Keukenapparaten. Waar kopen?

Plaats reactie
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

We zijn aan het kijken voor een nieuwe keuken.
Ontwerp zit in een laatste rechte lijn. Tijd om dus een definitieve keuze te maken welke toestellen we juist willen.

De vraag is dus waar kopen we die?
Bij de keukenbouwer kan, maar we mogen ze ook zelf aanschaffen.

Waar koop je zoiets aan een aanvaardbare prijs?

Ik dacht aan
Elektro lommelen,
Loeters,
Coolblue,
Vandenbborre,


Iemand ervaring met de 2 eerste? Of andere suggesties?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Tijdje geleden voor het eerst bij Loeters besteld (had er nog nooit van gehoord).
Hadden snel een nieuwe diepvries nodig. Qua bestellen waren ze wel flexibel. Na bestelling van een Bosch, merkte ik dat ze een Siemens hadden die eigenlijk gewoon krek hetzelfde model was, maar wel €50 goedkoper, en dat werd vlot gewijzigd. De levering was wel echt puur levering. Gewoon in het midden van de garage gedropt en de oude meegepakt. Uitpakken en op zijn plaats zetten en zo moesten we zelf doen. Maar ja, het was dan ook echt aan bodemprijs en nog significant goedkoper dan bvb Vandenborre.
Geen idee hoe goed hun dienst-na-verkoop is.

Voor de rest hebben we eigenlijk altijd alles bij Vandenborre gekocht, die het wél gratis uitpakken en installeren. Maar je betaalt dus wel wat meer.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Meestal krijg je toch wel goede voorwaarden als je ze koopt bij je keukenbouwer. En als het inbouw is dan zal de keukenbouwer ze ook zelf installeren.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Goztow schreef:Meestal krijg je toch wel goede voorwaarden als je ze koopt bij je keukenbouwer.
De meeste keukenbouwers geven zelfs drie of vier toestellen gratis (al zal je dat misschien op een andere manier terugbetalen)
Loeki
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 okt 2018, 10:40
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 1 keer

Wij zijn ook met verbouwingen bezig waarbij, o.a., een nieuwe keuken geplaatst zal worden en we hebben onze toestellen hier bij de lokale witgoedboer van (letterlijk) om de hoek gekocht. We hebben voor onze toestellen een korting van 15% op de adviesprijs gekregen. Prijstechnisch misschien niet het interessantst maar voor ons speelt er meer dan enkel de aanschafprijs. Service (en de prijs daarvan) na verkoop vinden we nog veel belangrijker.
Ongetwijfeld zal je keukenboer ook toestellen aan een leuke prijs kunnen verkopen maar wat als ze uit garantie zijn? Dan is het het probleem van de klant en mag Miele/Bosch/... zelf komen voorrijden en betaal je al een fikse voorrijkost nog voordat ze überhaupt iets aan je toestel gedaan hebben. Dan is de winkel waar wij ze gekocht hebben (met eigen hersteldienst) toch stukken goedkoper en denken ze ook met de klant mee.

Daarnaast heb je met keukentoestellen voor de particuliere markt globaal ook 2 soorten: de toestellen voor projectbouw en de andere, ook al staat daar hetzelfde merk met logo op. Die eerste zijn qua kwaliteit vaak stukken minder qua kwaliteit en capaciteit dan die tweede. Mijn ouders hebben bij de bouw van hun appartement van hun (nochtans niet goedkope) keukenboer een oven en magnetron van SMEG gekocht. Na een jaar hebben mijn ouders ze eruit gesloopt en een andere toestellen gekocht. Vooral de oven bleek gewoonweg waardeloos. Zo was het bijvoorbeeld onmogelijk om taarten of quiches te bakken. Ze mislukten altijd. SMEG gaf niet thuis toen ze hierover gecontacteerd werden. Naderhand hebben verschillende mensen uit de sector bevestigd dat er met 2 soorten toestellen gewerkt wordt. Als je die voorkennis niet hebt kan je flink de mist ingaan.
Weet bijvoorbeeld ook dat toestellen voor specifieke markten aangepast worden wat maakt dat ze hier minder goed zullen functioneren. Een simpel voorbeeld: onze markt zit op zeeniveau. Dat stelt andere eisen dan een markt op niveau van gemiddeld meer dan 1000m hoogte. Die toestellen worden ook wel eens parallel en goedkoper naar onze markt ingevoerd maar dat kan, zoals eerder gezegd, wel eens er toe leiden dat het toestel niet naar volle tevredenheid werkt of sneller stuk gaat.

Zelf zou ik een naar een winkel/witgoedboer met een goede reputatie naverkoop gaan waar je je goed bij voelt.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Ben je zeker dat je lokale winkel nog zelf komt herstellen?
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Loeki
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 okt 2018, 10:40
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 1 keer

Ik kan enkel spreken over de zaak waar wij onze toestellen gekocht hebben.
Een paar praktijkvoorbeelden die me gelijk te binnen schieten:

Sluiting droogkast (Miele, 7 jaar oud) stuk. Monteur is te voet langs gekomen nadat ik telefonisch het probleem had beschreven. 5' later was het oude stuk plastic (want meer was het niet) eruit gewipt en een nieuw er in geklikt. Heb enkel het onderdeel moeten betalen. Verplaatsingskosten aanrekenen vonden ze een beetje te gortig.

Vaatwasser pompte niet weg. Ik weet niet mee wat er precies stuk aan was (toestel was ook al zo'n 13 jaar oud op dat moment) maar het kostte iets van een 40 euro om het te vervangen. Pas als dat ook de oplossing was (men twijfelde namelijk of dat het probleem was, men was het niet 100% zeker) moest ik maar eens langskomen om te betalen (na een week of 2). Voor 40 euro heeft de vaatwasser nog een paar jaar gewerkt.

Andersom, en dat staat dan los van zelf komen herstellen: ze zijn de toestellen die na de verbouwingen opnieuw geplaatst worden (vaatwasser van een jaar oud en de wasmachine en droogkast) komen ophalen en hebben ze gestockeerd in hun magazijn tot de verbouwingen achter de rug zijn en alles terug geplaatst mag worden. Waar vind je nog zo'n service? Ja, wij betalen ongetwijfeld wat meer, dat klopt, maar het betaalt zich wel terug.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Het probleem is dat je zo'n service waar ik ook wel wil voor betalen gewoon niet veel meer vindt.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
stevenvs
Plus Member
Plus Member
Berichten: 125
Lid geworden op: 03 feb 2013, 19:39
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 11 keer

Prijs bij keukenbouwer is meestal de officiële verkoopprijs zoals in de boeken of online bij de merken.

In witgoed zaken kan je korting krijgen bij aankoop van meer toestellen en wordt het meestal geplaatst.

Bij loeters en electro lommelen krijg je een nog betere prijs maar moet je hetzelf inbouwen.
Loeki
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 okt 2018, 10:40
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 1 keer

Goztow, dat ben ik met je eens al denk ik wel dat er nog steeds een markt voor is. Maar het is niet evident, absoluut niet.

Ze hebben het, geloof ik, heel even wat moeilijker gehad ik toen MediaMarkt hier zich kwam vestigen. Ze bestaan echter reeds meer dan 50 jaar en hebben een ijzersterke reputatie opgebouwd. Naar wat ze me vertelden gaan de zaken echt goed en mogen ze in deze online tijden echt niet klagen. En als een zelfstandige al zegt dat hij niet mag klagen... :wink:
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Wij kopen waar het uitkomt en de lokale electroboer komt herstellen wanneer nodig.
Ook aan toestellen die daar niet gekocht zijn, maar enkel aan merken die daar te koop zijn (de klassiekers als Miele, Bosch, AEG, ...).
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Bij onze keuken boer zijn de prijzen inderdaad ongeveer de officiële prijzen.
Hier en daar heb je ze toch al snel voor 300€-400€ Minder per toestel.

Ben voorlopig aan het kijken voor Siemens, enige issue momenteel is nog de vaatwasser die je wel kan vinden via de Siemens site, maar niet steeds te vinden is in een winkel of online shop.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Ik raad je aan om goed te rekenen. De keukenbouwer aanziet zijn verkoop als een geheel. Bijvoorbeeld bij Eggo was ik er achter gekomen dat je vanaf 10k totaal een korting van 2k kreeg een paar jaar geleden. Stel dat je dan zonder je keukenapparaten daaronder bent, dan kan het zijn dat je in totaal toch nog hoger uitkomt. Dus ja: alles goed uitrekenen is de boodschap.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Ik kreeg bij aankoop van 5 apparaten van hetzelfde merk 7 jaar garantie. Een week voor de garantie viel m'n vaatwasser stuk en de producent is netjes alles komen herstellen. Veel van die merken komen uit dezelfde fabriek en hebben dezelfde service. Bv Siemens/Bosch/Kuppersbush... exact hetzelfde (bedieningspaneel enz. verschillend maar mechanisch identiek).
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”