Afghanistan

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

boulder schreef:Da's weer het simplistische anti-amerikanisme, of de eigenhaat van de oikofoben.
Ik zal de analyse wat verduidelijken want die is precies niet helemaal over gekomen. Het herleiden van de situatie in Afghanistan naar racisme en islam... en laat me niet lachen democratie, dat is toch wel een billenkletser waar de schaapkes met hun beide voeten in trappen.
Het stond in de sterren geschreven dat dat er aan zat te komen.

Wanneer we wel wat dieper kijken, als we zien hoeveel geld er al verspild is geweest dan is het toch overduidelijk dat hier andere agenda's worden boven gehaald. En jawel, de CIA heeft een aardig potje in de opiumhandel in Afghanistan. Zelfs al ten tijde van de bezetting door de Sovjet-Unie, maar dat dus ter zijde.

Afghanistan had een moderne democratie totdat vreemde mogendheden zich er mee beginnen moeien zijn. Dan is imperialisme een 'simplitische' analyse? Wat oikofobie er mee te maken heeft is mij ook niet helemaal duidelijk.

China wil al lang voet aan de grond krijgen in Afghanistan en lonkt naar de lithium voorraden (samen met nog wat andere mineralen) en probeert rechtstreekse handelsroutes over land op te zetten. En dat zint de VS natuurlijk niet. Zeker niet als ook de Chinese invloed met de economische activiteiten geïmporteerd worden. Die 'fout' hebben ze al eens in Afrika gemaakt. Dus even terug heel de regio in Centraal Azië in de chaos stoppen is een heel gemakkelijke en goedkope oplossing die tijd op brengt.

Iedereen vraagt zich ook af hoe de Taliban zo snel de macht heeft gegrepen ongeacht een afgetraind leger dat nu ook in hun handen is gevallen, inclusief bewapening. Rarara hoe kan dat nu toch :roll: Dat is heel goed voorbereid geweest met buitenlandse hulp, ongeacht uit welke hoek. Wanneer je de ruggegraat van zo'n leger doorsnijdt blijft er weinig van over.
En een Taliban die nu plots zo snel mogelijk aan de onderhandelingstafel wil in Quatar en zich profileert als Taliban 2.0?
Ik hoop dat we hier toch niet naïef zijn en dan hervallen op democratie vs islam?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Dat zit wat tussen de regels. Waarom maak je een onderscheid tussen groepen? Daar kan in bepaalde gevallen een gegronde reden voor zijn maar meestal is het om er dan negatieve gevolgen/vooroordelen aan te kunnen koppelen. Een kleuter geen rijbewijs geven is niet nadelig voor de kleuter, biologische verschillen zijn op zich geen nadeel, als men alle vrouwen bitchen noemt, dan gaat men wel over de schreef.

Het is steeds hetzelfde mechanisme. Zonder een groep af, ontmenselijk ze zoveel mogelijk en scheer ze allemaal over dezelfde kam. Nadien kan je dan al je frustraties erop botvieren. Het zijn immers anderen dan jij en degene wie je wil beïnvloeden, onmensen die niet beter verdienen en vermits ze door de generalisering toch allemaal hetzelfde zijn is racistisch spreken over de ganse groep gerechtvaardigd. Veel mensen die deze techniek gebruiken weten zelf ook dat het niet klopt... dat maakt het nog slechter. Het is doelbewust haat zaaien en mensen tegen elkaar opzetten.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

petrol242 schreef:
Iedereen vraagt zich ook af hoe de Taliban zo snel de macht heeft gegrepen ongeacht een afgetraind leger dat nu ook in hun handen is gevallen, inclusief bewapening. Rarara hoe kan dat nu toch :roll: Dat is heel goed voorbereid geweest met buitenlandse hulp, ongeacht uit welke hoek.
dus het westen, ff veralgemenen, steekt miljarden in training en bewapening vh leger om dan tegelijkertijd de machtsgreep vd taliban mee te financieren? Het zou zomaar kunnen

buitenlandse hulp moet je wel verduidelijken
Chinezen hebben andere belangen als het westen.

dizzy
wijzen op het objectieve verschillen tussen mannen en vrouwen is niet automatisch ontmenselijken of haatzaaien.
welk negatief vooroordeel koppel ik hier u aan vast?
zonder ik nu de groep mannen af?
ontmenselijk ik ze?
welke frustraties wil ik er op botvieren?
op welke manier generaliseer ik buiten de vaststelling dat ze een penis hebben? Dati s uiteraard een veralgemening want niet alle mannen hebben een penis (denk aan folter).
op welke manier zaai ik haat of zet ik mannen en vrouwen nu tegen mekaar op?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

1207 schreef:dizzy
wijzen op het objectieve verschillen tussen mannen en vrouwen is niet automatisch ontmenselijken of haatzaaien.
welk negatief vooroordeel koppel ik hier u aan vast?
zonder ik nu de groep mannen af?
ontmenselijk ik ze?
welke frustraties wil ik er op botvieren?
op welke manier generaliseer ik buiten de vaststelling dat ze een penis hebben? Dati s uiteraard een veralgemening want niet alle mannen hebben een penis (denk aan folter).
op welke manier zaai ik haat of zet ik mannen en vrouwen nu tegen mekaar op?
Ik zeg ook nergens dat het AUTOMATISCH zo is, wel dat het vaak met die bedoeling gebeurt. Je neemt het dus te persoonlijk op.

Het gaat erover dat men vrouwen bijvoorbeeld verantwoordelijk acht voor 80% van de echtscheidingen, dat ze een gat in hun hand hebben en dat ze te lui zijn om te gaan werken en dat ze enkel uit zijn om hun man te pluimen. Dat soort uitspraken zijn hier op UB te vinden en zijn WEL een voorbeeld van wat ik bedoel. Grapjes als "zeg niet te gauw..." enz... dat is generaliseren om negatieve context aan één groep toe te kennen terwijl er verdorie genoeg mannen zijn die veel slechter rijgedrag vertonen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

Dizzy schreef: Ik zeg ook nergens dat het AUTOMATISCH zo is, wel dat het vaak met die bedoeling gebeurt. Je neemt het dus te persoonlijk op.
neen, je zegt dat het vaak en meestal zo is wat uiteraard ook een veralgemening is.
Het gaat erover dat men vrouwen bijvoorbeeld verantwoordelijk acht voor 80% van de echtscheidingen, dat ze een gat in hun hand hebben en dat ze te lui zijn om te gaan werken en dat ze enkel uit zijn om hun man te pluimen.
uiteraard, en nog een vaststelling
Uren kunnen ze met hun vriendinnen tetteren maar na 2 minuten pijpen doen de kaken al zeer. Nooit gesnapt hoe da kan na zoveel miljoenen jaar evolutie.

soit,
refereer je nu naar die kerel die hier dat scheidingstopic geopend heeft?
uiteraard spreekt die zo over vrouwen omdat het een vat vol emoties is door zijn scheiding. Dat noemen ze context waar je moet naar kijken.
volgend jaar heeft die zijn scheiding verteerd en is zijn nieuwe madame het schoonste, lekkerste en geilste wijf dat er in vlaanderen rondloopt (hopelijk duurt het wa langer voor die haar kaken zeer doen)
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

1207 schreef:neen, je zegt dat het vaak en meestal zo is wat uiteraard ook een veralgemening is.
Neen, dat is begrijpend lezen. Vaak betekent dat het meermaals voorkomt, het is dus niet hetzelfde als altijd. Meestal betekent dat het meer voorkomt dan het omgekeerde maar opnieuw niet altijd.

Ik geloof echter niet dat mensen zich zo vaak vergissen, daarvoor is het te systematisch. Iemand die een biologisch verschil vermeldt is dus niet automatisch een racist. Iemand die echter groepen herhaaldelijk en bewust in een slecht daglicht wil plaatsen en daarvoor bewust veralgemeningen gebruikt wel. De intentie is dus belangrijk. Gaat het puur om het verschil of is het een tussenstap om het verschil nadien te misbruiken.
uiteraard, en nog een vaststelling
Uren kunnen ze met hun vriendinnen tetteren maar na 2 minuten pijpen doen de kaken al zeer. Nooit gesnapt hoe da kan na zoveel miljoenen jaar evolutie.

soit,
refereer je nu naar die kerel die hier dat scheidingstopic geopend heeft?
uiteraard spreekt die zo over vrouwen omdat het een vat vol emoties is door zijn scheiding. Dat noemen ze context waar je moet naar kijken.
volgend jaar heeft die zijn scheiding verteerd en is zijn nieuwe madame het schoonste, lekkerste en geilste wijf dat er in vlaanderen rondloopt (hopelijk duurt het wa langer voor die haar kaken zeer doen)
Wat een geweldig inzicht dat je met ons deelt. Daar zullen ongetwijfeld al veel vrouwen voor gevallen zijn :roll:

Emoties zijn geen excuus om racistisch te beginnen en als hij uw tact heeft zal het wel nog even duren voor hij een nieuwe vriendin zal vinden. Dit soort onzin is eerder een reden waarom de vrouw is gaan lopen :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

1207 schreef: buitenlandse hulp moet je wel verduidelijken
Pakistan, Saoudi-Arabië, 'natuurlijke personen' rechtstreeks en via de opiumhandel, vroege vijand Rusland,... Genoeg kandidaten hoor.
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mar 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 64 keer

1207 schreef:...
Uren kunnen ze met hun vriendinnen tetteren maar na 2 minuten pijpen doen de kaken al zeer. Nooit gesnapt hoe da kan na zoveel miljoenen jaar evolutie.
...
Das een goeike, eentje waar da mijn madam wel is mee ga lachen, en ik kan hare repliek al inbeelden : "Maar schatteke toch, dat is enkel bij mijne minnaar, die van u is te klein" :bdaysmile:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Een andere mogelijke repliek is: "ik snap niet dat na miljoenen jaren evolutie je nog altijd minder manieren hebt dan een varken. Begrijp wel dat mijn kaken een hel tijd geen pijn meer gaan doen" :wink:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

Neen, dat is begrijpend lezen. Vaak betekent dat het meermaals voorkomt,
vervelend hé als mensen de context negeren
Ik geloof echter niet dat mensen zich zo vaak vergissen, daarvoor is het te systematisch
.
het punt is niet dat ge een onderscheid maakt, is een evlt. andere behandeling objectief verklaarbaar of niet?
indien niet dan pas is er een probleem.
jij hebt die 2 dingen aan mekaar gekoppeld

alleen al het benoemen is al per definitie een teken van slechte wil en dus racistisch/discriminatie
dat heel onze wetgeving in dat geval dan racistisch is zullen we maar negeren zeker?
tel de keren dat men tussen personen/dingen onderscheidt en er vaak verschillende setjes rechten en plichten aan koppelt
Emoties zijn geen excuus :
wel context

gij zijt trouwens begonnen met haat tegen vrouwen
vrouwen bijvoorbeeld verantwoordelijk acht voor 80% van de echtscheidingen, dat ze een gat in hun hand hebben en dat ze te lui zijn om te gaan werken en dat ze enkel uit zijn om hun man te pluimen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Zit je aan de drank of pillen? Uw redenering raakt immers kant noch wal.

De betekenis van woorden verandert niet met context. In ELKE context betekent "vaak" iets anders dan "altijd".

Ik negeer of ontken de context niet maar dat maakt niet dat men dan maar los kan gaan. Het is een mogelijke verklaring voor fout gedrag maar daarom noch geen verschoning.

Het gaat inderdaad over de gevallen waarbij de verschillende behandeling bewust gebeurt en met intentie om te benadelen.

Met benoemen heb ik geen probleem, met zaken benoemen om de racist uit te kunnen hangen wel.
1207 schreef: gij zijt trouwens begonnen met haat tegen vrouwen
vrouwen bijvoorbeeld verantwoordelijk acht voor 80% van de echtscheidingen, dat ze een gat in hun hand hebben en dat ze te lui zijn om te gaan werken en dat ze enkel uit zijn om hun man te pluimen.
Hahaha, straks krijg ik pijn aan mijn kaken van het lachen. Dat waren verwijzingen naar inhoud op UB die NIET van mij komt. Waarom heb je het stuk dat erop volgt weggelaten: "Dat soort uitspraken zijn hier op UB te vinden en zijn WEL een voorbeeld van wat ik bedoel." Een mooi voorbeeld van intentie volgens mij :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
gumibear
Member
Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 14 aug 2021, 20:56
Bedankt: 2 keer

Dizzy schreef:...Het gaat erover dat men vrouwen bijvoorbeeld verantwoordelijk acht voor 80% van de echtscheidingen, dat ze een gat in hun hand hebben en dat ze te lui zijn om te gaan werken en dat ze enkel uit zijn om hun man te pluimen. Dat soort uitspraken zijn hier op UB te vinden en zijn WEL een voorbeeld van wat ik bedoel...
Je zevert er maar op los. In 80% van de gevallen van een relatiebreuk (is niet noodzakelijk bij huwelijk) is het de vrouw die de relatie opblaast. Lui, gat in handen en pluimen komt dan 200 paragrafen verder aan bod en betreft mijn ex zelf. Volledig ontdaan van context doet gij dan wat knip- en plakwerk en maakt van een konijn een geit om het toch maar in uw discours te laten passen.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

gumibear schreef:Je zevert er maar op los. In 80% van de gevallen van een relatiebreuk (is niet noodzakelijk bij huwelijk) is het de vrouw die de relatie opblaast.
En je gaat daar nog een bron/link van geven ?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

gumibear schreef:
Dizzy schreef:...Het gaat erover dat men vrouwen bijvoorbeeld verantwoordelijk acht voor 80% van de echtscheidingen, dat ze een gat in hun hand hebben en dat ze te lui zijn om te gaan werken en dat ze enkel uit zijn om hun man te pluimen. Dat soort uitspraken zijn hier op UB te vinden en zijn WEL een voorbeeld van wat ik bedoel...
Je zevert er maar op los. In 80% van de gevallen van een relatiebreuk (is niet noodzakelijk bij huwelijk) is het de vrouw die de relatie opblaast. Lui, gat in handen en pluimen komt dan 200 paragrafen verder aan bod en betreft mijn ex zelf. Volledig ontdaan van context doet gij dan wat knip- en plakwerk en maakt van een konijn een geit om het toch maar in uw discours te laten passen.
Er is hier al eens gevraagd naar enige onderbouw van uw verklaringen, zonder resultaat.

Of je veralgemeningen nu in het begin, het midden of het einde plaatst, het blijft hetzelfde. De manier van formuleren geeft me niet de indruk dat je zelf de crème bent als partner maar wij moeten uiteraard allemaal maar geloven dat het vooral haar schuld is. Kortom, als je uw relaas leest krijg je niet bepaald de indruk dat je een hoge pet op hebt van vrouwen en uiteraard nog minder van uw ex. Ik denk dat je uw verklaringen hier beter niet meeneemt in uw dossier, het zou opnieuw eens verkeerd kunnen uitdraaien.

Als ik enkele uitspraken hier lees dan begin ik te begrijpen waarom vrouwen het afbollen, het is eerder vreemd dat ze nog zo lang wachten.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Wordt het niet stillekes aan tijd om diene stoker de deur te wijzen.
Een meerwaarde kan je dat sujet niet echt noemen... :roll:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

cadsite schreef:Wordt het niet stillekes aan tijd om diene stoker de deur te wijzen.
Een meerwaarde kan je dat sujet niet echt noemen... :roll:
Jij vraagt toch niet de scheiding aan :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 70 keer

en we zijn hier serieus off topic aan het zwalpen.

Terug on topic. wat ik gelijk mis in de rapportering de laatste tijd is het besef dat "De Taliban" niet echt bestaat.

Met titels zoals "De gematigdere Taliban" en "De Taliban beloven een doorgang naar de luchthaven" en dan verbaasd zijn dat er toch vrouwen vermoord worden en er controleposten zijn voor buitenlanders op weg naar de luchthaven.

In se is de Taliban, zeker op dit moment, geen stricte organisatie, maar eerder het collectief van de krijgsheren en andere groeperingen. Het zal nog te zien zijn hoe ze de interne controle gaan uitbouwen en hoe dat zal gaan.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

https://www.standaard.be/cnt/dmf20210815_97106609
Maar diezelfde experts beklemtonen ook dat de taliban geen strikt hiërarchisch georganiseerd blok is. Dat maakt het moeilijk te voorspellen hoe ze ­Afghanistan willen besturen. Vast staat dat het land opnieuw op islami­tische leest geschoeid zal worden, maar hoe fundamentalistisch die wordt, blijft afwachten.
Een zootje ongeregeld dus.
Dat is dus ook het (bijkomend) probleem om Afghanistan te ontvluchten: "dé" Taliban mag op TV komen verkondigen dat iedereen (inclusief buitenlanders) met rust gelaten wordt, als je een "strijder" tegenkomt die er anders over denkt of van een groepering die er anders over denkt, trek je wel aan het kortste eindje.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

Taliban visits Gym and amusement park in Kabul :lol:


Bizar om te geloven hoe snel deze de oorlog hebben gewonnen.
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

Natuurlijk is er een akkoord met USA en taliban, ik verwacht nog geen erge dingen in centrumsteden want de dreigende taal was ook serieus van USA als er iets uit de hand loopt tijdens 'de overdracht'. De taliban zal ook elk moment zijn regering voorstellen en dan is het inderdaad afwachten, zoals eerder hier vermeld: de verschillende strekkingen binnen de taliban, zullen ze elkaar dingen gunnen en blok vormen of zullen ze intern beginnen vechten voor macht.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

heist_175 schreef:
Dat is dus ook het (bijkomend) probleem om Afghanistan te ontvluchten.
Denk niet dat het allemaal zooo moeilijk is, blijkbaar zijn dat 100tal Belgen er al bijna 500 geworden, ze kunnen allemaal gewoon mee met de legervliegtuigen vrijdag. Wie zegt dat het daar allemaal zo gevaarlijk is? Hoe geraken die dan door al die controles naar de luchthaven ?

Het is de bedoeling om minstens 470 mensen te evacueren, onder hen zo'n honderd Belgen en hun (Afghaanse) familie. Daarnaast zullen ook Afghaanse medewerkers van de Europese instellingen, internationale organisaties en ngo's worden ontzet, net zoals de Afghaanse tolken en 'fixers' die voor het Belgisch leger hebben gewerkt.

Ook mensenrechten- en vrouwenrechtenactivisten zullen asiel kunnen aanvragen in ons land. Hun aanvragen worden momenteel behandeld door de asiel- en veiligheidsdiensten.

Hoe doen die mensen dat dan praktisch? Gewoon naar de Belgische ambassade in het nabijgelegen Pakistan bellen en zeggen "hé ik ben een mensenrechten activist, kun je voor mij een asielaanvraag fixen ??" Straf.
gumibear
Member
Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 14 aug 2021, 20:56
Bedankt: 2 keer

De Taliban wordt door de VN (en dus het leeuwendeel van de leden) nog steeds als terreurorganisatie beschouwd. Ondanks de recente rehabilitatie in de media vraag ik mij toch af hoe dat op diplomatiek vlak gaat uitdraaien.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

1207 schreef:enkel wijzen op een verschil is geen racisme. iemand met een vagina is een vrouw en iemand met een penis een man.
het is dan weer geen racisme om op basis van gegronde reden mensen minder/meer rechten te geven.
een kleuter weigeren we op basis van leeftijd een rijbewijs, ik zie gegronde redenen daarvoor.
Klopt, en wie een historische waarheid vertelt is geen racist.
De waarheid kan kwetsen, een holocaustontkenner kan het kwetsend vinden als hij met die holocaust geconfronteerd wordt, maar als de norm is dat niemand mag gekwetst worden, dan heb je geen democratie meer.
Als je verwijst naar wikipedia artikels over islam, en dan te horen krijgt dat je aan islamofobie doet, dan is het al ver gekomen.
petrol242 schreef:Ik zal de analyse wat verduidelijken want die is precies niet helemaal over gekomen. Het herleiden van de situatie in Afghanistan naar racisme en islam...
Enkel wie stekeblind is, zal beweren dat islam er niets mee te maken heeft.
De wetten die de Taliban idioten nu aan het opdringen zijn komen rechtstreeks uit de islam.
petrol242 schreef:Wanneer we wel wat dieper kijken, als we zien hoeveel geld er al verspild is geweest dan is het toch overduidelijk dat hier andere agenda's worden boven gehaald. En jawel, de CIA heeft een aardig potje in de opiumhandel in Afghanistan.
Je ziet waar de communisten zitten, die zien overal economische belangen, behalve als het over China gaat natuurlijk.
petrol242 schreef:Zelfs al ten tijde van de bezetting door de Sovjet-Unie, maar dat dus ter zijde.
Maar de Russen hebben natuurlijk geen schuld, we geven gewoon alle schuld aan de Amerikanen, zeker?
petrol242 schreef:Afghanistan had een moderne democratie totdat vreemde mogendheden zich er mee beginnen moeien zijn.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiede ... n_de_islam
Wat ik daar zie is een land dat vele malen gestreden heeft met andere landen, en de islam zorgde ook al direct voor wapengekletter.
En ja, dat was lang vóór er nog maar iets als Amerikanen bestond.
petrol242 schreef:Dan is imperialisme een 'simplitische' analyse? Wat oikofobie er mee te maken heeft is mij ook niet helemaal duidelijk.
Simpel: oikofoben haten de eigen beschaving en denken dat het op een ander beter is.
Welnu, uw "imperialistische" invloeden zijn nu weg, de Taliban is baas, ze gaan zorgen voor welvaart, zeker?
petrol242 schreef:China wil al lang voet aan de grond krijgen in Afghanistan en lonkt naar de lithium voorraden (samen met nog wat andere mineralen) en probeert rechtstreekse handelsroutes over land op te zetten.
En Chinees imperialisme vind jij een goede zaak of zo?
Je verhaaltje rammelt ook langs alle kanten, want als de Amerikanen zo graag de hand wilden leggen op die mineralen, dan waren ze daar niet eerst 20 jaar gebleven, om het nadien weer te verlaten.
petrol242 schreef:Dat is heel goed voorbereid geweest met buitenlandse hulp, ongeacht uit welke hoek. Wanneer je de ruggegraat van zo'n leger doorsnijdt blijft er weinig van over.
Ja, PVDA'ers zijn maoïsten, die vinden alles wat China doet geweldig (ook als het tegen de Oeigoeren is...)
petrol242 schreef:En een Taliban die nu plots zo snel mogelijk aan de onderhandelingstafel wil in Quatar en zich profileert als Taliban 2.0?
Ik hoop dat we hier toch niet naïef zijn en dan hervallen op democratie vs islam?
Niemand is zo naïef om de leugens van de taliban te geloven.
Wie iets van islam kent, weet dat moslims aan taqiyya mogen doen, ze mogen liegen als het in het belang is van de islam.
Dizzy schreef:Grapjes als "zeg niet te gauw..." enz... dat is generaliseren om negatieve context aan één groep toe te kennen terwijl er verdorie genoeg mannen zijn die veel slechter rijgedrag vertonen.
Ja, op TV kwam een man vertellen dat de Taliban het niet verdraagt als er hard gelachen wordt.
Jij komt af dat zels een grapje niet meer mag als het een stereotype beeld bevestigt.
Je ziet waar fanatisme toe leidt.
MiguelJ schreef: Das een goeike, eentje waar da mijn madam wel is mee ga lachen, en ik kan hare repliek al inbeelden : "Maar schatteke toch, dat is enkel bij mijne minnaar, die van u is te klein".
Die repliek vind ik een goede, hij bewijst dat je vrouw/vriendin humor heeft.
Die van Dizzy begint direct te dreigen, daar zit geen humor in, maar veel zurigheid.
Gray schreef:Taliban visits Gym and amusement park in Kabul :lol:
Bizar om te geloven hoe snel deze de oorlog hebben gewonnen.
Er bestaan ook beelden van de nazi's toen ze indertijd Parijs veroverden.
Dat ze zich eens amuseren op een kermis betekent niet dat het onschuldige mensen zijn.
bollegijs schreef:Natuurlijk is er een akkoord met USA en taliban
Is dat zo?
Mocht heel dit boeltje afgesproken zijn, dan zou het daar zo geen chaos zijn op de luchthaven.
Een collega stuurde mij dit filmpje door, en ik denk dat het wel een en ander verklaart, zoals waarom de Afghanen zich zo weinig verzet hebben.
Kort gezegd: Biden heeft alle goede raad van zijn adviseurs in de wind geslagen. Hij had zelfs een lijst van welke Amerikanen moesten gered worden.
En er was zo weinig verzet omdat de soldaten niet betaald werden.
Dat is een heel ander verhaal dan 'corruptie', natuurlijk.
Corruptie dat is bijv. overheidsopdrachten waar geld blijft plakken.
Je personeel niet betalen, dat is al wat anders.
En soldaten riskeren hun leven, dus als die mensen hun leven riskeren, maar niet eens betaald worden, dan wordt het al logischer.

https://rumble.com/vlberd-watch-even-de ... aster.html
bollegijs schreef:ik verwacht nog geen erge dingen in centrumsteden want de dreigende taal was ook serieus van USA als er iets uit de hand loopt tijdens 'de overdracht'.
Ik denk dat de VS dreigt precies omdat ze zich helemaal niet meer zeker voelen.
De Taliban is een liegende islamitische dieven- en terroristenbende.
phil48 schreef:Denk niet dat het allemaal zooo moeilijk is, blijkbaar zijn dat 100tal Belgen er al bijna 500 geworden, ze kunnen allemaal gewoon mee met de legervliegtuigen vrijdag. Wie zegt dat het daar allemaal zo gevaarlijk is? Hoe geraken die dan door al die controles naar de luchthaven ?
Ik mag hopen dat dat ironisch bedoeld is?
Zondag is Kaboel gevallen, de lamzakken van Vivaldi wachten dus nog tot vrijdag om actie te nemen (als het lukt...).
Ondertussen worden er al Belgen gered door Nederland en Frankrijk.
Wat een afgang!
En weeral Dedonder die ertussen zit.
Misschien kan die haar naam veranderen naar "te dom om te helpen donderen".
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Een beetje ironie mag toch wel, uiteraard is het gekkenwerk om daar nog weg te geraken.

Anderzijds hoorde ik die staatssecretaris in Terzake zeggen dat Buitenlandse Zaken de Belgische Afghanen die daar op reis waren (en zij die er nog naar toe wilden) al op 7 augustus verwittigd hadden dat het in Afghanistan te gevaarlijk werd en ze beter weer naar huis kwamen of niet meer vertrokken. Ondertussen blijkt dat er desondanks nog een hoop Belgen pas vorige week naar ginder trokken, ze wilden nog snel over en weer voor de Taliban er helemaal de macht zou grijpen.

Eentje met zijn twee kleine kinderen omdat de grootmoeder daar ernstig ziek was en een andere om er vorige weekend nog te gaan trouwen. Tja, dan moet je niet verrast zijn dat het plots chaos wordt, want al die mensen zijn indertijd juist uit angst voor de taliban naar België gevlucht. Dan kan je moeilijk zeggen dat ze de risico's niet kenden...

In ieder geval hopen we dat ze weer veilig thuiskomen.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

boulder schreef:Enkel wie stekeblind is, zal beweren dat islam er niets mee te maken heeft.
De islam is maar een middel en geen doel op zich. Daar moet je doorkijken. Niet gemakkelijk, besef ik ten zeerste.
boulder schreef:Je ziet waar de communisten zitten, die zien overal economische belangen, behalve als het over China gaat natuurlijk.
Imperialisme is meer dan enkel economische belangen. De pogingen van China om invloed uit te oefenen in heel de regio zijn gewoon een feit. Waar trek ik China dan voor? Nergens! Je vervalt in een oude degoutante gewoonte om te lezen wat je wil lezen. China is gewoonweg een parameter in heel de vergelijking die een heel complexe situatie probeert te bevatten. Dat ontkennen is het dossier niet serieus nemen.
Je vooroordelen gaan echter gewoon verder in het debat hier :
boulder schreef:Maar de Russen hebben natuurlijk geen schuld, we geven gewoon alle schuld aan de Amerikanen, zeker?

Waar praat ik ergens de bezetting door de Sovjet-Unie goed? Nergens! Integendeel zelfs, ik had het over een moderne democratie VOOR de inval door de USSR. Ook hier dus, woordjes in het mondje. Gaan we debat voeren of gaan we een rondje afkraken doen? Kan ik vrij goed maar het heeft 0,0% meerwaarde in het debat en is degoutant voor de andere forumleden. Daar pas ik dus voor.
boulder schreef:Welnu, uw "imperialistische" invloeden zijn nu weg, de Taliban is baas, ze gaan zorgen voor welvaart, zeker?
Alsof alleen het westen een monopolie heeft op het imperialisme :roll: De taliban is ook hier een middel. Je hebt een zeer beperkte elitaire leiding die haar pionnen naar Qatar stuurt en een bende loopvolk inzet die niet anders te doen heeft dan de schoft uit te hangen.
Het is complex hoe het er aan toe gaat, maar de doelen zijn vrij eenvoudig. Controle over Centraal Azië, haar strategische ligging en haar grondstoffen. Onder welk mom, of het nu 9/11 is, of de middelen, Taliban en Islam, doen er uiteindelijk niet toe. Wie? De VS, China, Rusland, Saoudi-Arabië,...
Hoe onstabieler een regio is, hoe gemakkelijker de natuurlijke rijkdommen kunnen geplunderd worden en de popkes aan een koordje hangen. Net zoals dat in de rest van de wereld er aan toe gaat, creëert men zijn eigen monsters, totdat die monsters niet meer onder controle te houden zijn. Iets dat in Afrika schering en inslag is en niet veel anders is in de huidige crisis in Centraal Azië want het beperkt zich niet tot Afghanistan.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

phil48 schreef:Een beetje ironie mag toch wel, uiteraard is het gekkenwerk om daar nog weg te geraken.
Dat mag zeker, maar ik wou gewoon weten of dat ironisch bedoeld was, of dat je het echt zo meenden.
Ik heb wel gevoel voor humor, hoor.
Die van nieuwspaal vind ik vaak heel grappig,
Zoals deze :
https://nieuwspaal.nl/rust-keert-terug- ... grid-kaag/
https://nieuwspaal.nl/taliban-bezorgd-c ... nageleefd/
https://nieuwspaal.nl/corrie-start-hand ... n-taliban/
phil48 schreef:Anderzijds hoorde ik die staatssecretaris in Terzake zeggen dat Buitenlandse Zaken de Belgische Afghanen die daar op reis waren (en zij die er nog naar toe wilden) al op 7 augustus verwittigd hadden dat het in Afghanistan te gevaarlijk werd en ze beter weer naar huis kwamen of niet meer vertrokken. Ondertussen blijkt dat er desondanks nog een hoop Belgen pas vorige week naar ginder trokken, ze wilden nog snel over en weer voor de Taliban er helemaal de macht zou grijpen.
Heb ik gisteren ook gehoord, maar ondanks dit, zijn alle landen die daar mensen hebben, die aan het repatriëren.
Dat mensen onvoorzichtig zijn, zou dat dan niet gelden voor Amerikanen, Nederlanders, Duitsers, etc.?
Daar geloof ik niets van, ik vind het maar een zwak excuus dat de Vivaldi prutsers gebruiken om hun slome reactie te verantwoorden.
De Amerikanen zijn bezig van maandag mensen te repatriëren, België begint op vrijdag ALS alles goed gaat.
petrol242 schreef:De islam is maar een middel en geen doel op zich. Daar moet je doorkijken. Niet gemakkelijk, besef ik ten zeerste.
Mocht het nu zijn dat die regio een vredevolle regio was, tot de Amerikanen er gekomen zijn, zou ik je begrijpen, maar die regio is nooit vreedzaam geweest.
Islam heeft daar alle andere godsdiensten (niet alleen christendom) met geweld uitgeroeid.
En ook hier beroepen de Taliban zich op de islam, en de wetten die ze invoeren zijn de sharia.
En zoals een reporter opmerkte, het grootste verschil sedert dat de Taliban de macht gegrepen hebben, is dat je geen vrouwen op straat meer ziet.
Het is grappig dat hier vlak boven nog gediscussieerd wordt over groepen betitelen, een onderscheid maken in houding daartegenover.
Dat is nu het eerste wat ze daar doen, en dat is zo overal waar islam heerst.
Zeggen dat dat niet de reden is, is echt wel stekeblind zijn.
petrol242 schreef:Imperialisme is meer dan enkel economische belangen. De pogingen van China om invloed uit te oefenen in heel de regio zijn gewoon een feit.
Je vraagt waar ik China voortrek.
Ik hoor u bij de Amerikanen spreken van imperialisme, bij China zeg je "invloed uitoefenen."
Dat klinkt toch veel positiever.
Idem ditto voor de Russen.
Ik hoor u het woord imperialisme daar niet in de mond nemen.

Maar zeg nu eens, welk democratisch land wil er een radicaal islamitisch land als buur?
Niemand toch?
petrol242 schreef:Alsof alleen het westen een monopolie heeft op het imperialisme :roll: De taliban is ook hier een middel.
Ik ben blij dat je het zegt, want ik krijg hier toch heel vaak de indruk dat het altijd de schuld van het Westen en de Amerikanen is.
petrol242 schreef:Het is complex hoe het er aan toe gaat, maar de doelen zijn vrij eenvoudig. Controle over Centraal Azië, haar strategische ligging en haar grondstoffen. Onder welk mom, of het nu 9/11 is, of de middelen, Taliban en Islam, doen er uiteindelijk niet toe. Wie? De VS, China, Rusland, Saoudi-Arabië,...
Dat is een makkelijk excuus.
Je vergeet dat de Amerikanen daar naartoe getrokken zijn na 9/11, omdat de Taliban onderdak verleenden aan Osama Bin Laden, nog zo'n islamitische schurk.
Het is heel logisch dat een machtig land die aanslagen zich niet zomaar laat gevallen.
En dat ze daar een tijdje blijven, omdat ze hopen dat als het een democratie wordt dat dan ook de zin om terroristen te helpen zal stoppen.
En de vrouwen hadden daar meer vrijheid, dat kun je niet ontkennen.
petrol242 schreef:Hoe onstabieler een regio is, hoe gemakkelijker de natuurlijke rijkdommen kunnen geplunderd worden en de popkes aan een koordje hangen. Net zoals dat in de rest van de wereld er aan toe gaat, creëert men zijn eigen monsters, totdat die monsters niet meer onder controle te houden zijn. Iets dat in Afrika schering en inslag is en niet veel anders is in de huidige crisis in Centraal Azië want het beperkt zich niet tot Afghanistan.
Dat is toch heel simplistisch, het Midden-Oosten is ALTIJD een kruitvat geweest, ook voor aardolie een energiebron werd.
Zoals gezegd, bekijk de geschiedenis van Islam, die clanmentaliteit zit erin van bij het prille begin.
Jij staart je blind op die grondstoffen.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

boulder schreef:Je vergeet dat de Amerikanen daar naartoe getrokken zijn na 9/11, omdat de Taliban onderdak verleenden aan Osama Bin Laden, nog zo'n islamitische schurk.
Het land zat toen zelf in een uitdovende burgeroorlog die een versneld verloop heeft gekend door luchtsteun van de VS en de troepen uit het noorden. De Taliban is toen verslagen, vrouwen konden opgelucht adem halen. Dat was twintig jaar geleden hé.
Maar wat gebeurde er toen? De VS en een aantal internationale partners ging gewoon door met oorlog voeren en heeft een enorme coalitie opgezet (+ 130 000 manschappen!) enkel om Bin Laden en een handvol van zijn vazallen op te jagen die toen al in Pakistan zat :roll: en waar hij uiteindelijk ook gevat is. Tegelijk weigerde men met alle actoren in het land te praten, ook niet met gematigde fracties die totaal niet wisten waar Bin Laden zat.
Een hele bevolking ging gebukt onder die invasie en begon de buitenlandse troepen meer en meer als een bezettingsleger te zien in plaats van een bevrijdingsleger. Velen zijn terug in de armen van de Taliban gelopen. Dat verklaart voor een stuk ook de snelle machtsovername die zich nu voltrekt.
boulder schreef: Dat is toch heel simplistisch, het Midden-Oosten is ALTIJD een kruitvat geweest, ook voor aardolie een energiebron werd.
Enige nuance, het gaat hier over Centraal-Azië, niet het Midden-Oosten, in de achtertuin van China en Rusland.
boulder schreef:Jij staart je blind op die grondstoffen.
Neen dat doe ik niet. Het is veel meer dan alleen grondstoffen. Het gaat over economische, militaire en politieke invloed in Centraal-Azië, door de landen die ik hier al eens opgenoemd heb.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

petrol242 schreef: Het land zat toen zelf in een uitdovende burgeroorlog die een versneld verloop heeft gekend door luchtsteun van de VS en de troepen uit het noorden. De Taliban is toen verslagen, vrouwen konden opgelucht adem halen. Dat was twintig jaar geleden hé.
Het verschil met toen is natuurlijk dat de Taliban nu op één week tijd heel het land veroverd hebben. Je kan mij niet wijsmaken dat de bevolking (het leger) hen één strobreed in de weg heeft gelegd. Niks gevechten of iets dergelijks.

Dan hoor je dat er 40 000 mensen bivakkeren rond de luchthaven, hoe geraak je daar als buitenlander (in dit geval Belg) met je uitnodiging/afspraak voor vertrek nog door? Niet verbazend dat er "slechts" zestien tot op dat lege vliegtuig zijn geraakten dat gaat er niet op beteren.

Vreemd dat ik in het nieuws hoor dat van de drie "obstakels" om op een vliegtuig te geraken de Taliban-controle de minste is. Vreemd - want strookt niet met het beeld dat we hebben van hen als moordlustige bende, die alles wat buitenlands is willen opknopen. Hoe geraak je als Belgische Afghaan door zo'n controle? Als ze zien dat je een Belgisch paspoort hebt, laten ze je dan zomaar door?
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

De fransen hebben iedereen gevraagd naar hun ambassade te komen om van daaruit, onder militaire begeleiding, in konvooi naar de luchthaven gebracht te worden. Een beproefde taktiek blijkbaar...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Waren ze ook met 750?
wied schreef:De fransen hebben iedereen gevraagd naar hun ambassade te komen om van daaruit, onder militaire begeleiding, in konvooi naar de luchthaven gebracht te worden. Een beproefde taktiek blijkbaar...
Yera
Starter
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 aug 2021, 11:13
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 1 keer

Cijfers zal Frankrijk waarschijnlijk niet delen, maar familie van een Frans Afghaanse collega zijn reeds in juni (!) overgevlogen door het Franse leger.

Blijkbaar zijn de Franse al langer bezig met de voorbereiding en effectieve interventie.

Het is echt niet dat de taliban daar op 1 week tijd aan de macht is gekomen...
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Was het niet al in januari dat Biden aankondigde dat alle Amerikaanse troepen eind augustus uit dat land weg zouden zijn? Dan is het onbegrijpelijk dat de Europese landen niet al voor de zomer begonnen waren met het weghalen van hun (ambassade)personeel e.d.

Dan kan je ook niet begrijpen dat BZ nog Afghaanse Belgen naar ginder liet vertrekken.
De fransen hebben iedereen gevraagd naar hun ambassade te komen om van daaruit, onder militaire begeleiding, in konvooi naar de luchthaven gebracht te worden. Een beproefde taktiek blijkbaar....
Dat waren "slechts" 11 speciale agenten, die dat transport begeleid hebben. Het was dan ook vooraf onderhandeld met de Taliban, op het hoogste niveau, via Parijs. Ik kan me niet voorstellen dat De Croo of zo hetzelfde had kunnen bereiken. Frankrijk is nu eenmaal een grootmacht, vergeleken met ons lilliputlandje.

In Frankrijk wonen overigens rond de 50 000 Afghanen.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Ook in Nederland krijgt BZ het verwijt (Op1 van vrijdag 20 aug.) dat zij niet bekwaam zijn mee te spelen met de grote jongens. Frankrijk en Engeland bijvoorbeeld beschikken nog over militaire macht, wij moeten tevreden zijn met "onmacht"!
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

wied schreef:Ook in Nederland krijgt BZ het verwijt (Op1 van vrijdag 20 aug.) dat zij niet bekwaam zijn mee te spelen met de grote jongens. Frankrijk en Engeland bijvoorbeeld beschikken nog over militaire macht, wij moeten tevreden zijn met "onmacht"!
als de echte grootmachten maanden op voorhand al aankondigen te vertrekken of hun landgenoten oproepen te vertrekken
als je weet dat het land corrupt is en soldaten niet betaald worden ... (onze overheid MOET dat geweten hebben)

is het dan hogere wiskunde om dit scenario op tafel te leggen en op voorhand al te evacueren?
dan is iedereen weg en de vakantiegangers verbied je te gaan (vanaf juli).
wie desondanks wil gaan is op eigen risico

zoals gisteren ene zei
wat is dat ook voor onzin dat vliegtuigen blijkbaar enkel eigen landgenoten mogen meepakken? werk samen en zorg dat lek vliegtuig vol zit. of Die Belg nu landt in Brussel of Madrid speelt toch echt volstrekt geen rol?
of waarom kan die Belgische vlieger niet gewoon volgeladen worden? in Brussel stuur je die dan gewoon naar hun eigen land
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Wij kunnen niet eens samenwerken in eigen land!!!
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Een vliegtuig voor de Vlamingen, één voor de Walen, één voor de Brusselaars en één voor de Duitstaligen :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Yera schreef:Cijfers zal Frankrijk waarschijnlijk niet delen, maar familie van een Frans Afghaanse collega zijn reeds in juni (!) overgevlogen door het Franse leger.
Blijkbaar zijn de Franse al langer bezig met de voorbereiding en effectieve interventie.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20210820_97541353
Voorbereide Fransen
Net als in de VS gold in Europa: even cruciaal als de informatievoorziening is wat er met die informatie gedaan wordt. Van de EU-lidstaten waren de Fransen het best voorbereid, zegt de diplomaat. Zij bereidden de eventuele sluiting van de ambassade in Kaboel al voor sinds januari en maakten de nodige documenten voor medewerkers en hun families klaar. Om vlot te kunnen evacueren, aldus het Franse ministerie van Buitenlandse Zaken, ‘waren tussen mei en juli al verschillende honderden Fransen en Afghanen die banden hebben met Frankrijk, in veiligheid gebracht’.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

1207 schreef:
zoals gisteren ene zei
wat is dat ook voor onzin dat vliegtuigen blijkbaar enkel eigen landgenoten mogen meepakken? werk samen en zorg dat lek vliegtuig vol zit. of Die Belg nu landt in Brussel of Madrid speelt toch echt volstrekt geen rol?
Er is wel één klein probleem. Die vliegtuigen mogen maar 7 à 8 minuten ter plekke blijven en moeten dan weer opstijgen. Las onlangs bij dat Nederlands vliegtuig waarin zogezegd 17 Belgen zaten, maar het uiteindelijk maar 6 of 7 waren - dat dit "per handopsteking" was. Wie is Belg, wie is Duitser, wie...

Er is namelijk geen tijd om te controleren. Dus als je een vliegtuig vol laadt met Afghanen met buitenlands paspoort, dan weet je natuurlijk niet zeker of die ook recht hebben op verblijf in het land waarvan ze dat paspoort hebben, want er was geen controle.

Dat is de reden dat ze via Islamabad gaan, daar is blijkbaar wel een Belgische delegatie die papieren kan checken.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

phil48 schreef:Dat is de reden dat ze via Islamabad gaan, daar is blijkbaar wel een Belgische delegatie die papieren kan checken.
Is dat ook niet om te tanken?
In Afghanistan kan je uw vliegtuig niet vol tanken voor de terugreis...
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Vanuit Islamabad gaat het met commerciële vluchten, o.m. KLM en Lufthansa. Die legervliegtuigen gaan over en weer naar Kaboel.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”