Spanningslogger + P1

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Binnenkort komen er hier zonnepanelen, maar nu al zie ik dat het niet meteen goed gaat komen.
Als de zon niet schijnt, is de spanning op het net 233-236V.
Als de zon wel schijnt, is de spanning op het net 2482-252V.

Wat kan ik doen om de spanning te monitoren?
Ik zoek iets dat de data logt en in een grafiek plot (met een RPI bv).

Binnenkort komt Fluvius hier ook digitale meters (gas + elek) plaatsen.
De kerel van Fluvius zei dat ik pas na installatie de P1 kan laten activeren, maar zei me ook dat de pure logging ook geraadpleegd kan worden op de website van Fluvius.
Wat gebruiken jullie voor logging? En wat is het verschil tussen de Fluvius website en bv P1 Monitor (https://www.ztatz.nl/p1-monitor/)?
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Dsmr applicatie op de p1 poort logt perfect de spanning. Ook een omvormer als die van Sma doet dat en de data kun je uitlezen via een lokaal netwerk.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ik heb nog geen digitale meter en dus nog geen P1 poort om uit te lezen.
Wat is DSMR?

Via de app van de (hybride) omvormer die geplaatst gaat worden, kan ik de spanning ook zien, maar niet in een grafiek, enkel momentaan.
Op dit moment (grijs, geen zon) zit ik al op 240V.
lucdec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 594
Lid geworden op: 09 jan 2008, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 58 keer

heist_175 schreef:Binnenkort komen er hier zonnepanelen, maar nu al zie ik dat het niet meteen goed gaat komen.
Ik wil zeker niet onbeschoft zijn, maar waarom doe je dit dan in godsnaam....Zelfkwelling??? Voor een habbekrats winst een stuk miserie binnenhalen...
Wat de zonnepanelen betreft weet onderhand iedereen wel al dat het vet van de soep is...
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

heist_175 schreef:Binnenkort komen er hier zonnepanelen, maar nu al zie ik dat het niet meteen goed gaat komen.
Als de zon niet schijnt, is de spanning op het net 233-236V.
Als de zon wel schijnt, is de spanning op het net 2482-252V.
Pure logging op de website van Fluvius? Mmm, dat moet ik dan toch ook eens zoeken op hun site.

Heb jij 3 fasen?
Als er 3 fasen binnenkomt, melden aan de technieker dat je een probleem ziet aankomen.
Kan zijn dat de spanning niet overal op de 3 fasen identiek is.
Bij ons valt dat mee nu, maar in het begin vielen er ook omvormers uit.
Als je enkel mono hebt, maar 3 fasen binnen komen, kunnen ze het misschien direct op een andere fase hangen.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

lucdec schreef:
heist_175 schreef:Binnenkort komen er hier zonnepanelen, maar nu al zie ik dat het niet meteen goed gaat komen.
Ik wil zeker niet onbeschoft zijn, maar waarom doe je dit dan in godsnaam....Zelfkwelling?
Ik heb nooit de spanning gemeten op voorhand.
Toen ik stopcontacten aansloot en testte, was dat altijd maar 236V.

Recent vroeg de PV-installateur of er problemen waren met de spanning in de straat en ben ik on purpose gaan meten.
En dan zag ik dat het dus met een beetje zon meteen naar 248-252V gaat.
De installateur verzekerde me dat Fluvius dat altijd terug goed krijgt. Maar los daarvan leek het me interessant om de spanning in de gaten te houden.

Voor de discussie over of PV-panelen al dan niet interessant zijn, is een andere thread: https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... ead#unread
svermassen schreef:
heist_175 schreef:Binnenkort komen er hier zonnepanelen, maar nu al zie ik dat het niet meteen goed gaat komen.
Als de zon niet schijnt, is de spanning op het net 233-236V.
Als de zon wel schijnt, is de spanning op het net 2482-252V.
Heb jij 3 fasen?.
Nee, monofasig 40A.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Ja, dan zou dat een oplossing kunnen zijn.
Tenzij het stuk net op de 3 fasen op de grens aan het ballanceren is.
Maar zeker aankaarten.
Wij hebben hier altijd van die oude techniekers van Infrax nog gehad.
En die denken (meestal) mee ...
De eerste keer, jaren terug, is die zelfs bijna een uur in de wijkkast gaan kamperen met een collega :angel: .
Gebruikersavatar
Data technicus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 43 keer

Fluvius kan u ook nog altijd op een andere fase hangen als ze de meter komen vervangen.
Als dat op een zonige dag is kun je eens aan de technieker vragen om de spanning op alle fases te meten zodat je mss op een fase word gezet waar de spanning niet zo hoog oploopt maar zeg dan tegen de technieker dat je zonnepanelen wilt installeren maar dat de spanning nu op zonnige dagen te hoog loopt.
cougare
Plus Member
Plus Member
Berichten: 185
Lid geworden op: 21 nov 2007, 13:24
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 9 keer

Fluvius heeft hier vorige maand ook ingegrepen :banana:
Wel nooit uitgevallen voor zover ik kan zien ...
Screenshot_20210818-092728_Chrome.jpg
StarWing
Premium Member
Premium Member
Berichten: 723
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 65 keer

252V is wel al veel, dan zit je al bijna aan de maximale limiet voor je binnenhuistoestellen. Met welke meter heb je dit gemeten ? Een (semi)professioneel ding of een exemplaar uit de grabbelbak van de hubo ?

Als je een digitale meter hebt kan je met een esp bordje alles uitlezen, je kan dit dan bv koppelen aan een domoticz/hass.io (of zelf uitlezen)
el.png
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

StarWing schreef:252V is wel al veel, dan zit je al bijna aan de maximale limiet voor je binnenhuistoestellen. Met welke meter heb je dit gemeten ? Een (semi)professioneel ding of een exemplaar uit de grabbelbak van de hubo ?
Met mijn eigen multimeter, met die van de installateur en 2 modulaire meters in de zekeringkast.

252 is idd gigantisch veel, opmerkelijk dat hier nog niets kapot gegaan is.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Is dat zo'n soort modulaire voltmeter dat je hebt in je zekeringskast ?
https://www.bol.com/be/nl/p/meterkast-z ... 006292491/
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Gegevens die je via website van Fluvius kan uitlezen zijn zéér beperkt.

Wat je via P1 kan uitlezen is supergedetailleerd. Voor iedere seconde:
- spanning per fase
- amperage per fase
- afname in watt
- productie in watt
- ...

Ik log sinds ik de trotse/trieste eigenaar van een digitale meter ben continue een aantal zaken, waaronder ook spanning. Op 1 fase zit quasi op iedere zonnige dag meerdere keren de spanning vlot boven 250v (terwijl ik niet (meer) op deze fase teruglever). Mijn omvormer schakelde vroeger op deze fase uit.

De andere 2 fases gaan maar tot ongeveer 240 volt (en op deze lever ik dus wel terug).

Heb je de spanningsvaltest al eens gedaan: hoeveel volt daalt je netspanning als je een zware verbruiker (bvb vuurtje van 2000 watt) inschakelt? Want dit geeft je ook een indicatie hoeveel spanning nog stijgt bovenop die 252 volt als jij nog op het net gaan bijsteken ...
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Het is dat wat ik ook al dacht dat de Fluvius site beperkt was.
Ik heb nu de Homewizard erop hangen.
De suggestie voor meer logging ligt bij hun als suggestie.
Onderandere de pieken interesseren mij.

Via de API kan ik ze wel opvragen zowel voltage als ampere per fasen
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

lacer schreef:Is dat zo'n soort modulaire voltmeter dat je hebt in je zekeringskast ?
Nee.

Eltako WSZ12D-65A
Afbeelding
pfuhu schreef:Heb je de spanningsvaltest al eens gedaan: hoeveel volt daalt je netspanning als je een zware verbruiker (bvb vuurtje van 2000 watt) inschakelt? Want dit geeft je ook een indicatie hoeveel spanning nog stijgt bovenop die 252 volt als jij nog op het net gaan bijsteken ...
Als de spanning op 252 komt, zal de omvormer quasi niets meer geven.
edwin.d
Member
Member
Berichten: 87
Lid geworden op: 14 sep 2012, 23:15
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 8 keer

Als de spanning op 252 komt, zal de omvormer quasi niets meer geven
De huidige omvormers gaan tot 264V.
Pas als de spanning een aantal minuten aan die limiet zit, schakelt de omvormer uit.

De oude die schakelen uit bij 252V..

Mvg
profke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 273
Lid geworden op: 14 aug 2010, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 24 keer

edwin.d schreef: De huidige omvormers gaan tot 264V.

maar de rest van je toestellen niet!!
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer

En de toestellen bij de buren ook niet!
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Wat een onzin lees ik hier.

253 volt is het altijd al geweest over een gemiddelde van 10 minuten.
264,5 volt is ongenblikkelijke uitschakeling.
253 volt klinkt misschien veel, maar is slechts +10%

Als de norm dit toelaat, moeten toestellen daar ook maar tegen kunnen, en het is niet zo dat je constant aan die maximum zit hé.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

honda4life schreef:Wat een onzin lees ik hier.

253 volt is het altijd al geweest over een gemiddelde van 10 minuten.
264,5 volt is ongenblikkelijke uitschakeling.
253 volt klinkt misschien veel, maar is slechts +10%

Als de norm dit toelaat, moeten toestellen daar ook maar tegen kunnen, en het is niet zo dat je constant aan die maximum zit hé.
Geen onzin. Het is inderdaad altijd 253volt geweest, maar niet over gemiddelde van 10 minuten. Pas in 2013 of 2014 is het Synergrid-document C10/11 gewijzigd waarbij dit gemiddeld over 10 minuten mocht. Ervoor was 253v-overschrijding een onmiddellijke afschakeling. De netbeheerder hebben dit aangepast om geen/minder investeringen in de aanpassing van het net te moeten doen.
heist_175 schreef:Als de spanning op 252 komt, zal de omvormer quasi niets meer geven.
Misschien is het door de jaren heen gewijzigd, maar mijn sma-omvormers van 10 jaar oud kijken niet naar de netspanning. Zij kijken gewoon naar de maximale opbrengst en die proberen ze op het net te steken, ongeacht of de netspanning 210, 230 of 250 volt is. Maar als de C10/11-criteria worden overschreden, schakelen ze uit en net daar schuilt het probleem ...
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

De spanning van de omvormer moet altijd hoger zijn dan de netspanning om effectief stroom te kunnen leveren. Bij 210V gaat dat echt niet lukken.
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Bij 210v lukt dat zeker ook wel. Waarom wel niet? (en vanaf welke spanning volgens jou dan weer wel?)
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

pfuhu schreef:Bij 210v lukt dat zeker ook wel. Waarom wel niet? (en vanaf welke spanning volgens jou dan weer wel?)
Euh je hebt toch een (klein) potentiaalverschil nodig om je stroom het net in de juiste richting te te duwen hoor, je steekt toch ook geen tuinslang in een emmer, en plots is je emmer leeg :angel:
pfuhu schreef:Geen onzin. Het is inderdaad altijd 253volt geweest, maar niet over gemiddelde van 10 minuten. Pas in 2013 of 2014 is het Synergrid-document C10/11 gewijzigd waarbij dit gemiddeld over 10 minuten mocht. Ervoor was 253v-overschrijding een onmiddellijke afschakeling. De netbeheerder hebben dit aangepast om geen/minder investeringen in de aanpassing van het net te moeten doen.
Naarmate de technologie vordert worden nu eenmaal normen herzien.

Misschien was het ook niet zinvol omwille van transiënten die voor kunnen vallen,
Misschien staat er wel ergens een grote frequentiesturing die enkele seconden remenergie terug steekt, waardoor de spanning enkele seconden een piek maakt, ...

Je moet ook grote installaties met meerdere omvormers de tijd geven zich aan te passen hé.
Ogenblikkelijk een heel park zonnepanelen uitschakelen is wel wat anders dan elke minuut een omvormer door middel van een intelligente sturing die ook enige tijd nodig heeft om te functioneren hé.
Ogenblikkelijk grote vermogens in- en uitschakelen is nu ook niet bepaald interessant hé.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Bij het plaatsen van de slimme meter is meteen de fase gewisseld. Nu halen we op zonnige dagen (?) net geen 250V. Toch al een verbetering.
De modbus van de batterij logt elke 5 minuten de spanning, gedurende de ganse dag! Data genoeg dus :bdaysmile: .
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

De P1mon (zie https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=88&t=61234) kan ook de spanning bijhouden. Standaard doet ie dat niet, je moet dat activeren.

Afbeelding

Het is nog maar 11u en het is al bijna problematisch.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”