Nieuwe lease: elektrische familiewagen

vverbeke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 718
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Locatie: Z-WVL
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 62 keer

JamesEarlGray schreef:2400L per 40kkm (kkm of beter Mm, megameter?) is maar 6,0L/100km, voor een otto-cyclus nafte zonder hybrideondersteuning is dat wel weinig. Of gaat het over een kleine wagen?

Daarnaast is restwaarde interessant voor de mensen die hun wagen niet helemaal oprijden.

Hoe zit het met verzekeringskost? Jaarlijkse belasting? BIV?

Want de volledige kost bevat ook al die nog onbesproken kosten
Is een C-klasse aka compacte middenklasse, benzine, geen hybride. Ik rij vrij zuinig, banden regelmatig oppompen, veel autosnelweg. Scheelt wel het één en ander qua verbruik.

Jaarlijkse taksen is een 240 €, compenseert ook bijlange de meerprijs van een EV niet. Verzekeringskost van een auto is afhankelijk van cataloguswaarde, zal dus duurder zijn voor EV.
@home: VDSL 100/20 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Een BEV kan je niet 1:1 vergelijken met een middenklasse wagen. Het is en blijft vooralsnog een luxe voertuig. Constructeurs zullen daar ook niet snel vanaf stappen. Zolang zij hun ICE’s nog kwijt kunnen/mogen aan particuliere kopers zullen de prijzen voor bev’s niet snel wijzigen.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
vverbeke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 718
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Locatie: Z-WVL
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 62 keer

Ja, klopt, dat is wat ik ook zei. Dat soort wagens is nog onbetaalbaar voor het gros van de bevolking. Dus alle verhalen rond elektrificatie ten spijt: Gaat niet gebeuren met de huidige prijsverschillen. Komt nog wel veronderstel ik.
@home: VDSL 100/20 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Sasuke schreef:Een BEV kan je niet 1:1 vergelijken met een middenklasse wagen. Het is en blijft vooralsnog een luxe voertuig.
Het blijft een overpriced voertuig voor wat het is, heeft niks met luxe te maken.
Is hetzelfde met een stromer speed pedelec van +10.000 euro, dat is gewoon overpriced, is ook geen luxe of premium fiets. Rijdt fantastisch maar is niet beter qua specs.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Nee, elke BEV is meestal al direct een auto in het premium segment van de constructeur. Das iets anders dan jouw pedelec voorbeeld.

Bijvoorbeeld .. een iX3 vergelijken met een X3 2.0dA business pack dan is de iX3 inderdaad een pak duurder. Rust je een X3 uit met een vergelijkbare motor (qua rij eigenschappen . E.g. een 30e of 30d )en opties, dan is er nog maar weinig verschil in prijs.

Dat is niet anders met een Hyundai, Kia, Audi, Mercedesof Skoda …de EV is duur(der) maar je krijgt er wel direct een pak meer wagen voor ook. Zo zorgen de constructeurs ervoor dat ze nog markt overhouden voor hun ‘goedkopere’ ICE’s , anders zouden ze die aan de straatstenen niet meer kwijt krijgen.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1204
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

Sasuke schreef:Ik doe ook regelmatig ritten van 200 tot 300km ... met kindjes ... geen range anxiety eigenlijk. Laden doen we thuis, heeft niemand last van :-)
Heb sinds ik de BEV heb veel minder tijd verloren met tanken dan met de Diesel eigenlijk ...
Ik heb als bijkomend probleem dat de enige wagens die ik kan overwegen (meer dan vijf plaatsen) maar 200km praktische range hebben (óf schijteduur zijn), dat maakt het niet makkelijk.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Nee, klopt … ze zijn echt nog te duur op dit moment. Ik begrijp best waarom men nog steeds een ice zou kopen … mijn ouders hebben ook net een nieuwe ICE wagen gekocht (Dacia duster) … voor dat geld kan je amper ne stromer speedelec kopen :p
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Sasuke schreef:Nee, elke BEV is meestal al direct een auto in het premium segment van de constructeur. Das iets anders dan jouw pedelec voorbeeld.

Bijvoorbeeld .. een iX3 vergelijken met een X3 2.0dA business pack dan is de iX3 inderdaad een pak duurder. Rust je een X3 uit met een vergelijkbare motor (qua rij eigenschappen . E.g. een 30e of 30d )en opties, dan is er nog maar weinig verschil in prijs.

Dat is niet anders met een Hyundai, Kia, Audi, Mercedesof Skoda …de EV is duur(der) maar je krijgt er wel direct een pak meer wagen voor ook. Zo zorgen de constructeurs ervoor dat ze nog markt overhouden voor hun ‘goedkopere’ ICE’s , anders zouden ze die aan de straatstenen niet meer kwijt krijgen.
Bij Hyundai is er toch bijna 10.000 euro verschil tussen de full electric en de benzine wagen voor hetzelfde comfortniveau en opties.
Het zou me sterk verbazen als het bij de andere merken anders is ...
En als je motoren vergelijkt moet je ook range vergelijken en het grootste batterijpack nemen dan wordt het verschil nog veel groter.

Het is knal hetzelfde als de pedelecs, daar schermen ze ook met de termen premium terwijl het gewoon standaard onderdelen zijn met stromer logo op.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

10k EUR is geen klein bedrag, maar dat krijg je nog wel verkocht door het verschil in TCO en rijplezier. Geef mij een ICE met dezelfde rij prestaties die 10k goedkoper is dan de EV van hetzelfde model/merk

Ter info … bij bmw is het verschil tussen X3 30e en de iX3 met dezelfde opties nog gee. 2000 EUR.

En ‘range’ is een zeer psychologisch argument. Dat is slechts een ‘ding’ voor de minderheid hoor
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Sasuke schreef:10k EUR is geen klein bedrag, maar dat krijg je nog wel verkocht door het verschil in TCO en rijplezier. Geef mij een ICE met dezelfde rij prestaties die 10k goedkoper is dan de EV van hetzelfde model/merk

Ter info … bij bmw is het verschil tussen X3 30e en de iX3 met dezelfde opties nog gee. 2000 EUR.

En ‘range’ is een zeer psychologisch argument. Dat is slechts een ‘ding’ voor de minderheid hoor
Ik heb met beide een tijdje rondgereden, kan niet zeggen dat de full electrische versie beter oi slechter rijdt dan een vergelijkbare diesel.
Range is voor iedereen een issue, zeker voor wie vaak trailers trekt.

Bij BMW in de configurator is het verschil ook minstens 10.000 euro ...

en met een ix3 mag je maximaal 750 kg trekken, geremd dan nog ...

TCO heb ik ook mijn bedenking, na x jaar nieuwe batterijen, wat zal dat kosten ... TCO direct om zeep
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Op duizend kan je toch vertrouwen om steeds de zuurpruim te zijn hè …ik heb eigenlijk nog nooit een positief getint bericht gezien van jou eigenlijk. En in de configurator van de bmw scheelt het zeker geen 10k EUR tussen een vergelijkbaar uitgeruste X3 vs ix3.

Anyway … plots komen er ineens weer argumenten bij … trailers trekken … juist ja … welke zot gaat nu een BEV kopen om trailers te trekken. Das ook weer zo een niche argument, net als die range …

Anyway, ik reageer niet meer op jou in deze thread want we wijken weer af …
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1204
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

duizend schreef:TCO heb ik ook mijn bedenking, na x jaar nieuwe batterijen, wat zal dat kosten ... TCO direct om zeep
Het gebeurt echt maar zelden dat een batterijpack zodanig slijt dat het vervangen of gerepareerd moet worden, dus daar moet je je geen zorgen over maken.

@sasuke: zou je met ~200km effectief bereik bij volledig opgeladen batterij geen range anxiety hebben? Ik wel. :-D

Ik heb op whattherange eens rondgekeken en ik val helaas nog uit de boot met mijn specifieke usecase. Geen nood, ik heb klassiekere opties dan BEVs om die tijd te overbruggen.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Das straf, bij een pedelec is het batterijpack na 40.000 km nog 90%
Wat zal dat bij een auto zijn na 100.000 km
Zal geen probleem zijn dan, nog minder range.

@sasuske, als je iets te koopt wat veel te duur is voor wat het is, geef dat dan gewoon toe ipv met drogredenen te verkondigen dat het “premium” en luxesegment is.

Zo een stromer van 10k is ook veeeeel te duur voor wat het is, toch twee van gekocht, mocht hij kapot gaan koop ik er direct terug eentje, maar de prijs is gewoon kunstmatig te hoog.
Niks mis mee, gewoon iets gekocht wat veel te duur is voor wat het is. :lol:
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

duizend schreef:Das straf, bij een pedelec is het batterijpack na 40.000 km nog 90%
Wat zal dat bij een auto zijn na 100.000 km
Zal geen probleem zijn dan, nog minder range.
Bij mijn huidige prius merk ik na bijna 300.000km geen verschil qua batterij range. Die is altijd klein geweest (model 2007), maar dat is nog altijd hetzelfde.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1204
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

duizend schreef:Das straf, bij een pedelec is het batterijpack na 40.000 km nog 90%
Wat zal dat bij een auto zijn na 100.000 km
Zal geen probleem zijn dan, nog minder range.
Dat heeft niets te maken met het aantal gereden kilometers maar met het aantal doorlopen laadcycli.

Een batterijpack van 0,5 of 1kWh voor een fiets moet véél vaker herladen worden dan een batterijpack van +50kWh om die gereden afstand te behalen.

Daarom is het ook zo belangrijk om een zo groot mogelijke laadcapaciteit te hebben: minder laadcycli nodig om eenzelfde totale "tijdsduur" (of afstand) op batterij te overbruggen. Idem bij GSM's. Maar dat wist je zeker al wel, mits je zo goed op de hoogte bent van de problematiek?
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Bij een Tesla model S valt het nog mee met die batterij.


Afbeelding
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

devilkin schreef:
duizend schreef:Das straf, bij een pedelec is het batterijpack na 40.000 km nog 90%
Wat zal dat bij een auto zijn na 100.000 km
Zal geen probleem zijn dan, nog minder range.
Bij mijn huidige prius merk ik na bijna 300.000km geen verschil qua batterij range. Die is altijd klein geweest (model 2007), maar dat is nog altijd hetzelfde.
Dat klopt, je Prius gebruikt nog NiMH batterijen en er wordt maar een relatief klein domein van het energieinhoud gebruikt (bv. tussen 40% en 80% en dan nog eens zoveel mogelijk met kleine 10% Depth of Discharge cycles). Er wordt dus niet van 100% naar 10% gegaan ofzo, wat het totale aantal cycli veel hoger maakt (en de levenduur veel langer).
Hetzelfde zou je kunnen toepassen op een hedendaagse EV, intern gaat die ook niet van 100% tot 0% van de eigenlijke batterijcapaciteit, want als je dat regelmatig zou doen, zal de batterij snel capaciteit verliezen.
Het verliezen van capaciteit gaat ook zeer geleidelijk. Vroeger werd een batterij 'afgeschreven' als ze nog maar 80% van de originele capaciteit had, tegenwoordig spreken fabrikanten in hun garantievoorwaarden helaas soms al van lagere waarden. Maar, het is dus niet zo dat je op een dag nog maar 30% capaciteit gaat hebben terwijl je de week ervoor nog 70% had ofzo. In dat geval is er iets anders grondig fout.
Dus als iemand nu een EV koopt met een realitstische range van 300km en die gaat er van uit dat die na 10 jaar (pakweg) nog 70% van zijn capaciteit heeft (zeer afhankelijk van het gebruik, o.a./voornamelijk de Depth of Discharge cycles), dan kan je nog 210km ver. Als dat voor de koper nog aanvaardbaar is dan heb je alsnog een een prima koop gedaan met een EV lijkt me, maar je houdt het best in het achterhoofd als je koopt voor de lange termijn.
Je kan de degradatie tegen gaan door bv. kleinere cycles te doen, wat neer komt op de wagen zo veel mogelijk aan de (trage) lader te hangen.

I.v.m. EV vs ICE. Een ICE zal altijd usecases hebben waar hij boven de EV zal uitkomen (bv. range, trekken/slepen, prijs, laadinfrastructuur niet mogelijk/beschikbaar thuis), een EV is dus niet voor iedereen geschikt.
Je kan niet ontkennen dat een EV momenteel duurder is in aankoop, TCO valt ook nog te bekijken (al denk ik dat EVs daarop best goed scoren). Een EV vergelijken met een gelijkaardig ICE model maar met zelfde vermogen/prestaties is ook niet geheel eerlijk. Als je dat doet moet je ook de range in rekening gaan brengen en diezelfde ICE gaan vergelijken met (indien beschikbaar) een EV met gelijkaardige range (en dus zeer duur batterijpakket).
Net als met de GSM in der tijd is men de (H)EV eerst op de markt gaan brengen als luxe object, een desirable/statement/prestige object, nu zien we de laatste jaren dat de EV steeds betaalbaarder wordt, maar we zijn er nog niet (geen idee of we ooit een goede EV aan huidige gemiddelde ICE prijzen gaan zien in bepaalde segmenten).

Toen ik 15 jaar geleden nog lezingen gaf m.b.t. EVs en zei dat ze de toekomst waren en best leuk/performant konden zijn, werd ik soms weggelachen (zelf door hoog geplaatste mensen binnen de automobielsector, die zullen nu wel groen lachen gezien hun huidige gamma :angel: ). Gelukkig kwam Tesla snel met de Roadster om het een en ander te bevestigen :)
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

@NuKeM ... net zoals met alles bij een wagen, is 'range' ondertussen een optie geworden die voor de ene al belangrijker is dan de andere. Bij een ICE was range nooit een punt, en dus telde het ook nooit mee in de vergelijkingen (efficiëntie en verbruik was altijd gestemd op de TCO, niet op hoever je ermee kon komen met 1 tank).

Voor sommige mensen (mezelf incluis) is een effectieve range van 350km voldoende én is het het kantelpunt geweest waarbij 'range' voor mij geen argument meer was. Dus ja .. ik vergelijk dan mijn BEV met een ICE van dezelfde prestaties en afwerking, omdat dat voor mij relevant is. Uiteraard zorgt vadertje staat voor een zeer oneerlijke extra impuls, want een ICE met dezelfde prestaties en afwerking die 'iets' goedkoper is ... kan ik qua TCO niet betalen :p
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

JamesEarlGray schreef:
duizend schreef:Das straf, bij een pedelec is het batterijpack na 40.000 km nog 90%
Wat zal dat bij een auto zijn na 100.000 km
Zal geen probleem zijn dan, nog minder range.
Dat heeft niets te maken met het aantal gereden kilometers maar met het aantal doorlopen laadcycli.

Maar dat wist je zeker al wel, mits je zo goed op de hoogte bent van de problematiek?
Als je een werkelijk rijbereik hebt van 200 km dan komt dat overeen met ongeveer 500 laadcycli na 100.000 km
Kan je dus goed omrekenen.
Voor een speed pedelec met 60 km werkelijke range zal dat 500 laadcycli na 30.000 km zijn.

Natuurlijk als je batterijpack dubbel zo groot is heb je minder laadcycli op 100.000 km
Maar dan kost je EV ook een pak meer dan de extra 10.000 euro voor een vergelijkbare diesel …

Dus klein batterijpack: te vervangen na x tijd tco om zeep
Groot batterijpack: initiele aankoopkost pak hoger, niet terugverdienbaar qua TCO
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

De nadelen van de EV's zijn al in andere topics gepasseerd. Dat maakt niet dat EV's niet goed zouden zijn maar wel dat er nog veel haken en ogen aan zijn voor ze gemeengoed zullen worden voor de groep die ze kan en wil betalen en dat is lang niet iedereen die nu een ICE heeft.

Er zijn naast de hoge prijs ook de laadproblemen, de range, het trekken van last, parkeren in ondergrondse garages als de branden zullen toenemen met het aantal EV's of er schepen vol Porsches naar de bodem van de zee duiken...

Om al deze redenen denk ik dat het beter zou zijn dat we onze mobiliteit eens zouden herbekijken ipv enkel te doen alsof omschakelen naar EV's onze problemen zal oplossen. Ons trackrecord op dat vlak is echter bedroevend.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Vandaag testrit met de Volvo C40.

Dit is letterlijk de eerste wagen waar ik aan het stuur wagenziek in ben geworden. Ugh. Geen idee wat het juist is, maar nope, deze wordt het zeker niet.

Voorts: trekt leuk op, maar de interface (Google Automotive) is niet m'n ding. Verder slaagt die wagen - welke toch wel echt ook groot is - er in om enorm klein te voelen binnenin. Koffer is beperkt, achterbank is ook vrij smal wegens een (nutteloze?) 'opslagruimte' links en rechts van de achterbank.

Ook de opslagruimte in de middenconsole is om mee te lachen. Naar het schijnt gebouwd op hetzelfde platform als de Polestar2, maar niet te vergelijken qua binnenruimte.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Verder slaagt die wagen - welke toch wel echt ook groot is - er in om enorm klein te voelen binnenin.
Is dat geen eigenschap van Volvo's dan (behalve V70/90 en XC90)?
Groot vanbuiten en klein vanbinnen?!
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

VW id buzz werd eergisteren gelanceerd.
Als die binnen het budget past, maakt deze een grote kans binnen 5 jaar. Nu eerst wachten tot mijn vw caddy diesel geleverd wordt (besteld in juli)
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Collega wilde een Tiguan hybrid bestellen, de de leverdatum is 2024/06.
2 jaar wachten :)
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

heist_175 schreef:Collega wilde een Tiguan hybrid bestellen, de de leverdatum is 2024/06.
2 jaar wachten :)
Yep. We zijn gaan kijken voor nieuwe auto voor m’n vriendin. Keuze was tussen een Tiguan plug-in of een ID4 want die kwamen qua budget/value het beste uit zonder zelf te moeten opleggen. Het is de ID4 geworden. Tiguan was idd midden 2024, dus direct afgeschreven als optie. ID4 is een 10 tal maanden wachten. Ook waanzinnig, maar goed. Op die manier zijn we op een jaar tijd een beetje onverwacht volledig naar EV overgegaan met beide auto’s.
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Na (te veel) proefritten net de Kona Electric Sky 64kw Sunset Red besteld in lease. Curieus tegen wanneer ik die zal hebben ;)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1235
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:07
Locatie: Beerse
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

Audi Q4 sportback etron (40) besteld. Levering oktober/november 2022.

Stonden op het lijstje:
# EV6: reed fijn maar werd er wat wagenziek in (lag het mogelijk aan de HUD?), zwart interieur nogal beklemmend + echtgenote omschreef het als 'johnnybak'
# Tesla M3: goede review echter Tesla Aartselaar telefonisch quasi onbereikbaar (en redelijk ver van woonplaats); jammer zou naar rijplezier de betere zijn
# Mercedes C300e: groot elektrisch rijbereik echter dubbele technologie=?dubbele kosten + kinderen zitten niet zo graag in de huidige C (veel liever in 'de bus' aka Peugeot Rifter)

Audi zag er gewoon het leukste uit (smaak), zit iets hoger + beetje zakelijker en mogelijk zekerder naar restwaarde.

Het totaalpakket van de EV6 is ook wel dik in orde.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Lijkt me een leuke keuze. Wel opletten met de levertermijn, ik ken spijtig genoeg al 2 mensen die hun Q4 nog altijd niet hebben en besteld hebben midden 2021 :-(
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

En de Polestar 2? Waarom stond die niet in het lijstje?
Gebruikersavatar
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1235
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:07
Locatie: Beerse
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

De garage spraak van 'voorbestellingen die nog niet bestemd waren'. Ze moesten goedkeuring van Dieteren verkrijgen voor modificaties hierop.
Kabelbomen zouden dan weer uit UKR komen wat nog veel roet in het eten kan gooien natuurlijk. Ik heb wel de indruk dat die e-cars absolute voorrang krijgen in de fabrieken om het algehele co-peil van de constructeur te drukken.

EV6 sprak men over levertermijn: 12md (tegelijkertijd zie ik precies wel wat stockwagens op hun site)
Skoda Enyac: juni 2023
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Mijn EV6 werd 3 weken na bestelling geleverd. Had er eentje gevonden die reeds onderweg was met de opties die ik wou en kleur was ook OK dus maar snel gereserveerd :angel:
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Gebruikersavatar
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1235
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:07
Locatie: Beerse
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

SpecialK schreef:En de Polestar 2? Waarom stond die niet in het lijstje?
puur op basis van reviews: middentunnel, rijeigenschappen, kofferruimte.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

De meningen over de Polestar 2 zijn inderdaad verdeeld. Ik heb er zelf één. De middentunnel (en ook de middenconsole trouwens) is inderdaad onhandig groot; dat is echt beter bij de Kia, Hyundai en Tesla. Eigenlijk is de Polestar een 4-zitter. De koffer is ook niet echt groot, al is die door zijn vijfde deur toch nog handiger dan een Tesla 3. Het rijden is wel fantastisch. Ik heb de dual motor, maar zelfs de single motor rijdt al heel leuk.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Ik moet hier ineens ook gaan bestellen binnen de 3 weken. Veel proefritten ga ik al niet meer moeten doen :p.
We hebben uiteindelijk redelijk vrij keuze tussen EVs en PHEVs met een leasebudget van ong. €940 ex.BTW, incl. CO2. Was toch ontgoochelend dat zelfs met dat budget wat leuke wagens gelijk een Mach-E, iX3 of EQC totaal niet binnen budget passen.
Ik was overigens eigenlijk van plan om voor een hybride te gaan voor verschillende redenen. De madam rijdt liever wat sportief en is totaal anti-EV, zelf heb ik toch nog wat schrik van laadperikelen, en dan kan ik als doorwinterde Mercedes C Break rijder gewoon bij eenzelfde type wagen blijven. Maar nu ik concreet kan beginnen puzzelen en kiezen, valt dat eigenlijk behoorlijk tegen. Die hybride versies van populaire leasebakken als een C-klasse of BMW-3 zijn eigenlijk best duur en in het lease-budget is dan nagenoeg niets meer over voor opties. Maar vooral: ik verschiet ervan hoeveel kofferruimte je moet opofferen bij een hybride. Bvb mijne vorige C had 490 l, bij de nieuwe C300e is dat nog slechts 360 l. Veel van die EVs zien er ook niet zo groot uit, maar steevast zitten die met kofferruimtes die ruim boven die van PHEVs zitten. En qua sportief rijden moet je ook al niets verwachten vanwege het hoge gewicht.
Nu ja, eerlijkheidshalve zit je dan bij de Premium merken ook wel beperkt tot de kleinere modellen. Bij een BMW enkel een i4 (misschien nog wel sportief maar eigenlijk niet praktisch met 2 kinderen). Voorkeur lijkt nu momenteel uit te gaan naar een Mercedes EQB. Ik vind het eigenlijk een vrij mottige wagen qua uitzicht (al geraak ik er wel al aan gewend), maar het interieur is dan weer wel zeer knap, en ik kan hem bovendien best wel goed uitrusten qua opties.

Wat ik wel nog eens goed moet bekijken, is hoe dat nu zit met een thuis wallbox. We krijgen een Home Pro van Blue Corner, waarbij je verbruik terugbetaald wordt op basis van gepubliceerde tarieven van de CREG. Maar veel info hebben we daar nog niet over gekregen, bvb of je dan 3 fazen moet hebben (heb ik niet) etc... Wel kan je een audit aanvragen om je situatie te bekijken.
tom35
Pro Member
Pro Member
Berichten: 313
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 23 keer

vverbeke schreef:Ja, klopt, dat is wat ik ook zei. Dat soort wagens is nog onbetaalbaar voor het gros van de bevolking. Dus alle verhalen rond elektrificatie ten spijt: Gaat niet gebeuren met de huidige prijsverschillen. Komt nog wel veronderstel ik.
Heb je onlangs nog is een site van de merken bekeken... De prijzen van ICE zijn degoutant omhoog gegaan.. Als ik mijn vw golf van 7j geleden nu 2de hands verkoop kan ik die bijna ad prijs dat ik hem toen gekocht heb verkopen. Een skoda octavia vind je niet meer onder de 30k, een tiguan is 50k. Die prijs word je mottig van.. Men heeft gezegd dat de prijzen van ICE en ev binnen enkele jaren aan elkaar gewaagd zullen zijn, ja hoor de ICE prijs zal gewoon gelijk getrokken worden met deze van een ev...
stevenvs
Plus Member
Plus Member
Berichten: 125
Lid geworden op: 03 feb 2013, 19:39
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 11 keer

Tomby schreef: Wat ik wel nog eens goed moet bekijken, is hoe dat nu zit met een thuis wallbox. We krijgen een Home Pro van Blue Corner, waarbij je verbruik terugbetaald wordt op basis van gepubliceerde tarieven van de CREG. Maar veel info hebben we daar nog niet over gekregen, bvb of je dan 3 fazen moet hebben (heb ik niet) etc... Wel kan je een audit aanvragen om je situatie te bekijken.
Blue Corner werkt inderdaad met de tarieven van de CREG, hou er wel rekening mee dat zij de prijs nemen van 3 maand geleden en niet die van de laatste maand.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Voor de vergoeding (niet Blue Corner) wordt hier de CREG prijs genomen berekend over het gemiddelde van de laatste zes maanden.
Dan krijg je van die grappige toestanden dat in bepaalde maanden de vergoeding twee keer zo hoog is als de afnameprijs. :banana:

Of je drie fasen of monofase moet hebben zou je moeten bevragen bij de afdeling carpolicy van het bedrijf waar men tewerk gesteld is.
Veel 3F laadpalen zijn trouwens gewoon ook 1F aan te sluiten.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Digicafé
Plus Member
Plus Member
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 apr 2022, 11:29
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 12 keer

Ik krijg de indruk dat niemand weet hoe het nu echt zit met dat 'opladen met firmawagen'...
Er zit nl. een teller in de speciale kabel die je werkgever je mee zal leveren met de wagen. Die plug je in thuis, in welk soort aansluiting en verrekening doet er niet toe. De werkgever vraagt op regelmatige basis die tellerstand op en vergoed je op basis van het aantal KwH dat je hebt opgeladen. De prijs daarvoor zal bepaald worden tussen werknemer (vakbond ?) en werkgever, en op langere termijn was dat tot voor kort...
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Zo kan het inderdaad werken, maar verschilt van firma tot firma.
Ik weet wel - voor onze wagen en volgens de carpolicy van de betrokken werkgever - hoe het er hier aan toegaat want ik gebruik het al jaren. :-D
Maar ik heb geen zicht op een ander zijn carpolicy en het had voor jou of anderen weinig praktische zin dat ik onze carpolicy uit de doeken doe?
Wanneer je het ter info toch wil weten en om een idee te geven: er zit een MID kWh teller in de laadpaal (laadkabels met kWh teller worden hier alleen gebruikt bij PHEV en niet bij EV) die bij start laden via 4G onmiddellijk verbinding maakt met de back office die na afsluiten laadsessie onmiddellijk het verschuldigde bedrag in € toont (excl. BTW). Na het afsluiten van de maand wordt dan automatisch een maandfactuur opgemaakt (incl. BTW) volgens de kWh prijs gepupliceerd door de CREG en berekend op de gemiddelde prijs van de laatste zes maanden x het aantal geladen kWh voor de desbetreffende maand. 14 dagen later staat het verschuldigde bedrag dan op de rekening van de werknemer waar ook het loon op wordt gestort.
De back office is een extern bedrijf. De werkgever komt tijdens de looptijd van het contract dus in se niet meer tussen.
Maar dit is in één bedrijf zo. Ieder bedrijf heeft zijn eigen carpolicy. Dat zal iedere werknemer dus daar moeten nagaan.
Normaal teken je bij de lease van een voertuig ook een nieuwe contract met de wagenbeheerder van het bedrijf waarin alle modaliteiten vermeld staan. En deze kent alleen de werknemer van het betrokken bedrijf.

Ter info, het gaat dan over een salarisauto (tijdelijke lease) en laadpaal verstrekt door de werkgever (na drie jaar in volle eigendom) aan een werknemer en niet over een firmawagen van een zelfstandige of freelancer die zijn laadkosten wenst te recuperen. Over betreft dat laatste weet ik ook niets.
Meestal wordt dat dan door de boekhouder van de zelfstandige/freelancer met de fiscus overeengekomen.
Laatst gewijzigd door ivob op 19 apr 2022, 17:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
stevenvs
Plus Member
Plus Member
Berichten: 125
Lid geworden op: 03 feb 2013, 19:39
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 11 keer

Digicafé schreef:Ik krijg de indruk dat niemand weet hoe het nu echt zit met dat 'opladen met firmawagen'...
Er zit nl. een teller in de speciale kabel die je werkgever je mee zal leveren met de wagen. Die plug je in thuis, in welk soort aansluiting en verrekening doet er niet toe. De werkgever vraagt op regelmatige basis die tellerstand op en vergoed je op basis van het aantal KwH dat je hebt opgeladen. De prijs daarvoor zal bepaald worden tussen werknemer (vakbond ?) en werkgever, en op langere termijn was dat tot voor kort...
Ik krijg de indruk dat je het zelf ook niet weet.

Een EV zal in de meeste gevallen ( zoniet altijd) opgeladen worden met een wall box een smart kabel plug je gewoon in het stopcontact en kan niet genoeg stroom leveren om je EV in een normale tijdspanne op te laden. in de wall box zit een mobiele data module die de verbruikte KWH doorstuurd.

Een PHEV maakt wel gebruik van een smartkabel en deze kabel heeft ook een mobiele data module.

In beide gevallen wordt deze data naar de leverancier van deze kabel gestuurd. Eneco, Blue Corner, Etc. en nooit naar de werkgever zelf.
De maand afrekening zelfs wordt in 99,9% van de gevallen door deze externe firma gedaan en niet door de werkgever zelf. De werkgever zal wel toegang hebben tot de portal van deze bedrijven om een overzicht te krijgen van je verbruik maar ik heb nog nooit gehoord dat de betaling door de werkgever gebeurd. ( natuurlijk zal de werkgever de externe firma vergoeden)

Prijs afspraken ivm met de terugbetaling zal inderdaad in sommige gevallen een samenspraak zijn tussen deze externe firma en de werkgever in andere gevallen is het de externe firma die de terugbetaling bepaald.
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”