Nieuwe lease: elektrische familiewagen

Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

BMW is buiten budget, wel een mooie wagen.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 783
Lid geworden op: 09 apr 2006, 17:48
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 55 keer

De BMW iX3 was in lease belachelijk goedkoop toen ik een jaar geleden keek, geen idee of het nu nog zo is.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

liber! schreef:De BMW iX3 was in lease belachelijk goedkoop toen ik een jaar geleden keek, geen idee of het nu nog zo is.
Wat noem je belachelijk laag? En vermoedelijk zonder btw voor professionelen.
Incl btw voor particulieren is het meestal een andere zaak.
Ik vermoed dat je dan eerder richting 700€/maand gaat, wat al redelijk veel is, vind ik, voor persoonlijk gebruik.
vanpeers
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 jul 2016, 21:10
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 2 keer

DaNi0 schreef:De Kia EV6 kun je ook overwegen, dit is de broer van de Ioniq 5.
Ik kwam wel net toevallig dit tegen:
https://www.hln.be/dossier-mijngids/the ... &auth_rd=1
Hoe ver rij je ermee?
Ik reed met de versie die goed is voor 229 paarden. De batterij heeft een capaciteit van 77,4 kWh. Kia belooft een normverbruik van 16,6 kWh voor honderd kilometer, wat goed zou zijn voor een theoretisch rijbereik van 528 kilometer. Dat bleek in de test compleet onhaalbaar, wat trouwens bijna altijd het geval is met elektrische auto’s. Op een parcours dat de autoweg combineert met start/stopverkeer in de stad laveerde ik tussen 20 en 23 kWh/ 100km. Reken dus maar veeleer op een reële autonomie van 340 kilometer.
Zoals er ook wel staat is het altijd lager dan opgegeven maar 340km met een nieuwe batterij is niet om naar huis te schrijven.

Hier een vergelijk van opgegeven verbruik t.o.v. het geteste verbruik:
https://www.hln.be/dossier-joost-bolle/ ... ~a963face/
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

vanpeers schreef: Zoals er ook wel staat is het altijd lager dan opgegeven maar 340km met een nieuwe batterij is niet om naar huis te schrijven.
En in het slechtste geval ook niet om naar huis te rijden.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
yuan_lee86
Member
Member
Berichten: 90
Lid geworden op: 24 jan 2007, 13:03
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

vanpeers schreef:
DaNi0 schreef:De Kia EV6 kun je ook overwegen, dit is de broer van de Ioniq 5.
Ik kwam wel net toevallig dit tegen:
https://www.hln.be/dossier-mijngids/the ... &auth_rd=1
Hoe ver rij je ermee?
Ik reed met de versie die goed is voor 229 paarden. De batterij heeft een capaciteit van 77,4 kWh. Kia belooft een normverbruik van 16,6 kWh voor honderd kilometer, wat goed zou zijn voor een theoretisch rijbereik van 528 kilometer. Dat bleek in de test compleet onhaalbaar, wat trouwens bijna altijd het geval is met elektrische auto’s. Op een parcours dat de autoweg combineert met start/stopverkeer in de stad laveerde ik tussen 20 en 23 kWh/ 100km. Reken dus maar veeleer op een reële autonomie van 340 kilometer.
Zoals er ook wel staat is het altijd lager dan opgegeven maar 340km met een nieuwe batterij is niet om naar huis te schrijven.

Hier een vergelijk van opgegeven verbruik t.o.v. het geteste verbruik:
https://www.hln.be/dossier-joost-bolle/ ... ~a963face/
het is achter een betaalmuur, dus ik kan het hele artikel niet lezen, maar het zou wel handig zijn als ook het temperatuur van zijn testperiode meegegeven wordt. Als de testrit vandaag was, dan is de reële autonomie noemenswaardig goed. Volgens https://ev-database.org/car/1481/Kia-EV6-Long-Range-2WD is de reële autonomie die hierboven vermeld staat mogelijk bij koud weer en de theoretisch rijbereik mogelijk bij zomerweer. Als je rijbereik wilt vergelijken, neem dan de EVDB Real Range als gemiddelde van alle te vergelijken elektrische auto's.
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 783
Lid geworden op: 09 apr 2006, 17:48
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 55 keer

sky schreef:
liber! schreef:De BMW iX3 was in lease belachelijk goedkoop toen ik een jaar geleden keek, geen idee of het nu nog zo is.
Wat noem je belachelijk laag? En vermoedelijk zonder btw voor professionelen.
Incl btw voor particulieren is het meestal een andere zaak.
Ik vermoed dat je dan eerder richting 700€/maand gaat, wat al redelijk veel is, vind ik, voor persoonlijk gebruik.
Full option; zo'n €250/ma goedkoper dan de Tesla Model 3/Polestar 2 (op 4j).
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

liber! schreef:
sky schreef:
liber! schreef:De BMW iX3 was in lease belachelijk goedkoop toen ik een jaar geleden keek, geen idee of het nu nog zo is.
Wat noem je belachelijk laag? En vermoedelijk zonder btw voor professionelen.
Incl btw voor particulieren is het meestal een andere zaak.
Ik vermoed dat je dan eerder richting 700€/maand gaat, wat al redelijk veel is, vind ik, voor persoonlijk gebruik.
Full option; zo'n €250/ma goedkoper dan de Tesla Model 3/Polestar 2 (op 4j).
Hoe dan? Een iX3 met alles op is in renting 800 euro per maand ex BTW op 4j (15k km per jaar) met 9,5k ex BTW voorschot en een restwaarde van 33%. Een Model 3 performance is 25 euro minder met een identiek voorschot (iets minder restwaarde (20%) want goedkopere auto).
Een Polestar 2 LR AWD (alle opties behalve leder en performance pack) kost er 799 ex btw op 4j en aan 20k km per jaar. En dit in full lease! met verzekering, onderhoud etc erbij in. (en geen voorschot!, je moet 'm wel teruggeven op het einde)
Maw, ze kosten allemaal zowat hetzelfde. Dat gezegd zijnde op de BMW zullen wel kortingen zitten, bij de 2 ander geen kortingen.
Laatst gewijzigd door powaq op 23 dec 2021, 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Was vroeger in ieder geval al: https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... 20#p887307
Ondertussen heeft die collega zijn goed uitgeruste iX3, voor hetzelfde maandbedrag (all in) als ik mijn Toyota Corolla :lol: (niet dat ik ontevreden ben, ik vind die iX3 best wel een monster van een dikke wagen, niets voor mij)
Een deftige EV vinden met (bagage)ruimte zonder een SUV te moeten nemen is tegenwoordig nog steeds moeilijk, al komt de VW-stal in de buurt (maar met (te)veel kinderziektes blijkbaar).
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 766
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

https://arstechnica.com/cars/2021/12/th ... n-in-2021/
Hyundai staat momenteel op 1 op mijn wishlist, polestar 2 op 2;)
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:



Praktische/recente test van de huidige EV’s op snelwegen …
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

prima test, mooi overzicht. (aan 100km/u)
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

DarkV schreef:De huidige aankoopprijs van m'n X3 was 50K... voor de IX3 is dit 69K... ik vraag me af of EV zodanig gunstig is in leasing dat dit zal compenseren ? Afwachten want onze nieuwe lijsten zijn er nog niet... al heb ik nog een jaar of twee voor ik voor die keuze sta.
Ondertussen zijn er lijsten en daarin blijkt veel mogelijk... van BMW iX3 tot BMW iX, Audi Qtron en zelfs Tesla.

Je hebt dus heel wat meer EV voor je leasing bedrag dan vandaag de dag (afwachten hoe dit de komende jaren zal evolueren).
h1ttent1t
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 19 mei 2020, 10:01
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 3 keer

Ik zou zeker eens de MG ZS EV (laatste versie) ook eens bekijken. Zelfs met alle opties en long range-pakket (70kWh) valt die perfect binnen het budget. Die vinkt alles bij jou af, behalve misschien een iets minder geavanceerde rij-assistentie.

Of de nieuwe MG Marvel R valt misschien ook nog binnen budget.
tom35
Pro Member
Pro Member
Berichten: 313
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 23 keer

Wat het bereik betreft, er is géén enkele ev die minder dan 20kw/100km verbruikt tegen 120kmh.
Maw er is de dag van vandaag geen enkele ev die meer dan 350km haalt tegen 120kmh..dus even naar Parijs rijden is niet mogelijk zonder opladen of je moet tegen 100kmh gaan rijden tussen de vrachtwagens..

Je betaalt voor zo een auto 2keer meer en krijgt 2 keer minder.. Wat de uitstoot betreft, als groen doorzet met hun gascentrales moet je het zeker niet doen voor de milieu vriendelijkheid
Met het capaciteitstarief dat volgend jaar komt zal jet laden trouwens een serieuze aderlating worden.. Ik heb een hybride, als ik die batterij van 10kw zou 'snellader" thuis wat 4u duurt dan heb ik minstens 50e boete die maand..

Tom
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 50 keer

tom35 schreef:Wat het bereik betreft, er is géén enkele ev die minder dan 20kw/100km verbruikt tegen 120kmh.
Maw er is de dag van vandaag geen enkele ev die meer dan 350km haalt tegen 120kmh..dus even naar Parijs rijden is niet mogelijk zonder opladen of je moet tegen 100kmh gaan rijden tussen de vrachtwagens..

Je betaalt voor zo een auto 2keer meer en krijgt 2 keer minder.. Wat de uitstoot betreft, als groen doorzet met hun gascentrales moet je het zeker niet doen voor de milieu vriendelijkheid
Met het capaciteitstarief dat volgend jaar komt zal jet laden trouwens een serieuze aderlating worden.. Ik heb een hybride, als ik die batterij van 10kw zou 'snellader" thuis wat 4u duurt dan heb ik minstens 50e boete die maand..

Tom
Zelfs een gascentrales is beduidend groener dan een auto met ontploffingsmotor. Veel efficiëntere verbranding.

Dat argument is echt abnormaal achterhaald en enkel van toepassing als men over kolen spreekt.

Bereik is bekend maar te overkomen en beter wordend in de toekomst. We zullen wel zien wat De vorm van elektriciteitsopslag zal worden.

Kostprijs van laden zal ook altijd goedkoper zijn en blijven dan tanken. Als je thuis laadt zeker.
Ik betaal nu een fortuin aan brandstof die ik nooit meer terug krijg. En dat met een zuinig voertuig van 2009 met 4,8l/100km. Ik voel dat al ze
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

tom35 schreef: Met het capaciteitstarief dat volgend jaar komt zal jet laden trouwens een serieuze aderlating worden.. Ik heb een hybride, als ik die batterij van 10kw zou 'snellader" thuis wat 4u duurt dan heb ik minstens 50e boete die maand..
Bestaat er een tool om dat te simuleren? Met de VREG tool kan ik perfect mijn huidige situatie simuleren, maar spijtig genoeg is het niet mogelijk om toekomstige technologie (zoals EV) toe te voegen om te kijken hoe deze uw verbruik (en capaciteitstarief) beïnvloeden.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Off-topic:
Wat ik niet begrijp.
Toen de dieselgate uitbrak was het kot te klein, de wereld stond toch even op zijn kop.
Bij ev’s maalt er blijkbaar niemand om dat de werkelijkheid en het theoretisch bereik mijlen ver uit elkaar liggen.

Weet er iemand waarom, behalve de deal motor versies, alle ev’s achterwielaandrijving hebben terwijl bij verbrandingsmotor 80% voorwielaandrijving heeft?
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 50 keer

@sky
De rijkwijdte/verbruik van een voertuig is altijd al gigantisch fout geweest. Want hoe bereken je dat? Iedereen rijdt anders en meer of minder zuinig. Een fabrikant zal dus altijd de meest zuinige variant pakken.

Dieselgate ging hem vooral om de uitstoot. Deze is wel accurater maar ergste was dat de software letterlijk vals speelde.
'Ah we zijn nu in een testomgeving? Okay, op gemakje'
En dan later 'ah, geen test meer? Waar zijn mijn ongefilterde paffen. We gaan eens goed stoken he'

We moeten gewoon hopen en werk maken van test standaarden die steeds nauwkeuriger zijn.
Bij elektrisch speelt de temperatuur nog meer een rol als voorheen. Ook het aerodynamische en dan is de windrichting van een nog groter belang. Of zelfs de luchtdichtheid.
Dus ze kunnen de meest optimale omstandigheden pakken en dan liegen ze niet.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Dieselgate ging in feite niet over een te hoog verbruik; integendeel zelfs want NOx vorm je bij een hoge verbrandingstemperatuur (wat doorgaans met een goed rendement gepaard gaat). Als je even de schadelijkheid van stikstofoxides naast je neerlegt heb je als gebruiker liever een diesel MET sjoemelsoftware dan zonder, want die met is zuiniger.

De Polestar single motor heeft voorwielaandrijving. En dat gaat niet altijd helemaal goed want door het hoge koppel krijg je wel eens last van doorslippen van de wielen bij volgas; iets wat je met een achterwielaandrijver veel minder snel hebt.

Bij wagens met verbrandingsmotor is het meestal een praktische keuze; bij voorwielaandrijvers wordt de motor tegenwoordig meestal dwars gelegd. Bij de meeste achterwielaandrijvers ligt de motor (met de versnellingsbak er achteraan) in de lengte waardoor je een relatief lange motorkap (of evt een diep dashboard) nodig hebt. Je verliest dus nogal wat binnenruimte. Een voorwielaandrijver biedt doorgaans dus meer plaats voor dezelfde buitenafmetingen dan een achterwielaandrijver. Zeker bij de kleinere auto's maakt dat een behoorlijk verschil.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1204
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

sky schreef:Toen de dieselgate uitbrak was het kot te klein, de wereld stond toch even op zijn kop.
Bij ev’s maalt er blijkbaar niemand om dat de werkelijkheid en het theoretisch bereik mijlen ver uit elkaar liggen.
Ehhhh, bij wagens op benzine en diesel zijn de NEDC en WLTP-resultaten ook veel optimistischer dan de werkelijkheid, hoor!

Laten we effe een case-study doen met de golf (genomen vanaf bouwjaar 2020 en met vermogensbereik tussen de 135 en 150 PS):

Golf diesel: gemiddeld 5,29L/100km wat uitkomt op een CO2-uitstoot van 139,7g/km, terwijl volgens de specificaties is het WLTP-resultaat 5,4–5,0L/100km en 142–132g/km voor de handgeschakelde diesel van 150PS en 5,6–5,2L/100km en 147–137g/km voor de DSG-geschakelde diesel van 150PS dus da's EIGENLIJK best goed, nice. Ik kom hierbij terug op mijn woorden.

Golf benzine: gemiddeld 6,54L/100km wat uitkomt op een CO2-uitstoot van 156,4g/km, terwijl volgens de specificaties is het WLTP-resultaat 6,3–5,6L/100km en 144-128g/km voor de handgeschakelde 1.5 TSI ACT en 6,7–6,2L/100km en 151–141g/km voor de DSG-geschakelde versie wat een grotere afwijking is dan de diesel, helaas pindakaas. Gelukkig is de afwijking nog acceptabel en niet 30 tot 50% hoger dan de testresultaten zoals dat vroeger vaak gebeurde.

e-Golf: gemiddeld 15,05kWh/100km, geen exact idee waarop dat neerkomt, maar het is een pak minder dan zelfs de diesel wanneer je onze energiemix gebruikt. Wedden we?

Soit en daarbij was dieselgate niet over CO2-uitstoot, maar over uitstoot van stikstofoxiden en roet, omdat de systemen die de uitlaatgassen moet filteren en proper maken wel volledig werden ingeschakeld tijdens tests, maar werden uitgeschakeld buiten tests waardoor de behaalde euronorm gewoonweg een vette leugen was.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 766
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

tom35 schreef:Wat het bereik betreft, er is géén enkele ev die minder dan 20kw/100km verbruikt tegen 120kmh.
Maw er is de dag van vandaag geen enkele ev die meer dan 350km haalt tegen 120kmh..dus even naar Parijs rijden is niet mogelijk zonder opladen of je moet tegen 100kmh gaan rijden tussen de vrachtwagens..
Correct, maar hoeveel keer rij je per jaar naar Parijs?
Brussel-Oostende (ongeveer 100 km) scheelt ongeveer 10 minuten aan 100 of 120
(in de veronderstelling dat je die maximum snelheid constant kunt volhouden)
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

warpozio2 schreef:Correct, maar hoeveel keer rij je per jaar naar Parijs?
Die keren dat ik dat doe dan wil ik niet stressen waar ik moet herladen en of de laadpaal wel beschikbaar is enz. Zolang er niet meer laadinfrastructuur is zie ik electrisch echt niet zitten.

En je moet trouwens niet naar Parijs gaan. Wallonie is al ver genoeg... Daar is het echt triestig qua laadinfrastructuur.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Altijd dezelfde argumenten om toch maar te kunnen 'winnen' ... koop dan toch gewoon geen EV en laat de mensen die er géén probleem van maken dat ze 1 of 2 (gelukzakken) keer per jaar wat meer tijd moeten spenderen om hun reis uit te stippelen, wel een EV kopen. Of doe nog zotter en koop een hybride ... "the best (lees 'worst') of both worlds"

't is niet moeilijk hoor .. je kan (voorlopig) nog gerust zelf kiezen wat je wil ...

PS: Sinds 03/2020 rijd ik minder dan 300km/week ... :-)

PS2: "The journey is more important than the destination ..." ==> Deze is vooral van toepassing met kinderen ... de trip herinneren ze zich nog jaren hoor ! Steek er dus wat tijd in.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Ik wil helemaal niks "winnen" hoor. Ik ga inderdaad een hybride bestellen de komende weken (zuivere verbrandingsmotor laat leasing policy niet toe). Ik heb eerder het gevoel dat mensen met een EV absoluut moeten bewijzen dat er geen probleem is.
Mijn eerste intentie was om puur elektrisch te gaan maar na meerdere simulaties via abrp bleek dat de laadinfrastructuur gewoon tekort schiet in de regio waar ik tientallen keren per jaar kom. Maw. Ik kies voor het comfort en gemak dat ik nu heb.
Binnen een paar jaar zal de situatie ongetwijfeld totaal anders zijn maar dat zullen we op dat moment dan evalueren.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Tot op heden heb ik me altijd gedistantieerd in het welles nietes verhaal van nog EV rijders versus EV rijders.
Het daaruit altijd op dezelfde discussie uit:
De niet EV rijders hebben een duidelijke uitgesproken mening die gestoeld is op 'ervaring' zonder ooit met een EV op pad te gaan.
Ze hebben van alles opgezocht, gerekend, geredeneerd, en vale andere en ze komen tot de conclusie dat dit NOOIT kan werken. Ja NOOIT want je krijgt hen niet op andere gedachten, enkel HUN gedachten zijn correct.
Mochten ze nu eenmaal gewoon eens luisteren naar EV rijders die hun ERVARING delen én dit meenemen in hun gedachtegang dan zouden we een heel eind verder komen.
En ja, ik heb 1 keer met de bikken moeten knijpen bij de terugkeer van een lange trip. In denk dat het de 3 of 4 de lange trip was, binnen de eerste 3000km van de wagen. Gezien ik thuis kan laden op PV onderweg enkel geladen om thuis te geraken, wel niet meegerekend dat de laatste 20km ik van rijrichting veranderde en tegen wind moest rijden.
Ik ben laatst op stap geweest, 650km enkele rit 120km/u heen, en de terugreis aan 110km/h, beide GPS snelheid. Op een paar minuten na er even lang over gedaan van vertrek tot aankomst met enkel stoppen om te laden en te plassen. Heenreis 1 keer meer moeten laden dan terugreis. Maar dit was gepland vandaar de hogere snelheid bij heen, ik wou bij het hotel aankomen met voldoende SOC om ook daar niet meer te moeten laden bij verplaatsingen
Buiten die ene keer bikken knijpen heb ik in die 65k km in pakweg 2,5j geen enkele keer stress gehad ook al is mijn wagen een trage snellader 70/50kW DC. Als je kan laden aan 200kW DC dan is stoppen om te laden geen issue meer, in die tijd kan je niet gaan plassen tenzij in t wild.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

bruma schreef:ze komen tot de conclusie dat dit NOOIT kan werken. Ja NOOIT want je krijgt hen niet op andere gedachten, enkel HUN gedachten zijn correct.
Dat zeg ik niet. Ik zeg enkel dat ik mij geen zorgen wil maken en niet inboeten op het "comfort" dat ik nu heb. Elektrisch rijden kan zeker, net zoals je met een gezin in een fiat 500 (no offence aan de fiat 500 rijders :wink: ) op reis kan maar da's net iets minder comfortabel dan in een monovolume.
bruma schreef:wel niet meegerekend dat de laatste 20km ik van rijrichting veranderde en tegen wind moest rijden.
bruma schreef:Maar dit was gepland vandaar de hogere snelheid bij heen, ik wou bij het hotel aankomen met voldoende SOC om ook daar niet meer te moeten laden bij verplaatsingen
Exact die dingen waar ik mij niet mee bezig wil houden. You made my point 8)
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Ach … wat jij verstaat onder comfort zie ik als het probleem van de huidige maatschappij. “Als het kan, dan mag het en mag je daar niets over zeggen want het is MIJN recht om mij dat comfort/voordeel/…” toe te kennen.

Top … en zo rijd de helft binnen 20 jaar nog altijd rond omdat ze niet willen ‘bezig’ zijn met laden tijdens die ene grote uitstap per jaar.

Anyway, het is je recht (voorlopig nog) om die keuze te maken. Persoonlijk kan ik niet meer akkoord gaan met een keuze voor een ICE aangezien de huidige technologie al voldoende ver is om een volwaardig alternative te geven. Die ene keer per jaar (en eigenlijk zelfs niet elk jaar) maakt geen invloed op mijn keuze. Wij hebben gemerkt dat de reis veel aangenamer was met die meerdere stops. En ik was veel minder gestresst na 2500km dan voorheen …

De reis heeft wel een uur of 3 langer geduurd dan anders, maar dat was dus enkel maar ten goede.

Ik merk dat ik weer in de verdediging ga, heeft eigenlijk niets te maken met BEV tov ICE , maar eigenlijk meer door de geprivilegieerde opmerking ivm het ‘comfort’ … mijn reis was dus veel comfortabeler :-)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Sasuke schreef:Ach … wat jij verstaat onder comfort zie ik als het probleem van de huidige maatschappij. “Als het kan, dan mag het en mag je daar niets over zeggen want het is MIJN recht om mij dat comfort/voordeel/…” toe te kennen.
Overdrijf je nu niet een beetje ?
Sasuke schreef:Top … en zo rijd de helft binnen 20 jaar nog altijd rond omdat ze niet willen ‘bezig’ zijn met laden tijdens die ene grote uitstap per jaar.
Als het over één keer per jaar ging (of zelfs een paar keer) zou ik echt geen probleem hebben om volledig elektrisch te rijden.
Sasuke schreef:Anyway, het is je recht (voorlopig nog) om die keuze te maken. Persoonlijk kan ik niet meer akkoord gaan met een keuze voor een ICE aangezien de huidige technologie al voldoende ver is om een volwaardig alternative te geven. Die ene keer per jaar (en eigenlijk zelfs niet elk jaar) maakt geen invloed op mijn keuze. Wij hebben gemerkt dat de reis veel aangenamer was met die meerdere stops. En ik was veel minder gestresst na 2500km dan voorheen …
Ik maak de laatste jaren zowieso al meerdere stops zelfs meestal met overnachting. Misschien is de technologie al voldoende ver maar denk ook eens aan de kostprijs van de gemiddelde elektrische wagen. Er zijn er velen in dit land die met hun salaris hun dit niet kunnen permitteren en er zelfs geen lening voor kunnen krijgen. Om nu iedereen te veroordelen omdat ze niet elektrisch willen rijden is wel héél kort door de bocht...
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

[quote]maar denk ook eens aan de kostprijs van de gemiddelde elektrische wagen.[/qoute]
De kostprijs van uw heilige koe, tout court
Spijtig dat uw neus niet langer is
Succes met uw comfort keuze.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1204
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

VOiD schreef:Er zijn er velen in dit land die met hun salaris hun dit niet kunnen permitteren en er zelfs geen lening voor kunnen krijgen.
Wel straf dat sommigen hun Sociale Hoed van onder hun jas kunnen toveren als het hen past, maar wanneer er effectief sociale maatregelen op tafel komen (die geld gaan kosten) is het kot te klein. Niet dat jij dat doet, maar ik merk het wel op in discussies als deze, of andere discussies die geld gaan kosten.

Mensen die geen EV kunnen betalen omdat ze zelfs geen lening vastkrijgen, mogen voor mijn part blijven rondtuffen met hun oude wagen en betalen daarop de kost van het niet mee kunnen, zoals met álles in onze maatschappij zeker? Mensen die niet kunnen sparen, zitten met de extra kost van geld lenen, met de extra kost van huurgeld wegsmijten, met de extra kost van niet in bulk of tijdens promo's kunnen kopen, etc etc. Gaan we eerst armoede moeten oplossen vooraleer mensen richting EV's geduwd mogen worden? Lijkt mij iets te ver gaande.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Sasuke schreef:Of doe nog zotter en koop een hybride ... "the best (lees 'worst') of both worlds"
Kun je eens verklaren waarom je schrijft 'worst' ?

Ik ga hier begin volgend jaar ook een nieuwe firmawagen moeten bestellen, en zijn bij ons ook overgeschakeld naar enkel nog EV of PHEV. Ze raden zelf voor veelrijders een PHEV aan. Zelf woon ik zo'n 100km van mijn werk, maar zeker nu met Corona rijd ik die afstand nog zelden. Zelf dacht ik wel nog voor een PHEV te gaan, omdat ik mezelf toch nog zie last hebben van range anxiety. Anderzijds, zoals hierboven al meermaals gesteld: de keren dat ik op 1 dag meer dan 250km moet rijden, kan ik op 1 hand tellen.

Nu, misschien nog wel de grootste reden om dan toch voor een EV ipv PHEV te gaan, is dat het werk ook betaalt voor een wallbox thuis, terwijl je met een PHEV enkel een slimme laadkabel krijgt. Dus misschien moet ik daar nu ook maar direct van profiteren, ipv dan over 5 jaar (ze doen nu contracten van 5 ipv 4 jaar) toch voor een EV te moeten gaan en dan mogelijks zelf te moeten betalen voor een wallbox. Is overigens ook nog niet duidelijk of ze enkel voor die wallbox betalen, of ook de gehele installatie ervan.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Het 'probleem' met de PHEV is dat het eigenlijk enkel een fiscale zaak is (geworden) en dat er milieutechnisch, technologisch of zelfs praktisch geen enkel voordeel is tussen een PHEV en een ICE. Je blijft met een uitstoot zitten, je hebt de milieu afdruk van de batterijen en je zit met een platform dat beide technologiën moet beheren en ondersteunen. Daarnast is er enkel een (minimaal) voordeel als je effectief regelmatig laad en verder is de tank kleiner dan een normale ICE.

Opgelet met laadpaal installaties binnen een leasing contract. Leasing maatschappijn durven enorm veel extra 'kost' toevoegen (bvb 3-4k EUR), en in de kleine lettertjes blijft het eigendom ervan bij de lease maatschappij zitten waardoor je op het einde alsnog moet betalen om die te behouden.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Sasuke schreef:Opgelet met laadpaal installaties binnen een leasing contract. Leasing maatschappijn durven enorm veel extra 'kost' toevoegen (bvb 3-4k EUR), en in de kleine lettertjes blijft het eigendom ervan bij de lease maatschappij zitten waardoor je op het einde alsnog moet betalen om die te behouden.
Thanks, zeker iets om op te letten. Hoe ik het echter begrepen had, was dat het de werkgever is die hierin ging voorzien, niet Leaseplan. Maar dan wordt het wellicht ook een vraag in welke mate dit belast zal worden als een VAA.
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Op zich is er met een (plug-in) hybride niets mis, zeker omdat de EV markt nog aan het ontwikkelen is en nog niet alle opties aanwezig zijn (en soms wel als (P)HEV).
Een PHEV is daarnaast een mooi 'proevertje' voor mensen met EV-twijfels of angst. Alleen spijtig dat ze dan jaren een verbrandingsmotor en andere meesleuren als ze na enkele maanden al overtuigd zijn door het elektrische deel :angel:
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Tomby schreef:
Sasuke schreef:Opgelet met laadpaal installaties binnen een leasing contract. Leasing maatschappijn durven enorm veel extra 'kost' toevoegen (bvb 3-4k EUR), en in de kleine lettertjes blijft het eigendom ervan bij de lease maatschappij zitten waardoor je op het einde alsnog moet betalen om die te behouden.
Thanks, zeker iets om op te letten. Hoe ik het echter begrepen had, was dat het de werkgever is die hierin ging voorzien, niet Leaseplan. Maar dan wordt het wellicht ook een vraag in welke mate dit belast zal worden als een VAA.
Beste oplossing, vind ik, is hoe wij dat bij ons hebben opgelost.

Oplossing 1 - Slimme laadkabel (tot 11kw) met SIM kaart die het verbruik (eender waar) meet en op basis daarvan wordt dit terugbetaald aan de werknemer.

Oplossing 2 - Werknemer laat laadpaal installeren op eigen kosten (met verbruiks functie), krijgt eenmalig een vergoeding, kan alle laadkosten op die kaart inbrengen.

Onze werknemers hebben ook een BMW Charging kaart (ionity e.a.) voor publieke laadbeurten.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Sasuke schreef: Anyway, het is je recht (voorlopig nog) om die keuze te maken. Persoonlijk kan ik niet meer akkoord gaan met een keuze voor een ICE aangezien de huidige technologie al voldoende ver is om een volwaardig alternative te geven. Die ene keer per jaar (en eigenlijk zelfs niet elk jaar) maakt geen invloed op mijn keuze. Wij hebben gemerkt dat de reis veel aangenamer was met die meerdere stops. En ik was veel minder gestresst na 2500km dan voorheen …
Wat een flauwekul.
Als ze morgen dieselwagens dezelfde fiscale voordelen geven als elektrische stort de markt voor de elektrische voertuigen gewoon in.

Binnenkort is gans het gesponsorde salariswagenpark elektrisch.
En ik ben nog niemand tegengekomen die gelukkig is als hij zijn diesel bedrijfswagen moet ruilen voor een elektrisch exemplaar.

Je leeft met de nadelen van elektrisch rijden zo simpel is het.

Toch raar hè dat het nu zo fantastisch is en veel beter om regelmatig een tijdje te stoppen tijdens een lange reis.
Wel met een diesel kan je evengoed regelmatig een tijdje stoppen en “genieten” van onderweg. Maar dat doet dus niemand??? Tja…
Ik geef je op een briefje, op het moment dat je meer dan 1000 km kan rijden met je elektrisch voertuig dan reis je opnieuw zonder uren onderweg te stoppen.
En dan rij je terug 130 ipv 100 op de Franse autosnelweg.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

NuKeM schreef:Op zich is er met een (plug-in) hybride niets mis, zeker omdat de EV markt nog aan het ontwikkelen is en nog niet alle opties aanwezig zijn (en soms wel als (P)HEV).
Een PHEV is daarnaast een mooi 'proevertje' voor mensen met EV-twijfels of angst. Alleen spijtig dat ze dan jaren een verbrandingsmotor en andere meesleuren als ze na enkele maanden al overtuigd zijn door het elektrische deel :angel:
De toekomst is blijkbaar niet weggelegd voor (P)HEV's
https://www.egear.be/hybride-einde/
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Sasuke schreef: Opgelet met laadpaal installaties binnen een leasing contract. Leasing maatschappijn durven enorm veel extra 'kost' toevoegen (bvb 3-4k EUR), en in de kleine lettertjes blijft het eigendom ervan bij de lease maatschappij zitten waardoor je op het einde alsnog moet betalen om die te behouden.
En wat met de "installatie"? Ik heb mijn eigen elektrische installatie klaargemaakt voor laadinfrastructuur, maar als je dat niet zelf kan is dat vaak een behoorlijke kost. De laad"paal" is in feite niet meer dan een bakje van bv Alfen. Als je die moet inleveren, neem ik toch aan dat dat enkel dat bakje is en dat je je zekeringkast niet terug moet afbreken?
stevenvs
Plus Member
Plus Member
Berichten: 125
Lid geworden op: 03 feb 2013, 19:39
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 11 keer

Sasuke schreef:
Beste oplossing, vind ik, is hoe wij dat bij ons hebben opgelost.

Oplossing 1 - Slimme laadkabel (tot 11kw) met SIM kaart die het verbruik (eender waar) meet en op basis daarvan wordt dit terugbetaald aan de werknemer.

Oplossing 2 - Werknemer laat laadpaal installeren op eigen kosten (met verbruiks functie), krijgt eenmalig een vergoeding, kan alle laadkosten op die kaart inbrengen.

Onze werknemers hebben ook een BMW Charging kaart (ionity e.a.) voor publieke laadbeurten.
Allemaal goed en wel zolang de leasing maatschappij je effectieve kosten terugbetaald en niet zoals ik nu voor heb, dat hun terugbetaling niet klopt.
Een tankkaart is dan toch makkelijker, gewoon tanken en het factuur wordt naar de werkgever gestuurd.
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”