Nieuwe lease: elektrische familiewagen

Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

duizend schreef:Als ze morgen dieselwagens dezelfde fiscale voordelen geven als elektrische stort de markt voor de elektrische voertuigen gewoon in.
Zonder partij te kiezen kan je deze redenering perfect omkeren.
De autoverkoop is gewoon compleet van bovenuit gestuurd. Via taxen, fiscaliteit, accijnzen,...
Je ziet het genoeg in de particuliere markt. Plots is diesel uit de gratie en heeft benzine de voorkeur.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Heeft niks met partij kiezen te maken.
Dat is gewoon een feit.
Benzine vs diesel is inderdaad krak hetzelfde.

Men koopt wat op het einde van de rit het minst kost.
En men neemt de nadelen er bij. En minimaliseert ze daarna :lol:
Money makes the devil dance…

Ik vind het dan ook bijzonder grappig dat de salarisdiesel type “BMW en Mercedes” rijders die vroeger voor geen geld ter wereld in bvb een Hyundai Santa Fe gezien wouden worden nu de huyndai Ioniq 5 ineens wel overwegen …
En dan dienen uitleg altijd, “ja ik wou eens echt iets anders”, “ja in diesel is bmw beter, maar elektrisch heeft bmw nog zo geen ervaring”, “ja vroeger pakte ik bmw uit gewoonte, nu met den elektrische heb ik wat verder rondgekeken”
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Als de persoon met een elektrische bmw hoor ik precies enkel een serieuze afgunst in je bericht :-)

Ter info … zelfs al zou de elektrische 1000km op 1 lading rijden, met wat we nu weten zouden we ook meer stoppen. Met de Diesel is die problematiek nooit opgedoken en reden we gewoon net zoals alle anderen.

Men leert uit ervaring, en ervaring doe je op door verandering of repetitie.

In ieder geval, ik ben zeer tevreden met mijn wagen keuze. Ik wil geen benzine/diesel meer, dat directe koppel van een elektrische wagen e.a. Is echt wel luxueus en comfortabel om te rijden.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
tom35
Pro Member
Pro Member
Berichten: 313
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 23 keer

warpozio2 schreef:
tom35 schreef:Wat het bereik betreft, er is géén enkele ev die minder dan 20kw/100km verbruikt tegen 120kmh.
Maw er is de dag van vandaag geen enkele ev die meer dan 350km haalt tegen 120kmh..dus even naar Parijs rijden is niet mogelijk zonder opladen of je moet tegen 100kmh gaan rijden tussen de vrachtwagens..
Correct, maar hoeveel keer rij je per jaar naar Parijs?
Brussel-Oostende (ongeveer 100 km) scheelt ongeveer 10 minuten aan 100 of 120
(in de veronderstelling dat je die maximum snelheid constant kunt volhouden)
Dat is dus de grootste bs die je kan verkopen. Je koopt dus een ev die meer dan 1.5 keer zoveel kost als een. Ic, door het #capaciteitstarief gaat de kostprijs om daarmee te rijden vanaf volgend jaar kort bij de kostprijs van een ic liggen en en als je dan zegt dat je er amper 300km kan mee rijden komen de believers af met maar ja hoe dikwijls doe je dat.. Wat maakt dat uit, ik rij 1 keer per jaar naar Spanje, als. Ik dat met een ev moet doen moet ik onderweg minstens 5-6 keer laden.. Als we allemaal gaan ev rijden en in de zomermaanden gaan we dan nog uren mogen aanschuiven aan laadpalen.. Ik reed voor de corona een 4 keer per jaar over en weer naar Parijs maar zelfs al 1keer is genoeg.. Voor 50.000euro.mag je verdorie toch wel iets meer verwachten dan een bereik van 300km..dat zijn gewoon heel dure elektrische fietsen..
Zoals daarnet ook al aangehaald , met de elektriciteitsprijs die stijgt, het capaciteitstarief dat er aankomt volgend jaar, gaat de kostprijs om met die krengen rond te rijden snel richting de prijs van een ICE liggen. Daarnaast is dit hetzelfde als met zp, die gebruiken het net en moeten prosumententarief betalen, waarom moet een ev veel minder taksen betalen dan een ic wagen want die gebruiken en de weg en belasten ons elektrische netwerk zwaar.. Dus extra belastingen zullen zeker niet uitblijven..
Wat hyundai of bmw betreft, ik heb met hyundai, volvo Ford gereden,, BMW moet ik niet hebben. Mij maakt het niet zoveel uit maar je gaat me toch ni zeggen dat iemand veel poeha gaat verkopen omdat hij met een hyundai of en Toyota rond rijdt.. Die eerste wil zich wel premium prijzen aanmeten maar daarom is het nog geen premium brand..




Tom
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

tom35 schreef:Zoals daarnet ook al aangehaald , met de elektriciteitsprijs die stijgt, het capaciteitstarief dat er aankomt volgend jaar, gaat de kostprijs om met die krengen rond te rijden snel richting de prijs van een ICE liggen. Daarnaast is dit hetzelfde als met zp, die gebruiken het net en moeten prosumententarief betalen, waarom moet een ev veel minder taksen betalen dan een ic wagen want die gebruiken en de weg en belasten ons elektrische netwerk zwaar.. Dus extra belastingen zullen zeker niet uitblijven..
Op Tweakers loopt een discussie ivm. de prijzen van snelladers en daar blijkt dat electrisch rijden vandaag al duurder is dan met benzine/diesel.

En inderdaad, zodra de massa over is gaan we serieus belastingen betalen op het electrisch rijden... goedkoper zal het zeker niet worden.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

DarkV schreef:
tom35 schreef:Zoals daarnet ook al aangehaald , met de elektriciteitsprijs die stijgt, het capaciteitstarief dat er aankomt volgend jaar, gaat de kostprijs om met die krengen rond te rijden snel richting de prijs van een ICE liggen. Daarnaast is dit hetzelfde als met zp, die gebruiken het net en moeten prosumententarief betalen, waarom moet een ev veel minder taksen betalen dan een ic wagen want die gebruiken en de weg en belasten ons elektrische netwerk zwaar.. Dus extra belastingen zullen zeker niet uitblijven..
Op Tweakers loopt een discussie ivm. de prijzen van snelladers en daar blijkt dat electrisch rijden vandaag al duurder is dan met benzine/diesel.

En inderdaad, zodra de massa over is gaan we serieus belastingen betalen op het electrisch rijden... goedkoper zal het zeker niet worden.
Je gaat er spijtig genoeg niet onderuit kunnen. Brussel vanaf 2035 enkel nog elektrische wagen. Tegen dan zullen er wel veel meer grote steden volgen.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Sasuke schreef:Als de persoon met een elektrische bmw hoor ik precies enkel een serieuze afgunst in je bericht :-)

Ter info … zelfs al zou de elektrische 1000km op 1 lading rijden, met wat we nu weten zouden we ook meer stoppen. Met de Diesel is die problematiek nooit opgedoken en reden we gewoon net zoals alle anderen.

Men leert uit ervaring, en ervaring doe je op door verandering of repetitie.

In ieder geval, ik ben zeer tevreden met mijn wagen keuze. Ik wil geen benzine/diesel meer, dat directe koppel van een elektrische wagen e.a. Is echt wel luxueus en comfortabel om te rijden.
Jouw argument dat ik stikjaloers ben, verandert dat het feit dat je overschakelde op elektrische wagens omdat deze nu gesponsord worden en diesels niet meer?
M.a.w. een nieuwe werknemer die morgen bij jou begint mag kiezen voor een full diesel leasewagen als hij dat wil?

Stel dat de actieradius van je EV binnen enkele jaren 1000+ Km is zelfs als je 130km/u rijdt.
Je gaat dan minstens 45 minuten stoppen om de pakweg 250km en niet meer bijladen.
Je gaat dan nog altijd Max. 100km/u rijden?
Ik geloof er geen snars van. We zullen het zien in de toekomst.

En ondertussen in de diesel tankstations kent iedereen de taferelen van frustratie als er een file staat en dieje aan de pomp “doet niet vooruit”
Maar de EV rijder in dezelfde situatie die verwelkomt met open armen de extra rusttijd die hij krijgt. :lol: en geniet daarna nog meer van zijn 30 minuten durende tankbeurt.

Dat rijplezier, daar heb je natuurlijk een punt. Dat is een groot voordeel.
Alleen jammer dat als je een paar keer goed optrekt er weer 30km actieradius weg is :angel:
Maar dat is uiteraard weer een voordeel, want dan mag je sneller gaan bijladen en van wachten tijdens het bijladen worden we immers dol gelukkig.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Avenger 2.0 schreef:Je gaat er spijtig genoeg niet onderuit kunnen. Brussel vanaf 2035 enkel nog elektrische wagen. Tegen dan zullen er wel veel meer grote steden volgen.
Met het huidig politiek beleid heeft Brussel tegen 2035 niet voldoende electrictiteit. Een paar jaar geleden waren ze nog druk bezig met afschakelplannen etc. uit te werken en was het bijna zover. Ik ben eens benieuwd wat er in de toekomst eerst gaat afgeschakeld worden wegens niet essentieel (snelladers, beperking op laadcapaciteit,... ?)...
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

duizend schreef: Jouw argument dat ik stikjaloers ben, verandert dat het feit dat je overschakelde op elektrische wagens omdat deze nu gesponsord worden en diesels niet meer?
M.a.w. een nieuwe werknemer die morgen bij jou begint mag kiezen voor een full diesel leasewagen als hij dat wil?

Stel dat de actieradius van je EV binnen enkele jaren 1000+ Km is zelfs als je 130km/u rijdt.
Je gaat dan minstens 45 minuten stoppen om de pakweg 250km en niet meer bijladen.
Je gaat dan nog altijd Max. 100km/u rijden?
Ik geloof er geen snars van. We zullen het zien in de toekomst.

En ondertussen in de diesel tankstations kent iedereen de taferelen van frustratie als er een file staat en dieje aan de pomp “doet niet vooruit”
Maar de EV rijder in dezelfde situatie die verwelkomt met open armen de extra rusttijd die hij krijgt. :lol: en geniet daarna nog meer van zijn 30 minuten durende tankbeurt.

Dat rijplezier, daar heb je natuurlijk een punt. Dat is een groot voordeel.
Alleen jammer dat als je een paar keer goed optrekt er weer 30km actieradius weg is :angel:
Maar dat is uiteraard weer een voordeel, want dan mag je sneller gaan bijladen en van wachten tijdens het bijladen worden we immers dol gelukkig.
1. Ik heb een EV gekozen omdat mijn vorige wagen (8j oud) vervangen moest worden. Uiteraard is fiscaliteit een ding, maar dat was niet de hoofdreden, dan had ik evengoed een PHEV kunnen nemen als ik niet persé een EV wou. Mijn eisen waren BEV, comfort en prijs. "Fiscale sponsoring" is er al op een PHEV met meer uitstoot dan de gemiddelde diesel/benzine instapper ... dat lijkt mij een groter probleem. Mijn diesel bleef ik ook nog rijden, ook al was die nog maar 57% aftrekbaar ... is enkel vervangen geweest toen het economisch en praktisch zin had (e.g. minimaal 300km range waarbij je niet als een opa moet rijden).

2. Als een werknemer persé een Diesel wil ipv een PHEV en bewust is van de fiscale impact op zijn loon, dan mag dat zeker ... geen enkele werknemer gaat die keuze maken.

3. Ik rij nooit max. 100km/u, en om de 200 a 250km stoppen is max 30 minuten geweest, ideaal eigenlijk. En ja ... dat gaan we blijven doen (misschien ne keer minder - bvb om de 350km ofzo. Maar feit is dat méér stoppen ons heeft doen inzien dat de reis zowel voor ons als de kinderen veel aangenamer was.

4. Ik heb nog nooit moeten aanschuiven aan snelladers. Heb verder ook enkel nog maar moeten snelladen in het buitenland. Als ik zie welke nieuwe laadstations er in sneltempo gebouwd worden, verwacht ik steeds minder issues in de komende jaren.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Tja,

1 en 2 herhaalt gewoon wat ik al geschreven heb.
Fiscaliteit bepaalt wat je rijdt, en zeker wat je niet meer rijdt.

3. Stoppen en even pauzeren rond de 350 km a 400 km doet iedereen.
Aan 130 km/u haal je misschien 250 km en dan billen knijpen tot aan een paal.
Waar je MOET stoppen en wachten, ook al is het de afschuwelijkste parking

4. Premium betalen om niet te moeten aanschuiven, kan zowel een voordeel als nadeel zijn, is maar hoe je het bekijkt. Anderzijds voor Corona in het skiseizoen had je soms zelfs geen plaats op de parking, laat staan dat er dan laadpalen vrij zullen zijn.
Hakki
Pro Member
Pro Member
Berichten: 240
Lid geworden op: 12 dec 2011, 15:33
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 22 keer

Sasuke schreef: Oplossing 1 - Slimme laadkabel (tot 11kw) met SIM kaart die het verbruik (eender waar) meet en op basis daarvan wordt dit terugbetaald aan de werknemer.
We zijn dit intern ook aan het bekijken. Mag ik vragen welke kabel jullie gebruiken en welke vergoeding jullie hanteren?
Ik vond NRGKick als kabel, maar dat lijkt me precies duur?
Als je ervaringen te delen hebt (pro/contra), graag.
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 783
Lid geworden op: 09 apr 2006, 17:48
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 55 keer

Bluecorner biedt slimme laadkabels aan als alternatief voor hun laadpalen.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Ter info. Wij gebruiken inderdaad die bluecorner.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Heb je die vergeleken met andere spelers? Wij zijn oa gecontacteerd door Numobi omdat dat een (halve) dochteronderneming van Arval is. Maar we hebben tot nu toe alleen die partij bekeken.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Ik zie duidelijk de voordelen van een ev, maar toch zou ik niet gerust zijn moest ik ermee gaan skiën.
Zeker als je de routeplanners mag geloven. Aankomst met 24% batterij, zonder rekening te houden met de files.
Ik had aangegeven dat ik wilde aankomen met 50% batterij, als de planner dan zegt dat dat niet mogelijk is, dan stelt me dat niet gerust.

Als je dan de terugweg wilt plannen met 24% batterij, dan krijg je de melding dat dat niet mogelijk is.
Met 2 volwassen zou je het nog kunnen riskeren, dan trek je je plan wel, met 3 kinderen op de achterbank lijkt me dat een zeer riskante onderneming. Onbekend is onbemind, vermoed ik, maar echt op mijn gemak zou ik niet zijn. Ben sowieso al een stresskieken bij het op vakantie gaan met de auto.

Als er binnen een jaar of 5 meer laadpalen zijn, zal er misschien meer mogelijk zijn, alhoewel er dan ook meer ev’s zijn.
Planner uitgevoerd met BMW ix3.
Zie bijlage.
Bijlagen
48E29619-8BA6-4C9B-AD5F-5FEF8DBBDDAA.png
(476.36 KiB) Nog niet gedownload
yuan_lee86
Member
Member
Berichten: 90
Lid geworden op: 24 jan 2007, 13:03
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Probeer eens https://abetterrouteplanner.com/ om dezelfde trip te plannen; daar zijn meer instelmogelijkheden
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Dan geraak ik er wel met 50% batterij bij aankomst, wat raar is, want het laatste laadpunt bij beide planners ligt even ver van de aankomst. De ene heeft dan 24% aan, de andere 50%. De 2de planner laadt dan wel tot 92% ipv 80%. Maar kan dat zoveel verschil maken?

Als ik dan zie dan een Kia ev6 met warmtepomp een prijs heeft vanaf 55.000€ en een ix3 zelfs 71.000€, dan moet ik toch een paar keer slikken. Als die prijzen zo hoog blijven, ben ik benieuwd wie binnen 5j nog een eigen wagen heeft.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

sky schreef:Als ik dan zie dan een Kia ev6 met warmtepomp een prijs heeft vanaf 55.000€ en een ix3 zelfs 71.000€, dan moet ik toch een paar keer slikken. Als die prijzen zo hoog blijven, ben ik benieuwd wie binnen 5j nog een eigen wagen heeft.
De evolutie zal zich ook niet op 5j voltrekken.
Het betere segment van leasewagens, zal de komende maanden/jaren overstappen, onder fiscale druk.
Maar of de firmawagens van ArcelorMittal "morgen" allemaal €30K EV's zijn, weet ik niet.

Een Dacia Spring kost €18K, niets mis mee als "student-EV", me dunkt.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

sky schreef: Als ik dan zie dan een Kia ev6 met warmtepomp een prijs heeft vanaf 55.000€ en een ix3 zelfs 71.000€, dan moet ik toch een paar keer slikken. Als die prijzen zo hoog blijven, ben ik benieuwd wie binnen 5j nog een eigen wagen heeft.
Om nog maar te zwijgen wat de full omnium verzekering wel niet zal kosten. Volgende auto zal een flintstone versie worden denk ik...
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Beetje jammer dat mijn topic gegaan is naar een pro en con ev. Lijkt me allemaal nogal off topic.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Het geeft alleszins stof tot nadenken, prijs, tco, test van ev’s die sasuke onlangs gepost heeft hier.
Zitzeker hier of daar wat nuttigs tussen.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Avenger 2.0 schreef:
sky schreef: Als ik dan zie dan een Kia ev6 met warmtepomp een prijs heeft vanaf 55.000€ en een ix3 zelfs 71.000€, dan moet ik toch een paar keer slikken. Als die prijzen zo hoog blijven, ben ik benieuwd wie binnen 5j nog een eigen wagen heeft.
Om nog maar te zwijgen wat de full omnium verzekering wel niet zal kosten. Volgende auto zal een flintstone versie worden denk ik...
Valt goed mee als je geen brokkenpiloot bent (geweest) oftewel 5j ongevalvrij
Voor mijn eNiro 38k excl BTW aangenomen waarde na 5j 80% restwaarde betaal ik 520€/j enkel voor de omnium, eigen risico 650€
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Goztow schreef:Beetje jammer dat mijn topic gegaan is naar een pro en con ev. Lijkt me allemaal nogal off topic.
Ik weet niet op welke periode je moet beslissen maar half 22 zou ook de EV4 uitkomen, kleiner dan de EV6, goedkoper maar op hetzelfde 800V platform
Leveringen eind 22 begin 23 afhankelijk van de bestelde versie
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Tomby schreef:Ik ga hier begin volgend jaar ook een nieuwe firmawagen moeten bestellen, en zijn bij ons ook overgeschakeld naar enkel nog EV of PHEV.
We hebben de voorlopige lijst gekregen en een PHEV zal het toch niet worden of 't zou moeten zijn dat ze de lijst nog gaan veranderen. Wat me ook niet zou verwonderen, want er gaat serieus wat weerstand komen, verwacht ik. Bvb zij die vroeger met een 5-reeks of E-klasse konden rijden, moeten nu content zijn met een BMW 330e. Dus bij mij als C-klasse rijder vroeger zit een C of BMW 3 zelfs er niet eens meer tussen. Enkel VW en Skoda.

Dus je zou dan denken dat ze het budget dichtgeknepen hebben, maar qua EV kan ik dan bvb wel een EQC kiezen (zij het wel bare bones Business Edition) die toch significant duurder is dan een 330e Touring. Of is een pure EV dan nog zoveel voordeliger qua leasing dan een PHEV ? Maar een iX3 zit dan bvb ook weer in de hogere klasse, terwijl die vergelijkbaar is met een EQC. Ik zie er alleszins niet veel logica in.

Verder nog de typische populaire EVs: Enyaq, EV6, Ioniq 5, Model 3...

EDIT: hebben al die (PH)EV's overigens ook niet dezelfde CO2 coeffeciënt voor je VAA ? En is dus de VAA recht evenredig met de catalogusprijs ? Want ook qua VAA zie ik wel enorme variaties in onze lijst.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Je kan qua leasingbudget inderdaad veel hoger gaan in EV's dan bij benzine.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Goztow schreef:Je kan qua leasingbudget inderdaad veel hoger gaan in EV's dan bij benzine.
Ja, maar mijn punt is vooral dat ook binnen EV en PHEV er een enorme variatie zit. Ondertussen wel gevonden dat voor de VAA er niet puur naar catalogusprijs gekeken wordt, maar dat bvb voor pakketten en speciale edities effectief de waarde van elke optie toegevoegd moet worden voor de berekening van de 'cataloguswaarde' voor de VAA. In de praktijk zal die waarde dus altijd hoger uitvallen dan wat de effectieve catalogusprijs is. Wellicht daarmee ook de grote verschillen. En dan natuurlijk ook simpelweg restwaarde, die bij pakweg een Mercedes ook een pak hoger is dan bij bvb een Kia.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1204
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

Tomby schreef:Ondertussen wel gevonden dat voor de VAA er niet puur naar catalogusprijs gekeken wordt, maar dat bvb voor pakketten en speciale edities effectief de waarde van elke optie toegevoegd moet worden voor de berekening van de 'cataloguswaarde' voor de VAA.
Dus als ik het goed begrijp is niet de aankoopprijs maar de basisprijs plus de volledige prijs voor elke optie apart hetgeen moet gebruikt worden in de berekening VAA? Yikes!
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Mijn keuze lijkt zich te verduidelijken en zal waarschijnlijk gaan tussen de VW ID3 en de Cupra born, wetende dat beide wagens heel gelijkaardig zijn qua techniek. Nu is het wel zo dat de Cupra Born in een later stadium zit qua release in die zin dat de born momenteel enkel beschikbaar is in de 58 KWH versie en enkel de "release" versie bestelbaar is met een beperkt aantal opties. Dit terwijl de ID3 al in de drie motorisaties beschikbaar is (45 KWH, 58 KWH en 77 KWH) alsook met vele optiepakketten.

Pro VW ID3:
- mogelijkheid 77 KWH met hogere range
- travel assist optie is heel belangrijk voor mij

Pro Cupra born:
- looks zijn voor mij veel mooier dan de VW ID3, zowel buitenkant als binnenin
- de software zou iets reactiever zijn

Nu is de grote vraag voor mij, en misschien weten sommigen van jullie er iets meer over, wanneer de Cupra ook in 77 KWH variant en met de optie travel assist wordt gereleased. Momenteel kan ik op de website van Cupra wel de 58 KWH met optie travel assist configureren maar de consessiehouder kan die optie niet zien in zijn configurator... Wetende dat er 9 maanden levertermijn is.

Ik heb uiteraard de vragen gesteld aan de consessiehouder. Maar die moet zich ook informeren. Wie heeft meer info?
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

JamesEarlGray schreef:Dus als ik het goed begrijp is niet de aankoopprijs maar de basisprijs plus de volledige prijs voor elke optie apart hetgeen moet gebruikt worden in de berekening VAA? Yikes!
Nee, dat is niet zo. Als een pack ook voor particulieren beschikbaar is dan mag je die pack-korting gebruiken voor de VAA berekening. En volgens mij is dat bijna altijd zo. Wat NIET meegenomen wordt in de VAA berekening is een fleetkorting. Het is niet ongebruikelijk dat je als bedrijf 20% of meer korting krijgt tov de catalogusprijs, en die korting wordt niet meegenomen. Behalve voor het BTW-bedrag, waar men gek genoeg dan weer wel kijkt naar de werkelijk betaalde BTW.

Het basisbedrag voor VAA berekening is dus de catalogusprijs excl BTW ZONDER kortingen + de werkelijk betaalde BTW (dus de BTW op de prijs mét korting eraf).
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

JamesEarlGray schreef:Dus als ik het goed begrijp is niet de aankoopprijs maar de basisprijs plus de volledige prijs voor elke optie apart hetgeen moet gebruikt worden in de berekening VAA? Yikes!
Inderdaad. Had dat vroeger al eens gelezen, maar ik was het ondertussen al vergeten. Het zit bovendien nog redelijk ingewikkeld in mekaar: https://financien.belgium.be/sites/defa ... s-2016.pdf. Want bvb voor BTW rekenen ze de feitelijk betaalde BTW. En het apart optellen van opties is bovendien enkel voor optie-packs die exclusief voor de professionele markt zijn, en waar je dus als particulier ook afzonderlijk zou voor betalen. Het is dus bijna onbegonnen werk om zelf de VAA te berekenen zeker als er wat packs bij zitten.

Dus ik ga er maar van uitgaan dan dat Leaseplan ons de juiste VAA gegeven heeft, zelfs al is die telkens toch 10 a 20% hoger dan wat ik zelf bereken op basis van catalogusprijs als ik een configurator van een merk gebruik.
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

Goztow schreef:Momenteel kan ik op de website van Cupra wel de 58 KWH met optie travel assist configureren maar de consessiehouder kan die optie niet zien in zijn configurator... Wetende dat er 9 maanden levertermijn is.
Dat is hoogstwaarschijnlijk gewoon door alle leverproblemen. Veel autobouwers limiteren daarom de mogelijke opties en optie-combinaties. Dat kan van kleuren tot packs tot specifieke opties gaan. Op de website zie jij wat gewoon in theorie mogelijk zou moeten zijn. Je concessiehouder ziet wat er op dat moment werkelijk mogelijk is.
Het is geen goed moment om te bestellen eigenlijk. Maar als je moet dan moet je.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Het is al een tijdje niety de goede moment ;). Ik kan nog een maandje of 2 wachten, dat wel. Maar niet veel langer.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

Dat is een feit. Die Cupra is best wel nieuw dus ik zou nog even wachten als ik jou was. Vergeet ook zeker niet de warmtepomp als optie aan te duiden, maakt een enorm verschil in praktische range en ik denk dat die optioneel is op die auto (zou gewoon standaard moeten zijn op elk EV maar goed.. het moet opbrengen).
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Ik kan je de ID3 echt niet aanraden ... wij hadden die aangekocht als eerste EV maar die is zo slecht dat we die zelfs niet aan ons personeel willen geven. Nog steeds zeer veel bugs, extreem kaal, oncomfortabel, ... als het echt enkel tussen die 2 valt .. dan zou ik de Cupra nemen.

Zelfs een oude BMW i3 is een beter alternatief dan de VW ID3.

Nu ... zowel de ID3 als de Cupra Born lijkt me nu niet echt 'familie' wagens ? Zeker de ID3 is vrij klein bemeten.
Is een PHEV geen betere optie voor je ? BMW 225xe ofzo ?
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mar 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 64 keer

Ik moet wisselen op het einde van het jaar, full electric modaliteiten verschijnen weldra in de car policy.

Collega die half dit jaar moet wisselen krijgt er nog een golf in, gewone motor.

Als budget hetzelfde blijft zal het geen 5-serie meer zijn :)

Vraagje die ik nog ga stellen : mag ik deze wagen nogmaals een jaartje verlengen.

Deze maand al is gaan polsen bij verschillende autodealers qua levertermijnen, BMW i4 al zeker niet meer te leveren dit jaar :lol:
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Sasuke schreef:Ik kan je de ID3 echt niet aanraden ... wij hadden die aangekocht als eerste EV maar die is zo slecht dat we die zelfs niet aan ons personeel willen geven. Nog steeds zeer veel bugs, extreem kaal, oncomfortabel, ... als het echt enkel tussen die 2 valt .. dan zou ik de Cupra nemen.

Zelfs een oude BMW i3 is een beter alternatief dan de VW ID3.
Euh een i3? Die is een stuk kleiner hoor. Wat vind je zo klein aan de id3? De koffer is inderdaad niet zo groot. Maar de rest leek me toch redelijk ok?

Zijn ze in Wolfsburg vergeten hoe ze auto's maken? Ik had vroeger een golf sportsvan en was er toen heel tevreden van.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Ja, die id3 is echt geen kado, lees zeker maar wat reviews of ga eens een testrit doen.
Binnenruimte was ‘ok’ maar inderdaad kleine koffer. En zeer kaal qua uitrusting, toch voor dat bedrag.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Ik ben al een testrit gaan doen en ik vond het zeker niet slecht. Vandaar dat ik je wat meer detail vroeg. Wat ik niet zo leuk vind is het gebrek aan knoppen. Maar voor de rest vond ik het best een comfortabele rit.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Dan zal het een verschil in gewoonte zijn denk ik :-) Onze iD3 is trouwens al 3x stilgevallen tijdens het rijden (software bug), soms valt het scherm uit (software bug) en de radio speelt ook regelmatig niet ... (software bug). Verder blijf ik het een zeer zeer kale wagen vinden, waar VW zowiezo al wel kaler is dan anderen, steek de ID3 er wel bovenuit voor mij.

Maar kiezen is altijd subjectief hé.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 234 keer
Bedankt: 39 keer

Sasuke schreef:Dan zal het een verschil in gewoonte zijn denk ik :-) Onze iD3 is trouwens al 3x stilgevallen tijdens het rijden (software bug), soms valt het scherm uit (software bug) en de radio speelt ook regelmatig niet ... (software bug). Verder blijf ik het een zeer zeer kale wagen vinden, waar VW zowiezo al wel kaler is dan anderen, steek de ID3 er wel bovenuit voor mij.

Maar kiezen is altijd subjectief hé.
software bugs zijn mssn al opgelost hé :-)
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”