevoel heeft bij het typen van de samenvatting bvb.
Het hangt er ook vanaf wat je studeert, latijnse woordjes moet je kennen, fysica snap je best... dat is een andere manier van studeren.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Van mij zouden ze al zot worden.
Ik leg al van mijn eerste laptop er een muis aan (met zo'n nibble kan ik nog werken, nipt, maar met een trackpad echt niet); maar ook een gewoon keyboard erop (laptop keyboards liggen niet goed want de pols zit te hoog in vgl met de toetsen, door die brede voorrand).
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 870
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 156 keer
Bedankt: 40 keer

Bij ons op school is het dit toestel geworden: HP Probook Ryzen 3 – 8 GB met een 128 GB SSD Pen
Voor €6,00 per maand lijkt me dit dik ok. Voor een muis en oortjes moeten we zelf zorgen.
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Hangt ervan af hoelang die meemoet.
Met 128GB zit je volgens mij wel krap, zeker naar updates en upgrades toe.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Bij m'n partner was het al een lachwekkende start.

Laptops niet opgeladen
Accounts vergeten maken
Tijdelijke vervanglaptops (=terug installeren later)
Een mengeling van merken, adapters, ...
Pubers die op elkaars laptop trappen omdat verschillende laptops op de grond stonden op te laden
Laptops niet geleverd
Laptops op verkeerde school geleverd
Geen programma's mogen gedownload worden over wifi
Niet willen inloggen als "organisatie" op "privé" laptop uit schrik voor controle / beperkingen.
Banken te klein voor 2 laptops + nota's te nemen.

Mooi hoor zo, een halve dag verder.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Bij ons werd er gezegd dat als je de PC aankoopt je als ouder er geen omkijken naar hebt.
Dag 1: oei, de wifi kan het niet aan als 200 leerlingen tegelijk online gaan.
"Tegen morgen moeten jullie volgende programma's installeren en accounts aanmaken. Vraag maar hulp aan mama of papa"
Tot zover de "geen omkijken naar".
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Laat ze maar komen die ervaringen, het leest als een komische thriller :angel:
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

NuKeM schreef:Laat ze maar komen die ervaringen, het leest als een komische thriller :angel:
vervelende is dat ge dit 14 dagen geleden ook kon vertellen

voor elk programma een account maken met bijhorende paswoord?
iedereen laat dat door die nieuwe laptop doen en binnen 14 dage komt de 1e af.

laptop gecrasht en uiteraard al de paswoorden kwijt.
of plots worden sommige programma's toch betalend
of ...
Laatst gewijzigd door 1207 op 02 sep 2021, 13:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Gelukkig zit onze oudste in het 5de leerjaar.
In principe, dacht ik, moeten de lagere scholen ook in dat project instappen.
Ze hebben Chromebooks op school.
Geen papieren agenda's. Waren niet geleverd en kon nog effe duren.
Dus de juf, dan doen we dat toch elektronisch.
Kijk thuis maar naar je elektronische agenda.
Euh, niet ieder kind heeft een tablet of iets thuis.
Gedeelde agenda was dus niet met de leerlingen gedeeld en in de juf de hare kon je zomaar in :banana:
Denk dat er sommigen eerst eens cursus moeten volgen :bang:
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Tomby schreef:Wordt nog afwachten hoe de apparaten beheerd worden. Games zijn niet toegelaten en zij configureren e.d. Ben dus wel eens benieuwd of ik voor mezelf een admin account kan aanmaken.
Bij het booten wordt je direct aangeboden om het scholier-account aan te maken. Dat blijkt uiteindelijk wel degelijk een account met admin-rechten te zijn, en je kan dus installeren wat je wil. Het is de school zelf die dan zegt wat wel/niet mag.
Verder is het dus duidelijk een custom image dat erop gezet werd, want er staat al diverse 3rd party software op zoals Firefox, Chrome, Audacity, PDFSam, etc...
Buiten wifi, printer... configureren en laatste Windows updates binnenhalen, ga ik wel van het toestel afblijven. In de ICT les wordt ook getoond hoe ze dit en dat moeten aanmaken/configureren en ik wil vermijden dat dat ineens anders is omdat ik nog iets gewijzigd had. Idealiter had ik admin rechten en mijn kind normale user rechten, maar gegarandeerd zorgt dat voor een hoop problemen.

OFFTOPIC: is er een beperking in indexatie van posts hier op UB ? Ik zocht op Signpost of Digisprong om deze thread terug te vinden, maar die kwam nooit op in de zoekresultaten. Heb manueel moeten zoeken om hem terug te vinden.
Tomby schreef:Lenovo besteld en daarvan bestelbevestiging gekregen. Krijgen we vandaag op school een HP ProBook voorgeschoteld.
Blijkbaar kon Lenovo niet tijdig leveren en hebben ze ze daardoor vervangen door HP's. Ik kan niet klagen, want de HP heeft een Ryzen 5 5600u die 50% sneller is dan de Ryzen 3 die in de Lenovo zat. De prijs (€635) is echt wel enorm scherp, want online kost die overal rond de €900 incl. BTW.
Jewel
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 31 aug 2021, 22:41
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Hoort de licentie van windows bij de laptop, aangekocht door de gebruiker

Of is het een volume licentie die behoort aan de school?
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Vroeger, in de tijd van de vaste pcs, lostte ik het "installeren" probleem op door de lln een aparte admin account te geven.

Deze accounts mochten enkel op speciaal aangeduide PCs inloggen, en kregen hun admin rechten via twee security groups.
Eentje die op de PC local admin rechten kreeg via group policy, een andere waar de admin accounts inzaten.
De link tussen de twee groups werd enkel aangelegd wanneer nodig.
Die PCs zaten ook in isolated vlans

Ik verwachtte ook van de lkr dat ze alle software op voorhand uittesten op user accounts, en moesten melden als er iets is dat admin rechten nodig heeft (dat deed ik ook, overigens, voor de meeste vakken).
Het eerste jaar doet dat ferm zeer, want wie ni luisteren wil moet voelen, maar tegen het tweede jaar wisten ze dat ik niet lachte ivm security restrictions.

Met een huurlaptop kan je dat ook nog doen.
Met een kooplaptop is dat andere koek uiteraard.
Hoewel ik als IT coordinator ook zou insisteren op user accounts voor dagelijks gebruik.
Een lln zou geen admin access nodig moeten hebben voor de lessen, met in hoge uitzondering een IT les.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Tomby schreef:OFFTOPIC: is er een beperking in indexatie van posts hier op UB ? Ik zocht op Signpost of Digisprong om deze thread terug te vinden, maar die kwam nooit op in de zoekresultaten. Heb manueel moeten zoeken om hem terug te vinden.
Worden niet geïndexeerd voor de zoekfunctie op de site.
Als je wil zoeken met je zoeken met " via google.

bv: "userbase.be" "digisprong"
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”